De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd migratiebeleid, gericht op het aanpakken van de oorzaken van migratie, het waarborgen van mensenrechten en het bieden van veilige, legale routes voor vluchtelingen. Ze verwerpen deals en maatregelen die mensenrechten schenden, willen eerlijke verdeling van vluchtelingen, betere bescherming van arbeidsmigranten en snelle, zorgvuldige procedures voor asielzoekers. De partij zet zich expliciet af tegen criminalisering van ongedocumenteerden en pleit voor gelijke rechten en integratie van migranten.
De PvdD wil migratiebeleid richten op het wegnemen van de oorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, en stelt internationale verdragen en mensenrechten voorop. Ze verwerpen deals en maatregelen die mensenrechten schenden en willen veilige, legale vluchtwegen faciliteren.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten. Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
“In internationaal verband zetten we ons in voor de officiële erkenning van mensen die op de vlucht zijn voor de gevolgen van klimaatverandering als klimaatvluchtelingen.”
De partij wil investeren in humane opvang, snelle en zorgvuldige asielprocedures, en volledige integratie van vluchtelingen en statushouders. Ze verzetten zich tegen het criminaliseren van ongedocumenteerden en willen hun toegang tot basisvoorzieningen waarborgen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. Wanneer mensen elkaar eenmaal kennen, zijn we vaak begripvol en behulpzaam ten opzichte van opgevangen vluchtelingen.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De PvdD wil arbeidsmigratie eerlijker en menswaardiger maken door gelijke rechten, betere huisvesting en bescherming tegen uitbuiting te waarborgen. Ze willen misstanden aanpakken en fiscale voordelen voor bedrijven die buitenlandse werknemers aantrekken afschaffen.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“Arbeidsmigranten krijgen betere bescherming tegen uitbuiting, waaronder het recht op een eigen slaapkamer en fatsoenlijke huisvesting. Het is niet langer toegestaan dat commerciële bedrijven zowel werkgever als huisbaas zijn van arbeidsmigranten.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
De partij besteedt extra aandacht aan de bescherming van kinderen, LHBTIQA+-personen en staatlozen binnen het migratiebeleid, met nadruk op kinderrechten, gezinshereniging en veilige opvang.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“Ook niet-traditionele familieverbanden, zoals queer families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor gezinshereniging.”
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
BBB wil migratie fors beperken en beheersbaar maken door strenge selectie, het stellen van maxima aan asielinstroom, en het onderscheid maken tussen verschillende typen migratie. Ze pleiten voor opvang in de regio, strengere toelatingseisen, het moderniseren van internationale verdragen, en het strafbaar stellen van illegaliteit. Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbare economische meerwaarde heeft en strikt gereguleerd is.
BBB ziet migratie als een probleem voor de draagkracht van de samenleving en wil de instroom fors beperken door strenge selectie en het stellen van maxima. Ze maken onderscheid tussen asiel, arbeids- en gezinsmigratie en willen alleen migratie toestaan die aantoonbaar bijdraagt aan Nederland.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
BBB wil de asielinstroom beperken tot maximaal 15.000 plekken per jaar, opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, en asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen. Nederland moet onaantrekkelijk worden voor kansarme asielzoekers.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB wil internationale verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens herzien of opzeggen om strenger nationaal beleid mogelijk te maken. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie wordt toegelaten.
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BBB wil illegaliteit strafbaar stellen, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, en streng optreden tegen misbruik en overlast. Ook wordt vrijwillige terugkeer gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
Arbeidsmigratie is alleen toegestaan voor sectoren met structurele tekorten en moet aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde hebben. Circulaire arbeidsmigratie wordt gestimuleerd, maar alleen onder strikte voorwaarden.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Binnenlandse arbeid en migratie binnen de EU volstaan daarvoor niet altijd. BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“Arbeidsmigratie moet bijdragen aan het oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt, zonder te leiden tot overbelasting van integratie en huisvesting.”
BBB wil streng toezien op taalbeheersing, verplichte inburgering voorafgaand aan toelating, en actieve participatie van nieuwkomers. Wie niet meedoet, wordt gekort op uitkeringen.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Zodra de asielaanvraag, die buiten de EU-grenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
D66 kiest voor een selectieve, gereguleerde en humane benadering van migratie: arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren waar het echt nodig is en uitbuiting wordt actief bestreden, terwijl asielzoekers en vluchtelingen menswaardig worden opgevangen met snelle procedures en integratie vanaf dag één. D66 wil het Europese asielbeleid hervormen, het Vluchtelingenverdrag moderniseren en de opvang eerlijk verdelen over gemeenten. De partij zet in op minder laagbetaalde arbeidsmigratie, meer bescherming voor kwetsbare groepen en een menswaardige behandeling van alle migranten.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het noodzakelijk is en uitbuiting tegengaan. De partij kiest voor vakkrachten en kenniswerkers, stelt strengere eisen aan werkgevers en wil de echte maatschappelijke kosten doorberekenen.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“D66 beperkt fiscale subsidies voor zulke sectoren en wil de echte kosten doorberekenen (‘eerlijke prijzen’), zodat de maatschappij niet langer opdraait voor de kosten terwijl werkgevers de winsten in hun zak steken.”
D66 wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan en hun positie verbeteren, onder andere door betere huisvesting, handhaving en registratie.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
“We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
“Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
D66 wil een humaan asielsysteem met snelle, zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van opvang en directe integratie van kansrijke asielzoekers.
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
D66 wil het Europese asielbeleid hervormen, het Vluchtelingenverdrag moderniseren en veilige, legale routes voor vluchtelingen creëren.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
D66 wil snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus en streng optreden tegen overlastgevende asielzoekers.
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
FVD wil migratie naar Nederland radicaal beperken door een volledige asielstop, het ontmoedigen van permanente vestiging en het actief stimuleren van remigratie. Ze stellen voor internationale verdragen op te zeggen, naturalisatie tien jaar te stoppen, opvang in Nederland te beëindigen en alleen tijdelijk, economisch waardevolle migranten toe te laten via een streng GreenCard-systeem. Het doel is Nederland weer "beheersbaar" te maken, de nationale identiteit te beschermen en de druk op voorzieningen te verlagen.
FVD wil alle asielopvang in Nederland beëindigen en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Ze willen lopende asielprocedures afbreken, het COA ontmantelen en asielaanvragen alleen buiten Nederland laten indienen. Dit moet de instroom van asielzoekers volledig stoppen en Nederland weer controle geven over de grenzen.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil een negatief migratiesaldo bereiken door meer mensen te laten vertrekken dan binnenkomen. Ze bieden remigratiebeurzen en -coaches aan, registreren biometrische gegevens van remigranten en willen terugkeer naar het land van herkomst aantrekkelijk maken, vooral voor mensen die niet integreren.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
FVD wil geen permanente verblijfsvergunningen meer verstrekken en een naturalisatiestop van tien jaar invoeren. Alleen tijdelijke verblijfsvergunningen zijn mogelijk, waarbij migranten elke vijf jaar hun nut moeten bewijzen. Dit moet voorkomen dat migranten zich permanent vestigen en de Nederlandse nationaliteit verkrijgen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
FVD wil alleen tijdelijk, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng gereguleerd GreenCard-model. Er is geen uitzicht op naturalisatie en alleen migranten die bijdragen aan de economie mogen tijdelijk verblijven.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen en het EVRM. Ze zijn bereid EU-boetes te betalen om nationale zeggenschap over migratie terug te krijgen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
Zolang opvanglocaties nog bestaan, wil FVD deze ernstig versoberen, het verlaten van het terrein verbieden en uiteindelijk alle AZC’s sluiten. Dit moet de aanzuigende werking verminderen en de veiligheid vergroten.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitgeprocedeerde illegalen uitzetten, eventueel naar derde landen. Gemeenten die illegaliteit faciliteren worden beboet.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen, om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor economische migranten.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
Om kapitaalvlucht te voorkomen, wil FVD een hoge belasting op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken.
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
De SGP wil de migratie naar Nederland fors beperken door strikte grenzen te stellen aan alle vormen van migratie, met een duidelijke bovengrens en strengere selectiecriteria. Ze pleiten voor snelle afhandeling van asielaanvragen, opvang buiten de EU, strengere terugkeermaatregelen, beperking van arbeidsmigratie en het meewegen van culturele en religieuze achtergrond bij toelating. De partij ziet migratie niet als oplossing voor demografische problemen en wil vooral inzetten op het verhogen van het geboortecijfer en het versterken van integratie-eisen.
De SGP wil een duidelijke bovengrens voor het totale migratiesaldo en stuurt op beperking van alle migratievormen. Dit moet de druk op de samenleving, woningmarkt en voorzieningen verminderen en de demografische samenstelling beheersbaar houden.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De partij wil asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU laten afhandelen en opvang organiseren in de regio van herkomst, om illegale migratie en mensensmokkel te ontmoedigen en de instroom naar Nederland te beperken.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Om dit te doorbreken wil de SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
De SGP wil procedures versnellen, herhaalde kansloze aanvragen beperken, uitgeprocedeerde asielzoekers sneller uitzetten en terugkeer afdwingen, inclusief het instellen van terugkeerhubs en vreemdelingendetentie als uiterste middel.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
Arbeids- en studiemigratie van buiten de EU worden fors beperkt door strikte voorwaarden, quota en het verantwoordelijk houden van werkgevers. Alleen voor cruciale vakkrachten wordt een uitzondering gemaakt.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
De SGP wil bij asielaanvragen expliciet de culturele en religieuze achtergrond laten meewegen om integratieproblemen te voorkomen en de samenhang van de samenleving te beschermen.
De partij verwerpt generaal pardonregelingen, wil misbruik van procedures en overlast streng aanpakken, en stelt dat overlastgevende of frauderende migranten direct moeten worden uitgezet.
De SGP stelt hogere eisen aan integratie, taalbeheersing en kennis van Nederlandse waarden, en verlengt de termijn voor naturalisatie.
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
BIJ1 wil migratie fundamenteel anders benaderen door grenzen te openen, universeel verblijfsrecht na te streven en alle migranten gelijke rechten te geven, ongeacht hun status. Ze pleiten voor het afschaffen van beperkende migratiewetten, het verbeteren van opvang en arbeidsrechten, en het beëindigen van gedwongen deportaties. Hun visie is radicaal inclusief: migratie wordt gezien als een recht en verrijking, niet als probleem.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waar iedereen vrij is te wonen en werken waar die wil. Ze willen verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht en alle migranten gelijke toegang geven tot basisvoorzieningen en rechten.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
BIJ1 wil dat alle migranten, inclusief ongedocumenteerden, direct toegang krijgen tot werk, studie, sociale voorzieningen en opvang. Ze willen de Koppelingswet afschaffen en niemand uitsluiten van basisrechten.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil een einde maken aan het opsluiten en deporteren van migranten. Detentiecentra worden gesloten, de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven, en niemand wordt meer uitgezet of vastgezet vanwege migratiestatus.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
BIJ1 wil dat alle vluchtelingen vanaf dag één mogen werken en studeren, opvang van hoge kwaliteit krijgen, en dat asielprocedures snel, eerlijk en met juridische hulp verlopen. Ze willen structurele doorstroom naar vaste woningen en extra aandacht voor kwetsbare groepen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen.”
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen.”
“Gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
Arbeidsmigranten krijgen volgens BIJ1 dezelfde arbeidsrechten als Nederlanders, mogen voor meerdere werkgevers werken, zelfstandig wonen, en hebben recht op sociale voorzieningen en gelijke beloning.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer.”
BIJ1 wil alle wetten en EU-deals die migratie beperken of discrimineren terugdraaien, zoals de Koppelingswet, migratiedeals met derde landen, en het Europese Asiel- en Migratiepact.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
BIJ1 erkent het koloniale verleden en wil mensen uit voormalige koloniën via een toegankelijke procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit geven.
“Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
GroenLinks-PvdA wil migratie menselijker, eerlijker en beter gereguleerd maken door het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie, het versterken van de regie door de overheid, en het verbeteren van het asielstelsel. Ze sturen op een gematigd migratiesaldo, pakken uitbuiting en misstanden aan, en willen snelle integratie en eerlijke procedures voor asielzoekers. De partij kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid dat oog heeft voor draagvlak, mensenrechten en maatschappelijke impact.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken, vooral in sectoren waar uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden voorkomen. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting moeten innoveren of verdwijnen. De partij wil dat arbeidsmigratie alleen mogelijk blijft voor werkgevers die bijdragen aan brede welvaart.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
De partij kiest voor een actieve sturing op het migratiesaldo, met een duidelijke bandbreedte, en wil de regie over migratie terug bij de overheid leggen. Dit moet zorgen voor een gematigde bevolkingsgroei en meer grip op de maatschappelijke gevolgen van migratie.
Om misstanden te voorkomen en beter te kunnen sturen, wil GroenLinks-PvdA de registratie van arbeidsmigranten verbeteren, malafide uitzendbureaus aanpakken, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en onderwijs.
“Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
GroenLinks-PvdA wil een asielstelsel dat snel, eerlijk en menswaardig is, met snelle procedures, kleinschalige opvang, en respect voor mensenrechten. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit en ondersteunen hervestiging van kwetsbare vluchtelingen via veilige routes.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken.”
De partij wil dat asielzoekers en statushouders sneller kunnen integreren door directe toegang tot werk en taallessen, en door opvang in de gemeente waar ze mogelijk gaan wonen.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen.”
“Wij willen dat taallessen ook na ontheffing worden aangeboden.”
Voor mensen zonder recht op asiel wil GroenLinks-PvdA een effectief, humaan terugkeerbeleid en het tegengaan van overlast, met spreiding en opvang om problemen te voorkomen.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We spreiden deze groep asielzoekers over het land om Ter Apel en Budel te ontlasten en openen procesbeschikbaarheidslocaties om hen van straat te halen.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen naar circa 40.000 per jaar, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken. Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar arbeidsmigratie wordt gezien als problematisch en moet drastisch worden teruggeschroefd. De partij legt nadruk op eerlijke verdeling van opvang, snelle procedures, en integratie via taal en gedeelde waarden.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks in Nederland blijft sterk beperken, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen. Dit moet de druk op voorzieningen verminderen en integratie bevorderen, terwijl er ruimte blijft voor opvang van vluchtelingen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven en een bron van uitbuiting, druk op voorzieningen en sociale problemen. Daarom wil de partij het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, en werkgevers verantwoordelijk maken voor kosten en huisvesting.
“De uit de hand gelopen groei van arbeids, kennis en studiemigratie structureel aan te pakken zorgen we ervoor dat migratie humaan en houdbaar wordt en bieden we ruimte aan de samenleving om goede integratie mogelijk te maken.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, met snelle procedures en eerlijke verdeling over gemeenten. De opvang moet kleinschalig zijn en gericht op integratie, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, direct moet beginnen met het leren van de Nederlandse taal en kennis moet maken met de Nederlandse normen en waarden. Dit is essentieel voor integratie en het voorkomen van tweedeling.
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Naast taal moet er bij de inburgering aandacht zijn voor de vrijheden en de grondwettelijke rechten en plichten die we in ons land kennen.”
De SP wil migratie verminderen door de grondoorzaken zoals oorlog, ongelijkheid en uitbuiting in herkomstlanden aan te pakken. Dit moet het aantal mensen dat moet vluchten structureel terugdringen.
“Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld.”
“De grondoorzaken waardoor mensen vluchten of op zoek gaan naar een toekomst elders moeten wij aanpakken.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd migratiebeleid, waarbij mensenrechten en integratie centraal staan. Ze willen legale migratiekanalen verruimen, arbeidsmigratie eerlijker en veiliger maken, vluchtelingen snel laten meedoen in de samenleving, en opvang en terugkeer menswaardig organiseren. Volt verzet zich tegen deals met dictators, pushbacks en detentie van kinderen, en zet in op structurele oplossingen binnen EU-samenwerking.
Volt wil migratie reguleren via legale, toegankelijke en menswaardige procedures, met nadruk op werk, onderwijs, gezinshereniging en humanitaire trajecten. Ze verzetten zich tegen deals met onvrije regimes en willen dat mensenrechten altijd leidend zijn.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil arbeidsmigratie beter reguleren met EU-brede standaarden, bescherming tegen uitbuiting, en meer transparantie. Ze willen arbeidsmigranten betrekken bij beleid, uitzendbureaus certificeren, en werk en huisvesting scheiden.
“We willen EU-brede standaarden voor sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden, die goede, menswaardige bescherming bieden aan alle werkenden in de EU.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil dat vluchtelingen en asielzoekers vanaf dag één kunnen werken, onderwijs volgen en deelnemen aan de samenleving. Ze willen belemmeringen zoals de tewerkstellingsvergunning en achterstanden in registratie wegnemen.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt kiest voor kleinschalige, menswaardige opvang, bescherming van kwetsbare groepen, en humane terugkeerprocedures zonder detentie van kinderen. Ze willen opvang en begeleiding garanderen, ook voor ongedocumenteerden.
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.”
“Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil dat Nederland solidair is binnen de EU, verantwoordelijkheid deelt en het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact humaan implementeert. Ze pleiten voor herverdeling van vluchtelingen en het recht om asiel aan te vragen.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
JA21 wil migratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het terugdringen van asiel- en laaggeschoolde arbeidsmigratie. Ze pleiten voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio, het aanscherpen van gezinshereniging en naturalisatie, en het stellen van migratieplafonds. Alleen migranten met aantoonbare meerwaarde voor Nederland zijn welkom, waarbij de partij internationale verdragen wil moderniseren om meer nationale controle te krijgen.
JA21 ziet asielmigratie als een grote belasting voor de samenleving en wil deze instroom maximaal beperken, met als doel een asielstop en opvang in de eigen regio. Ze willen het inwilligingspercentage fors omlaag, opvang in Nederland beperken tot geselecteerde gevallen, en internationale verdragen moderniseren.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland en geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU toelaten. Ze willen misstanden aanpakken en terugkeer van werkloze of overlastgevende arbeidsmigranten bevorderen.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
JA21 wil gezinsmigratie beperken tot migranten die Nederland iets te bieden hebben, met strengere eisen voor gezinshereniging en naturalisatie. Ze verhogen de inkomenseis, leeftijdsgrens en beperken het aantal over te laten komen partners.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
JA21 wil migratieplafonds juridisch verankeren en internationale verdragen moderniseren om de nationale soevereiniteit over migratiebeleid te herstellen.
“Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
JA21 wil illegale arbeid en verblijf hard aanpakken, met hogere boetes, strengere handhaving en het strafbaar stellen van illegaliteit. Ook willen ze het terugsturen van afgewezen asielzoekers en overlastgevende EU-migranten vergemakkelijken.
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. Ze willen de instroom beperken via strengere toelatingseisen, het aanpassen van internationale verdragen, en het leggen van meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil de instroom van migranten beperken door strengere regels voor asiel, arbeids- en studiemigratie, en door het aanpassen van internationale afspraken. Ze willen alleen vluchtelingen toelaten die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en economische migranten of mensen uit veilige landen uitsluiten. Ook willen ze de spreidingswet intrekken en een maximum stellen aan de instroom.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
Om de instroom van arbeids- en studiemigranten te beperken, legt 50PLUS meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Werkgevers moeten opdraaien voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten, en onderwijsinstellingen worden verantwoordelijk voor huisvesting van buitenlandse studenten. Hoger onderwijs moet in principe in het Nederlands worden aangeboden.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS wil toelatingsprocedures stroomlijnen, beroepsprocedures beperken, en overlastgevende asielzoekers apart opvangen en hun recht op asiel laten vervallen. Mensen zonder recht op asiel worden teruggestuurd en verliezen opvang. Integratie wordt gekoppeld aan het beheersen van de Nederlandse taal.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
BVNL wil migratie naar Nederland drastisch beperken door een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het sluiten van asielzoekerscentra. Ze stellen harde eisen aan integratie, willen illegaliteit strafbaar maken, en zetten in op remigratie en het ontmoedigen van economische migratie. Hun visie is dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en dat immigratie de leefbaarheid, woningmarkt en sociale voorzieningen onder druk zet.
BVNL wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Ze vinden dat opvang in de regio moet plaatsvinden en dat Nederland niet langer verantwoordelijk moet zijn voor grote migratiestromen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil de bestaande infrastructuur voor asielzoekers ontmantelen door aanmeldcentra en asielzoekerscentra te sluiten en deze om te bouwen tot woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
De partij wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en gemeenten die illegalen ondersteunen beboeten. Ze willen geen voorzieningen meer bieden aan afgewezen asielzoekers.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
BVNL wil remigratie bevorderen door mensen die hun Nederlands paspoort opgeven en permanent vertrekken een financiële vergoeding te geven.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
De partij stelt harde eisen aan integratie, zoals verplichte taalbeheersing, werkplicht, en het intrekken van verblijfsvergunningen bij misdrijven of onvoldoende zelfredzaamheid.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil dat immigranten alleen een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen, zonder automatische omzetting naar een permanente status.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
De partij wil harde maatregelen nemen tegen landen die weigeren hun onderdanen terug te nemen, zoals het stopzetten van ontwikkelingshulp en diplomatieke betrekkingen.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil asielprocedures buiten Nederland laten plaatsvinden, bijvoorbeeld in partnerlanden als Rwanda.
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
De partij wil opvang voor migranten sober maken om economische migratie te ontmoedigen.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
De ChristenUnie wil migratie menswaardig en toekomstbestendig reguleren, met meer grip op arbeids-, studie- en asielmigratie. Ze pleiten voor beperking van studiemigratie, strengere voorwaarden voor arbeidsmigratie, snellere en rechtvaardige asielprocedures, en nadruk op integratie via taal en participatie. Migratie wordt niet als oplossing voor structurele tekorten gezien, maar wie mag blijven, moet actief bijdragen aan de samenleving.
De ChristenUnie wil de afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten verminderen en uitbuiting tegengaan. Ze pleiten voor strengere controle, invoering van tewerkstellingsvergunningen in bepaalde sectoren, en het afschaffen van belastingvoordelen voor expats.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar. De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn. Om meer grip te krijgen op arbeidsmigratie moet er allereerst een einde komen aan de slechte arbeidsvoorwaarden.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.”
De partij wil het aantal internationale studenten terugdringen en stelt dat het opleiden van Nederlandse studenten de kerntaak van universiteiten is. Ze willen een landelijke afweging van benodigde studiemigratie en meer integratie via taallessen.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Nederland verwelkomt talent uit het buitenland, maar is geen (bekostigde) opleidingsplaats voor iedere student die zich meldt.”
De ChristenUnie wil een efficiëntere asielprocedure, snelle duidelijkheid voor asielzoekers, en inzet op terugkeer van afgewezen asielzoekers. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen menswaardige opvang.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De partij stelt dat succesvolle integratie vereist dat nieuwkomers Nederlands leren, de participatieverklaring onderschrijven en actief bijdragen aan de samenleving. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“Aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
De ChristenUnie ziet arbeidsmigratie niet als structurele oplossing voor personeelstekorten en wil dat Nederland kiest voor gecontroleerde, gematigde migratie.
“Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig antwoord voor de oplossing van onze structurele tekorten.”
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
NSC wil de migratie naar Nederland fors beperken door strengere eisen te stellen aan álle vormen van migratie: arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. Ze stellen een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 50.000 voor, willen opvang van asielzoekers vooral in de regio, en nemen concrete maatregelen zoals een werkgeversheffing voor arbeidsmigranten, versobering van expatregelingen, beperking van studiemigratie en strengere regels voor gezinshereniging. Hun visie is dat migratie alleen mag plaatsvinden als het past bij de draagkracht van de samenleving en daadwerkelijk bijdraagt aan Nederland.
NSC wil een harde bovengrens aan migratie stellen en wettelijk afdwingen dat de instroom beperkt blijft tot wat Nederland aankan. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de druk op voorzieningen verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het strikt noodzakelijk is voor de economie. NSC wil misstanden aanpakken, een werkgeversheffing invoeren en sectoren die afhankelijk zijn van goedkope arbeid ontmoedigen.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“Een sector die alleen overeind blijft dankzij lage lonen en slechte werkomstandigheden – zoals delen van de vleessector – is dat niet. We gaan ook naar het Engels voorbeeld een werkgeversheffing invoeren.”
De voordelen voor kennismigranten zijn volgens NSC doorgeschoten. Ze willen toelatingseisen aanscherpen en fiscale voordelen (zoals de expatregeling) beperken.
NSC wil het aantal buitenlandse studenten terugdringen, vooral door minder Engelstalige opleidingen en strengere toelatingseisen. Nederlandse studenten krijgen voorrang.
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
“Voortzetting beheersing studiemigratie door terugdringen van de wildgroei in Engelstalige opleidingen en voorrang voor eigen studenten.”
Asielmigratie moet fors worden beperkt door strengere procedures, opvang in de regio en samenwerking binnen Europa. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, komen in aanmerking.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere eisen voor bepaalde groepen vluchtelingen.
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager. We willen de handhaving hierop versterken.”
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
De VVD wil de migratie naar Nederland fors beperken door het asielstelsel fundamenteel te wijzigen: asiel kan alleen nog via hervestiging en niet meer aan de grens worden aangevraagd. Arbeids- en kennismigratie worden strenger en selectiever, met nadruk op het tegengaan van misbruik en het beperken van bevolkingsgroei door migratie. Criminele en overlastgevende migranten worden uitgezet en internationale verdragen worden aangepast om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil het huidige asielstelsel vervangen door een systeem waarbij vluchtelingen alleen via hervestiging naar Nederland kunnen komen, dus niet meer door asiel aan te vragen aan de grens. Dit moet de instroom beheersbaar maken en ruimte houden voor echte vluchtelingen, terwijl kansarme en overlastgevende asielzoekers worden geweerd.
“De VVD wil grip krijgen op de instroom, die behapbaar maken voor ons land en ruimte houden voor echte vluchtelingen die onze hulp nodig hebben. Wij staan voor een selectief migratiebeleid dat onze soevereiniteit herstelt en onze vrijheid, rechtsstaat en voorzieningen beschermt. We maken scherpe keuzes: ruimte voor echte vluchtelingen, tijdelijke bescherming en actieve selectie van mensen die bijdragen aan onze economie en samenleving. Passieve of ongecontroleerde instroom is onaanvaardbaar. Daarom willen we dat er een stelselwijziging komt waarbij vluchtelingen alleen nog maar naar Nederland komen via hervestiging.”
“Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers en arbeidsmigranten zonder pardon worden uitgezet. Ook wordt illegaal verblijf strafbaar en krijgen terugkeer en uitzetting prioriteit, inclusief het aanpassen van internationale verdragen als die in de weg staan.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot. Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
Arbeids- en kennismigratie worden strenger gereguleerd: alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de economie zijn welkom, bedrijven moeten eerst het Nederlandse arbeidspotentieel benutten, en misstanden en fraude worden hard aangepakt. De afhankelijkheid van arbeidsmigratie moet afnemen door meer in te zetten op automatisering.
“Tegelijkertijd veroorzaakt arbeidsmigratie ook veel problemen. Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Om de afhankelijkheid van arbeidsmigratie zoveel mogelijk te beperken moet de overheid bedrijven actief helpen om in te zetten op robotisering en automatisering.”
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën.”
De VVD wil een migratiewet invoeren die het kabinet verplicht om bestuurlijke maatregelen te nemen zodra de instroom van asiel- of arbeidsmigranten te hoog wordt, zodat de instroom altijd beheersbaar blijft.
“Er komt een migratiewet: De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken. Dit kunnen zowel nationale als Europese maatregelen zijn.”
Om het strenge migratiebeleid mogelijk te maken, wil de VVD internationale verdragen moderniseren, opvang in de regio tot norm maken en Nederland een leidende rol laten spelen in het aanpassen van Europese en VN-regels.
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast. Nederland neemt hierin de leiding en organiseert een internationale ‘asiel-top’ om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperken, omdat te snelle groei volgens hen de brede welvaart onder druk zet. Daarom worden op alle vormen van migratie maatregelen genomen.
“Nederland zet in op gematigde bevolkingsgroei: Gematigde bevolkingsgroei zorgt voor welvaart, economische groei en solide publieke voorzieningen. Bij te snelle bevolkingsgroei gaat onze brede welvaart juist achteruit. Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
De PVV wil migratie naar Nederland vrijwel volledig stoppen, met een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het beëindigen van immigratie uit islamitische landen. Ze willen bestaande asielzoekers en statushouders sneller uitzetten, gezinshereniging stoppen, internationale verdragen opzeggen en opvanglocaties sluiten. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden en dat migratie als een existentiële bedreiging wordt gezien.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, het leger inzetten voor grensbewaking en een volledige asielstop invoeren. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de meeste asielzoekers geen oorlogsvluchtelingen zijn, maar economische migranten die misbruik maken van het asielrecht.
De PVV wil gezinshereniging volledig stoppen en alle azc’s sluiten, inclusief het terugdraaien van recente gemeentelijke besluiten over opvanglocaties. Ze zien gezinshereniging als een belangrijke bron van extra instroom en willen opvanglocaties vervangen door woningen voor Nederlanders.
“Daarom gaan we op grond van artikel 72 VWEU, net als Oostenrijk, ook gezinshereniging stoppen.”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil dat vreemdelingen en statushouders bij één misdrijf of fraude direct hun verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Ook willen ze criminele Syriërs en Oekraïense mannen terugsturen.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
De PVV wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, zodat Nederland zelfstandig migratiebeleid kan voeren.
De PVV wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, de Vreemdelingenpolitie uitbreiden en vrijwillige remigratie faciliteren zonder financiële beloning.
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig migratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het creëren van legale migratieroutes en het snel integreren van nieuwkomers. Zij willen strenge asielwetten afschaffen, investeren in kleinschalige opvang en inburgering, en internationale samenwerking zoeken om migratie menswaardig te reguleren. De partij pleit voor versoepeling van visumregels met zogeheten bindingslanden en het aanpakken van misstanden rond arbeidsmigratie.
DENK wil af van restrictief asielbeleid en zet in op snelle, menswaardige opvang en integratie van vluchtelingen. De partij vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor vluchtelingen, met oog voor hun rechten en snelle toegang tot werk.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK wil nieuwkomers actief begeleiden en procedures versnellen, zodat zij snel kunnen meedoen in de samenleving. De partij ziet persoonlijke begeleiding en extra middelen voor gemeenten als essentieel.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK ziet internationale samenwerking als noodzakelijk om migratie menswaardig te reguleren, mensenhandel te bestrijden en legale migratieroutes te creëren. Zij verwerpen het afsluiten van Europa en willen de grondoorzaken van migratie aanpakken.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil de banden met landen waar veel Nederlanders wortels hebben versterken door visumregels te versoepelen, zodat werken en wonen in Nederland makkelijker wordt voor mensen uit deze landen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
DENK erkent de negatieve effecten van arbeidsmigratie op kwetsbare wijken en wil misstanden zoals uitbuiting en overbewoning bestrijden via strengere handhaving en regelgeving.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
Het CDA wil migratie fors beperken en strenger sturen, met als speerpunt het verplaatsen van asielaanvragen naar buiten Europa en het invoeren van strengere terugkeer- en integratie-eisen. Arbeidsmigratie wordt aan strengere voorwaarden gebonden, met nadruk op minder laagbetaalde migratie, betere huisvesting en verplichte taallessen. De partij koppelt migratiebeleid aan draagkracht, integratievermogen en het tegengaan van misstanden.
Het CDA wil asielaanvragen alleen nog buiten Europa behandelen om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Alleen kwetsbare vluchtelingen mogen op uitnodiging komen, en het terugkeerbeleid wordt aangescherpt, inclusief strafbaarstelling van niet meewerken aan terugkeer.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA stelt dat migratie de belangrijkste oorzaak is van bevolkingsgroei en wil daarom op alle vormen van migratie streng sturen, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’. Dit betekent duidelijke keuzes en beperking van instroom.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
De instroom van arbeidsmigranten, vooral voor laagbetaald werk, moet sterk verminderen. Er komen strengere eisen aan werkgevers, verplichte taallessen, betere huisvesting en een vakkrachtenregeling voor essentiële beroepen.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Arbeidsmigranten die langer blijven, volgen een verplicht taaltraject. Integratie wordt gekoppeld aan taal, werk en maatschappelijke participatie.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”