BBB kiest voor een zeer streng asielbeleid gericht op het drastisch beperken van de asielinstroom, het aanscherpen van toelatingscriteria en het ontmoedigen van asielzoekers om naar Nederland te komen. De partij wil onder andere een maximum stellen aan het aantal asielzoekers, opvang in de regio stimuleren, internationale verdragen herzien en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers afdwingen. BBB streeft ernaar Nederland onaantrekkelijk te maken voor kansarme asielzoekers en pleit voor meer nationale zeggenschap over asielbeleid.
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken door een jaarlijks maximum in te stellen, waarmee Nederland minder aantrekkelijk wordt voor asielzoekers en de druk op opvanglocaties vermindert.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
De partij pleit voor strengere toelatingscriteria en selectie aan de grens om het aantal kansarme asielzoekers te verminderen en misbruik van het systeem tegen te gaan.
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
Om te voorkomen dat kansarme asielzoekers naar Nederland reizen, wil BBB asielaanvragen buiten de EU laten behandelen en pas na goedkeuring toegang verlenen.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
BBB vindt dat internationale verdragen het voeren van streng asielbeleid belemmeren en wil deze moderniseren of opzeggen om meer nationale controle te krijgen.
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
De partij wil dat afgewezen asielzoekers snel en desnoods gedwongen worden uitgezet, om langdurig verblijf zonder recht te voorkomen.
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten. BBB zet stevig in op goede diplomatieke relaties met herkomstlanden. Waar die niet meewerken, volgen consequenties: financieel en politiek.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil onrechtmatig verblijf in Nederland strafbaar maken, inclusief het faciliteren van illegaliteit, om illegaal verblijf te ontmoedigen.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden. Dit geldt ook voor het doelbewust, structureel en/of commercieel faciliteren van illegaal verblijf, zoals het bewust onderverhuren van een kamer of woning aan iemand die hier illegaal is, of werk verschaffen.”
De partij wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en strengere voorwaarden stellen aan nareis, vooral voor subsidiair beschermden.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
BBB wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen bij het toewijzen van sociale huurwoningen, zodat zij gelijk worden behandeld als andere woningzoekenden.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BVNL is radicaal voor het beperken van asiel en immigratie en pleit voor een directe asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het sluiten van asielzoekerscentra. De partij wil asielprocedures fors inperken, opvang versoberen, en terugkeer/remigratie actief stimuleren. BVNL ziet asielbeperking als essentieel om de Nederlandse samenleving, cultuur en voorzieningen te beschermen.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en zegt internationale verdragen op die asiel mogelijk maken. Dit is bedoeld om de bevolkingsgroei te beperken en de druk op voorzieningen te verlagen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang alleen nog sober aanbieden, om economische migratie te ontmoedigen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil terugkeer van migranten en asielzoekers actief stimuleren, onder meer met financiële prikkels en sancties voor landen die niet meewerken aan terugkeer.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, uitzetting versnellen en het aantal beroepsmogelijkheden beperken.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
BVNL wil statushouders geen voorrang meer geven op sociale woningen en sociale voorzieningen beperken voor nieuwkomers.
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan en effectief asielbeleid dat inzet op snelle procedures, eerlijke opvang en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, zonder de rechten van asielzoekers te schenden. Ze willen asielprocedures versnellen, overlastgevers aanpakken, en terugkeer van mensen zonder recht op asiel beter organiseren, maar zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en blijven vasthouden aan internationale verdragen. De partij benadrukt samenwerking in Europees verband en het creëren van veilige, reguliere migratieroutes.
GroenLinks-PvdA wil dat asielprocedures korter en zorgvuldiger worden, zodat sneller duidelijk is wie mag blijven en wie niet. Mensen zonder recht op asiel moeten effectief terugkeren naar hun land van herkomst, maar altijd met waarborging van mensenrechten. Dit moet het asielsysteem ontlasten en het draagvlak in de samenleving behouden.
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
De partij is expliciet tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat iedereen recht heeft op basisvoorzieningen, ook als terugkeer niet mogelijk is. Dit onderscheidt hun benadering van strengere asielbeperking: ze kiezen voor menswaardigheid boven repressie.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“Soms is terugkeer niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het land van herkomst niet meewerkt. We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
GroenLinks-PvdA wil het Europese asiel- en migratiepact uitvoeren, inzetten op snelle procedures aan de buitengrens en veilige, reguliere routes voor vluchtelingen bevorderen. Ze willen het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars ondermijnen en hervestiging van kwetsbare vluchtelingen stimuleren.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“We zetten in op een hervestigingsmodel waardoor gevaarlijke routes en het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars worden ondergraven.”
NSC wil asielmigratie fors beperken door strengere procedures, opvang in de regio, en het invoeren van een tweestatusstelsel waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. De nadruk ligt op snelle terugkeer, versobering van opvang voor kansarme asielzoekers, en het beperken van gezinshereniging. NSC pleit voor Europese samenwerking, maar is bereid nationale maatregelen te nemen als Europese oplossingen uitblijven.
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijke bescherming zoeken, met strengere en snellere procedures en nadruk op terugkeer. Dit moet het asielsysteem realistischer en uitvoerbaarder maken en de instroom beperken.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
NSC wil dat opvang zoveel mogelijk in de regio plaatsvindt en dat asielprocedures buiten de EU worden afgehandeld, om de druk op Nederland te verminderen en grip te krijgen op migratiestromen.
“Opvang in de regio is het uitgangspunt. Dit vraagt om maatregelen in zowel Europees als nationaal verband.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil de opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers sterk versoberen en richten op snelle terugkeer, om misbruik van het systeem te ontmoedigen.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en strengere voorwaarden stellen voor subsidiair beschermden, om secundaire migratie te beperken.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
NSC wil het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers strenger uitvoeren en niet-meewerken aan terugkeer strafbaar stellen, om illegaal verblijf te ontmoedigen.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
NSC wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen, om de druk op de woningmarkt voor andere woningzoekenden te verlichten.
“Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
Volt is uitgesproken tegen asielbeperking en kiest juist voor een menswaardig, ruimhartig en solidair asielbeleid. Zij willen legale migratiekanalen verruimen, eerlijke en snelle procedures garanderen, en opvang en integratie verbeteren, zonder het beperken van asielinstroom. Volt verzet zich expliciet tegen deals met dictatoriale regimes, detentie van kinderen en strafbaarstelling van illegaliteit, en pleit voor het vergroten van hervestiging en gezinshereniging.
Volt verwerpt het beperken van asiel via omstreden deals met derde landen en het creëren van gevangenisachtige uitzetcentra. Zij vinden dat mensenrechten altijd voorop moeten staan en dat Nederland geen afspraken mag maken die deze rechten schenden.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil asielzoekers juist meer mogelijkheden bieden om legaal naar Nederland te komen en snel duidelijkheid te krijgen over hun status. Ze pleiten voor snelle, eerlijke procedures, directe toegang tot werk en onderwijs, en het versnellen van gezinshereniging.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
Volt is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en wil basisvoorzieningen voor iedereen garanderen, inclusief opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil dat terugkeer van afgewezen asielzoekers humaan gebeurt, met begeleiding en toekomstperspectief, en is fel tegen detentie van kinderen.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen. De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
Volt wil het aantal hervestigingen van vluchtelingen flink vergroten en pleit voor een eerlijke verdeling van asielzoekers binnen de EU, waarbij mensen zelf mogen kiezen waar ze zich vestigen.
“Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU. Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden...”
50PLUS kiest voor een streng asiel- en migratiebeleid met duidelijke beperkingen op de instroom van asielzoekers, arbeids- en studiemigranten. De partij wil het recht op asiel beperken tot niet-economische vluchtelingen, een maximum instroom afspreken, en procedures versnellen en beperken. Overlastgevende of criminele asielzoekers verliezen hun recht op asiel en opvang, en mensen zonder recht op asiel worden teruggestuurd.
50PLUS wil het aantal asielzoekers beperken door het Vluchtelingenverdrag aan te passen, een maximum in te stellen, en het recht op asiel te ontzeggen aan economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Hiermee wil de partij overbelasting van het systeem voorkomen en de instroom beheersbaar houden.
Om langdurige onzekerheid en misbruik van procedures te voorkomen, wil 50PLUS toelatingsprocedures stroomlijnen en het aantal beroeps- en vervolgprocedures wettelijk beperken.
50PLUS stelt dat asielzoekers zonder recht op verblijf direct moeten worden teruggestuurd en geen recht meer hebben op opvang na definitieve afwijzing. Dit moet het systeem ontlasten en ontmoedigen dat afgewezen asielzoekers in Nederland blijven.
De partij wil dat asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, apart worden opgevangen en hun recht op asiel verliezen.
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Het VVD-programma pleit voor een zeer strikte beperking van asielinstroom, met als kern dat asiel alleen nog via hervestiging mogelijk moet zijn en spontane asielaanvragen in Nederland worden uitgesloten. De partij wil de instroom verder beperken met tijdelijke vergunningen, strengere selectie, strafbaarstelling van illegaal verblijf en het afschaffen van voorrang voor statushouders. De nadruk ligt op nationale soevereiniteit, bescherming van voorzieningen en het voorkomen van overlast en druk op de woningmarkt.
De VVD wil het huidige asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer door zelf asiel aan te vragen aan de grens. Dit moet de instroom drastisch beperken en Nederland in staat stellen zelf te bepalen wie wordt toegelaten, op basis van draagkracht en selectie.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Om de instroom verder te beperken en het draagvlak te behouden, wil de VVD tijdelijke verblijfsvergunningen invoeren, de vergunning voor onbepaalde tijd afschaffen en de wettelijke voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen beëindigen. Dit moet voorkomen dat asielzoekers structureel aanspraak maken op voorzieningen en de druk op de woningmarkt vergroten.
“schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar”
“Wij schaffen de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
De VVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen en criminele of overlastgevende asielzoekers zonder pardon uitzetten. Hiermee wil de partij misbruik van het asielstelsel tegengaan en de veiligheid van de samenleving waarborgen.
De VVD wil de opvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers maximaal versoberen en de rechtsbijstand beperken. Ook wil de partij bepaalde groepen, zoals alleenstaande mannen, niet meer opvangen.
Het CDA wil asiel sterk beperken door aanvragen alleen buiten Europa te laten behandelen, strenge grensprocedures in te voeren en tijdelijke vergunningen te geven. Ze pleiten voor directe terugkeer bij afwijzing, beperken gezinshereniging en maken het strafbaar om niet mee te werken aan terugkeer. De kern is: asielinstroom fors omlaag, grip op migratie, en alleen bescherming voor wie echt in nood is.
Het CDA wil dat asielaanvragen niet meer in Nederland of de EU plaatsvinden, maar buiten Europa, om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met directe terugkeer bij afwijzing. Dit moet ook in Nederland worden toegepast.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en gezinsleden pas laten overkomen na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA wil het strafbaar maken als uitgeprocedeerde asielzoekers niet meewerken aan terugkeer naar het land van herkomst.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil meer mogelijkheden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of op speciale locaties te plaatsen.
“De mogelijkheden om overlastgevende asielzoekers in bewaring te stellen of enkel te laten verblijven op een Handhavings- of Toezichtslocatie (HTL) worden uitgebreid.”
BIJ1 is radicaal tegen elke vorm van asielbeperking en pleit juist voor het beschermen en uitbreiden van asielrechten. Zij verwerpen maatregelen die het asielrecht beperken, zoals het tweestatusstelsel, de asielnoodmaatregelenwet en Europese migratiedeals, en willen universeel verblijfsrecht en open grenzen. Hun visie is dat migratie een mensenrecht is en dat Nederland actief moet strijden tegen restrictief asielbeleid, zowel nationaal als Europees.
BIJ1 verwerpt expliciet alle vormen van asielbeperking en pleit voor het beschermen van het asielrecht, snelle procedures, en het afschaffen van beperkende wetten. Ze zijn tegen het criminaliseren van illegaliteit en willen juist meer rechten en bescherming voor vluchtelingen en migranten.
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
“Zolang mensen gedwongen worden om te migreren, en universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is, moet het asielrecht beschermd worden. gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen en wil verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht. Zij willen dat migranten en vluchtelingen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten of status.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 wil dat Nederland zich actief verzet tegen Europese migratiedeals en het restrictieve grensbeleid, en pleit voor het afschaffen van Frontex en het stoppen van steun aan grensbewaking.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
FVD stelt dat D66 vrijwel niets doet aan asielbeperking en juist het tegenovergestelde beleid voert: D66 zou volgens FVD de asielinstroom faciliteren en beperken van asiel niet nastreven. FVD positioneert zichzelf als tegenpool door te pleiten voor een volledige asielstop, afschaffing van opvang en het opzeggen van internationale verdragen. Volgens FVD is D66 medeverantwoordelijk voor het huidige, volgens hen "onhoudbare" asielbeleid.
FVD verwijt D66 dat zij geen enkele serieuze maatregel neemt om asielinstroom te beperken, en zelfs beleid voert dat de instroom vergroot. FVD gebruikt D66 als voorbeeld van het "opengrenzenbeleid" waar zij zich tegen afzetten, en benadrukt dat D66 volgens hen geen asielbeperking nastreeft.
“Zelfs als we de grenzen vandaag volledig zouden sluiten en geen enkele migrant meer toelaten, blijven de gevolgen van decennialang opengrenzenbeleid bestaan.”
“Het is tijd om het roer radicaal om te gooien: Nederland moet weer baas in eigen huis worden, met een migratiebeleid dat gericht is op bescherming van onze cultuur, welvaart en veiligheid.”
“De afgelopen decennia heeft Nederland een ongekend hoge instroom van migranten en asielzoekers te verduren gekregen. Dit heeft diepe sporen nagelaten in onze samenleving.”
FVD presenteert zichzelf als het alternatief voor partijen als D66 door te pleiten voor een volledige asielstop, afschaffing van het COA en het beëindigen van opvang in Nederland. Dit standpunt wordt gepresenteerd als directe reactie op het beleid van partijen als D66.
“Wij willen: » Asielstop en afschaffing COA. We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“Door verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag op te zeggen, beschermen we onze welvaart en veiligheid en herpakken we de controle over onze grenzen.”
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig en rechtvaardig asielbeleid, waarbij snelle en efficiënte procedures centraal staan, maar zonder strafbaarstelling van illegaliteit of het beperken van gezinshereniging. De partij wil asiel beperken door snelle duidelijkheid te geven aan asielzoekers, terugkeer te bevorderen bij afwijzing, en afspraken te maken met landen van herkomst, maar blijft vasthouden aan humane opvang en bescherming van gewortelde kinderen. De nadruk ligt op het voorkomen van langdurig verblijf zonder perspectief en het tegengaan van overlast, met behoud van internationale verplichtingen.
De ChristenUnie wil asiel beperken door procedures te versnellen, zodat afgewezen asielzoekers snel terugkeren en niet in Nederland wortelen. Dit voorkomt langdurig verblijf zonder perspectief en maakt het beleid effectiever, terwijl gewortelde kinderen niet worden uitgezet.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst.”
Om terugkeer van afgewezen asielzoekers te bevorderen, wil de ChristenUnie sancties inzetten tegen landen die hun onderdanen niet terugnemen. Dit moet het asielbeleid effectiever maken en de instroom beperken.
“Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Hoewel de ChristenUnie inzet op beperking van asiel door snelle procedures en terugkeer, wijst zij strafbaarstelling van illegaliteit af en blijft zij vasthouden aan humane opvang en begeleiding, ook voor afgewezen asielzoekers.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
D66 kiest niet voor harde asielbeperking, maar voor een humaan, ordelijk en sneller asielsysteem met focus op Europese samenwerking, snellere procedures en terugkeer van kansarme asielzoekers. Ze willen overlastgevers strenger aanpakken, procedures versnellen en terugkeer bevorderen, maar blijven vasthouden aan internationale bescherming en een eerlijke verdeling binnen Europa.
D66 wil het asielsysteem verbeteren door procedures te versnellen en te vereenvoudigen, zodat mensen sneller duidelijkheid krijgen over hun toekomst. Dit moet de druk op de opvang verminderen en het systeem werkbaarder maken, zonder het recht op bescherming aan te tasten.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 wil overlastgevende asielzoekers en mensen zonder verblijfsstatus sneller terugsturen naar hun land van herkomst, met aparte, gesloten opvang en meer handhaving. Dit is bedoeld om het draagvlak voor opvang te behouden en de overlast te beperken.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 steunt de invoering van het Europese migratiepact, dat regie op migratie en een eerlijke verdeling van asielzoekers tussen EU-lidstaten moet brengen. Dit moet het systeem ordelijker maken en de druk op Nederland verminderen, zonder het recht op asiel te beperken.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 wil het internationale asielstelsel moderniseren zodat landen meer controle krijgen, maar alleen als dit de rechten van vluchtelingen niet inperkt. Ze zijn voorstander van asielaanvragen buiten Europa, mits veilig en kansrijk.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
DENK is fel tegen elke vorm van asielbeperking en verwerpt strengere asielwetten, tijdelijke verblijfsvergunningen, en beperkingen op gezinshereniging. In plaats daarvan pleit DENK voor een humaan asielbeleid met menswaardige opvang, behoud van rechten voor vluchtelingen, en het versnellen van procedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid.
DENK verzet zich expliciet tegen het beperken van de rechtspositie van vluchtelingen en het invoeren van strengere asielmaatregelen. Zij willen bestaande beperkende wetgeving terugdraaien en waarborgen dat vluchtelingen hun rechten behouden, inclusief gezinshereniging en langdurige verblijfsvergunningen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met behoud van de Spreidingswet. Ze benadrukken het belang van goede begeleiding en het organiseren van opvang samen met de lokale omgeving.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK pleit voor snellere asielprocedures door te investeren in uitvoeringsinstanties, maar benadrukt dat dit niet ten koste mag gaan van de menswaardigheid van vluchtelingen.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
Specifiek voor Syriërs, maar in lijn met het algemene beleid, wijst DENK elke aanscherping van de asielprocedure en gedwongen terugkeer af vanwege de humanitaire situatie.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
JA21 stelt dat D66 nauwelijks of geen effectieve maatregelen neemt om asielinstroom te beperken, en verwijt D66 juist het faciliteren en wettelijk verplichten van asielopvang via de Spreidingswet. Volgens JA21 pakt D66 de kern van het asielprobleem niet aan en ontbreekt bij D66 de urgentie om de instroom daadwerkelijk te beperken. JA21 positioneert zich hiermee als tegenpool van D66 op het gebied van asielbeperking.
JA21 bekritiseert D66 (en het vorige kabinet) voor het invoeren van de Spreidingswet, waarmee gemeenten wettelijk worden verplicht asielzoekers op te vangen. Volgens JA21 neemt deze wet de urgentie weg om de instroom te beperken en wordt de lokale democratie buitenspel gezet.
“In plaats van serieus werk te maken van instroombeperking koos het kabinet-Rutte IV ervoor om gemeenten wettelijk te verplichten tot asielopvang middels de Spreidingswet. De slechtst denkbare stap. Deze wet pakt niet de kern van het probleem aan, maar neemt juist ieder urgentiegevoel weg om de instroom in te perken. Bovendien wordt de lokale democratie ermee buitenspel gezet.”
“De gemeenteraad wil geen AZC? Met een Haagse pennenstreek komt het er alsnog.”
JA21 stelt dat D66 en het vorige kabinet geen serieuze maatregelen nemen om de asielinstroom te beperken, ondanks de hoge inwilligingspercentages en de druk op opvangplekken.
“In plaats van serieus werk te maken van instroombeperking koos het kabinet-Rutte IV ervoor om gemeenten wettelijk te verplichten tot asielopvang middels de Spreidingswet.”
“Het verkeerde signaal dat hiervan uitgaat leidt tot een structureel hoge asielinstroom, die vervolgens weer leidt tot een chronisch tekort aan opvangplekken en overlast rond overvolle AZC’s.”
Het SP-programma bevat geen informatie over wat D66 doet aan asielbeperking; het behandelt uitsluitend het eigen SP-standpunt. De SP pleit voor een humaan asielbeleid met snelle procedures, strengere aanpak van asielzoekers uit veilige landen, en het beperken van andere migratievormen om ruimte te houden voor echte vluchtelingen. Concrete voorstellen zijn onder meer aparte opvang voor mensen uit veilige landen en het versnellen van asielprocedures.
De SP wil mensen uit veilige landen apart en streng opvangen om overlast te verminderen en terugkeer te bevorderen. Dit moet het draagvlak voor asielopvang beschermen en de procedure efficiënter maken.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat snel duidelijk is of iemand mag blijven of moet vertrekken. Dit verkort de onzekerheid en verlaagt de kosten.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma