BBB ziet waterbeheer als een fundament voor veiligheid, voedselvoorziening en leefomgeving in Nederland. De partij wil robuust en realistisch beleid voeren, gericht op bescherming van landbouwgrond, regionale samenwerking, en het meten van waterkwaliteit aan ecologische maatstaven in plaats van alleen modellen. BBB pleit voor internationale samenwerking, bescherming van zoetwaterbekkens en het moderniseren van waterbeheer om Nederland weerbaar te maken tegen droogte, verzilting en overstromingen.
BBB beschouwt waterbeheer niet als sluitpost, maar als essentieel voor de veiligheid, voedselvoorziening en leefomgeving. De partij wil beleid dat gericht is op robuuste keuzes, samenwerking en toekomstbestendigheid, met nadruk op droge voeten in natte tijden en natte voeten in droge tijden.
“Nederland is een waterland van terpen en wierden, een land waar waterschappen al acht eeuwen zorgen dat er kan worden gewoond en gewerkt. Dit qua oppervlakte kleine land, is groot geworden door een combinatie van nuchterheid, vakmanschap en aanpassingsvermogen. In een veranderend klimaat waarin weersextremen toenemen en de houdbaarheid van ons landschap onder druk staat, ziet BBB waterbeheer niet als sluitpost, maar als fundament voor onze veiligheid, voedselvoorziening en leefomgeving.”
“Waterzekerheid is voor BBB een wezenlijk recht. Daarom kiezen we voor robuust en realistisch beleid: gericht op veiligheid, gezond water, samenwerking en toekomstbestendige keuzes, van de bron tot aan de monding. Zoals we kernachtig zeggen: droge voeten in natte tijden, natte voeten in droge tijden.”
BBB wil vruchtbare landbouwgrond beschermen tegen herbestemming en zet in op betere regionale afstemming en bescherming van zoetwaterbekkens zoals het IJsselmeer, vooral in het licht van verzilting en veranderende rivierdynamiek.
“Onze vruchtbare landbouwgrond is waardevol. BBB zal ervoor waken dat deze niet klakkeloos wordt herbestemd omdat er andere aanspraken op worden gedaan.”
“Dit geldt ook voor de inlaat van zout water in het grootste zoetwaterbekken van Nederland, het IJsselmeer.”
“Daarom zet BBB in op een betere regionale afstemming tussen meerdere programma’s die het beheer en de veiligheid van ons water moeten regelen, zodat we voldoende zoet water hebben tijdens droogte.”
BBB wil dat waterkwaliteit wordt beoordeeld op basis van ecologische parameters zoals plantengroei en visstand, en niet alleen op cijfers uit modellen. De Kaderrichtlijn Water moet in Nederland gelijk aan de praktijk worden toegepast.
“Waterkwaliteit meten aan ecologie. Een goede waterkwaliteit meten wij af aan een goede plantengroei, goede visstand en dus een goede ecologie. Cijfers op papier ontleend aan de modellenwerkelijkheid zijn niet leidend.”
“De Kaderrichtlijn Water (KRW) moet in Nederland gelijk aan de”
BBB erkent het belang van samenwerking met buurlanden om overstromingen te voorkomen, vooral in grensregio’s zoals Limburg.
“Samenwerking met Duitsland en België is noodzakelijk om overstromingen in de grensregio’s te voorkomen en te beperken. Door gezamenlijk waterbeheer en vroegtijdige waarschuwingen kunnen risico’s beter worden beheerst.”
“Deze internationale samenwerking versterkt de veiligheid en het leefklimaat in Limburg.”
BIJ1 beschouwt het verleden van kolonialisme, slavernij en imperialisme als een fundamentele oorzaak van hedendaagse ongelijkheid en onrecht. Hun belangrijkste voorstellen zijn het expliciet erkennen van de blijvende impact van deze geschiedenis, het slopen van op kolonialisme gebouwde structuren, en het centraal stellen van de strijd tegen racisme en ongelijkheid in beleid. BIJ1 pleit voor een intersectionele, dekoloniale politiek die gericht is op radicaal gelijke rechten voor iedereen.
BIJ1 stelt dat de koloniale en slavernijgeschiedenis van Nederland geen afgesloten hoofdstuk is, maar een doorwerkende realiteit die nog steeds schadelijke gevolgen heeft. Ze willen deze structuren expliciet aanwijzen en afbreken, en pleiten voor een politiek die deze historische onrechtvaardigheden actief adresseert.
“De wereld van vandaag is gebouwd op 400 jaar wereldwijd kolonialisme, slavernij en witte superioriteit. ... Want het koloniale- en slavernijverleden van Nederland is geen afgesloten donkere bladzijde - ook vandaag de dag schrijven we dit boek nog. De koloniale basis van onze samenleving beschadigt iedereen, ook witte burgers.”
“Het is tijd voor echte bevrijding en een nieuwe, intersectionele en dekoloniale↗politiek.”
“We willen de verbinding tussen ons verleden en het heden zoeken, aanwijzen en de daarop gebouwde structuren slopen.”
BIJ1 verbindt het verleden van kolonialisme direct aan hedendaags westers kapitalisme en imperialisme, en stelt dat deze structuren wereldwijd nog steeds armoede, ongelijkheid en oorlog veroorzaken. Ze pleiten voor het losmaken van Nederland van deze systemen en het centraal stellen van internationale solidariteit.
“En we leven in een wereld die we bouwden op eeuwen aan onderdrukking, imperialisme en westers kolonialisme. Ondanks dat de tijd van kolonies voor het grootste deel achter ons ligt, heeft het westers kapitalisme nog altijd de wereldeconomie en de door haar verwoeste en achtergestelde landen in haar greep.”
“Deze wereldorde is niet te houden voor mensen, volken en de aarde.”
“Daarom zijn wij solidair met de internationale strijd tegen westers kapitalisme, imperialisme en kolonialisme.”
BIJ1 benadrukt dat de strijd tegen de gevolgen van het koloniale verleden niet alleen voor specifieke groepen is, maar voor iedereen in de samenleving. Ze pleiten voor radicaal gelijke rechten en het erkennen van de onderlinge verbondenheid van verschillende vormen van onderdrukking.
“BIJ1 droomt van een wereld met radicaal gelijke rechten voor iedereen. Voor Zwarte mensen en mensen van kleur, vrouwen (zonder seksisme), moslims (zonder islamofobie), de LHBTQIA+ gemeenschap, mensen in armoede, en alle andere onderdrukte en achtergestelde groepen in onze samenleving.”
Het CDA erkent dat het huidige stelsel van ziekte en arbeidsongeschiktheid (WIA) vastloopt en onvoldoende zekerheid en uitdaging biedt voor mensen die niet kunnen werken. Ze stellen voor het stelsel te herzien met meer nadruk op passend werk, snellere interventie, preventie en eenvoud, zonder bestaande rechten aan te tasten. Daarnaast willen ze de AOW als basispensioen ongemoeid laten en vereenvoudigen.
Het CDA vindt dat het huidige stelsel van loondoorbetaling bij ziekte en arbeidsongeschiktheid vastloopt en onvoldoende zekerheid biedt. Ze willen het stelsel herzien met meer nadruk op passend werk, snellere interventie, preventie en duurzame re-activatie, en het eenvoudiger en eerlijker maken. Bestaande rechten worden niet aangetast.
“Het stelsel van loondoorbetaling bij ziekte (Poortwachter) en arbeidsongeschiktheid (WIA) is aan herziening toe. Het ziekteverzuim en de instroom in de WIA nemen fors toe, juist ook bij jongvolwassenen, en de uitstroom is laag.”
“Het stelsel biedt mensen onvoldoende zekerheid als werken echt niet meer kan én daagt onvoldoende uit om – waar dat wel kan – weer passend werk te vinden.”
“We herzien het stelsel voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering met de nadruk op passend werk, snellere interventie, preventie en duurzame re-activatie, op basis van het advies van de Octas, in relatie tot de Ziektewet. Het moet ook eenvoudiger, duidelijker en eerlijker.”
“Voor een toekomstbestendig arbeidsongeschiktheidsstelsel maken we één uitkering voor duurzame en niet-duurzame arbeidsongeschikten; we tasten de rechten van bestaande uitkeringen niet aan.”
Het CDA wil de AOW als basispensioen ongemoeid laten en vereenvoudigen, zodat ouderen zekerheid behouden en controles aan huis worden verminderd. Dit draagt bij aan duidelijkheid en toekomstbestendigheid van het pensioenstelsel.
“De AOW is ons basispensioen, pensioenregelingen zijn daarop gebaseerd. De komende jaren krijgen steeds meer ouderen hun welverdiende AOW en pensioen. We houden daarom de AOW ongemoeid.”
“De AOW blijft het basispensioen voor alle ouderen en is de afgelopen jaren al toekomstbestendig gemaakt, en laten we daarom ongemoeid.”
“We vereenvoudigen de 21 leefvormen in de AOW, zodat er geen controles aan huis meer hoeven plaats te vinden.”
De ChristenUnie benadrukt het belang van het behouden van waardevolle bestaande systemen en tradities, zoals het collectieve pensioenstelsel en de bescherming van de zondagsrust. Ze zijn kritisch op veranderingen die volgens hen niet bijdragen aan rechtvaardigheid of solidariteit, en pleiten voor het terugdraaien van eerdere bezuinigingen of beleidswijzigingen die als onrechtvaardig worden ervaren.
De ChristenUnie vindt het huidige pensioenstelsel waardevol en wil de fundamenten van solidariteit en collectiviteit behouden, ondanks hervormingen. Ze benadrukken het belang van transparantie en draagvlak tijdens de transitie.
“Ons collectieve pensioenstelsel is het waard om te behouden. Mede door het stelsel van AOW als eerste pijler en aanvullend pensioen als tweede pijler, zijn ouderen in Nederland goed beschermd tegen armoede.”
“Met de Wet toekomst pensioenen is het besluit genomen om het pensioenstelsel te hervormen waarbij solidariteit en collectiviteit de fundamenten blijven van het pensioenstelsel.”
De partij keert zich tegen de verkorting van de WW-duur die door het huidige kabinet is ingezet en wil deze bezuiniging terugdraaien om kwetsbare groepen beter te beschermen.
“Het huidige kabinet heeft aangekondigd de duur van de WW met 6 maanden te verlagen. Dit raakt met name werklozen die ook in de huidige arbeidsmarkt moeilijk een nieuwe baan kunnen vinden, zoals sommige ouderen of mensen met ene beperking. De ChristenUnie draait deze bezuiniging terug en handhaaft de duur van de WW op twee jaar.”
De ChristenUnie erkent dat fiscale voordelen in het verleden een belangrijke oorzaak waren voor de groei van het aantal zzp’ers en wil deze voordelen omvormen.
“Die voordelen waren een belangrijke oorzaak voor de groei van het aantal zzp’ers in de afgelopen vijftien jaar.”
De partij benadrukt het belang van rust op zondag en verzet zich tegen de normalisering van werkdruk en winkelopenstelling op deze dag.
“Rust is geen luxe, maar een noodzaak voor een gezonde samenleving.”
BVNL beschouwt de coronatijd als een dieptepunt ("zwarte bladzijde") in de Nederlandse geschiedenis, waarbij de overheid volgens hen haar macht misbruikte en grondrechten schond. Hun belangrijkste voorstel is een onafhankelijk onderzoek naar deze periode, volledige openheid over geheime zaken, en het verwijderen van alle coronamaatregelen uit de wet. De kern van hun visie is dat herhaling van deze situatie koste wat kost moet worden voorkomen en dat verantwoordelijken rekenschap moeten afleggen.
BVNL stelt dat de coronaperiode een ernstige misstand was, gekenmerkt door machtsmisbruik en schending van grondrechten. Zij willen een onafhankelijk onderzoek, volledige transparantie over geheime dossiers, en het verwijderen van alle coronamaatregelen uit de wet. Dit standpunt is gericht op het herstellen van vertrouwen en het voorkomen van herhaling.
“De coronatijd was een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis, waarin de overheid haar boekje enorm te buiten is gegaan.”
“Onafhankelijk onderzoek naar de coronaperiode en het handelen van de overheid. Zij die de wet hebben overtreden leggen verantwoording af aan de rechter.”
“Alle coronamaatregelen worden uit de Wet publieke gezondheid gehaald.”
“Er wordt volledige openheid van zaken gegeven met betrekking tot alle zaken die geheim zijn verklaard in het belang van de staat.”
D66 ziet water ("was") als een essentiële publieke levensbehoefte die beschermd, eerlijk geprijsd en duurzaam beheerd moet worden. De partij wil de kwaliteit van oppervlakte- en drinkwater verbeteren, verspilling tegengaan door prijsprikkels, en steden en landelijke gebieden weerbaar maken tegen watertekort en -overlast. Hun visie is gericht op toekomstbestendige, rechtvaardige toegang tot schoon water voor iedereen.
D66 wil verspilling van water tegengaan door water een eerlijke prijs te geven en het gebruik ervan bewuster te maken. Tegelijkertijd moet schoon drinkwater bereikbaar en betaalbaar blijven, met bescherming van de bronnen als prioriteit. Dit beleid adresseert het probleem van uitputting van watervoorraden en de noodzaak van duurzaam waterbeheer.
“Water moet een eerlijke prijs krijgen. Water is een publieke levensbehoefte en moet ook zo behandeld worden. Maar zolang verspilling bijna gratis is en zuinig gebruik niet wordt beloond, blijven we het systeem uitputten. Door water ook een prijs te geven, maken we bewust gebruik vanzelfsprekender. Huishoudens die normaal water gebruiken, worden daardoor niet geraakt.”
“We zorgen dat drinkwater schoon, bereikbaar en betaalbaar blijft. Dat begint bij maatregelen om de bronnen van ons drinkwater te beschermen. En bij ruimtelijke keuzes die schoon grondwater en oppervlaktewater veiligstellen.”
D66 stelt dat de kwaliteit van oppervlaktewater moet worden verbeterd en dat vervuiling bij de bron moet worden aangepakt. Dit is noodzakelijk om biodiversiteit en drinkwater te beschermen en te voldoen aan Europese normen.
“We verbeteren de kwaliteit van ons oppervlaktewater. De deadline van 2027 om te voldoen aan de Kaderrichtlijn Water is voor ons een harde norm. We pakken de vervuiling aan bij de bron. Dat betekent: minder lozingen door de industrie, minder mest en minder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Ook verbeteren we de waterzuivering, zodat minder medicijnresten in het watersysteem terechtkomen.”
D66 wil steden en landelijke gebieden weerbaar maken tegen zowel watertekort als wateroverlast, als reactie op klimaatverandering en extremere weersomstandigheden. Dit beleid is gericht op het beschermen van leefbaarheid en economische schade door waterproblemen te beperken.
“We maken steden en landelijke gebieden weerbaar tegen watertekort én wateroverlast.”
GroenLinks-PvdA ziet "was" vooral als een basisvoorziening die publiek toegankelijk, betaalbaar en duurzaam moet zijn, waarbij de overheid de regie terugpakt van marktpartijen. De partij wil het afsluiten van gas, water en licht bij betalingsproblemen verbieden en investeert in verduurzaming en isolatie van woningen om energiearmoede en gezondheidsproblemen te voorkomen. Hun visie is dat toegang tot "was" een mensenrecht is en niet afhankelijk mag zijn van inkomen of marktdruk.
GroenLinks-PvdA wil voorkomen dat mensen zonder basisvoorzieningen komen te zitten door betalingsachterstanden. Zij zien toegang tot gas, water en licht als een fundamenteel recht en willen dat financiële problemen niet leiden tot afsluiting, om zo menswaardig bestaan te garanderen.
“Het afsluiten van gas, water en licht wordt verboden.”
De partij koppelt "was" aan de noodzaak van goed geïsoleerde woningen, omdat slechte isolatie leidt tot hoge energierekeningen en gezondheidsproblemen. Door te investeren in verduurzaming en isolatie wil GroenLinks-PvdA de energierekening verlagen en de leefbaarheid verbeteren, vooral in kwetsbare wijken.
GroenLinks-PvdA wil de regie over grond en basisvoorzieningen zoals "was" terugbrengen naar de overheid, zodat publieke belangen voorop staan en speculatie wordt tegengegaan. Dit moet zorgen voor eerlijke toegang en betaalbaarheid.
“We brengen de regie op grond weer in publieke handen, zodat we samen bepalen hoe ons landschap eruitziet in plaats van speculanten die uit zijn op winst.”
DENK benoemt het koloniale verleden van Nederland expliciet als bron van hedendaagse ongelijkheid en discriminatie, en pleit voor herstelmaatregelen en dekolonisatie. De partij wil structurele ongelijkheid die voortkomt uit het koloniale verleden aanpakken, onder meer door compensatie voor Surinaamse ouderen en het erkennen van Keti Koti als nationale feestdag.
DENK erkent dat het koloniale verleden heeft geleid tot structurele ongelijkheid en racistische stereotypen in de samenleving. De partij wil deze ongelijkheid herstellen door concrete maatregelen zoals compensatie voor Surinaamse ouderen en het nationaal erkennen van Keti Koti, en zet in op een brede dekolonisatie van beleid en samenleving.
“Het AOW-gat voor Surinaamse ouderen wordt gerepareerd. Surinaams Nederlandse ouderen die onterecht zijn benadeeld in hun AOW opbouw, krijgen volledige compensatie. Ongelijkheid in ouderdomsvoorziening is onaanvaardbaar.”
“Keti Koti/Emancipation Day wordt een nationale feestdag. 1 juli wordt erkend als nationale dag van herdenking en bevrijding.”
“Er komt een dekolonisatie aanpak om de samenleving en het beleid te ontdoen van racistische stereotypen en vormen van uitsluiting die terug te voeren zijn op het koloniale verleden, waarbij er uiteraard ook aandacht is voor de nazaten van de contractarbeiders.”
NSC erkent dat het arbeidsongeschiktheidsstelsel (WIA) volledig is vastgelopen en wil dit grondig hervormen om het eerlijker, eenvoudiger en beter uitvoerbaar te maken. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het afschaffen van de WGA-vervolguitkering, het verlagen van de WIA-drempel, en het herstellen van fouten bij het UWV zonder terugvordering van te veel ontvangen uitkeringen. De partij legt nadruk op herstel voor gedupeerden en het voorkomen van bestaansonzekerheid.
NSC vindt het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel te complex, oneerlijk en slecht uitvoerbaar, waardoor veel mensen in onzekerheid verkeren. Ze willen het stelsel vereenvoudigen, de WIA-drempel verlagen, de WGA-vervolguitkering afschaffen en werkgevers stimuleren om deels arbeidsongeschikten in dienst te houden. Dit moet zorgen voor meer bestaanszekerheid en minder stress voor mensen met een arbeidsbeperking.
“Het arbeidsongeschiktheidsstelsel is volledig vastgelopen en vormt één van de grootste probleemdossiers in Nederland. Oorzaken van de problemen zijn de wirwar aan ingewikkelde wet- en regelgeving en een falende uitvoering. Het gevolg: tienduizenden mensen zijn de dupe, waardoor het UWV nu noodgedwongen grootschalige hersteloperaties uitvoert. Nieuw Sociaal Contract werkt daarom aan een fundamentele hervorming van het stelsel en herstel voor gedupeerden.”
“We hervormen het arbeidsongeschiktheidsstelsel grondig om zo de WIA eerlijker, begrijpelijker en uitvoerbaarder te maken. Tegelijk maken we het aantrekkelijker voor werkgevers om deels arbeidsongeschikte werknemers in dienst te houden of aan te nemen, onder meer door een verruiming van de no-riskpolis. De bestaansonzekere WGA-vervolguitkering wordt afgeschaft en vervangen door werkimpulsen die zowel voor werkgevers als werknemers stimulerend zijn. Daarnaast verlagen we de WIA-drempel naar 25% om te voldoen aan internationale verplichtingen (ILO-verdrag).”
NSC wil dat fouten in de uitvoering van de WIA snel en zorgvuldig worden hersteld, zonder dat mensen die door een fout van de overheid te veel uitkering ontvingen, dit hoeven terug te betalen. Ook krijgen mensen recht op herbeoordeling en een second opinion.
“De hersteloperaties bij het UWV moeten snel, zorgvuldig en volledig worden afgerond. Daarbij is het essentieel dat de gemaakte fouten in de berekening van WIA-uitkeringen zoveel en zo snel mogelijk worden hersteld. Mensen die de dupe zijn van een foute sociaal-medische beoordeling moeten een herbeoordeling krijgen en indien gewenst een second opinion. Mensen die door een fout van de overheid te veel WIA-uitkering hebben ontvangen, hoeven dit niet terug te betalen.”
De SGP benadrukt het belang van rentmeesterschap en het tegengaan van verspilling, ook als het gaat om apparaten zoals wasmachines. Zij willen reparatie en hergebruik stimuleren door belemmerende regels te schrappen en het repareren van wasmachines aantrekkelijker te maken. Dit past in hun bredere visie op duurzaamheid en zorg voor de schepping.
De SGP vindt dat apparaten zoals wasmachines niet onnodig weggegooid moeten worden, maar een tweede leven verdienen via reparatie en hergebruik. Dit draagt bij aan minder afval en een duurzamere samenleving. De partij wil daarom regels versoepelen en financiële prikkels inzetten om reparatie te bevorderen.
“Reparatiebedrijven, installateurs en electronicawinkels krijgen als het aan de SGP ligt alle ruimte om wasmachines en andere apparaten een tweede leven te geven door reparatie en hergebruik. Belemmerende regels worden geschrapt.”
“Het verlaagde btw-tarief voor reparatiediensten wordt uitgebreid naar mobieltjes, laptops, wasmachines en andere apparatuur. Ook komen er reparatievouchers, gefinancierd door producenten en importeurs (UPV).”
Volt benoemt "was" uitsluitend in de context van waterstof als energiedrager. Hun standpunt is dat waterstof een belangrijke rol speelt in de verduurzaming van Nederland en de EU, mits het efficiënt en veilig wordt ingezet. Volt pleit voor Europese coördinatie, duidelijke sectorkeuzes en wettelijke veiligheidsnormen rond waterstofgebruik.
Volt ziet waterstof als een cruciaal onderdeel van de energietransitie, maar benadrukt dat het gebruik ervan efficiënt, veilig en Europees gecoördineerd moet worden. Ze willen bestaande kaders gebruiken om te bepalen waar waterstof het beste ingezet kan worden en pleiten voor Europese veiligheidsnormen en investeringen.
“Waterstof is belangrijk in de verduurzaming van Nederland en de EU. Om subsidies efficiënt in te zetten, is het nodig dat bepaald wordt in welke sectoren de nu nog schaarse waterstof het beste ingezet kan worden. Volt wil hiervoor de bestaande waterstofladder van Liebreich gebruiken.”
“Groene waterstof wordt op steeds meer plaatsen in de EU beschikbaar. Het is cruciaal om zo snel mogelijk te zorgen dat alle randvoorwaarden op Europees niveau in wetgeving, maar ook budgettair, worden voorbereid om op deze nieuwe bron in te zetten. Volt wil Europese wettelijke veiligheidsnormen voor het gebruik van waterstof.”
50PLUS benoemt het verleden ("was") vooral in de context van falend overheidsbeleid en het afbreken van sociale voorzieningen, met name op het gebied van volkshuisvesting. Hun visie is dat eerdere beleidskeuzes hebben geleid tot problemen voor ouderen en woningzoekenden, en dat herstel en verbetering noodzakelijk zijn.
50PLUS stelt dat het afbreken van sociale volkshuisvesting en het niet regelen van seniorenhuisvesting in het verleden een duidelijk voorbeeld is van falend overheidsbeleid. Zij willen deze fouten herstellen door te bouwen voor ouderen en het beleid te verbeteren.
“Het afbreken van de sociale volkshuisvesting en het niet regelen van seniorenhuisvesting in de afgelopen decennia, is een voorbeeld van falend overheidsbeleid.”
FVD stelt dat het verleden belangrijke lessen biedt voor huidig en toekomstig beleid, en pleit voor een kritische herbeoordeling van eerdere keuzes op gebieden als klimaat, energie en immigratie. Ze benadrukken dat beleid uit het verleden niet automatisch als verstandig moet worden beschouwd en roepen op tot fundamentele herziening waar nodig. Hun visie is dat Nederland moet leren van wat "was" om betere, meer rationele keuzes te maken voor de toekomst.
FVD vindt dat Nederland actief moet reflecteren op het beleid uit het verleden ("was") en zich moet afvragen of dit wel verstandig was, met het oog op mogelijke fundamentele koerswijzigingen. Dit standpunt adresseert het risico van beleidsinertie en benadrukt het belang van evaluatie en bijsturing op basis van ervaring en uitkomsten.
“Wij vinden dat we ons bij verkiezingen met zijn allen moeten afvragen: was datgene wat we tot nu toe hebben gedaan eigenlijk wel zo verstandig? Of moeten we ons beleid wellicht fundamenteel herzien?”
JA21 beschouwt het jihadisme als het grootste en blijvende gevaar voor de veiligheid van Nederland. De partij pleit voor een harde aanpak van jihadistische dreiging, waarbij uitgereisde terroristen niet mogen terugkeren en hun Nederlanderschap wordt ontnomen.
JA21 stelt dat jihadisme historisch en structureel het grootste gevaar voor de Nederlandse veiligheid was, is en blijft. Dit vormt de basis voor hun beleid om terrorisme streng te bestrijden en terroristen uit te sluiten van de samenleving.
“We moeten één ding goed voor ogen houden: het grootste gevaar voor onze veiligheid was, is en blijft het jihadisme.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) benoemt "was" uitsluitend in de context van milieuschadelijke praktijken in de scheepvaart, waarbij het lozen van waswater met chemische resten wordt verboden. Hun belangrijkste voorstel is een verbod op het lozen van giftige stoffen, waaronder waswater, door schepen om zo milieuvervuiling tegen te gaan. Dit past in hun bredere visie op strenge milieubescherming en verduurzaming van transport.
De PvdD wil het lozen van giftige stoffen door schepen, waaronder waswater met wax, paraffines of andere chemische resten, volledig verbieden. Dit standpunt is onderdeel van hun streven naar een schoner milieu en het tegengaan van schadelijke praktijken in de scheepvaartsector.
“Dit betekent dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het varend ontgassen, zeezwaaien (het lozen van waswater met wax, paraffines of andere restjes chemische lading) en het gebruik van open-loop scrubbers (uitlaatgassen reinigen van zwaveloxiden).”
De SP ziet "was" (in de context van asbest) als een ernstig gezondheidsrisico dat collectief en voortvarend moet worden aangepakt. Zij pleiten voor de volledige verwijdering van asbestdaken en andere toepassingen, gefinancierd door de overheid en uitgevoerd door gecertificeerde saneerders. De partij wil hiermee zowel de volksgezondheid beschermen als energiearmoede tegengaan.
De SP wil dat alle asbestdaken en andere gevaarlijke toepassingen van asbest in Nederland volledig en collectief worden verwijderd, met kosten gedragen door de overheid. Dit beleid is bedoeld om gezondheidsrisico’s te elimineren en tegelijkertijd woningen te verduurzamen, waarbij de aanpak straat voor straat gebeurt door gecertificeerde saneerders.
“We zorgen voor de verwijdering van alle asbestdaken en andere gevaarlijke toepassingen van asbest in Nederland. In navolging van de SPasbestaanpak in Almere vervangen we alle gevaarlijke asbestdaken door goed geïsoleerde nieuwe daken en voorkomen zo tegelijk energiearmoede. We vervangen asbestdaken op schuurtjes en carports door op kosten van de overheid deze collectief, straat voor straat, te laten verwijderen door gecertificeerde saneerders. Voor alle overige toepassingen van asbest richten we een Landelijk Asbest Afbouwprogramma”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma