De SGP ziet de warmtetransitie als noodzakelijk, maar stelt betaalbaarheid en haalbaarheid voorop. Ze pleiten voor de hybride warmtepomp als standaard, inzet op goedkopere lage temperatuur-warmtenetten, en extra ondersteuning voor kwetsbare huishoudens. Gemeenten moeten pas wijken van het gas halen als de alternatieven betaalbaar zijn, en het Rijk moet investeren in isolatie en het Warmtefonds.
De SGP wil de hybride warmtepomp als nieuwe standaard in plaats van de cv-ketel, maar alleen als dit voor iedereen haalbaar en betaalbaar wordt gemaakt. Ze benadrukken dat energieneutraliteit de norm moet zijn waar dit goed mogelijk is, en dat grootschalige isolatieprogramma’s nodig zijn om de kosten te verlagen.
“Er wordt toegewerkt naar de hybride warmtepomp als standaard in plaats van de cv-ketel, mits het voor iedereen haalbaar en betaalbaar wordt gemaakt.”
“Energieneutraliteit is de norm voor gebouwen waar dit goed mogelijk is.”
“Het Rijk investeert extra in het Warmtefonds en de Investeringsregeling Subsidie Duurzame Energie en maakt samen met gemeenten en woningcorporaties werk van grootschalige isolatieprogramma’s om de kostprijs voor gebouwisolatie te verlagen.”
De SGP erkent dat warmtenetten maatschappelijk vaak de goedkoopste oplossing zijn, maar huishoudens merken dit niet direct in hun portemonnee. Daarom moet het Rijk bijdragen aan de betaalbaarheid van aansluitingen, en moet de betaalbaarheid van alternatieven en woningaanpassingen goed in beeld zijn voordat wijken van het gas worden gehaald.
“Voor ongeveer een derde van de bestaande wijken is een warmtenet maatschappelijk gezien de goedkoopste oplossing. Dat zien huishoudens die aangesloten zijn op een warmtenet nog niet direct terug in de portemonnee. Het Rijk draagt bij aan het betaalbaar houden van een aansluiting op een warmtenet.”
“Het is belangrijk dat de betaalbaarheid van de alternatieve warmtevoorziening én van eventuele woningaanpassingen hiervoor goed in beeld is gebracht voordat gemeenten overgaan tot het afsluiten van wijken van het aardgasnet.”
De SGP wil meer focus op de ontwikkeling en uitrol van (zeer) lage temperatuur-warmtenetten die goedkoper zijn en lokale warmtebronnen beter benutten. Dit moet de kosten voor gebruikers verlagen en de afhankelijkheid van dure warmtebronnen verminderen.
“De SGP wil meer inzet op de ontwikkeling en uitrol van (zeer) lage temperatuur warmtenetten die goedkoper zijn en lokale warmtebronnen beter ontsluiten.”
De SGP stelt voor dat gemeenten investeren in isolatie en verduurzamingsmaatregelen bij armlastige huishoudens, die deze investeringen via een baatbelasting over een lange termijn terugbetalen. Dit maakt vrijwillige gebouwgebonden financiering mogelijk en vereist betere wettelijke verankering.
“De gemeente investeert bijvoorbeeld bij armlastige huishoudens, in isolatie en andere verduurzamingsmaatregelen. Die huishoudens profiteren van een lagere energierekening en betalen via een gerichte baatbelasting de investeringen over een lange termijn terug.”
“Om juridische onduidelijkheid te voorkomen is betere wettelijke verankering van deze baatbelasting nodig.”
De PVV is fel tegen de huidige warmtetransitie en verzet zich tegen het verplicht van het gas af gaan, de verplichte warmtepomp en andere verduurzamingsmaatregelen in woningen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het stoppen met de energietransitie, het schrappen van duurzaamheidseisen en het behouden van gas als energiebron, met als doel betaalbare energie en minder overheidsbemoeienis.
De PVV wil geen verplichtingen rondom de warmtetransitie, zoals het installeren van warmtepompen of het afsluiten van woningen van het gas. Zij vinden deze maatregelen te duur voor huishoudens en zien ze als onnodige bemoeienis van de overheid, die leidt tot hogere lasten en energiearmoede.
“Geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas af”
“Er komen geen verplichte warmtepomp en geen nieuwe duurzaamheidseisen; we gaan ook niet verplicht van het gas af.”
“Veel mensen kunnen niet rondkomen en hebben al helemaal geen geld voor een dure warmtepomp. Zij worden gestraft met een torenhoge gasrekening.”
De PVV wil alle subsidies en regelgeving gericht op verduurzaming en warmtetransitie afschaffen. Zij zien deze als geldverspilling en pleiten voor het vereenvoudigen van bouweisen zonder nieuwe duurzaamheidseisen.
“We schrappen en vereenvoudigen bouweisen zoveel mogelijk. We stoppen met het eindeloze geneuzel over duurzaam en circulair bouwen. Er komen geen verplichte warmtepomp en geen nieuwe duurzaamheidseisen; we gaan ook niet verplicht van het gas af.”
“SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen”
De PVV wil de energietransitie stopzetten en zich richten op leveringszekerheid en lagere energielasten, waarbij gas en kolen een centrale rol blijven spelen. Zij verwerpen de CO2-reductiedoelen en de bijbehorende maatregelen van de warmtetransitie.
“We stoppen met de energietransitie en gaan netcongestie oplossen: geen windturbines, geen zonneparken of andere weersafhankelijke wiebelstroom. We gaan niet verplicht van het gas af, houden onze kolen- en gascentrales open en bouwen meer kerncentrales – stabiel en betrouwbaar.”
“Het ministerie van Klimaat en Groene Groei veranderen we in het ministerie van Betaalbare Energie: geen CO2-flauwekul, maar leveringszekerheid en lagere energielasten.”
BVNL is kritisch over de huidige warmtetransitie en verzet zich tegen verplichte maatregelen zoals gasloos bouwen, verplichte warmtepompen en het uitsluiten van aardgas. De partij wil keuzevrijheid voor bewoners, ziet verwarmen op aardgas als duurzaam, en pleit voor het stoppen van subsidies en verplichtingen rondom de warmtetransitie.
BVNL vindt dat bewoners zelf moeten kunnen kiezen hoe zij hun woning verwarmen en verzet zich tegen overheidsdwang in de warmtetransitie. De partij beschouwt verwarmen op aardgas als duurzaam en wil geen verplichtingen opleggen voor hybride systemen of warmtepompen.
“Hybride systemen worden niet verplicht in 2026 en gasgestookte CV-ketels blijven toegestaan. Warmtepompen worden niet verplicht.”
“Nieuwe huizen moeten worden gebouwd met het meest zuinige energielabel A++++ waarbij ook verwarmen op aardgas als duurzaam wordt bestempeld en alleen echt duurzame maatregelen zoals goede isolatie meetellen.”
“Huiseigenaren mogen bij aankoop van een huis nooit worden verplicht om extra maatregelen voor verduurzaming te nemen.”
“Door alle beperkende overheidsmaatregelen, zoals de bureaucratische stikstofbouwstop, de CO2-paniek, duurzaamheidseisen, de exorbitante uitbreiding van de bouwvoorschriften in de afgelopen 25 jaar, verplichte warmtepompen, gasloos bouwen, en de 40/40/20-verplichting werden er in de afgelopen jaren te weinig woningen gebouwd waardoor het aanbod achterbleef op de vraag.”
BVNL wil dat de warmtetransitie niet langer wordt gestuurd door subsidies of verplichtingen vanuit de overheid. De partij vindt dat verduurzaming een keuze van de gebruiker moet zijn en dat technische en financiële haalbaarheid leidend moeten zijn.
D66 wil de warmtetransitie versnellen door grootschalige verduurzaming van woningen, met nadruk op isolatie en het verbeteren van slecht geïsoleerde huurwoningen. Ze zetten in op investeringen in warmtenetten in dorpen en steden, en willen dat de kosten en baten van de energietransitie eerlijk verdeeld worden, zodat iedereen kan meedoen zonder extra financiële lasten.
D66 ziet het verduurzamen van woningen als een essentiële stap in de warmtetransitie, met speciale aandacht voor huurwoningen en het betaalbaar houden van de energierekening. Ze willen verhuurders verplichten slecht geïsoleerde huizen te verbeteren en starten een nationaal isolatieplan.
“Ook huurders moeten profiteren van de verduurzaming van hun huis. Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
“We starten een grootschalig isolatieplan: vóór 2030 verduurzamen we minimaal 1 miljoen huurwoningen.”
“We gaan sneller aan de slag om alle huizen in Nederland energiezuinig te maken. Dat is goed voor de portemonnee en voor het klimaat.”
D66 wil de uitrol van warmtenetten versnellen door investeringen via een Nationale Investeringsbank, gericht op zowel dorpen als steden. Dit moet de infrastructuur voor duurzame warmtevoorziening verbeteren en de afhankelijkheid van aardgas verminderen.
“De bank investeert in wat Nederland vooruithelpt: van verzwaring van het elektriciteitsnet tot warmtenetten in dorpen en steden, van circulaire productie tot herstel van bodem en water.”
D66 erkent dat de warmtetransitie niet voor iedereen even betaalbaar is en wil daarom extra ondersteuning bieden aan mensen met lage inkomens, zodat niemand wordt buitengesloten of in de kou komt te staan.
“We ondersteunen mensen met lage inkomens bij verduurzaming van hun woning. Denk aan subsidies, persoonlijk advies en energiecoaches. Zo daalt de energierekening en stijgt het wooncomfort.”
“Voor de vele mensen voor wie de rekening nú al onbetaalbaar is, maakt D66 het Noodfonds Energie structureel en het budget groter. Zo blijft niemand in de kou terwijl we de energietransitie versnellen.”
Het CDA ziet de warmtetransitie als een noodzakelijke stap richting verduurzaming van woningen en energievoorziening, met nadruk op isolatie, hybride warmtepompen en warmtenetten. De partij wil dat deze transitie haalbaar en betaalbaar blijft, vooral voor lagere inkomens, en pleit voor een mix van technieken zonder opties uit te sluiten. Concrete voorstellen zijn het standaard maken van hybride warmtepompen waar mogelijk, het stimuleren van isolatie en het ondersteunen van lokale initiatieven.
Het CDA wil de overstap naar duurzame warmte versnellen door hybride warmtepompen waar mogelijk de standaard te maken en in te zetten op warmtenetten. Dit moet bijdragen aan wooncomfort en verduurzaming van de gebouwde omgeving.
“Door zowel in te zetten op isoleren als op de overgang naar duurzame vormen van energie, bijvoorbeeld door waar mogelijk hybride warmtepompen de standaard te maken of in te zetten op warmtenetten.”
De partij benadrukt het belang van energiebesparing via isolatie en wil dat de impact van maatregelen op lagere inkomens altijd wordt meegewogen. Het CDA wil dat de energietransitie voor huishoudens langdurig aantrekkelijk blijft.
“We stimuleren energiebesparing via onder andere het Nationaal Isolatieprogramma, het Warmtefonds en de ISDE.”
“Bij het maken van energiebeleid moet de impact van maatregelen op lagere inkomens altijd worden meegenomen.”
“We houden investeringen in de energietransitie ook voor huishoudens langdurig aantrekkelijk.”
Het CDA kiest expliciet voor een brede mix van technieken en wil geen opties uitsluiten in de energietransitie, waaronder kernenergie, waterstof, groen gas en aardwarmte.
“Bij de energietransitie hebben we niet de luxe opties uit te sluiten. We investeren in een goede mix van kernenergie, windenergie, zonne-energie, waterstof, groen gas, duurzame biomassa, aardwarmte en schone brandstoffen.”
GroenLinks-PvdA wil de warmtetransitie versnellen door woningen en maatschappelijk vastgoed te isoleren, de overstap naar aardgasvrije wijken te stimuleren en warmte- en koudenetten in publieke handen te brengen. De partij legt nadruk op betaalbaarheid, ondersteuning van bewoners en gemeenten, en het verlagen van vaste en variabele kosten voor alternatieve warmtevoorzieningen. Hun visie is dat de warmtetransitie sociaal rechtvaardig, collectief en haalbaar moet zijn, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen.
GroenLinks-PvdA ziet isolatie als de eerste stap in de warmtetransitie, zowel voor het klimaat als voor het verlagen van energiekosten. De partij wil grootschalig investeren in het isoleren van slecht geïsoleerde woningen, te beginnen bij de meest kwetsbare huishoudens, en gelijktijdig soortgelijke huizen aanpakken om efficiëntie en kostenbesparing te realiseren.
“De overheid gaat flink investeren in een grootschalig isolatie-offensief. In tochtige huizen zonder dubbel glas wonen gezinnen die ‘s winters kiezen tussen verwarming of eten. Dáár beginnen we. We boeken tijdswinst en drukken kosten door gelijksoortige huizen tegelijk aan te pakken.”
De partij wil de overstap naar aardgasvrije wijken versnellen door warmte- en koudenetten in publieke handen te brengen en gemeenten en bewonersinitiatieven te ondersteunen. Ze willen de vaste en variabele kosten van warmtenetten verlagen om deze aantrekkelijker te maken voor bewoners.
“De maatschappelijk meest wenselijke energiebron moet ook voor mensen de meest aantrekkelijke zijn. Helaas zijn de vaste kosten van een warmtenet relatief hoog. Wij maken het aantrekkelijker door de vaste en variabele kosten te verlagen. We zetten in op warmte- en koudenetten in publieke handen en ondersteunen gemeenten en bewonersinitiatieven daarin.”
GroenLinks-PvdA wil lokale initiatieven zoals fixbrigades, energiecoaches en energiegemeenschappen ondersteunen om bewoners te helpen met kleine en grotere verduurzamingsmaatregelen. Dit verlaagt de energierekening en zorgt dat niemand wordt buitengesloten in de warmtetransitie.
“Fixbrigades en energiecoaches kunnen met kleine ingrepen een groot verschil maken op het energiegebruik van woningen, zoals met tochtstrips, radiatorfolie, ledlampen of het zuiniger instellen van de CV-ketel. Zij kunnen bovendien een eerste ‘contact achter de voordeur’ zijn, en zo mensen informeren over welke andere verduurzamingsmaatregelen mogelijk zijn.”
“De laatste jaren zijn op tal van plekken initiatieven gestart voor de verduurzaming van wijken, zoals energiegemeenschappen en witgoedregelingen waarbij huishoudens met een laag inkomen hun oude, energieslurpende koelkast, vriezer of wasmachine kunnen inruilen voor een energiezuinig exemplaar. Dit soort succesvolle initiatieven en regelingen ondersteunen we en breiden we uit.”
50PLUS is kritisch over de huidige warmtetransitie en verzet zich tegen verplichte maatregelen zoals het afsluiten van gas of het verplicht installeren van warmtepompen zonder betaalbare alternatieven. De partij pleit voor keuzevrijheid voor burgers en zet in op kernenergie als alternatief voor de verduurzaming van de energievoorziening.
50PLUS vindt dat burgers niet verplicht mogen worden tot het installeren van warmtepompen of het afsluiten van gas, tenzij er volwaardige en betaalbare alternatieven zijn. Dit standpunt komt voort uit zorgen over betaalbaarheid en keuzevrijheid voor huishoudens, met name ouderen.
“Geen verplichting voor warmtepompen of afsluiting van gas, zonder volwaardige, passende én betaalbare alternatieven.”
De partij ziet kernenergie als een noodzakelijk alternatief binnen de energietransitie en wil de bouw van nieuwe kerncentrales versnellen, inclusief de introductie van kleine kerncentrales (SMR’s). Hiermee wil 50PLUS voorzien in een stabiele, betaalbare en duurzame energievoorziening als alternatief voor de huidige warmtetransitie-aanpak.
BIJ1 wil dat de warmtetransitie volledig publiek wordt georganiseerd, met prioriteit voor sociale rechtvaardigheid en het ontzien van lage inkomens. De partij pleit voor massale overheidsinvesteringen in isolatie en duurzame warmte, zonder kosten voor bewoners, en wil de energietransitie uit handen van de markt halen.
BIJ1 ziet de warmtetransitie als een collectieve verantwoordelijkheid en wil deze volledig in publieke handen brengen, zodat bewoners niet opdraaien voor de kosten en de energietransitie niet wordt gebruikt voor winstbejag. De partij adresseert hiermee het probleem dat de huidige marktbenadering leidt tot ongelijkheid en onvoldoende tempo in verduurzaming.
“De energietransitie wordt een publieke taak, geen winstmachine. De overheid investeert massaal in klimaatneutrale, -positieve en circulaire infrastructuur, woningverduurzaming en publieke energieproductie — onder collectief eigendom en democratische controle.”
Om energiearmoede te voorkomen en de warmtetransitie sociaal rechtvaardig te maken, wil BIJ1 dat de overheid alle isolatiekosten op zich neemt, te beginnen bij de slechtst geïsoleerde woningen in arbeiderswijken. Het warmtefonds wordt vergroot, met expliciete aandacht voor inkomenspositie.
“Er wordt fors geïnvesteerd in (nieuwe) schone en hernieuwbare energie-alternatieven en het budget voor het warmtefonds wordt verhoogd. Hierbij wordt rekening gehouden met inkomenspositie, zodat mensen met lagere inkomens niet de rekening gepresenteerd krijgen voor de energietransitie.”
“De staat voert een nationaal isolatieoffensief uit waarbij alle slecht geïsoleerde woningen binnen 10 jaar worden aangepakt, te beginnen bij sociale huur en koopwoningen in arbeiderswijken. Isolatie wordt volledig bekostigd door de overheid en uitgevoerd door publieke teams, zonder kosten voor bewoners.”
De ChristenUnie wil de warmtetransitie versnellen door een wijkgerichte aanpak, waarbij per wijk de beste alternatieven voor aardgas worden gekozen, zoals warmtepompen of warmtenetten. Ze pleiten voor vereenvoudiging van procedures, financiële ondersteuning en prioriteit voor slecht geïsoleerde woningen, met als doel een eerlijke, haalbare en betaalbare overstap naar duurzame warmte voor iedereen.
De ChristenUnie kiest voor een wijk-voor-wijk aanpak waarbij samen met woningcorporaties en bewoners per wijk wordt bepaald hoe woningen van het aardgas af gaan. Ze willen procedures vereenvoudigen, prioriteit geven aan slecht geïsoleerde huizen en zorgen dat collectieve oplossingen als warmtenetten ook financieel aantrekkelijk zijn voor bewoners. Dit moet de warmtetransitie versnellen en eerlijker maken.
“Het Nationaal Isolatieprogramma wordt voortgezet en uitgebreid, richting een gerichte wijk-voor-wijkaanpak samen met woningcorporaties. Bij isoleren wordt gezond ventileren de norm. Slecht geïsoleerde huizen pakken we met voorrang aan, straat voor straat, zonder ingewikkelde procedures of subsidieaanvragen, met verplichte sturing op energielabels. Per wijk wordt bepaald wat de beste manier is om van het aardgas af te komen: met individuele opties zoals een (hybride) warmtepomp of via een collectieve voorziening zoals een warmtenet. Waar een warmtenet maatschappelijk optimaal is, moet dit ook voor de bewoner financieel de aantrekkelijkste optie zijn.”
De partij erkent dat de warmtetransitie vraagt om forse investeringen in energie-infrastructuur en een actieve rol van de overheid. Ze willen extra geld uit het Klimaatfonds inzetten, vergunningen versnellen en netbeheerders meer ruimte en regie geven om de warmtetransitie mogelijk te maken.
“We stellen extra geld uit het Klimaatfonds beschikbaar om netverzwaring en de warmtetransitie een noodzakelijke impuls te geven.”
De ChristenUnie ziet flexibilisering van het energienet en energieopslag als essentieel om de warmtetransitie te ondersteunen. Projecten die de warmtetransitie bevorderen krijgen lagere nettarieven, en de overheid voert regie op energieopslag en netbewuste verduurzaming.
“De overheid zet in op flexibilisering van de elektriciteitsvraag, netbewuste verduurzaming, aanjagen van de warmtetransitie en regie voeren op energieopslag.”
FVD is fel tegen de warmtetransitie zoals die nu wordt gevoerd en wil stoppen met de energietransitie en het verplicht aardgasvrij maken van woningen. De partij pleit voor volledige keuzevrijheid in verwarmingssystemen, het toelaten van gasgestookte cv-ketels en het niet verplichten van warmtepompen. FVD ziet de huidige warmtetransitie als kostbaar, ineffectief en schadelijk voor betaalbaarheid en energiezekerheid.
FVD verwerpt de warmtetransitie en wil stoppen met het beleid dat gericht is op het aardgasvrij maken van woningen en het verplichten van alternatieve verwarmingssystemen. Volgens FVD zijn deze maatregelen duur, ineffectief en beperken ze de keuzevrijheid van burgers. De partij ziet geen noodzaak voor een grootschalige overstap naar duurzame warmtebronnen en wil bestaande fossiele opties behouden.
“Forum voor Democratie kiest daarom voor een radicaal andere koers: stoppen met de energietransitie, intrekken van de klimaatwet, opzeggen van het Parijsakkoord en het loslaten van CO2-doelen.”
“We schrappen alle klimaatregels, beëindigen het aardgasverbod en heropenen moderne kolen- en gascentrales.”
FVD vindt dat mensen zelf moeten kunnen kiezen hoe ze hun huis verwarmen. De partij wil gasgestookte cv-ketels blijven toestaan en de warmtepomp niet verplicht stellen, zodat huishoudens niet worden gedwongen tot dure of onwenselijke alternatieven.
“We laten gasgestookte cv-ketels toe en maken de warmtepomp niet verplicht, zodat mensen zelf kunnen kiezen hoe ze hun huis verwarmen.”
NSC wil de warmtetransitie betaalbaar, uitvoerbaar en eerlijk houden, met een sterke publieke regie op warmtenetten en bescherming van huishoudens tegen hoge kosten. Ze pleiten voor publieke controle over tarieven, stimuleren lokale initiatieven en kiezen voor een normering van de warmtepomp bij vervanging van cv-ketels, met oog voor uitvoerbaarheid en betaalbaarheid.
NSC vindt dat warmtenetten een publieke basisvoorziening zijn en wil voorkomen dat huishoudens te veel betalen. De partij stelt voor om warmtenetten grotendeels in publieke handen te houden, met een laag vast tarief en een hoger variabel tarief, zodat huishoudens grip houden op hun kosten. Overheidsingrijpen is mogelijk als tarieven te hoog worden.
“Steeds meer woonwijken worden aangesloten op een warmtenet. Omdat energie een basisbehoefte is, moet de overheid invloed houden op tarieven en aanbod. We kiezen voor een laag vast tarief en een hoger variabel tarief, zodat huishoudens grip houden op hun kosten. Warmtenetten moeten grotendeels in publieke handen zijn. Als tarieven toch te hoog dreigen te worden, moet de overheid ingrijpen om betaalbaarheid te garanderen.”
NSC wil de overstap naar duurzame verwarming versnellen door de warmtepomp als standaard te stellen bij het vervangen van cv-ketels, maar houdt rekening met praktische en financiële haalbaarheid, vooral bij flats en appartementen.
“De warmtepomp wordt bij het vervangen van cv-ketels de nieuwe norm, maar met oog voor uitvoerbaarheid (flats, appartementen) en betaalbaarheid.”
NSC ondersteunt lokale initiatieven voor kleinschalige energie- en warmteopwekking, zodat bewoners meer zeggenschap krijgen en de energietransitie lokaal wordt gedragen.
“We steunen het vormen van lokale energiecoöperaties voor kleinschalige energieopwekking in wijken, dorpen en op bedrijventerreinen.”
De VVD wil de warmtetransitie vooral stimuleren via vrijwillige maatregelen en fiscale voordelen, waarbij de keuzevrijheid van woningeigenaren centraal staat. Ze zetten in op het aantrekkelijker maken van investeringen in warmtepompen en isolatie, zonder nieuwe verplichtingen op te leggen, en willen bestaande gasinfrastructuur benutten met groen gas waar dat doelmatig is. De partij richt zich op betaalbaarheid en pragmatische oplossingen, met oog voor het beperken van kosten voor burgers.
De VVD vindt dat woningeigenaren zelf moeten kunnen kiezen of ze hun huis verduurzamen en legt geen nieuwe verplichtingen op. Ze willen het fiscaal aantrekkelijk maken om te investeren in warmtepompen en isolatie, bijvoorbeeld via aftrekbaarheid en leaseconstructies, zodat de warmtetransitie betaalbaar en haalbaar blijft voor huishoudens.
“Woningeigenaren behouden de vrijheid om hun huis al dan niet te verduurzamen. We leggen geen nieuwe verplichtingen op. Voor wie vrijwillig groen investeert maken we het fiscaal aantrekkelijk om een nieuwe warmtepomp aan te schaffen. Daarom maken we groene investeringen deels aftrekbaar bij de belastingaangifte.”
“We zetten in op isolatie en stimuleren het gebruik van warmte, bijvoorbeeld met een warmtepomp. We gaan onderzoeken of dit via leasevormen kan, waarbij isolatie of zonnepanelen via de energierekening worden afbetaald.”
De VVD wil dat nieuwe woningen, waar het doelmatig is, aangesloten kunnen blijven op gas, met nadruk op het gebruik van lokaal geproduceerd groen gas. Hiermee willen ze de bestaande infrastructuur optimaal benutten en onnodige kosten voorkomen tijdens de warmtetransitie.
“Nieuwe woningen kunnen, waar dat doelmatig is, ook in de toekomst worden aangesloten op gas, met nadruk op het gebruik van lokaal geproduceerd groen gas. Daarmee benutten we de bestaande gasinfrastructuur optimaal en voorkomen we onnodige kosten.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil de warmtetransitie versnellen door woningen energieneutraal te maken en collectieve, duurzame warmteoplossingen te stimuleren. Ze keren zich expliciet tegen warmtenetten die afhankelijk zijn van de fossiele industrie en pleiten voor wijkgerichte, fossielvrije alternatieven zoals buurtwarmtepompen en gezamenlijke warmte-koude systemen. De partij legt nadruk op betaalbaarheid, collectiviteit en het vermijden van nieuwe afhankelijkheden van fossiele bronnen.
PvdD wil dat de warmtetransitie niet leidt tot nieuwe afhankelijkheid van fossiele bronnen via warmtenetten die restwarmte van industrie of afvalverbranding gebruiken. Ze vinden dat alleen echt duurzame bronnen in aanmerking komen voor collectieve warmtevoorziening.
“We stoppen met warmtenetten aangesloten op de fossiele industrie, zoals raffinaderijen of afvalverbrandingsinstallaties.”
De partij stimuleert collectieve, duurzame alternatieven zoals buurtwarmtepompen en gezamenlijke warmte-koude systemen, zodat hele wijken samen energie kunnen opwekken en delen. Dit moet de warmtetransitie betaalbaar en haalbaar maken voor iedereen, met speciale aandacht voor mensen met een laag inkomen.
“Er komen (fiscaal) goede regelingen voor het opwekken, opslaan en verdelen van energie op wijkniveau. Bijvoorbeeld door buurtbatterijen, buurtwarmtepompen of gezamelijke warmte-koude systemen. Hierdoor kunnen hele wijken samen energie opwekken en delen.”
De SP wil de warmtetransitie volledig onder publieke en democratische controle brengen door de grote private warmtebedrijven te nationaliseren en om te vormen tot regionale publieke bedrijven. Hun kernvoorstel is het beëindigen van marktwerking in de warmtesector om betaalbare, betrouwbare en rechtvaardige warmtevoorziening voor iedereen te garanderen.
De SP stelt dat warmte een basisbehoefte is en geen verdienmodel mag zijn, en wil daarom de drie grote private warmtebedrijven overnemen en omvormen tot vier publieke, regionale warmtebedrijven. Hiermee willen ze marktwerking in de warmtesector stoppen en publieke zeggenschap herstellen, zodat de warmtetransitie eerlijk, betaalbaar en betrouwbaar verloopt.
“Wij gaan de drie grote private warmtebedrijven (Eneco, Vattenfall en Ennatuurlijk) overnemen en omvormen tot vier publieke, regionale warmtebedrijven. Daarmee brengen we de warmtevoorziening weer onder democratische controle. Wij stoppen met marktwerking in de warmtesector: energie is een basisbehoefte, geen verdienmodel.”
“Door publieke zeggenschap te herstellen, zorgen wij voor betaalbare warmte, betrouwbare levering en aandacht voor publieke waarden. Ook geven we de afnemers zeggenschap binnen de bedrijfsvoering.”
Volt ziet de warmtetransitie als een essentieel onderdeel van de energietransitie en wil deze versnellen door in te zetten op duurzame warmte- en koudenetten, isolatie, hybride warmtepompen en het verminderen van gasverbruik in huishoudens. De partij pleit voor duidelijke landelijke kaders, regionale samenwerking en financiële zekerheid voor huishoudens, zodat de overstap naar duurzame warmte betaalbaar en efficiënt verloopt.
Volt wil de warmtetransitie versnellen door het stimuleren van warmte- en koudenetten die draaien op duurzame bronnen zoals aardwarmte, restwarmte en open water. De partij vindt dat de overheid financiële onzekerheid voor huishoudens moet wegnemen en landelijke kaders moet bieden, zodat gemeenten efficiënt kunnen samenwerken in regionale warmtebedrijven in plaats van ieder hun eigen bedrijf op te richten.
“Volt is voorstander van het stimuleren van warmte- en koudenetten die draaien op basis van duurzame bronnen zoals aardwarmte, restwarmte uit de industrie en open water. De overheid neemt onzekerheid over de kosten voor huishoudens weg en zorgt voor duidelijke landelijke kaders, zodat gemeenten niet ieder hun eigen bedrijf oprichten maar kunnen deelnemen aan efficiënte en transparante warmtebedrijven op regionaal niveau.”
Volt wil het gasverbruik in huishoudens structureel verminderen door vol in te zetten op isolatie, slimme apparaten, duurzame warmtenetten en hybride warmtepompen. Dit is een concrete maatregel om de warmtetransitie in de gebouwde omgeving te versnellen en de afhankelijkheid van aardgas te verminderen.
“Gasverbruik in huishoudens daalt doordat we vol inzetten op isolatie, slimme apparaten, duurzame warmtenetten en hybride warmtepompen.”
BBB vindt dat de warmtetransitie haalbaar en betaalbaar moet zijn voor burgers en bedrijven, zonder dat deze leidt tot hoge kosten, vertragingen of belemmeringen bij nieuwbouw. De partij pleit voor innovatieve, realistische oplossingen en duidelijke regels, waarbij aansluiting op warmtenetten, warmtepompen of WKK’s geen onnodige lasten mag veroorzaken.
BBB wil voorkomen dat de overstap naar duurzame warmtebronnen leidt tot hoge kosten, vertragingen of belemmeringen voor burgers en bedrijven. De partij benadrukt het belang van innovatieve oplossingen, minder onzekerheid en duidelijke regels, zodat verduurzaming niet ten koste gaat van betaalbaarheid of voortgang van nieuwbouw.
“Aansluiting op het net, warmtepompen of warmtenetten mag niet leiden tot een grote kostenverhoging, obstructie of vertraging van nieuwbouw. Hier zijn innovatieve oplossingen nodig. BBB zet in op duidelijke regels, minder onzekerheid en betere ondersteuning bij verduurzaming.”
JA21 is kritisch over de huidige warmtetransitie en verzet zich tegen de verplichte en grootschalige aanleg van warmtenetten en bijbehorende wetgeving. De partij wil bestaande plannen voor collectieve warmtevoorziening terugdraaien en kiest voor een meer technologische, rendabele en vrijwillige benadering van verduurzaming.
JA21 verzet zich tegen de grootschalige uitrol van warmtenetten en de bijbehorende wettelijke dwang. De partij vindt dat de warmtetransitie niet ten koste mag gaan van betaalbaarheid, keuzevrijheid en leveringszekerheid, en wil daarom bestaande wetgeving op dit gebied terugdraaien.
“Stoppen met de massale aanleg van nieuwe warmtenetten en de invoering van de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijk instrumentarium warmtetransitie terugdraaien.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma