De Partij voor de Dieren wil haar plannen financieren door het belastingstelsel grondig te hervormen: grote vervuilers, multinationals en de allerrijksten gaan fors meer belasting betalen, terwijl subsidies en fiscale voordelen voor vervuilende en speculatieve sectoren worden afgeschaft. Tegelijkertijd worden bonussen, overwinsten en belastingontwijking aangepakt, en worden nieuwe heffingen ingevoerd op bijvoorbeeld leegstand, transacties en de wapenindustrie. Zo ontstaat er volgens de PvdD structureel meer budget voor publieke investeringen in onder andere zorg, onderwijs, armoedebestrijding en duurzaamheid.
De PvdD wil fors meer geld ophalen bij grote vermogens, multinationals en vervuilende bedrijven door hogere en nieuwe belastingen, het aanpakken van belastingontwijking en het afschaffen van fiscale voordelen. Dit moet leiden tot een eerlijkere verdeling van de lasten en structurele extra inkomsten voor publieke doelen.
“We maken werken lonender, belasten vervuiling zwaarder en zorgen dat grootvermogenden en bedrijven hun eerlijke deel betalen.”
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling zwaarder belast en vergroening beloond.”
“We voeren een klimaatbelasting in voor de grootste vermogens, op basis van de Groene Belastinggids.”
“Er komt een extra heffing op excessieve bonussen.”
“De wapenindustrie wordt maximaal belast. Er komt een windfall tax of solidariteitsbijdrage waarbij de winsten van de wapenindustrie ten goede komen aan de samenleving.”
“We draaien cadeautjes aan het grootkapitaal van het vorige kabinet terug. Inkoop van eigen aandelen door bedrijven wordt belast. De versoepeling van de renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting wordt teruggedraaid.”
“Er komt een bankenbelasting en een belasting op transacties om flitshandel op aandelenbeurzen tegen te gaan.”
De partij wil bestaande fiscale voordelen, vrijstellingen en subsidies voor vervuilende sectoren, speculatie en grote bedrijven afschaffen of versneld afbouwen. Dit levert direct geld op voor publieke investeringen.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
“We stoppen met subsidies aan de grootste vervuilers en stimuleren kleinschalige duurzame initiatieven.”
De PvdD wil belastingontwijking door multinationals en superrijken aanpakken en Nederland niet langer als belastingparadijs laten functioneren. Dit moet miljarden opleveren.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij wil nieuwe heffingen invoeren op leegstand, speculatie met woningen en bouwgrond, en overwinsten in sectoren als de wapenindustrie. Dit ontmoedigt ongewenst gedrag en levert extra inkomsten op.
De PvdD wil geld vrijmaken binnen de zorg door verspilling, overbodige bureaucratie en buitensporige beloningen aan te pakken. De vrijgekomen middelen worden geïnvesteerd in directe zorgverlening.
“Absurde beloningen, winstuitkeringen en bonussen aan de top van de zorg schaffen we per direct af. Publiek zorggeld hoort ten goede te komen aan patiënten en zorgverleners, niet aan financiële prikkels aan de top. Vrijgekomen middelen worden geïnvesteerd in mensen die direct zorg verlenen.”
“Er komt een taskforce om verspilling in de zorg op alle fronten tegen te gaan – van onnodige medicatie en overbehandeling tot bureaucratie en inefficiënte organisatie.”
BVNL wil geld vrijmaken voor hun plannen door fors te snijden in de overheidsuitgaven, het ambtenarenapparaat te verkleinen, subsidies en ontwikkelingssamenwerking te schrappen, en het toeslagenstelsel af te schaffen. Ze stellen voor om structureel minder geld uit te geven door bureaucratie, regels en fondsen te verminderen, en door het beëindigen van kostbare immigratie- en asielvoorzieningen. Hun kernvisie is dat de overheid moet krimpen, niet herverdelen, en dat lastenverlichting alleen mogelijk is door structurele uitgavenreductie.
BVNL wil de overheid fors verkleinen door jaarlijks kosten te reduceren, minder ambtenaren aan te stellen en het overheidsapparaat te versoberen. Dit is de basis voor het financieren van hun plannen, zoals belastingverlagingen en het afschaffen van toeslagen.
“De belastingen moeten fors worden verlaagd en er moet substantieel gesneden worden in het overheidsapparaat. Minder ambtenaren, minder regels en lagere belastingen.”
“Kostenreductie bij de overheid is een fundamenteel doel van BVNL. 'Het huishoudboekje van de overheid' geldt niet als leidraad; de overheid moet krimpen, niet sturen of herverdelen.”
“Iedere overheidsdienst wordt jaarlijks verplicht tot 5% kostenreductie, zonder automatische groei van ambtelijke staf of budgetten.”
BVNL wil vrijwel alle subsidies en ontwikkelingshulp stopzetten. Dit levert volgens hen direct geld op dat kan worden ingezet voor andere doelen of lastenverlichting.
Door het toeslagenstelsel en aparte fondsen (zoals het stikstof- en klimaatfonds) af te schaffen, wil BVNL het rondpompen van geld en inefficiënte uitgaven beëindigen. Dit moet leiden tot lagere uitgaven en meer transparantie.
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
“Er wordt een einde gemaakt aan het gebruik van fondsen, zoals het stikstoffonds en het klimaatfonds. Alle bedragen moeten via de Rijksbegroting lopen en onderworpen zijn aan parlementaire controle. Zonder deugdelijke financiële dekking wordt er geen beleid gemaakt.”
BVNL wil een asielstop, opvang versoberen, het COA opheffen en voorzieningen voor afgewezen asielzoekers beëindigen. Dit moet aanzienlijke besparingen opleveren.
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
“De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil niet langer bijdragen aan EU-fondsen, Zuid-Europese schulden en ontwikkelingshulp aan landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen.
De PVV wil geld voor haar plannen vrijmaken door fors te bezuinigen op uitgaven aan asielopvang, ontwikkelingshulp, de Europese Unie, klimaatbeleid, en de publieke omroep. Daarnaast wil de partij extra inkomsten genereren via een planbatenheffing op woningbouw en het schrappen van fiscale subsidies voor het bedrijfsleven. De kern van hun visie is dat geld dat nu naar het buitenland, migratie of klimaat gaat, voortaan aan Nederlanders wordt besteed.
De PVV stelt dat miljarden worden verspild aan asielopvang, ontwikkelingshulp en betalingen aan de EU, en wil deze uitgaven drastisch verminderen of stoppen. Dit geld moet direct beschikbaar komen voor binnenlandse prioriteiten zoals koopkracht, zorg en volkshuisvesting.
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne. Alleen al dit jaar besteden we € 6 miljard aan de asielopvang en € 3 miljard aan de opvang van Oekraïners.”
“De PVV stopt ook met ontwikkelingshulp. Elk jaar maken we vele miljarden over naar Afrika. Ook willen we miljarden minder afdragen aan de Europese Unie.”
“Alleen al dit jaar besteden we € 9 miljard aan de opvang van asielzoekers en Oekraïners. Ook sturen we elk jaar € 7 miljard naar Afrika en doneren we € 10 miljard aan Brussel.”
“Volledige stop op ontwikkelingshulp”
De partij wil alle uitgaven aan klimaatbeleid en het Klimaatfonds beëindigen, waarmee volgens hen miljarden vrijkomen voor andere doelen.
De PVV wil de financiering van de NPO volledig stoppen en snijden in fiscale subsidies voor het bedrijfsleven, waarmee extra middelen vrijkomen.
Door een planbatenheffing op de waardestijging van grond bij woningbouw wil de PVV extra inkomsten genereren om betaalbare woningen te bouwen.
“Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
De partij noemt het vrijmaken van middelen door de verkoop van de laatste staatsaandelen in ABN Amro.
“We zetten de financiële middelen die vrijkomen met de verkoop van de laatste aandelen van ABN Amro.”
De PVV wil het aantal rijksambtenaren fors verminderen om zo structureel geld vrij te maken.
“Verder zetten we het mes in het uitdijende ambtenarenapparaat. Het aantal rijksambtenaren is van 100.000 fte (in 2012) doorgegroeid naar 150.000. Dat kan met zoveel minder.”
De SP wil haar plannen financieren door de belastingdruk te verschuiven van arbeid naar kapitaal, met hogere belastingen voor miljonairs, miljardairs en grote bedrijven. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een miljonairstaks, een vermogensplafond, het aanpakken van belastingontwijking, het afpakken van crimineel vermogen en het afbouwen van subsidies en belastingvoordelen voor de rijksten. Daarnaast willen ze incidenteel de staatsschuld iets laten oplopen voor grote investeringen in volkshuisvesting.
De SP wil structureel meer geld ophalen door een hogere belasting op grote vermogens en kapitaalinkomen, zodat de lasten eerlijker verdeeld worden en publieke voorzieningen versterkt kunnen worden.
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren.”
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
De SP wil een vermogensplafond invoeren, waarbij vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht wordt ingezet voor publieke investeringen, en een vertrekbelasting om belastingontwijking bij emigratie te voorkomen.
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
“Voor de superrijken die 50 miljoen euro’s niet genoeg vinden en dreigen ons land aan haar lot over te laten door met de buit te vertrekken, voeren we een vertrekbelasting in.”
De SP wil extra middelen vrijmaken door belastingontwijking van miljonairs en bedrijven te bestrijden en crimineel verkregen vermogen af te pakken.
“We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
“Criminele vermogens afpakken. Criminaliteit mag niet lonen. Er wordt met misdaad in de onderwereld en door witteboordencriminelen tientallen miljarden verdiend... Dit moet gestopt worden en het geld dat hiermee verdiend is, moet worden afgepakt.”
Voor de financiering van het Nationaal Woonfonds en betaalbare woningen wil de SP de hypotheekrenteaftrek voor dure huizen afbouwen en grondspeculatie zwaarder belasten.
Voor grote investeringen in volkshuisvesting accepteert de SP een tijdelijke verhoging van de staatsschuld, gezien de historisch lage schuld en de urgentie van het woningtekort.
“Wij richten een Nationaal Woonfonds op en investeren 30 miljard euro in volkshuisvesting. Dit komt bovenop de al bestaande investeringen en dit doen we door de staatsschuld iets op te laten lopen.”
“Momenteel heeft ons land de laagste staatsschuld in 50 jaar, terwijl veel mensen nu geen betaalbare woningen kunnen vinden. Het is een investering in mens en samenleving om hier nu geld beschikbaar voor te stellen.”
D66 wil hun plannen financieren door bestaande uitgaven te herprioriteren, belastingvoordelen af te bouwen, en het belastingstelsel eerlijker te maken. Ze beperken de stijging van zorgkosten, verminderen fiscale voordelen voor vermogen en woningbezit, en investeren gericht in brede welvaart en toekomstbestendige sectoren. De partij benadrukt dat hun plannen binnen de Europese begrotingsruimte blijven en dat opbrengsten uit hervormingen direct worden ingezet voor lastenverlichting en investeringen.
D66 kiest ervoor om de stijging van de zorgkosten te beperken en bestaande uitgaven te heroverwegen, zodat er ruimte ontstaat voor investeringen in andere prioriteiten zoals klimaat, onderwijs en woningbouw. Dit is een expliciete keuze om binnen de begrotingsruimte te blijven en toekomstige generaties niet op te zadelen met extra schulden.
“We beperken de stijging van de zorgkosten. We investeren in het klimaat, in het bouwen van huizen, in het onderwijs, en in het herstel van de natuur en daarmee het doorbreken van de stikstofimpasse. De plannen van D66 blijven binnen de door Europa gestelde begrotingsruimte, zodat Nederland verantwoord investeert in de toekomst.”
“We staan in Nederland voor een grote budgettaire opgave. Als we niets doen, loopt de staatsschuld op. Onze kinderen en kleinkinderen moeten dat betalen. Daarnaast vraagt de NAVO ons om meer geld vrij te maken voor defensie. Voor onze veiligheid zetten we ons hier vol voor in. Om onze economie blijvend te laten bloeien moeten we dus keuzes maken. We beperken de stijging van de zorgkosten.”
D66 wil geld vrijmaken door oneerlijke en inefficiënte belastingvoordelen af te bouwen, zoals de hypotheekrenteaftrek, landbouwvrijstelling en bedrijfsopvolgingsregeling. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor lastenverlichting op arbeid en het remmen van huizenprijzen.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
D66 wil de belasting op vermogen verhogen en arbeid juist minder zwaar belasten, zodat werken meer loont en vermogen minder wordt bevoordeeld. Dit levert extra middelen op voor hun plannen en vergroot de rechtvaardigheid van het belastingstelsel.
Door het toeslagenstelsel te vervangen door een individueel basisbedrag en regelingen samen te voegen, wil D66 de uitvoeringskosten verlagen en het systeem eenvoudiger en efficiënter maken. Dit levert structurele besparingen op en maakt meer geld vrij voor directe inkomensondersteuning.
“Daarom gaat het toeslagenstelsel drastisch op de schop en komt er een individueel basisbedrag voor terug.”
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind. Ook de zorgtoeslag schaffen we af.”
“De eerste belangrijke stappen zijn het invoeren van dat basisbedrag, het afschaffen van de zorgtoeslag en het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag.”
Volt wil haar plannen financieren door het belastingstelsel te hervormen, fiscale voordelen en toeslagen af te schaffen, en nieuwe belastingen op vermogen, grond en winsten in te voeren. Ze verschuiven lasten van arbeid naar vermogen, schaffen ondoelmatige fiscale regelingen af, en investeren gericht door vrijgekomen middelen. De partij benadrukt Europese samenwerking en het aanpakken van belastingontwijking om structureel meer publieke middelen te genereren.
Volt wil het complexe systeem van toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten en fiscale voordelen afschaffen en vervangen door een basisinkomen. Dit levert structureel geld op en maakt het systeem eenvoudiger en eerlijker.
Volt wil vermogen, grond en winsten zwaarder belasten om publieke middelen vrij te maken. Ze bouwen de hypotheekrenteaftrek af, voeren een belasting op grondwaarde in, en willen een Europese meevallersheffing.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit.”
“We willen één Europese meevallersheffing, zodat we in een tijd van crisis bedrijven die bovenmatig profiteren van die crisis, extra kunnen belasten.”
Volt wil alle ondoelmatige, ondoeltreffende of schadelijke fiscale regelingen afschaffen, te beginnen met concrete voorstellen uit het rapport van het Ministerie van Financiën.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn. Als eerste stap nemen we het voorstel in het rapport van het Ministerie van Financiën ‘Kansen voor lagere tarieven en beter beleid’ aan.”
Volt zet in op Europese samenwerking en een Europese belastingautoriteit om belastingontwijking tegen te gaan en zo extra middelen te genereren.
“Volt wil een Europese belastingautoriteit om belastingontwijking effectief tegen te gaan.”
Volt wil stoppen met het financieren van religieus onderwijs, waarmee publieke middelen vrijkomen voor andere doeleinden.
“We houden op met het financieren van religieus onderwijs.”
Volt wil de vennootschapsbelasting voor woningcorporaties afschaffen om investeringen in nieuwbouw te stimuleren, gefinancierd door het afbouwen van fiscale stimulering van koopwoningen.
“We schaffen de vennootschapsbelasting voor woningcorporaties af.”
BBB wil geld vrijmaken voor haar plannen door te bezuinigen op inefficiënt beleid en uitgaven zonder maatschappelijk rendement, het hervormen van het belasting- en toeslagenstelsel, en het afschaffen van nationale koppen op Europees beleid. Ze benadrukken een solide begrotingsbeleid met andere prioriteiten, zonder lasten voor toekomstige generaties, en investeren alleen waar het maatschappelijk rendeert.
BBB stelt dat geld vrijkomt door te stoppen met beleid en uitgaven die geen maatschappelijk of sociaal rendement opleveren. Ze willen prioriteiten herschikken en bezuinigen op uitvoeringskosten buiten de kernsectoren wonen, veiligheid, zorg en onderwijs.
“Te bezuinigen op inefficiënt beleid en uitgaven die geen sociaal rendement opleveren.”
“Te bezuinigen op uitvoeringskosten buiten wonen, veiligheid, zorg en onderwijs.”
“We stellen andere prioriteiten daar waar nodig en stoppen met beleid dat geld kost als dat geen maatschappelijk rendement levert.”
BBB wil de inkomstenbasis versterken door een eerlijker belastingstelsel en minder afhankelijkheid van toeslagen. Ze streven naar eenvoud, minder regelingen en een hogere belastingvrije voet, wat structurele besparingen moet opleveren.
“We versterken de inkomstenbasis met een eerlijker belastingstelsel en verminderen de afhankelijkheid van inefficiënte toeslagen.”
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet.”
BBB wil nationale extra’s op Europees klimaatbeleid schrappen en EU-bijdragen hervormen, zodat Nederland minder afdraagt zonder hervormingsvoorwaarden. Dit levert volgens hen structureel geld op.
“Het afschaffen van nationale koppen op Europees klimaatbeleid (zoals extra CO₂heffing).”
“Het hervormen van EUbijdragen en beperking van overdrachten zonder hervormingsvoorwaarden.”
BBB weigert nieuwe gezamenlijke schulden, Eurobonds of Europese belastingen om uitgaven te financieren, om te voorkomen dat toekomstige generaties worden belast.
“BBB wil geen giften, gemeenschappelijke schulden, Eurobonds en Europese belastingen om uitgaven mee te financieren zoals voor klimaat of Defensie.”
“BBB wil namelijk niet dat toekomstige generaties opdraaien voor de schulden van landen die het niet zo nauw nemen met hun boekhoudregels...”
BIJ1 wil hun plannen financieren door het verhogen van belastingen op vermogen, winsten en erfenissen voor de rijksten, het terugpakken en nationaliseren van grond, vastgoed en essentiële sectoren, en het afschaffen van subsidies en belastingvoordelen voor bedrijven en vermogenden. Ze stellen voor om miljarden vrij te maken door bestaande ongelijkheid en marktmechanismen aan te pakken, en deze middelen te herinvesteren in sociale voorzieningen, woningbouw en publieke diensten. Hun kernvisie is dat eerlijk delen en het beëindigen van winstbejag in basisvoorzieningen structureel geld oplevert voor collectieve investeringen.
BIJ1 wil fors hogere belastingen op vermogen, erfenissen en winsten van bedrijven en rijken invoeren, inclusief een limiet op vermogen met een marginaal tarief van 100%. Dit moet structureel miljarden opleveren voor publieke voorzieningen.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een “exit tax” voor bedrijven.”
BIJ1 wil bestaande subsidies en belastingvoordelen voor vermogenden en bedrijven afschaffen, waardoor jaarlijks miljarden vrijkomen voor sociale investeringen.
“subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. ... Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen.”
Door het nationaliseren van banken, energiebedrijven, zorg, ov en het terugpakken van grond en vastgoed van beleggers, wil BIJ1 publieke controle herstellen en winsten herinvesteren in de samenleving.
“De belangrijke sectoren van de economie komen daarom volledig in publieke handen. Zoals banken, energiebedrijven, netbeheerders, het onderwijs, de zorg en het ov.”
“We beginnen met grond en gebouwen terugpakken van de grootste private beleggers en particuliere huisjesmelkers.”
“Onze grond weer van ons allemaal. Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten ... Deze grond pakken we terug en gebruiken we voor de bouw van sociale woningen.”
Door niet mee te gaan in de verhoging van het defensiebudget, wil BIJ1 middelen vrijhouden voor investeringen in bestaanszekerheid en publieke diensten.
“BIJ1 geeft geen extra geld uit aan wapens. We werken niet mee aan de absurde verhoging van het defensiebudget.”
Door het toeslagenstelsel radicaal te vereenvoudigen en onnodige procedures te schrappen, verwacht BIJ1 geld te besparen dat kan worden ingezet voor sociale doelen.
“We maken het stelsel van onze toeslagen radicaal eenvoudiger. ... En door onnodige trage en ingewikkelde procedures voor toeslagen te bestrijden, besparen we veel geld.”
FVD wil geld vrijmaken voor hun plannen door te stoppen met kostbare klimaat-, stikstof- en immigratieprojecten, het Groninger gasveld te heropenen, en de overheid structureel te verkleinen. Ze stellen dat hiermee tientallen tot honderden miljarden euro’s worden bespaard, die vervolgens kunnen worden ingezet voor belastingverlaging en investeringen in publieke taken. De kern van hun visie is dat minder overheid en minder “grote projecten” leidt tot meer financiële ruimte voor burgers en kerntaken van de staat.
FVD stelt dat het beëindigen van dure klimaat-, stikstof- en immigratieprojecten jaarlijks tientallen miljarden euro’s oplevert. Dit geld willen ze inzetten voor belastingverlaging en investeringen in publieke taken. Ze zien deze projecten als “grote geldverslinders” die weinig opleveren voor de samenleving.
“Wanneer je stopt met de massale, en alsmaar voortgaande, immigratie uit Afrika en het Midden-Oosten; Wanneer je stopt met de uiterst kostbare en volstrekt zinloze klimaat- en stikstofplannen; Wanneer je het Groninger gasveld weer openstelt, de overheidsbureacratie terugdringt en niet langer meegaat in een wezenloze proxy-oorlog tegen Rusland; Dan hou je jaarlijks ten minste tientallen miljarden over.”
“Praktisch onze gehele welvaart gaat al jarenlang op aan deze Grote Projecten. Wij willen stoppen het geld dat Nederlanders verdienen daaraan uit te geven.”
“We zetten in op de bouw van thoriumcentrales voor goedkope, schone kernenergie. De bespaarde 1.000 miljard euro geven we terug aan de Nederlander via lastenverlichting. We hervatten de gasboringen in Groningen, waar nog eens voor circa 585 miljard euro aan gasbaten gerealiseerd kunnen worden.”
FVD wil de overheid elk jaar verplicht met 3% laten krimpen en diverse subsidies, adviesorganen en bureaucratische structuren afschaffen. Door deze structurele bezuinigingen komt er volgens hen extra geld vrij voor hun plannen.
“De Rijksoverheidsuitgaven moeten verplicht ieder jaar 3% krimpen, zodat de overheid niet groter maar kleiner wordt.”
“Wij willen: ... Ontmanteling van planbureaus en overlegstructuren. We schaffen achterhaalde adviesorganen zoals CPB, SCP, SER en PBL af, zodat beleid niet langer wordt bepaald door technocraten en lobbyclubs.”
“We stoppen alle subsidies voor organisaties die proefprocessen voeren tegen de staat. Ook niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) krijgen geen subsidie meer.”
“Dit partijkartel wordt bovendien in stand gehouden door een netwerk van subsidies, adviesraden en loterijen die jaarlijks miljarden euro’s rondpompen. ... Forum voor Democratie wil dit systeem doorbreken. Met een pakket aan maatregelen maken we de overheid kleiner, transparanter en weer dienstbaar maken aan de burger.”
FVD wil het Groninger gasveld heropenen en inzetten op kernenergie, waarmee volgens hen honderden miljarden euro’s aan gasbaten en besparingen op klimaatbeleid kunnen worden gerealiseerd. Dit geld wordt ingezet voor lastenverlichting en investeringen.
“We hervatten de gasboringen in Groningen, waar nog eens voor circa 585 miljard euro aan gasbaten gerealiseerd kunnen worden.”
“We zetten in op de bouw van thoriumcentrales voor goedkope, schone kernenergie. De bespaarde 1.000 miljard euro geven we terug aan de Nederlander via lastenverlichting.”
GroenLinks-PvdA wil hun plannen vooral financieren door hogere belastingen voor vermogenden, bedrijven en speculanten, het afbouwen van belastingkortingen en subsidies voor de rijksten, en het terughalen van speculatiewinsten naar de samenleving. Ze kiezen expliciet voor het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en willen structurele hervormingen in het belastingstelsel doorvoeren om zo ruimte te maken voor investeringen in publieke voorzieningen, woningbouw en lastenverlichting. Tijdelijke uitgaven worden deels uit financiële buffers of door schuld gefinancierd, maar structurele plannen moeten vooral betaald worden uit een eerlijker belastingstelsel en het afromen van winsten die nu bij een kleine groep terechtkomen.
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk verschuiven naar mensen met veel vermogen, bedrijven die veel winst maken en topinkomens. Dit moet structureel geld opleveren voor publieke investeringen en lastenverlichting voor de meerderheid.
“Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
De partij wil het belastingstelsel vereenvoudigen door ondoelmatige belastingkortingen en prijsopdrijvende subsidies, vooral voor grondbezitters en vermogenden, af te bouwen of af te schaffen. Dit levert structureel geld op.
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
GroenLinks-PvdA wil dat speculatiewinsten op grond en vastgoed niet langer bij speculanten terechtkomen, maar terugvloeien naar de samenleving om woningbouw en publieke doelen te financieren.
Voor eenmalige of tijdelijke investeringen, zoals infrastructuur, wil de partij financiële buffers inzetten of ruimte in de schuld gebruiken, maar structurele uitgaven moeten uit structurele inkomsten komen.
“Eenmalige of tijdelijke uitgaven kunnen deels gefinancierd worden door onze financiële buffers in te zetten.”
“Voor eenmalige uitdagingen gebruiken we ruimte in de schuld.”
JA21 wil geld vrijmaken voor hun plannen door de overheid kleiner en efficiënter te maken, subsidies en regeldruk fors te verminderen, en het belastingstelsel te vereenvoudigen. Ze kiezen voor structurele uitgaven alleen bij structurele dekking, het terugbrengen van het aantal ambtenaren, en het drastisch afbouwen van subsidies die markten verstoren. Hun kernvisie is dat minder overheid en lagere lasten ruimte creëren voor economische groei en investeringen, waarmee publieke voorzieningen kunnen worden gefinancierd.
JA21 stelt dat de overheid te groot en inefficiënt is geworden, wat leidt tot hoge collectieve lasten. Door het aantal ambtenaren structureel te verminderen en de overheid te verkleinen, willen ze geld vrijmaken voor hun plannen en de lastendruk verlagen.
JA21 wil fors snijden in subsidies die volgens hen markten verstoren en innovatie belemmeren. Door deze subsidies af te bouwen en onnodige overheidsinmenging te stoppen, komt er geld vrij voor andere prioriteiten.
“Drastische afbouw van subsidies die markten verstoren en innovatie belemmeren. Er komt een einde aan het sturen van de economie vanuit de overheid.”
JA21 benadrukt begrotingsdiscipline: structurele uitgaven mogen alleen als er structurele dekking is. Incidentele meevallers worden niet gebruikt voor nieuwe uitgaven, en bij tegenvallers wordt eerst bezuinigd op niet-kernuitgaven.
“Structurele uitgaven alleen bij structurele dekking. Begroten doen we op basis van gezond verstand en met een sterk besef dat je een euro maar een keer kan uitgeven.”
“Dat tegenvallers niet automatisch lastenverhoging betekenen. Begrotingsdiscipline staat voorop. De eerste stap is het versoberen of temporiseren van niet-kernuitgaven.”
Door het belastingstelsel te vereenvoudigen en complexe regelingen, toeslagen en heffingskortingen af te schaffen, wil JA21 de uitvoeringskosten verlagen en de economie stimuleren. Dit moet leiden tot meer inkomsten uit economische groei en minder verspilling.
JA21 wil de regeldruk fors verminderen door overbodige regelgeving te schrappen en voor elke nieuwe regel een oude te laten verdwijnen. Dit verlaagt de kosten van de overheid en het bedrijfsleven.
“Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.”
Door de erf- en schenkbelasting af te schaffen en alleen consumptie van vermogensrendement te belasten, wil JA21 het belastingstelsel vereenvoudigen en uitvoeringskosten verlagen.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
Het CDA wil hun plannen vooral financieren door bestaande fiscale regelingen te hervormen, opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek te gebruiken, crimineel vermogen af te pakken, en gerichte verbruiksbelastingen in te voeren. Ze benadrukken het belang van gezonde overheidsfinanciën en willen investeringen in groei en infrastructuur deels uit incidentele meevallers of, indien nodig, via verantwoorde staatsschuld financieren. Concrete voorstellen zijn onder meer het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, het inzetten van afgepakt crimineel vermogen, invoering van een wiettaks, en het heffen van verbruiksbelastingen op ongezonde producten.
Het CDA stelt voor de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen en de opbrengsten hiervan direct te gebruiken om de inkomstenbelasting te verlagen. Dit moet de woningmarkt eerlijker en betaalbaarder maken, zonder de lasten voor huiseigenaren plotseling te verhogen.
Het CDA wil crimineel verdiend vermogen afpakken, ook zonder voorafgaande veroordeling, en deze opbrengsten investeren in de wijken die onder criminaliteit hebben geleden.
“Crimineel verdiend vermogen pakken we af, ook zonder voorafgaande veroordeling. Dit geld moet worden geïnvesteerd in de wijken die onder deze criminaliteit hebben geleden.”
Totdat het wietexperiment wordt beëindigd, wil het CDA een wiettaks invoeren en een deel van de opbrengst gebruiken voor voorlichting en preventie tegen drugsgebruik.
“We trekken de stekker uit het wietexperiment. We voeren een wiettaks in totdat we van het wietexperiment af zijn. We zetten een deel van de opbrengst in om drugsgebruik te ontmoedigen door meer voorlichting op scholen over de gevaren van drugsverslavingen.”
Het CDA wil verbruiksbelastingen en accijnzen op suiker, tabak, e-sigaretten en alcohol heffen, met als doel zowel de volksgezondheid te verbeteren als extra inkomsten te genereren.
“Verbruiksbelastingen (bijvoorbeeld op suiker) en accijns (tabak, e-sigaretten, alcohol) heffen we vanuit een gezondheidsdoelstelling.”
Voor investeringen in publieke kapitaalgoederen zoals infrastructuur wil het CDA incidentele meevallers inzetten of, indien nodig, deze investeringen tijdelijk ten laste van de staatsschuld brengen, mits ze het toekomstig verdienvermogen versterken.
“Meevallers zetten we automatischer in voor vooraf vastgestelde investeringen. Daarnaast willen we een nieuw begrotingsinstrumentarium om de baten van investeringen te ramen, zodat ook het profijt van de investering op de begroting zichtbaar wordt.”
“Zulke investeringen doen we zo nodig ten laste van de staatsschuld, omdat deze uiteindelijk de staatsschuld zullen verlagen. Het gaat met name om investeringen in publieke kapitaalgoederen, die groeibevorderend zijn: bijvoorbeeld in het stroomnet, in de aanleg en het onderhoud van infrastructuur of in grootschalige onderzoekfaciliteiten.”
De opbrengst van de verkoop van corporatiewoningen wil het CDA inzetten voor nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering van de woningvoorraad.
“De opbrengst gaat naar nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.”
De ChristenUnie wil haar plannen financieren door het belastingstelsel te hervormen, de lasten op arbeid te verlagen en hogere bijdragen te vragen van grote vermogens en winsten uit grondspeculatie. Daarnaast kiezen ze voor het afbouwen van bestaande fiscale voordelen, het efficiënter maken van de overheid en het investeren in projecten die zichzelf terugverdienen. Zo willen ze structureel geld vrijmaken zonder de staatsschuld te verhogen.
De ChristenUnie wil extra geld ophalen door een vermogensbelasting op grote vermogens en een belasting op winsten uit grondspeculatie (planbatenheffing). Hiermee willen ze de lasten eerlijker verdelen en speculatie tegengaan.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“Daarom zijn we voor een belasting op de winst die ontstaat als grond bouwgrond wordt (planbatenheffing), we pakken hiermee ook grondspeculatie aan.”
Door het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek en andere fiscale voordelen komt structureel geld vrij voor andere plannen.
De partij wil het belastingstelsel en de sociale zekerheid vereenvoudigen, waardoor uitvoeringskosten dalen en minder ambtenaren nodig zijn. Dit levert structurele besparingen op.
De ChristenUnie wil alleen investeren in zaken die op termijn rendement opleveren, zoals woningbouw en infrastructuur, en geen consumptieve uitgaven met schuld financieren.
“In tegenstelling tot het huidige kabinet gaan we geen consumptieve uitgaven financieren met meer schuld, maar stoppen we juist geld in investeringen die zich terugverdienen, zoals woningbouw, infrastructuur en energienetten.”
Door woningcorporaties toe te staan een deel van hun winst opnieuw te investeren, komt er jaarlijks extra geld beschikbaar voor betaalbare woningen.
“Ze mogen een deel van hun winst opnieuw investeren in nieuwe woningen (de herbestedingsreserve), dat levert elk jaar een miljard euro extra op voor meer betaalbare huizen.”
De SGP wil geld vrijmaken voor haar plannen door te bezuinigen op overheidsuitgaven, het verkleinen van de overheid, het verminderen van subsidies en regels, en door lasten te verschuiven van arbeid naar consumptie en milieu. Ze zijn terughoudend met belastingverhogingen, maar willen wel gerichte verhogingen op consumptie, milieu en vliegen, en het dichten van fiscale mazen voor multinationals. De partij benadrukt efficiëntie, kerntaken en het beperken van uitgaven aan zorg en sociale zekerheid.
De SGP ziet een kleinere, efficiëntere overheid als essentieel om geld vrij te maken voor investeringen. Door te snoeien in regels, subsidies en overheidsbemoeienis willen ze de uitgaven beteugelen en ruimte creëren voor hun plannen.
“betekent dit: snoeien in het woud van regels, minder subsidies en minder overheidsbemoeienis. Om de overheidsuitgaven te kunnen beteugelen, is een kleinere en daadkrachtige overheid nodig.”
“Wij willen dat er goed gekeken wordt hoe de groei van de overheidsuitgaven beperkt kan worden, zeker nu de Defensie-investeringen gaan stijgen. De SGP kijkt daarom kritisch naar de uitgaven aan (onnodige) zorg, sociale zekerheid en de uitgaven bij de overheid zelf.”
De SGP wil werken lonender maken door lasten op arbeid te verlagen en deze deels te compenseren door hogere belastingen op consumptie, milieu en vliegen. Dit moet de belastingmix eerlijker maken en extra middelen opleveren.
“De SGP wil dat werken lonender wordt en dat er meer belast wordt naar gebruik. Daarom verlagen we de lasten op arbeid en verhogen we de belastingen op consumptie.”
“De vliegbelasting wordt verhoogd en het tarief wordt afhankelijk van de afstand.”
“Ook verhogen we de belastingen op milieu.”
De SGP wil dat grote ondernemingen en multinationals een eerlijker aandeel leveren door fiscale mazen te dichten, zodat er meer belastingopbrengsten binnen Nederland blijven.
“Grote ondernemingen blijven een eerlijke bijdrage aan de totale belastingopbrengst leveren. Bijvoorbeeld bij multinationals blijkt nog te vaak dat ze nauwelijks belasting in Nederland afdragen. De mazen in ons fiscale stelsel worden gedicht.”
Hoewel de SGP extra middelen wil genereren, zijn ze kritisch op het zomaar verhogen van belastingen voor burgers en bedrijven. Ze kiezen voor gerichte aanpassingen en benadrukken het belang van doelmatige inzet van belastinggeld.
De VVD wil geld vrijmaken voor haar plannen door de overheid kleiner en efficiënter te maken, minder uit te geven aan ontwikkelingssamenwerking, bureaucratie en uitkeringen, en door regels en toeslagen te versimpelen of af te schaffen. Ze kiezen ervoor om lasten te verlagen voor werkenden en de middenklasse, en investeren het vrijgekomen geld in defensie, infrastructuur en betaalbare woningen. De kern van hun visie is dat economische groei en minder herverdeling via de overheid ruimte scheppen voor investeringen die direct ten goede komen aan werkenden.
De VVD wil fors minder geld uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking en deze middelen inzetten voor defensie en nationale veiligheid. Dit is een directe verschuiving van budgetten van het buitenland naar binnenlandse prioriteiten.
Door het terugdringen van bureaucratie, het verminderen van regels en het beperken van de omvang van de overheid, wil de VVD geld besparen dat kan worden ingezet voor lastenverlichting en investeringen in groei.
De VVD wil uitgaven aan uitkeringen en toeslagen beperken door plafonds in te voeren, lokale regelingen in te perken en het toeslagenstelsel te hervormen. Hierdoor komt geld vrij dat kan worden ingezet voor andere doelen.
“We voeren een plafond in op de totale steun die één huishouden kan ontvangen.”
“We hervormen deze lokale nivelleringsmachine door meer landelijke voorwaarden te stellen en regelingen waar nodig in te perken of landelijk te organiseren, zodat we ook bureaucratie verminderen.”
“Uiteindelijk willen we af van het toeslagenstelsel.”
De VVD wil dat de overheid in tijden van hoge inflatie minder geld uitgeeft, en het bespaarde geld via lastenverlichting teruggeeft aan werkenden.
“De VVD wil dat de overheid in tijden van hoge inflatie maatregelen neemt om zelf minder geld uit te geven en zo inflatie af te remmen. Het geld dat zo beschikbaar komt, wordt waar mogelijk via lagere belastingen teruggegeven aan werkenden.”
NSC wil geld vrijmaken voor hun plannen door het afremmen van overheidsuitgaven, het versoberen en schrappen van ondoelmatige fiscale regelingen, en het hervormen van het belasting- en toeslagenstelsel zodat het eenvoudiger en eerlijker wordt. Ze accepteren tijdelijk een hoger begrotingstekort binnen Europese kaders en willen extra inkomsten genereren door vermogen eerlijker te belasten. Daarnaast worden specifieke subsidies, fiscale voordelen en begrotingsfondsen kritisch tegen het licht gehouden.
NSC kiest ervoor om de groei van overheidsuitgaven te beperken en bestaande fiscale regelingen te versoberen of te schrappen, zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe investeringen zonder de sociale zekerheid of gezondheidszorg te schaden. Dit moet leiden tot een efficiëntere besteding van publieke middelen.
“we remmen de oplopende uitgaven bij de overheid af, (2) we schrappen en versoberen ondoelmatige fiscale regelingen en (3) we benutten verantwoord de ruimte binnen de begroting.”
Door het belasting- en toeslagenstelsel te vereenvoudigen en eerlijker te maken, wil NSC meer inkomsten genereren en de lasten eerlijker verdelen. Dit betekent onder andere het afbouwen van toeslagen en het aanpassen van fiscale kortingen en aftrekposten.
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen zodat het eenvoudiger en eerlijker wordt en (meer) werken loont.”
“Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten. Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
NSC wil daadwerkelijk behaalde inkomsten en winsten uit vermogen belasten in plaats van fictieve rendementen, en de mogelijkheden tot ontwijking beperken. Dit moet zorgen voor extra belastinginkomsten.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC accepteert op korte termijn een hoger begrotingstekort om noodzakelijke investeringen mogelijk te maken, zolang dit binnen de Europese regels blijft.
“We geven daarom minder prioriteit aan het terugdringen van het begrotingstekort en accepteren dat het tekort in 2030 ongeveer -2,8% van de economie bedraagt. Hiermee blijven we binnen de Europese kaders en houden we ook de overheidsschuld binnen de perken.”
NSC wil kritisch kijken naar het nut van begrotingsfondsen en stelt voor om waar mogelijk doelen te bereiken door normeren en beprijzen in plaats van subsidiëren, wat kan leiden tot minder uitgaven.
“We bezien kritisch waar begrotingsfondsen een toegevoegde waarde hebben. Hierbij stellen we ook de vraag of doelen niet beter bereikt kunnen worden door in te zetten op normeren en beprijzen in plaats van subsidiëren.”
50PLUS wil hun plannen vooral financieren door fors te besparen op overheidsuitgaven, fraude en belastingfaciliteiten, in plaats van nieuwe belastingen te heffen of bestaande sociale voorzieningen te versoberen. Ze stellen voor om miljarden te besparen door effectiever beleid, het terugdringen van verspilling en het kritisch doorlichten van alle uitgaven. Concrete voorstellen zijn onder andere het opsporen van 10 miljard euro aan fraude en verspilling en het schrappen van 5 miljard aan ondoelmatige belastingfaciliteiten.
50PLUS stelt voor om geld vrij te maken door een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, gericht op het terugdringen van fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen de collectieve sector en belastingfaciliteiten. Dit moet leiden tot substantiële besparingen zonder de lasten voor burgers te verhogen. De partij ziet dit als alternatief voor bezuinigingen op sociale voorzieningen of het verhogen van belastingen.
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”
“Wij pleiten daarom voor een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, waarbij alle overheidsuitgaven van alle ministeries onder de loep worden genomen.”
50PLUS wil ook geld vrijmaken door verspilling en luxe arbeidsvoorwaarden binnen de EU aan te pakken. Door het takenpakket van de EU te beperken en het ambtenarenapparaat te verkleinen, verwachten ze extra middelen te genereren voor nationale prioriteiten.
DENK wil hun plannen financieren door hogere belastingen voor grote bedrijven, banken en mensen met hoge inkomens of vermogens, het afschaffen van ondoelmatige belastingvoordelen, en het aanpakken van belastingontwijking. Daarnaast noemen ze doelmatiger overheidsuitgaven en het eventueel laten oplopen van de staatsschuld voor investeringen in publieke diensten. De kern van hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, zonder te bezuinigen op sociale zekerheid, zorg en onderwijs.
DENK stelt voor om de lasten te verhogen voor grote bedrijven, banken en mensen met hoge inkomens of grote vermogens. Dit moet zorgen voor een eerlijkere bijdrage aan het sociale stelsel en het financieren van hun plannen.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen. We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken. Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
Door het schrappen van specifieke belastingvoordelen en het tegengaan van ontwijking, wil DENK extra middelen vrijmaken.
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
DENK wil aanvullende dekking vinden door efficiënter te werken binnen de overheid en bestaande fondsen anders in te zetten, waarbij sociale zekerheid, zorg en onderwijs worden ontzien.
“Aanvullende dekking kan worden gevonden door een doelmatigheidsslag binnen de overheid en het anders inzetten van bestaande fondsen. Tot slot heeft bij optredende begrotingstekorten het altijd eerst de voorkeur om in te zetten op een doelmatigere overheid, waarbij de uitgaven voor de sociale zekerheid, de zorg en het onderwijs worden ontzien en altijd op peil blijven.”
DENK sluit niet uit om de staatsschuld te laten oplopen, mits dit gebeurt voor investeringen in publieke diensten en brede welvaart, vergelijkbaar met uitzonderingen die nu voor defensie gelden.
“Binnen de bestaande Europese begrotingsregels is het dan ook bespreekbaar voor ons om de staatsschuld te laten oplopen, om investeringen in onze samenleving mogelijk te maken. Nu er op defensiegebied uitzonderingen op de begrotingsregels gemaakt worden, willen wij deze uitzonderingen ook voor investeringen in bijvoorbeeld publieke diensten die de brede welvaart van de samenleving vergroten en in het klimaatbeleid.”