FVD positioneert zich als uitgesproken voorvechter van het mkb en zelfstandigen, in tegenstelling tot de VVD die volgens FVD vooral naar multinationals luistert. De partij wil lasten en regels voor het mkb drastisch verminderen, met concrete voorstellen als een hogere zelfstandigenaftrek, versoepeling van het ontslagrecht, lagere belastingen en het schrappen van verplichte verzekeringen voor zzp’ers. Hun kernvisie is dat ondernemers de motor van de samenleving zijn en maximale ruimte moeten krijgen om te ondernemen, zonder overheidsbemoeienis en bureaucratie.
FVD stelt dat het mkb en zzp’ers jarenlang zijn benadeeld door een overheid die vooral naar multinationals (zoals de VVD doet) luistert. Ze willen deze ondernemers juist centraal stellen door regels en lasten fors te verlagen en ondernemersvrijheid te herstellen.
“Desondanks krijgen ze al jaren te maken met stapels regels, hoge lasten en een overheid die vooral naar multinationals luistert. Wij willen dat MKB-ers en ZZP-ers weer de ruimte krijgen om te ondernemen, te groeien en te investeren in plaats van steeds meer tijd en geld kwijt te zijn aan bureaucratie.”
“MKB’ers en ZZP’ers zijn geen probleem dat gereguleerd moet worden, maar de motor van onze samenleving die juist gestimuleerd hoort te worden. En de ruimte dient te krijgen. Hun succes is ons aller succes – en daarom stellen wij hen centraal in ons beleid.”
FVD wil het mkb en zzp’ers fiscaal sterk ontlasten met een hogere zelfstandigenaftrek, vlaktaks, hogere VPB-grens, belastingvrije bedrijfsopvolging en het schrappen van verplichte verzekeringen. Dit moet ondernemen aantrekkelijker maken en het verschil met het VVD-beleid (dat volgens FVD multinationals bevoordeelt) markeren.
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
“We breiden de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) standaard uit naar 100% vrijstelling, zodat bedrijven altijd belastingvrij kunnen worden overgedragen aan de volgende generatie.”
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We verhogen de hoge VPB-grens naar €1 miljoen, zodat bedrijven niet bestraft worden als ze winst maken.”
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
FVD wil specifieke regelgeving die ondernemers belemmert, zoals het UBO-register, de Wet DBA en KYC/WWFT, volledig afschaffen. Dit is een duidelijke breuk met het VVD-beleid, dat deze regels mede heeft ingevoerd of gesteund.
“We schaffen dit register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schaffen de WWFT af (criminelen gaan toch wel hun gang), zodat normale, onschuldige burgers niet als halve crimineel behandeld worden door hun bank.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
FVD wil het voor mkb-bedrijven aantrekkelijker maken om personeel aan te nemen door het ontslagrecht te versoepelen en de doorbetalingsplicht bij ziekte te verkorten. Dit is bedoeld om het ondernemersklimaat te verbeteren en vaste banen te stimuleren.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
“Doorbetalen bij ziekte wordt ingeperkt tot één jaar zodat werkgevers hun personeel weer een vaste baan durven aan te bieden.”
BBB positioneert zich als een uitgesproken voorvechter van het mkb en onderscheidt zich van partijen als de VVD door te pleiten voor minder regeldruk, bescherming tegen disproportionele lasten en meer maatwerk voor kleine ondernemers. De partij wil onzinnige regels schrappen, eerlijke toegang tot overheidsopdrachten, en het mkb beschermen tegen lastenverzwaring vanuit internationale afspraken. BBB’s visie is dat het mkb de ruggengraat van de economie vormt en dat beleid niet alleen op grote bedrijven gericht mag zijn.
BBB vindt dat mkb’ers te vaak worden belast met regels die bedoeld zijn voor grote bedrijven, wat hun concurrentiepositie schaadt. De partij wil dat regelgeving proportioneel wordt toegepast en dat kleine ondernemers niet de dupe worden van overmatige bureaucratie.
BBB verzet zich tegen lastenverzwaringen die het mkb harder raken dan grote bedrijven, vooral als deze voortkomen uit internationale (OESO/EU) afspraken. De partij wil dat het mkb niet disproportioneel wordt geraakt door beleid dat bedoeld is voor multinationals.
“BBB verzet zich tegen eenzijdige lastenverzwaring vanuit OESO of EUafspraken die het mkb disproportioneel raken.”
“We verlagen de regeldruk en houden hier zo veel als mogelijk rekening mee bij belastingmaatregelen.”
BBB wil het aanbestedingsbeleid hervormen zodat mkb-bedrijven daadwerkelijk kans maken op overheidsopdrachten, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid en maatschappelijke waarde.
“Door hervorming van het aanbestedingsbeleid krijgen mkb bedrijven eerlijke én haalbare toegang tot overheidsopdrachten, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid en maatschappelijke waarde.”
De partij wil de toegang tot microfinanciering voor kleine ondernemers verbeteren en jong ondernemerschap actief stimuleren, zodat het mkb kan blijven vernieuwen en groeien.
BBB pleit voor de oprichting van een Nationale Investeringsbank die specifiek investeert in het mkb, innovatie en infrastructuur, om zo de regionale economie te versterken en minder afhankelijk te zijn van buitenlandse kapitaalstromen.
“De oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken die: Investeert in mkb, innovatie en infrastructuur;”
BBB wil agrariërs en lokale ondernemers meer ruimte geven om nevenactiviteiten te ontplooien, zoals streekwinkels of zorgactiviteiten, zonder belemmerende regelgeving.
“Ruimte voor agrarische neveninkomsten. Agrariërs moeten zonder belemmering de mogelijkheid hebben om streekwinkels, zorgactiviteiten of toerisme op hun erf te ontwikkelen.”
“Leegstand aanpakken, winkelgebieden versterken. BBB wil een forse uitbreiding van de Impuls aanpak Winkelgebieden, gericht op herbestemming, bereikbaarheid en lokale ondernemers.”
BVNL positioneert zich als de partij voor het mkb en ZZP’ers, met een uitgesproken pleidooi voor minder belastingen, minder bureaucratie en meer ondernemingsvrijheid. Ze willen het vestigingsklimaat verbeteren door lasten te verlagen, regelgeving te versimpelen en het speelveld eerlijk te houden, in tegenstelling tot de VVD die volgens BVNL het mkb onvoldoende beschermt. De kern van hun visie is dat het mkb de ruggengraat van de economie is en niet langer als melkkoe mag worden gebruikt.
BVNL stelt dat het mkb te veel wordt belast en gereguleerd, en wil daarom de lasten en regels fors verminderen. Ze zien het mkb als de motor van de economie en vinden dat ondernemers meer vrijheid en een eerlijker speelveld verdienen, zonder extra Nederlandse regels bovenop EU-wetgeving.
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen en daar een goede boterham aan kunnen verdienen. Het MKB is de ruggengraat van de samenleving, maar wordt steeds meer als melkkoe gebruikt. Daarom willen wij lagere belastingen, minder bureaucratie, simpeler arbeidsrecht en meer vrijheid voor het MKB.”
“Het MKB en de ZZP’ers zijn de motor van de Nederlandse economie. 80% van alle banen wordt gegenereerd door ondernemers. De overheid moet zich minder met hen bemoeien. BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.”
BVNL wil een vlaktaks invoeren en diverse belastingen afschaffen, zodat werken en ondernemen meer loont en het belastingstelsel eenvoudiger wordt. Dit moet het mkb direct financieel voordeel bieden en het ondernemingsklimaat aantrekkelijker maken.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
BVNL benadrukt dat Nederland geen strengere regels moet hanteren dan het EU-gemiddelde, om het mkb niet op achterstand te zetten ten opzichte van buitenlandse concurrenten.
“het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde. Geen koppen op EU-wetgeving.”
BVNL wil dat ondernemers meer ruimte krijgen en minder worden gehinderd door overheidsregels, subsidies en verplichtingen, zodat het mkb zich kan richten op ondernemen en innoveren.
Het CDA wil het mkb versterken door financiering toegankelijker te maken, regeldruk te verminderen en innovatie te stimuleren. Ze pleiten voor concrete maatregelen zoals een nationale investeringsbank, een win-win-lening voor mkb-financiering, en het vereenvoudigen van regelgeving. De partij benadrukt het belang van een aantrekkelijk vestigingsklimaat en betrouwbare overheid voor ondernemers.
Het CDA ziet beperkte toegang tot kapitaal als een belangrijk knelpunt voor het mkb en wil dit oplossen door nieuwe financieringsinstrumenten en een nationale investeringsbank. Hiermee willen ze innovatie en groei stimuleren, vooral in de vroege fase van bedrijven.
“Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal.”
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA erkent dat regeldruk een grote belemmering is voor het mkb en wil deze structureel aanpakken. Ze stellen voor om regelgeving te versimpelen, rapportages te vereenvoudigen en sectoren te vragen om concrete plannen voor minder regels.
Het CDA wil het mkb ondersteunen door innovatie te bevorderen en het vestigingsklimaat aantrekkelijk te houden. Ze richten zich op investeringen in innovatie, samenwerking met kennisinstellingen en het creëren van regionale ecosystemen.
“We moeten volop investeren in innovatie en in een leven lang ontwikkelen.”
“Voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat is betrouwbaar en stabiel overheidsbeleid cruciaal, met een concurrerend investeringsklimaat, aantrekkelijk voor familiebedrijven, voor groot- en kleinbedrijf, voor onze maakindustrie, voor innovatieve en snelgroeiende starters en voor investeerders.”
“We kiezen voor regionale ecosystemen, waar we samen met kennisinstellingen, bedrijven en medeoverheden investeren in innovatie.”
JA21 positioneert zich als een uitgesproken voorvechter van het mkb en familiebedrijven, en zet zich af tegen het VVD-beleid dat volgens hen het mkb te veel belast en bureaucratiseert. De partij wil lastenverlichting, minder regeldruk, afschaffing van nationale koppen op EU-regels en een eenvoudiger belastingstelsel, zodat ondernemen weer aantrekkelijk wordt en het mkb maximaal kan groeien.
JA21 vindt dat het mkb en familiebedrijven te veel worden belast en gehinderd door overmatige regelgeving, mede als gevolg van VVD-beleid. Ze willen het ondernemingsklimaat verbeteren door lasten te verlagen, nationale koppen op EU-regels af te schaffen en regeldruk structureel te verminderen.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren. Het bedrijfsleven mag niet langer als financieringsbron voor nieuwe overheidsambities dienen.”
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
JA21 wil het belastingstelsel fundamenteel hervormen, met een eenvoudiger vennootschapsbelasting en het afschaffen van box 2, om het mkb en ondernemers te ontlasten en investeren aantrekkelijker te maken.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“We vereenvoudigen het belastingstelsel door box 2 af te schaffen en aanmerkelijk belang te belasten in box 3, wat ook ondernemerschap stimuleert.”
JA21 wil het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door fiscale belemmeringen bij bedrijfsopvolging en schenken weg te nemen.
“Het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de bedrijfsopvolgingsregeling en de erf- en schenkbelasting af te schaffen.”
JA21 wil het mkb beter toegang geven tot overheidsopdrachten door aanbestedingsregels te vereenvoudigen.
“Inzetten op minder en eenvoudiger nationale én Europese aanbestedingsregels.”
JA21 positioneert zich expliciet tegenover het VVD-beleid, dat volgens hen het mkb heeft opgezadeld met lasten en bureaucratie.
“Het bedrijfsleven mag niet langer als financieringsbron voor nieuwe overheidsambities dienen.”
De SP positioneert zich als tegenhanger van de VVD en benadrukt dat het mkb structurele steun verdient, in tegenstelling tot het beleid van de VVD dat volgens de SP vooral grote bedrijven bevoordeelt. De SP wil het mkb versterken met een investeringsbank, minder bureaucratie, hulp bij verduurzaming, betere aanbestedingskansen en bescherming van kleine ondernemers. Hun visie is dat een sociaal en eerlijk beleid voor het mkb bijdraagt aan een sterke, innovatieve economie en een rechtvaardige samenleving.
De SP vindt dat het mkb essentieel is voor de economie en samenleving, en wil structurele maatregelen om kleine ondernemers te ondersteunen, waaronder een nationale investeringsbank, minder bureaucratie en hulp bij verduurzaming. Dit staat in contrast met het VVD-beleid, dat volgens de SP vooral grote bedrijven bevoordeelt.
“De SP wil dat er structurele maatregelen worden genomen om kleine ondernemers te ondersteunen.”
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.”
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden.”
“Het is belangrijk dat ook het mkb mee kan doen aan de verduurzaming van Nederland. We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels.”
De SP wil de positie van kleine ondernemers versterken door betere huurbescherming, hulp bij ziekte van werknemers, en eerlijke aanbestedingskansen. Dit moet het mkb weerbaarder maken tegen grote bedrijven en overheidsbeleid dat hen benadeelt.
“De huurbescherming van zelfstandigen wordt verbeterd. De rechten voor winkeliers in een huurpand worden in de wet versterkt.”
“Daarom zorgen we ervoor dat kleine bedrijven minder lang het loon door hoeven te betalen bij ziekte, zonder dat de werknemer zijn rechten verliest.”
“De huidige manier van aanbesteden door de overheid werkt niet goed. Daarom passen we de regels aan, zodat ook kleinere bedrijven beter kunnen meedoen.”
De SP zet zich expliciet af tegen het VVD-beleid, dat volgens hen het recht van de sterksten en afbraak van sociale bescherming betekent, en kiest voor een sociaal alternatief dat het mkb ondersteunt.
“De keuzes voor de komende verkiezingen zijn simpel. Wordt het weer ieder voorzich en het recht van de sterksten met VVD en PVV? Wordt het weer de afbraakpolitiek van de VVD met spijt van de PvdA zoals in Rutte II? Wordt het weer asociaal? Óf maken we Nederland sociaal?”
De ChristenUnie kiest voor een mkb-beleid dat sterk afwijkt van de VVD-benadering: niet het maximaliseren van winst en deregulering, maar het centraal stellen van brede welvaart, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De partij wil het mkb actief ondersteunen via gerichte aanbestedingen, innovatie, en het stimuleren van vakmanschap, met nadruk op het Rijnlandse model en het tegengaan van overconsumptie en goedkope arbeidsmigratie. Concrete voorstellen zijn onder meer het verhogen van de grens voor directe gunning aan het mkb bij aanbestedingen en het stimuleren van lokaal en duurzaam ondernemerschap.
De ChristenUnie wil het mkb en sociale ondernemingen actief betrekken bij overheidsaanbestedingen, in tegenstelling tot de VVD die vaak kiest voor marktwerking en grote bedrijven. Dit moet de positie van het mkb versterken en bijdragen aan verduurzaming en strategische autonomie.
“Het Rijk moet haar rol beter pakken om bij te dragen aan verduurzaming en om het mkb en sociale ondernemingen te betrekken bij aanbestedingen. We maken lokaal, duurzaam en biologisch inkopen de norm, ook bij aanbestedingen. Aanbesteden moet anders: de grens voor directe gunning aan het mkb wordt verhoogd, teksten bij aanbestedingen worden leesbaar en we stellen praktijkvoorbeelden van eenvoudiger inkopen ter beschikking.”
De ChristenUnie verwerpt het VVD-model van winstmaximalisatie en deregulering. In plaats daarvan kiest de partij voor het Rijnlandse model, waarin het mkb, familiebedrijven en vakmanschap bijdragen aan brede welvaart, duurzaamheid en maatschappelijke samenhang.
“De ChristenUnie stelt mens, maatschappij en milieu centraal en voelt zich thuis bij het Rijnlandse model van de economie. Niet het maximaliseren van de kortetermijnwinsten, maar het duurzaam en langjarig floreren van ondernemingen en werknemers staat voorop.”
“We koesteren de rol van familiebedrijven, die vaak geworteld zijn in lokale gemeenschappen. Deze focus op welvaart in de brede zin van het woord draagt bij aan het bloeien van maatschappij, mens en milieu, ook op de lange termijn.”
De ChristenUnie wil het mkb versterken door te investeren in beroepsonderwijs, innovatie en jonge ondernemers, met nauwe samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Dit staat haaks op het VVD-beeld van een vrije markt zonder actieve overheidssturing.
“We investeren volop in het beroepsonderwijs en geven ruimte aan jonge ondernemers. Dat is nodig, nu veel kennis met pensioen gaat. Elke provincie verdient een techniekhavo en technasia. Bedrijven worden via samenwerkingen actief betrokken bij het onderwijs, zowel in het voortgezet als vervolgonderwijs.”
“We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
De ChristenUnie keert zich tegen sectoren die draaien op goedkope buitenlandse arbeidskrachten, een model dat vaak door de VVD wordt verdedigd. De partij wil dat bedrijven floreren zonder uitbuiting en met goede arbeidsvoorwaarden.
“Te veel sectoren draaien op goedkope buitenlandse arbeidskrachten. In een bloeiende economie gaat de bloei van een bedrijf en haar werknemers hand in hand. Sectoren die alleen kunnen bestaan dankzij slechte primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden verdwijnen.”
NSC ziet het mkb als de ruggengraat van de Nederlandse economie en wil deze sector versterken door regeldruk te verminderen, financiering toegankelijker te maken en innovatie te stimuleren. De partij pleit voor minder administratieve lasten, een eerlijker speelveld bij aanbestedingen en gerichte fiscale ondersteuning, waarmee ze zich duidelijk afzet tegen het VVD-beleid dat volgens NSC te veel grote bedrijven bevoordeelt. De kern van hun visie is dat mkb-bedrijven en familiebedrijven meer ruimte en zekerheid moeten krijgen om duurzaam te groeien.
NSC wil de regeldruk voor mkb-bedrijven fors verminderen, omdat deze bedrijven volgens hen onnodig worden belast door administratieve verplichtingen. Door een mkb-uitvoeringstoets bij nieuwe wetgeving en het schrappen van 'papieren tijgers' wil NSC het ondernemersklimaat verbeteren, in tegenstelling tot het VVD-beleid dat volgens NSC te weinig oog heeft voor de uitvoerbaarheid voor kleine bedrijven.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren. Papieren tijgers moeten worden geschrapt, zoals de rapportageplicht werkgebonden mobiliteit.”
NSC vindt dat mkb-bedrijven en lokale ondernemers vaak worden buitengesloten bij overheidsopdrachten, waar nu vooral grote bedrijven profiteren. Ze willen de Aanbestedingswet aanpassen zodat niet alleen prijs, maar ook lokale verankering, maatschappelijke waarde en duurzaamheid meetellen, en het automatisme dat de grootste aanbieder wint wordt doorbroken.
“Bij overheidsopdrachten krijgen lokale en mkb-bedrijven een eerlijke kans: het automatisme dat de grootste aanbieder wint, doorbreken we.”
“We herzien de Aanbestedingswet zodat mkb-bedrijven en lokale ondernemers een eerlijke kans krijgen. Bij overheidsopdrachten telt niet alleen prijs, maar ook lokale verankering, maatschappelijke waarde en duurzaamheid wegen mee.”
Omdat grote banken mkb-bedrijven vaak onvoldoende bedienen, wil NSC alternatieve financieringsvormen stimuleren. Dit moet het mkb minder afhankelijk maken van banken en innovatie en verduurzaming bevorderen.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering. Voor het kleinbedrijf wordt op nationaal niveau een duurzaamheidslening geïntroduceerd.”
NSC wil het mkb fiscaal ondersteunen, onder meer door bestaande innovatievoordelen te behouden en te zorgen voor een gelijk speelveld tussen verschillende financieringsvormen. Hiermee wil de partij het innovatieve vermogen van het mkb versterken en kennisvlucht tegengaan.
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
“We onderschrijven de bevinding van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap dat de Nederlandse economie gebaat is bij versterking van het eigen vermogen van het mkb. We doen een gericht onderzoek en vergelijken de fiscale en andere mogelijkheden van private equity en traditionele stabiel en conservatief gefinancierde familiebedrijven. We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld”
De PVV positioneert zich als tegenstander van het VVD-beleid ten aanzien van het mkb, waarbij zij zich afzet tegen lastenverzwaring, klimaatmaatregelen en bureaucratie die het midden- en kleinbedrijf (mkb) raken. De partij wil het mkb juist ontlasten door lagere lasten, minder regeldruk en het schrappen van klimaatverplichtingen, en stelt dat bedrijven gekoesterd moeten worden in plaats van weggejaagd. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van zero-emissiezones, het verlagen van brandstofaccijns en het beperken van fiscale subsidies voor grote bedrijven.
De PVV wil het mkb ontzien van extra lasten en regeldruk, in tegenstelling tot het VVD-beleid dat volgens de PVV bedrijven juist benadeelt met klimaatmaatregelen en hoge energielasten. De partij ziet het mkb als essentieel voor de economie en pleit voor het koesteren van bedrijven in plaats van ze weg te pesten.
De PVV wil fors snijden in fiscale subsidies die volgens haar vooral grote bedrijven en multinationals bevoordelen, waarmee zij zich afzet tegen het VVD-beleid dat vaak wordt gezien als gunstig voor grote bedrijven ten koste van het mkb.
“Ook snijden we fors in de vele ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven.”
De PVV profileert zich expliciet als alternatief voor het VVD-beleid, dat zij beschuldigt van het benadelen van het mkb en het kiezen voor grote bedrijven en internationale belangen boven Nederlandse ondernemers.
De VVD wil het mkb ondersteunen door regeldruk te verminderen, lasten te verlagen en ondernemers meer ruimte te geven. De partij richt zich op het tegengaan van overbodige gemeentelijke regels, het stimuleren van winstuitkering aan werknemers en het waarborgen van een gunstig fiscaal klimaat voor ondernemerschap. Speciale aandacht is er voor het mkb bij het terugdringen van bureaucratie en het bevorderen van economische groei.
De VVD ziet overmatige regelgeving als een belemmering voor het mkb en wil deze verminderen, vooral op gemeentelijk niveau. Door onnodige regels te schrappen en meldplichten te verkiezen boven vergunningsplichten, wil de partij het ondernemersklimaat verbeteren. Er wordt expliciet aandacht gevraagd voor het mkb bij het terugdringen van regeldruk.
“Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
“We werken vaker met meldplichten in plaats van vergunningsplichten en zorgen dat initiatieven van ondernemers en verenigingen niet onnodig vastlopen in een overdaad aan regels.”
De VVD wil het aantrekkelijker maken voor mkb-bedrijven om werknemers te laten meedelen in de winst. Dit moet het ondernemerschap stimuleren en werknemers meer laten profiteren van het succes van hun bedrijf.
“Het is goed als werknemers kunnen meedelen in de winst van het bedrijf waarvoor zij werken. De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en”
De VVD streeft naar een lagere belastingdruk op ondernemerschap en vermogen, met het oog op het stimuleren van investeringen en het behouden van kapitaal in Nederland. Dit moet het mkb ten goede komen door ondernemen aantrekkelijker te maken.
“waarvoor gewerkt is, wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting. We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is.”
De VVD wil overheidsuitgaven beperken om te voorkomen dat de rekening bij ondernemers en het mkb terechtkomt. Door te kiezen voor minder uitgaven in plaats van hogere belastingen, wil de partij het mkb beschermen tegen extra financiële lasten.
“Zo voorkomen we dat de belastingen moeten stijgen en de rekening bij werkenden en ondernemers komt.”
“Om het huishoudboekje van de overheid op orde te houden, kiest de VVD voor minder uitgeven in plaats van hogere belastingen. Zo leggen we de rekening niet bij hardwerkende Nederlanders of ondernemers neer, maar bij de overheid zelf.”
Volt onderscheidt zich van de VVD door het mkb en zelfstandige ondernemers vooral te ondersteunen via innovatie, eerlijke arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheid, in plaats van generieke lastenverlichting of deregulering. Volt wil innovatiehubs en centrale loketten voor ondernemers, onderzoekt gerichte lastenverlichting, en pleit voor een gelijk speelveld tussen werknemers en zzp’ers. Hun visie is sociaal-progressief en Europees georiënteerd, met nadruk op inclusiviteit en het tegengaan van schijnconstructies.
Volt wil het mkb, met name innovatieve en sociaal-maatschappelijke ondernemers, ondersteunen door toegang tot voorzieningen en centrale loketten te verbeteren. Dit moet groei en innovatie stimuleren zonder in te leveren op arbeidsvoorwaarden.
“We helpen deze ondernemers door voorzieningen zoals kantoren, testopstellingen en kleinschalige productie beschikbaar en betaalbaar te maken in de vorm van innovatiehubs.”
“Er komt één centraal loket (een one stop-shop) voor innovatieve en sociaal maatschappelijke ondernemers waar zij terecht kunnen met hun vragen over bijvoorbeeld subsidieaanvragen.”
“Volt kiest ervoor start-ups te ondersteunen zonder in te leveren op eerlijke arbeidsvoorwaarden. We onderzoeken alternatieve lastenverlichting, zoals gerichte loonkostensubsidies of fiscale voordelen.”
Volt wil dat zelfstandigen (zzp’ers) dezelfde sociale zekerheden en belastingplicht krijgen als werknemers, om schijnconstructies te voorkomen en het vangnet te versterken. Dit contrasteert met de VVD, die doorgaans meer flexibiliteit en minder verplichtingen voor zzp’ers nastreeft.
“Elke zzp’er kan gebruikmaken van de sociale voorzieningen en betaalt hiervoor, net als werknemers in loondienst, belastingen. Door dit verplicht te stellen kunnen schijnconstructies vermeden worden.”
“We onderzoeken of we zzp’ers ook kunnen ondersteunen bij werkloosheid, waardoor ze een stevig vangnet krijgen.”
“We zorgen ervoor dat vaste arbeidscontracten de norm blijven en we zorgen ervoor dat zzp’erschap goed mogelijk blijft.”
BIJ1 zet zich af tegen het VVD-beleid voor het mkb, dat zij zien als te veel gericht op winstmaximalisatie en het bevoordelen van grote bedrijven. In plaats daarvan pleit BIJ1 voor meer zeggenschap van werknemers, het stimuleren van coöperaties en het beperken van de macht van multinationals, met als doel een eerlijker en democratischer mkb-klimaat.
BIJ1 wil dat nieuwe bedrijven standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht en dat bestaande bedrijven meer zeggenschap aan werknemers geven. Dit is een duidelijke breuk met het VVD-standpunt, dat traditioneel inzet op ondernemersvrijheid en minder regulering. BIJ1 ziet het vergroten van werknemersinvloed als middel tegen uitbuiting en machtsconcentratie.
“Nieuwe bedrijven worden standaard opgericht als werknemerscoöperaties.”
“Alle grote bedrijven worden verplicht om werknemers-raden aan te stellen met gekozen vertegenwoordigers van het personeel. Die raden hebben advies- en vetorecht over belangrijke beslissingen als ontslagen, investeringen en reorganisaties.”
BIJ1 wil multinationals verplichten om aandelen over te dragen aan werknemers en stelt dat bij faillissement de overheid werknemers ondersteunt bij een overname. Dit staat haaks op het VVD-beleid dat multinationals en het grootbedrijf vaak faciliteert. BIJ1 kiest expliciet voor het mkb en coöperatieve vormen boven grote, winstgedreven bedrijven.
“Multinationale bedrijven met dependances (vestigingen) in Nederland zijn verplicht een plan te maken waarin staat hoe zij binnen korte tijd minimaal 51% van de aandelen aan de werknemers van die dependance verkopen.”
“Bij faillissement helpt de overheid werknemers als een democratiserende overkoop gewenst is. Wanneer mogelijk ook met geld.”
BIJ1 wil een einde maken aan het beleid waarbij bedrijven, waaronder het mkb, hun winsten maximaliseren ten koste van consumenten. Ze stellen maximumprijzen en maximale winstmarges voor op eerste levensbehoeften, wat een fundamenteel andere koers is dan het VVD-standpunt dat marktwerking en prijsbepaling vrij laat.
“Alles kan gewoon goedkoper door bedrijven aan te pakken die cashen op jouw eerste levensbehoeften... Daar maken we een einde aan met maximumprijzen en maximale winstmarges.”
De SGP wil het mkb versterken door betere toegang tot financiering, het verlagen van lasten en het aanpakken van knelpunten zoals netcongestie en regelgeving. De partij kiest voor concrete maatregelen zoals het uitbreiden van de Borgstelling MKB-kredieten, het stimuleren van non-bancaire financiering en het verlagen van nettarieven. De SGP positioneert zich hiermee als een partij die het mkb actief wil ondersteunen, met een duidelijk andere benadering dan de VVD, die doorgaans meer inzet op marktwerking en minder op directe overheidsinterventie.
De SGP ziet dat mkb-bedrijven moeite hebben met het verkrijgen van financiering en wil dit verbeteren door non-bancaire financiering te stimuleren en de Borgstelling MKB-kredieten uit te breiden. Dit moet het ondernemersklimaat versterken en innovatie bevorderen.
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
De SGP wil de concurrentiepositie van het mkb verbeteren door lasten te verlagen, zoals nettarieven, en door belemmeringen zoals netcongestie aan te pakken. Dit is een direct antwoord op de stijgende kosten en praktische problemen waar het mkb tegenaan loopt.
“De nettarieven moeten omlaag, de CO2-heffing van tafel. Beter groen hier, dan grijs elders.”
“Bedrijven zitten klem doordat ze lang moeten wachten op de noodzakelijke aansluiting op het volle stroomnet. Voor aanpak van netcongestie moet alles uit de kast gehaald worden, zonder taboes.”
De SGP wil investeren in familiebedrijven aantrekkelijker maken door de introductie van de win-win-lening, waarmee slapend spaargeld makkelijker in mkb-bedrijven geïnvesteerd kan worden.
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
D66 ziet het mkb als essentieel voor innovatie, levendige steden en een duurzame economie, maar constateert stagnatie in arbeidsproductiviteit en uitdagingen door regeldruk. De partij wil het mkb stimuleren via technologie, innovatie, toegang tot investeringsfondsen en het verminderen van onnodige regels, met een sterke nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen en een gelijk speelveld.
D66 erkent dat de arbeidsproductiviteit in het mkb stagneert en wil deze verhogen door technologie en innovatie te stimuleren. Dit moet mkb’ers helpen concurrerend en toekomstbestendig te blijven, in tegenstelling tot partijen als de VVD die vaak minder nadruk leggen op overheidssturing in innovatie.
“De arbeidsproductiviteit in het mkb stagneert. D66 stimuleert technologie en innovatie die mkb’ers helpt om de arbeidsproductiviteit te verhogen.”
D66 wil een Nationale Investeringsbank oprichten voor grote transities, waarbij het mkb expliciet toegang krijgt tot financiering. Dit is bedoeld om mkb’ers te ondersteunen bij verduurzaming en innovatie, en onderscheidt zich van beleid dat vooral op grote bedrijven gericht is.
“We willen een Nationale Investeringsbank voor grote transities. ... Ook mkb’ers krijgen toegang.”
D66 wil een einde maken aan verstikkende regeldruk, waarbij alleen regels die publieke waarden beschermen behouden blijven. Dit moet het mkb ontlasten van onnodige administratieve lasten, een punt waar D66 zich kritisch opstelt tegenover bestaande regelgeving die vaak door VVD-beleid is ingevoerd of behouden.
“D66 maakt een einde aan verstikkende regeldruk. Regels die goed werken en publieke waarden beschermen, houden we. Regels die hoge lasten met zich meebrengen en niet goed werken, schaffen we af.”
D66 benadrukt het belang van een gelijk speelveld voor ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen, en wil dat private winsten niet ten koste gaan van het publieke belang. Dit is een duidelijke keuze voor meer overheidsregie dan de VVD doorgaans voorstaat.
“Private winsten mogen niet ten koste gaan van het publieke belang. Voor ondernemers die maatschappelijk ondernemen, is een gelijk speelveld belangrijk. Daarom is een sterke overheid nodig die de spelregels bepaalt waarbinnen bedrijven maatschappelijk ondernemen.”
DENK erkent de belangrijke rol van het MKB in de economie en wil deze ondernemers actief ondersteunen, in tegenstelling tot de VVD die vaak als pro-MKB wordt gezien maar volgens DENK onvoldoende sociale bescherming biedt. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een publieke kredietbank voor kleine ondernemers en een betaalbaar vangnet bij ziekte. DENK kiest voor meer zekerheid en steun voor het MKB, met nadruk op sociale rechtvaardigheid en toegankelijkheid.
DENK wil kleine ondernemers die bij reguliere banken geen kans krijgen, ondersteunen met eerlijke leningen via een publieke kredietbank. Dit is bedoeld om de toegang tot financiering te verbeteren en zo het ondernemerschap in het MKB te stimuleren, waar volgens DENK de VVD te veel vertrouwt op marktwerking.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
Om het risico van ziekte voor kleine ondernemers te verkleinen, wil DENK een betaalbaar vangnet voor loondoorbetaling bij ziekte. Dit moet de bestaanszekerheid van MKB-ondernemers vergroten, waar de VVD traditioneel minder nadruk legt op collectieve vangnetten.
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers.”
DENK benadrukt het belang van het MKB voor de economie en werkgelegenheid, en pleit voor meer steun en ruimte voor deze ondernemers om hun waarde te behouden. Dit contrasteert met het VVD-beeld van ondernemerschap, door meer nadruk te leggen op sociale bescherming en inclusiviteit.
“We mogen hierbij niet vergeten dat onze economie in grote mate afhankelijk is van ondernemers in het MKB die met hun inzet van grote waarde zijn. Deze ondernemers moeten de steun en ruimte krijgen om van waarde te kunnen blijven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma