De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet het openbaar vervoer (ov) als een cruciale schakel in een duurzaam, toegankelijk en betaalbaar mobiliteitssysteem. Ze willen fors investeren in beter, goedkoper en inclusiever ov, met speciale aandacht voor de combinatie fiets-ov en het verlagen van financiële drempels voor reizigers.
De PvdD wil het ov aantrekkelijker maken dan de auto door het minimaal 50% goedkoper te maken, gratis voor lagere inkomens, en te investeren in bereikbaarheid en comfort. Ze pleiten voor het afschaffen van het klassensysteem in treinen, meer ov-fietsen, en betere aansluiting op de behoeften van reizigers.
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
“In de treinen wordt het klassensysteem afgeschaft, voor iedereen moet er een goede zitplaats zijn tegen een redelijke prijs.”
“Om het groeiend gebruik van de ov-fiets te faciliteren en verder aan te moedigen wordt geïnvesteerd in meer ov-fietsen en ov-fietslocaties.”
“Wij kiezen ervoor om juist flink te investeren in betaalbaar, comfortabel en toegankelijk openbaar vervoer.”
De partij wil de ov-kaart voor studenten omzetten in een gift en het recht op een gratis ov-kaart uitbreiden naar meer groepen studenten, zodat mobiliteit geen belemmering vormt voor onderwijsdeelname.
“De ov-kaart voor studenten (mbo, hbo en universiteit) wordt omgezet in een gift en blijft geldig zolang de student studeert.”
“Leerlingen die stagelopen in de bovenbouw van het praktijkonderwijs krijgen ook recht op een gratis ov-kaart.”
De PvdD ziet de combinatie van fiets en ov als een gezonde, schone en toegankelijke manier van reizen en wil deze actief stimuleren door investeringen en het verbeteren van de infrastructuur.
“De combinatie van fietsen of wandelen en het openbaar vervoer (ov) is voor veel mensen in potentie een makkelijke, gezonde, schone en fijne manier om van A naar B te reizen.”
“Er komt meer ruimte voor het meenemen van de fiets in het ov.”
De ChristenUnie pleit voor het versterken en verbeteren van het openbaar vervoer (OV) in Nederland, met bijzondere aandacht voor bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid. Ze willen bezuinigingen op het OV terugdraaien, investeren in busvervoer en spoor, en inzetten op schoner en slimmer vervoer, waaronder stimulering van de fiets als alternatief. Hun visie is dat goed OV essentieel is voor verbondenheid, leefbaarheid en het tegengaan van sociale en regionale ongelijkheid.
De ChristenUnie wil fors investeren in het OV om bereikbaarheid te verbeteren, vooral in dorpen, buitenwijken en regio’s die nu achterblijven. Ze draaien bezuinigingen terug, maken geld vrij voor busvervoer en goedkopere kaartjes, en willen een landelijk netwerk van snelle busverbindingen. Dit moet bijdragen aan een leefbaar Nederland waar iedereen toegang heeft tot voorzieningen.
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
“Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.”
“Elke regio heeft genoeg OV, zorg- en onderwijsvoorzieningen en krijgt hiervoor geld van het Rijk. Zo houden we gebieden leefbaar.”
De partij wil geld dat vrijkomt bij aanpassing van grote wegenprojecten inzetten voor investeringen in spoor en OV, en zet in op het verbeteren van internationale treinverbindingen. Dit draagt bij aan duurzaamheid en betere verbindingen tussen regio’s.
De ChristenUnie stimuleert het gebruik van de fiets als duurzaam alternatief voor OV en auto, door te investeren in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij OV-knooppunten.
BIJ1 pleit voor een radicaal andere benadering van het openbaar vervoer (ov): het moet gratis, toegankelijk, genationaliseerd en volledig gericht zijn op sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid. De partij wil concurrentie in het ov afschaffen, alle ov-bedrijven nationaliseren, tarieven inkomensafhankelijk maken en investeren in toegankelijkheid voor mensen met een beperking. BIJ1 ziet het ov als een publieke dienst die iedereen moet kunnen gebruiken, zonder financiële of fysieke drempels.
BIJ1 wil het ov volledig gratis maken, alle ov-bedrijven nationaliseren en concurrentie afschaffen. Hiermee wil de partij het ov toegankelijk maken voor iedereen, regionale ongelijkheid tegengaan en het ov als publieke dienst centraal stellen.
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov).”
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk. Hetzelfde doen we met alle bus-, tram- en metrovervoerders.”
“We schaffen de belasting (BTW) op vervoersbewijzen af, zodat deze direct overal goedkoper zijn.”
BIJ1 wil dat tarieven voor autogebruik en ov inkomensafhankelijk worden, zodat mensen met lagere inkomens worden ontzien en hogere inkomens meer betalen. Dit moet bijdragen aan minder autoverkeer, minder vervuiling en meer sociale gelijkheid.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 wil dat al het ov gelijkvloerse instap of betrouwbare schansen heeft, investeert in rolstoeltoegankelijke voertuigen en stations, en verbetert de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dit moet het ov bruikbaar maken voor iedereen, ongeacht fysieke mogelijkheden.
“We zorgen waar mogelijk dat al het openbaar vervoer gelijkvloerse instap of betrouwbare schansen heeft - of allebei. We investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations. Haltes en stations die niet goed toegankelijk zijn, verbouwen we. Deze sluiten we niet.”
“Stations en vervoermiddelen testen we strenger op toegankelijkheid voor dove of slechthorende mensen en blind of slechtziende mensen. Dit gebeurt mede door ervaringsdeskundigen.”
GroenLinks-PvdA wil het openbaar vervoer (ov) betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer maken, met meer regie vanuit de overheid en betere arbeidsvoorwaarden voor ov-personeel. Ze pleiten voor forse investeringen in het ov-netwerk, het invoeren van een Klimaatticket, en het verbeteren van de veiligheid voor reizigers en medewerkers. De partij ziet het ov als een essentiële publieke voorziening die voor iedereen bereikbaar moet zijn.
GroenLinks-PvdA vindt dat het ov voor veel mensen te duur is en wil daarom een Klimaatticket invoeren, waarmee iedereen in de daluren onbeperkt kan reizen voor een vast bedrag per maand. Ze willen het ov-aanbod uitbreiden, ook in kleine dorpen, en zorgen dat halte-taxi’s dezelfde tarieven krijgen als regulier ov. Dit moet de bereikbaarheid en betaalbaarheid van het ov vergroten.
“Het ov is voor veel mensen te duur. Daarom komt er op korte termijn een Klimaatticket van 59 euro per maand, naar Duits voorbeeld. Daarmee kan iedereen in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van het ov.”
“We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen. Haltetaxi’s krijgen dezelfde tarieven als regulier ov.”
De partij wil personeelstekorten in de mobiliteitssector aanpakken door te investeren in betere arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven en de veiligheid in het ov te vergroten. Dit moet het beroep aantrekkelijker maken en zorgen voor een veiligere reiservaring voor zowel medewerkers als reizigers.
“We gaan de personeelstekorten in de mobiliteitssector tegen door de arbeidsvoorwaarden bij vervoersbedrijven in samenspraak met vakbonden te verbeteren.”
“Iedereen moet veilig met het ov kunnen reizen. Medewerkers in het ov en reizigers hebben helaas steeds vaker te maken met nare incidenten. Agressie en overlast zijn onacceptabel en overlastgevers pakken we stevig aan. Daarvoor versterken we de handhaving in het ov.”
GroenLinks-PvdA wil dat de overheid meer regie neemt over het ov, met een betere aansluiting tussen hoofdrailnet en regionale netten en het ondersteunen van provincies om het regionale ov weer in eigen hand te nemen. Dit moet leiden tot een naadloos, efficiënt en publiek gestuurd ov-systeem.
“We passen het aanbod van ov beter aan op wat nodig is om Nederland bereikbaar te houden. Dat doen we door de regie te versterken op ProRail en NS, de hoofdrailconcessie voor de NS in stand te houden, en door provincies te ondersteunen bij het weer in eigen hand nemen van het regionale ov.”
“De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij.”
D66 wil het gebruik van het openbaar vervoer (ov) stimuleren en verbeteren, met als doel mobiliteit groener, toegankelijker en betaalbaarder te maken. De partij zet in op betere ov-verbindingen, meer aanbod en het terugdraaien van bezuinigingen, zodat iedereen – in stad én regio – vooruit kan.
D66 ziet goed openbaar vervoer als essentieel voor een eerlijke, toegankelijke en duurzame samenleving. Ze willen het ov-aanbod vergroten, bezuinigingen terugdraaien en investeren in ov-knooppunten en internationale verbindingen. Dit moet mobiliteit voor iedereen verbeteren en bijdragen aan het verminderen van de uitstoot.
“We investeren in infrastructuur die nog mist, met name in het openbaar vervoer en gaan volop verder met verduurzamen.”
“We combineren verschillende soorten openbaar, publiek en doelgroepenvervoer slimmer. Zo worden aanrijtijden korter en wordt het goedkoper en makkelijker voor mensen. Rond stations investeren we in ov-knooppunten.”
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
“Treinreizen in Europa moet makkelijker worden door een betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en een Europese Spoorautoriteit. Het openbaar vervoer voor afstanden tot 700 kilometer moet goedkoper zijn dan het vliegtuig.”
“Goed vervoer zorgt dat je mee kunt doen in de samenleving. Maar nu staan wegen vol, is het openbaar vervoer soms niet goed verbonden en neemt de drukte op fietspaden toe.”
De SGP vindt openbaar vervoer (ov) een essentiële publieke dienst die overal, ook in landelijke gebieden, op peil moet blijven. De partij pleit voor extra investeringen in betaalbaar en voldoende ov, het goedkoper maken van ov door btw-vrijstelling, en het beperken van stakingen in het ov. Concrete voorstellen zijn onder andere gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar, meer overstappunten auto-ov, en het ondersteunen van vraaggestuurd vervoer in dunbevolkte gebieden.
De SGP ziet het ov als een basisvoorziening die niet mag verschralen, vooral niet op het platteland. Ze willen dat het Rijk extra investeert om ov overal toegankelijk en betaalbaar te houden, met speciale aandacht voor dunbevolkte regio’s waar het aanbod is afgenomen.
“Het openbaar vervoer (ov) is een publieke dienst die overal op orde moet blijven. Oók in het landelijk gebied! We maken ons grote zorgen over de verschraling van het busvervoer op onder meer het platteland: in 5 jaar tijd is dit met 10% afgenomen. Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Het Rijk ondersteunt provincies bij het opzetten van ‘vraaggestuurd’ vervoer in dunbevolkte gebieden.”
De SGP wil het ov goedkoper maken door een btw-vrijstelling, gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar, en de terugkeer van de jongerendagkaart. Hiermee willen ze het ov aantrekkelijker maken voor gezinnen en jongeren.
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
De SGP wil de mogelijkheden om te staken in het ov aan banden leggen, om de continuïteit van deze publieke dienst te waarborgen.
“De mogelijkheden om te staken in het ov worden aan banden gelegd.”
De partij stelt voor om extra overstappunten tussen auto en ov te realiseren en nieuwe stations te openen, om de bereikbaarheid en het gebruiksgemak van het ov te vergroten.
“Er komen extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht-Lunetten. Dit stoptreinstation wordt een intercitystation met een aansluiting op de A27. Ook bij Harderwijk komt zo’n intercitystop. Er komen nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord (op de lijn Amersfoort-Apeldoorn) en Staphorst.”
JA21 noemt "vof" (vennootschap onder firma) niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar doet wel concrete voorstellen voor het vereenvoudigen van het belastingstelsel voor ondernemers, waaronder het vervangen van het huidige vennootschapsbelastingstelsel door één tarief en het afschaffen van box 2. De partij wil het ondernemingsklimaat verbeteren door minder bureaucratie en een eenvoudiger, eerlijker belastingstelsel. Specifiek beleid voor de vof als rechtsvorm wordt niet genoemd.
JA21 wil het huidige tweeschijvenstelsel in de vennootschapsbelasting vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen, wat ook relevant is voor vof’s die onder de vennootschapsbelasting vallen. Dit moet de complexiteit en bureaucratie verminderen en het ondernemerschap stimuleren.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en aanmerkelijk belang voortaan belasten in box 3, waarmee het belastingstelsel voor ondernemers eenvoudiger en transparanter wordt. Dit raakt vooral ondernemers met een BV, maar de algemene lijn van vereenvoudiging en minder constructies is ook relevant voor vof’s.
“Box 2 volledig afschaffen.”
“Aanmerkelijk belang (bijv. aandelen in eigen BV) voortaan belasten in box 3. De gebruikelijkloonregeling vervalt daarmee ook.”
“We schaffen onnodige constructies af, schrappen fictieve berekeningen en belasten voortaan alleen werkelijk rendement in box 3.”
BVNL wil het Eigen Woningforfait (EWF) afschaffen of sterk beperken, omdat zij vinden dat het eigen huis geen melkkoe van de overheid mag zijn. Ze pleiten voor het opnieuw invoeren van de Wet Hillen en het gelijktrekken of afschaffen van het EWF-tarief, zodat huizenbezitters financieel worden ontlast.
BVNL vindt dat het eigen huis een veilige financiële haven moet zijn en geen bron van extra belastingheffing. Ze willen het Eigen Woningforfait bij voorkeur volledig afschaffen, de Wet Hillen opnieuw invoeren en in elk geval het tarief gelijktrekken zodat de zogeheten "villatax" vervalt. Dit moet de lasten voor huizenbezitters verlagen en het bezit van een eigen woning aantrekkelijker maken.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De “villatax” vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
Volt wil het eigenwoningforfait (vof) en de hypotheekrenteaftrek zo snel mogelijk afbouwen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen ten opzichte van arbeid en tot dalende huizenprijzen, waarbij huiseigenaren worden gecompenseerd via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
Volt ziet het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek als fiscale voordelen die de huizenmarkt verstoren en de vermogensongelijkheid vergroten. Door deze regelingen af te bouwen en de eigen woning naar box 3 te verplaatsen, wil Volt vermogen zwaarder belasten dan arbeid en de huizenprijzen laten dalen. Tegelijkertijd worden huiseigenaren gecompenseerd om te voorkomen dat hun maandlasten te sterk stijgen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma