Volt houdt expliciet vast aan het VN-vluchtelingenverdrag en andere internationale verdragen, en wil dat Nederland deze niet oprekt of omzeilt. Ze pleiten voor eerlijke, menswaardige asielprocedures en opvang, waarbij internationale mensenrechten en verdragsverplichtingen centraal staan. Volt verzet zich tegen deals met landen die mensenrechten schenden en wil dat Nederland een voortrekkersrol speelt in het naleven van internationale afspraken.
Volt benadrukt dat Nederland zich aan het VN-vluchtelingenverdrag en andere internationale verdragen moet houden, zonder de grenzen van de regels op te zoeken. Dit standpunt is een reactie op pogingen om de rechten van vluchtelingen te beperken of te omzeilen, en onderstreept het belang van internationale rechtsorde en mensenrechten.
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
Volt wil dat nieuwe wetgeving vooraf verplicht wordt getoetst aan internationale verdragen, waaronder het VN-vluchtelingenverdrag, om te voorkomen dat Nederlandse wetgeving in strijd is met internationale verplichtingen.
“De Raad van State dient verplicht nieuwe wetgeving, inclusief onderliggende regelgeving, vooraf te toetsen.”
Volt verzet zich tegen migratiedeals met landen waar mensenrechten niet gegarandeerd zijn, en wil dat Nederland dergelijke verdragen direct opschort bij schendingen. Dit voorkomt dat het VN-vluchtelingenverdrag indirect wordt ondermijnd via bilaterale afspraken.
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
Volt koppelt het VN-vluchtelingenverdrag aan de eis voor eerlijke, effectieve en menswaardige asielprocedures en opvang, waarbij rechten van vluchtelingen worden gewaarborgd.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
De SP onderschrijft het recht op bescherming voor vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld, in lijn met internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag. Ze pleiten voor humane opvang, snelle en rechtvaardige procedures, en een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Europa, maar willen tegelijkertijd het aantal andere migranten beperken om opvang van echte vluchtelingen mogelijk te houden. De SP benadrukt dat mensen die geen bescherming nodig hebben snel moeten terugkeren.
De SP vindt dat Nederland altijd mensen moet opvangen die vluchten voor oorlog en geweld, conform internationale verplichtingen zoals het VN-vluchtelingenverdrag. Dit moet op een menswaardige manier gebeuren, met oog voor bescherming en integratie, en zonder dat vluchtelingen een verdienmodel worden.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben...”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen...”
De SP wil dat vluchtelingen eerlijk over Europa worden verdeeld en dat asielprocedures snel verlopen, zodat duidelijk is wie recht heeft op bescherming volgens het VN-vluchtelingenverdrag. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en draagt bij aan draagvlak voor opvang.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een nationaal asielbeleid met een maximum aan de instroom. Ze vinden het verdrag verouderd en belemmerend voor een strenger asielbeleid, en pleiten voor modernisering en meer nationale zeggenschap. BBB stelt voor om opvang vooral in de regio te organiseren en Nederland onaantrekkelijker te maken voor asielzoekers.
BBB vindt dat het huidige VN-Vluchtelingenverdrag niet meer past bij de asielrealiteit en Nederland belemmert in het voeren van een streng en beheersbaar asielbeleid. Ze willen het verdrag opzeggen en vervangen door een nationaal beleid dat de instroom beperkt en opvang in de regio stimuleert.
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet.”
BBB ziet internationale verdragen, waaronder het VN-Vluchtelingenverdrag, als verouderd en belemmerend voor nationaal asielbeleid. Ze willen deze verdragen moderniseren zodat Nederland meer ruimte krijgt voor strengere asielmaatregelen.
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
BBB wil dat Nederland in Brussel blijft pleiten voor een opt-out op het Europese asieldossier, zodat Nederland zelf kan bepalen wie het land binnenkomt, los van internationale verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
De ChristenUnie onderschrijft het VN-vluchtelingenverdrag en ziet het als morele en juridische basis voor het bieden van bescherming aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging. Ze pleiten voor een menswaardig asielbeleid binnen Europese kaders, met aandacht voor snelle en rechtvaardige procedures, en benadrukken het belang van naleving van mensenrechten, ook aan de Europese buitengrenzen. Tegelijkertijd willen ze grip houden op migratie en integratie, maar zonder afbreuk te doen aan de kernverplichtingen van het VN-vluchtelingenverdrag.
De ChristenUnie bevestigt expliciet de verantwoordelijkheid van Nederland om bescherming te bieden aan vluchtelingen conform het VN-vluchtelingenverdrag. Ze benadrukken dat Nederland, zolang er oorlog, geweld of vervolging is, een veilig heenkomen moet bieden aan mensen die bescherming zoeken.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
De partij pleit voor snelle en rechtvaardige asielprocedures, met oog voor mensenrechten, ook bij uitvoering van het EU-migratiepact. Ze waarschuwen voor het risico op mensenrechtenschendingen aan de Europese buitengrenzen en benadrukken dat detentie van kinderen niet mag plaatsvinden.
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en vindt dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar mag zijn, in lijn met de humanitaire geest van het VN-vluchtelingenverdrag.
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
D66 erkent het belang van het VN Vluchtelingenverdrag, maar vindt het huidige systeem verouderd en pleit voor modernisering, mits dit de rechten van vluchtelingen niet inperkt. Totdat modernisering plaatsvindt, blijft D66 het verdrag respecteren en zet in op veilige, legale routes en hervestiging van vluchtelingen via de UNHCR.
D66 vindt dat het huidige Vluchtelingenverdrag niet meer aansluit bij de realiteit en wil het moderniseren, zolang dit de situatie voor zowel vluchtelingen als ontvangende landen verbetert en de rechten van vluchtelingen niet worden beperkt. De partij wil dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig naar Europa kunnen komen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
Totdat het Vluchtelingenverdrag daadwerkelijk is gemoderniseerd, blijft D66 zich houden aan de bestaande afspraken en waarden van het verdrag, zoals solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid.
NSC wil het VN-vluchtelingenverdrag en andere internationale verdragen moderniseren om deze beter te laten aansluiten op de huidige migratierealiteit. Ze pleiten voor opvang van asielzoekers in de regio en het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen buiten de EU, waarbij Nederland het initiatief wil nemen tot verdragsaanpassing als dat nodig is. Het recht op asiel voor persoonlijk vervolgden blijft bestaan, maar voor andere groepen worden strengere en tijdelijke regels voorgesteld.
NSC vindt dat het huidige VN-vluchtelingenverdrag en andere internationale afspraken niet meer passen bij de huidige migratiestromen en wil deze moderniseren. Dit moet ruimte bieden voor strengere en meer gecontroleerde asielprocedures, waaronder opvang buiten de EU.
“Ook neemt Nederland het initiatief om internationale verdragen te moderniseren, zodat deze beter passen bij de migratierealiteit van nu.”
NSC wil asielaanvragen en -procedures verplaatsen naar veilige derde landen buiten de EU, zodat Nederland en de EU meer grip krijgen op migratie en het nationale systeem wordt ontlast. Dit sluit aan bij hun wens om het VN-vluchtelingenverdrag aan te passen aan de huidige situatie.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC maakt onderscheid tussen persoonlijk vervolgden (die altijd asiel mogen aanvragen) en andere groepen, waarvoor tijdelijke en strengere opvangregels gelden. Dit tweestatusstelsel is bedoeld om het asielrecht te beperken tot de kern van het VN-vluchtelingenverdrag.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) stelt het VN-Vluchtelingenverdrag centraal in haar migratie- en asielbeleid en wil hier niet aan tornen. Nederland moet volgens de PvdD mensen niet terugsturen naar landen waar zij vervolgd worden en mag geen afspraken maken die in strijd zijn met het verdrag; bescherming van vluchtelingenrechten staat voorop.
De PvdD vindt dat Nederland het VN-Vluchtelingenverdrag volledig moet respecteren en niet mag afwijken van de daarin vastgelegde rechten van vluchtelingen. Het terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties wordt expliciet afgewezen, en het verdrag vormt het uitgangspunt voor het migratiebeleid.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
De PvdD verzet zich tegen Europese of bilaterale migratiedeals en beleid die het VN-Vluchtelingenverdrag ondermijnen. Nederland moet zich actief uitspreken tegen afspraken die leiden tot schending van vluchtelingenrechten.
“Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
50PLUS wil het VN Vluchtelingenverdrag aanpassen in samenwerking met andere Europese landen, zodat het asielrecht wordt beperkt tot mensen die daadwerkelijk vluchten voor oorlog of vervolging. Ze pleiten voor het uitsluiten van economische vluchtelingen en personen uit veilige landen van asiel, en willen de instroom van asielzoekers beperken tot een afgesproken maximum. De partij kiest voor een streng migratiebeleid met duidelijke grenzen aan het recht op asiel.
50PLUS vindt dat het huidige Vluchtelingenverdrag niet meer aansluit bij de hedendaagse migratieproblematiek en wil het daarom aanpassen met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen. Het doel is om het asielrecht te beperken tot echte vluchtelingen en economische migratie via asiel te voorkomen.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
De partij wil het asielrecht beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en sluit economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen uit van het recht op asiel. Dit moet de druk op het asielsysteem verminderen en misbruik tegengaan.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
50PLUS wil een harde bovengrens stellen aan het aantal asielzoekers dat Nederland jaarlijks toelaat, om overbelasting van het systeem te voorkomen.
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
BVNL wil het VN-vluchtelingenverdrag uit 1951 opzeggen omdat het volgens hen niet meer past bij de huidige migratiestromen en het type vluchteling waarvoor het oorspronkelijk bedoeld was. Ze pleiten voor een directe asielstop en willen dat opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio plaatsvindt. BVNL ziet het behoud van Nederlandse normen en waarden en het beperken van immigratie als noodzakelijk voor de leefbaarheid en veiligheid in Nederland.
BVNL stelt dat het VN-vluchtelingenverdrag uit 1951 niet meer aansluit bij de huidige realiteit van migratie en wil het daarom opzeggen. Ze vinden dat het verdrag bedoeld was voor een ander soort vluchteling en andere aantallen, en dat het nu leidt tot onhoudbare toestanden in Nederland. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere pleidooi voor een asielstop en het beperken van immigratie.
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
BVNL koppelt het opzeggen van het VN-vluchtelingenverdrag aan het direct stoppen van asielinstroom in Nederland. Ze willen dat opvang van vluchtelingen plaatsvindt in de eigen regio en dat Nederland niet langer gebonden is aan internationale verplichtingen die volgens hen de immigratie bevorderen.
DENK spreekt zich in haar verkiezingsprogramma uit voor een humaan asielbeleid en het beschermen van de rechten van vluchtelingen, in lijn met internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag. De partij verzet zich tegen het beperken van de rechtspositie van vluchtelingen en pleit voor snelle, menswaardige procedures en internationale samenwerking gericht op mensenrechten. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van strenge asielwetten, het waarborgen van mensenrechten bij internationale migratiedeals en het versnellen van asielprocedures zonder afbreuk te doen aan de menswaardigheid.
DENK benadrukt het belang van het beschermen van de rechten van vluchtelingen, zoals vastgelegd in internationale verdragen, en verzet zich tegen het beperken van hun rechtspositie. Dit standpunt adresseert het risico dat nationale wetgeving het VN-vluchtelingenverdrag ondermijnt en benadrukt het belang van internationale verplichtingen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil internationale samenwerking op migratie, maar stelt als harde eis dat mensenrechten altijd geborgd moeten zijn. Dit is relevant voor het VN-vluchtelingenverdrag omdat het voorkomt dat internationale deals ten koste gaan van de bescherming van vluchtelingen.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK pleit voor snellere asielprocedures zonder afbreuk te doen aan de menswaardigheid, zodat vluchtelingen sneller duidelijkheid en bescherming krijgen zoals het VN-vluchtelingenverdrag voorschrijft.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
FVD wil dat Nederland het VN-vluchtelingenverdrag opzegt om volledige controle te herwinnen over het eigen migratiebeleid. Volgens FVD beperkt het verdrag de nationale beleidsvrijheid en dwingt het Nederland tot het opnemen van migranten, wat zij als onwenselijk beschouwen. Het opzeggen van het verdrag is een kernvoorstel om immigratie te stoppen en nationale soevereiniteit te herstellen.
FVD stelt dat het VN-vluchtelingenverdrag Nederland belemmert in het voeren van een streng migratiebeleid en het beschermen van de nationale belangen. Door het verdrag op te zeggen, wil FVD voorkomen dat internationale regels Nederland verplichten tot het opnemen van asielzoekers en vluchtelingen. Dit wordt gepresenteerd als essentieel om de controle over de grenzen en migratie terug te krijgen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Door verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag op te zeggen, beschermen we onze welvaart en veiligheid en herpakken we de controle over onze grenzen.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
GroenLinks-PvdA stelt het VN Vluchtelingenverdrag centraal in haar asielbeleid en benadrukt dat Nederland hieraan onverkort moet vasthouden. De partij koppelt dit aan het waarborgen van mensenrechten, snelle en zorgvuldige procedures, en het bieden van bescherming aan vluchtelingen volgens internationale verdragen.
GroenLinks-PvdA benadrukt expliciet dat het VN Vluchtelingenverdrag de basis vormt voor het Nederlandse asielbeleid. Dit standpunt wordt ingenomen om te waarborgen dat mensenrechten van vluchtelingen niet worden aangetast, ook bij Europese samenwerking en hervormingen van het asielstelsel. De partij positioneert zich hiermee tegen voorstellen die het verdrag zouden willen inperken of omzeilen.
GroenLinks-PvdA koppelt de uitvoering van het asielbeleid aan het respecteren van internationale verdragen, waaronder het VN Vluchtelingenverdrag. Dit betekent dat bij alle hervormingen, zoals het EU asiel- en migratiepact, de rechten van asielzoekers en de verplichtingen uit het verdrag leidend blijven.
“In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
De VVD wil het VN-Vluchtelingenverdrag moderniseren zodat Nederland meer grip krijgt op asielinstroom, onder andere door opvang in de regio en het beperken van asielaanvragen op Nederlands grondgebied. Nederland moet internationaal het voortouw nemen om verdragen aan te passen, zodat strengere selectie en terugkeer van asielzoekers mogelijk wordt. Als internationale verdragen, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, deze plannen belemmeren, wil de VVD aanpassing of zelfs opzegging van deze verdragen.
De VVD vindt dat het VN-Vluchtelingenverdrag niet meer aansluit bij de huidige migratieproblematiek en wil het daarom moderniseren. Dit moet opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, en meer nationale controle mogelijk maken. Nederland moet hierin een leidende rol nemen, en als internationale verdragen streng asielbeleid belemmeren, moeten ze worden aangepast of opgezegd.
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Net zoals we wetten af en toe wijzigen, moeten verdragen als het Vluchtelingenverdrag, de WTO-verdragen en het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) worden herzien om bij de tijd te blijven.”
BIJ1 beschouwt het VN-vluchtelingenverdrag als een essentieel minimum en pleit voor het beschermen en uitbreiden van het asielrecht, met nadruk op universele mensenrechten en het recht op bescherming voor iedereen op de vlucht. De partij wil het asielrecht versterken zolang universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is, en verzet zich tegen Europese en nationale maatregelen die het recht op asiel beperken of ondermijnen.
BIJ1 ziet het VN-vluchtelingenverdrag als een noodzakelijke ondergrens voor bescherming van mensen op de vlucht, zolang er nog geen universeel verblijfsrecht bestaat. Het asielrecht moet daarom actief beschermd worden tegen verslechtering, met snelle, eerlijke procedures en toegang tot rechten vanaf dag één.
“Zolang mensen gedwongen worden om te migreren, en universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is, moet het asielrecht beschermd worden.”
De partij verzet zich expliciet tegen Europese beleidsmaatregelen die het recht op asiel, zoals vastgelegd in het VN-vluchtelingenverdrag, verder uithollen. BIJ1 noemt het Europese Asiel- en Migratiepact en andere regelingen als voorbeelden van ongewenste verslechtering.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
Het CDA wil het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpassen om asielaanvragen voortaan buiten Europa te behandelen en de instroom van asielmigranten te beperken. Zij pleiten voor een nieuw internationaal asielsysteem waarbij asielzoekers alleen op uitnodiging naar Europa mogen komen, met Europa in de leidende rol bij het herzien van internationale verdragen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en zorgen voor een rechtvaardiger en beter beheersbaar migratiebeleid.
Het CDA vindt dat het huidige VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens niet meer aansluiten bij de hedendaagse migratie-uitdagingen. Zij willen deze verdragen aanpassen, in samenwerking met de VN, zodat asielaanvragen alleen nog buiten de EU worden behandeld en kwetsbare vluchtelingen een eerlijkere kans krijgen. Dit moet leiden tot meer grip op migratie en het beëindigen van illegale mensensmokkel.
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen. Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
JA21 vindt het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 verouderd en wil het grondig moderniseren, zodat het zich richt op opvang van vluchtelingen in de eigen regio in plaats van wereldwijde asielaanvragen. De partij pleit voor het terugdraaien van de wereldwijde en onbeperkte toepassing van het verdrag, zoals vastgelegd in het Protocol van New York, om zo de nationale soevereiniteit over migratiebeleid te herstellen.
JA21 stelt dat het VN Vluchtelingenverdrag niet meer past bij de huidige migratiestromen en pleit voor een fundamentele herziening. Het verdrag moet worden aangepast zodat het primair opvang in de regio faciliteert en niet langer wereldwijd asielrecht garandeert. Hiermee wil JA21 voorkomen dat Nederland verplicht is asielzoekers uit de hele wereld op te nemen en de nationale controle over migratie terugwinnen.
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag is in 1967 middels het Protocol van New York wereldwijd en voor onbepaalde tijd toepasbaar gemaakt. Het gevolg daarvan is in de praktijk dat iedereen overal ter wereld asiel kan aanvragen, terwijl het verdrag oorspronkelijk enkel van toepassing was op Europese vluchtelingenstromen. JA21 wil het verdrag moderniseren en volledig toespitsen op opvang in de eigen regio. Daartoe moet de onbeperkte toepassing als gevolg van het Protocol van New York worden teruggedraaid.”
De PVV wil het VN-Vluchtelingenverdrag opzeggen omdat zij vinden dat internationale verdragen Nederland belemmeren in het voeren van een streng asiel- en immigratiebeleid. Hun belangrijkste voorstel is het volledig beëindigen van de verplichtingen uit het VN-Vluchtelingenverdrag, samen met andere internationale verdragen die volgens hen de nationale soevereiniteit beperken.
De PVV stelt dat het VN-Vluchtelingenverdrag Nederland verhindert om een totale asielstop door te voeren en asielzoekers aan de grens te weigeren. Door het verdrag op te zeggen, wil de partij volledige controle terugnemen over het nationale asielbeleid en internationale juridische verplichtingen beëindigen die volgens hen de Nederlandse belangen schaden.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De SGP vindt dat het VN-vluchtelingenverdrag moet worden herzien, omdat het huidige verdrag Nederland te veel beperkt in het voeren van een eigen asielbeleid. De partij wil internationale verdragen moderniseren zodat Nederland meer ruimte krijgt voor strengere en selectieve toelating van vluchtelingen, met nadruk op tijdelijke opvang en het meewegen van culturele en religieuze achtergrond.
De SGP pleit voor het herzien en bij de tijd brengen van internationale verdragen, waaronder het VN-vluchtelingenverdrag, om te voorkomen dat Nederland "verstrikt zit in eenzijdige verdragen" en om meer nationale beleidsvrijheid te krijgen. Dit moet ruimte bieden voor een eigen, strenger asielbeleid dat beter aansluit bij de huidige migratie-uitdagingen.
“Met migratiekritische landen wordt een coalitie gevormd om steun te vergaren voor het herzien en bij de tijd brengen van internationale verdragen, zodat we niet langer verstrikt zitten in eenzijdige verdragen en er ruimte komt voor een eigen asielkoers.”