BBB is tegen het grootschalig toelaten van vluchtelingen op uitnodiging en wil de regie volledig in eigen hand nemen. Het programma pleit voor opvang in de regio, selectie aan de grens, en het beperken van toelating tot alleen diegenen die aan strenge criteria voldoen, waarbij asielaanvragen buiten de EU moeten worden afgehandeld. Nederland moet volgens BBB zelf bepalen wie wordt toegelaten, met een nadruk op beheersbaarheid, draagvlak en het voorkomen van ongecontroleerde instroom.
BBB wil alleen vluchtelingen toelaten die aan strenge eisen voldoen en pleit voor een nationaal beleid waarbij Nederland zelf bepaalt wie wordt uitgenodigd of toegelaten. Het programma wijst opvang in Nederland zoveel mogelijk af en kiest voor opvang in de regio, met een maximum aan de instroom en selectie aan de grens. Dit is bedoeld om de instroom beheersbaar te houden en draagvlak te behouden.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden. Daardoor dalen de structurele kosten van asielopvang aanzienlijk. BBB gelooft in hulp aan echte vluchtelingen, maar die moet humaan én beheersbaar zijn. Zonder draagvlak geen solidariteit.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BBB wil dat asielaanvragen voortaan buiten de EU worden afgehandeld. Alleen na goedkeuring en het voldoen aan inburgeringseisen mag een vluchteling naar Nederland komen. Dit voorkomt dat mensen op eigen initiatief naar Nederland reizen en beperkt de toelating tot mensen die daadwerkelijk zijn uitgenodigd.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
BBB wijst een generiek uitnodigingsbeleid voor vluchtelingen af en wil uitsluitend individuele selectie op basis van strenge criteria. Er is geen sprake van een quotum of structurele uitnodiging van vluchtelingen; toelating gebeurt alleen op basis van noodzaak en strikte voorwaarden.
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
NSC wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door de instroom van vluchtelingen te beperken tot legale, gecontroleerde routes, waarbij opvang in de regio en selectie op uitnodiging centraal staan. Alleen vluchtelingen die via een uitnodigings- of hervestigingsprogramma komen, krijgen toegang tot Nederland; spontane asielaanvragen aan de grens worden uitgesloten. Hiermee wil NSC grip krijgen op migratie, mensensmokkel tegengaan en de draagkracht van de samenleving bewaken.
NSC pleit voor een systeem waarbij vluchtelingen uitsluitend via legale, gecontroleerde routes – zoals uitnodiging of hervestiging in samenwerking met de UNHCR – naar Nederland kunnen komen. Spontane asielaanvragen aan de Nederlandse grens worden uitgesloten, om grip te krijgen op migratie en mensensmokkel te ontmoedigen. Dit betekent een fundamentele koerswijziging: Nederland bepaalt zelf wie en hoeveel vluchtelingen worden toegelaten.
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
“Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien... Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
“We willen dat asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie plaatsvinden.”
NSC wil asielprocedures verplaatsen naar veilige derde landen buiten de EU, zodat vluchtelingen niet eerst naar Nederland hoeven te reizen. Alleen wie via deze externe procedures wordt geselecteerd, kan op uitnodiging naar Nederland komen. Dit moet de druk op het nationale systeem verminderen en ongecontroleerde instroom voorkomen.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Hiervan moet een onderdeel zijn dat asielaanvragen in veilige derde landen plaatsvinden.”
“Het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
De selectie van vluchtelingen op uitnodiging gebeurt in samenwerking met internationale partners zoals de UNHCR. Dit sluit aan bij bestaande hervestigingsprogramma’s en moet zorgen voor een eerlijker en beter beheersbaar systeem.
“samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR”
FVD wijst het principe van "vluchtelingen op uitnodiging" expliciet af en wil juist een volledige asielstop, opvang uitsluitend in de regio en beëindiging van internationale verdragen die Nederland verplichten vluchtelingen op te nemen. Het programma bevat geen enkele ruimte voor het uitnodigen van vluchtelingen; in plaats daarvan pleit FVD voor het sluiten van opvanglocaties, het strafbaar stellen van illegaliteit en het beëindigen van het VN-vluchtelingenverdrag.
FVD wil dat Nederland stopt met het opnemen van nieuwe asielzoekers en vluchtelingen, ook niet op uitnodiging. Het programma stelt opvang in de regio als norm en wil alle internationale verplichtingen tot het opnemen van vluchtelingen beëindigen. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over de druk op de verzorgingsstaat, sociale cohesie en nationale identiteit.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
Het programma biedt geen enkele uitzondering of mogelijkheid voor het uitnodigen van specifieke vluchtelingengroepen, ook niet op humanitaire gronden. FVD wil volledige nationale controle over toelating en sluit elke vorm van uitnodigingsbeleid uit.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
BVNL is fel tegen het toelaten van vluchtelingen op uitnodiging en pleit voor een volledige asielstop. Het programma stelt dat opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio moet plaatsvinden en dat Nederland internationale verdragen die toelating verplichten, opzegt. Er worden geen uitzonderingen of regelingen genoemd voor vluchtelingen op uitnodiging; het beleid is gericht op maximale beperking van elke vorm van asielinstroom.
BVNL wil per direct een asielstop en beëindigt alle vormen van toelating van vluchtelingen, inclusief op uitnodiging. Het vluchtelingenverdrag wordt opgezegd en opvang vindt alleen in de regio plaats. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over de draagkracht van Nederland en het behoud van de Nederlandse cultuur en voorzieningen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten. Opvang van echte vluchtelingen kan prima in de eigen regio.”
Het programma noemt nergens een regeling voor vluchtelingen op uitnodiging; alle vormen van toelating worden uitgesloten. Ook opvang via internationale afspraken of humanitaire corridors wordt niet genoemd of toegestaan.
De PVV is uitgesproken tegen het toelaten van vluchtelingen, ook op uitnodiging. Hun programma pleit voor een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het opzeggen van internationale verdragen die opvang van vluchtelingen verplichten. Er is geen ruimte voor een systeem waarbij vluchtelingen op uitnodiging naar Nederland kunnen komen; de PVV wil juist alle vormen van asiel en opvang beëindigen.
De PVV wil een volledige asielstop en sluit expliciet de deur voor elke vorm van toelating van vluchtelingen, inclusief op uitnodiging. Dit standpunt is gebaseerd op de overtuiging dat Nederland vol is en dat het huidige asielbeleid leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat. De partij wil alle wettelijke en verdragsrechtelijke verplichtingen tot opvang beëindigen.
“Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers”
De PVV wil niet alleen de instroom van vluchtelingen stoppen, maar ook alle vormen van institutionele ondersteuning voor vluchtelingen schrappen. Dit betreft het stopzetten van subsidies aan organisaties die vluchtelingen begeleiden of ondersteunen, waarmee ook het uitnodigen of faciliteren van vluchtelingen wordt ontmoedigd.
“Subsidies voor Vluchtelingenwerk en andere ngo’s in de asielindustrie worden stopgezet”
De SGP wil het aantal vluchtelingen dat Nederland binnenkomt beperken en pleit voor een systeem waarbij kwetsbare vluchtelingen, met name vervolgde christenen, op uitnodiging en via hervestiging worden toegelaten in plaats van via illegale migratie. De partij stelt voor om asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU af te handelen en de nadruk te leggen op opvang in de regio, waarbij Nederland gericht en gecontroleerd vluchtelingen uitnodigt die daadwerkelijk bescherming nodig hebben.
De SGP wil de instroom van vluchtelingen beheersen door te kiezen voor hervestiging en opvang op uitnodiging, vooral voor kwetsbare groepen, in plaats van het huidige systeem van spontane asielaanvragen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en de meest kwetsbaren beschermen, terwijl Nederland grip houdt op wie wordt toegelaten.
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie.”
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
De SGP wil vluchtelingen selectief toelaten, waarbij culturele en religieuze achtergrond worden meegewogen om integratieproblemen te voorkomen. De nadruk ligt op het uitnodigen van vluchtelingen die het beste passen bij de Nederlandse samenleving en daadwerkelijk bescherming nodig hebben.
50PLUS benoemt "vluchtelingen op uitnodiging" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar pleit voor een streng migratiebeleid met een beperking van de asielinstroom en opvang in de regio als uitgangspunt. Het programma richt zich op het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het stellen van een maximum aan de instroom en het uitsluiten van economische vluchtelingen en personen uit veilige landen van asiel. Er worden geen concrete voorstellen gedaan voor een systeem van vluchtelingen op uitnodiging.
50PLUS wil de instroom van vluchtelingen beperken door het aanpassen van internationale verdragen, het stellen van een maximum en het uitsluiten van bepaalde groepen van asiel. De partij kiest voor opvang in de regio en wil alleen vluchtelingen toelaten die aan strenge voorwaarden voldoen, zonder expliciet een uitnodigingsbeleid te introduceren. Dit beleid is bedoeld om overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom beheersbaar te houden.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
De SP benoemt "vluchtelingen op uitnodiging" niet expliciet als aparte categorie, maar stelt dat Nederland altijd mensen die vluchten voor oorlog en geweld humaan moet opvangen, binnen een beheersbaar migratiesaldo. Ze zijn voorstander van opvang in de regio, maar als dat niet kan, moeten vluchtelingen eerlijk over Europa worden verdeeld en tijdelijk worden opgenomen tot veilige terugkeer mogelijk is.
De SP vindt dat Nederland altijd ruimte moet houden om mensen die vluchten voor oorlog en geweld op te vangen, en dat deze opvang humaan moet zijn. Dit wordt gekoppeld aan het migratiesaldo, waarbij andere vormen van migratie worden beperkt om opvang van vluchtelingen mogelijk te houden.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben...”
De SP geeft de voorkeur aan opvang van vluchtelingen in de regio van herkomst, maar als dat niet mogelijk is, moeten vluchtelingen eerlijk over EU-lidstaten worden verdeeld. Dit gebeurt op basis van draagkracht en altijd tijdelijk, tot terugkeer veilig is.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio. Dit is goed voor mensen zelf, zodat ze dichtbij hun families en thuisland zijn en makkelijker kunnen terugkeren zodra het veilig is.”
De VVD wil het asielsysteem fundamenteel veranderen door vluchtelingen alleen nog via hervestiging en op uitnodiging toe te laten, waarbij asiel aanvragen in Nederland niet meer mogelijk is. Het aantal uitgenodigde vluchtelingen wordt jaarlijks bepaald op basis van de opvangcapaciteit en kan ook nul zijn. Alleen de meest kwetsbare vluchtelingen komen in aanmerking, en gezinshereniging mag uitsluitend op uitnodiging plaatsvinden.
De VVD wil dat vluchtelingen niet langer zelfstandig asiel kunnen aanvragen in Nederland, maar alleen nog op uitnodiging via een hervestigingssysteem komen. Dit moet de instroom beperken, mensensmokkel tegengaan en zorgen dat alleen de meest kwetsbaren worden geholpen. Het aantal uitgenodigde vluchtelingen wordt afgestemd op de draagkracht van Nederland en kan ook nul zijn.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn. Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen.”
“Ook gezinshereniging mag dan alleen nog maar op uitnodiging plaatsvinden.”
“Nederland is op dit moment verplicht om iedereen die hier asiel aanvraagt, in ieder geval tijdelijk op te vangen. Dit trekt te veel kansloze aanvragen van criminele en overlastgevende asielzoekers aan, terwijl echte vluchtelingen gevaarlijke reizen moeten maken of afhankelijk worden van mensensmokkelaars. De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen.”
“Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
Het CDA wil asielmigratie naar Europa beperken door een systeem waarbij vluchtelingen alleen nog op uitnodiging naar Europa mogen komen, in plaats van via eigen initiatief of mensensmokkel. Asielaanvragen moeten buiten de EU worden behandeld en Europa moet het voortouw nemen in het aanpassen van internationale verdragen om dit mogelijk te maken.
Het CDA pleit voor een fundamentele hervorming van het asielbeleid, waarbij aanvragen alleen buiten de EU worden behandeld en alleen geselecteerde vluchtelingen op uitnodiging naar Europa mogen komen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en kwetsbare vluchtelingen een eerlijkere kans geven, terwijl de instroom wordt beperkt en beheersbaar gemaakt.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen. Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Om het systeem van vluchtelingen op uitnodiging mogelijk te maken, wil het CDA dat Europa samen met de VN het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpast. Hiermee wordt de juridische basis gelegd voor een selectief toelatingsbeleid.
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
D66 wil vluchtelingen op uitnodiging vooral via een actiever hervestigingsbeleid toelaten, waarbij erkende vluchtelingen veilig en gecontroleerd naar Nederland kunnen komen. Ze verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen met vijfduizend mensen per jaar, en willen dat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend om gevaarlijke routes te voorkomen. D66 koppelt deze aanpak aan solidariteit, menselijkheid en het moderniseren van internationale verdragen zonder de rechten van vluchtelingen te beperken.
D66 kiest voor het gecontroleerd uitnodigen van erkende vluchtelingen via hervestiging, in samenwerking met de UNHCR. Hiermee willen ze kwetsbare vluchtelingen veilig toegang geven tot Nederland, in plaats van hen te laten afhangen van gevaarlijke smokkelroutes. Het Nederlandse hervestigingsquotum wordt verhoogd naar vijfduizend mensen per jaar, als concrete invulling van deze aanpak.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil dat vluchtelingen hun asielverzoek buiten Europa kunnen indienen. Als hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig en op uitnodiging naar Europa kunnen komen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en de meest kwetsbaren beschermen.
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 is voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en de rechten van vluchtelingen niet inperkt. Dit vormt de juridische basis voor het beleid rond vluchtelingen op uitnodiging.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
Volt pleit voor het actief vergroten van het aantal hervestigingen van vluchtelingen, oftewel het uitnodigen van vluchtelingen via georganiseerde, legale kanalen. Ze willen dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt in wereldwijde solidariteit door meer vluchtelingen op uitnodiging op te nemen, met nadruk op eerlijke, menswaardige procedures en het voorkomen van gevaarlijke routes.
Volt wil dat Nederland meer vluchtelingen op uitnodiging opneemt via hervestigingsprogramma’s, als alternatief voor gevaarlijke reizen en om internationale solidariteit te tonen. Dit beleid richt zich op het vergroten van legale, veilige migratiekanalen voor mensen die bescherming nodig hebben.
“Volt pleit ervoor dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan de wereldwijde solidariteit. Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil dat Nederland en de EU op grotere schaal noodvisa verstrekken aan mensen die in hun eigen land politiek worden vervolgd, zoals journalisten, activisten, wetenschappers en kunstenaars. Dit is een vorm van vluchtelingen op uitnodiging gericht op kwetsbare doelgroepen.
“We willen dat de EU (en Nederland) op grotere schaal noodvisa afgeeft aan journalisten, activisten, wetenschappers en kunstenaars die in eigen land politiek worden vervolgd.”
BIJ1 pleit voor een ruimhartig en solidair vluchtelingenbeleid, waarbij Nederland jaarlijks een groeiend aantal kwetsbare vluchtelingen uit vluchtelingenkampen op uitnodiging hervestigt. Hun visie is gericht op het creëren van toegankelijke en veilige vluchtroutes, zonder discriminerende migratiedeals, en het actief bevorderen van legale toelating van vluchtelingen via hervestiging.
BIJ1 wil dat Nederland actief vluchtelingen op uitnodiging toelaat door jaarlijks een groeiend aantal kwetsbare vluchtelingen uit vluchtelingenkampen te hervestigen. Dit beleid is bedoeld om veilige en legale vluchtroutes te bieden aan mensen die bescherming nodig hebben, als alternatief voor gevaarlijke migratieroutes en om solidariteit te tonen met landen die veel vluchtelingen opvangen.
“Nederland hervestigt↗ jaarlijks een groeiend aantal kwetsbare vluchtelingen↗ uit vluchtelingenkampen.”
Naast hervestiging op uitnodiging, pleit BIJ1 voor het actief creëren van toegankelijke en veilige vluchtroutes en het beëindigen van internationale migratiedeals die vluchtelingen tegenhouden. Dit standpunt adresseert het probleem van gevaarlijke migratieroutes en de belemmering van legale toegang tot bescherming.
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
De ChristenUnie wil het aantal gevaarlijke en illegale routes voor vluchtelingen verminderen door asielzoekers de mogelijkheid te geven zich buiten Europa aan te melden, oftewel een systeem van "vluchtelingen op uitnodiging". Nederland moet in Europees verband verantwoordelijkheid nemen voor kwetsbare vluchtelingen, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen, en streeft naar een rechtvaardig, gecontroleerd en menswaardig toelatingsbeleid.
De ChristenUnie pleit voor een systeem waarbij vluchtelingen zich buiten Europa kunnen aanmelden voor asiel, om zo levensgevaarlijke smokkelroutes te voorkomen en de toelating beter te reguleren. Dit sluit aan bij het idee van "vluchtelingen op uitnodiging", waarbij Nederland en Europa zelf bepalen wie en hoeveel mensen worden toegelaten.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
Nederland moet in Europees verband verantwoordelijkheid nemen voor het bieden van bescherming aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, met extra aandacht voor vervolgde christenen. Dit impliceert een selectieve en gereguleerde toelating, passend bij het idee van uitnodiging.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld. De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor het actief uitnodigen van kwetsbare vluchtelingen via een verhoogd hervestigingsquotum, in samenwerking met de UNHCR. Ze willen zo veilige, legale routes creëren en het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars ondermijnen, waarbij de meest kwetsbaren voorrang krijgen op bescherming in Nederland.
GroenLinks-PvdA wil het aantal vluchtelingen dat Nederland op uitnodiging (via hervestiging) toelaat verhogen, met nadruk op de meest kwetsbaren. Dit moet gevaarlijke, irreguliere routes ontmoedigen en bijdragen aan een menswaardig asielbeleid. De partij ziet hervestiging als een manier om vluchtelingen bescherming te bieden zonder dat zij gevaarlijke reizen hoeven te maken.
“We willen naar een stelsel dat de meest kwetsbare vluchtelingen die recht hebben op asiel vooropstelt en pakken het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars aan. We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
“We zetten in op een hervestigingsmodel waardoor gevaarlijke routes en het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars worden ondergraven.”
JA21 wil de opvang van vluchtelingen in Nederland sterk beperken en alleen in uitzonderlijke gevallen, op uitnodiging, geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen toelaten die aantoonbare meerwaarde voor Nederland hebben. Deze toelating gebeurt op basis van een strikt quotum en uitsluitend tijdelijk. Het uitgangspunt is opvang in de eigen regio; opvang in Nederland is slechts mogelijk voor een zeer beperkte, geselecteerde groep.
JA21 stelt dat opvang in Nederland alleen mogelijk moet zijn voor vluchtelingen uit de eigen regio en voor een kleine groep geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen die een meerwaarde voor Nederland hebben. Dit gebeurt op basis van een strak richtgetal en altijd tijdelijk. Hiermee wil JA21 voorkomen dat Nederland een algemene opvangplek wordt en de instroom beperken tot een select gezelschap.
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
“van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
De Partij voor de Dieren pleit voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen, waaronder het verhogen van het VN-quotum en een eerlijke verdeling van vluchtelingen over Europa. Zij benoemen expliciet het belang van humanitaire doorgangen en het actief uitnodigen van vluchtelingen via legale routes, maar werken het concept "vluchtelingen op uitnodiging" niet uit tot een apart, concreet beleidsvoorstel.
De PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de vluchtelingen op zich nemen en pleit voor het verhogen van het VN-quotum. Dit impliceert het actief uitnodigen van vluchtelingen via legale en veilige routes, maar zonder een uitgewerkt systeem van individuele uitnodiging. De partij ziet dit als een manier om mensenrechten te waarborgen en dodelijke, gevaarlijke routes te voorkomen.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma