BIJ1 pleit voor een radicaal open en solidaire benadering van vluchtelingen, waarbij mensenrechten en gelijke behandeling centraal staan. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot voorzieningen en werk, afschaffing van detentie en deportatie, en een snelle, zorgzame asielprocedure. Hun beleid richt zich op het beschermen van vluchtelingen ongeacht afkomst, het beëindigen van uitsluiting en het creëren van structurele oplossingen op nationaal en Europees niveau.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin verblijfsvergunningen worden vervangen door universeel verblijfsrecht en vluchtelingen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit is bedoeld om structurele uitsluiting en discriminatie op basis van nationaliteit te beëindigen.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
BIJ1 wil dat vluchtelingen vanaf dag één toegang hebben tot werk, studie en basisvoorzieningen, ongeacht hun verblijfsstatus. Dit moet uitsluiting en afhankelijkheid tegengaan en zorgt voor een menswaardige behandeling.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, deportaties en uitsluiting van vluchtelingen van voorzieningen. Ze pleiten voor het opheffen van de Dienst Terugkeer en Vertrek en het legaliseren van ongedocumenteerden.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil dat vluchtelingen een eerlijke, snelle en zorgzame asielprocedure krijgen, met juridische hulp, traumazorg en begeleiding. Ze willen discriminatie en criminalisering van vluchtelingen tegengaan en extra aandacht voor kwetsbare groepen.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan.”
BIJ1 wil structurele doorstroom van asielzoekerscentra naar vaste woningen en investeert in goede opvang en ondersteuning, met speciale aandacht voor kwetsbare vluchtelingen.
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.”
“Er komen structureel meer investeringen voor de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in gedegen AZC’s met goede voorzieningen. Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.”
BIJ1 pleit voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, hervestiging van kwetsbare vluchtelingen en verzet zich tegen Europees grensgeweld en restrictief asielbeleid.
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
Volt kiest voor een menswaardig, solidair en inclusief vluchtelingenbeleid, met snelle en eerlijke procedures, kleinschalige opvang en directe toegang tot werk en integratie. De partij wil internationale verdragen respecteren, detentie van kinderen verbieden, en vluchtelingen actief laten bijdragen aan de samenleving. Volt pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Nederland en de EU, en waarborgt rechten als gezinshereniging, onderwijs en gezondheidszorg.
Volt wil dat vluchtelingen snel duidelijkheid krijgen over hun status via eerlijke en effectieve procedures, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand. Dit moet de druk op opvanglocaties verlagen en de rechten van vluchtelingen waarborgen.
Volt pleit voor kleinschalige, structurele opvang met dagbesteding en integratieactiviteiten, verplichte kwaliteitseisen en structurele financiering. Dit vergroot het draagvlak, bevordert integratie en verlaagt kosten.
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.”
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
Volt wil dat vluchtelingen vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving via werk, vrijwilligerswerk, ondernemerschap en onderwijs, inclusief taalonderwijs. Dit bevordert zelfstandigheid en benut hun potentieel.
“Zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt ondersteunt een eerlijke spreiding van vluchtelingen over Nederland en de EU, gebaseerd op solidariteit en bestaande sociale netwerken, om integratie te bevorderen en de druk te verdelen.
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
Volt wil detentie van kinderen in terugkeerprocedures volledig verbieden en streeft naar humane begeleiding bij terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers.
“Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden.”
Volt waarborgt het recht op gezinshereniging voor vluchtelingen en extra bescherming voor kwetsbare groepen zoals kinderen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking.
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus.”
“De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.”
Volt houdt vast aan internationale verdragen en mensenrechten, en wil geen deals sluiten met landen die deze schenden. Nederland moet zijn verantwoordelijkheid nemen in wereldwijde solidariteit.
Volt wil structurele integratie bevorderen door vluchtelingen actief te laten deelnemen aan de samenleving, met aandacht voor hun talenten en vaardigheden.
De SGP erkent het belang van bescherming voor kwetsbare vluchtelingen, maar wil de instroom streng beperken en het asielbeleid hervormen om misbruik en overbelasting van voorzieningen tegen te gaan. De partij pleit voor snelle en strenge procedures, opvang in de regio, en het stellen van duidelijke integratie-eisen, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen. Terugkeer van afgewezen asielzoekers en het tegengaan van illegale migratie staan centraal in hun voorstellen.
De SGP wil het asielbeleid aanscherpen door procedures te versnellen, misbruik te voorkomen en de instroom te beperken. Dit moet voorkomen dat het systeem overbelast raakt en dat Nederland aantrekkelijker is dan andere EU-landen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.”
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
“Asielaanvragen van mensen die door veilige landen hier terecht zijn gekomen, worden niet langer in behandeling genomen door de IND.”
De SGP wil opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk in de regio organiseren en asiel in Nederland als tijdelijk beschouwen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en de druk op Nederland verminderen.
“De SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
De SGP maakt expliciet onderscheid voor vervolgde christenen en wil voor deze groep ruimhartige opvang garanderen, zowel in beleid als in de beoordeling van asielaanvragen.
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
De SGP beschouwt effectieve terugkeer als essentieel en wil uitzetting van afgewezen asielzoekers versnellen, met inzet van terugkeerhubs en detentie als uiterste middel.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
De SGP wil dat cultuur en religie een grotere rol spelen bij toelating en integratie, met duidelijke eisen aan nieuwkomers en het meewegen van achtergrond om integratieproblemen te voorkomen.
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Dat betekent ook: asiel is in beginsel tijdelijk en bij toelating moeten cultuur en religie een grotere rol gaan spelen.”
De SP vindt dat vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld altijd humaan en menswaardig moeten worden opgevangen, met een eerlijke verdeling binnen Nederland en Europa. Ze willen snelle asielprocedures, opvang in kleinschalige locaties, en meer mogelijkheden voor vluchtelingen om te werken en te integreren. Tegelijkertijd pleit de SP voor het aanpakken van de oorzaken van vluchtelingenstromen en het tegengaan van commerciële verdienmodellen rond opvang.
De SP benadrukt het belang van humane opvang voor vluchtelingen, snelle asielprocedures en een eerlijke verdeling van opvang over gemeenten en Europa. Ze willen opvanglocaties kleinschalig houden en vluchtelingenkinderen toegang geven tot onderwijs.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op.”
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners. Dit is beter voor de bewoners van de opvang en minder ingrijpend voor de gemeenschap.”
“Er moet toegang zijn tot kwalitatief goed onderwijs voor vluchtelingenkinderen en jongeren, zodat zij de kans krijgen om zich te ontwikkelen en vaardigheden op te doen.”
De SP wil het migratiesaldo beperken om draagvlak voor opvang te behouden, waarbij arbeids-, kennis- en studiemigratie wordt teruggedrongen om ruimte te houden voor vluchtelingen.
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
De SP wil vluchtelingen meer kansen geven om te werken en de taal te leren, zodat integratie sneller en beter verloopt.
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk. Daardoor leer je ook de taal en kunnen mensen met betaald werk zo ook financieel bijdragen aan de opvang.”
“De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen.”
De SP wil een einde maken aan commerciële verdienmodellen rond opvang en harder optreden tegen mensensmokkel en misstanden.
De SP vindt dat Nederland en de EU zich meer moeten inzetten om de oorzaken van vluchtelingenstromen, zoals oorlog en ongelijkheid, aan te pakken.
“Er moet daarom veel meer aandacht zijn voor de grondoorzaken voor vluchten. Door deze aan te pakken, verbeteren we levens en verminderen we de hoeveelheid mensen die moet vluchten.”
“Ons land en de EU moeten zich veel krachtiger inzetten voor wereldwijde vrede, veiligheid en economische ontwikkeling en dus strijden tegen oorlog, onderdrukking en achterstelling.”
De SP is tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en vindt dat zij toegang moeten houden tot basisvoorzieningen.
“Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, effectief en solidair vluchtelingenbeleid, met nadruk op mensenrechten, snelle en eerlijke procedures, en integratie vanaf dag één. Ze willen veilige en legale routes voor kwetsbare vluchtelingen, investeren in kleinschalige opvang en taallessen, en ondersteunen hervestiging via de UNHCR. Tegelijkertijd pleiten ze voor effectief terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers, maar met waarborging van basisrechten en tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
GroenLinks-PvdA wil de asielketen ontstoppen door snelle, eerlijke procedures en kleinschalige opvang, met respect voor mensenrechten. Dit moet het draagvlak vergroten en het gesleep met mensen beëindigen.
“Een nieuw, effectief en menswaardig asielbeleid. Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
De partij wil het gevaar van irreguliere migratie verminderen door veilige, legale routes en een hoger hervestigingsquotum via de UNHCR, zodat kwetsbare vluchtelingen voorrang krijgen en mensensmokkel wordt tegengegaan.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
“De opvang van vluchtelingen in de regio wordt beter ondersteund en irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming. We zetten in op een hervestigingsmodel waardoor gevaarlijke routes en het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars worden ondergraven.”
GroenLinks-PvdA wil dat vluchtelingen direct kunnen integreren via taalonderwijs, werk en plaatsing in de gemeente waar ze mogelijk blijven, om sociale binding en zelfredzaamheid te bevorderen.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact. Zo faciliteren we de integratie van nieuwkomers én verlichten we de krapte op de arbeidsmarkt.”
“Wij willen dat taallessen ook na ontheffing worden aangeboden.”
De partij waarborgt basisrechten als zorg, onderdak en rechtsbijstand voor iedereen, ook voor uitgeprocedeerden, en is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
Voor mensen zonder asielrecht wil GroenLinks-PvdA een effectief terugkeerbeleid, maar altijd met respect voor mensenrechten en in samenwerking met herkomstlanden.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Met landen van herkomst gaan we, op basis van gelijkwaardigheid, brede partnerschappen aan waar terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel van is.”
GroenLinks-PvdA investeert in opvang van vluchtelingen in de regio, ontwikkelingssamenwerking en het creëren van perspectief in herkomstlanden om gevaarlijke migratie te voorkomen.
“Zo’n twee derde van de vluchtelingen wereldwijd wordt opgevangen door buurlanden. We helpen deze landen met goede opvang, zodat mensen niet de gevaarlijke oversteek naar Europa maken. We willen mensen in staat stellen om daar een toekomst op te bouwen, inclusief werk, onderwijs en deelname aan de samenleving.”
“Daarom investeren we in ontwikkelingssamenwerking, conflictpreventie, eerlijke handel, vredesopbouw en in noodhulp aan mensen in nood.”
De PVV wil een totale asielstop en het opzeggen van internationale verdragen die vluchtelingenbescherming regelen. Het programma pleit voor het sluiten van azc’s, het direct uitzetten van asielzoekers en statushouders bij misdragingen, en het stopzetten van subsidies aan vluchtelingenorganisaties. Vluchtelingen worden niet langer als doelgroep voor bescherming gezien, maar als een probleem dat Nederland moet weren en terugsturen.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, gezinshereniging stoppen, en internationale verdragen zoals het VN-Vluchtelingenverdrag opzeggen. De partij ziet vluchtelingen vooral als economische migranten en wil Nederland volledig afsluiten voor asielinstroom.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
De PVV wil dat asielzoekers en statushouders die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct hun verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Dit geldt ook voor minderjarigen en hun gezinnen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil geen nieuwe azc’s meer openen, bestaande azc’s sluiten, en subsidies aan vluchtelingenorganisaties stopzetten. Vluchtelingenopvang wordt niet langer als taak van de overheid gezien.
De PVV wil de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken en hen terugsturen naar Syrië of andere Arabische landen. Ook Oekraïense mannen moeten terugkeren naar hun land.
De PVV wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen en de Vreemdelingenpolitie uitbreiden om dit te handhaven.
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en solidair vluchtelingenbeleid, waarbij Nederland en de EU hun eerlijke deel van de opvang nemen en mensenrechten centraal staan. Ze willen veilige en legale vluchtwegen, betere opvang en integratie, en het aanpakken van de oorzaken van vluchtelingenstromen. De partij verzet zich tegen grensgeweld, onmenselijke opvang en deals met derde landen, en pleit voor snelle procedures en volledige rechten voor vluchtelingen.
PvdD vindt dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de opvang moeten nemen, met een rechtvaardige verdeling over landen en gemeenten. Ze willen menswaardige opvang, snelle procedures en volledige integratie, waarbij ook aandacht is voor begeleiding, zorg en onderwijs. De partij benadrukt dat opvang niet alleen in de regio mag plaatsvinden onder slechte omstandigheden.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
De partij wil meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, humanitaire doorgangen en het stoppen van grensgeweld en pushbacks. Ze zijn tegen deals met derde landen en willen dat reddingsacties op zee niet worden belemmerd.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Overheden dienen alles in het werk te stellen om vluchtelingen op zee te redden. Zolang zij dat niet doen, mogen ngo’s en andere humanitaire organisaties reddingsacties op zee organiseren zonder daarin tegengehouden of beboet te worden.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders. Landen die grensbewaking misbruiken om migratie tegen te gaan worden daarop aangesproken.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
PvdD wil dat internationale verdragen worden nageleefd, vluchtelingen niet worden teruggestuurd naar gevaarlijke landen, en dat discriminatie en criminalisering van vluchtelingen en hun helpers stopt. Ze pleiten voor snelle en zorgvuldige asielprocedures en volledige rechten voor vluchtelingen.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
De partij besteedt expliciet aandacht aan kwetsbare vluchtelingengroepen, zoals kinderen, LHBTIQA+-personen en mensen met trauma’s. Ze willen specifieke bescherming, toegang tot zorg en onderwijs, en gelijke behandeling bij gezinshereniging.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“We verbeteren de toegang tot medische en psychische zorg voor vluchtelingen, en zorgen voor kortere wachttijden. De mentale gezondheid van mensen in langdurige opvangsituaties krijgt extra aandacht.”
BBB wil het aantal vluchtelingen dat Nederland opneemt fors beperken en onderscheid maken tussen verschillende typen migranten. De partij pleit voor strengere toelatingseisen, opvang in de regio, het opzeggen van het VN-Vluchtelingenverdrag, en het beperken van gezinshereniging tot het kerngezin. BBB wil alleen hulp bieden aan "echte vluchtelingen", maar die hulp moet volgens hen humaan én beheersbaar zijn.
BBB vindt dat Nederland te veel vluchtelingen opneemt en wil een harde bovengrens stellen, met opvang zoveel mogelijk buiten Nederland. De partij ziet de huidige instroom als onhoudbaar voor de samenleving en wil opvang in de regio als uitgangspunt.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“BBB gelooft in hulp aan echte vluchtelingen, maar die moet humaan én beheersbaar zijn.”
“We hebben de humanitaire plicht om mensen die werkelijk op de vlucht zijn en acuut gevaar lopen, te beschermen. Echter, dit kan én hoeft niet altijd op Nederlands grondgebied. BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door nationaal beleid, omdat zij vinden dat internationale afspraken Nederland beperken in het voeren van streng asielbeleid.
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Ook zijn we van mening dat het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens aanpassing behoeft en geactualiseerd dient te worden, waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkelingen sinds het sluiten van dit verdrag.”
BBB wil strengere toelatingseisen voor vluchtelingen en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met extra eisen voor subsidiair beschermden.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“De strengere nareisvoorwaarden voor subsidiair beschermden behelzen dat nareis pas mogelijk is twee jaar na toekenning van de asielstatus. Verder zijn voor deze groep de vereisten van zelfstandige en duurzame inkomensvoorziening en van beschikbare huisvesting van toepassing.”
BBB wil dat vluchtelingen alleen nog tijdelijke bescherming krijgen en dat de mogelijkheid tot een permanente verblijfsvergunning wordt afgeschaft.
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen. Waarmee de permanente verblijfsvergunning vervalt.”
BBB wil de toelatingseisen voor vluchtelingen aanscherpen en het aantal toegekende verblijfsvergunningen terugbrengen naar het Europees gemiddelde.
“De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
BBB wil dat asielaanvragen voortaan buiten de EU worden afgehandeld, zodat alleen goedgekeurde vluchtelingen naar Nederland komen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
BBB wil dat afgewezen vluchtelingen en vluchtelingen die overlast veroorzaken sneller worden uitgezet, met zo nodig gedwongen uitzetting.
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
FVD wil een volledige asielstop, opvang van vluchtelingen uitsluitend in de regio, en het opzeggen van internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag. Het programma pleit voor het sluiten van asielzoekerscentra, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, en het actief stimuleren van remigratie voor mensen die niet integreren. De partij stelt dat deze maatregelen nodig zijn om de Nederlandse cultuur, welvaart en veiligheid te beschermen.
FVD wil dat Nederland stopt met het opnemen van vluchtelingen en asielzoekers, en opvang alleen nog in de regio organiseert. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over de druk op de verzorgingsstaat, veiligheid en culturele identiteit.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
FVD wil internationale verdragen die Nederland verplichten tot het opnemen van vluchtelingen opzeggen, zodat Nederland volledige controle krijgt over wie het land binnenkomt.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil bestaande opvanglocaties voor vluchtelingen sluiten en, zolang ze nog bestaan, de opvang sterk versoberen om de aantrekkingskracht te verminderen.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
FVD wil dat asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst direct hun procedure verliezen, omdat zij volgens de partij dan niet in gevaar zijn.
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen en actief inzetten op opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers, inclusief het sluiten van verdragen met derde landen voor opvang.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil mensen die niet integreren actief ondersteunen bij terugkeer naar hun land van herkomst, onder andere met financiële beurzen en begeleiding.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil het Nederlanderschap intrekken van dubbele paspoorthouders en criminele asielzoekers uitzetten.
“We ontnemen het Nederlanderschap aan dubbele paspoorthouders die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven, zodat criminelen ons land kunnen worden uitgezet.”
“We trekken de nationaliteit in van dubbele paspoorthouders bij ernstige misdrijven en zetten criminele asielzoekers direct uit, zodat Nederland veiliger wordt.”
BVNL wil een volledige asielstop en stelt dat opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio moet plaatsvinden. Ze pleiten voor het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, en het ontmoedigen van verblijf door sobere opvang en het actief stimuleren van remigratie. Hun beleid is gericht op het beperken van de instroom en het versneld uitzetten van afgewezen asielzoekers en illegalen.
BVNL wil dat Nederland stopt met het toelaten van asielzoekers en vluchtelingen, en vindt dat opvang alleen in de regio van herkomst moet plaatsvinden. Ze zien de huidige instroom als onhoudbaar en willen internationale verdragen opzeggen om dit mogelijk te maken.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. ... Opvang van echte vluchtelingen kan prima in de eigen regio.”
BVNL wil de aanmeldcentra en alle asielzoekerscentra sluiten, en deze gebouwen transformeren tot woningen. Dit is bedoeld om de instroom te stoppen en het woningtekort aan te pakken.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
BVNL wil afgewezen asielzoekers en illegalen actief uitzetten, illegaliteit strafbaar maken, en opvang zo sober mogelijk houden om verblijf te ontmoedigen. Ze willen ook financiële stimulansen voor remigratie en sancties tegen landen die niet meewerken aan terugkeer.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil internationale verdragen en afspraken die opvang van vluchtelingen in Nederland verplichten, opzeggen of aanpassen, zodat Nederland zelf kan bepalen wie wordt toegelaten.
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen.”
BVNL wil dat asielzoekers uit veilige landen direct worden uitgezet en dat asielprocedures versneld en beperkt worden.
NSC wil het Nederlandse vluchtelingenbeleid strenger en realistischer maken, met als uitgangspunt opvang in de regio en beperking van de instroom. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, strengere gezinshereniging, versoberde opvang voor kansarme asielzoekers, en het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen. De partij benadrukt solidariteit, maar stelt de draagkracht van de samenleving centraal en wil misbruik van het systeem tegengaan.
NSC vindt dat opvang van vluchtelingen primair in de regio moet plaatsvinden en wil asielprocedures verplaatsen naar veilige derde landen buiten de EU. Dit moet de instroom beperken en het Nederlandse systeem ontlasten.
“Opvang in de regio is het uitgangspunt. Dit vraagt om maatregelen in zowel Europees als nationaal verband.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden (vluchtelingen) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. Voor de tweede groep is opvang tijdelijk en gericht op terugkeer.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
Gezinshereniging wordt beperkt en strenger gereguleerd, met name voor subsidiair beschermden en alleen voor het kerngezin van erkende vluchtelingen.
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
NSC wil de opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers versoberen en richten op snelle terugkeer, met strengere handhaving en geen voorrang voor statushouders op sociale huurwoningen.
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De opvang van Oekraïense vluchtelingen wordt als opvang in de regio gezien, met een hogere eigen bijdrage voor werkenden.
“De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne beschouwen we als ‘opvang in de regio’. We dragen solidair bij aan de opvang van mensen uit dit land die bescherming zoeken. Werkende Oekraïense vluchtelingen moeten een hogere eigen bijdrage voor de opvang in de gemeente betalen dan het kleine bedrag dat ze nu betalen.”
Het CDA wil de instroom van vluchtelingen en asielmigranten fors beperken door asielaanvragen voortaan buiten Europa te behandelen en alleen kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging toe te laten. Tegelijkertijd benadrukt het CDA het belang van een rechtvaardig en beheersbaar migratiebeleid, met snelle integratie en verplichte inburgering voor statushouders. De partij kiest voor strengere grenscontroles, tijdelijke vergunningen en directe terugkeer bij afwijzing, maar blijft vasthouden aan menselijke opvang en integratie voor wie mag blijven.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom van vluchtelingen beperken door asielaanvragen alleen nog buiten de EU te behandelen. Alleen kwetsbare vluchtelingen mogen op uitnodiging naar Europa komen, waarbij internationale verdragen moeten worden aangepast.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de Europese buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt directe terugkeer, en deze procedure wordt ook in Nederland toegepast.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
De partij kiest voor een tweestatusstelsel met onderscheid tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. Gezinshereniging voor mensen met tijdelijke bescherming wordt beperkt tot het kerngezin en pas toegestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Voor vluchtelingen die mogen blijven, is snelle integratie en verplichte inburgering essentieel. Statushouders moeten direct beginnen met inburgering, taallessen volgen en actief deelnemen aan de samenleving, met extra aandacht voor kwetsbare groepen.
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
Het CDA stelt dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar zijn, maar benadrukt dat hulp aan deze groep door anderen niet strafbaar mag zijn.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid en wil het aantal vluchtelingen beperken door het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het stellen van een maximum aan de instroom en het uitsluiten van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Ze pleiten voor snellere en strengere procedures, aparte opvang voor overlastgevende asielzoekers, en directe terugkeer na afwijzing, met nadruk op opvang in de regio en versterking van Europese buitengrenzen.
50PLUS wil het recht op asiel beperken tot echte vluchtelingen, economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen worden uitgesloten. Ze willen het Vluchtelingenverdrag aanpassen en een maximum stellen aan de instroom. Dit moet de druk op het systeem verminderen en misbruik tegengaan.
Om de procedurelast te verminderen en duidelijkheid te bieden, wil 50PLUS toelatingsprocedures versnellen, beroepsmogelijkheden beperken en opvang na afwijzing stoppen. Overlastgevende asielzoekers worden apart opgevangen en verliezen hun recht op asiel.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil dat mensen zonder recht op asiel direct teruggestuurd worden en dat opvang vooral in de regio plaatsvindt. Ze benadrukken het belang van respectvolle terugkeer en willen de Europese buitengrenzen versterken.
De ChristenUnie erkent de morele plicht om vluchtelingen bescherming te bieden, vooral aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen. Ze pleiten voor een menswaardig, efficiënt en rechtvaardig asielbeleid, waarbij snelle procedures, spreiding van opvang en integratie centraal staan, maar ook duidelijke terugkeer voor wie geen recht op verblijf heeft. De partij benadrukt het belang van gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, samenleving en nieuwkomers voor succesvolle integratie.
De ChristenUnie vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor vluchtelingen die bescherming zoeken, met extra aandacht voor vervolgde christenen. Ze willen een veilig en rechtvaardig asielbeleid, waarbij gevaarlijke routes worden ontmoedigd en asielaanvragen buiten Europa mogelijk worden gemaakt.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld. De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
De partij wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat integratie of terugkeer direct kan starten. Ze zijn voorstander van het EU-migratiepact, maar waarschuwen voor mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen. Kinderen mogen nooit in detentie komen.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact... We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie wil voldoende, kleinschalige opvanglocaties en handhaving van de spreidingswet. Gemeenten blijven verplicht statushouders te huisvesten, en gewortelde kinderen worden niet uitgezet.
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten. Voorrang van huisvesting van statushouders kan alleen vervallen als een realistisch alternatief wordt geboden, waardoor de asielketen niet laat vastloopt. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Wie geen recht op verblijf heeft, moet terugkeren. De ChristenUnie wil een verbeterde vertrekprocedure, afspraken met landen van herkomst en waar terugkeer niet mogelijk is, zoeken naar doormigratie of legalisering. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen. We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Succesvolle integratie vereist inzet van overheid, samenleving en nieuwkomers. Taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden zijn essentieel; integratie draait niet alleen om economie, maar ook om het accepteren van de samenleving.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen. De overheid moet de voorwaarden scheppen voor succesvolle participatie, de samenleving heeft een taak om nieuwkomers open en gastvrij ontvangen, en zich niet af te sluiten. Tegelijk rust er op de nieuwkomers een morele plicht om in te burgeren.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel. Integratie vraagt van mensen dat ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal verhuizen. Niet alleen onze taal leren, maar ook onze waarden leren kennen en respecteren.”
D66 kiest voor een humaan, solidair en effectief vluchtelingenbeleid, waarbij bescherming van mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Ze willen snellere en eerlijk verdeelde opvang, hervestiging van erkende vluchtelingen, directe integratie vanaf dag één en modernisering van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de rechten van vluchtelingen niet inperkt. D66 benadrukt zowel verantwoordelijkheid binnen Europa als het belang van menselijkheid en duidelijkheid voor vluchtelingen.
D66 wil dat vluchtelingen eerlijk over Nederland en Europa worden verdeeld, met snellere procedures en opvang met een menselijke maat. Ze willen de Spreidingswet behouden, investeren in uitvoeringsorganisaties en zorgen voor stabiele financiering.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
D66 vindt het onmenselijk om vluchtelingen te laten wachten en wil dat zij vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving, met toegang tot taal, onderwijs en werk. Kansrijke asielzoekers worden verplicht Nederlands te leren en mogen werken.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil het Nederlandse hervestigingsquotum verhogen en actiever inzetten op hervestiging van erkende vluchtelingen via de UNHCR, als concrete korte termijnmaatregel.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 pleit voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, maar alleen als dit de situatie voor vluchtelingen verbetert en hun rechten niet inperkt. Ze willen dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig naar Europa kunnen komen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil veilige opvang voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-asielzoekers en stelt een wettelijk kinderpardon in voor gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig vluchtelingenbeleid, waarbij opvang, begeleiding en snelle integratie centraal staan. De partij wil strenge asielwetten terugdraaien, investeren in kleinschalige opvang en snelle toegang tot werk en documenten voor vluchtelingen. Internationale samenwerking en het waarborgen van mensenrechten zijn leidende principes.
DENK vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor de opvang van vluchtelingen, met nadruk op goede begeleiding en menswaardige opvang. De partij verzet zich tegen het beperken van rechten van vluchtelingen en wil investeren in langdurige, kleinschalige opvang verspreid over het land.
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk kunnen meedoen in de samenleving door snelle toegang tot werk en noodzakelijke documenten. Dit moet achterstanden en afhankelijkheid verminderen.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil internationale samenwerking om migratie menswaardig te organiseren, mensenhandel tegen te gaan en mensenrechten te waarborgen. Ook steunt de partij organisaties die vluchtelingen opvangen binnen en buiten de EU.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
DENK wil dat de IND meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen, zodat mensen in uitzonderlijke situaties beter beschermd worden.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
JA21 wil het Nederlandse vluchtelingenbeleid fundamenteel wijzigen door opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio te organiseren en asielopvang in Nederland sterk te beperken of zelfs te beëindigen. Ze pleiten voor het aanscherpen van internationale verdragen, het beperken van rechten voor vluchtelingen, en het actief bevorderen van terugkeer, met als doel de instroom van vluchtelingen naar Nederland tot een minimum te beperken.
JA21 vindt dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst moeten worden opgevangen en wil asielopvang in Nederland beëindigen. Dit moet mensensmokkel tegengaan, kosten besparen en de druk op de Nederlandse samenleving verlichten.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Dit principe gaat ervan uit dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst worden geholpen. In EU-verband moeten duidelijke afspraken worden gemaakt met opvanglanden, waarna zij ondersteuning ontvangen om deze opvang ordentelijk te organiseren. Dit systeem vergemakkelijkt terugkeer, bespaart vluchtelingen een levensgevaarlijke reis naar Europa, ontneemt mensensmokkelaars hun verdienmodel, en scheelt aanzienlijk in de kosten. Oftewel: een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.”
JA21 wil het VN Vluchtelingenverdrag en het EVRM moderniseren zodat opvang in de regio centraal komt te staan en Nederland meer soevereiniteit krijgt over het eigen vluchtelingenbeleid.
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Het gevolg daarvan is in de praktijk dat iedereen overal ter wereld asiel kan aanvragen, terwijl het verdrag oorspronkelijk enkel van toepassing was op Europese vluchtelingenstromen. JA21 wil het verdrag moderniseren en volledig toespitsen op opvang in de eigen regio.”
JA21 wil strengere criteria voor toelating, minder rechten voor bepaalde groepen vluchtelingen, en een tweestatusstelsel waarbij subsidiair beschermden minder rechten hebben dan erkende vluchtelingen.
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
JA21 wil actief inzetten op (verplichte) terugkeer van vluchtelingen, met name Syrische asielzoekers en statushouders, en het intrekken van verleende asielstatussen waar mogelijk.
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
JA21 wil alleen op tijdelijke basis vluchtelingen toelaten die door de UNHCR zijn erkend en een aantoonbare meerwaarde voor Nederland hebben.
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
De VVD wil het Nederlandse asielbeleid fundamenteel wijzigen door vluchtelingen alleen nog via hervestiging toe te laten, waarbij asielaanvragen in Nederland zelf niet meer mogelijk zijn. Het aantal te hervestigen vluchtelingen wordt beperkt en kan zelfs op nul worden gezet, met selectie op basis van kwetsbaarheid. De partij stelt daarnaast voor om opvang en rechten voor vluchtelingen en statushouders te versoberen en internationale verdragen aan te passen om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil dat vluchtelingen niet langer asiel kunnen aanvragen in Nederland, maar alleen via een gecontroleerd hervestigingssysteem worden toegelaten. Dit moet de instroom beperken, misbruik tegengaan en ruimte houden voor de meest kwetsbaren. Het aantal te hervestigen vluchtelingen wordt afgestemd op de draagkracht van Nederland en kan ook nul zijn.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn. Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen.”
De VVD wil opvang en rechten voor vluchtelingen en statushouders beperken om het draagvlak te behouden en de druk op voorzieningen te verminderen. Dit betekent onder andere het afschaffen van voorrang op sociale huurwoningen, het bouwen van sobere flexwoningen, en het versoberen van de asielopvang voor bepaalde groepen.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
De VVD vindt dat internationale verdragen, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, moeten worden aangepast om opvang in de regio en tijdelijke bescherming mogelijk te maken, en om terugkeer van ongewenste asielzoekers te vergemakkelijken. Nederland moet hierin het voortouw nemen, ook op Europees niveau.
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
“Nederland neemt hierin de leiding en organiseert een internationale ‘asiel-top’ om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.”
De VVD wil dat asielzoekers die toch naar Nederland komen direct aan de grens worden tegengehouden en teruggestuurd, en dat illegaal verblijf strafbaar wordt gesteld. Dit moet ongecontroleerde instroom en misbruik van het systeem tegengaan.