FVD ziet luchtvaart als essentieel voor de economie en internationale positie van Nederland en wil daarom de groei van vliegvelden stimuleren. Hun belangrijkste voorstel is de bouw van een nieuwe luchthaven in de Noordzee, terwijl bestaande vliegvelden als Schiphol en regionale luchthavens maximaal benut moeten worden. FVD verzet zich tegen beperkingen op vliegen, wil de vliegbelasting afschaffen en pleit voor meer keuzevrijheid voor reizigers op vliegvelden.
FVD wil een geheel nieuwe luchthaven in de Noordzee realiseren om de luchtvaart duurzaam te laten groeien zonder extra belasting van de leefomgeving in de Randstad. Dit wordt gezien als een strategische investering in de internationale bereikbaarheid en economische positie van Nederland.
“Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast.”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
“Waar een nieuwe, grootse luchthaven in de Noordzee wordt gerealiseerd”
“We starten de aanleg van een nieuwe luchthaven in de Noordzee”
“Het CPB mag ons adviseren wanneer we de bouw van onze nieuwe luchthaven in de Noordzee gaan financieren”
FVD wil Schiphol als internationale hub behouden en versterken, en regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad maximaal benutten en uitbreiden. Dit moet zorgen voor een eerlijke verdeling van capaciteit en economische voordelen voor de regio’s.
“Tot die tijd moet Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden.”
“We behouden en versterken Schiphol als internationale hub, zodat Nederland een topbestemming blijft voor handel en reizen.”
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
FVD wil vliegen aantrekkelijk en betaalbaar houden door de vliegbelasting af te schaffen, vluchten binnen het Koninkrijk belastingvrij te houden en korte vluchten binnen Europa niet te verbieden. Dit moet de concurrentiepositie van Nederland als reis- en handelsland versterken en de vrijheid van mobiliteit waarborgen.
“We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.”
“We houden vluchten binnen het Koninkrijk volledig belastingvrij, zodat vliegen binnen Nederland, maar ook verbindingen met de Cariben en tussen de eilanden betaalbaar blijven.”
“We garanderen dat binnenlandse of intra-Europese vluchten nooit worden verboden, zodat vrijheid van mobiliteit behouden blijven.”
FVD wil de keuzevrijheid van reizigers vergroten door rookruimtes op alle vliegvelden, zowel binnen als buiten de security zones, te herstellen.
“We verplichten rookruimtes binnen en buiten de security zones op alle vliegvelden, zodat reizigers meer keuzevrijheid hebben.”
BIJ1 wil het vliegverkeer in Nederland fors beperken om klimaatdoelen te halen en sociale rechtvaardigheid te waarborgen. Ze pleiten voor het sluiten van regionale vliegvelden, het niet uitbreiden van Schiphol, het invoeren van hogere belastingen op vliegen (vooral voor veelvliegers en zakelijke reizigers), en het beschermen van diasporische gemeenschappen tegen negatieve gevolgen van prijsstijgingen. Privévliegtuigen worden vrijwel volledig geweerd en korteafstandsvluchten moeten verdwijnen door betere treinverbindingen.
BIJ1 wil de groei van de luchtvaart tegengaan door uitbreiding van bestaande vliegvelden te verbieden, nieuwe routes te blokkeren, en regionale luchthavens te sluiten. Dit moet bijdragen aan klimaatdoelen en de uitzonderingspositie van de luchtvaart beëindigen.
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
Om de luchtvaart eerlijker te belasten en het aantal vluchten te verminderen, stelt BIJ1 voor om accijns en BTW op kerosine en vliegtickets te heffen, een progressieve vliegtaks in te voeren, en privévliegtuigen te weren. Dit moet vooral veelvliegers en zakelijke reizigers ontmoedigen, terwijl incidentele reizigers en diasporische gemeenschappen worden beschermd.
“We brengen BTW op vliegtickets terug en we heffen BTW en accijns op kerosine. We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers.”
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“Privévliegtuigen mogen buiten noodsituaties niet langer landen op en opstijgen vanaf Nederlandse vliegvelden.”
BIJ1 erkent dat hogere ticketprijzen kwetsbare groepen kunnen raken, met name mensen uit diasporische gemeenschappen. Daarom willen ze een compensatiemechanisme zodat familiecontact met herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.
“Er komt een sociaal rechtvaardig compensatiemechanisme dat garandeert dat het contact met familie en herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.”
“Als maatregelen om luchtverkeer te reduceren prijsstijgingen als gevolg hebben, dan zorgen we dat deze geen negatieve invloed zullen hebben op mensen uit diasporische gemeenschappen uit de voormalige koloniën, wanneer die een land van oorsprong willen bezoeken.”
BIJ1 wil korteafstandsvluchten vrijwel geheel afschaffen door te investeren in een Europees spoornetwerk, zodat treinreizen een volwaardig alternatief worden.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Tegelijkertijd zetten we ons op Europees niveau in voor een massale investering in een klimaatneutraal, publiek Europees spoornetwerk, zodat korteafstandsvluchten kunnen worden uitgefaseerd en afgeschaft.”
GroenLinks-PvdA wil het vliegverkeer in Nederland fors beperken en verduurzamen, met als doel minder overlast, betere gezondheid voor omwonenden en het halen van klimaatdoelen. Ze pleiten voor een jaarlijkse krimp van het vliegverkeer, het sluiten van Lelystad Airport voor commerciële vluchten, het stoppen van nachtvluchten en vluchten met een goed trein-alternatief, en het afschaffen van fiscale voordelen voor de luchtvaart. Daarnaast willen ze de arbeidsomstandigheden en leefomgeving rond luchthavens verbeteren.
GroenLinks-PvdA ziet de luchtvaart als een grote bron van vervuiling en overlast en wil deze sector fors laten krimpen en verduurzamen. Ze stellen concrete plafonds aan CO₂-uitstoot en geluid, willen fiscale voordelen voor vliegen afschaffen, en stimuleren internationale treinverbindingen als alternatief.
“Krimp van het vliegverkeer. De luchtvaart moet verduurzamen. Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.”
“We maken internationale treinkaartjes aantrekkelijker met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.”
“De vliegtuigbelasting wordt aangepast aan de milieu-impact van de vlucht. ... De vrijstellingen voor transferpassagiers en privéjets vervallen en we stoppen met nachtvluchten en vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.”
De partij is expliciet tegen de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten en wil geen overheidsgeld meer steken in onrendabele vliegvelden.
“Lelystad Airport blijft dicht voor commerciële vluchten en onrendabele vliegvelden worden niet langer overeind gehouden.”
GroenLinks-PvdA ziet kansen voor woningbouw op luchthaventerreinen, vooral als het aantal vluchten daalt of luchthavens sluiten.
“We zien grote kansen: een woonwijk op de locatie van de luchthaven bij Rotterdam, veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt...”
De partij wil de arbeidsomstandigheden op Schiphol verbeteren en de gezondheid van omwonenden beschermen door strengere normen en periodieke monitoring.
“De arbeidsomstandigheden op Schiphol worden verbeterd. Bij zware belasting van werknemers wordt snel ingegrepen. Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen.”
“De gezondheidseffecten van Schiphol op omwonenden worden periodiek in kaart gebracht.”
JA21 ziet vliegvelden als essentieel voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen en is tegen het beperken van de luchtvaartcapaciteit in Nederland. De partij wil commerciële vluchten op Lelystad Airport toestaan, regionale luchthavens versterken, en innovatie stimuleren in plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting of krimp van Schiphol.
JA21 verzet zich tegen het verkleinen van Schiphol en andere luchthavens, omdat zij luchtvaart als cruciaal beschouwen voor de economie en internationale positie van Nederland. In plaats van inkrimping pleiten zij voor groei, gecombineerd met technologische verduurzaming.
JA21 wil dat Lelystad Airport opengaat voor commerciële luchtvaart en dat regionale luchthavens worden versterkt, bijvoorbeeld in het kader van innovatieprojecten zoals Hydrogen Valley. Dit moet bijdragen aan spreiding van luchtvaart en economische ontwikkeling buiten de Randstad.
In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, wil JA21 inzetten op innovatie, schonere brandstoffen, efficiënter luchtruimgebruik en technologische oplossingen voor geluidshinder. Hiermee willen zij milieubelasting verminderen zonder de luchtvaartsector te schaden.
“In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, die JA21 wil afschaffen, moet worden ingezet op innovatie.”
“De vliegbelasting afschaffen.”
“Oplossingen voor geluidshinder voor omwonenden moeten worden gezocht in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.”
De VVD wil dat de Nederlandse luchtvaartsector, met Schiphol als belangrijkste vliegveld, weer kan groeien en internationaal concurrerend blijft. Ze pleiten voor uitbreiding van Schiphol, opening van Lelystad Airport, het stimuleren van regionale luchthavens, en het betaalbaar houden van vliegen door geen extra belastingen op te leggen. Innovatie en het beperken van hinder voor omwonenden zijn daarbij belangrijke randvoorwaarden.
De VVD ziet Schiphol als essentieel voor het vestigingsklimaat en de economie, en wil daarom het maximale aantal vliegbewegingen uitbreiden zonder extra hinder voor omwonenden. Innovatie moet zorgen voor minder emissie en geluid, en een nachtsluiting wordt afgewezen.
“We kiezen ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien. Bij beslissingen over toekomstige groei moet de overheid oog hebben voor de belangen van omwonenden.”
“We blijven dus inzetten op innovaties. Daarnaast blijven we ons er ook voor inspannen dat er geen nachtsluiting komt voor Schiphol.”
De VVD wil Lelystad Airport openstellen voor zowel civiele als militaire luchtvaart, om de capaciteit van de luchtvaartsector te vergroten.
“We openen Lelystad Airport voor zowel defensie- als burgerluchtvaart.”
Regionale luchthavens als Eelde en Maastricht moeten kunnen groeien en worden ontzien van nationale vliegbelasting om concurrentievervalsing met buitenlandse luchthavens te voorkomen.
De VVD wil vliegen betaalbaar houden door geen nieuwe nationale vliegbelastingen in te voeren en bestaande niet te verhogen, met als doel op termijn een EU-brede belasting.
BBB ziet vliegvelden als strategisch belangrijk voor zowel economie als defensie, maar stelt duidelijke voorwaarden aan uitbreiding of commercieel gebruik. Lelystad Airport mag pas open voor commerciële vluchten als milieuproblemen zijn opgelost, terwijl regionale vliegvelden als Groningen Eelde en Den Helder een versterkte rol krijgen voor regionale economie en nationale veiligheid.
BBB beschouwt Lelystad Airport primair als militair strategisch, en stelt dat commerciële opening pas bespreekbaar is als milieuproblemen (zoals PAS-melders en laagvliegroutes) zijn opgelost. Dit standpunt adresseert de spanning tussen economische belangen en milieuwetgeving.
“Met BBB valt pas te praten over de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten als de PAS-melders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes komen die leiden tot extra hinder en uitstoot.”
“Lelystad Airport krijgt een bestemming als luchtmachtbasis op basis van militair medegebruik. Voor onze luchtmacht is Lelystad Airport van strategisch belang.”
BBB wil regionale vliegvelden als Groningen Airport Eelde en Den Helder versterken vanwege hun belang voor regionale economie, mobiliteit en nationale veiligheid. Dit standpunt richt zich op het spreiden van economische kansen en het ondersteunen van defensietaken.
“BBB kent een belangrijke positie toe aan de ontwikkeling van Groningen Airport Eelde als knooppunt van mobiliteit, van en voor het Noorden van ons land.”
“BBB wil de mogelijkheden onderzoeken om het vliegveld bij Den Helder de status van luchthaven van nationaal belang te geven. De luchthaven speelt een cruciale rol in de ondersteuning van de offshore-energievoorziening op de Noordzee, die bijdraagt aan nationale veiligheidstaken zoals die van de kustwacht en Frontex...”
“Daarnaast is het vliegveld van Den Helder belangrijk voor de werkgelegenheid en economische vitaliteit van de regio Noord-Holland Noord.”
BBB wil onderzoeken of vliegveld Eindhoven meer ruimte kan krijgen, specifiek ten behoeve van Defensie en de regionale economie. Dit standpunt benadrukt het belang van militaire mobiliteit en economische groei in Brabant.
“Er wordt onderzoek gedaan naar meer ruimte voor vliegveld Eindhoven, zodat zowel Defensie als de Brabantse economie beter kunnen functioneren. Dit biedt mogelijkheden voor groei en versterking van de regio.”
De SGP wil het aantal vluchten op Schiphol verminderen, met name in de nacht, en privéjets verplaatsen naar Lelystad Airport. Ze pleiten voor het verder uitwerken van een vliegveld op zee als alternatief voor Schiphol, waarbij de vrijkomende gronden benut kunnen worden voor woningbouw en bedrijvigheid. Daarnaast wil de SGP luchthavens op zondag sluiten voor niet-noodzakelijke vluchten en geluidsoverlast rond Schiphol terugdringen.
De SGP vindt dat Schiphol zijn maximale capaciteit heeft bereikt en dat het aantal vluchten, zeker in de nachtelijke uren, omlaag moet. Dit is bedoeld om de overlast voor omwonenden te beperken en het milieu te ontzien.
Om de druk op Schiphol te verlichten, stelt de SGP voor om privéjets te verplaatsen naar Lelystad Airport. Dit moet bijdragen aan een betere verdeling van het vliegverkeer en minder overlast op Schiphol.
“Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
De SGP wil plannen voor een vliegveld op zee verder uitwerken en toetsen. Dit zou ruimte in de Randstad vrijmaken voor woningbouw en hoogwaardige bedrijvigheid, en kan gecombineerd worden met duurzame energieproductie.
“Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst. De vrijkomende gronden in de Randstad kunnen goed gebruikt worden voor woningbouw en vestiging van hoogwaardige bedrijvigheid. Het vliegveld op zee kan gecombineerd worden met een getijdencentrale en andere vormen van duurzame stroomproductie.”
De SGP is voor een beperkte openstelling van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart, mits er geen laagvliegroutes over kwetsbare gebieden zoals de Veluwe ontstaan.
“Als op Lelystad Airport F-35-straaljagers gestationeerd worden, komt er ook een beperkte openstelling voor de burgerluchtvaart, zolang geen sprake is van laagvliegroutes over onder meer de Veluwe.”
De SGP wil dat Schiphol en andere luchthavens op zondag gesloten zijn voor niet-noodzakelijke vluchten, vanuit religieuze en maatschappelijke overwegingen.
“Schiphol (en andere luchthavens) worden op zondag gesloten voor niet noodzakelijke vluchten.”
Volt wil het aantal vluchten op Schiphol beperken, Lelystad Airport gesloten houden en privévluchten verbieden. Ze pleiten voor strengere regulering van korteafstandsvluchten, hogere belastingen op vliegen en het stimuleren van duurzame alternatieven. Hun visie is gericht op het verminderen van de milieu-impact van vliegvelden en het eerlijker beprijzen van luchtvaart ten opzichte van andere vervoersmiddelen.
Volt wil het aantal vluchten op Schiphol fors beperken en Lelystad Airport niet openen, om de milieu-impact van vliegvelden te verminderen. Dit beleid richt zich op het terugdringen van overlast, uitstoot en het stimuleren van alternatieven voor vliegen.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Volt wil privévluchten op Schiphol verbieden en fossiele korteafstandsvluchten tot 650 km uitbannen. Hiermee willen ze onnodige en vervuilende vliegbewegingen tegengaan en het gebruik van duurzamere alternatieven stimuleren.
Volt wil de vliegbelasting verhogen, differentiëren naar vluchtklasse en onderzoeken of belasting op basis van CO₂-uitstoot mogelijk is. Ook moeten overstappers belasting gaan betalen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere prijsstelling en het ontmoedigen van vervuilende vluchten.
“We verhogen de vliegbelasting en zetten in op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class). Tegelijkertijd onderzoeken we of een systeem op basis van daadwerkelijke CO₂-uitstoot per vlucht, zoals via de ICAO Carbon Emissions Calculator, uitvoerbaar is.”
“We zorgen dat overstappers - die nu worden vrijgesteld van belasting - een eerlijke bijdrage gaan leveren voor de vervuilende belasting van het Nederlandse en Europese luchtruim.”
Volt wil samen met buurlanden het aanbod van alternatief vervoer versnellen en het aantal Europese luchthavens kritisch heroverwegen. Dit moet het reizen per trein aantrekkelijker maken en de afhankelijkheid van vliegvelden verminderen.
“We zetten in op samenwerkingen met België, Frankrijk en Duitsland om het aanbod van alternatief vervoer te versnellen. Hierbij moet er volgens Volt ook opnieuw gekeken worden naar het noodzakelijke aantal Europese luchthavens.”
De PVV is uitgesproken voorstander van groei van de Nederlandse luchthavens, met name Schiphol, en wil Lelystad Airport zo snel mogelijk openen. De partij ziet vliegvelden als essentieel voor de economie en het vestigingsklimaat en verzet zich tegen verdere verhoging van de vliegtaks. Hun visie is gericht op het versterken van de internationale positie van Nederland door luchtvaartontwikkeling te faciliteren.
De PVV beschouwt Schiphol als een cruciale motor voor de economie en internationale handel en wil daarom ruimte bieden voor verdere groei van deze luchthaven. Dit standpunt is ingegeven door het belang dat de partij hecht aan het vestigingsklimaat en de internationale concurrentiepositie van Nederland.
De PVV wil dat Lelystad Airport, dat volgens hen al volledig klaar ligt, zo snel mogelijk wordt geopend. Hiermee wil de partij de capaciteit voor luchtvaart uitbreiden en knelpunten op Schiphol verlichten.
De PVV is tegen het verder verhogen van de vliegtaks, omdat zij dit zien als een onnodige lastenverzwaring voor reizigers en de luchtvaartsector.
“Vliegtaks wordt niet verder verhoogd”
De ChristenUnie wil het aantal vluchten in Nederland fors beperken en stelt een duidelijke krimp van Schiphol voor, inclusief een nachtsluiting. Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart en investeringen daarin worden gecompenseerd; daarnaast zet de partij in op strengere milieuregels en het aantrekkelijker maken van treinreizen als alternatief voor vliegen.
De ChristenUnie vindt dat Schiphol fors moet inkrimpen om de rechtsbescherming van omwonenden te waarborgen en de stikstofuitstoot te verminderen. Ook moet het vliegveld 's nachts sluiten en worden er strenge milieunormen opgelegd.
“Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting. Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen.”
De ChristenUnie is expliciet tegen het openen van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart. Gedane investeringen worden ruimhartig gecompenseerd.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
De partij wil het aantal vluchten beperken, internationale treinreizen stimuleren en de luchtvaart zwaarder belasten via CO2-prijs, kerosineaccijns en het afschaffen van btw-vrijstelling op vliegtickets.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt.”
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
De SP wil geen uitbreiding van vliegvelden en streeft naar minder vliegverkeer om overlast en vervuiling te beperken. Ze pleiten voor het sluiten van Lelystad Airport, het afbouwen van de hubfunctie van Schiphol, het kritisch beoordelen van regionale vliegvelden, en het verbeteren van werkomstandigheden op vliegvelden. De partij wil vliegen eerlijker en schoner maken, met strengere regels voor veelvliegers en een verbod op privéjets.
De SP wil het aantal en de omvang van vliegvelden beperken om overlast, vervuiling en gezondheidsproblemen voor omwonenden te verminderen. Lelystad Airport blijft gesloten, Schiphol wordt afgeschaald, en regionale vliegvelden worden kritisch beoordeeld op hun noodzaak.
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol. We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden.”
“We kijken kritisch naar de noodzaak van regionale vliegvelden zoals Maastricht Aachen Airport en Eindhoven Airport en stellen zo nodig een plan van aanpak op om geluidsoverlast en andere hinder te verminderen, met aandacht voor behoud van werkgelegenheid.”
De SP vindt dat werknemers op vliegvelden recht hebben op een gezonde en veilige werkplek. Ze willen bindende afspraken met vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen om dit te waarborgen.
“We maken bindende afspraken met vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen zodat alle werknemers een gezonde en veilige werkplek hebben.”
De partij wil het aantal vluchten terugdringen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook de werkdruk op vliegvelden verlaagt.
“Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.”
BVNL wil vliegveldcapaciteit in Nederland uitbreiden door Lelystad Airport zo snel mogelijk te openen en te investeren in regionale luchthavens als alternatief voor Schiphol. De partij ziet vliegvelden als essentieel voor de economie en wil groei mogelijk maken, mits dit op een verantwoorde en innovatieve manier gebeurt.
BVNL beschouwt het openen van Lelystad Airport als noodzakelijk om de druk op Schiphol te verlichten en de bereikbaarheid en economische groei te bevorderen. Het uitstel van de opening wordt gezien als een gemiste kans voor de Nederlandse luchtvaart en economie.
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
Om Schiphol te ontlasten en de luchtvaartinfrastructuur te versterken, wil BVNL investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague Airport, Eindhoven en Eelde. Dit moet zorgen voor spreiding van het vliegverkeer en behoud van de internationale concurrentiepositie.
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
BVNL erkent het economische belang van Schiphol en staat groei toe, mits dit gebeurt met oog voor duurzaamheid en innovatie, zoals stillere en energiezuinige vliegtuigen.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
D66 erkent de economische waarde van luchtvaart, maar wil de negatieve impact van vliegvelden op klimaat en leefomgeving fors beperken. Ze stellen een grens aan het aantal vluchten vanaf Schiphol, voeren een gedifferentieerde vliegbelasting in en sluiten Lelystad Airport voor burgerluchtvaart. De partij kiest voor een strengere regulering en verduurzaming van de luchtvaartsector.
D66 wil het aantal vluchten vanaf Schiphol beperken om de negatieve gevolgen voor klimaat, geluid en leefomgeving te verminderen. Ze beoordelen de rol van Schiphol kritisch op basis van de toegevoegde waarde voor Nederland en streven naar een betere balans tussen economische belangen en duurzaamheid.
“Er komt een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat. We kijken kritisch naar de functie van Schiphol als spil in het wereldwijde luchtverkeer, op basis van de toegevoegde waarde voor Nederland. Een betere balans is nodig.”
D66 is expliciet tegen het openen van Lelystad Airport voor commerciële passagiersvluchten. Dit standpunt is bedoeld om verdere groei van de luchtvaart en de daarmee gepaard gaande milieuschade te voorkomen.
“Lelystad Airport gaat niet open voor burgerluchtvaart.”
Om de milieuschade van vliegen te beperken en de lasten eerlijker te verdelen, wil D66 een vliegbelasting invoeren met verschillende tarieven, waarbij veelvliegers zwaarder worden belast. Dit moet bijdragen aan een rechtvaardiger en effectiever luchtvaartbeleid.
“Daarom komt er een eerlijke, effectieve en rechtvaardige vliegbelasting met verschillende belastingtarieven.”
DENK wil vliegen betaalbaar én duurzaam houden, met oog voor zowel de toegankelijkheid voor reizigers als het verminderen van de milieu-impact en overlast voor omwonenden. Ze zijn tegen de vliegtaks, willen investeren in schoner vliegen en pleiten voor strenge handhaving van arbeidsvoorwaarden op Schiphol. Hun beleid richt zich op het vinden van een balans tussen bereikbaarheid, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid rondom vliegvelden.
DENK vindt dat vliegen voor Nederlanders betaalbaar moet blijven en verzet zich tegen extra belastingen zoals de vliegtaks, omdat dit mensen naar buitenlandse luchthavens zou drijven. Ze willen dat iedereen kan blijven genieten van een vliegvakantie.
“Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
Om de negatieve impact van vliegvelden te beperken, wil DENK investeren in schonere technologieën en afspraken maken met de luchtvaartsector over duurzaamheid en het terugdringen van overlast voor omwonenden. Tegelijkertijd willen ze een belasting op kerosine invoeren om schoner vliegen te stimuleren.
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen. Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren. In de afspraken met de luchtvaartbranche wordt ook aandacht gegeven aan het verminderen van de overlast voor omwonenden.”
DENK benadrukt het belang van goede arbeidsvoorwaarden voor werknemers op Schiphol en wil dat deze streng gehandhaafd worden.
“Wij willen een strenge handhaving van goede arbeidsvoorwaarden voor de harde werkers op Schiphol.”
NSC is kritisch over de uitbreiding van vliegvelden en stelt het maatschappelijk belang en de overlast voor omwonenden centraal. Ze willen Lelystad Airport niet openen voor commerciële burgerluchtvaart en pleiten voor strengere normen en innovatie in de luchtvaartsector om geluidshinder en milieu-impact te beperken. Hun visie is dat economische baten van vliegvelden niet altijd opwegen tegen maatschappelijke kosten en dat de luchtvaartsector duurzamer en eerlijker moet worden.
NSC kiest ervoor om Lelystad Airport niet open te stellen voor commerciële burgerluchtvaart, omdat de maatschappelijke kosten en investeringen niet opwegen tegen de economische baten. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over overlast voor nieuwe groepen omwonenden en een kritische houding ten opzichte van uitbreiding van vliegverkeer.
“Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
NSC wil het vertrouwen van omwonenden van Schiphol herstellen door geluidshinder te verminderen en stelt strakke lokale normen voor. Ze stimuleren innovatie in de luchtvaartsector en pleiten voor internationale belastingmaatregelen en duurzame brandstoffen om de negatieve impact van vliegvelden te beperken.
“Het vertrouwen van omwonenden van Schiphol moet hersteld worden. Daarom houden we vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting.”
“De luchtvaartsector staat voor de uitdaging om stiller en zuiniger te vliegen. In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.”
Het CDA erkent het economisch belang van vliegvelden, maar stelt dat luchtvaart in balans moet zijn met mens en milieu. Concrete voorstellen zijn het vastleggen van een CO₂-plafond per luchthaven en het alleen toestaan van commerciële vluchten op Lelystad Airport als aan strenge milieueisen is voldaan. De partij kiest dus voor verduurzaming en duidelijke randvoorwaarden boven ongeremde groei of krimp.
Het CDA wil dat de economische waarde van vliegvelden in harmonie komt met mens en milieu. Groei of krimp van luchthavens is geen doel op zich; de milieuruimte en gezondheidsruimte bepalen de grenzen. Het vastleggen van een CO₂-plafond per luchthaven is een concreet instrument om verduurzaming af te dwingen.
“De economische waarde van de luchtvaart moet in harmonie komen met mens en milieu. De luchtvaart vervult een belangrijke rol in onze economie, maar moet ook verduurzamen qua CO₂-uitstoot, geluid en stikstof. Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is. We zorgen dat deze milieuruimte en gezondheidsruimte helder worden gedefinieerd. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.”
Het CDA stelt dat Lelystad Airport nu alleen militair wordt gebruikt en commerciële luchtvaart pas mogelijk is als aan strikte voorwaarden wordt voldaan. Dit betekent dat schoner en stiller vliegen vereist is en dat de problematiek met laagvliegroutes moet zijn opgelost voordat commerciële vluchten worden toegestaan.
“Lelystad Airport wordt nu wel militair gebruikt, maar niet voor commerciële luchtvaart. Commercieel gebruik is alleen mogelijk wanneer aan randvoorwaarden is voldaan voor schoner en stiller vliegen en de problematiek met laagvliegroutes is opgelost.”
De Partij voor de Dieren wil het aantal vliegvelden in Nederland drastisch verminderen en de luchtvaart fors inkrimpen om klimaat, natuur en leefomgeving te beschermen. Zij pleiten voor sluiting van regionale luchthavens, het halveren van Schiphol, en het niet openen van nieuwe vliegvelden voor commerciële vluchten. De partij ziet ruimte voor woningen en natuur op voormalige vliegveldlocaties en wil vliegen ontmoedigen ten gunste van treinverkeer.
De PvdD wil het aantal vliegvelden in Nederland sterk terugbrengen door regionale luchthavens te sluiten, Schiphol te halveren en geen nieuwe commerciële vliegvelden toe te staan. Dit is bedoeld om de klimaatdoelen te halen, de leefomgeving te verbeteren en ruimte te creëren voor woningen en natuur.
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
De partij wil voorkomen dat ganzen worden aangetrokken tot vliegvelden door het verbouwen van voor hen aantrekkelijke gewassen te verbieden, en pleit voor alternatieven zoals zonnepanelen of onaantrekkelijke gewassen.
“Rond vliegvelden worden geen landbouwgewassen verbouwd die ganzen aantrekken, maar gewassen die voor ganzen onaantrekkelijk zijn of weides met zonnepanelen. Die worden zo geplaatst dat ze piloten niet verblinden. De ganzen worden gelokt naar gebieden waar ze veilig kunnen verblijven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma