Het PVV-verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of standpunten over een "visum fast track" of versnelde visumprocedures. De partij richt zich vrijwel uitsluitend op het beperken van immigratie, het sluiten van grenzen en het stoppen van asiel- en migratiestromen, zonder enige aandacht voor het versnellen of vergemakkelijken van visumverlening.
De PVV is uitgesproken tegen het versoepelen of versnellen van visumprocedures en pleit juist voor het sluiten van grenzen en het stoppen van immigratie, met name uit islamitische landen. Er wordt geen enkele uitzondering of fast track-regeling voorgesteld; het beleid is gericht op maximale restrictie.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Geen immigratie uit islamitische landen”
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Een visumvrijstelling voor Turkije binnen de EU is onbespreekbaar.”
GroenLinks-PvdA doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen voor een "visum fast track" of versnelde visumprocedures voor arbeidsmigranten, kennismigranten of andere groepen. Het programma richt zich vooral op het aanscherpen van bestaande regelingen, het tegengaan van misbruik en het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie, zonder expliciet te pleiten voor snellere of vereenvoudigde visumroutes.
GroenLinks-PvdA kiest ervoor om bestaande migratieregelingen te verscherpen en misbruik tegen te gaan, in plaats van het invoeren van een fast track voor visa. De partij wil alleen snelle procedures voor asielzoekers met een duidelijk perspectief op inwilliging, maar niet voor arbeids- of kennismigranten. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over misstanden, uitbuiting en oneigenlijk gebruik van bestaande regelingen.
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen.”
“Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
Er wordt nergens gepleit voor een aparte, versnelde visumroute ("fast track") voor specifieke doelgroepen buiten de asielprocedure. In plaats daarvan ligt de nadruk op reguliere, zorgvuldige procedures en het voorkomen van misbruik.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
FVD is tegen een generiek "visum fast track"-beleid en pleit juist voor een streng gereguleerd, tijdelijk GreenCard-model voor arbeidsmigranten. Alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten komen in aanmerking voor een tijdelijke werkvergunning, zonder uitzicht op naturalisatie. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft en migranten moeten periodiek hun nut en noodzaak bewijzen.
FVD wil alleen tijdelijk verblijf toestaan aan arbeidsmigranten die economisch waardevol en cultureel compatibel zijn, zonder uitzicht op naturalisatie. Dit is een bewuste keuze tegen snelle of soepele visumprocedures ("fast track") en gericht op maximale controle en selectie.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“Met een naturalisatiestop van tien jaar en een GreenCard-systeem voor tijdelijke, waardevolle arbeidsmigranten.”
FVD wil geen permanente verblijfsvergunningen meer verstrekken. Migranten met een tijdelijke vergunning moeten elke vijf jaar aantonen dat hun verblijf nog steeds nuttig en noodzakelijk is, vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard-systeem.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
De SGP is kritisch op het versoepelen of versnellen van visumprocedures ("visum fast track") en pleit juist voor striktere visumregels, vooral om misbruik en ongecontroleerde migratie te voorkomen. Ze zijn expliciet tegen versoepeling van de visumplicht voor bepaalde landen en willen het intrekken van visa als drukmiddel inzetten bij terugkeerbeleid. Concrete voorstellen zijn het niet versoepelen van de visumplicht voor Turkije en het intrekken van visa bij landen die niet meewerken aan terugkeer.
De SGP verzet zich tegen het versoepelen van visumregels, met name voor landen als Turkije, uit vrees voor ongecontroleerde instroom en misbruik van migratieregels. Ze willen dat Nederland strikte visumregels hanteert en deze inzet als instrument om migratiestromen te beheersen.
“Er komt geen versoepeling van de visumplicht voor Turkije, waardoor 85 miljoen Turkse burgers de EU vrij zouden mogen inreizen en zich hier als EU-burger kunnen vestigen.”
De SGP wil het intrekken van visa gebruiken als drukmiddel tegen landen die niet meewerken aan de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dit is bedoeld om effectieve terugkeer te bevorderen en misbruik van het asiel- en migratiesysteem tegen te gaan.
“Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
50PLUS doet in haar verkiezingsprogramma geen enkel concreet voorstel of benoeming van een "visum fast track" of een versnelde visumprocedure voor arbeidsmigranten, studenten of andere groepen. Het programma richt zich op het beperken en stroomlijnen van migratieprocedures, maar noemt nergens expliciet een fast track visumregeling of een vergelijkbaar versneld toelatingsbeleid.
Het verkiezingsprogramma van 50PLUS bevat geen concrete of expliciete standpunten, voorstellen of benoemingen van een "visum fast track" of versnelde visumprocedure. De partij spreekt enkel over het stroomlijnen van toelatingsprocedures in algemene zin, zonder specifieke verwijzing naar een fast track visumregeling.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
BIJ1 pleit voor het versoepelen van visumvoorwaarden en het afschaffen van inkomenseisen, met als doel migratie toegankelijker te maken en universeel verblijfsrecht na te streven. Het programma noemt expliciet het openen van grenzen voor alle landen en het vergemakkelijken van visumprocedures, maar bevat geen concrete voorstellen voor een "visum fast track"-systeem zoals een versnelde procedure voor specifieke groepen. De kern van hun visie is maximale toegankelijkheid en gelijkheid in migratie, zonder restrictieve drempels.
BIJ1 wil migratieprocedures toegankelijker maken door visumvoorwaarden te versoepelen en inkomenseisen af te schaffen. Dit is onderdeel van hun streven naar universeel verblijfsrecht en het wegnemen van barrières voor migranten, maar er wordt geen specifiek "fast track"-systeem voorgesteld voor bepaalde groepen of beroepen.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
DENK pleit voor het versoepelen van visumregels met specifieke landen om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken, maar noemt nergens expliciet een "visum fast track"-systeem. Hun concrete voorstel richt zich op het verbeteren van de toegang voor mensen uit Marokko, Turkije en Suriname, zonder details over versnelde procedures of bredere fast track-visumregelingen.
DENK wil de toegang tot Nederland voor werken en wonen makkelijker maken voor mensen uit Marokko, Turkije en Suriname door de visumregels te versoepelen. Dit voorstel richt zich op het versterken van de banden met deze landen en het vergemakkelijken van mobiliteit, maar bevat geen details over een algemeen fast track-systeem of bredere visumversnelling.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
JA21 noemt nergens expliciet een "visum fast track" of een vergelijkbaar systeem voor versnelde visumprocedures. Hun migratie- en asielstandpunt richt zich juist op het beperken van instroom, aanscherpen van toelatingseisen en het ontmoedigen van snelle of gemakkelijke toegang tot Nederland, ook via visumroutes. Er zijn geen concrete voorstellen of standpunten die een "fast track" visumprocedure mogelijk maken of ondersteunen.
JA21 pleit voor het beperken van migratie en het aanscherpen van toelatingsprocedures, niet voor het versnellen of vergemakkelijken van visumverlening. In tegendeel, waar visa worden genoemd, is dit in de context van het beperken of intrekken ervan als drukmiddel richting herkomstlanden.
“Als herkomstlanden na aankondiging weigeren hun onderdanen terug te nemen, moet Nederland een diplomatieke escalatieladder hanteren waarbinnen voorgesorteerd wordt op onder meer het weigeren van visa...”
Volt wil het voor niet-Europese migranten makkelijker maken om een (tijdelijk) visum te verkrijgen, bijvoorbeeld voor recent afgestudeerden of startende ondernemers. Hun standpunt richt zich op het versoepelen en versnellen van visumprocedures ("fast track") om talent aan te trekken dat bijdraagt aan de economie en samenleving. Volt ziet visum fast track als een middel om arbeidsmarkttekorten aan te pakken en internationale mobiliteit te bevorderen.
Volt pleit voor het verruimen van de mogelijkheden voor niet-Europese migranten om snel en tijdelijk een visum te krijgen, met speciale aandacht voor afgestudeerden en ondernemers. Dit moet bijdragen aan de economie, het land van herkomst en de migrant zelf. Het voorstel adresseert het probleem van arbeidsmarkttekorten en het benutten van internationaal talent via een versnelde visumroute.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij. Denk aan visa voor recent afgestudeerden of startende ondernemers.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma