BBB ziet vervoer als essentieel voor bereikbaarheid, economische groei en leefbaarheid, vooral buiten de Randstad. De partij wil de auto behouden als onmisbaar vervoermiddel, investeren in goed onderhouden infrastructuur, en pleit voor maatwerk in het openbaar vervoer met flexibele oplossingen voor dunbevolkte gebieden. BBB verzet zich tegen maatregelen die mobiliteit beperken of de automobilist onnodig belasten, en stimuleert innovatie en schoner vervoer zonder de auto te ontmoedigen.
BBB beschouwt de auto als het belangrijkste vervoermiddel voor veel Nederlanders, zeker in landelijke gebieden, en wil geen beleid dat het autogebruik ontmoedigt. De partij ziet de auto als essentieel voor werk, gezin, vrijheid en economische ontwikkeling, en verzet zich tegen maatregelen die de bereikbaarheid beperken.
“De auto blijft voor veel Nederlanders hét vervoermiddel voor werk, gezin en vrije tijd. Met name in de regio en plattelandsgebieden blijft de auto van onschatbare waarde.”
“De auto blijft onmisbaar, vooral in landelijke gebieden.”
“We zorgen voor een eerlijk speelveld: Nederlandse transportondernemers mogen niet worden benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten. We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
“Bij de overgang naar schonere brandstoffen zoals biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof gaan we autogebruik niet ontmoedigen of bereikbaarheid beperken.”
BBB wil investeren in het onderhoud en de vernieuwing van wegen, bruggen, tunnels en andere infrastructuur om bereikbaarheid, veiligheid en economische kansen te waarborgen. Achterstallig onderhoud en verouderde infrastructuur worden als urgent probleem gezien.
“Veel bruggen, tunnels en wegen zijn aan het einde van hun levensduur. De veiligheid is in het geding. Dit leidt tot files, logistieke vertragingen en verminderde militaire mobiliteit. Er is sprake van achterstallig onderhoud. Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden.”
“Onze infrastructuur moet daarop blijven inspelen. BBB verzet zich tegen maatregelen die de bereikbaarheid van bedrijventerreinen ondermijnen.”
“De regionale ontsluiting moet worden versterkt door te blijven investeren in spoor en wegverbindingen.”
BBB erkent dat standaard openbaar vervoer niet overal werkt en pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, OV-op-afroep en deelvervoer, vooral in dunbevolkte gebieden. Dit moet de leefbaarheid en sociale verbondenheid vergroten en isolatie van dorpen tegengaan.
“BBB pleit voor kleinschalige, flexibele vervoersoplossingen zoals buurtbussen, taxi’s of slimme mobiliteitsdiensten, ondersteund door digitalisering.”
“We vinden het belangrijk dat het platteland bereikbaar blijft, bijvoorbeeld door te zorgen voor goed werkend openbaar vervoer, zodat inwoners en bezoekers gemakkelijk kunnen reizen zonder afhankelijk te zijn van de auto.”
“Openbaar vervoer moet beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn, ook buiten de Randstad. Kleinschalige OV-oplossingen zijn belangrijk in dunbevolkte gebieden.”
“Steden en buitengebieden moeten goed bereikbaar blijven via OV, weg, water en digitaal. Openbaar vervoer is op dit moment geen vanzelfsprekendheid in grote delen van het land. Sluitingen van buslijnen en treinstations zorgen voor isolatie van dorpen en kleine steden.”
BBB is tegen zero-emissiezones en andere maatregelen die ondernemers en automobilisten zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op mobiliteit. De partij wil realistische, haalbare en betaalbare oplossingen, en waakt voor overhaaste regelgeving.
“Zero-emissie zones worden afgeschaft. Digitale en fysieke netwerken moeten overal beschikbaar zijn. We stimuleren schoon vervoer via innovaties en schonere brandstoffen, maar waken voor overhaaste maatregelen.”
“Er komt een landelijk verbod op Zero-emissie zones om lokale ondernemers te beschermen.”
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
BBB wil meer en betere voorzieningen voor beroepschauffeurs en binnenvaart, zoals truckparkings en veilige rustplaatsen, om arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid te verbeteren. Ook wordt het goederenvervoer over water gestimuleerd om wegen te ontlasten.
“We stimuleren de totstandkoming van meer voorzieningen voor beroepschauffeurs en binnenvaart, zoals truckparkings en op/afstapplaatsen. Dit voorkomt onveilige situaties, zorgt voor rust en verbetert de arbeidsomstandigheden van deze onmisbare beroepsgroepen.”
“Goederenvervoer over het water kan wegen ontlasten. Daarom willen we betrouwbare bruggen, sluizen en tunnels, met slim gepland onderhoud en goede doorvaart garanties. Hierbij heeft de binnenvaart altijd voorrang op de pleziervaart.”
“Zorg voor veilige en comfortabele rustplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs met sanitaire voorzieningen.”
BBB stimuleert innovatie, schonere brandstoffen en voertuigen, maar wil dat dit niet leidt tot ontmoediging van autogebruik of beperking van bereikbaarheid. De partij wil een overgang naar schoner vervoer die haalbaar en betaalbaar is.
De PVV wil vervoer betaalbaar, toegankelijk en vrij houden, met een sterke nadruk op het behoud van de auto als primaire vervoersmiddel en het verbeteren van het openbaar vervoer zonder extra lasten of verplichtingen voor burgers. Ze verzetten zich tegen klimaatmaatregelen die vervoer beperken, zoals zero-emissiezones, rekeningrijden en verplichte elektrificatie, en pleiten voor meer asfalt, hogere snelheden en het behoud van regionale OV-voorzieningen. De partij wil daarnaast investeren in veiligheid en betaalbaarheid van het OV, en ziet groei van luchthavens als positief voor de economie.
De PVV verzet zich fel tegen maatregelen die autorijden duurder of moeilijker maken, zoals rekeningrijden, het verbod op brandstofauto’s en verplichte elektrische voertuigen. Ze zien autorijden als een basisvrijheid en economische noodzaak, en willen bestaande brandstofauto’s beschermen tegen nieuwe regelgeving.
De partij wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan, en investeren in meer asfalt en wegverbredingen. Dit moet files verminderen en de doorstroming verbeteren, waarbij de belangen van de automobilist centraal staan.
“Daarnaast willen we op de snelweg de hele dag 140 km/u rijden. De tijd van stilstand is voorbij.”
“Maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u waar dat veilig kan”
“Dit geld moet worden uitgegeven in het belang van de automobilist – aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
De PVV wil alle zero-emissiezones afschaffen en geen parkeerplekken exclusief voor elektrische auto’s. Ze vinden dat klimaatmaatregelen ondernemers en automobilisten onnodig benadelen en willen gelijke toegang tot steden en parkeerplaatsen voor alle voertuigen.
“Afschaffen van alle zero-emissiezones, overal in het land”
“Parkeerplekken niet exclusief voor elektrische auto’s, elke auto mag op elke parkeerplek staan”
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in.”
De PVV wil het openbaar vervoer verbeteren door betaalbare treinkaartjes, meer zitplaatsen, en het behoud van regionaal OV. Veiligheid wordt vergroot door bodycams voor NS-medewerkers, reisverboden voor overlastgevers en mogelijk de terugkeer van de Spoorwegpolitie.
“NS moet doen wat ze moet doen: genoeg treinen met voldoende zitplaatsen op tijd laten rijden – ook zeker in de spits!”
“Betaalbare treinkaartjes: geen verdere prijsverhogingen”
“Bodycams voor alle NS-medewerkers”
“Reisverbod voor ov-tuig”
“Terugkeer Spoorwegpolitie”
“Streek-ov behouden”
De PVV ziet luchthavens als essentieel voor de economie en wil Schiphol laten groeien en Lelystad Airport openen. In de scheepvaart willen ze geen gedwongen elektrificatie en moeten havens in Nederlandse handen blijven.
JA21 kiest voor behoud van individuele vervoersvrijheid, met een sterke nadruk op het recht op autogebruik en tegen het ontmoedigen daarvan via belastingen of verboden. Tegelijk wil de partij investeren in het openbaar vervoer en infrastructuur, maar verzet zich tegen dwingende elektrificatie en een lappendeken aan milieuzones. JA21 pleit voor realistische, betaalbare en technologische oplossingen in transport, logistiek en luchtvaart, zonder nationale koppen op Europese regelgeving.
JA21 ziet de auto als essentieel voor individuele vrijheid en zelfredzaamheid, vooral buiten de Randstad. De partij verzet zich tegen maatregelen die autorijden duurder of moeilijker maken, zoals accijnzen, rekeningrijden, kilometerheffing en verboden op brandstofauto’s.
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
“De eigen auto is een uiting van de individuele vrijheid van de Nederlander om zelf te bepalen wanneer en waarheen hij wil reizen.”
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen.”
“Ook een vanuit Brussel afgekondigd verbod van verkoop van brandstofauto’s per 1 januari 2035 en het instellen van milieuzones om de burger richting het elektrisch rijden te dwingen, wordt niet door JA21 gesteund.”
JA21 wil het openbaar vervoer op peil houden en verbeteren, met extra investeringen en aandacht voor grote projecten als de Lelylijn en Nedersaksenlijn. Ook pleit de partij voor structurele investeringen in vervanging en renovatie van infrastructuur.
“Het kwaliteitsniveau van het openbaar vervoer niet verder verschralen: het verdient daarom een investering van 0,04% van het BBP jaarlijks.”
“Om tot een verbetering van het openbaar vervoer te komen, met name ook voor de gebieden buiten de Randstad, zal aanzienlijk meer geïnvesteerd moeten worden. Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld.”
“Extra investering in vervanging en renovatie van de infrastructuur van 0,5% van het BBP.”
JA21 vindt dat elektrificatie van zwaar transport en wagenparken niet afgedwongen mag worden, vanwege praktische en economische bezwaren. De partij waarschuwt voor een lappendeken aan milieuzones die logistiek en bevoorrading bemoeilijken.
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ten slotte waarschuwt JA21 tegen het beleid van steeds meer gemeenten om hun binnensteden op slot te gooien voor vrachtwagens en bestel- en bevoorradingsvervoer door het instellen van milieuzones of zero-emissiegebieden.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
JA21 erkent het belang van transport en logistiek voor de economie en wil geen nationale koppen op Europese regelgeving. De partij ziet fossiele brandstoffen voorlopig als dominant en vindt dat elektrificatie alleen realistisch is waar het technisch en economisch haalbaar is.
“JA21 is tegen belastingen en regelgeving die brandstof kunstmatig duurder maken. Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek.”
“Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“De transportsector is mondiaal verweven en een louter nationale afbouw van fossiel is daarmee onrealistisch.”
JA21 ziet investeringen in binnenvaart, spoor en havens als essentieel om Nederland minder afhankelijk te maken van buitenlandse spelers en kwetsbare routes.
“Nederland ziet investering in behoud en versterking van binnenvaart, spoor en havens ook als een geopolitieke strategische opgave door ons land minder afhankelijk te maken van buitenlandse spelers en kwetsbare routes.”
NSC wil het vervoer in Nederland verbeteren door te investeren in openbaar vervoer, fietsvoorzieningen en het verduurzamen van goederen- en luchtvervoer. Ze leggen nadruk op bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, met specifieke aandacht voor regionale verbindingen, het spreiden van verkeer en het stimuleren van alternatieven voor de auto en het vliegtuig.
NSC ziet goed openbaar vervoer als essentieel voor bereikbaarheid en economische groei, vooral buiten de Randstad. Ze willen investeren in hoogfrequent OV, nieuwe spoorlijnen zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn, en betaalbare tickets, met als doel alternatieven voor de auto en korte vluchten aantrekkelijker te maken.
“We willen investeren in hoogfrequent openbaar vervoer van en naar de grotere steden, waar mogelijk met snelheden van 160-200 km/uur zodat ten opzichte van de auto duidelijk sprake is van tijdwinst.”
“Met aanleg van de Lelylijn versterken we de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van het noorden.”
“Investeringen in wegen en spoorlijnen moeten in balans zijn tussen de Randstad en de regio. Nederland. We kiezen voor gerichte investeringen in verbindingen buiten de Randstad om de regio bereikbaar te houden/maken en groei te bevorderen.”
“We verkennen de invoering van een ticket voor onbeperkt reizen door het hele land in de daluren voor een vast bedrag per maand, naar Duits voorbeeld.”
“Ticketprijzen in het regionale openbaar vervoer en bij de NS mogen niet harder stijgen dan de inflatie.”
NSC wil de fiets aantrekkelijker maken als vervoersmiddel, vooral in en tussen steden, door te investeren in fietsroutes, veilige schoolroutes en betere voorzieningen bij OV-knooppunten.
NSC wil het goederenvervoer verduurzamen door binnenvaart, spoor en short sea shipping te bevorderen, en stelt eisen aan het vervoer van gevaarlijke stoffen. Ze willen ook innovatie stimuleren en milieubelasting verminderen.
“We bevorderen het goederenvervoer met binnenvaart, short sea en spoor en versterken het landelijk netwerk van binnenhavens en overslagfaciliteiten.”
“Ook de binnenvaart zal een aandeel moeten leveren in het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen; we stellen hiervoor samen met de sector een ambitieus maar realistisch transitiepad op.”
“Vanwege de mogelijke toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de energietransitie (ammoniak) wordt het vervoer door buisleidingen als volwaardig alternatief ontwikkeld.”
NSC wil het aantal korteafstandsvluchten terugdringen, internationale treinverbindingen verbeteren en de luchtvaartsector verduurzamen via belastingen en innovatie.
“Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.”
“In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.”
“We stimuleren innovaties op het gebied van elektrisch vliegen en waterstof.”
NSC erkent dat de auto op het platteland vaak onmisbaar is en wil vervoer voor kwetsbare groepen, zoals leerlingen en mensen met een beperking, waarborgen.
“We willen dat de auto betaalbaar blijft, omdat er op het platteland vaak geen alternatief is.”
“Het vervoer van kwetsbare kinderen moet gegarandeerd zijn en mag niet lijden onder de tekortkomingen van gemeentelijke aanbestedingen.”
“We willen voor iedereen met een beperking een volwaardige deelname aan de samenleving bereiken door het realiseren van passende woningen, vervoer en kansen voor werk- en dagbesteding.”
Volt wil vervoer voor iedereen toegankelijk, duurzaam en betaalbaar maken, met een sterke focus op het verbeteren van (internationaal) openbaar vervoer en het ontmoedigen van vervuilend autoverkeer en korteafstandsvluchten. Ze investeren in treinverbindingen, betere fietsinfrastructuur, en een eerlijker tarievenstelsel, en willen vervoer in dunbevolkte gebieden verbeteren. Hun visie is dat duurzaam vervoer de logische en makkelijke keuze wordt voor alle Nederlanders.
Volt ziet de trein als het duurzame alternatief voor (inter)nationaal vervoer en wil het spoor aantrekkelijker en toegankelijker maken. Ze willen bestaande spoorlijnen versterken, internationale verbindingen verbeteren, en het boeken van internationale treinreizen makkelijker en goedkoper maken.
“We geven internationale treinen prioriteit. Dit zorgt niet alleen voor een betere internationale bereikbaarheid, maar ook voor een betere verbinding aan de grens en tussen steden.”
“We zetten in op internationale boekingssystemen voor Europese spoorwegen waar je gemakkelijk routes en prijzen kan vergelijken en met één ticket de hele treinreis boekt.”
“We realiseren zo snel mogelijk de spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen. Die is goedgekeurd door de EU binnen het uitgebreide Trans-European Transport Network (TEN-T).”
“We verplichten aanbieders van internationale treinreizen in Nederland om hun reizen twaalf maanden van tevoren op hun platforms beschikbaar te maken.”
“De prijs van een treinreis is vaak hoger dan dezelfde reis met het vliegtuig. Dat prijsverschil komt onder andere door een gebrek aan concurrentie op het spoor. We maken het toetreden tot de markt makkelijk door zekerheid te bieden aan nieuwe vervoerders.”
Volt wil dat iedereen, ook in minder dichtbevolkte gebieden, toegang heeft tot goed openbaar vervoer. Ze pleiten voor een nieuw tarievenstelsel, het afschaffen van dubbele instaptarieven, en het subsidiëren van innovatieve deur-tot-deur oplossingen.
“Iedereen in Nederland moet altijd en overal toegang hebben tot bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar openbaar vervoer om onder andere naar werk, dokter, school en sociale contacten te komen.”
“We voeren stapsgewijs een nieuw tarievenstelsel in voor openbaar vervoer. Het gebruik van openbaar vervoermiddelen dient voor iedereen betaalbaar, toegankelijk en aantrekkelijk te zijn.”
“Volt laat het dubbele instaptarief bij het wisselen van trein naar ander ov vervallen, zodat het combineren van vervoermiddelen goedkoper wordt.”
“Volt wil nieuwe oplossingen voor deur-tot-deurvervoer subsidiëren die voor meer bereikbaarheid zorgen op plekken met te weinig haltes of dienstregelingen.”
Volt wil de verkoop van fossiele voertuigen verbieden vanaf 2030, de motorrijtuigenbelasting vervangen door betalen naar gebruik, en investeren in fietsinfrastructuur en deelvervoer. Ze willen zo de transitie naar uitstootvrij vervoer versnellen.
“Volt pleit voor een verbod op de verkoop van motoren die fossiele brandstof gebruiken vanaf 2030. We halen daarmee het doel van de Europese klimaatmaatregelen met vijf jaar naar voren.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’.”
“Mobiliteit begint vaak met lopen en (elektrisch) fietsen op korte en middellange afstanden. Daarom investeren we in een betere fietsinfrastructuur met de aanleg van meer doorfietsroutes om langere afstanden snel en veilig te kunnen overbruggen.”
“We zorgen ervoor dat deelvervoer en openbaar vervoer elkaar zo veel mogelijk versterken.”
Volt wil autoverkeer en luchtvaart eerlijker belasten op basis van uitstoot en gebruik, korteafstandsvluchten verbieden, en de maximumsnelheid verlagen waar nodig voor klimaatdoelen.
“We belasten de volledige vervuiling van een auto. Daarom verrekenen we de uitstoot en grondstoffen die nodig zijn om een auto te maken door de BPM te heffen met een CO₂-grondslag.”
“We verbieden fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km). We zetten in op samenwerkingen met België, Frankrijk en Duitsland om het aanbod van alternatief vervoer te versnellen.”
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.”
BIJ1 wil vervoer radicaal hervormen door openbaar vervoer volledig te nationaliseren, gratis en toegankelijk te maken, en fors te investeren in infrastructuur buiten de Randstad. Tegelijkertijd zet de partij in op het verminderen van autogebruik en luchtvaart, met oog voor sociale rechtvaardigheid en klimaat, en met bijzondere aandacht voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
BIJ1 streeft naar een volledig genationaliseerd, gratis en toegankelijk openbaar vervoer, onder democratische controle van werknemers. Dit moet leiden tot betere bereikbaarheid, lagere kosten voor reizigers, en een einde aan marktwerking en winstgedreven exploitatie. Extra aandacht gaat uit naar infrastructuur buiten de Randstad en het verbeteren van toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
“Ov-bedrijven nationaliseren we en plaatsen we onder democratische controle van werknemers. Het openbaar vervoer wordt gratis en toegankelijk, en is uiterlijk in 2035 volledig elektrisch.”
“Vervolgens werken wij aan concurrentie in het ov afschaffen door ov-bedrijven volledig te nationaliseren: de NS fuseert met alle andere personenvervoerders op het spoor en ProRail samen tot één overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het hele Nederlandse spoornetwerk. Hetzelfde doen we met alle bus-, tram- en metrovervoerders.”
“We investeren in betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer (ov). Met extra aandacht voor verbeterde infrastructuur buiten de Randstad - de 4 grote steden. Alle bezuinigingen op het ov draaien we direct terug.”
“We schaffen de belasting (BTW) op vervoersbewijzen af, zodat deze direct overal goedkoper zijn.”
“De landelijke overheid, gemeenten en vervoerders nemen gezamenlijk maatregelen om toegankelijkheid van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer te verbeteren conform het vernieuwde Besluit Toegankelijkheid Openbaar Vervoer.”
“We zorgen waar mogelijk dat al het openbaar vervoer gelijkvloerse instap of betrouwbare schansen heeft - of allebei. We investeren in rolstoeltoegankelijke voertuigen, haltes en stations.”
BIJ1 wil het ov-netwerk uitbreiden met nieuwe spoorlijnen (zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn) en investeren in infrastructuur buiten de grote steden, om mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s te stimuleren.
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BIJ1 wil het autobezit en autogebruik verminderen door te investeren in ov, fietsen en deelvervoer, maar is tegen lastenverzwaring voor mensen die afhankelijk zijn van de auto. Belastingen en tarieven worden inkomensafhankelijk gemaakt.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“Totdat hoge kwaliteit en gratis openbaar vervoer de realiteit is, benadelen we de mensen die afhankelijk zijn van de auto niet. BIJ1 is tegen de kilometerheffing, tegen accijnsverhoging en tegen uitbreiding van betaald parkeren op grote schaal.”
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BIJ1 wil de luchtvaart structureel inkrimpen, korteafstandsvluchten uitfaseren ten gunste van het spoor, en accijns en btw op kerosine en vliegtickets invoeren. Er komt een progressieve vliegtaks, met bescherming voor diasporische gemeenschappen.
“Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart. Er komt accijns en BTW op kerosine en vliegtickets, waarmee eindelijk een einde komt aan de uitzonderingspositie van de luchtvaart binnen het belastingstelsel.”
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage. Daarbij geldt dat diasporische gemeenschappen uit de voormalige koloniën niet de dupe mogen worden van hogere ticketprijzen.”
BIJ1 wil geen snelwegverbredingen meer uitvoeren en vergroening van scheepvaart en havens stimuleren, met prioriteit voor duurzame mobiliteit en bescherming van natuur.
BVNL wil fors investeren in zowel wegen als openbaar vervoer, met een duidelijke voorkeur voor meer keuzevrijheid en minder overheidsbemoeienis voor automobilisten. De partij is tegen kilometerheffing en extra toezicht op automobilisten, wil accijnzen en belastingen verlagen, en pleit voor uitbreiding van infrastructuur zoals wegen, tunnels, vliegvelden en internationale treinverbindingen. BVNL ziet vervoer als essentieel voor economische groei en wil dat de overheid vooral faciliteert, niet stuurt.
BVNL vindt dat de infrastructuur achterloopt op de bevolkingsgroei en wil daarom fors investeren in uitbreiding van het wegennet en hoogwaardig openbaar vervoer. Dit moet files verminderen en de bereikbaarheid verbeteren, zowel nationaal als internationaal.
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Meer aandacht voor internationale treinverbindingen. Doorbreken van het monopolie van kaartverkoop door nationale vervoerders. Meer aandacht voor ProRail als bottle-neck voor nieuwe infrastructuur.”
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
“Busverbindingen in de provincie behouden.”
BVNL is fel tegen het invoeren van kilometerheffing, extra toezicht op automobilisten en het verbod op verbrandingsmotoren. De partij wil belastingen en accijnzen op vervoer verlagen en automobilisten volledige keuzevrijheid geven in het type auto.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
“De motorrijtuigenbelasting verlagen maar wél heffen op alle auto’s, dus ook elektrische auto’s.”
“De accijnzen op brandstoffen gaan omlaag, minimaal naar het EU-gemiddelde.”
“Het verbod op verbrandingsmotoren wordt geschrapt.”
“Automobilisten kiezen hun eigen auto, of dat nu een benzine, schone diesel, elektrische of hybride is. De overheid zal deze keuze niet door middel van belastingen of subsidies beïnvloeden.”
BVNL ziet luchtvaart als essentieel voor de economie en wil Schiphol laten groeien, Lelystad Airport openen en investeren in regionale vliegvelden om de druk te spreiden.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
Het CDA wil investeren in een bereikbaar, duurzaam en toekomstbestendig vervoerssysteem, waarbij maatwerk per regio en het versterken van zowel openbaar vervoer als goederenvervoer centraal staan. Ze pleiten voor robuuste spoorverbindingen, betaalbaar en toegankelijk OV, stimulering van duurzame logistiek, en investeren in infrastructuur voor zowel personen- als goederenvervoer. De partij benadrukt het belang van filebestrijding, zero-emissie-transport en het verbeteren van verbindingen tussen regio’s en economische centra.
Het CDA ziet investeren in het spoor en openbaar vervoer als essentieel voor bereikbaarheid, economische groei en leefbaarheid. Ze willen grote spoorprojecten versnellen en OV betaalbaar en toegankelijk houden, met aandacht voor regionale verschillen en kwetsbare groepen.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen.”
“Openbaar vervoer moet betaalbaar en toegankelijk zijn. Reizen met de bus of trein mag niet duurder zijn dan noodzakelijk, en het systeem moet werken vóór mensen – zeker voor senioren, jongeren en mensen die minder digitaal vaardig zijn.”
“We zorgen dat voorzieningen zoals ziekenhuizen, scholen en verenigingen ook zoveel mogelijk per ov bereikbaar zijn – binnen en buiten de Randstad.”
Het CDA wil duurzame mobiliteit bevorderen door deelmobiliteit, flexvervoer en zero-emissie-transport te stimuleren. Ze richten zich op innovatieve oplossingen per regio en investeren in laadinfrastructuur en logistieke e-corridors.
“We passen de wet aan, zodat het aanbieden van deelmobiliteit voor woningbouwcorporaties een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) wordt voor betaalbare woningbouw in stedelijk gebied met lage parkeernormen.”
“We stimuleren gemeenten en provincies bij creatieve initiatieven die (duurzame) mobiliteit en flexvervoer organiseren. Dit is een logisch verlengstuk van het ov mits goed geïntegreerd en publiek toegankelijk.”
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
Het CDA erkent het belang van goederenvervoer voor de economie en wil vervoer over water en spoor stimuleren, met oog voor duurzaamheid en veiligheid. Ze willen hoofdroutes voor gevaarlijke stoffen aanwijzen en de vrachtwagenheffing verbreden.
“Goederenvervoer is van belang voor onze economie. Multimodaal goederenvervoer krijgt voorrang: we stimuleren vervoer over water en spoor voor ons toekomstig verdienvermogen.”
“We willen een sterke binnenvaart en duurzaam vervoer over water. Daarom investeren we in betrouwbare vaarwegen, sluizen en bruggen. En vervoer over water zetten we centraal in logistieke verduurzamingsplannen.”
“De vrachtwagenheffing is deels bedoeld om de sector verder te verduurzamen. We verbreden de heffing naar alle wegen (niet alleen snelwegen), om sluiproutes te voorkomen.”
Het CDA vindt investeren in wegen, bruggen en tunnels noodzakelijk, vooral in regio’s waar de auto essentieel is. Ze willen filebestrijding aanpakken met slimme technologie en een spitsheffing invoeren om doorstroming en luchtkwaliteit te verbeteren.
“Investeren in weginfrastructuur is in deze regio’s geen luxe, maar een noodzaak.”
“We willen investeren in filebestrijding: slimme verkeerslichten, spitsmijdprogramma’s en incidentmanagement.”
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden.”
Het CDA wil de verbindingen tussen regio’s en tussen de Randstad en de regio versterken, met investeringen in nieuwe en bestaande infrastructuur. Dit moet bijdragen aan economische ontwikkeling en het mogelijk maken van woningbouw.
“We verbeteren de verbinding tussen de regio’s onderling en tussen de Randstad en de regio.”
“Veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en spoorwegen naderen het einde van hun technische levensduur. Onderhoud, vervanging en renovatie daarvan is van groot belang om Nederland in beweging te houden.”
“We investeren in nieuwe infrastructuur. Niet alles kan tegelijk, qua menskracht en stikstofruimte. We beginnen met projecten die zowel militair als maatschappelijk en economisch van belang zijn (dual use) en die het bouwen van nieuwe wijken mogelijk maken.”
FVD wil vervoer in Nederland betaalbaar, vrij en innovatief maken, met nadruk op meer keuzevrijheid, betere bereikbaarheid en minder overheidsbeperkingen. De partij stelt voor om te investeren in alle vervoerstypen (auto, OV, luchtvaart, hyperloop), accijnzen en belastingen te verlagen, en het openbaar vervoer uit te breiden en te verbeteren, vooral buiten de Randstad. Kern van hun visie is dat mobiliteit gelijk staat aan vrijheid en economische groei, waarbij innovatie en bereikbaarheid centraal staan.
FVD wil autorijden aantrekkelijker en betaalbaarder maken door de maximumsnelheid te verhogen, accijnzen en belastingen te verlagen, en trajectcontroles af te schaffen. Dit moet de bereikbaarheid en doorstroming verbeteren en de economie stimuleren.
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen, accijnzen op brandstof, bpm en bijtelling te verlagen en trajectcontroles te schrappen.”
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.”
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
FVD wil het openbaar vervoer in heel Nederland verbeteren door meer en langere treinen in te zetten, bushaltes in de regio te behouden of terug te brengen, en nachtverbindingen tussen grote steden te versterken. Hiermee wil de partij de ongelijkheid tussen stad en platteland verkleinen en mobiliteit voor iedereen toegankelijk maken.
“We investeren in trein, bus, tram en metro, zodat de bewegingsvrijheid in heel Nederland wordt bevorderd.”
“We zetten meer en langere treinen in op drukke trajecten, zodat overvolle treinen verdwijnen.”
“We stoppen met het schrappen van bushaltes en brengen verdwenen haltes terug in de regio, zodat ook afgelegen gebieden goed bereikbaar blijven.”
“We verbeteren de nachtverbindingen tussen de grote steden, zodat studenten, reizigers en nachtwerkers veilig en makkelijk thuiskomen.”
FVD wil het openbaar vervoer betaalbaar houden door de spitsheffing af te schaffen en te investeren in toegankelijkheid, zodat iedereen zich vrij kan verplaatsen.
“We schaffen de spitsheffing af, zodat reizen met het openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar blijft.”
“Daarnaast zetten wij in op een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen. Dat betekent: geen spitsheffing, betere nachtverbindingen tussen de grote steden en investeringen in alle vervoersmodaliteiten, zodat iedereen zich vrij en veilig kan verplaatsen.”
FVD wil inzetten op innovatieve vervoersoplossingen zoals hyperloop-technologie en een nieuwe luchthaven in de Noordzee, om Nederland toekomstbestendig en internationaal bereikbaar te houden.
“We investeren in de ontwikkeling van hyperloop-technologie, zodat Nederland vooroploopt in de ontwikkeling van supersnel en innovatief vervoer.”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
FVD wil de Nederlandse transportsector beschermen door strengere handhaving op opleiding, bijscholing en talenkennis van chauffeurs, en het aanpakken van uitbuiting en schijnconstructies met buitenlandse chauffeurs.
“We pakken onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aan, zodat de sector weer eerlijk en concurrerend wordt.”
“We handhaven streng op chauffeursopleidingen en verplichte bijscholing, zodat alleen goed opgeleide chauffeurs de weg op gaan.”
“We stellen eisen aan de talenkennis van chauffeurs, zodat zij de verkeersregels begrijpen en de veiligheid op onze wegen wordt gewaarborgd.”
De SGP ziet vervoer als een essentiële publieke dienst die bereikbaar, betaalbaar en duurzaam moet zijn, met bijzondere aandacht voor het platteland en logistieke sectoren. De partij pleit voor extra investeringen in openbaar vervoer, infrastructuur en verduurzaming van transport, waarbij zowel bereikbaarheid als milieubelasting centraal staan. Concrete voorstellen zijn onder meer het goedkoper maken van OV, stimuleren van emissieloos rijden, investeren in binnenvaart en het aanpakken van knelpunten in wegen, spoor en vaarwegen.
De SGP vindt dat het openbaar vervoer overal op orde moet blijven, met extra aandacht voor het platteland waar het aanbod afneemt. Het Rijk moet investeren in betaalbaar en voldoende OV, met concrete maatregelen zoals meer overstappunten, nieuwe stations en goedkopere tickets.
“Het openbaar vervoer (ov) is een publieke dienst die overal op orde moet blijven. Oók in het landelijk gebied! We maken ons grote zorgen over de verschraling van het busvervoer op onder meer het platteland: in 5 jaar tijd is dit met 10% afgenomen. Het Rijk moet daarom extra investeren in betaalbaar en voldoende ov.”
“Het ov wordt goedkoper door een btw-vrijstelling. De SGP wil verder gratis ov voor kinderen tot en met 11 jaar en terugkeer van de jongerendagkaart.”
“Er komen extra overstappunten auto-ov, bijvoorbeeld bij Utrecht-Lunetten. Dit stoptreinstation wordt een intercitystation met een aansluiting op de A27. Ook bij Harderwijk komt zo’n intercitystop. Er komen nieuwe stations bij onder meer Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord (op de lijn Amersfoort-Apeldoorn) en Staphorst.”
De SGP wil vervoer verduurzamen door emissieloos rijden te stimuleren, de binnenvaart te vergroenen en alternatieven voor vliegen te bevorderen. Daarbij wordt ingezet op techniekneutraliteit, ondersteuning van elektrische auto’s en het aantrekkelijk maken van tweedehands elektrische voertuigen.
“Bij verduurzaming van vervoer gaat het al snel over elektrische auto’s. Maar het is veel meer dan dat. Belangrijke aandachtspunten voor de SGP zijn het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer, ervoor zorgen dat er een markt ontwikkeld wordt voor betaalbare tweedehands elektrische auto’s, ervoor zorgen dat mobiliteit betaalbaar blijft voor mensen die ervan afhankelijk zijn, ook op het platteland, en ondersteuning van de binnenvaart.”
“De SGP wil het openbaar vervoer stimuleren, onder meer door het betaalbaar houden van ov-tickets en te investeren in overstappunten voor auto-ov.”
“De vliegbelasting voor vluchten over lange afstand wordt verhoogd. De opbrengst kan gedeeltelijk teruggesluisd worden naar de sector voor ondersteuning bij verduurzaming. In Europees verband zet Nederland in op betere internationale treinverbindingen.”
“Verduurzaming van de binnenvaart door vervanging van motoren en aanleg van bunkerplaatsen voor duurzame brandstoffen en stroom verdient steun.”
“Elektrisch rijden mag in ieder geval niet benadeeld worden ten opzichte van rijden op benzine en diesel. De gewichts-correctie blijft. SUV’s mogen niet bevoordeeld worden ten opzichte van kleinere auto’s. Eerder andersom.”
De SGP wil dat bestaande infrastructuur tijdig wordt gerenoveerd en dat knelpunten in wegen, spoor en vaarwegen worden aangepakt. Dit is nodig voor bereikbaarheid, economische ontwikkeling en veiligheid.
“Tijdige renovatie van bestaande infrastructuur gaat vóór op de aanleg van nieuwe infrastructuur, zodat de basis op orde blijft.”
“Voor aanpak van de filedruk is naast wegverbreding ook inzet op spreiding van autogebruik, meer thuiswerken en gebruik van alternatieve vormen van vervoer nodig.”
“Het Rijk investeert meer in het vaarwegennet. Achterstallig onderhoud bij sluizen en bruggen wordt aangepakt, evenals capaciteitsknelpunten, zoals bij de Volkeraksluizen.”
“De SGP wil de aanleg van de Nedersaksenlijn doorzetten.”
De SGP wil het aantal vluchten beperken, vooral ’s nachts, en milieukosten meenemen in ticketprijzen. Er wordt ingezet op betere internationale treinverbindingen als alternatief voor vliegen.
“Het aantal vluchten moet eerder omlaag dan omhoog, zeker in de nachtelijke uren. Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
“De SGP zet in op het meenemen van milieukosten in ticketprijzen, minder goedkope vakantievluchten die economisch weinig toegevoegde waarde hebben en minder geluidsoverlast rond Schiphol.”
“Nederland werkt samen met andere Europese landen aan betere internationale treinverbindingen zodat er meer alternatieven komen voor vliegreizen binnen Europa.”
De ChristenUnie wil fors investeren in schoon, betaalbaar en bereikbaar vervoer, met een sterke nadruk op openbaar vervoer, fiets en verduurzaming van mobiliteit. Ze keren bezuinigingen op het OV om, investeren miljarden in spoor en bus, en voeren maatregelen in om vervoer schoner, veiliger en slimmer te maken. Hun visie is dat mobiliteit mensen moet verbinden, maar niet ten koste mag gaan van milieu, leefbaarheid en bereikbaarheid voor iedereen.
De ChristenUnie ziet goed openbaar vervoer als essentieel voor bereikbaarheid, leefbaarheid en het tegengaan van files en vervuiling. Ze willen bezuinigingen terugdraaien, het aanbod uitbreiden, kaartjes goedkoper maken en grote infrastructurele projecten realiseren.
“We draaien de bezuiniging op het openbaar vervoer terug en stellen in navolging van de Bikker-gelden 300 miljoen euro per jaar beschikbaar voor versterking van het aanbod van busvervoer en goedkopere kaartjes.”
“Er wordt extra geïnvesteerd in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer. We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
“Om de treinkaartjes goedkoper te maken en de jongerendagkaart terug te laten keren, investeren we jaarlijks 120 miljoen euro.”
“Er komt een landelijk netwerk van frequente snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.”
“We zetten ons in voor een structurele verbetering van het doelgroepenvervoer, inclusief het leerlingenvervoer.”
De partij wil vervoer verduurzamen door zero-emissie voertuigen te stimuleren, een kilometerheffing in te voeren, en vrachtvervoer te vergroenen. Ze koppelen vervoer direct aan klimaat- en stikstofdoelen.
“We stimuleren het gebruik van zero-emissie auto’s. We passen de motorrijtuigenbelasting aan, via een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger.”
“Het wegvervoer draagt bij aan de nationale stikstofdoelstellingen. We stimuleren de productie van groene waterstof met het oog op vrachtvervoer, inclusief zwaar wegtransport.”
De ChristenUnie wil de fiets aantrekkelijker maken en investeert fors in fietsinfrastructuur en verkeersveiligheid, met speciale aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
“Daarom investeren we jaarlijks 200 miljoen euro in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur. Er komen meer fietsenstallingen bij OV-knooppunten en in binnensteden. Op elk station zijn deelfietsen beschikbaar.”
“Het aantal verkeersdoden moet omlaag. We verbeteren de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals wandelaars, fietsers, kinderen (op weg naar school) en ouderen.”
De partij wil het aantal vluchten beperken, Schiphol laten krimpen en internationale treinreizen aantrekkelijker maken als duurzaam alternatief voor korte vluchten.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen.”
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
“De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.”
De ChristenUnie wil transport over water verduurzamen en investeren in onderhoud van bestaande infrastructuur.
“Om duurzaam transport over water aantrekkelijker te maken, komt er een landelijk netwerk van overslaglocaties. We zetten in op verduurzaming van de binnenvaart door versneld in te zetten op innovatieve energieoplossingen zoals Zero Emmission Service (batterijcontainers).”
“Grote delen van ons spoor- en vaarwegennet zijn al meer dan vijftig jaar in gebruik en toe aan onderhoud. De komende jaren gaan we aan de slag om deze infrastructurele werken te vervangen en werken achterstallig onderhoud weg.”
De Partij voor de Dieren wil het vervoer in Nederland radicaal verduurzamen door fors te investeren in betaalbaar, toegankelijk en schoon openbaar vervoer, het autogebruik sterk te verminderen en vervuilende vervoersvormen te ontmoedigen. De partij kiest voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers, strengere regels voor dier- en goederenvervoer, en een verschuiving van individueel autobezit naar deelmobiliteit. Hun visie is gericht op klimaatwinst, leefbaarheid en sociale rechtvaardigheid.
De PvdD wil het openbaar vervoer goedkoper, uitgebreider en aantrekkelijker maken, zodat het een echt alternatief wordt voor de auto en het vliegtuig. Ook wordt de combinatie met fietsen gestimuleerd, met meer ruimte voor fietsers en voetgangers in de openbare ruimte.
“Wij kiezen ervoor om juist flink te investeren in betaalbaar, comfortabel en toegankelijk openbaar vervoer. Dat draagt bij aan de verduurzaming en het leefbaar houden van onze steden.”
“Het openbaar vervoer wordt minimaal 50% goedkoper, zodat het ov financieel aantrekkelijker wordt dan de auto. Voor mensen met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum wordt het openbaar vervoer gratis.”
“We investeren in veilige en snelle fietspaden, fietsstraten en snelfietsroutes, en in een aantrekkelijke groene omgeving, zoals bloemrijke bermen en struiken.”
“Er komt meer ruimte voor het meenemen van de fiets in het ov.”
De partij wil het aantal auto’s op de weg drastisch verminderen door deelmobiliteit te stimuleren, vervuilende auto’s te verbieden, snelheidslimieten te verlagen en het autobezit te ontmoedigen via fiscale maatregelen en kilometerheffing.
“De auto krijgt een nieuwe plek in het duurzame vervoerssysteem. We streven er niet naar alle fossiele auto’s te vervangen door elektrische. Met beter openbaar vervoer en meer deelmobiliteit hebben we ook minder personenauto’s nodig.”
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik.”
“De verkoop van auto’s die relatief vervuilend en gevaarlijk zijn, zoals pick-up trucks en SUV’s, wordt verboden met het oog op veiligheid en leefbaarheid van steden en dorpen.”
“Woonkernen worden zo veel mogelijk autovrij. Parkeren kan buiten de stad met goede P+R-voorzieningen.”
De PvdD wil het vervoer van goederen en dieren strenger reguleren en verduurzamen, met meer controle, hogere eisen en het ontmoedigen van lange transporten.
“Er komt veel strengere controle en handhaving van de Nederlandse en Europese transportregels. Onafhankelijke dierenartsen controleren het welzijn van dieren tijdens een transport.”
“Transporten van levende dieren uit de veehouderij naar landen buiten de EU zijn niet langer toegestaan.”
“Goederenvervoer wordt stiller, schoner en klimaatneutraal. Of het nu gaat om vervoer per trein, over de weg, over water of per leiding.”
Internationaal vervoer moet verschuiven van het vliegtuig naar de trein, met investeringen in Europese treinverbindingen en het duurder maken van vliegen.
“We maken van de trein de snelste, goedkoopste en prettigste manier om internationaal te reizen. Zo kan de trein echt een alternatief worden voor het vliegtuig.”
“We investeren in een betaalbaar en toegankelijk Europees treinnetwerk. Internationale tickets worden zodanig goedkoper dat de optie voor ov financieel aantrekkelijker wordt dan auto of vliegtuig.”
“De luchtvaartsector gaat betalen voor de uitstoot. Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft. De opbrengsten investeren we in duurzaam openbaar vervoer.”
De VVD wil vervoer in Nederland betaalbaar, innovatief en bereikbaar houden, met nadruk op investeringen in infrastructuur, stimulering van mobiliteitsinnovatie en het verbeteren van regionale en internationale verbindingen. De partij zet in op betaalbaar autorijden, versterking van het openbaar vervoer, stimulering van elektrisch rijden, en het aanpakken van verkeersveiligheid. Innovatie, veiligheid en bereikbaarheid staan centraal in hun visie op vervoer.
De VVD ziet goede infrastructuur als fundament voor economische groei en bereikbaarheid. Ze willen investeren in nieuwe en bestaande auto-, spoor- en waterwegen, knelpunten aanpakken en vergunningverlening versnellen, zodat iedereen snel en veilig kan reizen.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden.”
“Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken. We kijken bovendien ook naar een versnelling van vergunningverlening en de inzetbaarheid van kunstmatige intelligentie om de doorstroom van verkeer te verbeteren.”
De VVD wil voorkomen dat autorijden onbetaalbaar wordt, door accijnzen laag te houden en autobelastingen toekomstbestendig te hervormen, met oog voor werkenden en plattelandsregio’s.
“We houden daarom de brandstofaccijns betaalbaar. Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
“We verlagen de brandstofaccijns zodat autorijden betaalbaarder wordt.”
De VVD wil het openbaar vervoer betrouwbaarder, veiliger en innovatiever maken, onder andere door strengere afspraken met vervoerders, alternatieve aanbieders, hogere boetes voor overlastgevers en het stimuleren van mobiliteitsinnovatie met AI.
“We willen dat treinen veilig, op tijd en schoon zijn. We houden de NS en andere spoorvervoerders daarom strenger aan eerder gemaakte afspraken over veiligheid, punctualiteit en hoe schoon de treinen zijn.”
“We willen zorgen dat Nederland in de toekomst koploper is op het gebied van mobiliteitsinnovatie. Niet alleen over wat er op de weg, op het spoor of op het water rijdt of vaart, maar ook over hoe we met mobiliteit omgaan.”
“We passen regels en wetgeving daarvoor aan om vervoerinnovatie te vergemakkelijken en verschillende (nieuwe) vervoersmodaliteiten te combineren.”
De VVD wil reistijden tussen regio en Randstad verkleinen, inzet op projecten als de Lelylijn, en waar regulier OV ontbreekt, maatwerk en lokale alternatieven stimuleren.
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen. Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
“Waar regulier ov niet (meer) rijdt, blijft er wel behoefte aan verbinding. Daarom we versterken we dit met maatwerkoplossingen, slimme routes en nieuwe concessievormen. Daarnaast geven we meer ruimte aan kleinschalige lokale alternatieven waarbij inwoners elkaar helpen met vervoer.”
De VVD wil elektrisch rijden voor een brede doelgroep bereikbaar maken door de motorrijtuigenbelasting te herzien, de tweedehandsmarkt te stimuleren en de laadinfrastructuur te verbeteren.
“We willen graag dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk wordt. Daarom blijven we ons inzetten voor betaalbaarheid. We onderzoeken een andere vormgeving van de motorrijtuigenbelasting, zoals op basis van oppervlakte. Het is daarbij belangrijk dat we de tweedehandsmarkt stimuleren, zodat een elektrische auto voor een bredere doelgroep interessanter wordt.”
“We kijken naar een verbetering van de laadinfrastructuur, zodat de voorwaarden voor elektrisch rijden goed zijn.”
De VVD wil de verkeersveiligheid verbeteren door onveilige wegen aan te pakken, gemeenten meer ruimte te geven voor flitspalen, straffen voor verkeershufters te verhogen en handhaving op rijden onder invloed te versterken.
“We pakken onveilige N-wegen aan, richten wegen anders in, waarbij we oog houden voor een vlotte en veilige doorstroming, en zetten waar nodig flitspalen in.”
“We verhogen de straffen voor (stelselmatige) verkeershufters, onder meer door levenslange rijontzeggingen in te voeren en boetes te verhogen. Daarnaast verstevigen we de handhaving op rijden onder invloed van drugs en alcohol, en met een telefoon achter het stuur.”
De VVD wil het Europese treinnetwerk verbeteren voor snelle en goedkope verbindingen met Europese steden, onder andere door open toegang tot het spoorsysteem en uitrol van ERTMS.
“Als we in de toekomst goedkoop en snel naar Europese steden willen kunnen reizen, is het van belang dat we het Europese treinnetwerk versterken. Dit willen we doen door open toegang tot het spoorsysteem te verbeteren en ERTMS (European Rail Traffic Management System) zo snel mogelijk uit te rollen.”
GroenLinks-PvdA wil vervoer in Nederland betaalbaar, duurzaam en voor iedereen toegankelijk maken, met een sterke nadruk op uitbreiding en verbetering van het openbaar vervoer, elektrificatie en stimulering van lopen en fietsen. Ze pleiten voor forse investeringen in OV, een Klimaatticket van €59 per maand, meer spoorlijnen, en het versneld invoeren van betalen naar gebruik voor automobilisten. Hun visie is gericht op het verminderen van autoverkeer, het vergroenen van mobiliteit en het verbinden van regio’s, zodat iedereen – ongeacht inkomen of woonplaats – goed kan reizen.
GroenLinks-PvdA wil het OV betaalbaarder en toegankelijker maken voor iedereen, met speciale aandacht voor mensen met een kleine portemonnee en regio’s waar het OV is afgenomen. Ze stellen een Klimaatticket voor en willen het OV-aanbod uitbreiden, vooral in kleinere dorpen en buiten de spits.
“Het ov is voor veel mensen te duur. Daarom komt er op korte termijn een Klimaatticket van 59 euro per maand, naar Duits voorbeeld. Daarmee kan iedereen in de daluren onbeperkt reizen met alle vormen van het ov.”
“We keren de trend van afnemend, winstgedreven ov-aanbod en introduceren nieuwe buslijnen, ook in kleine dorpen. Dit betekent betere buslijnen die vaker rijden, ook in de avonduren, en hubs met verschillende vormen van deelvervoer.”
“We breiden het aantal treinstations in Nederland fors uit door (her)opening van stations langs bestaande, nieuwe en gereactiveerde lijnen.”
“Haltetaxi’s krijgen dezelfde tarieven als regulier ov.”
De partij zet zwaar in op verduurzaming van vervoer, met elektrificatie van alle treinlijnen, stimulering van lopen, fietsen en deelmobiliteit, en het normeren van elektrisch rijden. Dit moet zorgen voor schonere lucht, minder geluidsoverlast en meer biodiversiteit.
“Nieuwe grote volkshuisvestingslocaties worden altijd gekoppeld aan de ontwikkeling van projecten die duurzaam vervoer realiseren, zoals uitstekende loop- en fietsnetwerken, openbaar vervoer en deelmobiliteit.”
“We elektrificeren alle treinlijnen in Nederland.”
“Voor automobilisten wordt elektrisch de norm. Zo zorgen we ervoor dat in Nederland vanaf 2030 alleen nog elektrische voertuigen worden verkocht, inclusief brom- en snorfietsen.”
GroenLinks-PvdA wil het spoorwegnet fors uitbreiden, met nieuwe lijnen zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn, internationale verbindingen, en het doortrekken van de Noord-Zuidlijn. Ook willen ze de regie op het OV versterken en de aansluiting tussen hoofd- en regionale netten verbeteren.
“Het treinnet wordt uitgebreid. We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden. De Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen gaat rijden en we onderzoeken welke verdere uitbreidingen noodzakelijk zijn.”
“De Noord-Zuidlijn wordt naar Schiphol en Hoofddorp doorgetrokken.”
“De aansluiting van het hoofdrailnet met regionale netten moet naadloos zijn, verschillende check-insystemen horen daar niet bij.”
Om autoverkeer te ontmoedigen en eerlijker te beprijzen, wil GroenLinks-PvdA versneld betalen naar gebruik invoeren, met lagere tarieven in regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief.”
De partij wil internationale treinverbindingen verbeteren en aantrekkelijker maken, onder meer door accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets, zodat de trein een volwaardig alternatief voor vliegen wordt.
“We maken Nederland goed bereikbaar met internationale treinen en sluiten die goed aan op het binnenlandse vervoer. Er komt een eenvoudig boekingssysteem voor internationale treinreizen.”
“We maken internationale treinkaartjes aantrekkelijker met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.”
De SP wil dat vervoer in Nederland betaalbaar, toegankelijk en duurzaam wordt, met een sterke nadruk op gratis en goed openbaar vervoer voor iedereen. Ze pleiten voor forse investeringen in trein-, bus- en tramlijnen, het afschaffen van marktwerking, en het stimuleren van schone alternatieven zoals fietsen. De partij wil vervoer niet overlaten aan de markt, maar ziet het als een publieke voorziening die iedereen moet bereiken, ongeacht inkomen of woonplaats.
De SP vindt dat openbaar vervoer een basisvoorziening moet zijn, gratis of fors goedkoper, zodat niemand wordt buitengesloten door kosten. Dit moet bijdragen aan sociale gelijkheid, klimaatdoelen en economische bereikbaarheid.
“We maken ons hard voor openbaar vervoer dat niemand uitsluit door de omvang van hun portemonnee. De reis naar werk, familie en zorg is belangrijk voor mens, maat schappij, klimaat en economie. Daarom moet het openbaar vervoer zo snel mogelijk vrije toegang bieden. In opmaat hiernaartoe maken we het openbaar vervoer direct goedkoper door de prijzen met 25 procent te verlagen en een goedkoop maandabonnement (zoals het Duitslandticket) in te voeren. Ook maken we stads en streekvervoer meteen gratis voor ouderen (65+), kinderen (12), scholieren en mensen met een beperking.”
“Wij willen het openbaar vervoer gratis maken voor de gebruikers. Zo kan iedereen reizen naar werk, onderwijs, vrienden en familie. Dat is goed voor mens, economie en klimaat.”
De SP wil het OV-netwerk uitbreiden en verbeteren, met meer verbindingen en betere bereikbaarheid voor alle regio’s, inclusief kleine dorpen en buitengebieden. Ze keren zich tegen de afbraak van OV en willen vaste dienstregelingen behouden.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
“We stoppen de afbraak van het openbaar vervoer en zorgen ervoor dat iedereen met de bus, tram of trein bij een ziekenhuis, school en supermarkt kan komen. We investeren in provincies en vervoerregio’s, heropenen stations en starten nieuwe buslijnen. Ook in kleine dorpen en ’s avonds.”
“Vervoer op afroep kan nooit een volwaardig alternatief zijn voor een vaste dienstregeling en mag zeker niet duurder zijn. Daarom investeren we in goed en frequent openbaar vervoer, ook in dorpen en buitengebieden.”
De SP wil af van marktwerking en concurrentie in het OV. Ze pleiten voor één publiek spoorbedrijf en uniforme tarieven, met voldoende personeel voor veiligheid en service.
“We stoppen met concurrentie op het spoor en verschillende bedrijven met eigen tarieven en paaltjes. De NS en ProRail worden één publiek spoorbedrijf dat verantwoordelijk is voor het hele spoor vervoer, met meer zichtbaar personeel op stations en in treinen voor veiligheid en service.”
De SP wil dat het OV en alle haltes/stations volledig toegankelijk worden voor mindervaliden en mensen met een beperking.
“Het openbaar vervoer wordt 100 procent toegankelijk voor mindervaliden en mensen met een beperking. Dit geldt ook voor de stations en ovhaltes.”
De SP wil internationale treinverbindingen verbeteren en goedkoper maken, zodat de trein het logische alternatief wordt voor korte vluchten. Zodra alternatieven er zijn, willen ze korte vluchten verbieden.
De SP investeert in veilige en comfortabele fiets- en wandelinfrastructuur, met extra aandacht voor fietsstallingen, ov-fietsen en snelfietspaden.
“We investeren fors in veilige en comfortabele fiets en wandelinfrastructuur, zodat mensen ook makkelijk en duurzaam kunnen kiezen voor lopen of fietsen.”
“We investeren in meer bewaakte fietsenstallingen bij stations, breiden het aantal ovfietsen uit en pakken fietsdiefstal harder aan.”
De SP wil het doelgroepenvervoer (voor ouderen en mensen met een beperking) nationaal regelen, zodat iedereen veilig en op tijd kan reizen, ongeacht woonplaats.
“We organiseren het doelgroepenvervoer nationaal, zodat iedereen, van ouderen tot mensen met een beperking, fijn, veilig en op tijd kan reizen, ongeacht waar je woont in Nederland.”
De SP wil goederenvervoer verduurzamen door meer in te zetten op vervoer over water in plaats van vrachtwagens.
“Vervoer over water helpt bij de verduurzaming van het vervoer van goederen, door deze effectief in te zetten ten opzichte van wegtransport. Dat leidt tot minder vrachtwagens, minder uitstoot en minder files.”
D66 wil het vervoer in Nederland groener, toegankelijker en betaalbaarder maken, met een sterke focus op openbaar vervoer, fietsen en verduurzaming van mobiliteit. Ze investeren in betere ov-verbindingen, maken treinreizen aantrekkelijker dan vliegen binnen Europa, en zetten in op toegankelijke en schone vervoersopties voor iedereen. D66 wil daarnaast het autoverkeer verduurzamen door rekeningrijden en het stimuleren van elektrische auto's.
D66 ziet goed openbaar vervoer als essentieel voor deelname aan de samenleving en wil het aanbod uitbreiden, bezuinigingen terugdraaien en ov toegankelijker maken, ook voor mensen met een beperking. Ze willen verschillende vervoersvormen slim combineren en investeren in ov-knooppunten en een Nederlandpas.
“We draaien de bezuinigingen op het (regionale) openbaar vervoer terug. Ook maken we extra geld vrij voor het Mobiliteitsfonds, zodat er voldoende geld is voor beheer en onderhoud én voor nieuwe infrastructuur.”
“We combineren verschillende soorten openbaar, publiek en doelgroepenvervoer slimmer. Zo worden aanrijtijden korter en wordt het goedkoper en makkelijker voor mensen. Rond stations investeren we in ov-knooppunten.”
“D66 wil reizen met het openbaar vervoer toegankelijker en aantrekkelijker maken. We voeren een Nederlandpas in: één kaart waarmee iedereen voor een vaste lage prijs buiten de spits in heel Nederland met de bus, tram, metro en trein kan reizen.”
“Voor mensen met een fysieke beperking zijn te veel plekken moeilijk bereikbaar door ontoegankelijk openbaar vervoer. Nederland moet voor iederéén toegankelijk zijn. De afspraken hierover tussen Rijk, provincies en gemeenten moeten zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Ook voeren we afdwingbare normen in voor toegankelijkheid, zoals voor gebouwen, vervoer en de publieke ruimte.”
D66 wil internationale treinreizen stimuleren als duurzaam alternatief voor vliegen, door betere aansluiting op het Europese hogesnelheidsnetwerk en prijsvoordelen voor treinreizen tot 700 kilometer.
“Treinreizen in Europa moet makkelijker worden door een betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en een Europese Spoorautoriteit. Het openbaar vervoer voor afstanden tot 700 kilometer moet goedkoper zijn dan het vliegtuig.”
D66 zet in op schoner vervoer van goederen en personen, met meer vervoer over water en spoor, betere aansluiting van bedrijventerreinen, en stimulering van fietsen en deelmobiliteit.
“D66 wil goederen vaker veilig en schoon vervoeren over het water en per trein. Hiervoor worden bedrijventerreinen beter aangesloten op het spoor.”
“We willen bijvoorbeeld dat deelmobiliteit zoals (elektrische) fietsen en elektrische auto’s standaard onderdeel wordt van het vervoersaanbod. Ook vergroten we het aanbod sterk.”
“Er komen meer en betere doorfietsroutes, meer fietsenstallingen en toegankelijke fietsen voor mensen met een specifieke behoefte.”
D66 wil de uitstoot van autoverkeer terugdringen door rekeningrijden in te voeren, elektrische auto's te stimuleren en emissievrije zones te ondersteunen, met aandacht voor regio’s met weinig ov.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
“We stimuleren betaalbare elektrische auto’s met subsidies en belastingvoordelen.”
“Gemeenten krijgen hulp bij het invoeren van emissievrije zones. Het Rijk neemt hierin de leiding waardoor het voor gemeenten makkelijker wordt om in te voeren en voor ondernemers duidelijker waar ze aan moeten voldoen.”
50PLUS vindt mobiliteit essentieel voor jong en oud en wil dat vervoer bereikbaar en betaalbaar blijft, vooral voor ouderen. De partij pleit voor behoud en verbetering van openbaar vervoer, bescherming van automobilisten tegen hoge lasten, en extra aandacht voor verkeersveiligheid, met name voor kwetsbare groepen. Concrete voorstellen zijn onder andere gratis parkeren bij zorginstellingen, het bevriezen van accijnzen op brandstof, en het stimuleren van vrijwillig helmgebruik op elektrische tweewielers.
50PLUS ziet mobiliteit als een basisbehoefte en vindt dat de overheid verantwoordelijk is voor goede bereikbaarheid, ook in gebieden waar het OV verdwijnt. Ze willen alternatieven faciliteren en het OV voor iedereen toegankelijk en betaalbaar houden.
De partij vindt dat de auto vaak onmisbaar is, vooral waar OV verdwijnt, en wil automobilisten beschermen tegen hoge kosten door accijnzen te bevriezen en parkeerkosten bij zorginstellingen te beperken.
50PLUS maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid van ouderen, gehandicapten, wandelaars en fietsers. Ze willen nieuwe vervoersmiddelen reguleren en het dragen van een helm op elektrische tweewielers stimuleren via voorlichting, niet via verplichting.
“De veiligheid in het verkeer van wandelaars en fietsers en van ouderen en gehandicapten komt steeds meer in het geding en het gedrang.”
“Nieuwe vervoersmiddelen die de veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen, worden gereguleerd.”
“Een helm voor de bestuurders van alle tweewielers die elektrisch worden aangedreven willen wij stimuleren via goede voorlichting en niet verplichten.”
Om de mobiliteit van vooral ouderen niet onnodig te beperken, wil 50PLUS dat beslissingen over rijbewijsinvordering snel worden afgehandeld.
“Beslissing en afhandeling bij een invordering van een rijbewijs dient binnen 2 weken te geschieden.”
DENK wil vervoer betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen, met speciale aandacht voor lage inkomens, jongeren en ouderen. Ze investeren in openbaar vervoer, maken autorijden goedkoper, stimuleren elektrisch rijden en willen vliegen betaalbaar én duurzamer maken. Hun visie draait om mobiliteit als recht, met nadruk op klimaatrechtvaardigheid en sociale inclusie.
DENK ziet mobiliteit als een recht en wil dat iedereen, ongeacht inkomen of leeftijd, toegang heeft tot goed en betaalbaar vervoer. Ze willen investeren in het openbaar vervoer, gratis OV voor kwetsbare groepen en een dekkende dienstregeling.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen (65+), kinderen en jongeren. Mobiliteit moet voor deze groepen altijd toegankelijk blijven.”
DENK wil autorijden betaalbaar houden door accijnzen te verlagen, geen rekeningrijden in te voeren en parkeertarieven te maximeren. Ze willen voorkomen dat automobilisten financieel worden benadeeld.
Om vervoer duurzamer te maken, wil DENK investeren in elektrisch rijden en dit betaalbaar maken voor lage en middeninkomens.
“Wij gaan investeren in elektrisch rijden. Er komt een toegankelijke regeling om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor lage en middeninkomens.”
DENK wil vliegen betaalbaar houden door tegen de vliegtaks te zijn, maar tegelijk investeren in schoner vliegen en overlast voor omwonenden verminderen.
“Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen.”
DENK wil de taxibranche ondersteunen door betaalbare verzekeringen en eerlijke concurrentie te bevorderen.
“Wij willen de taxibranche ondersteunen door in te zetten op betaalbare verzekeringen en eerlijke concurrentie.”