BBB wil versterkte gebedsoproepen en groepsgebeden in de openbare ruimte verbieden, als onderdeel van bredere maatregelen tegen radicalisering en ongewenste buitenlandse beïnvloeding. De partij ziet deze gebedsoproepen als een uiting van parallelle gemeenschappen en een risico voor integratie en openbare orde. BBB stelt voor om dit wettelijk te regelen en koppelt het aan een strengere aanpak van haatpredikers en buitenlandse invloeden.
BBB wil het gebruik van versterkte gebedsoproepen (zoals via luidsprekers) en groepsgebeden in de openbare ruimte verbieden. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel om de integratie te bevorderen, radicalisering tegen te gaan en de invloed van buitenlandse en extremistische stromingen te beperken. De partij koppelt deze maatregel expliciet aan zorgen over parallelle gemeenschappen en de openbare orde.
“We willen versterkte gebedsoproepen en groepsbidden in de openbare ruimte verbieden.”
Naast het verbod op versterkte gebedsoproepen wil BBB buitenlandse haatpredikers weren, als onderdeel van het tegengaan van radicalisering en ongewenste buitenlandse beïnvloeding. Dit wordt in één adem genoemd met het verbod op versterkte gebedsoproepen, waarmee BBB een samenhangend pakket van maatregelen voorstelt gericht op het beperken van extremistische invloeden.
“Haatpredikers uit het buitenland ontzeggen we de toegang tot ons land.”
JA21 wil versterkte gebedsoproepen in Nederland expliciet verbieden en neemt hiervoor een initiatiefwetsvoorstel als uitgangspunt. Dit past binnen hun bredere visie op het handhaven van de scheiding tussen kerk en staat en het beperken van religieuze uitingen in de openbare ruimte.
JA21 ziet versterkte gebedsoproepen als een ongewenste religieuze uiting in de openbare ruimte en wil deze daarom wettelijk verbieden. Dit wordt gekoppeld aan het initiatiefwetsvoorstel Eerdmans/Stoffer, waarmee zij beogen de openbare orde en neutraliteit in de publieke ruimte te waarborgen.
“Versterkte gebedsoproepen verbieden via initiatiefwetsvoorstel Eerdmans/Stoffer.”
Het verbod op versterkte gebedsoproepen past in JA21’s bredere streven naar een strikte scheiding tussen kerk en staat. Zij willen geen religieuze bijeenkomsten in de openbare ruimte en beperken de zichtbaarheid van religie in het publieke domein.
“Handhaving van de strikte scheiding tussen kerk en staat. Dus geen religieuze bijeenkomsten in de openbare ruimte en geen overheidsdienaren bij religieus gerelateerde bijeenkomsten.”
De PVV is uitgesproken tegen islamitische gebedsoproepen in Nederland en wil deze volledig verbieden. Hun belangrijkste concrete voorstel is een wettelijk verbod op de islamitische gebedsoproep, als onderdeel van bredere maatregelen tegen zichtbare islamitische uitingen in de publieke ruimte. De partij positioneert dit als bescherming van de Nederlandse cultuur en identiteit.
De PVV wil een totaalverbod op de islamitische gebedsoproep in Nederland. Dit voorstel wordt gepresenteerd als onderdeel van een bredere agenda om islamitische uitingen in het publieke domein te beperken, met als doel het behoud van de Nederlandse cultuur en het tegengaan van islamisering. De partij ziet de gebedsoproep als een ongewenste, versterkte religieuze uiting in de openbare ruimte.
De SGP is uitgesproken tegen het gebruik van versterkte (met luidsprekers) islamitische gebedsoproepen in de publieke ruimte en wil deze expliciet verbieden. Daarnaast wil de partij het luid ten gehore brengen van islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra verbieden, met als argument dat dit andere, vaak getraumatiseerde bewoners kan schaden. De kern van hun visie is dat versterkte islamitische gebedsoproepen niet passen in de Nederlandse publieke ruimte en dat rekening moet worden gehouden met de gevoelens van anderen.
De SGP vindt dat islamitische gebedsoproepen met geluidsversterking niet thuishoren in de publieke ruimte. Dit standpunt is ingegeven door hun visie op de openbare orde en het publieke karakter van religieuze uitingen, waarbij zij menen dat versterkte gebedsoproepen niet passen binnen de Nederlandse context.
“Islamitische gebedsoproepen met geluidsversterking horen niet in de publieke ruimte.”
De SGP wil het luid ten gehore brengen van islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra verbieden, omdat dit volgens hen voor andere, vaak getraumatiseerde bewoners uiterst pijnlijk kan zijn. Dit standpunt richt zich specifiek op de bescherming van kwetsbare groepen binnen opvanglocaties.
“Het luid ten gehore brengen van islamitische gebedsoproepen in asielzoekerscentra wordt verboden omdat dit voor andere, vaak getraumatiseerde bewoners uiterst pijnlijk kan zijn.”
De VVD wil versterkte vocale gebedsoproepen in de openbare ruimte in principe verbieden, omdat deze volgens de partij de openbare orde kunnen verstoren en integratie kunnen tegenwerken. Het voorstel is concreet gericht op het niet meer toestaan van dergelijke gebedsoproepen, met als doel de leefbaarheid en samenhang in de samenleving te beschermen. De VVD koppelt dit aan bredere zorgen over integratie en het voorkomen van overlast.
De VVD stelt voor om versterkte (met luidsprekers) gebedsoproepen in de openbare ruimte in beginsel niet meer toe te staan en te verbieden. De partij ziet deze oproepen als mogelijk verstorend voor de openbare orde en als een belemmering voor integratie, en wil daarom een duidelijk wettelijk verbod instellen.
“Versterkte vocale gebedsoproepen in de openbare ruimte worden in beginsel niet meer toegestaan en verboden.”
“We willen regelen dat gebedsoproepen kunnen worden verboden als deze de openbare orde verstoren, integratie tegenwerken of niet kunnen rekenen op draagvlak in de omgeving.”
BVNL is tegen religieuze gebedsoproepen (zoals de azan) in de publieke ruimte en wil deze expliciet verbieden. Het programma noemt geen onderscheid tussen gewone of versterkte gebedsoproepen: alle vormen van religieuze diensten en gebedsoproepen in de publieke ruimte worden afgewezen. Dit past in hun bredere visie op het weren van religieuze uitingen uit het publieke domein.
BVNL wil geen religieuze diensten en geen (versterkte) gebedsoproepen zoals de azan in de publieke ruimte toestaan. Dit standpunt is onderdeel van hun streven naar het beperken van religieuze uitingen in het publieke domein, met als doel de neutraliteit van de openbare ruimte te waarborgen.
“Geen religieuze diensten en geen azan in de publieke ruimte.”
Het verkiezingsprogramma van D66 bevat geen concrete standpunten, beleidsvoorstellen of expliciete uitspraken over "versterkte gebedsoproepen". Er wordt niet gesproken over het toestaan, beperken, reguleren of anderszins behandelen van versterkte gebedsoproepen (zoals de oproep tot gebed via luidsprekers bij moskeeën). D66 benoemt wel het belang van bescherming van religieuze gemeenschappen, maar zonder specifieke verwijzing naar gebedsoproepen.
D66 doet in het programma geen uitspraken over het toestaan, verbieden of reguleren van versterkte gebedsoproepen. Er zijn geen concrete beleidsmaatregelen of visies geformuleerd die direct betrekking hebben op dit onderwerp. De partij benoemt wel het belang van veiligheid en bescherming voor religieuze instellingen, maar dit is niet specifiek gekoppeld aan het onderwerp gebedsoproepen.
“We nemen extra beveiligingsmaatregelen waar dat nodig is, zoals bij moskeeën en synagogen.”
DENK vindt dat de islamitische gebedsoproep (adhan) expliciet beschermd moet worden, vergelijkbaar met het luiden van kerkklokken. Zij willen wettelijke waarborgen zodat moskeeën hun gebedsoproep zonder belemmeringen kunnen laten horen, als onderdeel van het recht op religieuze vrijheid en gelijke behandeling van religies.
DENK pleit voor een expliciete bescherming van de islamitische gebedsoproep, zodat deze gelijk wordt behandeld aan kerkklokken. Dit standpunt komt voort uit het streven naar gelijke behandeling van religies en het tegengaan van discriminatie van moslims. Het adresseren van bestaande belemmeringen voor de adhan wordt gezien als een noodzakelijke stap voor religieuze vrijheid.
“Betere bescherming van de gebedsoproep. Net zoals kerken hun klokken mogen luiden, wordt ook het recht op de islamitische gebedsoproep explicieter beschermd.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma