De SGP is kritisch over het versoepelen van AI-regelgeving en pleit juist voor strenge ethische kaders, transparantie en menselijke controle bij de inzet van AI. Ze willen geen versoepeling van de AI Act, maar juist aanvullende waarborgen, ethische toetsing en strikte regulering om publieke waarden, privacy en veiligheid te beschermen. Concrete voorstellen zijn het instellen van ethische commissies, menselijke eindbeslissingen en strengere regels voor risicovolle AI-systemen.
De SGP benadrukt dat AI-systemen aan strikte ethische en wettelijke eisen moeten voldoen, waarbij menselijke controle, transparantie en privacy centraal staan. Ze willen geen versoepeling van bestaande of toekomstige AI-regelgeving, maar juist aanvullende waarborgen en onafhankelijke toetsing om misbruik, vooringenomenheid en oncontroleerbare besluitvorming te voorkomen.
“Voor de toelating van nieuwe technologische ontwikkelingen met grote impact op de samenleving is een ethische toelatingscommissie nodig.”
“AI-systemen moeten voldoen aan de principes van proportionaliteit, subsidiariteit, dataminimalisatie en transparantie. De eindbeslissing moet altijd bij een mens liggen.”
“Er moeten ethische richtlijnen worden geïntegreerd voor AI waaronder het voorkomen van vooringenomenheid en het beschermen van privacy. Regelmatige controles en onafhankelijke evaluaties zijn noodzakelijk om te garanderen dat AI-systemen op een eerlijke, veilige en betrouwbare manier functioneren.”
“Algoritmes moeten altijd te herleiden zijn zodat beslissingen en de manier waarop deze tot stand gekomen zijn duidelijk en controleerbaar blijven.”
“De regels voor verkoop van riskante AI-systemen aan buitenlandse partijen moeten aangescherpt worden.”
De SGP ziet risico’s in buitenlandse dominantie en pleit voor investeringen in eigen AI-capaciteit en strengere exportregels, niet voor versoepeling van Europese AI-wetgeving. Ze willen dat het Nederlands belang voorop staat en dat risicovolle AI-systemen niet zomaar naar het buitenland mogen.
“Nederland moet ook zelf investeren in kunstmatige intelligentie om te voorkomen dat China en de VS alle touwtjes in handen krijgen.”
“Nederland heeft meer technologische soevereiniteit nodig. De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
Volt is uitgesproken vóór strikte en effectieve implementatie van de Europese AI Act (AI-verordening) en pleit niet voor versoepeling. Hun focus ligt op het versterken van toezicht, handhaving en het waarborgen van Europese waarden en grondrechten bij AI-toepassingen, met extra middelen voor implementatie en toezicht.
Volt wil dat Nederland de AI-verordening strikt uitvoert en zich in EU-verband inzet voor versterking van toezicht en handhaving, in plaats van versoepeling. Ze benadrukken het belang van Europese standaarden, voldoende middelen voor implementatie en het centraal stellen van grondrechten en ethiek bij AI-gebruik.
“Er komen genoeg middelen beschikbaar voor de implementatie van de AI-verordening in de EU. Nederland zet in EU-verband in op het versterken van het EU-AI-kantoor om de hoogste risicocategorie ‘General-Purpose-AI’-modellen te ondersteunen.”
“AI en algoritmen die door de overheid en in de uitvoering gebruikt worden om beslissingen te nemen die invloed hebben op mensen, moeten verplicht getoetst worden aan grondrechten en ethische kaders.”
“AI die de overheid inzet, voldoet altijd aan de AI-verordening en de Europese eisen en waarden. Door dit op Europees niveau goed te regelen, is het volgen en uitvoeren van de wet in Nederland gemakkelijker en goedkoper.”
“Volt wil investeren in toezicht en handhaving op Europese wet- en regelgeving en we versterken bestaande kaders waar nodig.”
“De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) krijgt structureel meer middelen om haar toezichtstaken onafhankelijk en effectief uit te voeren.”
Volt verzet zich expliciet tegen het afzwakken van Europese regelgeving rondom AI en privacy, en benadrukt het belang van fundamentele rechten en vrijheden.
“Volt wil dat Nederland bij het maken van nieuwe wet- en regelgeving in Europees verband vasthoudt aan de bescherming van fundamentele rechten en vrijheden en Europese waarden als privacy, informatievrijheid en gelijkheid.”
“Voor Volt is het afzwakken van end-to-end encryptie ten behoeve van schijnveiligheid onaanvaardbaar. Online communicatie blijft dus beschermd.”
De ChristenUnie is kritisch over het versoepelen van AI-regulering en pleit juist voor strikte ethische kaders, transparantie en overheidsregie bij de inzet van kunstmatige intelligentie. Ze benadrukken het belang van bescherming van privacy, lichamelijke integriteit en het voorkomen van ontwrichtende gevolgen voor de rechtsstaat. Concrete voorstellen zijn onder meer het verplichten van een algoritmeregister, het waarborgen van privacy in de zorg en het uitsluiten van commercieel gebruik van data.
De ChristenUnie ziet de opkomst van AI als een grote maatschappelijke uitdaging met potentieel ontwrichtende gevolgen en wil daarom duidelijke ethische kaders en regie van de overheid. Ze zijn kritisch op versoepeling van AI-regulering en pleiten juist voor streng toezicht en bescherming van burgers.
“De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van onze tijd, met potentieel ontwrichtende gevolgen voor onder andere de rechtsstaat. Daarom vindt de ChristenUnie dat dit duidelijke ethische kaders en regie van de overheid vraagt.”
Om de inzet van AI en algoritmes transparant te maken, wil de ChristenUnie een verplicht algoritmeregister invoeren. Dit moet zorgen voor inzicht in hoe algoritmes worden ingezet en voorkomen dat burgers worden benadeeld door ondoorzichtige systemen.
“Het algoritmeregister wordt uitgebreid en verplicht gesteld, zodat transparant is hoe algoritmes worden ingezet.”
De ChristenUnie wil dat AI in de zorg alleen wordt ingezet als de privacy van patiënten volledig is gewaarborgd en commercieel gebruik van data wordt uitgesloten. De arts moet altijd eindverantwoordelijk blijven.
“Voorwaarde is dat de privacy van patiënten wordt geborgd en commercieel gebruik van data uitgesloten.”
“Kunstmatige intelligentie kan een middel tot mogelijke detectie zijn voor een arts, zolang de arts eindverantwoordelijk blijft en het middel niet interfereert met de goede relatie tussen arts en patiënt.”
De ChristenUnie is kritisch op ontwikkelingen rondom de Europese Digitale Identiteit, mede vanwege zorgen over privacy en regie over digitale gegevens. Dit sluit aan bij hun bredere terughoudendheid ten aanzien van versoepeling van digitale regelgeving.
“De ChristenUnie is kritisch op de ontwikkelingen rondom de Europese Digitale Identiteit (eID).”
FVD is kritisch over Europese AI-regelgeving en pleit voor het stimuleren van breed gebruik van kunstmatige intelligentie, met minder bureaucratie en meer ruimte voor innovatie. Ze willen de regelgeving rondom AI versoepelen en verzetten zich tegen streng Europees toezicht, zodat technologische vooruitgang niet wordt belemmerd. Hun visie is gericht op het vergroten van productiviteit en het beperken van overheidsbemoeienis.
FVD wil kunstmatige intelligentie breed inzetten, vooral binnen de overheid, om de productiviteit te verhogen en het aantal ambtenaren te verminderen. Ze zijn tegen strenge Europese regelgeving zoals de AI Act en pleiten voor een soepeler nationaal beleid dat innovatie niet in de weg staat.
“We zetten kunstmatige intelligentie in binnen de overheid, zodat productiviteit stijgt en minder ambtenaren nodig zijn.”
“Tegelijkertijd zien wij grote kansen in nieuwe technologische ontwikkelingen. ... kunstmatige intelligentie kan de overheid efficiënter maken. Zo kiezen we voor een toekomst waarin vrijheid en innovatie hand in hand gaan.”
FVD is tegen Europese digitale identiteiten en pleit voor herziening van Europese digitale wetgeving, waaronder de AI Act, om nationale soevereiniteit en innovatie te beschermen.
FVD wil dat AI en nieuwe technologieën worden geïntegreerd in het onderwijs, zodat vakmensen voorbereid zijn op de toekomst en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
GroenLinks-PvdA is kritisch over het versoepelen van de Europese AI Act en pleit juist voor strenge regulering van risicovolle AI-systemen, met nadruk op mensenrechten, privacy en transparantie. Ze willen riskante AI-toepassingen verbieden, sterke handhaving en toezicht, en waarborgen dat AI-systemen niet leiden tot discriminatie of massasurveillance. Hun voorstellen richten zich op het beschermen van burgers tegen de risico’s van AI, niet op het versoepelen van bestaande of toekomstige AI-regelgeving.
GroenLinks-PvdA wil riskante AI-systemen, zoals gezichts- of emotieherkenning, verbieden om mensenrechten en privacy te beschermen. Ze zijn expliciet tegen het versoepelen van de AI Act en pleiten voor strenge handhaving en toezicht op AI-toepassingen.
“We verbieden riskante AI-systemen, zoals systemen voor realtime gezichts- of emotieherkenning.”
“AI-gegenereerde content moet altijd als zodanig herkenbaar zijn, met duidelijke bronvermelding. Het verplicht afstaan van data voor het trainen van AI-modellen is niet toegestaan.”
De partij wil dat toezichthouders meer middelen en bevoegdheden krijgen om AI-systemen te controleren op transparantie, uitlegbaarheid en discriminatie. Dit is bedoeld om burgers te beschermen en misbruik van AI te voorkomen.
“We beschermen onze privacy en mensenrechten door meer middelen en bevoegdheden voor de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt en de algoritmetoezichthouder en faciliteren samenwerking met andere Europese toezichthouders.”
“Transparantie en uitlegbaarheid worden wettelijk verplicht bij iedere vorm van geautomatiseerde beoordeling.”
GroenLinks-PvdA wil voorkomen dat AI volledig beslissingen neemt die grote impact op burgers hebben, om rechtsgelijkheid en grondrechten te waarborgen.
“Besluiten met grote impact mogen nooit volledig door een algoritme of AI worden genomen.”
De SP is uitgesproken tegen elke versoepeling van de AI Act en pleit juist voor strenge regulering van kunstmatige intelligentie en algoritmes. Ze willen menselijke controle verplicht stellen bij besluiten met impact op mensenlevens, verbieden volledig geautomatiseerde besluitvorming door AI, en eisen transparantie en bescherming tegen digitale discriminatie. De partij ziet risico’s in AI-gebruik en wil deze beperken door duidelijke regels en waarborgen.
De SP wil voorkomen dat algoritmes en AI zelfstandig beslissingen nemen over mensen, vooral bij belangrijke zaken als uitkeringen. Ze eisen altijd menselijke betrokkenheid en transparantie over gebruikte gegevens, om willekeur en discriminatie te voorkomen. Dit standpunt is een direct pleidooi tegen versoepeling van de AI Act.
“Algoritmes nemen geen beslissingen over ons. Bij beslissingen die impact hebben op iemands leven, bijvoorbeeld bij de aanvraag voor een uitkering, blijven altijd mensen betrokken. We staan niet toe dat dergelijke beslissingen volledig geautomatiseerd worden via algoritmes.”
“De inzet van algoritmen, Kunstmatige Intelligentie en geautomatiseerde besluitvorming om fraude op te sporen en besluiten te nemen is niet langer toegestaan wanneer mensen rechten niet gewaarborgd kunnen worden.”
De SP wil dat AI streng gereguleerd wordt, met duidelijke regels over het gebruik van data en transparantie over AI-gebruik. Ze willen dat het altijd zichtbaar is wanneer iets door AI is gemaakt en beperken de trainingsdata tot publieke informatie, om misbruik en schending van rechten te voorkomen.
“Kunstmatige Intelligentie reguleren. Kunstmatige Intelligentie maakt het steeds moeilijker om te achterhalen wat echt en wat nep is; wat door mensen is gemaakt of door AIsoftware. Dit kan leiden tot misbruik, zoals bij deepfake porno of het gebruik van kunst en kennis van anderen zonder betaling. Daarom is strenge regulering nodig. Het moet altijd duidelijk zijn wanneer iets door AI is gemaakt.”
“Daarnaast mag AI alleen worden getraind met publieke informatie en mag het geen inbreuk maken op auteursrechten. Mensen krijgen auteursrechten over hun eigen stem, gezichtskenmerken en lichaam.”
De SP verzet zich tegen het gebruik van AI en algoritmes voor risicoprofilering die kan leiden tot discriminatie, vooral door de overheid. Ze wijzen op de gevaren van vooringenomen datasets en willen dat deze praktijken worden gestopt.
“Stop digitale discriminatie vanuit de overheid. Risicoprofilering en AI mogen niet leiden tot discriminatie. Verschillende overheidsorganisaties, zoals de politie en belastingdienst, maken gebruik van profileringsalgoritmes om fraude of verdacht gedrag te voorspellen. Maar profileringsalgoritmen bevatten te vaak vooroordelen van hun makers of zijn getraind met beperkte datasets.”
BVNL ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een waardevolle innovatie en pleit voor een innovatievriendelijk klimaat zonder onnodige beperkingen. Zij zijn kritisch op strenge regulering en willen onderzoek en toepassing van AI juist stimuleren, met waarborgen voor privacy en digitale veiligheid. BVNL noemt geen expliciete steun voor de huidige (strenge) EU AI Act en lijkt impliciet voorstander van versoepeling of terughoudendheid in AI-regulering.
BVNL wil dat Nederland een innovatievriendelijk klimaat creëert voor AI, waarbij bedrijven, startups en academici ruimte krijgen om te ontwikkelen zonder zware regulering. Zij zien AI als een kans voor economische groei en onderwijs, mits privacy wordt gewaarborgd.
“BVNL zet zich in voor de stimulering van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën zoals quantumtechnologie. We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen.”
“Artificial Intelligence (AI) is een welkome innovatie, mits er zorgvuldig mee wordt omgegaan. Het is een taak voor de overheid om na te gaan hoe AI bijvoorbeeld kan worden geïncorporeerd in het onderwijs. Privacy is een groot goed en AI mag geen gevaar worden voor onze privacy.”
BVNL benadrukt het belang van privacy en digitale veiligheid bij de inzet van AI, maar spreekt zich niet uit voor strengere wetgeving zoals de AI Act. Zij lijken terughoudend over nieuwe verplichtingen en pleiten voor waarborgen zonder bureaucratische belemmeringen.
Het CDA benoemt het belang van heldere en efficiënte regelgeving rond AI, maar pleit niet expliciet voor een versoepeling van de Europese AI Act. In plaats daarvan ligt de nadruk op het verantwoord inzetten van AI binnen bestaande wetgeving, het verminderen van regeldruk en het benutten van ruimte waar dat verantwoord is. Concrete voorstellen richten zich op het efficiënter maken van regelgeving en het stimuleren van innovatie, zonder direct te pleiten voor het versoepelen van AI-wetgeving.
Het CDA wil regelgeving rondom AI vereenvoudigen en harmoniseren waar mogelijk, zodat innovatie niet onnodig wordt belemmerd. De partij benadrukt het belang van het inzetten van AI om processen te versnellen, mits dit verantwoord gebeurt, en wil bestaande privacywetgeving kritisch blijven beoordelen op onnodige belemmeringen.
“Waar mogelijk en verantwoord zetten we AI in om vergunningsprocedures te versnellen, met name om informatieverstrekking te versimpelen.”
“Waar de Algemene verordening Gegevensbescherming belangrijk is in het beschermen van privacygegevens van inwoners, zit de wet ook vaak efficiënte samenwerking door delen van gegevens in de weg en zorgt de wet voor administratieve lasten. We houden deze wet goed tegen het licht. Daar waar voordelen voor betrokkenen evident zijn, willen we de ruimte benutten.”
Het CDA spreekt zich niet uit voor een versoepeling van de AI Act, maar benadrukt het belang van naleving van bestaande AI-wetgeving en het stimuleren van innovatie binnen die kaders. De partij wil toezichthouders hun onafhankelijke rol laten behouden en ziet ruimte voor investeringen in AI-innovatie, zonder te pleiten voor minder strenge regels.
D66 is voorstander van strenge handhaving en Europese standaarden rond AI, en wil geen versoepeling van de AI Act. Ze pleiten juist voor sterke regulering, democratische grip en onafhankelijke controle op AI, met nadruk op digitale autonomie en bescherming tegen schadelijke effecten van grote techbedrijven. D66 wil dat Nederland koploper wordt in verantwoorde, waardengedreven AI, gebaseerd op Europese waarden.
D66 ziet AI als kansrijk, maar benadrukt de risico’s en het belang van strikte regulering en handhaving volgens Europese normen. Ze willen geen versoepeling van de AI Act, maar juist stevige handhaving en democratische controle, om digitale autonomie te waarborgen en afhankelijkheid van buitenlandse machten te voorkomen.
“We kiezen voor Europese oplossingen en stevige handhaving van Europese regels.”
“Nederland wordt koploper in Europa in waardengedreven en verantwoorde AI.”
“D66 staat voor democratische grip en onafhankelijke controle op ons digitale bestaan. Digitale autonomie is daarvoor cruciaal.”
“Waar we die autonomie nog niet hebben, beschermen sterke toezichthouders mensen en maatschappij tegen de schadelijke effecten van de verdienmodellen van grote techbedrijven. We zorgen dat deze toezichthouders genoeg capaciteit hebben om sterk te handhaven.”
DENK is uitgesproken kritisch over het gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmen door overheid en bedrijven, en pleit juist voor strengere regelgeving en toezicht in plaats van versoepeling van de AI Act. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een nationale algoritmewet met strenge waarborgen voor mensenrechten, een verbod op afkomstgerelateerde gegevens in algoritmen, en het versterken van de Autoriteit Persoonsgegevens met meer middelen en expertise op AI-gebied. DENK wil maximale bescherming van privacy en mensenrechten bij AI, niet versoepeling van bestaande of toekomstige regels.
DENK wil geen versoepeling van de AI Act, maar juist strengere nationale en Europese regels voor het gebruik van AI en algoritmen, met nadruk op mensenrechten, transparantie en privacy. Ze zien risico’s op discriminatie en machtsmisbruik en willen deze actief tegengaan door wetgeving, toezicht en verbodsbepalingen.
“Er komt een algoritmewet. In deze wet worden waarborgen voor mensenrechten bij algoritmen verplicht. Het gebruik van afkomstgerelateerde kenmerken in algoritmen en risicoprofielen wordt verboden. Ook worden strenge eisen ingevoerd die verplicht stellen dat algoritmes op non discriminatoire wijze worden ontworpen, getest én gecontroleerd.”
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
“Betere bescherming privacy. Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd en de macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
“Algoritmes worden transparant. Er komt een verplicht algoritmeregister, dat geldt voor zowel overheden als bedrijven die algoritmen inzetten.”
JA21 pleit voor het actief omarmen van kunstmatige intelligentie (AI) en het verminderen van belemmerende regelgeving om innovatie en digitalisering te stimuleren. De partij wil dat wet- en regelgeving wordt aangepast zodat ondernemers en instellingen meer ruimte krijgen voor de inzet van AI, met specifieke aandacht voor sectoren als zorg en economie.
JA21 ziet de huidige regeldruk en overheidsinmenging als een rem op innovatie en de toepassing van AI. De partij wil wet- en regelgeving vereenvoudigen en overbodige regels schrappen, zodat ondernemers en instellingen sneller en makkelijker AI kunnen inzetten. Dit sluit aan bij hun bredere visie om Nederland een topspeler te maken op het gebied van technologie.
“Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.”
“Digitalisering en kunstmatige intelligentie bieden enorme kansen voor onze economie, maar dan moet de overheid wel meebewegen en ondernemers de ruimte geven om te groeien en te innoveren.”
JA21 wil dat instellingen, met name in de zorg, AI actief omarmen en dat er op bestuursniveau meer kennis van AI komt. Dit moet een cultuuromslag teweegbrengen en bijdragen aan het opvangen van toekomstige kostenstijgingen in de zorg.
50PLUS spreekt zich niet expliciet uit over een versoepeling van de AI Act of het versoepelen van regelgeving rond kunstmatige intelligentie. Hun programma benadrukt vooral de kansen van AI voor ouderen, het belang van digitale coördinatie door de overheid en waarborgen voor digitale inclusie en veiligheid, zonder concrete voorstellen voor versoepeling van AI-wetgeving.
50PLUS ziet kunstmatige intelligentie als een kans om het leven van ouderen te verbeteren, maar pleit niet voor versoepeling van regelgeving. De partij wil dat de overheid AI-implementatie beter coördineert en gemeenten verantwoordelijk maakt voor digitale inclusie, met speciale aandacht voor ouderen.
“Digitale zaken en AI-implementatie worden door de overheid beter gecoördineerd.”
“Kunstmatige Intelligentie (AI) in dienst van ouderen. AI biedt enorme kansen voor ouderen. 50PLUS omarmt technologie die het leven makkelijker maakt, zorg verbetert en ouderen langer zelfstandig laat wonen.”
“Digitale inclusie: een gemeentelijke plicht. Gemeenten krijgen de wettelijke taak om digitale inclusie van ouderen te waarborgen.”
BIJ1 is zeer kritisch over de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) en pleit juist voor strengere regulering in plaats van versoepeling van AI-wetgeving. Het programma bevat geen voorstellen voor versoepeling van de AI Act; in tegendeel, BIJ1 wil het gebruik van AI-systemen beperken, vooral op het gebied van militaire toepassingen en surveillance.
BIJ1 wil het gebruik en de ontwikkeling van AI-systemen voor militaire doeleinden volledig stopzetten. Dit standpunt komt voort uit zorgen over ethiek, mensenrechten en de risico’s van geautomatiseerd geweld. Het adresseren van deze risico’s is voor BIJ1 belangrijker dan technologische innovatie of versoepeling van regelgeving.
“Daarbij komt er direct een stop op het ontwikkelen en gebruiken van AI-systemen voor militaire doeleinden.”
In plaats van versoepeling van AI-regulering, pleit BIJ1 voor streng toezicht, beperking van bevoegdheden en het verbieden van automatische gezichtsherkenning. De partij ziet AI in surveillance en handhaving als een bedreiging voor privacy en burgerrechten.
De Partij voor de Dieren (PvdD) is uitgesproken tegen elke versoepeling van de Europese AI Act en pleit juist voor een strenge, daadkrachtige uitvoering ervan. Hun beleid richt zich op het beperken van risico’s van AI voor mens, dier en planeet, met nadruk op publieke controle, ethiek, transparantie en het voorkomen van misbruik en ongelijkheid.
De PvdD ziet grote risico’s in de snelle ontwikkeling van AI en wil daarom geen enkele versoepeling van de Europese AI Act, maar juist een krachtige en strikte implementatie. Ze pleiten voor publieke controle, ethische toetsing en internationale samenwerking om AI veilig en rechtvaardig te houden.
“Nederland erkent publiekelijk de systemische en existentiële risico’s van AI en investeert structureel in AI-veiligheidsonderzoek. Daarnaast worden we aanjager van een daadkrachtige uitvoering van de Europese AI act, en pleiten we voor een internationaal AI-veiligheidsverdrag en AI-toezichtsautoriteit.”
AI mag volgens de PvdD alleen commercieel worden ingezet als het verenigbaar is met duurzame en sociaal rechtvaardige principes. Toepassingen die bijdragen aan ongelijkheid, overconsumptie of gedragsmanipulatie worden uitgesloten, en alle AI-systemen met impact op mensen moeten vooraf streng worden getoetst op ethiek, privacy en anti-discriminatie.
“AI mag uitsluitend commercieel worden ingezet wanneer de toepassing verenigbaar is met duurzame en sociaal rechtvaardige principes. Toepassingen die bijdragen aan ongelijkheid, overconsumptie en gedragsmanipulatie vallen daar niet onder en krijgen in Nederland geen ruimte.”
“Alle AI-systemen die invloed hebben op mensenlevens, inclusief systemen die worden ingezet ten behoeve van de veiligheid, worden aan de voorkant ontworpen en later getoetst op beheersbaarheid, ethiek, lichamelijke integriteit en privacy. Deze systemen moeten aantoonbaar anti-discriminatoir zijn.”
BBB benoemt de AI Act niet expliciet, maar pleit voor een verantwoorde inzet van AI door de overheid, met nadruk op transparantie, menselijk toezicht en risicobeperking. Versoepeling van de AI Act wordt nergens bepleit; BBB richt zich vooral op nationale kaders en investeringen in AI, met aandacht voor ethiek en toezicht. Concrete voorstellen zijn gericht op verantwoord gebruik en het versterken van het Nederlandse AI-ecosysteem, niet op het versoepelen van Europese AI-regelgeving.
BBB wil dat de overheid AI alleen inzet op een transparante, gecontroleerde en risicobeperkende manier. Dit standpunt adresseert zorgen over de impact van AI op burgers en benadrukt het belang van menselijk toezicht, maar bevat geen pleidooi voor versoepeling van de AI Act of minder strenge regelgeving.
“De overheid zet AI op een verantwoorde en doelmatige manier in, met nadruk op transparantie, menselijk toezicht en het beperken van risico’s.”
BBB wil investeren in de ontwikkeling van een nationaal AI-netwerk, waaronder een AI-fabriek en lokale AI-hubs. Dit voorstel richt zich op het versterken van de Nederlandse AI-sector, maar zegt niets over het versoepelen van de AI Act of het verminderen van Europese regels.
“Nederland investeert via Defensie structureel in de ontwikkeling van het Nederlandse AInetwerk waaronder de AIfabriek in Groningen en lokale AIhubs.”
De VVD is kritisch over de Europese AI Act en pleit voor versoepeling van deze regelgeving, omdat zij vindt dat te strenge regels innovatie in Nederland en Europa belemmeren. De partij wil zich in de EU hard maken voor minder complexe en flexibelere regels rond kunstmatige intelligentie, zodat Nederlandse bedrijven concurrerend kunnen blijven. Concrete voorstellen zijn gericht op het verminderen van regeldruk en het stimuleren van innovatie door versoepeling van de AI Act.
De VVD vindt dat de huidige Europese AI Act te streng is en innovatie belemmert, zeker in vergelijking met andere machtsblokken wereldwijd. De partij wil daarom dat Nederland zich in de EU inzet voor het versoepelen van deze verordening, zodat innovatie en het ondernemersklimaat niet onnodig worden geremd.
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
De VVD ziet strenge en complexe Europese regelgeving als een rem op innovatie, en pleit voor meer flexibele en minder complexe sectorale certificering als alternatief voor zware juridische kaders. Dit moet het voor bedrijven makkelijker maken om met AI te werken en te innoveren.
“We kijken waar meer flexibele en minder complexe sectorale certificering de rol van juridische kaders kan vervangen.”
NSC is kritisch over de huidige Europese AI-verordening (AI Act) en pleit voor vereenvoudiging van deze digitale wetgeving om bureaucratie te verminderen en het verdienvermogen van Europa te versterken, mits dit niet ten koste gaat van privacy en menselijke waardigheid. Ze zijn dus voorstander van versoepeling van de AI Act, maar stellen duidelijke grenzen aan de bescherming van burgers. Hun belangrijkste voorstel is het schrappen van bureaucratie in de AI-wetgeving zonder afbreuk te doen aan fundamentele rechten.
NSC wil dat de Europese AI-wetgeving, waaronder de AI Act, wordt vereenvoudigd om onnodige bureaucratie te schrappen en de economische positie van Europa te versterken. Tegelijkertijd benadrukken ze dat deze versoepeling niet mag leiden tot minder bescherming van privacy en menselijke waardigheid. Het doel is een betere balans tussen innovatiekracht en burgerrechten.
“We steunen de vereenvoudiging van digitale wetgeving in de EU, zoals de AI-verordening, om bureaucratie te schrappen en het Europees verdienvermogen te versterken. Dit mag geen afbreuk doen aan de bescherming van privacy en menselijke waardigheid van burgers.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma