De VVD wil de vermogensrendementheffing (box 3) hervormen zodat alleen belasting wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerd rendement, niet over fictieve of niet-behaalde winsten. Ze streven naar een snelle invoering van deze wijziging, willen kosten aftrekbaar maken en pleiten voor een lagere belastingdruk op sparen en beleggen om kapitaalvlucht te voorkomen.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde of fictieve rendementen. Ze willen daarom zo snel mogelijk overstappen op een systeem waarbij alleen het werkelijk behaalde rendement wordt belast, en niet het fictieve rendement. Dit moet ook gelden voor bijvoorbeeld een tweede woning.
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan. In het toekomstige box-3-stelsel waarbij op basis van gerealiseerde vermogenswinst wordt belast geldt dit ook voor een tweede woning.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
De VVD wil dat kosten die gemaakt worden om rendement te behalen, aftrekbaar worden in de vermogensrendementheffing. Dit voorkomt dat mensen belasting betalen over rendement dat feitelijk niet is behaald.
“dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald.”
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald.”
Zolang het huidige systeem met een forfaitair rendement en zonder kostenaftrek blijft bestaan, wil de VVD het forfaitaire percentage verlagen om beleggers tegemoet te komen.
“Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD is tegen het verhogen van de belastingdruk op sparen, beleggen en overige bezittingen. Ze willen op termijn de tarieven verlagen en waarschuwen dat een te hoge belasting leidt tot kapitaalvlucht.
De VVD wil dat starters geld specifiek kunnen oormerken buiten de heffingsvrije voet voor de koop van een eigen huis, als onderdeel van de hervorming van box 3.
“We willen dat starters geld specifiek kunnen oormerken buiten de heffingsvrije voet voor de koop van een eigen huis. Dit is voor ons een belangrijk onderdeel van de hervorming van box 3.”
JA21 wil de vermogensrendementheffing fundamenteel hervormen door het huidige systeem van fictief rendement in box 3 te vervangen door belasting op werkelijk gerealiseerd rendement. Ze willen box 2 afschaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 belasten, en alleen belasting heffen bij consumptie van vermogensrendement. Hiermee beoogt JA21 het belastingstelsel te vereenvoudigen, eerlijker te maken en vermogensopbouw te stimuleren.
JA21 vindt het huidige systeem van fictief rendement oneerlijk en niet aansluitend bij de realiteit. Ze willen daarom alleen het daadwerkelijk behaalde rendement belasten, zodat sparen en beleggen aantrekkelijker en begrijpelijker wordt.
JA21 wil het belastingstelsel vereenvoudigen door box 2 volledig af te schaffen en aanmerkelijk belang voortaan in box 3 te belasten. Dit moet ondernemerschap stimuleren en het systeem transparanter maken.
JA21 stelt voor om niet het ingelegde vermogen te belasten, maar pas belasting te heffen wanneer het rendement wordt geconsumeerd. Dit moet vermogensopbouw stimuleren en dubbele belasting voorkomen.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
De SP wil de vermogensrendementheffing fors verhogen en gelijk trekken aan het niveau van de inkomstenbelasting, zodat kapitaalinkomen net zo zwaar wordt belast als arbeidsinkomen. Ze pleiten voor een miljonairsbelasting en een vermogensplafond, waarmee grote vermogens zwaarder worden belast om ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. De kern van hun visie is dat de rijkste Nederlanders eerlijk moeten bijdragen aan de samenleving, in plaats van dat de belastingdruk vooral op arbeid en consumptie rust.
De SP vindt dat inkomen uit vermogen (zoals rente, dividend en winst op beleggingen) te laag wordt belast ten opzichte van arbeid. Ze willen de vermogensrendementheffing verhogen tot het niveau van de inkomstenbelasting, zodat kapitaalinkomen niet langer wordt bevoordeeld. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid en extra middelen voor publieke voorzieningen.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
Naast het verhogen van de vermogensrendementheffing wil de SP een extra belasting op grote vermogens invoeren (miljonairsbelasting) en een vermogensplafond instellen. Vermogen boven 5 miljoen euro wordt extra belast, en boven 50 miljoen euro wordt het vermogen verplicht ingezet voor publieke doelen. Dit moet extreme vermogensconcentratie tegengaan en bijdragen aan een eerlijkere samenleving.
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren. Daarnaast voeren wij een vermogensplafond in voor vermogens boven de 50 miljoen euro.”
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt.”
De SP benadrukt dat momenteel het grootste deel van de belastingdruk op arbeid en consumptie rust, terwijl kapitaal relatief weinig wordt belast. Door de vermogensrendementheffing te verhogen en grote vermogens zwaarder te belasten, willen ze de lasten eerlijker verdelen en de ongelijkheid verkleinen.
“Op dit moment komt tachtig procent van de belastinginkomsten uit arbeid en consumptie en maar twintig procent uit kapitaal.”
“Deze omgekeerde Robin Hoodpraktijken gaan we keren, zodat de allerrijkste miljardairs en allergrootste bedrijven hun eerlijke deel bijdragen. Daardoor kunnen de lasten voor gewone mensen omlaag.”
DENK wil dat mensen met een heel hoog vermogen een extra bijdrage leveren aan het sociale stelsel en pleit voor een rechtvaardigere verdeling van de belastingdruk, waarbij superrijken en zeer grote vermogens meer gaan betalen. Concrete voorstellen over de vermogensrendementheffing zelf ontbreken, maar het programma benadrukt het verhogen van de belastingdruk op grote vermogens en het afschaffen van belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten. De partij positioneert zich duidelijk voor een progressiever belastingstelsel waarin vermogenden meer bijdragen.
DENK vindt dat mensen met een heel hoog vermogen of inkomen een extra bijdrage moeten leveren aan het sociale stelsel, om zo de maatschappelijke ongelijkheid te verkleinen. Dit wordt onderbouwd door het streven naar een rechtvaardigere verdeling binnen de inkomstenbelasting en het expliciet vragen van een "eerlijke bijdrage" van superrijken en zeer grote vermogens. Hoewel het woord "vermogensrendementheffing" niet letterlijk wordt genoemd, is het duidelijk dat DENK pleit voor een zwaardere belasting op grote vermogens.
DENK wil ondoelmatige belastingvoordelen, waaronder regelingen die vooral gunstig zijn voor vermogenden, afschaffen om zo de belastingdruk eerlijker te verdelen. Dit sluit aan bij het streven naar een progressiever belastingstelsel en het tegengaan van ongelijkheid.
Volt wil de vermogensrendementheffing hervormen door vermogen eerlijker en progressiever te belasten, met bijzondere aandacht voor woon- en pensioenvermogen. Ze stellen voor om de eigen woning naar box 3 te verplaatsen, een progressieve vermogensbelasting in te voeren boven één miljoen euro, en het belastingstelsel te vereenvoudigen zodat daadwerkelijk rendement wordt belast in plaats van forfaitaire bedragen.
Volt wil vermogens boven een miljoen euro zwaarder belasten via een progressief tarief, om zo vermogensongelijkheid te verkleinen en de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt wil de fiscale behandeling van de eigen woning hervormen door deze naar box 3 te verplaatsen, zodat het eigenwoningbezit als vermogen wordt belast en niet langer fiscaal wordt bevoordeeld.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3.”
Volt streeft naar een eenvoudiger belastingstelsel waarin daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten uit vermogen worden belast, om ontwijking via boxhoppen te voorkomen en de belastingdruk eerlijker te verdelen tussen arbeid en vermogen.
“We streven naar een eenvoudiger belastingstelsel waardoor het begrijpelijker wordt voor de inwoner en handhaving eenvoudiger wordt. Daarbij maakt het niet uit voor het belastingtarief of inkomsten worden verkregen uit arbeid, onderneming, winst uit een vennootschap of winst uit vermogen. Dit voorkomt ‘boxhoppen’. We belasten daadwerkelijke inkomsten.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van pensioen- en woonvermogen, en wil deze vermogensvormen eerlijker belasten binnen een betere mix tussen vermogen en arbeid.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
De ChristenUnie wil de belasting op vermogen eerlijker maken door daadwerkelijke inkomsten uit vermogen vergelijkbaar te belasten met arbeid, en de huidige vermogensrendementheffing (box 3) te verlagen, vooral voor vastgoed. Tegelijkertijd stellen ze voor om een extra vermogensbelasting van 1% in te voeren op vermogens boven 1 miljoen euro, waarbij maatschappelijk waardevolle, maar financieel laagrenderende activa worden ontzien. Hun visie is gericht op meer rechtvaardigheid en het verminderen van fiscale voordelen voor grote vermogens.
De ChristenUnie vindt dat inkomen uit vermogen nu te licht wordt belast ten opzichte van arbeid. Ze willen toe naar een systeem waarin daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel mogelijk gelijk worden belast aan arbeid, en stellen voor om de huidige belasting in box 3 te verlagen, met name voor vastgoed.
Om bij te dragen aan noodzakelijke investeringen en de lasten eerlijker te verdelen, wil de ChristenUnie een extra vermogensbelasting van 1% invoeren op vermogens boven 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten met een laag financieel rendement maar hoog maatschappelijk nut worden hierbij ontzien.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
D66 vindt dat de belasting op vermogen eerlijker moet en dat grote vermogens zwaarder belast moeten worden, onder andere via een progressievere vermogensrendementheffing en een miljonairsbelasting. Ze willen de fiscale voordelen van vermogen ten opzichte van arbeid verkleinen, zodat werken meer loont dan bezit. Concrete voorstellen zijn het moderniseren en progressiever maken van de erf- en schenkbelasting en het invoeren van een miljonairsbelasting.
D66 wil dat grote vermogens meer bijdragen aan de samenleving door een hogere en eerlijkere belasting op vermogen. Dit moet de scheve verhouding tussen belasting op arbeid en vermogen rechtzetten en de erfelijkheid van rijkdom tegengaan.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“Belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel eerlijker maken door werken meer te belonen dan vermogen, en stelt voor om de vermogensrendementheffing te hervormen zodat vermogenden een eerlijker aandeel betalen. Ze willen belasting op inkomen uit arbeid verlagen en de belasting op vermogen verhogen, waarbij belastingkortingen voor vermogenden worden afgeschaft en belastingontwijking wordt aangepakt.
GroenLinks-PvdA vindt dat inkomen uit arbeid niet zwaarder belast mag worden dan inkomen uit vermogen. Ze willen het belastingstelsel zo aanpassen dat werken meer loont en vermogen eerlijker wordt belast, waarmee ze de huidige vermogensrendementheffing willen hervormen.
“Werken moet lonen. Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien. We maken werken lonend, door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.”
De partij wil belastingkortingen die vooral vermogenden en grootverdieners bevoordelen, sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Dit moet het stelsel eerlijker maken en de opbrengsten worden gebruikt om de belasting voor anderen te verlagen.
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
GroenLinks-PvdA wil agressieve belastingconstructies waarmee vermogenden belasting ontwijken, illegaal maken en harder aanpakken. Dit moet voorkomen dat de belastingdruk oneerlijk verdeeld wordt en dat de rekening bij anderen terechtkomt.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
50PLUS wil dat de vermogensrendementheffing (Box 3) wordt gebaseerd op het werkelijk behaalde rendement, en niet langer op een fictief rendement. Ze pleiten voor een algemene vermogenswinstbelasting in plaats van een vermogensaanwasbelasting, en willen dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen in Box 3 wordt belast. Hun visie is gericht op eerlijker belasten van vermogen, zonder leeftijdsdiscriminatie en zonder extra lasten voor gepensioneerden.
50PLUS vindt het huidige systeem van fictief rendement oneerlijk en wil dat alleen het daadwerkelijk behaalde rendement wordt belast. Dit moet leiden tot een eerlijkere belastingdruk, vooral voor gepensioneerden en mensen met spaargeld die weinig of geen rendement maken.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
De partij wil voorkomen dat de overwaarde van de eigen woning in de toekomst wordt belast als vermogen in Box 3. Dit beschermt vooral ouderen die hun huis hebben afgelost en voorkomt dubbele belasting op het eigen huis.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
BBB wil af van de huidige vermogensrendementheffing op niet-gerealiseerde winsten en pleit voor belasting op daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten (vermogenswinstbelasting). De partij is tegen het verhogen van de belasting op sparen in box 3 en wil het stelsel begrijpelijker en eerlijker maken, zodat sparen en investeren worden gestimuleerd.
BBB verwerpt het huidige systeem van belasting op niet-gerealiseerde vermogensaanwas en wil alleen belasting heffen over daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten. Dit moet het stelsel eerlijker maken en onzekerheid verminderen voor spaarders en beleggers.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil de belastingdruk op sparen niet verhogen en kiest voor stabiliteit en stimulering van sparen en investeren.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BIJ1 wil de belasting op vermogen en vermogensrendement fors verhogen, met als doel vermogensongelijkheid te bestrijden en de lasten eerlijker te verdelen. Ze stellen voor om de vermogensbelasting voor vermogenden drastisch te verhogen, een limiet op vermogen in te voeren met een marginaal tarief van 100% daarboven, en de vermogens- en erfbelasting fors te verhogen. Hiermee wil BIJ1 Nederland veranderen van een belastingparadijs voor rijken naar een samenleving met sterke publieke voorzieningen.
BIJ1 pleit voor een veel hogere belasting op vermogen en vermogensrendement, inclusief een bovengrens aan privévermogen waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Dit moet belastingontwijking tegengaan en extreme vermogensconcentratie voorkomen. De partij ziet dit als een fundamentele stap richting economische gelijkheid en het financieren van collectieve voorzieningen.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
Naast het verhogen van de vermogensbelasting wil BIJ1 belastingontwijking en kapitaalvlucht tegengaan door belastingtarieven op vermogen te verhogen en een “exit tax” voor bedrijven in te voeren. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken als belastingparadijs voor multinationals en rijke particulieren.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een “exit tax” voor bedrijven.”
BVNL wil af van de huidige vermogensrendementheffing in box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijk gerealiseerde winst, niet op fictief rendement. Ze zijn tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting en willen uiteindelijk een vlaktaks invoeren die ook geldt voor vermogensinkomsten, waarmee het "box 3 probleem" volgens hen wordt opgelost.
BVNL vindt dat de huidige vermogensrendementheffing oneerlijk is omdat deze uitgaat van fictief rendement. Zij willen dat alleen daadwerkelijk gerealiseerde winst in box 3 wordt belast en zijn tegen een vermogensaanwasbelasting. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid en eenvoud in het belastingstelsel.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL wil een vlaktaks van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet. Hiermee willen ze het huidige box 3 probleem structureel oplossen en het belastingstelsel vereenvoudigen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
FVD wil de vermogensrendementheffing (box 3) volledig afschaffen en sparen weer aantrekkelijk maken. Zij zien de huidige spaardersbelasting als onrechtvaardig en willen dat vermogen in box 3 belastingvrij wordt. Hiermee willen ze een einde maken aan de discussie over fictief rendement en sparen stimuleren.
FVD vindt de huidige vermogensrendementheffing (spaartaks) onrechtvaardig en ontmoedigend voor sparen. Door box 3 volledig belastingvrij te maken, willen ze sparen stimuleren en de discussie over fictief rendement beëindigen. Dit past in hun bredere visie van lagere en eenvoudigere belastingen, waarbij bezit en spaargeld worden beschermd.
De Partij voor de Dieren wil het belasten van vermogen eerlijker en effectiever maken door het invoeren van een nationaal vermogensregister en het stellen van een vermogensplafond. Ze richten zich op het tegengaan van vermogensongelijkheid en belastingontwijking, zodat grote vermogens zwaarder worden belast en de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld.
De PvdD wil een nationaal register voor grote vermogens, vergelijkbaar met het kadaster voor onroerend goed, om het belasten van vermogen makkelijker en transparanter te maken. Dit moet belastingontwijking tegengaan en internationale samenwerking bevorderen.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
Om extreme vermogensongelijkheid te bestrijden, stelt de PvdD een vermogensplafond van 10 miljoen euro voor en een vertrekbelasting voor superrijken die Nederland willen verlaten. Dit voorkomt dat grote vermogens aan belastingheffing ontsnappen.
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De SGP wil de vermogensrendementheffing (box 3) baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement, omdat de huidige belastingdruk bij lage rente te hoog is ten opzichte van de opbrengst van spaargeld en onroerend goed. Ze pleiten voor een rechtvaardige belasting die rekening houdt met inflatie en liquiditeit, zonder een jacht op grote vermogens.
De SGP vindt dat de huidige vermogensrendementheffing oneerlijk uitpakt, vooral bij lage rente, en wil daarom belasting heffen op het daadwerkelijk behaalde rendement. Dit moet rechtvaardiger zijn voor spaarders en beleggers, en rekening houden met inflatie en liquiditeit van het vermogen.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP wil een eerlijk debat over vermogens, zonder populistische maatregelen tegen grote vermogens. Ze pleiten voor een rechtvaardige belasting, waarbij niet alleen inkomens maar ook vermogensverschillen eerlijk worden behandeld.
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
Het CDA wil de vermogensrendementheffing in box 3 hervormen door belasting te heffen over het werkelijke rendement in plaats van over het fictieve rendement. Dit moet particuliere verhuur aantrekkelijk houden en voorkomen dat belasting wordt geheven over waarde die vastzit in stenen, met tijdelijke maatregelen voor kleine verhuurders tot de nieuwe heffing is ingevoerd.
Het CDA pleit voor een snelle invoering van een heffing op het werkelijke rendement in box 3, zodat belasting niet langer wordt geheven over het fictieve rendement of over waarde die vastzit in vastgoed. Dit moet met name particuliere verhuurders tegemoetkomen en de verhuurmarkt toegankelijk houden. Totdat deze hervorming is gerealiseerd, wil het CDA tijdelijke financiële maatregelen voor kleine particuliere verhuurders.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
NSC wil de vermogensrendementheffing (box 3) hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen eerlijk te belasten. Daarbij houden ze rekening met de problematiek van papieren winsten op moeilijk verkoopbare bezittingen en willen ze belastingontwijking tegengaan. Het doel is een eerlijker en realistischer belastingstelsel voor vermogen.
NSC vindt het huidige systeem van fictief rendement oneerlijk en wil daarom overstappen op het belasten van daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Ze erkennen dat dit complex is bij bezittingen zoals grond en panden waarvan de waarde wel stijgt, maar de winst nog niet is gerealiseerd. Tegelijk willen ze de mogelijkheden tot ontwijking van deze heffing beperken, zowel nationaal als internationaal.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma