De SP wil de vermogensbelasting fors verhogen voor de allerrijksten en pleit voor een miljonairsbelasting, een vermogensplafond en het aanpakken van belastingontwijking. Hun kernvisie is dat de rijkste 0,3% meer moet bijdragen zodat de lasten voor gewone mensen omlaag kunnen en publieke voorzieningen versterkt worden. De voorstellen zijn concreet gericht op een hogere belasting op grote vermogens, het invoeren van een vermogensplafond en het dichten van belastingontwijkingsroutes.
De SP stelt een jaarlijkse vermogensbelasting van 5% voor op vermogens boven de 5 miljoen euro, met als doel de belastingdruk eerlijker te verdelen en publieke voorzieningen te financieren. Hiermee wil de partij de huidige situatie keren waarin de rijksten relatief minder belasting betalen dan de midden- en lage inkomens.
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren.”
De SP wil een vermogensplafond invoeren, waarbij het vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht wordt ingezet voor publieke doelen. Dit moet voorkomen dat extreme vermogens zich blijven ophopen en bijdragen aan het verkleinen van ongelijkheid.
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
De SP wil het belastingtarief op inkomen uit kapitaal verhogen naar het niveau van de inkomstenbelasting, zodat kapitaalinkomen niet langer fiscaal wordt bevoordeeld ten opzichte van arbeidsinkomen.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
De SP wil belastingontwijking en -ontduiking door miljonairs en miljardairs aanpakken door fiscale mazen te dichten en internationale samenwerking te zoeken voor een minimumbelasting.
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
“Daarnaast steunen we de inzet voor een mondiale minimumbelasting voor miljonairs en miljardairs, als ook een minimumbelasting voor bedrijfswinsten.”
De SP wil de erfbelasting voor het grootste deel van de Nederlanders verlagen, maar grote erfenissen zwaarder belasten om vermogensongelijkheid tegen te gaan.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen. Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%). ... Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk op vermogen fors verhogen en eerlijker maken, zodat de rijkste Nederlanders en grote bedrijven meer bijdragen aan de samenleving. Ze pleiten voor een miljonairsbelasting, het afschaffen van belastingkortingen voor vermogenden, en het aanpakken van belastingontwijking. Hun kernvisie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, en dat werken meer moet lonen dan het bezitten van vermogen.
GroenLinks-PvdA stelt voor om een miljonairsbelasting in te voeren en de belasting op vermogen te verhogen, zodat de allerrijksten een grotere bijdrage leveren. Ze willen het belastingstelsel zo inrichten dat werken meer loont dan het bezitten van vermogen, en dat de belastingdruk op vermogen stijgt ten opzichte van arbeid.
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“Dat betekent een systeem zonder speciale kortingen en een eerlijke belasting op vermogen, winst en vervuiling.”
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven.”
“Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.”
“Topinkomens en mensen met veel vermogen dragen eerlijk bij aan de samenleving.”
De partij wil belastingkortingen die vooral vermogenden bevoordelen afschaffen of versoberen, en agressieve belastingontwijking door rijke particulieren en bedrijven harder aanpakken. Dit moet het belastingstelsel eerlijker maken en zorgen dat de lasten eerlijker verdeeld worden.
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
“We gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
JA21 wil het Nederlandse vermogensbelastingstelsel fundamenteel hervormen door het eenvoudiger, eerlijker en transparanter te maken. Ze pleiten voor het afschaffen van box 2, het belasten van werkelijk rendement in box 3 in plaats van fictief rendement, en het afschaffen van de erf- en schenkbelasting. Hun visie is gericht op het stimuleren van sparen, beleggen en ondernemerschap, en het wegnemen van onnodige complexiteit en belastingdruk op vermogen.
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en het aanmerkelijk belang voortaan in box 3 belasten. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen en ondernemerschap stimuleren, door onnodige constructies en de gebruikelijkloonregeling te schrappen.
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en alleen het werkelijk gerealiseerde rendement belasten. Dit moet het systeem eerlijker maken en beter aansluiten bij de realiteit van sparen en beleggen.
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
JA21 stelt voor om niet het ingelegde vermogen te belasten, maar pas belasting te heffen bij consumptie van het vermogensrendement. Dit stimuleert vermogensopbouw en maakt het belastingstelsel transparanter.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. In hun visie wordt over consumptie van vermogensrendement door erfgenamen alsnog belasting geheven, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling overbodig wordt.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 vindt het huidige vermogensbelastingstelsel te complex en oneerlijk. Ze willen het stelsel fundamenteel anders inrichten, zodat het begrijpelijker, rechtvaardiger en aantrekkelijker wordt voor vermogensopbouw.
“Het Nederlandse vermogensbelastingstelsel is complex en gebaseerd op aannames die vaak ver buiten de realiteit staan. Sparen, beleggen en ondernemen worden onnodig ingewikkeld gemaakt door regels die niet aansluiten op hoe mensen daadwerkelijk rendement behalen. JA21 wil dit fundamenteel anders.”
“Wij presenteren een nieuw belastingplan waarin we onder andere de inkomstenbelasting versimpelen, de vermogensbelasting eerlijker maken en een nieuw toeslagensysteem introduceren...”
De Partij voor de Dieren wil de vermogensbelasting fors hervormen om vermogensongelijkheid te verkleinen en belastingontwijking tegen te gaan. Ze pleiten voor een nationaal vermogensregister, een vermogensplafond, en een klimaatbelasting op grote vermogens, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en de belastingdruk verschuift van arbeid naar vermogen.
De PvdD wil een nationaal register voor grote vermogens invoeren en een vermogensplafond van 10 miljoen euro instellen. Dit moet het belasten van vermogen vergemakkelijken en voorkomen dat superrijken hun vermogen onttrekken aan belastingheffing, waarmee de partij de vermogensongelijkheid wil aanpakken.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij stelt een specifieke klimaatbelasting voor op de grootste vermogens, gebaseerd op de Groene Belastinggids. Hiermee willen ze de belastingdruk verschuiven van arbeid naar vermogen en bijdragen aan een rechtvaardige, duurzame samenleving.
De PvdD wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar vermogen en grondstoffenverbruik, zodat werken lonender wordt en grote vermogens zwaarder worden belast. Dit is onderdeel van hun streven naar een eerlijker belastingstelsel.
D66 wil de vermogensbelasting hervormen zodat grote vermogens zwaarder worden belast en werken meer loont dan bezit. Ze pleiten voor een progressievere belasting op grote vermogens, onder meer via een miljonairsbelasting, en willen fiscale voordelen voor vermogenden verminderen om de ongelijkheid te verkleinen.
D66 vindt dat de huidige belasting op vermogen te laag is ten opzichte van belasting op arbeid, waardoor bezit te veel wordt beloond. Ze willen grote vermogens meer belasten, onder andere door een miljonairsbelasting, en fiscale regelingen die vermogenden bevoordelen moderniseren of afschaffen. Dit moet bijdragen aan meer financiële gelijkheid en een eerlijker belastingstelsel.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“Daarnaast zijn belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
“We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers, en behandelen verschillende vormen van arbeid gelijker.”
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
FVD wil vermogensbelasting in Nederland drastisch verminderen en in sommige gevallen volledig afschaffen. Hun belangrijkste concrete voorstel is het volledig belastingvrij maken van inkomen uit Box-3 (spaargeld en beleggingen), het afschaffen van de erfbelasting en het versoepelen van de schenkbelasting. De kern van hun visie is dat sparen, bezit en het doorgeven van vermogen niet bestraft moeten worden, maar juist gestimuleerd.
FVD wil dat inkomen uit vermogen (spaargeld en beleggingen) in Box-3 volledig belastingvrij wordt, omdat zij sparen en investeren willen aanmoedigen en de discussie over fictief rendement willen beëindigen. Dit standpunt adresseert direct de huidige vermogensbelasting in Nederland.
FVD beschouwt de erfbelasting als onrechtvaardig en wil deze volledig afschaffen, evenals het versoepelen van de schenkbelasting binnen families. Dit is een direct standpunt tegen het belasten van vermogen bij overdracht tussen generaties.
FVD is principieel tegen het gebruik van belastingen om vermogens gelijk te trekken. Zij vinden dat belastingen enkel publieke taken moeten financieren en niet moeten dienen als herverdelingsinstrument.
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
De VVD wil de vermogensbelasting hervormen zodat alleen werkelijk gerealiseerd rendement wordt belast, en niet langer fictieve of niet-behaalde winsten. Ze zijn tegen verhogingen van de belasting op sparen, beleggen en ander vermogen, en streven juist naar verlaging van tarieven en verhoging van vrijstellingen op termijn.
De VVD vindt het oneerlijk dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde of fictieve rendementen op hun vermogen. Ze willen daarom versneld overstappen naar een systeem waarin alleen daadwerkelijk behaalde vermogenswinsten worden belast, en pleiten voor het verlagen van het forfait zolang dit nog niet mogelijk is. Ook willen ze kosten aftrekbaar maken in de tegenbewijsregeling.
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD is tegen het verhogen van de belasting op sparen, beleggen en ander vermogen (box 3), en wil op termijn de tarieven verlagen en vrijstellingen verhogen. Ze stellen dat een te hoge belasting op vermogen leidt tot kapitaalvlucht en willen daarom de belastingdruk op vermogen beperken.
“Wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting. We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is. Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
“Geen belastingverhogingen op spaargeld: Omdat er al belasting betaald is over geld waarvoor gewerkt is...”
Volt wil vermogens zwaarder en progressiever belasten, met een nadruk op het verkleinen van vermogensongelijkheid en het eerlijker belasten van vermogen ten opzichte van arbeid. Ze stellen een progressieve vermogensbelasting voor boven één miljoen euro, willen pensioen- en woningvermogen rechtvaardiger belasten, en pleiten voor het afschaffen van fiscale regelingen die vermogensgroei bevoordelen. Hun visie is dat grote vermogens meer bijdragen aan de samenleving en dat welvaart weer iets wordt dat je zelf opbouwt.
Volt introduceert een progressieve vermogensbelasting voor grote vermogens om vermogensongelijkheid tegen te gaan en de belastingdruk eerlijker te verdelen. Dit sluit aan bij hun principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit scheef verdeelde pensioen- en woningvermogens en wil deze eerlijker belasten. Dit moet bijdragen aan een betere balans tussen belasting op vermogen en arbeid.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
Volt wil bestaande fiscale regelingen die vermogensgroei bevoordelen, zoals de bedrijfsopvolgingsregeling, afschaffen. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingstelsel waarin grote vermogens minder worden bevoordeeld.
“De bedrijfsopvolgingsregeling wordt afgeschaft. In plaats hiervan verruimen we de mogelijkheid om bij de overheid te lenen om financiering mogelijk te maken.”
Volt wil de erf- en schenkbelasting omvormen tot een relatie-onafhankelijke “ontvangstbelasting” en de rekenforfaits actualiseren, zodat deze belasting eerlijker en realistischer wordt geheven.
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt. De partnervrijstelling blijft wel bestaan in de huidige vorm.”
“We gaan periodiek de rekenforfaits in deze ontvangstbelasting actualiseren. Zo houden we niet meer een verouderd forfait aan, maar hanteren we een forfait op basis van de huidige rente en levensverwachting die rechtvaardiger en realistischer is.”
BIJ1 wil de vermogensbelasting voor vermogenden fors verhogen en stelt een vermogensplafond voor, waarbij vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% wordt belast. Het doel is om extreme vermogensongelijkheid te bestrijden en Nederland te veranderen van een belastingparadijs voor rijken naar een samenleving met meer gratis basisvoorzieningen voor iedereen.
BIJ1 pleit voor een drastische verhoging van de vermogensbelasting voor vermogenden en het invoeren van een limiet op vermogen, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Hiermee wil de partij grote vermogens afromen en ongelijkheid tegengaan. De hoogte van het vermogensplafond wordt democratisch vastgesteld.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
“Grote vermogens romen we af door een vermogensplafond. Waarbij we vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% belasten.”
Naast het bestrijden van ongelijkheid, ziet BIJ1 het verhogen van de vermogensbelasting als middel om belastingontduiking en kapitaalvlucht tegen te gaan. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken voor brievenbusfirma’s en internationale belastingontwijkers.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen.”
BIJ1 koppelt de verhoging van de vermogensbelasting ook aan het afromen van winsten uit vervuilende sectoren, met het oog op klimaatrechtvaardigheid en het financieren van de energietransitie.
“vermogensbelasting en afroming van fossiele winsten.”
BVNL wil de vermogensbelasting (box 3) hervormen door alleen gerealiseerde winsten te belasten en is expliciet tegen een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast wil BVNL een vlaktaks van 25% invoeren op arbeid, winst uit onderneming én winst uit vermogen, met een hoge belastingvrije voet. Het doel is om sparen en investeren aantrekkelijker te maken en het huidige, als oneerlijk ervaren, box 3-stelsel te vervangen.
BVNL wil dat vermogensbelasting (box 3) alleen wordt geheven over daadwerkelijk gerealiseerde winsten, en verzet zich tegen het belasten van papieren (ongerealiseerde) vermogensaanwas. Dit moet het huidige box 3-probleem oplossen en sparen/investeren eerlijker maken.
BVNL stelt voor om een vlaktaks van 25% te heffen op arbeidsinkomen, winst uit onderneming én winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Hiermee worden bestaande vermogensbelastingen vervangen door één eenvoudig tarief.
DENK wil dat mensen met een heel hoog vermogen een extra bijdrage leveren aan het sociale stelsel door middel van een hogere belasting op grote vermogens. Het programma spreekt zich uit voor een eerlijkere verdeling van de belastingdruk, waarbij superrijken en zeer grote vermogens meer gaan bijdragen om ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren.
DENK vindt dat mensen met een heel hoog vermogen een grotere bijdrage moeten leveren aan het sociale stelsel, om zo de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te bekostigen. Dit gebeurt door het verhogen van de belasting op grote vermogens en het afschaffen van belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten. Het voorstel richt zich expliciet op superrijken en zeer grote vermogens, niet op de middenklasse.
“Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
“Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
“We verhogen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
“Op fiscaal gebied kan dekking worden gerealiseerd door een eerlijkere bijdrage uit de winsten van grote bedrijven en van de superrijken.”
50PLUS wil de vermogensbelasting hervormen door het nieuwe Box 3-stelsel te baseren op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting in plaats van een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast pleit de partij ervoor dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen wordt belast en wil zij de schenk- en erfbelasting volledig afschaffen. Hiermee wil 50PLUS ouderen beschermen tegen wat zij zien als oneerlijke belastingdruk op vermogen.
50PLUS vindt dat het huidige systeem van vermogensbelasting oneerlijk is, vooral voor ouderen die vaak worden geraakt door fictieve rendementen. Zij willen daarom een Box 3-stelsel op basis van werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en expliciet géén vermogensaanwasbelasting.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
De partij wil voorkomen dat de overwaarde van de eigen woning in de toekomst wordt belast als vermogen in Box 3, omdat dit volgens hen onrechtvaardig is voor mensen die hun huis hebben afbetaald.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS beschouwt de schenk- en erfbelasting als een onrechtvaardige dubbele belasting op vermogen en wil deze daarom volledig afschaffen.
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
BBB wil af van de huidige vermogensaanwasbelasting en pleit voor belasting op daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten, niet op papieren winsten. Ze willen de belastingdruk op sparen en ondernemen in box 2 en 3 niet verhogen, en zijn tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning. Hun visie is dat belastingheffing eerlijk moet zijn, maar werken, sparen en investeren niet mag ontmoedigen.
BBB verwerpt het belasten van niet-gerealiseerde vermogensaanwas en wil alleen belasting heffen op daadwerkelijk genoten vermogenswinsten. Dit moet het stelsel eerlijker en begrijpelijker maken, en voorkomen dat mensen belasting betalen over papieren winsten die ze niet hebben ontvangen.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BBB wil de huidige belastingdruk op sparen (box 3) en ondernemen (box 2) niet verhogen, om sparen en investeren te stimuleren.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BBB is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning en wil de hypotheekrenteaftrek niet verder beperken.
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, waarbij het vermogen eerlijker wordt belast. Ze pleiten voor het invoeren van een heffing op werkelijk rendement in box 3 en een tijdelijke maatregel voor kleine particuliere verhuurders totdat een vermogenswinstbelasting is ingevoerd. Daarnaast willen ze harmonisatie van vermogensgrenzen in verschillende regelingen om het systeem eenvoudiger en eerlijker te maken.
Het CDA wil af van de huidige vermogensbelasting op fictief rendement en pleit voor een belasting op het werkelijke rendement in box 3. Totdat een vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen ze kleine particuliere verhuurders ondersteunen met een tijdelijke maatregel. Dit moet het systeem eerlijker maken en verhuurders niet onnodig belasten.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil verschillende regelingen met betrekking tot vermogen harmoniseren, zodat er één duidelijk inkomens- en vermogensbegrip ontstaat. Dit moet het belastingstelsel eenvoudiger, rechtvaardiger en beter uitvoerbaar maken.
“We harmoniseren bepaalde begrippen die verschillen per regeling: bijvoorbeeld één inkomensbegrip in verschillende regelingen of dezelfde vermogensgrenzen: in de fiscaliteit, toelagen, sociale zekerheid, Wlz, Wmo, etc.”
“Een eenduidige definitie voor loon, inkomen, partner en vermogen kan complexiteit wegnemen.”
De SGP wil de belasting op vermogen (vermogensbelasting, box 3) baseren op het daadwerkelijk behaalde rendement in plaats van een forfaitair rendement, met oog voor rechtvaardigheid en inflatiecorrectie. Ze pleiten voor een eerlijk debat over vermogens, zonder een 'jacht op grote vermogens', en willen geen verhoging van de erfbelasting.
De SGP vindt de huidige belastingdruk op vermogen te hoog, vooral door de lage rente, en wil daarom dat alleen het werkelijk behaalde rendement wordt belast. Dit moet rechtvaardiger zijn voor spaarders en beleggers, en er moet rekening worden gehouden met inflatie.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP wil de erfbelasting niet verhogen en pleit voor vereenvoudiging van de aangifte om emotionele druk op nabestaanden te beperken.
“De erfbelasting verhogen we niet. De aangifte voor de erfbelasting is te complex en moet worden vereenvoudigd om emotionele druk op nabestaanden te beperken.”
De SGP benadrukt dat vermogens niet gelijk zijn en wil een eerlijk debat over vermogensverdeling, zonder het stigmatiseren van grote vermogens.
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
De ChristenUnie wil de belasting op arbeid fors verlagen en vermogen eerlijker belasten, met als speerpunt een nieuwe vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro. Daarbij worden vermogenscomponenten met laag financieel rendement en hoog maatschappelijk nut ontzien. Het doel is om de lasten eerlijker te verdelen en grote vermogens meer te laten bijdragen aan noodzakelijke investeringen, zoals in defensie.
De ChristenUnie stelt voor om een vermogensbelasting van 1% in te voeren op vermogens boven 1 miljoen euro, als extra bijdrage van de grootste vermogens aan de samenleving. Vermogens met een laag financieel rendement en een hoog maatschappelijk rendement worden hierbij ontzien. Dit voorstel is bedoeld om de lasten eerlijker te verdelen en om de hoge belastingdruk op arbeid te verlagen.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel mogelijk gelijk worden belast. Dit betekent dat vormen van vermogen die nu nauwelijks worden belast, beter in de heffingen worden betrokken, terwijl de belasting op arbeid juist omlaag gaat.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast. De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken.”
NSC wil de vermogensbelasting (box 3) hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar van de daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Ze willen belastingontwijking tegengaan en zorgen voor een eerlijkere behandeling van verschillende vermogensbestanddelen, met aandacht voor incourante bezittingen zoals grond en panden.
NSC vindt het huidige systeem van vermogensbelasting oneerlijk omdat het uitgaat van een fictief rendement. Ze willen overstappen naar een systeem waarin de werkelijke inkomsten en winsten uit vermogen worden belast, met oog voor de problematiek van niet-verzilverde papieren winsten. Dit moet leiden tot een eerlijkere belastingdruk en minder ontwijking.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil dat private-equity managers fiscaal gelijk worden behandeld als andere burgers in box 3, zodat hun belangen niet fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van andere vermogensbezitters.
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma