BIJ1 pleit voor een drastische verhoging van de vermogensbelasting voor vermogenden, inclusief het invoeren van een vermogensplafond waarbij vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% wordt belast. Ze willen zo de ongelijkheid aanpakken en het belastingstelsel eerlijker maken, waarbij de lasten verschuiven van inkomen naar vermogen.
BIJ1 stelt een harde grens aan privévermogen voor, waarbij alles boven een democratisch vastgestelde limiet volledig wordt afgeroomd. Dit is bedoeld om extreme vermogensongelijkheid tegen te gaan en de samenleving eerlijker te maken.
Naast het vermogensplafond wil BIJ1 de bestaande vermogens- en erfbelasting fors verhogen voor vermogenden, om zo de belastingdruk eerlijker te verdelen en belastingontwijking tegen te gaan.
BIJ1 wil de inkomstenbelasting verlagen zodat werkenden meer overhouden, terwijl de belasting op vermogen juist fors omhoog gaat. Dit is een bewuste verschuiving van de belastingdruk van arbeid naar kapitaal.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger.”
JA21 is tegen een vermogensaanwasbelasting en wil het huidige systeem van fictief rendement in box 3 vervangen door belasting op werkelijk gerealiseerd rendement. Ze pleiten voor het afschaffen van box 2, het belasten van aanmerkelijk belang in box 3, en het alleen belasten van consumptie van vermogensrendement, niet van het ingelegde vermogen.
JA21 verwerpt het idee van een vermogensaanwasbelasting en wil af van het huidige systeem van fictief rendement. In plaats daarvan willen ze alleen belasting heffen over daadwerkelijk gerealiseerd rendement, en niet over papieren winsten of het ingelegde vermogen. Dit moet sparen, beleggen en ondernemen eerlijker en eenvoudiger maken.
“We schaffen onnodige constructies af, schrappen fictieve berekeningen en belasten voortaan alleen werkelijk rendement in box 3.”
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en het aanmerkelijk belang voortaan in box 3 belasten, waarmee ook de gebruikelijkloonregeling vervalt. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen en ondernemerschap stimuleren.
FVD is fel tegen elke vorm van vermogensaanwasbelasting en pleit juist voor het volledig belastingvrij maken van vermogen in box 3. Zij willen sparen en bezit stimuleren door de spaarderstaks af te schaffen en discussies over fictief rendement te beëindigen. Het beschermen van privévermogen en het afwijzen van nieuwe vermogensbelastingen zijn kernpunten in hun visie.
FVD wil dat vermogen, zoals spaargeld en beleggingen, volledig belastingvrij wordt. Zij zien de huidige en mogelijke toekomstige vermogensaanwasbelasting als een straf op sparen en investeren, en willen deze daarom afschaffen om economische groei en persoonlijke vrijheid te stimuleren.
FVD positioneert zich expliciet tegen het kunstmatig gelijk trekken van vermogens via belastingen. Zij willen bezit, zoals het koophuis, spaargeld en erfenissen, beschermen tegen extra belastingdruk en wijzen vermogensaanwasbelasting principieel af.
“Bezit is heilig. We beschermen het koophuis, het spaargeld, de erfenis tegen onrechtmatige belastingen...”
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit vermogen zwaarder wordt belast dan inkomen uit arbeid, onder andere door invoering van een vermogensaanwasbelasting. Ze vinden dat werken meer moet lonen dan geld verdienen met vermogen, en willen zo de ongelijkheid verkleinen. De partij stelt voor om de belasting op arbeid te verlagen en de belasting op vermogensgroei te verhogen, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
GroenLinks-PvdA pleit voor een belastingstelsel waarin inkomen uit vermogen (zoals vermogensgroei) zwaarder wordt belast dan inkomen uit arbeid. Dit moet ervoor zorgen dat werken meer loont en dat vermogenden eerlijker bijdragen aan de samenleving. De partij adresseert hiermee de groeiende ongelijkheid tussen mensen met veel vermogen en mensen die vooral van hun arbeid leven.
“Het is niet meer dan logisch dat je over de euro waar je hard voor hebt gewerkt, minder belasting betaalt dan over geld waar je niks voor hebt hoeven doen. Daarom gaat de belasting op werk naar beneden en verhogen we de belastingen op inkomen uit vermogen.”
“Werken moet lonen. Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.”
De partij wil speciale belastingkortingen en constructies die vooral vermogenden bevoordelen, afschaffen of sterk versoberen. Dit draagt bij aan een eerlijker belastingstelsel en zorgt ervoor dat de opbrengsten gebruikt kunnen worden om de belastingdruk voor werkenden te verlagen.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
Het CDA is terughoudend over het invoeren van een vermogensaanwasbelasting, maar erkent de noodzaak om het huidige box 3-stelsel te hervormen. Ze willen belasting heffen op werkelijk rendement in box 3 en pleiten voor een tijdelijke maatregel voor kleine particuliere verhuurders totdat een vermogenswinstbelasting is ingevoerd. Het CDA benadrukt het belang van eenvoud, voorspelbaarheid en rechtvaardigheid in het belastingstelsel.
Het CDA wil af van belasting op fictief rendement en kiest voor belasting op werkelijk rendement in box 3. Totdat een vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen ze kleine particuliere verhuurders tegemoetkomen met een tijdelijke financiële maatregel. Dit moet de particuliere verhuur aantrekkelijk houden en voorkomen dat waarde die vastzit in stenen onterecht wordt belast.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA benoemt het belang van een eenvoudiger, rechtvaardiger en voorspelbaarder belastingstelsel, maar spreekt zich niet expliciet uit voor of tegen een vermogensaanwasbelasting. Ze willen fiscale uitzonderingen afbouwen en het stelsel vereenvoudigen, maar blijven vaag over de exacte vorm van vermogensbelasting op de lange termijn.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
“We maken prioriteit van het vereenvoudigen van ons complexe belastingstelsel. Eenvoudig, rechtvaardig, voorspelbaar en uitvoerbaar.”
D66 spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit voor het invoeren van een vermogensaanwasbelasting, maar wil grote vermogens zwaarder belasten en het belastingstelsel eerlijker maken. De partij stelt voor om grote vermogens meer te belasten, onder andere via een miljonairsbelasting, en de erf- en schenkbelasting progressiever te maken. D66 vindt dat vermogen nu te weinig wordt belast ten opzichte van arbeid en wil deze scheefgroei aanpakken.
D66 wil de belasting op grote vermogens verhogen om de fiscale ongelijkheid tussen arbeid en vermogen te verkleinen. Dit moet bijdragen aan meer financiële rechtvaardigheid en het tegengaan van erfelijke rijkdom.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“Belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) spreekt zich in haar verkiezingsprogramma niet expliciet uit voor het invoeren van een vermogensaanwasbelasting. Wel pleit de partij voor zwaardere belasting op grote vermogens, het aanleggen van een vermogensregister, en het instellen van een vermogensplafond, waarmee zij vermogensongelijkheid willen aanpakken. Concrete voorstellen over een vermogensaanwasbelasting als zodanig ontbreken; de focus ligt op herverdeling via andere vermogensbelastingen en transparantie.
De PvdD wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar vermogen en stelt voor om grote vermogens zwaarder te belasten, onder andere via een klimaatbelasting voor de grootste vermogens en het aanleggen van een vermogensregister. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het eerlijker maken van het belastingstelsel.
“We voeren een klimaatbelasting voor de grootste vermogens in, op basis van de inzichten uit de Groene Belastinggids.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De SP pleit voor een veel zwaardere belasting op grote vermogens, met als kernvoorstel een miljonairsbelasting en een vermogensplafond. De partij wil dat de rijkste Nederlanders jaarlijks belasting betalen over de aanwas van hun vermogen, met een vrijstelling tot vijf miljoen euro, en stelt voor om vermogen boven de vijftig miljoen euro verplicht in te zetten voor publieke doelen. Hiermee wil de SP de belastingdruk eerlijker verdelen en ongelijkheid terugdringen.
De SP wil een jaarlijkse belasting op de aanwas van grote vermogens, specifiek gericht op de rijkste 0,3% van de Nederlanders. Dit voorstel beoogt een eerlijkere verdeling van de belastingdruk, waarbij de eerste vijf miljoen euro is vrijgesteld en alleen het meerdere wordt belast. De opbrengst wordt ingezet voor publieke voorzieningen.
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
De SP stelt een vermogensplafond voor, waarbij vermogen boven de vijftig miljoen euro verplicht wordt ingezet voor publieke doelen. Dit is bedoeld om extreme vermogensconcentratie te voorkomen en de samenleving als geheel te laten profiteren van grote rijkdom.
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
Om te voorkomen dat miljonairs hun vermogen aan de belasting onttrekken door te emigreren, wil de SP een vertrekbelasting invoeren. Dit zorgt ervoor dat ook bij vertrek belasting wordt geheven over het opgebouwde vermogen.
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
De VVD is tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting en wil juist versneld overstappen op een systeem waarbij alleen het daadwerkelijk gerealiseerde rendement op vermogen wordt belast. De partij streeft ernaar om de tussenstap van een (deels) vermogensaanwasbelasting over te slaan en pleit voor een lagere belastingdruk op sparen en beleggen.
De VVD wil af van belasting op fictieve of niet-gerealiseerde vermogenswinsten en pleit voor een systeem waarin alleen daadwerkelijk gerealiseerd rendement wordt belast. Dit moet voorkomen dat mensen belasting betalen over vermogen dat zij niet daadwerkelijk ontvangen hebben, en sluit aan bij hun streven naar een eerlijker belastingstelsel voor spaarders en beleggers.
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
De VVD is expliciet tegen het verhogen van de belasting op sparen, beleggen en overige bezittingen, en wil juist de belastingdruk op vermogen verlagen. Dit standpunt is ingegeven door de wens om sparen en ondernemen aantrekkelijk te houden en kapitaalvlucht te voorkomen.
“waarvoor gewerkt is, wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
Volt pleit voor een rechtvaardiger belasting op vermogen, waarbij daadwerkelijke vermogensgroei wordt belast in plaats van forfaitaire of verouderde systemen. Ze willen een progressieve vermogensbelasting invoeren voor vermogens boven één miljoen euro en streven naar een belastingmix die vermogen zwaarder belast dan arbeid, onder andere door het belasten van daadwerkelijke inkomsten uit vermogen en het aanpakken van vermogensongelijkheid.
Volt wil een progressieve vermogensbelasting invoeren voor grote vermogens om vermogensongelijkheid te verkleinen en de belastingdruk eerlijker te verdelen. Dit sluit aan bij het idee van een vermogensaanwasbelasting, waarbij de daadwerkelijke groei van vermogen wordt belast.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt streeft naar een belastingstelsel waarin daadwerkelijke inkomsten uit vermogen worden belast, in plaats van forfaitaire of fictieve rendementen. Dit voorkomt ontwijking en zorgt voor een eerlijkere bijdrage van vermogenden.
“We belasten daadwerkelijke inkomsten. De afschaffing van toeslagen, heffingen en aftrekposten worden gecompenseerd door nieuwe en simpeler belastingtarieven.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen en wil deze vermogens eerlijker belasten. Dit is een onderdeel van hun bredere visie op vermogensaanwasbelasting.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen gelijker worden belast. Ze stellen voor om een extra vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro in te voeren, waarbij bepaalde maatschappelijk waardevolle activa worden ontzien. Het doel is om de hoge belastingdruk op arbeid te verlagen en grote vermogens een eerlijkere bijdrage te laten leveren.
De ChristenUnie vindt dat het huidige belastingstelsel inkomen uit arbeid te zwaar belast ten opzichte van vermogen. Ze willen daarom de belasting op arbeid verlagen en vermogen, vooral grote vermogens, zwaarder belasten. Dit moet leiden tot meer rechtvaardigheid en een eerlijkere verdeling van de belastingdruk.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast. De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken.”
De ChristenUnie stelt concreet voor om een extra vermogensbelasting van 1% te heffen op vermogens boven 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten met een laag financieel rendement maar een hoog maatschappelijk rendement worden hierbij ontzien. Dit voorstel is bedoeld om de financiering van grote investeringen, zoals in defensie, eerlijker te verdelen.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
DENK spreekt zich in haar verkiezingsprogramma uit voor een eerlijkere belastingbijdrage van mensen met hoge vermogens, maar noemt nergens expliciet de invoering van een vermogensaanwasbelasting. Het programma benadrukt het verhogen van de belastingdruk voor superrijken en zeer grote vermogens als middel om de ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren. Concrete voorstellen over de vorm, hoogte of implementatie van een vermogensaanwasbelasting ontbreken.
DENK wil dat mensen met zeer hoge vermogens een grotere bijdrage leveren aan het sociale stelsel, met als doel de inkomens- en vermogensongelijkheid te verkleinen. Dit wordt gepresenteerd als een rechtvaardige verdeling van de belastingdruk, maar zonder specifieke uitwerking van een vermogensaanwasbelasting.
De SGP wijst een vermogensaanwasbelasting af en kiest in plaats daarvan voor belasting op daadwerkelijk behaald rendement in box 3, met oog voor liquiditeit en inflatie. Ze willen geen jacht op grote vermogens, maar streven naar een rechtvaardige belasting die rekening houdt met verschillen in vermogen en draagkracht.
De SGP vindt de huidige belastingdruk op vermogen (box 3) te hoog en wil deze baseren op daadwerkelijk behaald rendement, niet op vermogensaanwas. Ze benadrukken dat belastingheffing eerlijk en rechtvaardig moet zijn, zonder het voeren van een jacht op grote vermogens. Het uitgangspunt is belasting op liquide rendement, met correctie voor inflatie.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
50PLUS is tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting en pleit in plaats daarvan voor een belasting op werkelijk behaald rendement (vermogenswinstbelasting) in box 3. Zij willen expliciet géén vermogensaanwasbelasting en benadrukken dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen in box 3 moet worden belast.
50PLUS verzet zich tegen het belasten van vermogensaanwas (waardestijgingen op papier) en kiest voor een systeem waarbij alleen daadwerkelijk gerealiseerde rendementen worden belast. Dit standpunt komt voort uit de wens om ouderen en spaarders te beschermen tegen belasting over niet-gerealiseerde winsten en om leeftijdsdiscriminatie in het belastingstelsel te voorkomen.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
BBB is tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting en wil alleen belasting heffen over daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten, niet over papieren of niet-gerealiseerde waardestijgingen. Hun beleid is gericht op het stimuleren van werken, sparen en investeren, waarbij het huidige box 3-stelsel wordt aangepast naar een systeem van vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen. BBB verwerpt expliciet het idee van belasting op niet-gerealiseerde vermogensaanwas.
BBB wil voorkomen dat mensen belasting moeten betalen over niet-gerealiseerde (papieren) vermogenswinsten. Zij kiezen voor een systeem waarin alleen daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten worden belast, om sparen en investeren te stimuleren en onzekerheid te verminderen. Dit standpunt is een duidelijke afwijzing van de vermogensaanwasbelasting.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
BVNL is uitgesproken tegen de invoering van een vermogensaanwasbelasting in box 3. Zij willen dat belasting op vermogen alleen wordt geheven over gerealiseerde winst, niet over papieren waardestijgingen, en pleiten expliciet voor het uitsluiten van een vermogensaanwasbelasting.
BVNL verwerpt het idee van een vermogensaanwasbelasting omdat zij vinden dat alleen gerealiseerde winsten belast moeten worden, niet de (papieren) waardestijging van vermogen. Dit sluit aan bij hun bredere visie om belastingdruk te verlagen en sparen en investeren niet te ontmoedigen.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en pleit voor een belasting op daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen, met oog voor de problematiek van papieren winsten. Ze willen belastingontwijking tegengaan en houden rekening met incourante vermogensbestanddelen zoals grond en panden.
NSC wil dat in box 3 niet langer een fictief rendement wordt belast, maar de daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Ze erkennen de uitdagingen rondom papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen en willen belastingontwijking beperken. Dit voorstel adresseert direct de discussie over een vermogensaanwasbelasting, waarbij de jaarlijkse waardestijging van vermogen wordt belast.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma