De SP wil de vermogensbelasting fors verhogen voor de allerrijksten, met een miljonairsbelasting vanaf vijf miljoen euro en een vermogensplafond boven de vijftig miljoen euro. Ze willen zo de belastingdruk eerlijker verdelen, ongelijkheid tegengaan en publieke voorzieningen financieren. Gewone mensen en kleine erfenissen worden ontzien, terwijl grote vermogens en erfenissen zwaarder belast worden.
De SP stelt een miljonairsbelasting van 5% in voor vermogens boven vijf miljoen euro, met een vrijstelling voor de eerste vijf miljoen. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken, omdat nu de rijksten relatief minder betalen dan de midden- en lage inkomens. De opbrengst wordt gebruikt voor publieke voorzieningen.
“Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren.”
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
De SP wil een vermogensplafond invoeren, waarbij het vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht wordt ingezet voor publieke doelen. Dit voorkomt extreme vermogensconcentratie en zorgt dat de allerrijksten bijdragen aan de samenleving.
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
“Daarnaast voeren wij een vermogensplafond in voor vermogens boven de 50 miljoen euro.”
De SP wil de erfbelasting voor het grootste deel van de Nederlanders verlagen, maar grote erfenissen zwaarder belasten. Dit moet ongelijkheid tussen generaties tegengaan en belastingontwijking via grote vermogens voorkomen.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen. Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%). ... Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
“Met deze aanpassing zorgen we voor minder erfbelasting voor het grootste deel van Nederland en meer financiering voor onze belangrijke voorzieningen als zorg en onderwijs.”
Om te voorkomen dat grote vermogens naar het buitenland verdwijnen om belasting te ontwijken, voert de SP een vertrekbelasting (exittaks) in. Zo blijft belasting over grote vermogens in Nederland.
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
“Voor de superrijken die 50 miljoen euro’s niet genoeg vinden en dreigen ons land aan haar lot over te laten door met de buit te vertrekken, voeren we een vertrekbelasting in.”
De SP wil belastingontwijking en -ontduiking door miljonairs en miljardairs tegengaan, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld en gewone mensen niet opdraaien voor de kosten.
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de verstopte miljarden opsporen.”
GroenLinks-PvdA wil de belasting op vermogen fors verhogen en eerlijker maken, zodat vermogenden en topinkomens een grotere bijdrage leveren aan de samenleving. Ze pleiten voor een miljonairsbelasting, het afschaffen van belastingkortingen voor vermogenden, en het verhogen van de erfbelasting op grote erfenissen. Hun kernvisie is dat werken meer moet lonen dan bezit, en dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
GroenLinks-PvdA wil een miljonairsbelasting invoeren en de belastingdruk op vermogen verhogen, omdat zij vinden dat de huidige belastingdruk voor rijken te laag is. Dit moet bijdragen aan een eerlijker belastingstelsel waarin bezit zwaarder wordt belast dan arbeid.
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“Hoe rijker je bent, hoe lager je belastingdruk. Wij draaien dit om.”
“Dat betekent een systeem zonder speciale kortingen en een eerlijke belasting op vermogen, winst en vervuiling.”
“De belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen...”
“Daarom gaat de belasting op werk naar beneden en verhogen we de belastingen op inkomen uit vermogen.”
De partij wil belastingkortingen die vooral vermogenden en grootverdieners bevoordelen, sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Dit moet het belastingstelsel eerlijker en eenvoudiger maken.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
GroenLinks-PvdA wil de erf- en schenkbelasting verhogen voor grote erfenissen, terwijl gewone erfenissen worden ontzien. Ook willen ze constructies om erfbelasting te ontwijken afschaffen.
“We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Gewone erfenissen hoeven niet te worden belast, de belasting op de grote erfenissen gaat omhoog.”
“Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.”
De partij wil agressieve belastingconstructies die door vermogenden worden gebruikt om belasting te ontwijken, illegaal maken en harder aanpakken.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
JA21 wil het Nederlandse vermogensbelastingstelsel fundamenteel hervormen door het eenvoudiger, eerlijker en transparanter te maken. Ze pleiten voor het afschaffen van box 2, het belasten van aanmerkelijk belang in box 3, en het vervangen van het huidige systeem van fictief rendement door belasting op werkelijk gerealiseerd rendement. Daarnaast willen ze erf- en schenkbelasting afschaffen en vermogensopbouw stimuleren door sparen en investeren aantrekkelijker te maken.
JA21 vindt het huidige systeem van fictief rendement in box 3 onrechtvaardig en te complex. Ze willen alleen het daadwerkelijk behaalde rendement belasten, zodat sparen en beleggen eerlijker wordt behandeld en vermogensopbouw aantrekkelijker wordt.
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en het aanmerkelijk belang (zoals aandelen in een eigen BV) voortaan in box 3 belasten. Dit moet het belastingstelsel vereenvoudigen en ondernemerschap stimuleren.
JA21 stelt voor om niet het ingelegde vermogen te belasten, maar alleen belasting te heffen bij consumptie van het vermogensrendement. Dit moet sparen en investeren verder stimuleren.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. Volgens hen is deze belasting overbodig als consumptie van vermogensrendement al wordt belast.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
“Het voortbestaan van familiebedrijven waarborgen door de bedrijfsopvolgingsregeling en de erf- en schenkbelasting af te schaffen.”
JA21 wil dat mensen meer vrijheid krijgen om vermogen op te bouwen en dat sparen en investeren fiscaal aantrekkelijker wordt gemaakt.
“Vermogensopbouw stimuleren door sparen en investeren aantrekkelijker te maken, zodat mensen keuzevrijheid houden over hoe zij omgaan met hun geld.”
“Wij presenteren een nieuw belastingplan waarin we onder andere de inkomstenbelasting versimpelen, de vermogensbelasting eerlijker maken...”
De Partij voor de Dieren wil de vermogensbelasting in Nederland fors hervormen om vermogensongelijkheid te verkleinen en belastingontwijking tegen te gaan. Ze stellen een nationaal vermogensregister, een vermogensplafond en een klimaatbelasting op grote vermogens voor, en willen het belasten van vermogen makkelijker en effectiever maken. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat grote vermogens meer moeten bijdragen aan een rechtvaardige en duurzame samenleving.
De PvdD wil een nationaal register voor grote vermogens invoeren en een vermogensplafond instellen om belastingontwijking te voorkomen en de vermogensongelijkheid te verkleinen. Dit maakt het belasten van vermogen makkelijker en transparanter.
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs.”
De partij wil een extra belasting op de grootste vermogens invoeren, specifiek gericht op het aanpakken van klimaatverandering en het stimuleren van een rechtvaardige transitie.
De PvdD wil de belastingdruk verschuiven van arbeid naar vermogen en grondstoffenverbruik, zodat werken lonender wordt en grote vermogens zwaarder worden belast.
De partij wil internationale samenwerking en transparantie bevorderen om belastingontwijking door grote vermogens en multinationals tegen te gaan.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
“We delen lessen hierover met andere Europese landen en zoeken aansluiting om uiteindelijk tot één systeem te komen.”
FVD wil vermogensbelasting (Box 3) volledig afschaffen en sparen en bezit juist stimuleren in plaats van belasten. Ze pleiten voor het belastingvrij maken van spaargeld, het afschaffen van erf- en schenkbelasting, en het beschermen van het eigen huis tegen vermogensheffing. Hun visie is dat bezit en spaargeld heilig zijn en dat vermogens niet kunstmatig gelijkgetrokken moeten worden via belastingen.
FVD wil dat vermogen in Box 3 (spaargeld en beleggingen) volledig wordt vrijgesteld van belasting, omdat zij sparen en investeren willen aanmoedigen en de huidige vermogensbelasting als ontmoedigend en onrechtvaardig zien.
FVD beschouwt het eigen huis als heilig bezit en wil dat de eigen woning nooit in Box 3 valt of op andere wijze als vermogen wordt belast. Ze willen het eigenwoningforfait afschaffen en de hypotheekrenteaftrek behouden.
FVD wil de erfbelasting volledig afschaffen en schenkingen binnen families belastingvrij maken, zodat vermogen binnen families kan blijven en niet via belasting wordt afgeroomd.
FVD is principieel tegen het gebruik van belasting om vermogens gelijk te trekken. Zij vinden dat ondernemen, investeren en sparen gestimuleerd moeten worden, niet ontmoedigd.
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
De VVD wil de belasting op vermogen (box 3) niet verhogen en streeft ernaar om alleen het daadwerkelijk behaalde rendement te belasten, in plaats van een fictief rendement. Ze pleiten voor een snelle invoering van een systeem waarbij belasting wordt geheven op gerealiseerde vermogenswinst, met mogelijkheden voor kostenaftrek, en willen op termijn de tarieven verlagen. De partij ziet een te hoge vermogensbelasting als schadelijk voor spaarders en investeerders en wil voorkomen dat kapitaal het land uitvloeit.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat mensen belasting betalen over niet-behaald (fictief) rendement en wil daarom zo snel mogelijk overstappen op een systeem waarbij alleen gerealiseerde vermogenswinst wordt belast. Dit moet ook gelden voor bijvoorbeeld een tweede woning. Tot die tijd willen ze het forfait verlagen en kostenaftrek mogelijk maken.
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD is tegen het verhogen van de belasting op sparen, beleggen en overige bezittingen (box 3) en wil op termijn de tarieven verlagen. Ze zien een te hoge belasting op vermogen als reden voor kapitaalvlucht en willen de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in balans houden.
“Wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting. We vinden het van belang dat de belastingdruk op arbeid en ondernemerschap in evenwicht is. Op termijn willen we de tarieven verlagen en de vrijstellingen in de erfbelasting verhogen.”
“Een te hoge belasting op spaargeld of ander vermogen zorgt er daarnaast voor dat dit geld naar andere landen wordt verplaatst.”
“Geen belastingverhogingen op spaargeld: Omdat er al belasting betaald is over geld waarvoor gewerkt is...”
Volt wil vermogens zwaarder en progressiever belasten, met bijzondere aandacht voor grote vermogens boven één miljoen euro. Ze stellen voor om een progressieve vermogensbelasting in te voeren, de belasting op woon- en pensioenvermogen te verhogen, en fiscale voordelen en uitzonderingen af te bouwen. Hun visie is dat welvaart eerlijker verdeeld moet worden en dat vermogen meer moet bijdragen dan arbeid.
Volt wil een progressieve vermogensbelasting invoeren voor grote vermogens, om vermogensongelijkheid tegen te gaan en de belastingdruk eerlijker te verdelen. Dit sluit aan bij hun uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Ze willen deze vermogens rechtvaardiger belasten en zo de belastingmix tussen arbeid en vermogen verbeteren.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
Volt wil de eigen woning stapsgewijs als vermogen gaan belasten (box 3) en de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Dit moet de belasting op vermogen verhogen en huizenprijzen laten dalen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt wil ondoelmatige en verouderde fiscale regelingen afschaffen, waaronder de bedrijfsopvolgingsregeling, om belastingontwijking en vermogensoverdracht te beperken.
“De bedrijfsopvolgingsregeling wordt afgeschaft. In plaats hiervan verruimen we de mogelijkheid om bij de overheid te lenen om financiering mogelijk te maken.”
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
Volt wil een Europese definitie van vermogen en samenwerking tussen belastingautoriteiten om belastingontwijking via vermogen tegen te gaan.
“We zetten in op vergaande samenwerking tussen verschillende belastingautoriteiten in de lidstaten en leggen een wettelijke definitie vast voor wat onder vermogen valt. Zo voorkomen we dat in het ene land een jacht wel wordt belast en in het andere niet.”
BIJ1 wil de vermogensbelasting voor vermogenden fors verhogen en stelt een vermogensplafond voor, waarbij vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% wordt belast. Ze willen zo de extreme vermogensongelijkheid aanpakken, belastingontwijking tegengaan en de lasten eerlijker verdelen, terwijl de inkomstenbelasting voor gewone mensen juist omlaag gaat.
BIJ1 pleit voor een drastische verhoging van de vermogensbelasting voor de rijksten en het invoeren van een limiet op vermogen, waarboven een marginaal tarief van 100% geldt. Hiermee willen ze de groeiende vermogensongelijkheid tegengaan en de samenleving eerlijker maken. De hoogte van het vermogensplafond wordt democratisch vastgesteld.
“Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
“Grote vermogens romen we af door een vermogensplafond. Waarbij we vermogen boven een democratisch vastgestelde grens met 100% belasten.”
Naast het aanpakken van vermogensongelijkheid, ziet BIJ1 het verhogen van de vermogensbelasting als middel om belastingontduiking, brievenbusfirma’s en kapitaalvlucht te bestrijden. Nederland moet geen belastingparadijs zijn voor multinationals en rijken.
BIJ1 wil de inkomstenbelasting verlagen zodat mensen direct meer geld overhouden, en de lasten verschuiven naar vermogen door de vermogensbelasting te verhogen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van de belastingdruk.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger.”
D66 vindt dat de huidige belasting op vermogen oneerlijk is verdeeld en wil grote vermogens zwaarder belasten, onder andere via een miljonairsbelasting. Ze willen fiscale verschillen tussen werk en vermogen verkleinen en pleiten voor een eerlijker belastingstelsel waarin werken meer loont dan bezit.
D66 wil dat grote vermogens meer bijdragen aan de samenleving, omdat ze vinden dat vermogen nu te veel wordt beloond ten opzichte van arbeid. Ze stellen een miljonairsbelasting voor en willen de erf- en schenkbelasting progressiever maken om financiële ongelijkheid tegen te gaan.
“We belasten grote vermogens meer, onder meer met een miljonairsbelasting.”
“Financiële zekerheid mag geen erfelijke luxe zijn, maar is een algemeen recht. Daarom maken we de erf- en schenkbelasting moderner en progressiever.”
“Daarnaast zijn belasting op werk en belasting op vermogen oneerlijk verdeeld. Vermogen wordt te veel beloond, terwijl juist werken meer zou moeten lonen.”
D66 wil de fiscale voordelen voor vermogen verminderen ten opzichte van arbeid, zodat werken aantrekkelijker wordt en het belastingstelsel eerlijker. Ze zien het huidige systeem als oneerlijk en inefficiënt.
BBB wil af van een vermogensaanwasbelasting op niet-gerealiseerde winsten en kiest voor belasting op daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten. De partij is tegen het verhogen van de belasting op sparen (box 3) en ondernemen (box 2), en wil de (over)waarde van de eigen woning niet belasten. BBB streeft naar een begrijpelijk, stimulerend en rechtvaardig belastingstelsel dat sparen, werken en investeren niet ontmoedigt.
BBB verwerpt het belasten van niet-gerealiseerde vermogenswinsten en wil alleen belasting heffen over daadwerkelijk genoten vermogensinkomsten. Dit standpunt is ingegeven door het streven naar een eerlijker en begrijpelijker belastingstelsel dat sparen en investeren niet ontmoedigt.
“Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten.”
BBB wil de huidige belastingdruk op vermogen en ondernemerschap niet verhogen, om sparen en investeren aantrekkelijk te houden en het vestigingsklimaat niet te schaden.
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
De partij is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning, om eigenwoningbezit niet extra te belasten en de hypotheekrenteaftrek te behouden.
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
50PLUS wil de vermogensbelasting hervormen door het nieuwe Box 3-stelsel te baseren op werkelijk behaald rendement, met invoering van een algemene vermogenswinstbelasting en expliciet géén vermogensaanwasbelasting. Daarnaast pleit de partij ervoor dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen wordt belast in Box 3 en wil zij de schenk- en erfbelasting volledig afschaffen. De kern van hun visie is dat ouderen niet langer als 'melkkoe' mogen worden behandeld en dat vermogensvorming eerlijker en minder belastend moet zijn.
50PLUS wil af van het huidige fictieve rendement in Box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten. Dit moet eerlijker zijn voor spaarders en beleggers, en voorkomt dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde (papieren) winsten. De partij verzet zich expliciet tegen een vermogensaanwasbelasting.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
De partij vindt dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen moet worden belast, om te voorkomen dat huizenbezitters dubbel worden belast en om vermogensopbouw via de eigen woning te stimuleren.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil de schenk- en erfbelasting afschaffen, omdat zij deze belastingen als onrechtvaardig beschouwt en vindt dat mensen vrij moeten zijn om hun vermogen over te dragen aan volgende generaties zonder extra belastingdruk.
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, waarbij ze inzetten op het harmoniseren van vermogensgrenzen en het afschaffen of versoberen van fiscale uitzonderingen. Specifiek voor vermogensbelasting pleit het CDA voor een heffing op werkelijk rendement in box 3 en een tijdelijke maatregel voor kleine particuliere verhuurders tot invoering van een vermogenswinstbelasting. Hun kernvisie is dat belasting op vermogen eerlijker moet worden geheven, met oog voor eenvoud en uitvoerbaarheid.
Het CDA wil af van de huidige fictieve vermogensrendementsheffing en pleit voor een belasting op het werkelijke rendement in box 3. Dit moet zorgen voor meer rechtvaardigheid, vooral voor particuliere verhuurders, en voorkomt belasting op niet-gerealiseerde waarde.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil verschillende vermogensbegrippen en -grenzen in regelingen gelijk trekken en het aantal uitzonderingen in het belastingstelsel verminderen. Dit moet het systeem eenvoudiger en eerlijker maken, en de marginale druk verlagen.
“We harmoniseren bepaalde begrippen die verschillen per regeling: bijvoorbeeld één inkomensbegrip in verschillende regelingen of dezelfde vermogensgrenzen: in de fiscaliteit, toelagen, sociale zekerheid, Wlz, Wmo, etc.”
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat inkomen uit arbeid en daadwerkelijke inkomsten uit vermogen gelijkwaardiger worden belast. Ze stellen voor om een vermogensbelasting van 1% in te voeren op vermogens boven de 1 miljoen euro, terwijl bepaalde maatschappelijk waardevolle vermogens worden ontzien en de belasting op box 3 (met name voor vastgoed) wordt verlaagd. Hiermee wil de partij de lasten eerlijker verdelen en grote vermogens meer laten bijdragen aan de samenleving.
De ChristenUnie wil dat grote vermogens een extra bijdrage leveren via een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Dit moet bijdragen aan een eerlijkere verdeling van de belastingdruk, vooral gezien de hoge investeringsbehoefte in bijvoorbeeld defensie. Vermogenscomponenten met een laag financieel rendement maar hoog maatschappelijk nut worden ontzien.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De partij vindt dat het huidige belastingstelsel inkomen uit arbeid te zwaar belast ten opzichte van vermogen. Ze willen toe naar een systeem waarin daadwerkelijke inkomsten uit vermogen en arbeid zoveel mogelijk gelijk worden belast, en verschillende vormen van vermogen die nu nauwelijks belast worden, beter in de heffing betrekken.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast. De hoge lastendruk op arbeid verlagen we flink. Daartegenover staat dat we verschillende vormen van vermogen die nu niet of nauwelijks belast worden, beter in de heffingen betrekken.”
Naast de invoering van een vermogensbelasting op grote vermogens, wil de ChristenUnie de huidige belasting in box 3 verlagen, vooral voor vastgoed. Dit is bedoeld om het stelsel evenwichtiger te maken en onbedoelde negatieve effecten op vastgoedbezit te beperken.
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
De SGP vindt dat de vermogensbelasting eerlijker moet worden ingericht door het daadwerkelijk behaalde rendement te belasten in plaats van een fictief rendement, met oog voor draagkracht en inflatie. Ze willen geen jacht op grote vermogens, maar streven naar een rechtvaardige belasting, waarbij de huidige belastingdruk op spaargeld en onroerend goed als te hoog wordt gezien. De erfbelasting wordt niet verhoogd en moet eenvoudiger worden gemaakt.
De SGP wil af van het huidige systeem van vermogensbelasting (box 3) dat uitgaat van een fictief rendement, omdat dit bij de huidige lage rente leidt tot een te hoge belastingdruk op spaargeld en onroerend goed. In plaats daarvan moet het werkelijke rendement worden belast, waarbij ook rekening wordt gehouden met inflatie. Dit sluit aan bij hun streven naar een eerlijk en rechtvaardig belastingstelsel dat rekening houdt met draagkracht.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP wil een eerlijk debat over vermogensverdeling zonder het voeren van een jacht op grote vermogens. Ze pleiten voor een rechtvaardige belasting, waarbij inkomens- en vermogensverschillen erkend worden, maar zonder excessieve belastingdruk op grote vermogens.
“Inkomens van mensen zijn niet gelijk, vermogens zijn dat ook niet. De SGP wil daar een eerlijk debat over. Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
De SGP wil de erfbelasting niet verhogen en vindt dat de aangifte eenvoudiger moet worden gemaakt om emotionele druk op nabestaanden te beperken.
“De erfbelasting verhogen we niet. De aangifte voor de erfbelasting is te complex en moet worden vereenvoudigd om emotionele druk op nabestaanden te beperken.”
BVNL wil de vermogensbelasting (box 3) hervormen door alleen belasting te heffen over gerealiseerde winst en is tegen een vermogensaanwasbelasting. Daarnaast pleit de partij voor een vlaktaks van 25% op arbeid, winst uit onderneming én winst uit vermogen, met een hoge belastingvrije voet. Het doel is om sparen en investeren aantrekkelijker te maken en het huidige, als oneerlijk ervaren, box 3-stelsel te vervangen.
BVNL wil af van het huidige systeem waarbij belasting wordt geheven over een fictief rendement op vermogen. In plaats daarvan moet alleen belasting worden betaald over daadwerkelijk gerealiseerde winst, zodat spaarders en beleggers niet langer worden benadeeld door een onrealistische belastingdruk. De partij verwerpt expliciet de invoering van een vermogensaanwasbelasting.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL stelt voor om een vlaktaks van 25% in te voeren op arbeidsinkomen, winst uit onderneming én winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000. Hiermee wil de partij het belastingstelsel vereenvoudigen en het 'box 3 probleem' oplossen, zodat sparen en investeren eerlijker worden belast.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
DENK wil dat mensen met een heel hoog inkomen of groot vermogen een extra bijdrage leveren aan het sociale stelsel door middel van hogere belastingen op vermogen. Ze pleiten voor een rechtvaardigere verdeling van de belastingdruk, waarbij superrijken en zeer grote vermogens meer gaan bijdragen om ongelijkheid te verkleinen en publieke voorzieningen te financieren.
DENK vindt dat de belastingdruk eerlijker verdeeld moet worden, waarbij mensen met een groot vermogen of een heel hoog inkomen meer bijdragen. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk en het financieren van sociale voorzieningen, zonder de lasten voor lage- en middeninkomens te verhogen.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
“Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
NSC wil de vermogensbelasting (box 3) hervormen door niet langer uit te gaan van een fictief rendement, maar daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen eerlijk te belasten. Ze willen belastingontwijking tegengaan en rekening houden met papieren winsten op moeilijk verhandelbare bezittingen. Het doel is een eerlijker en realistischer belastingstelsel waarin de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Dit moet het stelsel eerlijker maken en beter aansluiten bij de werkelijke opbrengsten van vermogenden. Tegelijkertijd willen ze belastingontwijking beperken en rekening houden met de problematiek van papieren winsten op incourante vermogensbestanddelen zoals grond en panden.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil dat private-equity managers eerlijk belasting betalen over hun inkomsten, net als andere burgers in box 3. Dit moet fiscale voordelen voor deze groep beperken en zorgen voor een gelijk speelveld.
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma