BVNL wil de economische regelgeving in Nederland fors verminderen door het schrappen van overheidsbemoeienis, het afschaffen van specifieke wetten en regels, en het vereenvoudigen van procedures voor ondernemers en burgers. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van vergunningsplichten, het terugdringen van bureaucratie, het dereguleren van de woning- en arbeidsmarkt, en het schrappen van tal van belastingen en administratieve verplichtingen. De kern van hun visie is dat minder regels en een kleinere overheid leiden tot meer economische vrijheid, innovatie en groei.
BVNL ziet overmatige regelgeving en bureaucratie als een rem op ondernemerschap en economische groei. Ze willen het aantal regels voor bedrijven fors verminderen, geen strengere regels dan het EU-gemiddelde hanteren, en de administratieve lasten verlagen.
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
“De overheid moet zich minder met hen bemoeien. BVNL wil de belastingen en werkgeverslasten voor ondernemers omlaag brengen, de bureaucratie verminderen en het gelijke speelveld weer terugbrengen in de markt door in elk geval geen regels te maken die strenger zijn dan het EU-gemiddelde.”
“Minder overheidsbemoeienis en minder vergunningsplichten.”
“Het Bouwbesluit wordt sterk vereenvoudigd.”
“Minder regels en minder bureaucratie.”
BVNL wil concrete wetten en verplichtingen schrappen die volgens hen onnodig belemmerend zijn voor economische activiteit, zoals het UBO-register, de Wet DBA, de WWFT, en verplichte ondernemingsraden.
“De wet DBA wordt ingetrokken en mensen mogen zelf bepalen of ze liever in loondienst gaan of als ZZP’er aan de slag gaan.”
“Het UBO-register wordt afgeschaft.”
“De Wet op Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT) wordt afgeschaft.”
“Geen verplichte ondernemingsraad voor bedrijven.”
“De Wet Poortwachter wordt afgeschaft.”
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
BVNL beschouwt overregulering als oorzaak van het woningtekort en wil de woningmarkt liberaliseren door het schrappen van regels, het vergunningsvrij maken van woningtransformaties, en het terugdringen van gemeentelijke eisen.
“Deregulering en minder overheidsbemoeienis is de oplossing.”
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
“Maak het splitsen van grote woningen in kleinere woningen vergunningsvrij.”
“Gemeenten kunnen geen aanvullende eisen stellen bovenop landelijke regels.”
“Alle belemmeringen om woningen boven winkels te realiseren worden weggenomen.”
“Verbeter, vereenvoudig en versnel het vergunningsproces voor bouwvergunningen.”
BVNL wil de arbeidsmarkt flexibeler maken door het versoepelen van het ontslagrecht, het afschaffen van de transitievergoeding, en het onbeperkt toestaan van tijdelijke contracten.
BVNL pleit voor een fundamentele vermindering van regels en een kleinere, dienstbare overheid, met expliciete aandacht voor deregulering in sectoren als woningmarkt, arbeidsmarkt, pensioenen en zorg.
“BVNL wil inzetten op deregulering. De overheid grossiert in zinloze regels en wetten en dat moet fors verminderen. Met name de woningmarkt, de arbeidsmarkt, de pensioensector en de zorg moeten worden gedereguleerd.”
“Zinloze, overbodige regels of regels die niet worden gehandhaafd moeten worden geschrapt, waaronder begrepen het administreren van de CO2-uitstoot van werknemers voor het woon- werkverkeer.”
“Samen met zorgverleners wordt bekeken waar verspilling zit, waar wet- en regelgeving efficiëntie in de weg staat en waar deregulering mogelijk is. Deze regels worden aangepast als ze goedkopere, betere of slimmere zorg in de weg staan.”
De PVV wil economische regelgeving fors verminderen, vooral door het schrappen van milieuregels, het vereenvoudigen van bouw- en landbouwprocedures en het beperken van overheidsbemoeienis. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versoepelen of afschaffen van stikstof- en Natura 2000-regels, het schrappen en vereenvoudigen van bouweisen, het beperken van bezwaarprocedures, en het verminderen van regeldruk voor boeren en vissers. De kern van hun visie is dat minder regels en snellere procedures de economie, woningbouw en landbouw moeten stimuleren.
De PVV wil de bouwsector stimuleren door bouweisen te schrappen en vergunningprocedures te versnellen, en bezwaar- en beroepsmogelijkheden tijdelijk te beperken. Dit moet woningbouwprojecten versnellen en de regeldruk voor bouwers verminderen.
“Schrappen en vereenvoudigen van bouweisen; geen nieuwe duurzaamheidseisen, geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas”
“Kortere en snellere vergunningverlening en procedures; tijdelijk beperken van de mogelijkheden tot bezwaar en beroep tegen woningbouw waar een omgevingsplan vastligt”
“We schrappen en vereenvoudigen bouweisen zoveel mogelijk. We stoppen met het eindeloze geneuzel over duurzaam en circulair bouwen. Er komen geen verplichte warmtepomp en geen nieuwe duurzaamheidseisen; we gaan ook niet verplicht van het gas af.”
“Verruimen van de regels (vergunningvrij) voor verbouwingen en aanbouwingen”
De PVV wil de economische regelgeving rond milieu en natuur sterk terugdringen, met name door Europese en nationale stikstof- en natuurbeschermingsregels te versoepelen of te schrappen. Dit moet ruimte geven aan landbouw, woningbouw en infrastructuur.
“Wij zijn er helemaal klaar mee. Nederland behoort tot de grootste nettobetalers van de EU! Dus wat ons betreft slaan we in Brussel met de vuist op tafel en eisen we versoepeling van de regels – van de Vogel- en de Habitatrichtlijn tot en met de verplichte emissiereductie.”
“Ook willen we het aantal gebieden met een Natura 2000-status verminderen – of gebieden verkleinen.”
“Tot die tijd verhogen we direct de rekenkundige ondergrens naar minimaal 1 mol en halen we de kritische depositiewaarden uit de wet.”
“Versoepeling van de Brusselse regels; verminderen van het aantal natuurgebieden met Natura 2000-status en/of verkleinen van gebieden”
“Kritische depositiewaarden uit de wet”
De PVV wil de regeldruk voor boeren, vissers en het mkb verminderen door onnodige registraties, btw-heffingen en vergunningseisen te schrappen. Dit moet ondernemerschap en nationale voedselproductie stimuleren.
De PVV wil af van klimaatwetgeving en bijbehorende economische regelgeving, zoals subsidies, verplichtingen en heffingen, om bedrijven en burgers te ontlasten.
“SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen”
“CO2-heffing afschaffen”
“Terugtrekken uit het VN-Klimaatakkoord van Parijs; Klimaatwet intrekken”
“Geen verplichte warmtepomp, niet verplicht van het gas af”
“Geen enkele nieuwe windturbine er meer bij; geen nieuwe zonneparken”
De PVV wil de economische regelgeving in de zorgsector verminderen door bureaucratie en managementlagen te schrappen, zodat zorgverleners meer zeggenschap krijgen en de zorg efficiënter wordt.
De VVD wil de economische regelgeving fors verminderen door onnodige en complexe regels te schrappen, administratieve lasten te verlagen en ondernemers meer ruimte te geven. Ze stellen meetbare doelen voor regeldrukvermindering, willen een ‘one in, one out’-principe invoeren en pleiten voor het beperken van nationale koppen op Europese regels. De partij richt zich op concrete wetswijzigingen, het versnellen van procedures en het creëren van regelvrije zones om innovatie en ondernemerschap te stimuleren.
De VVD wil een substantiële en aantoonbare vermindering van economische regelgeving, met concrete doelen en wettelijke verplichtingen voor alle departementen. Dit moet leiden tot minder administratieve lasten, snellere procedures en meer ruimte voor ondernemers.
“Wet op regeldruk- en complexiteitsvermindering: We verplichten alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen. Elke kabinetsperiode levert elk departement dus een lijst van regels aan die geschrapt of versimpeld kunnen worden.”
“Regeldruknorm: De ervaren regeldruk moet binnen vijf jaar met minstens 25% gedaald zijn. We kiezen voor ‘one in, one out’: voor elke nieuwe regel moet er een andere regel geschrapt worden.”
“We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn. We schrappen koppen op Europese regelgeving, vragen van alle overheidsorganisaties om regels niet strenger te interpreteren dan strikt noodzakelijk, versimpelen subsidievoorwaarden, beperken aanbestedingsregels tot de Europese ondergrens, verminderen onnodige complexiteit en geven professionals beslisruimte bij uitvoering van beleid, zodat minder regels nodig zijn.”
“We ontwikkelen regelvrije zones, waar tijdelijk en gecontroleerd wet- en regelgeving kan worden opgeschort om innovatie te bevorderen. We bieden hiervoor de juiste juridische grondslag.”
“We beoordelen met meetbare doelen of bestaande regels effectief zijn en herzien regels waar nodig.”
De VVD wil voorkomen dat Nederland Europese regelgeving onnodig streng of complex maakt (‘koppen’), en pleit voor het beperken van nationale aanvullingen op EU-wetgeving. Dit moet het ondernemersklimaat verbeteren en internationale concurrentiepositie versterken.
“We beperken koppen op EU-wetgeving, en interpreteren regels niet onnodig strenger dan in andere EU-lidstaten. We doen dus niet meer dan dat de EU van ons vraagt.”
“We schrappen koppen op Europese regelgeving, vragen van alle overheidsorganisaties om regels niet strenger te interpreteren dan strikt noodzakelijk.”
“Europese regelgeving op de schop: De regelgeving uit Brussel heeft vaak goede doelen, zoals het inzichtelijk maken van verborgen milieukosten, maar regelgeving remt tegelijkertijd vaak innovatie. ... We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
De VVD wil dat ondernemers sneller en eenvoudiger vergunningen kunnen krijgen, en dat meldplichten vaker de vergunningsplicht vervangen. Dit moet economische activiteit stimuleren en onnodige vertragingen tegengaan.
“We werken vaker met meldplichten in plaats van vergunningsplichten en zorgen dat initiatieven van ondernemers en verenigingen niet onnodig vastlopen in een overdaad aan regels.”
“Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
“We zorgen ervoor dat je voor veel minder bouwprojecten nog een vergunning nodig hebt.”
“Voor de meeste kleine verbouwingen is straks geen vergunning meer nodig. Zo krijgen mensen meer ruimte en vrijheid om hun huis aan te passen aan hun leven, zonder onnodige regels.”
De VVD wil concrete administratieve verplichtingen en lasten voor ondernemers schrappen, zoals rapportageverplichtingen en nationale heffingen die het ondernemersklimaat verslechteren.
“We schrappen de verplichting voor ondernemers om bij te houden of hun personeel met de fiets, auto of het openbaar vervoer naar kantoor is gekomen.”
“We schrappen de CO2-heffing: Nederland kent als enige land binnen de EU een nationale CO2-heffing. Dit creëert een ongelijk speelveld voor bedrijven. ... Daarom schrappen we de heffing en gaan we met de sector op zoek naar een alternatief systeem, waarbij we ons inzetten voor één Europees systeem voor duurzame industrie en mijnbouw en waarmee we een gelijk speelveld waarborgen.”
De VVD wil structureel en jaarlijks tegenstrijdige en overbodige regels identificeren en schrappen, met een vaste commissie die dit proces bewaakt.
“Het programma Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving (STOER), zetten we door. Deze commissie maakt jaarlijks een overzicht van regels die we kunnen schrappen en we nemen deze adviezen in beginsel over.”
FVD wil economische regelgeving fors verminderen door lasten, verplichtingen en bureaucratie voor ondernemers en burgers te schrappen. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het afschaffen van klimaat- en stikstofregels, het versoepelen of schrappen van financiële en arbeidsmarktregulering, en het vereenvoudigen van het belastingstelsel. Hun visie is dat minder regels ondernemerschap, innovatie en economische groei stimuleren.
FVD wil vrijwel alle klimaat-, stikstof- en milieuregels afschaffen omdat deze volgens hen de economie, bouw en landbouw onnodig belemmeren. Ze stellen dat deze regels leiden tot hoge kosten, bureaucratie en onzekerheid voor ondernemers.
“We stoppen alle klimaatplannen en de €1.000 miljard die we daarmee besparen ... geven we terug aan de hardwerkende Nederlander in de vorm van lastenverlichting.”
“We werken in Europees verband aan het afschaffen van de Green Deal; en tot die tijd negeert Nederland de daarin vervatte regels en beperkingen - inclusief het CO2-handelssysteem (ETS).”
“We schaffen de verplichting af om CO2-uitstoot van werknemers bij te houden, zodat ondernemers verlost worden van zinloze bureaucratie.”
“We schrappen het stikstofbeleid volledig, heffen alle beperkingen op en halen de stikstofregels uit de vergunningverlening, omdat er geen stikstofcrisis is en boeren gewoon kunnen blijven boeren.”
“We schrappen de klimaat- en milieuregels die de bouwsector beknellen.”
FVD wil ondernemers en zelfstandigen meer vrijheid geven door het schrappen van verplichtingen, registers en bureaucratische controles. Dit betreft onder meer het afschaffen van het UBO-register, versoepelen van KYC/WWFT-regels, en het schrappen van de Wet DBA.
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schaffen de WWFT af (criminelen gaan toch wel hun gang), zodat normale, onschuldige burgers niet als halve crimineel behandeld worden door hun bank.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
“We schrappen overbodige bureaucratie in klantcontroles van financiële instellingen, zodat burgers niet standaard als criminelen worden behandeld.”
FVD wil het belastingstelsel radicaal vereenvoudigen en lasten verlagen, met als doel minder administratieve druk en meer ruimte voor ondernemen en werken. Ze pleiten voor een vlaktaks, belastingvrije voet, afschaffing van erf- en schenkbelasting, en het schrappen van BTW op B2B-transacties.
“Forum voor Democratie vindt dat belastingen zo laag, eenvoudig en transparant mogelijk moeten zijn. Daarom willen wij een grondige vereenvoudiging van het belasting-, toeslagen- en premiestelsel.”
“We schrappen de BTW op transacties tussen bedrijven (zoals dat bij het verleggen van de BTW bij transacties met bedrijven in het buitenland nu al wordt gedaan), zodat de bureaucratie vermindert en de cashflowpositie van bedrijven verbetert.”
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
FVD wil het aannemen van personeel aantrekkelijker maken door het versoepelen van het ontslagrecht en het verkorten van de loondoorbetalingsplicht bij ziekte. Dit moet de regeldruk en risico’s voor werkgevers verminderen.
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
Het CDA wil de economische regelgeving fors verminderen door een scherpe reductie van regels, het schrappen van overbodige administratieve lasten en het vereenvoudigen van fiscale en uitvoeringssystemen. De partij stelt concrete doelen zoals 20% minder regels, geen Nederlandse kop op Europese regels, en het versnellen van vergunningenprocedures. De kern van hun visie is dat minder en betere regels leiden tot meer ruimte, vertrouwen en een effectievere overheid voor burgers en bedrijven.
Het CDA streeft naar een substantiële vermindering van economische regelgeving, met als doel minder administratieve lasten en snellere besluitvorming voor bedrijven en burgers. Dit moet onder meer bereikt worden door een reductie van 20% van de regels, het schrappen van overbodige rapportages, en het niet toevoegen van extra nationale eisen bovenop Europese regels.
“Onze doelstelling is: minder regels (scherpe reductie van zeker 20 procent), betere regelgeving (duidelijker, eenduidiger en doelgerichter) en efficiëntere verantwoording en rapportages.”
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
“We schrappen samen met de zorg, het onderwijs, en economische sectoren overbodige administratieve regels, maken bestaande regelgeving beter en rapportages efficiënter.”
“In principe geen kop op EU-regels en waar mogelijk de in het verleden ingevoerde NL-kop terugdraaien.”
Het CDA wil economische groei en innovatie stimuleren door vergunningstrajecten en bezwaarprocedures te versnellen en te vereenvoudigen, zodat projecten sneller van start kunnen gaan en ondernemers minder worden belemmerd door bureaucratie.
“We verkorten bezwaarprocedures door de Omgevingswet aan te passen, om het bouwen te versnellen.”
“Om het vergunningenbeleid te versnellen en te verbeteren wil het CDA een Innovatie- en versterkingswet. De nieuwe wet stelt voor dat de gemiddelde doorlooptijd minimaal wordt gehalveerd. Daarmee wordt de stapeling van processen afgebouwd en de rechtsgang versneld.”
“We passen wetgeving aan zodat energieprojecten die uiteindelijk leiden tot minder netbelasting, sneller gerealiseerd kunnen worden.”
“We schrappen bovenwettelijke eisen vanuit gemeentes, willen duidelijkere standaardisatie, modernisering van bouwregels en meer fabrieksmatig bouwen.”
Het CDA wil het belastingstelsel en inkomensregelingen vereenvoudigen door het aantal uitzonderingen te verminderen, begrippen te harmoniseren en het systeem overzichtelijker te maken voor burgers en bedrijven.
“We maken prioriteit van het vereenvoudigen van ons complexe belastingstelsel. Eenvoudig, rechtvaardig, voorspelbaar en uitvoerbaar.”
“We vereenvoudigen en harmoniëren het inkomensbegrip in de belastingen, toeslagen en sociale zekerheidsloon, zodat uitvoeringsinstellingen dat eenvoudig uit de polisadministratie kunnen halen.”
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
Het CDA richt zich specifiek op het verminderen van regeldruk voor het mkb en vraagt sectoren om concrete plannen voor vereenvoudiging, zodat ondernemers meer ruimte krijgen om te ondernemen.
JA21 wil de economische regelgeving fors verminderen door het schrappen van overbodige regels, het vereenvoudigen van het belastingstelsel en het terugdringen van de regeldruk voor ondernemers. De partij pleit voor een eenvoudiger en eerlijker belastingstelsel, minder uitzonderingen en rapportageverplichtingen, en het afschaffen van nationale koppen op EU-regels. Hun visie is dat minder overheidsbemoeienis en meer ruimte voor ondernemerschap leiden tot economische groei en innovatie.
JA21 ziet het huidige belastingstelsel als te complex en bureaucratisch, wat innovatie en groei belemmert. Ze willen het systeem radicaal vereenvoudigen door uitzonderingen en ingewikkelde regelingen te schrappen, één helder tarief in te voeren en investeringen direct aftrekbaar te maken.
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
“Ons huidige belastingsysteem is veel te ingewikkeld geworden. Complexe regelingen, toeslagen, kortingen, en een eindeloze lijst aan uitzonderingen maken het voor gewone Nederlanders onmogelijk om te begrijpen wat ze moeten betalen en waarom.”
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil de regeldruk voor ondernemers en bedrijven actief terugdringen door bestaande regels kritisch te herzien en overbodige regelgeving te schrappen. Nieuwe regels mogen alleen worden ingevoerd als oude verdwijnen, en er komt een minister die hier specifiek op toeziet.
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat. Nieuwe regels introduceren we alleen als we oude overbodige regels schrappen.”
“Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
JA21 wil voorkomen dat Nederlandse regelgeving strenger is dan Europese afspraken, om zo het vestigingsklimaat en de concurrentiepositie te beschermen. Ze willen nationale koppen op EU-regels afschaffen en regelgeving gelijk trekken met buurlanden.
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
“Een gelijk speelveld voor onze industrie door regelgeving gelijk te trekken met omringende landen zoals Duitsland en België. We introduceren geen nationale CO2-heffingen bovenop Europese regels en we schaffen bestaande nationale CO2-heffingen af.”
JA21 vindt dat de overheid te veel stuurt in de economie via regels en subsidies. Ze willen marktwerking herstellen door onnodige overheidsinmenging en verstorende subsidies af te bouwen.
“Drastische afbouw van subsidies die markten verstoren en innovatie belemmeren. Er komt een einde aan het sturen van de economie vanuit de overheid.”
“Marktwerking herstellen door onnodige overheidsinmenging te beëindigen en concurrentie te bevorderen.”
“Mensen hun eigen keuzes laten maken door complexe regelgeving te vervangen door eenvoudige, heldere kaders.”
D66 wil de economische regelgeving verminderen door onnodige en verstikkende regels af te schaffen, bestaande regels te versimpelen en ondernemers meer duidelijkheid en voorspelbaarheid te bieden. Ze richten zich op het verlagen van de regeldruk voor ondernemers, het vereenvoudigen van belasting- en subsidiestelsels, en het versnellen van procedures. D66 benadrukt dat regels die publieke waarden beschermen blijven, maar dat regels die niet werken of te belastend zijn, verdwijnen.
D66 wil ondernemers ontlasten door minder, duidelijkere en stabielere regels, zodat zij zich kunnen richten op hun bedrijf in plaats van op bureaucratie. Dit moet het ondernemersklimaat verbeteren en innovatie stimuleren, vooral voor het mkb.
“We zorgen voor toegankelijke subsidies, zekerheid voor investeringen en snellere procedures voor beroep en bezwaar. Zo kunnen ondernemers sneller door en kan ook het mkb de stap zetten naar een groen bedrijfsmodel.”
“We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels. D66 vertrouwt op ondernemers. Samen bouwen we aan een groene, eerlijke en sterke economie.”
“Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken. Zodat ondernemers minder druk zijn met regels en zich kunnen concentreren op het bouwen aan hun bedrijf.”
“We versterken het vestigingsklimaat, zoals met een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel, en met minder en stabiele regels.”
D66 wil een einde maken aan verstikkende regeldruk door regels die niet werken of te belastend zijn af te schaffen of te versimpelen. Nieuwe regels worden alleen ingevoerd als bestaande regels kunnen worden afgeschaft, en uitvoeringsorganisaties krijgen meer ruimte voor maatwerk.
“D66 maakt een einde aan verstikkende regeldruk. Regels die goed werken en publieke waarden beschermen, houden we. Regels die hoge lasten met zich meebrengen en niet goed werken, schaffen we af. Bij het opstellen van nieuwe regels kijken we altijd naar welke regels we dan ook kunnen afschaffen. Bestaande regels versimpelen we.”
“We richten een eerlijker belastingstelsel in, waarin werken meer loont en grote vermogens en vervuilers meer betalen. Toeslagen maken we eenvoudiger en vervangen we stap voor stap voor een individueel basisbedrag.”
“We schrappen onnodige herindicatie voor personen met een (levenslange) handicap en chronische ziekte.”
D66 wil procedures, zoals bezwaar en beroep, versnellen en vereenvoudigen om economische activiteiten niet onnodig te vertragen.
“We zorgen voor toegankelijke subsidies, zekerheid voor investeringen en snellere procedures voor beroep en bezwaar.”
“Op dit moment lopen veel woningbouwprojecten vast door allerlei lange procedures voor bezwaar en beroep. Het recht om bezwaar te maken is nu vaak sterker dan het recht op een woning. D66 wil dit in balans brengen. Daarom maken we bezwaarprocedures sneller...”
D66 streeft naar een eenvoudiger belasting- en subsidiestelsel, zodat ondernemers en burgers minder tijd kwijt zijn aan administratieve lasten en het systeem beter te begrijpen is.
“De overheid helpt waar dat nodig is, met slimme prikkels, infrastructuur en minder papierwerk.”
“Door deze vlaktaks wordt dit stelsel eenvoudig om uit te voeren en te controleren door de belastingdienst.”
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind.”
De SGP pleit voor een forse vermindering van economische regelgeving, met als doel het versterken van vertrouwen, het verlagen van de regeldruk voor bedrijven en het stimuleren van ondernemerschap. De partij wil een kwart van de regels schrappen, regeldruk uit Brussel aanpakken, en pleit voor eenvoudiger en werkbaarder regelgeving, vooral voor het mkb, landbouw en specifieke sectoren. Zelfregulering, risicogericht toezicht en het actief tegengaan van stapeling van regels staan centraal in hun visie.
De SGP wil een uitgebreide regelschrapoperatie waarbij zeker een kwart van de regels verdwijnt, en stelt dat Den Haag en Brussel zich bescheidener moeten opstellen. De partij adresseert de hoge regeldruk, vooral uit de EU, en wil dat nieuwe wetgeving altijd wordt getoetst op regeldruk en kosten voor bedrijven. Ook wordt het stapelen van aanvullende regels actief tegengegaan.
“Er komt een uitgebreide regelschrap-operatie waarbij zeker een kwart van de regels verdwijnt.”
“Het leeuwendeel van de regeldruk komt uit de Brusselse beleidstorens. Bij de EU wordt aangedrongen op het aanpakken van onwerkbare regels en ambities, bijvoorbeeld ten aanzien van de Green Deal en Europese Natuurherstelverordening.”
“Het stapelen van aanvullende beleidsregels door toezichthouders of uitvoeringsorganisaties op bestaande regels is onwenselijk en wordt actief tegengegaan.”
“De regering wordt verplicht adviezen van regeldrukwaakhond ATR in principe op te volgen, tenzij zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten.”
“Inspecties en autoriteiten gaan veel meer werken vanuit vertrouwen en zetten in op zelfregulering, risicogericht toezicht en publiek-private samenwerking.”
De SGP benoemt sectoren waar de regeldruk het hoogst is, zoals de land- en tuinbouw, en wil daar meer doelvoorschriften in plaats van middelvoorschriften. Ook voor mkb en reparatiebedrijven worden concrete versoepelingen voorgesteld.
“De land- en tuinbouw is de sector met de hoogste regeldruk. De SGP wil werkbaar beleid, toekomstperspectief voor de duizenden agrarische gezinsbedrijven en meer doelvoorschriften in plaats van een stapeling middelvoorschriften.”
“Reparatiebedrijven, installateurs en electronicawinkels krijgen als het aan de SGP ligt alle ruimte om wasmachines en andere apparaten een tweede leven te geven door reparatie en hergebruik. Belemmerende regels worden geschrapt.”
De SGP wil een nationale schraplijst voor Europese regels die te veel regeldruk opleveren of de nationale soevereiniteit aantasten, en steunt EU-initiatieven om wet- en regelgeving te vereenvoudigen.
“Nederland legt een schraplijst aan voor Europese regels die averechts werken, ons land benadelen, te veel regeldruk opleveren of te veel op nationale soevereiniteit ingrijpen.”
“De omnibuspakketten om wet- en regelgeving te vereenvoudigen zijn hard nodig en positief. De EU versterkt de interne markt met zo min mogelijk regeldruk.”
De SGP wil dat de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) eenvoudiger wordt, zeker voor kleinere werkgevers, en dat verplichte externe toetsing wordt verminderd.
“De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kan en moet eenvoudiger, zeker voor de kleinere werkgever. De verplichte, externe toetsing gaat op de schop, onder andere door ervoor te zorgen dat hiervoor niet langer drie dure kerndeskundigen nodig zijn.”
De SGP vindt de huidige aanpak van witwasbestrijding doorgeschoten en wil een risicogerichtere aanpak, zodat ondernemers niet onnodig worden belast.
“Er komt een risicogerichtere aanpak waarbij niet iedere ongebruikelijke transactie onder de loep wordt genomen, maar enkel verdachte transacties.”
De SGP wil belemmerende vergunningen, exportbeperkingen en regels voor internationale handel kritisch bezien en waar mogelijk schrappen.
“Nederland investeert in een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Daarom wordt bezien welke vergunningen, exportbeperkingen en regels internationale handel onnodig belemmeren.”
BBB wil de economische regelgeving in Nederland fors verminderen, met als doel minder bureaucratie, lagere regeldruk en meer ruimte voor ondernemerschap. De partij stelt concrete reductiedoelstellingen voor, wil nationale koppen op Europese regels voorkomen, en pleit voor eenvoudiger, begrijpelijker wet- en regelgeving die de concurrentiekracht van Nederland versterkt. BBB richt zich op het schrappen van overbodige regels, het vereenvoudigen van fiscale en administratieve verplichtingen, en het stimuleren van innovatie en ondernemerschap.
BBB ziet overmatige regelgeving als een rem op de concurrentiekracht en het ondernemerschap. De partij wil de nationale regeldruk fors terugdringen, met een harde reductiedoelstelling en toetsing op economische impact. Dit moet leiden tot meer vertrouwen, minder handhaving en lagere uitvoeringskosten voor bedrijven.
“De regelgeving op nationaal niveau moet drastisch verminderen en worden getoetst op de impact op ons concurrentievermogen.”
“BBB stelt een harde reductiedoelstelling voor regeldruk (25% in 4 jaar).”
“Meer vertrouwen en dus zijn er minder regels en minder handhaving nodig.”
BBB verzet zich tegen het toevoegen van extra nationale regels ("koppen") bovenop Europese wetgeving, omdat dit Nederlandse bedrijven op achterstand zet ten opzichte van buitenlandse concurrenten. De partij wil dat Nederland zich beperkt tot de Europese minimumeisen.
“Er mogen geen nationale koppen komen op Europees beleid waarmee we ons zwaardere verplichtingen opleggen dan de EU voorschrijft.”
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek en geen Nederlandse koppen op de Europese CO2 heffing.”
BBB wil het belasting- en toeslagenstelsel vereenvoudigen door vaste bedragen en een hogere belastingvrije voet in te voeren, in plaats van complexe inkomensafhankelijke regelingen. Dit moet onzekerheid en bureaucratie verminderen en het ondernemen stimuleren.
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen.”
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
BBB wil ondernemers, en vooral het MKB, ontlasten van controles, formulieren en papieren verplichtingen. De partij wil ruimte geven aan ondernemerschap door regels te schrappen en procedures te vereenvoudigen.
“Burgers en bedrijven worden overbelast met controles, regels en formulieren. Dit kost miljarden aan uitvoeringskosten én aan productiviteit.”
“Vooral het midden en kleinbedrijf lijdt onder regels en bureaucratie. Ondernemers moeten kunnen doen waar ze goed in zijn: werken, maken, zorgen, bouwen.”
BBB wil sectorale regelgeving vereenvoudigen, bijvoorbeeld door het schrappen van dubbele audits in de zorg en het wegnemen van obstakels voor bouwen en verbouwen. Dit moet innovatie, betaalbaarheid en vakmanschap bevorderen.
“We maken een einde aan dubbele audits en registraties bij zorginstellingen, bijvoorbeeld bij jaarverantwoording en kwaliteitscontrole. Haal de bezem door overbodige regels en indicatieprocedures.”
“Obstakels die bouw of verbouw onnodig vertragen of onmogelijk maken, worden weggenomen. Zo ontstaat ruimte voor innovatie, betaalbaarheid en leefkwaliteit, in stad én platteland.”
De ChristenUnie wil de economische regelgeving aanzienlijk verminderen door het belastingstelsel, de sociale zekerheid en administratieve lasten te vereenvoudigen. Ze pleiten voor een jaarlijkse vereenvoudigingsdag, het afschaffen van regels die niet effectief zijn, en het sturen op doelen in plaats van middelvoorschriften. De partij ziet minder regeldruk als essentieel om bedrijven, burgers en maatschappelijke organisaties meer ruimte te geven en Nederland "van het slot" te halen.
De ChristenUnie stelt voor om jaarlijks een pakket vereenvoudigingen door te voeren en bestaande regels kritisch te toetsen op nut en noodzaak. Regels die niet bijdragen aan het doel of te veel kosten, worden afgeschaft. Dit moet leiden tot minder administratieve druk en een kleinere overheid.
“Om geen tijd te verliezen introduceren we een jaarlijkse vereenvoudigingsdag en verplichten we de regering om elk jaar een pakket met kleinere vereenvoudigingen van het regelwoud, de fiscaliteit en de sociale zekerheid uit te werken en door te voeren.”
“Bij alle bestaande (beleids)regels wegen we af of ze nodig zijn, of ze bijdragen aan het beoogde doel en wat het kost (in euro’s en moeite) om ze uit te voeren. Alle regels die deze toets niet doorstaan, worden afgeschaft.”
De partij wil de bureaucratie voor bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers fors verminderen, zodat zij zich kunnen richten op hun kerntaken. Overregulering wordt gezien als een belemmering voor ondernemerschap en maatschappelijke initiatieven.
“We snijden stevig in de bureaucratie, zodat bedrijven, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers zich kunnen richten op hun doelen.”
“Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat. Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij bedrijven de ruimte krijgen om zelf te bepalen hoe ze aan de doelen voldoen.”
De ChristenUnie wil af van gedetailleerde voorschriften en pleit voor doelsturing, vooral in sectoren als landbouw en duurzaamheid. Dit moet leiden tot minder complexe regelgeving en meer vertrouwen in ondernemers.
“Daarom stappen we zo veel mogelijk over van sturen op middelen naar sturen op doelen. Elk boerenbedrijf krijgt een bindend bedrijfsspecifiek doel dat is afgeleid van de landelijke opgave en sectorale emissieplafonds.”
“De overheid reduceert de regeldruk en wordt een stabiele en betrouwbare partner voor bedrijven... Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij bedrijven de ruimte krijgen om zelf te bepalen hoe ze aan de doelen voldoen.”
De partij wil het belastingstelsel en het toeslagenstelsel drastisch vereenvoudigen, onder andere door het invoeren van een eenvoudige belastingkorting en het afschaffen van complexe inkomensafhankelijke regelingen.
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“De ChristenUnie zegt: eenvoud is ook rechtvaardigheid. Daarom maken we met gezwinde spoed werk van een radicale vereenvoudigingsagenda.”
NSC wil de economische regelgeving en administratieve lasten voor bedrijven en burgers merkbaar verminderen, met bijzondere aandacht voor het mkb, de zorg en de overheid zelf. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het schrappen van papieren verplichtingen, het invoeren van mkb-toetsen bij nieuwe wetgeving, het halveren van zorgbureaucratie en het koppelen van ambtelijke krimp aan minder regels. De kern van hun visie is dat minder regeldruk groei, innovatie en uitvoerbaarheid bevordert.
NSC ziet het mkb als de ruggengraat van de economie en wil de regeldruk en administratieve lasten voor deze groep fors verminderen. Ze stellen voor om bestaande prikkels te herzien, een mkb-uitvoeringstoets in te voeren en overbodige rapportageplichten te schrappen, zodat kleine ondernemers meer ruimte krijgen om te ondernemen.
“We willen daarom minder administratieve lasten voor mkb’ers, onder meer door bestaande prikkels tegen het licht te houden en bij nieuwe wetgeving een mkb-uitvoeringstoets in te voeren. Papieren tijgers moeten worden geschrapt, zoals de rapportageplicht werkgebonden mobiliteit.”
NSC wil de bureaucratie in de zorgsector drastisch verminderen, zodat zorgprofessionals meer tijd aan directe zorg kunnen besteden. Ze stellen een structurele toets op regeldruk bij nieuwe zorgwetgeving voor en streven ernaar de zorgbureaucratie in vijf jaar te halveren.
“Bij nieuw overheidsbeleid op het gebied van zorg wordt voortaan structureel getoetst hoeveel regeldruk nieuwe wet- en regelgeving veroorzaakt. [...] ons doel is om de zorgbureaucratie in vijf jaar tijd te halveren, conform de aanbevelingen van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving in het rapport ‘Is dit wel verantwoord?’ (2023).”
NSC koppelt het verminderen van het aantal rijksambtenaren direct aan het terugdringen van regels en administratieve lasten voor burgers en bedrijven. Ze willen uitvoerende organisaties ontzien en de focus leggen op het verminderen van departementale regelgeving.
“De taakstelling voor departementen wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan het terugdringen van regels en administratieve lasten.”
“We koppelen deze taakstelling aan het creëren van meer ruimte en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven, uitvoerende organisaties en aan het tegengaan van verkokering.”
NSC wil de wetgeving rond aanvullende pensioenen vereenvoudigen door minder te sturen op wiskundige modellen en meer open normen te hanteren, wat leidt tot lagere kosten en minder complexe regelgeving.
“De wetgeving voor aanvullende pensioenen moet simpeler en minder ‘blind’ op wiskundige modellen sturen. Geen modellenwerkelijkheid maar een realistische benadering dus: meer open normen om ook met onvoorziene omstandigheden om te gaan.”
NSC wil slechte en niet-doelmatige (fiscale) regelingen schrappen om het stelsel te vereenvoudigen en verspilling tegen te gaan. Dit draagt bij aan minder complexe regelgeving en een overzichtelijker economisch speelveld.
“Slechte financiële regels gaan op de schop. Nederland kent nog te veel (fiscale) regelingen die niet doelmatig zijn maar wel veel geld kosten.”
50PLUS pleit voor het verminderen van economische regelgeving door nationale regels te beperken tot het Europese minimum, het stoppen van actieve industriepolitiek, en het terugdringen van bureaucratie en overbodige regelgeving. Hun belangrijkste voorstellen zijn: geen extra nationale regels bovenop Europese afspraken, uitfasering van nationaal klimaatbeleid ten gunste van Europees beleid, en een brede aanpak van bureaucratie en inefficiëntie binnen de overheid. Hiermee wil 50PLUS de concurrentiepositie van Nederland beschermen en de economie minder belasten met onnodige regels.
50PLUS wil dat Nederland zich beperkt tot de Europese regelgeving en geen aanvullende nationale regels opstelt, met name op het gebied van klimaat en economie. Dit moet voorkomen dat Nederlandse bedrijven extra worden belast en de concurrentiepositie verslechtert.
De partij is tegen actieve industriepolitiek op nationaal en Europees niveau, omdat dit volgens hen leidt tot inefficiëntie en verspilling. Alleen voor kritieke militaire doelen kan tijdelijk een uitzondering gelden.
“Stoppen met actieve industriepolitiek op nationaal en op Europees niveau, omdat dit beleid altijd eindigt in tranen. Hierbij kunnen tijdelijk uitzonderingen gelden voor kritieke militair-industriële doelen.”
50PLUS signaleert dat het bestuurlijk systeem dreigt vast te lopen door bureaucratie en overbodige regelgeving. Ze willen een breed consolidatiepakket waarbij alle overheidsuitgaven kritisch worden doorgelicht op effectiviteit, met als doel verspilling en ondoelmatigheden te verminderen.
“Ons bestuurlijk systeem dreigt op meerdere fronten volledig vast te lopen in bureaucratie, overbodige regelgeving en complexiteit. Wij pleiten daarom voor een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, waarbij alle overheidsuitgaven van alle ministeries onder de loep worden genomen.”
“Een topteam ambtenaren en ondernemers onderzoekt alle overheidsuitgaven van alle ministeries op effectiviteit met als doel ten minste 10 miljard euro aan fraude, verspilling en ondoelmatigheden op te sporen aan de uitgavenkant van de collectieve sector.”
BIJ1 kiest vrijwel nergens voor vermindering van economische regelgeving; het programma pleit juist voor meer regulering, nationalisatie en publieke controle. De enige duidelijke uitzondering is het sekswerkbeleid, waar BIJ1 pleit voor deregulering en het schrappen van vergunningseisen. Elders wordt vooral gepleit voor het vereenvoudigen van regels in specifieke sectoren, maar niet voor algemene vermindering van economische regelgeving.
BIJ1 wil de economische regelgeving voor sekswerkers verminderen door vergunningseisen te schrappen en het vergunningstelsel te versimpelen. Dit moet de positie van sekswerkers versterken en criminalisering tegengaan.
Hoewel niet direct gericht op economische regelgeving in brede zin, wil BIJ1 de regeldruk en administratieve lasten in de zorgsector verminderen om professionals meer ruimte te geven voor hun werk.
“We verlagen de werk- en regeldruk in de zorg door de administratieve lasten te verminderen en tijdschrijven af te schaffen.”
BIJ1 wil de regelgeving rond uitkeringen vereenvoudigen door flexibele regels in te voeren en sancties en tegenprestaties af te schaffen. Dit is een sectorale vermindering van regelgeving, specifiek gericht op sociale zekerheid.
De SP is kritisch over overmatige en complexe economische regelgeving, maar pleit vooral voor vereenvoudiging waar dit de lasten voor kleine ondernemers en burgers vermindert, zonder sociale of publieke doelen te schaden. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versimpelen van het belasting- en toeslagenstelsel en het verminderen van bureaucratie voor het mkb, met behoud van bescherming voor werknemers en publieke belangen. De kern van hun visie is dat regelgeving eenvoudiger en uitvoerbaarder moet worden, maar niet ten koste mag gaan van sociale rechtvaardigheid of publieke waarden.
De SP wil het belasting- en toeslagenstelsel vereenvoudigen om bureaucratie, kosten en misstanden te verminderen. Dit moet leiden tot minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven, en een eerlijker en transparanter systeem.
“Versimpelen belasting- en toeslagenstelsel. Hele sectoren van onze economie en afdelingen binnen onze overheid houden zich bezig met de papieren werkelijkheid van het Nederlandse belasting en toeslagenstelsel. Door dit te versimpelen voorkomen we veel kosten, tijdverspilling, misstanden en misbruik.”
“Door het belastingstelsel grondig te herzien kunnen we de lasten eerlijk verdelen en snijden in bureaucratie in de overheid en de private sector.”
De SP erkent dat complexe regelgeving en bureaucratie kleine ondernemers kunnen belemmeren. Ze willen regels versimpelen en de uitvoerbaarheid verbeteren, met extra ondersteuning en hulp voor het mkb, zolang dit niet ten koste gaat van sociale of publieke doelen.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan.”
“We zorgen ervoor dat kleine ondernemers niet klem komen te zitten in complexe regels en we helpen hen bij de toepassing van deze regels. We zorgen ervoor dat in de regelgeving rekening wordt gehouden met de uitvoerbaarheid en financiering voor kleine ondernemers in verschillende sectoren.”
De SP wil de aanbestedingsregels aanpassen en procedures versimpelen zodat kleinere bedrijven beter kunnen meedoen aan overheidsopdrachten. Dit moet de toegang tot opdrachten eerlijker maken en de regeldruk verlagen.
“De huidige manier van aanbesteden door de overheid werkt niet goed. Daarom passen we de regels aan, zodat ook kleinere bedrijven beter kunnen meedoen. Dit doen we onder andere door grote opdrachten op te knippen en de procedures te versimpelen en te verduidelijken.”
Volt erkent dat ondernemers en bedrijven te maken hebben met een hoge administratieve en fiscale regeldruk, wat innovatie en maatschappelijke impact belemmert. Hun belangrijkste concrete voorstel is het instellen van een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers, gericht op het vereenvoudigen van regelgeving en het makkelijker maken van grensoverschrijdend ondernemen binnen de EU. Daarnaast zijn er enkele kleinere voorstellen om specifieke regels te versoepelen, vooral rond verduurzaming en vergunningverlening.
Volt wil de administratieve regeldruk voor ondernemers actief verminderen, omdat deze regeldruk innovatie en maatschappelijke impact in de weg staat. Ze pleiten voor een nationaal programma dat zich richt op het vereenvoudigen van regels en het beter laten aansluiten bij Europese standaarden, zodat ondernemen – ook over de grens – eenvoudiger wordt.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg. In dit Rijksprogramma moet de overheid inzetten op het zoeken van aansluiting bij andere EU-landen om ondernemen over de grens zo makkelijk mogelijk te maken.”
Volt erkent dat ondernemers, met name mkb’ers, vastlopen op kosten en regels bij verduurzaming. Ze willen specifieke drempels verlagen, zoals bij de energie-investeringsaftrek, en wettelijke barrières wegnemen voor snellere vergunningverlening, vooral in de bouw en energietransitie.
“Mkb’ers willen verduurzamen, maar lopen vast op kosten en regels. Door de ondergrens van de energie-investeringsaftrek te verlagen, maken we vergroenen ook haalbaar voor kleinere bedrijven. Zonder extra bureaucratie, met zichtbare impact.”
“We nemen wettelijke barrières weg zodat netbeheerders de ruimte hebben om de bestaande infrastructuur optimaal te benutten.”
Volt wil de procedures rond bouwvergunningen versnellen door wettelijke beperkingen op te heffen en de capaciteit bij gemeenten te vergroten. Dit moet de doorlooptijd van woonprojecten verkorten en de regeldruk voor woningcorporaties verminderen.
“Corporaties moeten weer gemakkelijker en eerder grond kunnen aankopen, door het laten vervallen van het vereiste dat binnen vijf jaar na aankoop de bouw moet zijn begonnen.”
“Zolang we in een wooncrisis zitten, kan het daarbij nodig zijn om hoger beroep te beperken en alle vergunningszaken in woonprojecten voor te leggen aan de Raad van State als enige rechter.”
DENK erkent dat economische regelgeving ondernemers en burgers niet onnodig mag belemmeren en pleit voor het verminderen van overbodige regels, vooral voor kleine ondernemers en op de woningmarkt. Ze willen nieuwe wetgeving toetsen op administratieve lasten, belemmerende regels schrappen en procedures vereenvoudigen, zonder sociale rechten of publieke belangen uit het oog te verliezen. Concrete voorstellen zijn onder meer het schrappen van belemmerende regels voor ondernemers en woningdelen, en het vereenvoudigen van procedures bij woningbouw.
DENK vindt dat ondernemers niet moeten vastlopen in onnodig papierwerk en wil dat nieuwe wetten en regels altijd worden getoetst op hun gevolgen voor ondernemers. Het doel is om ondernemen makkelijker te maken, vooral voor het MKB, door overbodige administratieve lasten te verminderen.
“We toetsen nieuwe wetten en regels altijd op de gevolgen voor ondernemers. Ondernemers moeten kunnen ondernemen, niet vastlopen in papierwerk.”
Om woningbouw en woningdelen te bevorderen, wil DENK belemmerende en overbodige regelgeving schrappen en procedures versnellen. Dit moet zorgen voor meer woningruimte en snellere realisatie van bouwprojecten.
“bodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen en door middel van het vergroten van de capaciteit procedures sneller te doorlopen.”
“We schaffen de kostendelersnorm af en andere regels die woningdelen belemmeren worden ook afgeschaft. Hiermee komt er meer woningruimte beschikbaar.”
DENK wil het toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudiger systeem en pleit voor het afschaffen van harde regelgeving in de sociale zekerheid die mensen benadeelt. Dit moet de toegang tot regelingen verbeteren en onnodige bureaucratie verminderen.
“Wij willen dat het toeslagenstelsel vervangen wordt door een stelsel dat eenvoudiger is. Wij blijven actief werken om harde regelgeving in de sociale zekerheid die leidt tot het benadelen van mensen af te schaffen.”
GroenLinks-PvdA kiest nadrukkelijk niet voor vermindering van economische regelgeving, maar juist voor het versimpelen van het belastingstelsel en het afschaffen van onrechtvaardige of complexe regelingen. Tegelijkertijd pleiten ze voor meer en strengere regels op het gebied van arbeidsmarkt, milieu en sociale bescherming, met als doel eerlijkheid, duurzaamheid en bescherming van kwetsbare groepen. De partij ziet vereenvoudiging vooral als middel om rechtvaardigheid te vergroten, niet om economische regelgeving te verminderen.
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel eenvoudiger maken door onnodig complexe en onrechtvaardige belastingkortingen af te schaffen of te vereenvoudigen. Dit is geen deregulering in klassieke zin, maar een poging om het systeem begrijpelijker en eerlijker te maken.
“Een simpeler en eerlijker belastingstelsel. Jaarlijks deelt de Belastingdienst tientallen miljarden uit aan belastingkortingen die niet goed zijn onderbouwd. Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
De partij wil juridische procedures rond woningbouw versnellen, zodat sneller gebouwd kan worden. Dit is een beperkte vorm van deregulering gericht op het verminderen van vertraging door bezwaarprocedures.
“Daarom willen we juridische procedures verkorten, zodat we sneller kunnen bouwen. Gemeenten en de Raad van State krijgen meer capaciteit om bezwaar- en beroepsprocedures versneld te behandelen.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest niet voor een algemene vermindering van economische regelgeving, maar wil regelgeving vooral vereenvoudigen en effectiever maken waar deze nu als onnodig of ineffectief wordt gezien. De partij pleit voor het schrappen van niet-werkende fiscale regelingen en het tegengaan van overmatige regeldruk door begrijpelijke regels zonder uitzonderingen, maar stelt tegelijkertijd strengere eisen en meer regulering op andere terreinen.
PvdD wil economische regelgeving verminderen waar deze niet effectief is, met name door het afschaffen of versneld afbouwen van fiscale regelingen die hun doel missen. Dit moet het belastingstelsel eenvoudiger en eerlijker maken.
“We schaffen fiscale regelingen af, en/of we versnellen de afbouw van regelingen waarvan uit beoordelingen blijkt dat ze niet effectief en niet nodig zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor de landbouwvrijstelling in de winstsfeer, aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, lage btw op sierteelt, vrijstelling overdrachtsbelasting cultuurgrond, willekeurige afschrijving zeeschepen, vrijstelling voor ongerichte reiskostenvergoedingen en de vrijstelling assurantiebelasting voor luchtvaartuigen.”
De partij erkent dat overmatige regeldruk een probleem kan zijn en wil deze tegengaan door regels eenvoudiger en duidelijker te maken, met minder uitzonderingen. Dit moet ondernemers meer duidelijkheid geven en administratieve lasten verminderen.
“We kiezen voor strenge normen voor milieu, dierenwelzijn en mensenrechten, maar vatten die in begrijpelijke regels zonder ingewikkelde uitzonderingen. Zo weten ondernemers waar ze aan toe zijn en gaan we overmatige regeldruk tegen.”