D66 wil de selectie naar onderwijsniveaus later laten plaatsvinden door brede, verlengde brugklassen tot ongeveer 15 jaar in te voeren. Hiermee krijgen kinderen langer de tijd om hun talenten te ontwikkelen en wordt het risico op een te laag schooladvies verkleind. Het doel is gelijke kansen te bevorderen en te voorkomen dat jongeren te vroeg vastgezet worden in hun schoolloopbaan.
D66 pleit ervoor dat leerlingen pas rond hun 15e een definitieve schoolkeuze maken, zodat ze langer samen in brede brugklassen blijven. Dit moet de kansenongelijkheid verminderen en kinderen meer tijd geven om hun talenten te ontdekken, los van hun achtergrond of vroege schooladviezen.
“D66 wil dat jongeren pas rond de leeftijd van 15 jaar kiezen welke route dan het best bij ze past. Tot die tijd zitten ze in brede brugklassen. Zo krijgen ze langer de tijd om zich te ontwikkelen. Hiermee verkleinen we ook het probleem van een te laag schooladvies.”
“Kinderen en jongeren krijgen meer tijd om hun talent te ontdekken, doordat we later selecteren en onderwijs op maat écht laten werken.”
“We investeren in gelijke kansen op school. Daarom herstellen we het budget om onderwijsachterstanden aan te pakken. Dat is belangrijk voor programma’s zoals de brede brugklas en de hulp voor kwetsbare leerlingen in het voortgezet onderwijs.”
FVD is uitgesproken tegen de invoering van een verlengde brugklas of middenschool-achtige experimenten. Zij willen differentiatie naar niveau behouden en beschermen categorale gymnasia, zodat leerlingen zo snel mogelijk op hun eigen niveau kunnen instromen en excelleren.
FVD wijst de verlengde brugklas en vergelijkbare 'socialistische middenschool-experimenten' expliciet af. Zij vinden dat differentiatie naar niveau essentieel is om kwaliteit en ambitie te waarborgen, en willen categorale gymnasia beschermen tegen nivellering. Volgens FVD moet het onderwijs ruimte bieden aan talent en excellerende leerlingen, zonder dat iedereen op hetzelfde niveau wordt gehouden.
“We behouden differentiatie naar niveau, wijzen socialistische middenschool-experimenten af en beschermen categorale gymnasia, zodat kwaliteit en ambitie niet worden uitgevlakt.”
“Socialistische middenschool-experimenten wijzen wij af, en categorale gymnasia worden beschermd.”
“Onze ambitie is om alle jonge mensen in Nederland te inspireren het beste uit zichzelf te halen, zonder het idee te pushen dat iedereen hetzelfde niveau hoeft te halen.”
BIJ1 pleit voor het tegengaan van vroege selectie en onderadvisering in het onderwijs door de selectie voor het voortgezet onderwijs op een later moment te laten plaatsvinden en brede brugklassen te stimuleren. Ze willen dat het schooladvies een gezamenlijke beslissing wordt van leraar, ouders en leerling, en moedigen scholengemeenschappen met verschillende schoolsoorten aan om kansenongelijkheid te verminderen.
BIJ1 wil de selectie en toetsing voor het voortgezet onderwijs uitstellen en baseren op een gezamenlijke afspraak, om zo onderadvisering en kansenongelijkheid tegen te gaan. Ze stimuleren brede brugklassen en scholengemeenschappen met verschillende schoolsoorten, zodat leerlingen langer samen onderwijs volgen voordat ze worden gescheiden op niveau.
“De selectie en toetsing van basisschoolleerlingen voor het voortgezet onderwijs moet anders, en op een later moment. Advies voor vervolgonderwijs baseren we voortaan op een afspraak tussen leraar, ouder(s) of verzorger(s) en de leerling.”
“We moedigen brede brugklassen en scholengemeenschappen met verschillende schoolsoorten (vmbo, havo, vwo) aan.”
BVNL noemt het onderwerp "verlengde brugklas" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen hierover. Het programma benadrukt juist het belang van het behouden en versterken van onderwijsniveaus, zonder nivellering of verlaging van het niveau, en pleit voor terugkeer naar basisvaardigheden en differentiatie. BVNL is kritisch op onderwijsmaatregelen die leiden tot nivellering of verlaging van het niveau, wat impliceert dat zij tegen een verlengde brugklas zijn.
BVNL verzet zich tegen maatregelen die het onderwijsniveau verlagen of nivelleren, waaronder impliciet ook de verlengde brugklas valt. De partij vindt dat middelmatigheid niet de norm mag zijn en dat het onderwijs juist moet differentiëren op niveau.
“We doen niet aan onderwijsnivellering door het niveau steeds verder naar beneden bij te stellen. Middelmatigheid mag niet de norm zijn.”
“BVNL wil de kwaliteit van het onderwijs verbeteren en geen inflatie van diploma’s. Daarom moeten we stoppen het onderwijsniveau naar beneden bij te stellen.”
DENK pleit voor het tegengaan van vroege selectie in het onderwijs door te investeren in brede brugklassen, zodat leerlingen langer samen les krijgen voordat ze worden ingedeeld op niveau. Hiermee wil DENK kansengelijkheid bevorderen en onderadvisering tegengaan. Het verlengen en uitbreiden van de brugklas is een van hun belangrijkste voorstellen om gelijke kansen voor alle jongeren te waarborgen.
DENK wil de brugklas verlengen en uitbreiden om te voorkomen dat leerlingen te vroeg worden geselecteerd voor een onderwijsniveau, wat de kansengelijkheid vergroot. Door brede brugklassen krijgen leerlingen langer de tijd om hun talenten te ontwikkelen voordat er een definitieve schoolkeuze wordt gemaakt.
Het NSC-verkiezingsprogramma bevat geen expliciet standpunt of concreet beleidsvoorstel over de invoering of het stimuleren van een verlengde brugklas. Er wordt wel aandacht besteed aan het voorkomen van over- of onderadvisering en het bieden van meer ruimte aan laatbloeiers, maar het concept van een verlengde brugklas wordt niet genoemd of uitgewerkt. Kiezers die specifiek zoeken naar NSC’s visie op de verlengde brugklas vinden hierover geen directe uitspraken of voorstellen in het programma.
Het programma benoemt het belang van een goed onderbouwd schooladvies en het ondersteunen van laatbloeiers, maar noemt nergens de verlengde brugklas als instrument of beleidsmaatregel. Er zijn geen concrete voorstellen of duidelijke posities over het verlengen van de brugklasperiode.
De Partij voor de Dieren wil de vroege selectie in het voortgezet onderwijs afschaffen en pleit voor brede, verlengde brugklassen waarin leerlingen pas na twee tot drie jaar een onderwijsrichting kiezen. Hiermee wil de partij kansenongelijkheid tegengaan en leerlingen meer tijd geven om hun talenten te ontdekken, met speciale aandacht voor inclusie en het terugdringen van onderwijsachterstanden.
De PvdD wil dat leerlingen niet vroeg worden geselecteerd voor een onderwijsniveau, maar juist langer samen in brede brugklassen blijven. Dit geeft kinderen meer tijd om zich te ontwikkelen en voorkomt dat ze te vroeg in een richting worden geduwd die niet bij hun talenten past. Het voorstel is bedoeld om kansenongelijkheid te verminderen en het onderwijs inclusiever te maken.
“We stoppen met vroege selectie. We stimuleren middelbare scholen om brede brugklassen aan te bieden en pas na twee tot drie jaar klassen in te delen in specifieke onderwijsrichtingen. Leerlingen krijgen in deze brede scholengemeenschappen volop de ruimte om te ontdekken welke leerroute het beste bij hen past.”
“We investeren structureel in brede brugklassen, stellen de keuze voor een onderwijsniveau uit en dringen onderwijsachterstanden terug. We hebben hierbij speciale aandacht voor inclusie en houden het onderwijs vrij van commerciële invloeden.”
De ChristenUnie pleit voor het later selecteren van leerlingen in het onderwijs, zodat de overgang van primair naar voortgezet onderwijs soepeler verloopt en de kansen voor ieder kind eerlijker worden. Zij stellen voor om nu al in te zetten op brede en verlengde brugklassen als concrete maatregel om dit te bereiken. Hiermee wil de partij de kansenongelijkheid verminderen en leerlingen meer tijd geven zich te ontwikkelen voordat zij een definitieve schoolkeuze maken.
De ChristenUnie ziet het later selecteren van leerlingen als een manier om de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs eerlijker te maken. Door brede en verlengde brugklassen te stimuleren, krijgen kinderen langer de tijd om hun talenten te ontwikkelen voordat zij in een onderwijstype worden geplaatst. Dit moet de kansenongelijkheid verkleinen en de druk op vroege selectie verminderen.
“Door in te zetten op later selecteren zal de overgang van PO naar VO soepeler verlopen en worden de kansen voor ieder kind eerlijker. Daarvoor kan nu al ingezet worden op brede en verlengde brugklassen.”
GroenLinks-PvdA pleit voor het verlengen van de brugklasperiode door brede brugklassen te stimuleren, zodat leerlingen pas op hun vijftiende een definitief schooladvies krijgen. Ze willen scholen ondersteunen met een "brede brugklasbonus" en leraren helpen om les te geven aan diverse groepen leerlingen. Dit beleid is bedoeld om kansenongelijkheid te verkleinen en leerlingen meer tijd te geven zich te ontwikkelen voordat ze worden ingedeeld in verschillende onderwijsniveaus.
GroenLinks-PvdA wil de selectie op jonge leeftijd verminderen door de brugklasperiode te verlengen en brede brugklassen te stimuleren. Het doel is om leerlingen langer samen te laten leren, zodat hun uiteindelijke schooladvies minder afhankelijk is van hun achtergrond en meer van hun ontwikkeling. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen voor alle kinderen.
“We werken toe naar een systeem waar kinderen op hun vijftiende een definitief schooladvies krijgen. We ondersteunen scholen met een brede brugklasbonus, en helpen leraren om les te geven aan leerlingen met verschillende achtergronden.”
De SGP is terughoudend over het verplicht verlengen van de brugklas voor alle leerlingen. Ze stimuleren wel praktijken die selectie op latere leeftijd mogelijk maken, zoals het aantrekkelijker maken van brede brugklassen, maar wijzen een algemene verplichting tot uitstel van selectie af. Hun kernvisie is dat maatwerk en keuzevrijheid voor scholen en ouders centraal moeten staan, zonder landelijke verplichtingen.
De SGP vindt dat selectie niet voor alle leerlingen verplicht uitgesteld moet worden. Ze stimuleren wel initiatieven die brede brugklassen aantrekkelijker maken, zodat selectie minder vroeg plaatsvindt, maar willen geen landelijke verplichting. Het uitgangspunt is maatwerk en het ondersteunen van goede praktijken, niet het opleggen van uniforme regels.
“Praktijken die ervoor zorgen dat selectie van leerlingen minder vroeg plaatsvindt worden gestimuleerd. Bijvoorbeeld door brede brugklassen aantrekkelijk te maken. Er komt geen verplicht uitstel van selectie van alle leerlingen.”
Volt pleit voor een later selectiemoment in het funderend onderwijs door in te zetten op brede brugklassen, waarmee ze de kansenongelijkheid willen verkleinen en kinderen langer de tijd willen geven om zich te ontwikkelen voordat ze worden ingedeeld naar onderwijsniveau. Het belangrijkste concrete voorstel is het stimuleren van brede brugklassen als verlengde brugklas, zodat selectie op latere leeftijd plaatsvindt en het schooladvies eerlijker en kindgerichter wordt.
Volt wil de selectie naar onderwijsniveaus uitstellen door het invoeren van brede brugklassen, zodat kinderen langer samen onderwijs volgen en pas later worden ingedeeld. Dit moet de kansenongelijkheid verminderen en het schooladvies minder afhankelijk maken van vroege selectie, waardoor de ontwikkeling van het kind centraal staat.
“We kiezen ook voor een later selectiemoment in het funderend onderwijs door in te zetten op brede brugklassen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma