FVD vindt de huidige verkeersboetes in Nederland te hoog en ziet ze als een verkapte belasting die vooral bedoeld is om geld op te halen in plaats van de verkeersveiligheid te bevorderen. De partij wil verkeersboetes structureel verlagen tot onder het Europees gemiddelde, trajectcontroles afschaffen en flitspalen alleen toestaan als ze duidelijk worden aangekondigd, zodat de focus weer op veiligheid komt te liggen in plaats van op inkomsten voor de overheid.
FVD stelt dat verkeersboetes in Nederland buitensporig hoog zijn en vooral dienen als inkomstenbron voor de overheid. Door boetes te verlagen tot onder het Europees gemiddelde wil de partij de angstcultuur op de weg doorbreken en autorijden betaalbaarder maken.
FVD ziet trajectcontroles als een bron van stress en een middel om geld te innen, niet als een bijdrage aan de verkeersveiligheid. De partij wil deze daarom volledig afschaffen.
Volgens FVD moeten flitspalen niet als stiekeme inkomstenbron worden gebruikt. Ze willen dat flitspalen altijd vooraf worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat het doel verkeersveiligheid is en niet het innen van boetes.
“Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen.”
“We verplichten dat flitspalen altijd vooraf met twee waarschuwingsborden (één op 200 meter en één op 100 meter afstand) worden aangekondigd, zodat de focus op veiligheid ligt in plaats van op geld innen.”
GroenLinks-PvdA wil verkeersboetes effectiever en eerlijker maken door handhaving te automatiseren en het puntenrijbewijs uit te breiden naar meer verkeersovertredingen. Ze leggen de nadruk op directe beboeting van overtredingen via meer verkeerscamera’s en willen dat boetes niet leiden tot problematische schulden. De partij streeft naar meer verkeersveiligheid en een rechtvaardige behandeling van mensen die boetes niet kunnen betalen.
GroenLinks-PvdA wil het puntenrijbewijs uitbreiden zodat niet alleen rijden onder invloed, maar ook snelheidsovertredingen en asociaal weggedrag leiden tot punten en uiteindelijk tot inname van het rijbewijs bij herhaald ernstig wangedrag. Dit moet ernstige verkeersovertreders sneller van de weg halen en zo de verkeersveiligheid vergroten.
“We breiden het puntenrijbewijs uit. Naast rijden onder invloed kunnen bestuurders ook punten krijgen voor snelheidsovertredingen en asociaal weggedrag. Bij meer dan twee zeer ernstige overtredingen binnen vijf jaar wordt het rijbewijs ingenomen.”
Om efficiënter te handhaven op kleinere verkeersovertredingen zoals dubbel parkeren, wil de partij deze handhaving zoveel mogelijk automatiseren met scanauto’s. Dit moet zorgen voor een consequente en objectieve handhaving zonder extra politie-inzet.
“Handhaving op kleinere verkeersovertredingen zoals dubbel parkeren wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd door scanauto’s.”
GroenLinks-PvdA wil het aantal permanente verkeerscamera’s fors uitbreiden, zodat overtredingen direct beboet worden. Dit vergroot de pakkans en ontlast de politie, en draagt bij aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.
“Daarom breiden we het aantal permanente verkeerscamera’s (ANPR) fors uit op zowel hoofdwegen als grensovergangen. Op die manier worden overtredingen meteen beboet en krijgt de politie meer lucht.”
De partij vindt dat boetes en incassokosten niet moeten leiden tot een onhoudbare schuldenlast. Ze willen het excessief ophogen van boetes bij betaalachterstanden door overheidsinstanties stoppen, zodat mensen niet in een schuldenspiraal terechtkomen door verkeersboetes.
“Overheidsinstanties stoppen het excessief ophogen van boetes en vorderingen bij betaalachterstanden.”
De SGP noemt verkeersboetes niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch doet zij concrete voorstellen over het verhogen, verlagen of anderszins aanpassen van verkeersboetes. Wel pleit de partij voor meer verkeershandhaving en een hardere aanpak van gevaarlijk verkeersgedrag, zoals rijden onder invloed en het gebruik van illegale fatbikes. De focus ligt op handhaving en veiligheid, niet op het boetebeleid zelf.
De SGP wil verkeershandhaving versterken en gevaarlijk verkeersgedrag strenger aanpakken, met name door meer controles en het opnieuw invoeren van het alcoholslotprogramma. Dit standpunt richt zich op het vergroten van de verkeersveiligheid, maar bevat geen uitspraken over de hoogte of toepassing van verkeersboetes.
“Verkeershandhaving krijgt een plaats in de Nationale Veiligheidsagenda.”
“Drank- en drugsrijders worden hard aangepakt. Het alcoholslotprogramma wordt snel opnieuw ingevoerd.”
“Gemeentelijke boa’s krijgen meer ruimte voor verkeershandhaving in de wijk.”
“Niet fatbikes moeten opgevoerd worden, maar de controles op gevaarlijke, illegale fatbikes.”
50PLUS vindt dat automobilisten niet langer de melkkoe van de overheid mogen zijn en pleit voor een eerlijker behandeling van verkeersdeelnemers. Het programma bevat geen concrete voorstellen over het verlagen of aanpassen van verkeersboetes, maar benadrukt wel het belang van snelle afhandeling bij rijbewijsvorderingen en het bevriezen van accijnzen op brandstof. De partij richt zich vooral op het verminderen van de financiële druk op automobilisten.
50PLUS wil dat automobilisten eerlijker worden behandeld en niet onevenredig financieel worden belast door de overheid. Dit standpunt adresseert het gevoel dat verkeersdeelnemers, waaronder ouderen die afhankelijk zijn van de auto, te vaak financieel worden uitgeknepen via belastingen en boetes. Hoewel er geen expliciet voorstel over verkeersboetes is, past deze visie in een bredere roep om matiging van financiële lasten in het verkeer.
“De automobilist mag niet langer de melkkoe van de overheid zijn.”
De partij vindt dat procedures rondom het invorderen van rijbewijzen sneller moeten verlopen. Dit raakt aan het bredere thema van rechtvaardigheid en efficiëntie in de handhaving van verkeersregels, waaronder boetes en sancties.
“Beslissing en afhandeling bij een invordering van een rijbewijs dient binnen 2 weken te geschieden.”
Hoewel niet direct over verkeersboetes, is het bevriezen van accijnzen een concreet voorstel om de financiële lasten voor automobilisten te beperken. Dit sluit aan bij de algemene visie dat de overheid niet te veel geld uit het verkeer moet halen.
“De huidige accijnstarieven op brandstof bevriezen. Geen terugkeer naar de hogere tarieven van vóór 2022.”
Het CDA ziet verkeersboetes primair als instrument om verkeersveiligheid te bevorderen en overlast tegen te gaan. Ze willen strengere straffen voor gevaarlijk gedrag in het verkeer, zoals rijden onder invloed of met drugs, en pleiten voor meer handhaving via flitsers en herinvoering van het alcoholslot. Het accent ligt op het verhogen van de pakkans en het zwaarder bestraffen van risicovol of overlastgevend rijgedrag.
Het CDA wil de verkeersveiligheid vergroten door overtredingen, vooral met drugs of alcohol in het verkeer, zwaarder te bestraffen en de pakkans te verhogen. Ze zetten in op meer flitsers op risicolocaties, herinvoering van het alcoholslot en een zerotolerantiebeleid voor drugs in het verkeer. Ook willen ze excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag aanpakken met regelgeving en maatregelen.
“We willen het alcoholslot herinvoeren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Ook zetten we meer flitsers in op risicolocaties.”
“Voor verkeersveiligheid is er een zerotolerantiebeleid op het gebruik van drugs in het verkeer. Overtredingen worden zwaarder bestraft.”
“Opzettelijk excessief verkeerslawaai door extreem rijgedrag en aanpassingen aan auto’s en motoren veroorzaakt veel overlast en gezondheidsschade bij omwonenden. Met regelgeving en maatregelen stoppen we deze misdragingen.”
DENK wil verkeersboetes vooral inzetten voor het vergroten van verkeersveiligheid, met nadruk op strengere handhaving bij gevaarlijk gedrag zoals telefoongebruik achter het stuur. Tegelijkertijd pleit DENK voor betaalbaar autorijden en verzet zich tegen het gebruik van automobilisten als 'melkkoe' door hoge parkeertarieven of accijnzen. Hun visie is dat verkeershandhaving gericht moet zijn op veiligheid, niet op het genereren van inkomsten.
DENK vindt dat verkeersboetes vooral moeten bijdragen aan verkeersveiligheid, met name door strenger te handhaven op risicovol gedrag zoals telefoongebruik achter het stuur. Het doel is om de veiligheid op de weg te vergroten, niet om automobilisten financieel te belasten.
“Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd.”
DENK verzet zich tegen het inzetten van verkeersboetes, accijnzen en parkeertarieven als inkomstenbron voor de overheid of gemeenten. Zij willen autorijden betaalbaar houden en automobilisten beschermen tegen buitensporige lasten.
NSC erkent dat verkeersboetes en andere boetes burgers in financiële problemen kunnen brengen en wil voorkomen dat kleine schulden door boetes onnodig oplopen. Ze stellen voor het stapelen van boetes bij publieke schuldeisers te verbieden en bieden tijdelijke bescherming tegen nieuwe boetes voor mensen in een schuldhulptraject. De partij legt verder nadruk op het voorkomen van overmatige boetelast en het menselijker maken van het boetebeleid.
NSC wil voorkomen dat burgers door opeenstapeling van verkeersboetes en andere boetes in een problematische schuldenpositie terechtkomen. Dit moet het risico op een 'schuldenfuik' verminderen en bijdragen aan een rechtvaardiger systeem.
“We verbieden het stapelen van boetes bij publieke schuldeisers.”
Voor mensen die werken aan herstel via hulpverlening, schuldsanering of re-integratie, wil NSC rust creëren door hen tijdelijk te beschermen tegen nieuwe boetes en incasso’s. Dit moet voorkomen dat mensen die hun best doen om uit de schulden te komen, opnieuw in de problemen raken door bijvoorbeeld verkeersboetes.
“Wie werkt aan herstel via hulpverlening, schuldsanering of re-integratie, verdient rust. Daarom zorgen we voor tijdelijke bescherming tegen nieuwe boetes en incasso’s tijdens zo’n traject.”
NSC benadrukt het belang van verkeersveiligheid en wil dat de maximumsnelheid, vooral binnen de bebouwde kom, wordt gerespecteerd. Ze pleiten voor strenge handhaving op verkeersovertredingen zoals telefoongebruik en rijden onder invloed, maar doen geen concrete uitspraken over de hoogte of het systeem van verkeersboetes zelf.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
De Partij voor de Dieren wil verkeersboetes inkomensafhankelijk maken, omdat geldboetes mensen met een lager inkomen onevenredig hard raken. Daarnaast pleit de partij voor meer trajectcontroles en lawaaiflitsers om verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren, waarmee de handhaving van verkeersregels wordt versterkt.
De PvdD vindt dat geldboetes eerlijker moeten worden verdeeld, omdat ze nu mensen met weinig geld zwaarder treffen dan rijkere mensen. Door verkeersboetes inkomensafhankelijk te maken, wil de partij meer rechtvaardigheid in de handhaving van verkeersregels brengen.
“Een geldboete treft mensen met minder geld veel harder dan vermogende mensen. Daarom worden boetes inkomensafhankelijk.”
Om de verkeersveiligheid te vergroten en overlast te verminderen, wil de PvdD het aantal trajectcontroles uitbreiden en lawaaiflitsers inzetten tegen herrievoertuigen. Dit moet leiden tot minder ongelukken en een stillere leefomgeving.
“Op wegen met trajectcontrole gebeuren 30% minder ongelukken. Daarom komen er meer trajectcontroles.”
“Naast flitspalen komen er ook zogenaamde lawaaiflitsers langs de wegen om herrievoertuigen te beboeten.”
BBB noemt verkeersboetes niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om verkeersboetes te verlagen, verhogen of anderszins aan te passen. Wel spreekt de partij zich uit tegen stapeling van boetes in bredere zin en tegen maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect. BBB pleit voor realistische en betaalbare oplossingen voor automobilisten, maar doet geen specifieke uitspraken over verkeersboetes zelf.
BBB is kritisch op het stapelen van boetes in het algemeen en wil dat vergissingen niet direct tot meerdere boetes leiden. Dit standpunt richt zich vooral op ondernemers, maar kan in bredere zin ook relevant zijn voor verkeersboetes als onderdeel van het boetebeleid.
“De stapeling van boetes wordt teruggedraaid.”
BBB verzet zich tegen maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder aantoonbaar positief effect op mobiliteit. Hoewel verkeersboetes niet expliciet worden genoemd, valt uit deze houding op te maken dat BBB kritisch is op financiële prikkels die vooral als lastenverzwaring worden ervaren.
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit.”
JA21 verzet zich tegen het gebruik van verkeersboetes en andere financiële maatregelen als middel om automobilisten te ontmoedigen of als inkomstenbron voor de overheid. Ze pleiten expliciet tegen hoge belastingen, accijnzen en andere vormen van lastenverzwaring voor automobilisten, maar doen geen concrete voorstellen om verkeersboetes te verlagen of aan te passen.
JA21 vindt dat automobilisten niet als melkkoe van de overheid mogen dienen en verzet zich tegen maatregelen die het autorijden financieel onaantrekkelijk maken. Ze richten zich vooral op het tegengaan van hoge belastingen en accijnzen, maar benoemen verkeersboetes niet expliciet als beleidsinstrument dat moet worden aangepast.
De VVD wil verkeersboetes verhogen voor stelselmatige verkeersovertreders en pleit voor strengere straffen voor verkeershufters. Het verhogen van boetes wordt gepresenteerd als middel om de verkeersveiligheid te verbeteren en recidive te ontmoedigen.
De VVD kiest voor het verhogen van boetes als onderdeel van een hardere aanpak van gevaarlijk verkeersgedrag. Dit beleid is gericht op het afschrikken van stelselmatige overtreders en het vergroten van de verkeersveiligheid, met name bij ernstige overtredingen zoals rijden onder invloed of asociaal rijgedrag.
“We verhogen de straffen voor (stelselmatige) verkeershufters, onder meer door levenslange rijontzeggingen in te voeren en boetes te verhogen.”
Naast het wegverkeer wil de VVD ook de boetes verhogen voor overlastgevers in het openbaar vervoer, zoals zwartrijders. Dit is bedoeld om de veiligheid en het comfort van reizigers te waarborgen en het aantal overtredingen terug te dringen.
“Daarnaast pakken we overlastgevers aan door de boetes te verhogen voor onder andere zwartrijden en taakstrafverboden op te leggen voor geweldplegers tegen ov-personeel.”
Volt wil verkeersboetes eerlijker maken door deze afhankelijk te maken van iemands draagkracht, zodat boetes voor iedereen even zwaar wegen. Daarnaast wil Volt het verdienmodel rondom problematische schulden door verkeersboetes tegengaan, zodat kwetsbare mensen niet onnodig in de problemen komen. Hun visie is dat verkeersboetes rechtvaardig en proportioneel moeten zijn, zonder dat mensen met lage inkomens onevenredig hard worden geraakt.
Volt vindt dat verkeersboetes niet voor iedereen hetzelfde effect hebben en pleit daarom voor een systeem waarbij de hoogte van de boete wordt afgestemd op het inkomen van de overtreder. Dit moet voorkomen dat verkeersboetes voor mensen met een laag inkomen tot problematische schulden leiden, terwijl ze voor rijkere mensen nauwelijks voelbaar zijn.
“Verkeers- en overheidsboetes moeten worden uitgegeven op basis van draagkracht. Op die manier is de hoogte van de boete passend voor ieder individu.”
Volt wil voorkomen dat mensen door oplopende kosten rond verkeersboetes in een schuldenval terechtkomen. Ze zijn kritisch op het huidige systeem waarin boetes en bijkomende kosten snel kunnen oplopen, vooral voor kwetsbare groepen.
“We willen af van het verdienmodel rondom problematische schulden. Door gebrek aan maatwerk en onnodig oplopende kosten rond verkeersboetes, overheidsvorderingen en incassokosten komen kwetsbare mensen onnodig in grote problemen.”
BIJ1 wil verkeersboetes inkomensafhankelijk maken, zodat mensen met lagere inkomens worden ontzien en hogere inkomens juist meer betalen. Hiermee wil de partij sociale rechtvaardigheid bevorderen en het autogebruik terugdringen, terwijl de lasten eerlijker worden verdeeld.
BIJ1 stelt voor om verkeersboetes (en andere tarieven voor autogebruik) afhankelijk te maken van het inkomen en vermogen van de overtreder. Het doel is om de financiële druk op mensen met lage inkomens te verlichten en tegelijkertijd hogere inkomens zwaarder te belasten, zodat verkeersboetes hun afschrikwekkende werking behouden ongeacht iemands financiële positie. Dit past in hun bredere visie van sociale rechtvaardigheid en het verminderen van autoverkeer.
“Tarieven voor autogebruik, zoals een parkeervergunning, verkeersboetes en belasting worden afhankelijk van iemands inkomen en vermogen. Hogere inkomens betalen flink hogere tarieven dan nu. Dit zorgt voor minder auto’s op de weg en daarmee minder vervuiling, onveiligheid en ruimtegebruik. Terwijl we mensen met lagere inkomens ontzien.”
BVNL wil verkeersboetes verlagen tot het Europese gemiddelde, met uitzondering van boetes voor rijden onder invloed van drank en drugs. Hun visie is dat verkeersboetes in Nederland nu te hoog zijn en dat deze alleen streng moeten blijven voor gevaarlijk rijgedrag onder invloed. Hiermee wil BVNL de lasten voor automobilisten verlichten en de boetepraktijk eerlijker maken.
BVNL vindt dat verkeersboetes in Nederland te hoog zijn en wil deze terugbrengen naar het gemiddelde niveau in Europa, behalve voor rijden onder invloed van drank en drugs. Hiermee wil de partij de financiële druk op automobilisten verminderen en de boetehoogtes in lijn brengen met andere Europese landen, terwijl gevaarlijk gedrag streng bestraft blijft.
“Verkeersboetes brengen wij terug op het gemiddelde in Europa, met uitzondering van boetes voor rijden onder invloed van drank en drugs.”
De ChristenUnie wil verkeersveiligheid vergroten door strengere handhaving van verkeersovertredingen binnen de bebouwde kom, met name voor stelselmatige en zwaardere overtreders. Ze pleiten voor hardere aanpak en inzet van flitscamera’s op 30 km/u wegen, maar doen geen uitspraken over het algemene boetebeleid of de hoogte van verkeersboetes.
De ChristenUnie vindt dat het aantal verkeersdoden omlaag moet en wil daarom overtredingen binnen de bebouwde kom strenger aanpakken. Dit richt zich vooral op stelselmatige en zwaardere overtreders, waarbij gemeenten meer mogelijkheden krijgen om te handhaven, onder andere met flitscamera’s op 30 km/u wegen. Het doel is de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers te verbeteren.
“Overtredingen binnen de bebouwde kom worden harder aangepakt. Stelselmatige overtreders worden strenger gestraft, met name bij zwaardere overtredingen. Het OM kan op verzoek van gemeenten ook op 30 km/u wegen controleren met flitscamera’s.”
De PVV noemt verkeersboetes nauwelijks in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen om verkeersboetes te verlagen, verhogen of anderszins te hervormen. Het programma richt zich vooral op het afschaffen van zero-emissiezones, het verhogen van de maximumsnelheid en het beschermen van de automobilist tegen extra lasten, maar noemt verkeersboetes alleen zijdelings als gevolg van milieumaatregelen. Er zijn geen specifieke beleidsmaatregelen of standpunten over het algemene boetebeleid in het verkeer.
De PVV wil alle zero-emissiezones in Nederland afschaffen, omdat deze volgens de partij leiden tot onrechtvaardige boetes voor ondernemers die met hun brandstofauto de stad in moeten. Het probleem dat de PVV adresseert is dat mensen die zich geen elektrische auto kunnen veroorloven, door deze zones worden beboet en zo hun werk niet meer kunnen doen.
“Zero-emissiezones zijn een verschrikking. Hardwerkende ondernemers mogen met hun brandstofbusje hun eigen stad niet meer in. Doen ze dat toch, dan volgt een boete.”
De SP wil verkeersboetes inkomensafhankelijk maken, zodat boetes eerlijker uitpakken en niet onevenredig zwaar zijn voor mensen met een laag inkomen. Hiermee wil de partij voorkomen dat verkeersboetes rijken nauwelijks raken, terwijl mensen met een smalle beurs in financiële problemen kunnen komen.
De SP pleit voor het afhankelijk maken van boetes van het inkomen en vermogen van de overtreder. Dit moet voorkomen dat verkeersboetes voor rijken slechts een kleine last zijn, terwijl mensen met een laag inkomen erdoor in de problemen komen. Het doel is om de afschrikwekkende werking van boetes voor iedereen gelijk te maken en sociale ongelijkheid te verminderen.
“Daarom maken we boetes afhankelijk van het inkomen en vermogen dat iemand heeft. Zo voorkomen we dat rijken de wet overtreden zonder daarvan de gevolgen te voelen en voorkomen we dat een parkeerboete mensen met een smalle beurs in de armoede stort.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma