GroenLinks-PvdA stelt zich kritisch op tegenover verhuurders die misbruik maken van de woningmarkt en legt nadruk op bescherming van huurders. De partij wil verhuurders wettelijk verplichten tot verduurzaming en kwaliteit, woekerhuren tegengaan, en huurders meer zekerheid bieden door vaste contracten en strengere regulering. De kern van hun visie is dat verhuurders verantwoordelijkheid moeten nemen voor betaalbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid van huurwoningen.
GroenLinks-PvdA vindt dat verhuurders verantwoordelijk zijn voor het isoleren en verduurzamen van huurwoningen, zodat huurders niet opdraaien voor hoge energiekosten of slechte woonomstandigheden. De partij wil wettelijke verplichtingen en sancties invoeren om verhuurders tot actie te dwingen.
“Huurders betalen letterlijk de rekening als verhuurders weigeren een woning te isoleren. Wij leggen de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de verhuurder.”
“Slechte energielabels worden verplicht uitgefaseerd, ook in de private huursector, zodat de energierekening van huurders omlaag gaat, en woningen op tijd gereed zijn om over te stappen op een warmtepomp of warmtenet.”
“Enkel glas wordt erkend als gebrek, zodat huurders recht krijgen op verbetering of huurverlaging.”
De partij wil huurders beschermen tegen verhuurders die misbruik maken van woningnood door te hoge huren te vragen. Dit gebeurt door wettelijke bovengrenzen aan huurprijzen en het minder zwaar laten meewegen van de WOZ-waarde.
“Bescherming tegen woekerhuren. Huurders verdienen bescherming tegen profiteurs die misbruik maken van de woningnood. De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen.”
“De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
GroenLinks-PvdA wil dat vaste huurcontracten de norm blijven en dat verhuurders niet langer tijdelijke contracten kunnen inzetten om huurders onzekerheid en hoge huren op te leggen. Daarnaast wordt een landelijke verhuurvergunning ingevoerd om huurders te beschermen tegen malafide verhuurders.
De partij wil verhuurders stimuleren om contracten toe te staan waarbij meerdere vrienden een woning kunnen delen als volwaardige huurders, om zo het woningtekort te verlichten.
“Verhuurders gaan contracten toestaan waardoor meerdere vrienden een woning kunnen delen als volwaardig huurders.”
BIJ1 neemt een uitgesproken kritisch standpunt in tegenover particuliere verhuurders en huisjesmelkers, die zij verantwoordelijk achten voor misstanden op de woningmarkt. De partij wil de vrije huursector afschaffen, alle huurprijzen reguleren, verhuurders streng aanpakken bij discriminatie of uitbuiting, en zelfs grond en bezit van grote verhuurders onteigenen. Hun kernvisie is dat wonen een recht is, niet een verdienmodel, en dat verhuurders die misbruik maken van hun positie hard aangepakt of uit de markt gehaald moeten worden.
BIJ1 wil de vrije huursector volledig afschaffen en alle huurwoningen onder een bindend puntensysteem brengen, zodat verhuurders geen hoge huren meer kunnen vragen. Dit geldt ook met terugwerkende kracht voor bestaande contracten. Hiermee wil de partij excessen en misbruik door verhuurders tegengaan.
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
BIJ1 wil verhuurders die zich schuldig maken aan overhuur, intimidatie of discriminatie streng straffen, inclusief het strafbaar stellen van structurele uitbuiting en het afnemen van verhuurvergunningen. Discriminerende verhuurders kunnen hun recht op verhuur verliezen en hun bezit kan worden teruggepakt.
“Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders. En kunnen leiden tot strafrechtelijke vervolging.”
“Makelaars, tussenpersonen of verhuurders die discrimineren, verliezen het recht om deze functies te beoefenen, en zal de rechter vervolgen. En hun bezit van grond of gebouwen terugpakken.”
“We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen. We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen.”
BIJ1 stelt voor om grond en gebouwen van de grootste private beleggers en huisjesmelkers terug te pakken, als onderdeel van het terugdringen van de macht van verhuurders op de woningmarkt.
“We beginnen met grond en gebouwen terugpakken van de grootste private beleggers en particuliere huisjesmelkers.”
Verhuurders worden verplicht om woningen te verduurzamen naar energielabel B of hoger, en woningen van het aardgas te halen, zonder dat zij deze kosten mogen doorberekenen.
“Verhuurders worden verplicht om woningen op te knappen naar energielabel B of hoger. En woningen van het aardgas te halen, zonder kosten voor de verhuurder.”
De Partij voor de Dieren beschouwt woningen als een basisrecht en wil het verdienmodel van particuliere verhuurders fors inperken. Ze pleiten voor een beperking van het aantal panden dat particuliere verhuurders mogen verhuren, het dwingend maximeren van huurprijzen via het woningwaarderingsstelsel, en het onaantrekkelijk maken van leegstand en speculatie. De partij wil verhuurders dwingen tot verduurzaming zonder kosten voor huurders en stelt stevige regulering voor om huisjesmelkerij en excessieve huren tegen te gaan.
De PvdD wil het aantal woningen dat een particuliere verhuurder mag verhuren wettelijk beperken om huisjesmelkerij en speculatie tegen te gaan. Dit moet de macht van grote verhuurders inperken en de woningmarkt toegankelijker maken voor woningzoekenden.
“We beperken het aantal panden dat een particuliere verhuurder mag verhuren.”
Om excessieve huurprijzen en misbruik door verhuurders te voorkomen, wil de PvdD het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector. Ook wordt de WOZ-waarde uitgesloten om hoge huren in populaire gebieden tegen te gaan.
“We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: Zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met hele hoge huren tot gevolg. Huren gaan zo omlaag.”
De partij wil dat verhuurders hun woningen verduurzamen, maar huurders mogen hiervoor niet opdraaien. Huurverhoging mag pas na isolatie, en investeringen voor energiebesparing zijn voor rekening van de verhuurder.
“Verhuurders mogen pas huur verhogen na verplichte isolatie van hun woningen, en huurders draaien nooit op voor verplichte energiebesparende investeringen van de verhuurder.”
Om speculatie en leegstand tegen te gaan, stelt de PvdD een heffing voor op leegstaande panden en braakliggende grond, zodat verhuurders gestimuleerd worden woningen daadwerkelijk te verhuren.
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
BBB wil het voor particuliere verhuurders aantrekkelijker maken om woningen te verhuren door regels te versoepelen en belastingen voorspelbaar te houden. De partij is tegen de Wet betaalbare huur, omdat deze volgens BBB verhuurders wegjaagt en het aanbod van huurwoningen vermindert. BBB pleit voor minder huurbescherming bij onzelfstandige en tweede woningen, eerlijkere huurprijsbepaling en meer ruimte voor tijdelijke contracten.
BBB vindt dat de huidige regelgeving, zoals de Wet betaalbare huur, verhuurders ontmoedigt en het aanbod van huurwoningen verkleint. De partij wil deze wet afschaffen, regels versoepelen en het puntensysteem eerlijker maken, zodat verhuur aantrekkelijk blijft en woningen niet massaal worden verkocht.
“BBB wil betaalbare huur zonder verhuurders weg te jagen, wat we zien gebeuren door de barrière die de Wet betaalbare huur opwerpt. We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen. Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte.”
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BBB wil de huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen verder terugdraaien en verhuurregels voor studentenhuisvesting versoepelen. Dit moet het voor meer mensen aantrekkelijk maken om kamers of woningen te verhuren, waardoor het aanbod toeneemt.
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien. We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
BBB vindt dat verhuurders hun verantwoordelijkheid moeten nemen bij het aanpakken van schimmel in huurwoningen. De partij wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties.
“Verhuurders dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om dit probleem goed aan te pakken. BBB wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties, zodat woningen veilig en gezond zijn voor iedereen.”
FVD wil verhuurders veel meer vrijheid geven door regulering en overheidsbemoeienis op de huurmarkt drastisch terug te draaien. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van de Wet Betaalbare Huur en het geven van volledige vrijheid aan verhuurders in de keuze van huurders, met als doel het aanbod in het (midden)huursegment te vergroten. De partij ziet overheidsregulering als oorzaak van een krimpende huurmarkt en wil verhuurders stimuleren weer te investeren.
FVD vindt dat verhuurders zelf moeten kunnen bepalen aan wie zij verhuren, zonder inmenging van de overheid. Volgens de partij zorgt deze vrijheid ervoor dat verhuurders weer durven te investeren, wat het aanbod in de huurmarkt vergroot, vooral in het middensegment. Ze stellen dat huidige regelgeving, zoals de Wet Betaalbare Huur, het eigendomsrecht aantast en het aanbod juist verkleint.
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
“Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“Verhuurders krijgen de vrijheid om zelf te kiezen aan wie zij verhuren.”
FVD wil de Wet Betaalbare Huur volledig schrappen. Zij zien deze wet als een aanval op het eigendomsrecht van verhuurders en als oorzaak van een dalend aanbod aan huurwoningen. Door afschaffing verwachten ze dat verhuurders weer gaan investeren en het middensegment terugkeert.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren.”
“We schaffen de Wet Betaalbare Huur af om de huurmarkt te vitaliseren en geven verhuurders vrije keuze in huurders.”
De PVV richt zich in haar verkiezingsprogramma vooral op het verlagen van sociale huren en het aanpakken van illegale onderverhuur, met name door statushouders. Er zijn geen brede voorstellen voor particuliere verhuurders; de focus ligt op woningcorporaties en het tegengaan van misbruik van sociale huurwoningen. De kern van hun visie is het betaalbaar maken van huren voor Nederlanders en het streng optreden tegen fraude met sociale huurwoningen.
De PVV wil de sociale huren met 10% verlagen om wonen betaalbaarder te maken voor Nederlanders. Woningcorporaties worden hiervoor gecompenseerd door het schrappen van de winstbelasting, zodat hun bouwopgave niet in gevaar komt. Dit standpunt richt zich direct op de grootste groep verhuurders in de sociale sector.
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt.”
De PVV wil fraude met sociale huurwoningen, specifiek door statushouders die illegaal onderverhuren, hard aanpakken. Dit betreft een specifieke groep huurders/verhuurders binnen de sociale sector en is vooral bedoeld om misbruik van het systeem te voorkomen.
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
“Illegale onderverhuur door statushouders actief wordt opgespoord. Deze fraudeurs moeten alles wat ze met deze illegale praktijken hebben binnengeharkt terugbetalen; hun verblijfsstatus wordt meteen ingetrokken.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De SP vindt dat verhuurders strenger gereguleerd moeten worden om huurders te beschermen tegen woekerprijzen, slechte woonkwaliteit en misstanden. Ze willen een vergunningplicht voor verhuurders, automatische huurverlaging bij slechte isolatie, en meer zeggenschap voor huurders over hun woning. Het doel is om wonen betaalbaar, veilig en eerlijk te maken, waarbij verhuurders niet langer over de rug van huurders winst kunnen maken.
De SP wil verhuurders aan strengere kwaliteitseisen onderwerpen en misstanden actief bestrijden. Gemeenten moeten verhuurders kunnen toetsen op integriteit en direct kunnen ingrijpen bij overtredingen, zodat huisjesmelkers hun vergunning verliezen en woekerwinst wordt tegengegaan.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
“Daarmee kunnen gemeenten toetsen of een verhuurder integer is en ongewenste praktijken voorkomen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
De SP wil dat huurders in slecht geïsoleerde woningen automatisch minder huur betalen, zonder dat zij zelf actie hoeven te ondernemen. Dit stimuleert verhuurders om woningen te verduurzamen en voorkomt dat huurders dubbel worden belast met hoge huur en energiekosten.
De SP wil huurders het recht geven om verduurzaming van hun woning af te dwingen als de verhuurder niet in actie komt. Dit geeft huurders meer grip op hun woonlasten en versnelt de verduurzaming van de woningvoorraad.
“Huurders krijgen het recht om verduurzaming van hun woning af te dwingen. Als een verhuurder niet in actie komt, moeten huurders zelf verbeteringen kunnen voorstellen en laten uitvoeren.”
De VVD wil het voor verhuurders aantrekkelijker maken om huurwoningen aan te bieden door het fiscale klimaat te verbeteren en belemmerende regelgeving te schrappen. Ze pleiten voor een eerlijke belasting op daadwerkelijk rendement, het verlagen van de overdrachtsbelasting voor verhuurde woningen, en het afschaffen van wetten die de huurmarkt beperken. De partij ziet verhuurders als essentieel voor het vergroten van het aanbod aan huurwoningen en het oplossen van de woningcrisis.
De VVD vindt dat verhuurders niet langer geconfronteerd mogen worden met een negatief rendement door het huidige belastingstelsel. Ze willen verhuurders alleen belasten op het werkelijke rendement en onderzoeken een verlaging van de overdrachtsbelasting voor woningen die verhuurd worden. Dit moet het aantrekkelijker maken om te investeren in huurwoningen en zo het aanbod vergroten.
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3. Ook verantwoordelijke ondernemingen die woningen verhuren horen voor het werkelijke rendement te worden belast.”
“Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen. Daartoe onderzoeken wij of we de overdrachtsbelasting voor woningen die na de overdracht verhuurd gaan worden kunnen verlagen.”
De VVD wil wetten en regels die het verhuren van woningen onaantrekkelijk maken, afschaffen. Ze stellen dat meer private huurwoningen nodig zijn om de huurprijzen te laten dalen en willen landelijke, ruimere regels voor verhuur en kamerverhuur. Dit moet het makkelijker maken voor verhuurders om woningen aan te bieden en voor huurders om woonruimte te vinden.
De VVD ziet verhuurders als cruciaal voor het vergroten van het aanbod aan betaalbare huurwoningen. Ze willen heldere afspraken maken met investeerders en corporaties en belemmerende regelgeving aanpakken, zodat het voor verhuurders aantrekkelijk blijft om woningen te verhuren.
“We bouwen veel meer betaalbare huurwoningen en maken hier heldere afspraken over met investeerders en corporaties. Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen.”
BVNL wil de positie van verhuurders versterken door minder overheidsbemoeienis, het afschaffen van recente reguleringen en het liberaliseren van de huurmarkt. Zij pleiten voor het afschaffen van de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur, het toestaan van vrije en tijdelijke huurcontracten, en het verminderen van bureaucratie. Volgens BVNL zijn deze maatregelen nodig om het woningaanbod te vergroten en investeringen in de woningmarkt te stimuleren.
BVNL ziet overheidsregulering als een belangrijke oorzaak van het woningtekort en wil verhuurders meer vrijheid geven. Door het afschaffen van specifieke wetten en het liberaliseren van huurcontracten, verwacht BVNL dat het aanbod van huurwoningen toeneemt en de markt beter functioneert. Dit standpunt adresseert direct de positie van verhuurders en hun investeringsbereidheid.
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
“Contracten worden weer vrij en tijdelijke huurovereenkomsten worden weer toegestaan.”
“Zorg voor een betrouwbare overheid. Verhuurders, eigenaren, ontwikkelaars, beleggers, bouwers, banken en ondernemers kunnen niet investeren als de overheid onbetrouwbaar is.”
DENK wil de positie van huurders versterken en verhuurders strenger reguleren om misstanden en te hoge huren tegen te gaan. De partij pleit voor huurprijsbescherming, het verbieden van huurstijgingen bij slechte woningen, en het aanpakken van uitbuiting en discriminatie door verhuurders. Concrete maatregelen zijn onder meer het uitbreiden van huurprijsbescherming, het invoeren van verhuurvergunningen en het investeren in handhaving.
DENK vindt dat verhuurders te vaak te hoge huren vragen en wil huurders beter beschermen tegen uitbuiting. De partij wil dat alle huurders een rechtvaardige huur kunnen afdwingen en dat huurstijgingen worden beperkt, vooral bij woningen van lage kwaliteit.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
Om misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting door verhuurders aan te pakken, wil DENK verhuurvergunningen invoeren en de handhaving versterken. Dit is vooral gericht op het beschermen van kwetsbare groepen, zoals arbeidsmigranten, tegen malafide verhuurders.
“Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
DENK wil huurders beter ondersteunen in hun positie tegenover verhuurders door te investeren in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen bij conflicten of problemen met verhuurders.
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
NSC wil verhuurders strenger reguleren om huurders beter te beschermen en misstanden op de huurmarkt tegen te gaan. Ze stellen voor om misbruik van het puntensysteem aan te pakken, een landelijk huurregister in te voeren en de handhaving op ongewenst verhuurgedrag te versterken. Daarnaast willen ze hospitaverhuur stimuleren om woningnood te verlichten.
NSC ziet dat verhuurders soms regels omzeilen of misbruik maken van het puntensysteem, wat leidt tot te hoge huren en ongewenst gedrag. Om huurders te beschermen, willen ze de handhaving versterken, het afdwingen van lagere huren makkelijker maken en een landelijk huurregister invoeren. Dit moet speculatie en misstanden op de particuliere huurmarkt tegengaan.
“Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt. De mogelijkheid om gezamenlijke huurcontracten te sluiten die alleen maar bedoeld zijn om regels te omzeilen wordt geschrapt.”
“Dankzij de wet Goed Verhuurderschap is ongewenst verhuurgedrag beter aan te pakken. We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
“Misbruik van het puntensysteem bij kamerverhuur, met torenhoge huurprijzen tot gevolg, moet worden tegengegaan.”
Om het woningtekort te verlichten, wil NSC het voor particulieren aantrekkelijker maken om kamers te verhuren. Ze stellen voor de kamervrijstelling te verhogen en tijdelijke verhuur makkelijker te maken, zodat meer mensen kamers beschikbaar stellen.
“We stimuleren hospitaverhuur door de kamervrijstelling te verhogen en tijdelijke verhuur makkelijker te maken. Zo helpen we woningnood te verminderen.”
Het CDA wil verhuurders, met name kleine particuliere verhuurders, ondersteunen door fiscale lasten te verlichten en tijdelijke maatregelen te nemen zodat verhuur aantrekkelijk blijft. Tegelijkertijd streeft het CDA naar meer zekerheid voor zowel huurders als verhuurders via inflatievolgend huurbeleid en zoekt het naar gerichte verruimingen rond tijdelijke huurcontracten, vooral voor studenten. De partij erkent het belang van een evenwichtige huurmarkt waarin verhuurders kunnen blijven investeren en huurders betaalbaar kunnen wonen.
Het CDA wil particuliere verhuur aantrekkelijk houden door de belastingdruk te verlagen en tijdelijke maatregelen te nemen totdat een nieuw belastingstelsel is ingevoerd. Dit moet vooral kleine verhuurders ondersteunen en voorkomen dat zij stoppen met verhuren door te hoge lasten.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA kiest voor een inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector, zodat zowel huurders als verhuurders op lange termijn duidelijkheid hebben over woonlasten. Dit moet zorgen voor stabiliteit en voorspelbaarheid voor beide partijen.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
Het CDA erkent dat het verbod op tijdelijke huurcontracten kleine verhuurders kan raken, vooral bij studentenhuisvesting. Daarom wil de partij gerichte verruimingen onderzoeken waar zowel huurders als verhuurders mee kunnen leven.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
De ChristenUnie wil het voor verhuurders aantrekkelijker maken om woningen te verhuren, met name aan studenten, door de belastingdruk op verhuurd vastgoed te verlagen. Tegelijkertijd blijft de partij inzetten op huurbescherming en het tegengaan van misstanden door strengere controle op verhuurders, vooral waar het gaat om kwetsbare groepen zoals arbeidsmigranten.
De ChristenUnie erkent dat de huidige belastingdruk op verhuurd vastgoed een belemmering vormt voor particuliere verhuurders, vooral bij het verhuren van studentenwoningen. Door deze druk te verlagen, wil de partij het aanbod van huurwoningen stimuleren.
De ChristenUnie wil misstanden bij verhuurders tegengaan, met name waar het gaat om arbeidsmigranten en andere kwetsbare groepen. Dit gebeurt door het toezicht op relevante wetgeving, zoals de Wet goed verhuurderschap, aan te scherpen.
“Het toezicht op de naleving van wetgeving (zoals de Wet goed verhuurderschap of de Arbowetgeving) wordt aangescherpt.”
JA21 wil het investeringsklimaat voor particuliere verhuurders verbeteren door minder regulering, lagere fiscale druk en het intrekken van de Wet betaalbare huur. Tegelijkertijd pleit de partij voor strenge aanpak van malafide verhuurders en het invoeren van verhuurdersvergunningen om misstanden te bestrijden. Hun visie is gericht op het stimuleren van een gezonde, flexibele huurmarkt zonder misbruik, met meer ruimte voor marktwerking en bescherming tegen excessen.
JA21 ziet de huidige regulering en fiscale druk als oorzaak van het vastlopen van de huurmarkt en het massaal verkopen van vastgoed door verhuurders. De partij wil het investeringsvertrouwen herstellen door huurregulering af te bouwen, fiscale lasten te verlagen en de Wet betaalbare huur in te trekken.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
“Verhuurders verkopen massaal hun vastgoed en de huurmarkt zit muurvast.”
JA21 erkent misstanden op de huurmarkt, zoals uitbuiting en overbewoning, en wil deze tegengaan door strengere handhaving, het aanpakken van malafide verhuurders en het invoeren van verhuurdersvergunningen. Dit moet de positie van huurders beschermen en excessen bestrijden.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen...”
D66 wil verhuurders meer verantwoordelijk maken voor de verduurzaming van huurwoningen en tegelijkertijd het verhuren van kamers tijdelijk makkelijker maken om woningdelen te stimuleren. Ze verplichten verhuurders om slecht geïsoleerde woningen te verbeteren, waarbij een beperkte huurverhoging is toegestaan zolang huurders er financieel op vooruitgaan. Daarnaast stelt D66 voor dat iedereen tijdelijk één kamer mag verhuren zonder negatieve financiële gevolgen.
D66 vindt dat verhuurders een actieve rol moeten spelen in het verbeteren van de energieprestaties van hun woningen. Dit moet leiden tot lagere energielasten voor huurders en een duurzamere woningvoorraad. Verhuurders mogen hun investeringen deels terugverdienen, maar huurders moeten er per saldo altijd op vooruitgaan.
“Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
Om woningdelen te stimuleren en het woningtekort te verlichten, wil D66 een tijdelijke crisisregel invoeren. Hierdoor mag iedereen één kamer verhuren zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor uitkeringen, belastingen, huur of hypotheek.
“D66 stelt een tijdelijke crisisregel in. Iedereen mag één kamer verhuren zonder dat dat negatieve financiële gevolgen heeft voor een uitkering, de belasting, de huur of een hypotheek. Zo stimuleren we woningdelen.”
De SGP vindt dat verhuurders een belangrijke rol spelen in het betaalbaar houden van huurwoningen, maar dat hun positie de laatste jaren is verslechterd door wetgeving en belastingdruk. De partij wil het evenwicht herstellen door de verhuurregelgeving te verbeteren en de belasting op vermogen aan te passen, zodat verhuurders weer voldoende rendement kunnen behalen en het aanbod in de (midden)huursector kan groeien.
De SGP signaleert dat recente wetgeving en belastingmaatregelen de positie van verhuurders hebben verslechterd, wat leidt tot een lager aanbod van huurwoningen. Om het aanbod, vooral in de middenhuursector, te vergroten, wil de SGP de rendementen voor verhuurders verhogen via belastingaanpassingen en verbeterde regelgeving. Dit moet het voor verhuurders aantrekkelijker maken om woningen te verhuren en zo de krapte op de huurmarkt verminderen.
“De laatste tijd zijn er diverse wetten aangenomen die de positie van verhuurders verslechteren, met een lager aanbod als gevolg. Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
De SGP vindt het redelijk dat verhuurders de huren jaarlijks laten stijgen, bijvoorbeeld vanwege verduurzaming en stijgende lasten. Wel moeten verhuurders rekening houden met de draagkracht van huurders en moet er een heldere, stabiele systematiek zijn voor huurstijgingen, zodat zowel huurders als verhuurders weten waar ze aan toe zijn.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
Volt wil verhuurders strenger reguleren om huurders beter te beschermen en huurprijzen betaalbaar te houden. Ze pleiten voor uitbreiding van huurregulering naar het middensegment, meer controles op eerlijke huurprijzen, en het actief sanctioneren van verhuurders die zich niet aan de regels houden. De partij ziet verhuurders als een belangrijke factor in het oplossen van de wooncrisis, maar stelt duidelijke grenzen aan hun vrijheid ten gunste van huurders.
Volt wil dat verhuurders zich aan strengere regels houden, vooral in het middensegment, om misbruik en te hoge huurprijzen tegen te gaan. Gemeenten moeten proactief controleren en boetes uitdelen aan verhuurders die de maximale huurprijzen overschrijden. Dit beleid is bedoeld om huurders te beschermen en de betaalbaarheid van wonen te waarborgen.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma