De PVV richt zich in haar verkiezingsprogramma vooral op het beschermen van huurders, met name door het verlagen van sociale huren en het aanpakken van illegale onderverhuur door statushouders. Concrete voorstellen zijn een verlaging van de sociale huur met 10% en het streng bestraffen van statushouders die hun sociale huurwoning illegaal onderverhuren. De partij positioneert zich duidelijk aan de kant van de huurder, niet van de particuliere verhuurder.
De PVV wil sociale huren met 10% verlagen en de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen, zodat meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huur. Hiermee wil de partij de woonlasten verlagen en het woningtekort aanpakken, vooral voor Nederlanders die nu moeilijk aan een woning komen.
“Sociale huren met 10% verlagen”
“Inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen”
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar. Ook verhogen we de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer woningzoekenden hiervoor in aanmerking komen.”
De PVV wil streng optreden tegen statushouders die hun sociale huurwoning illegaal onderverhuren. Dit wordt gezien als fraude, waarbij niet alleen het verdiende geld moet worden terugbetaald, maar ook de verblijfsvergunning wordt ingetrokken. Hiermee adresseert de partij misbruik van sociale huurwoningen en wil zij deze woningen beschikbaar houden voor Nederlanders.
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
“Er zijn zelfs frauderende statushouders die een verdienmodel van hun voorrangswoning maken door deze illegaal onder te verhuren.”
“Daarnaast heeft de PVV geregeld dat illegale onderverhuur door statushouders actief wordt opgespoord. Deze fraudeurs moeten alles wat ze met deze illegale praktijken hebben binnengeharkt terugbetalen; hun verblijfsstatus wordt meteen ingetrokken.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
BIJ1 neemt een uitgesproken kritische houding aan tegenover verhuurders, vooral huisjesmelkers en commerciële verhuurders, en wil de macht van verhuurders sterk inperken. Hun belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een verhuurvergunning met strenge eisen, het strafbaar stellen van misstanden door verhuurders, het afschaffen van de vrije huursector, en het terugpakken van bezit van verhuurders bij ernstige overtredingen. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat verhuurders die misbruik maken van de wooncrisis hard moeten worden aangepakt.
BIJ1 wil verhuurders aan strenge regels onderwerpen om misbruik, intimidatie en overhuur te bestrijden. Ze stellen een verhuurvergunning verplicht, die kan worden ingetrokken bij overtredingen, en investeren in gemeentelijke controle.
“We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen. En we investeren in uitgebreide diensten voor controles van de gemeenten die hierop toezicht houden.”
Verhuurders die discrimineren, structureel oververhuren, intimideren of onterecht opzeggen, worden strafrechtelijk aangepakt. Ze kunnen hun recht op verhuur verliezen en hun bezit kan worden teruggepakt.
“Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders. En kunnen leiden tot strafrechtelijke vervolging.”
“Makelaars, tussenpersonen of verhuurders die discrimineren, verliezen het recht om deze functies te beoefenen, en zal de rechter vervolgen. En hun bezit van grond of gebouwen terugpakken.”
BIJ1 wil alle huurwoningen onder een bindend puntensysteem brengen, waarmee de maximale huurprijs wordt bepaald, en de vrije huursector afschaffen. Dit geldt ook voor bestaande contracten.
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
Bij ernstige of structurele misstanden wil BIJ1 grond en gebouwen van grote private verhuurders en huisjesmelkers onteigenen.
“We beginnen met grond en gebouwen terugpakken van de grootste private beleggers en particuliere huisjesmelkers.”
Verhuurders worden verplicht om woningen te verduurzamen naar energielabel B of hoger, zonder dat zij de kosten hiervan hoeven te dragen.
“Verhuurders worden verplicht om woningen op te knappen naar energielabel B of hoger. En woningen van het aardgas te halen, zonder kosten voor de verhuurder.”
GroenLinks-PvdA wil huurders beter beschermen door verhuurders meer verantwoordelijk te maken voor de kwaliteit en duurzaamheid van huurwoningen, en door excessieve huurstijgingen en woekerhuren wettelijk te beperken. De partij legt de nadruk op het afdwingen van verduurzaming door verhuurders, het instellen van maximale huurverhogingen, en het tegengaan van misbruik door huisjesmelkers. Hun visie is dat wonen een recht is, niet een verdienmodel voor verhuurders.
GroenLinks-PvdA vindt dat verhuurders verplicht moeten worden om huurwoningen goed te isoleren en te verduurzamen, zodat huurders niet opdraaien voor hoge energiekosten of slechte woonomstandigheden. De partij wil wettelijke maatregelen om verhuurders tot actie te dwingen.
“Huurders betalen letterlijk de rekening als verhuurders weigeren een woning te isoleren. Wij leggen de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de verhuurder.”
“Enkel glas wordt erkend als gebrek, zodat huurders recht krijgen op verbetering of huurverlaging.”
“Een uitgefaseerd energielabel geeft huurders recht op een tochtkorting die via de huurcommissie kan worden opgeëist.”
De partij wil huurders beschermen tegen te hoge huurprijzen en woekerhuren door wettelijke grenzen te stellen aan huurstijgingen en door de marktwerking te beperken. Zo wordt de invloed van de WOZ-waarde op de huurprijs verminderd en krijgen huurders van slecht geïsoleerde woningen recht op korting.
“Om explosieve huurstijgingen te voorkomen, komt er een wettelijke bovengrens aan de toegestane huurstijging.”
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening. Huurders van slecht geïsoleerde woningen behouden een korting op de huur.”
Om huurders te beschermen tegen malafide verhuurders ("huisjesmelkers"), wil GroenLinks-PvdA een landelijke verhuurvergunning invoeren. Dit moet misstanden en uitbuiting op de huurmarkt tegengaan.
“In het hele land gaat de verhuurvergunning gelden om huurders te beschermen tegen foute huisjesmelkers.”
BBB wil verhuur aantrekkelijk houden door verhuurders niet weg te jagen met strenge regelgeving en belastingen, maar juist te stimuleren woningen te blijven verhuren. Ze pleiten voor het afschaffen van de Wet betaalbare huur, eerlijkere puntentellingen, voorspelbare belastingen en versoepeling van verhuurregels, vooral voor kleine verhuurders en studentenhuisvesting.
BBB vindt dat de huidige regelgeving, zoals de Wet betaalbare huur, verhuurders ontmoedigt en het aanbod van huurwoningen vermindert. Ze willen deze wet afschaffen, eerlijkere puntentellingen invoeren en belastingen voor kleine verhuurders voorspelbaar maken, zodat verhuur aantrekkelijk blijft en de huurmarkt stabiel en betaalbaar wordt.
“BBB wil betaalbare huur zonder verhuurders weg te jagen, wat we zien gebeuren door de barrière die de Wet betaalbare huur opwerpt. We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen. Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte. Ook willen we meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten voor studenten. Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn.”
BBB wil het voor verhuurders aantrekkelijker maken om aan starters en studenten te verhuren door het versoepelen van regels en het invoeren van tijdelijke contracten. Ze willen ook de huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen terugdraaien om meer verhuur mogelijk te maken.
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien. We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
“Er komen starterscontracten zodat verhuren aan starters op de woningmarkt aantrekkelijker wordt.”
BBB vindt dat verhuurders hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de kwaliteit van huurwoningen, bijvoorbeeld bij het voorkomen van schimmel. Ze willen dat de overheid duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties hierover.
“Verhuurders dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om dit probleem goed aan te pakken. BBB wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties, zodat woningen veilig en gezond zijn voor iedereen.”
BVNL wil de positie van verhuurders versterken door minder overheidsbemoeienis en het afschaffen van recente reguleringen die volgens hen leiden tot bureaucratie en investeringsonzekerheid. Ze pleiten voor het afschaffen van de Wet goed verhuurderschap en het liberaliseren van huurcontracten, zodat verhuurders meer vrijheid krijgen en de woningmarkt volgens marktprincipes kan functioneren.
BVNL vindt dat overheidsmaatregelen zoals de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur de woningmarkt verstoren en verhuurders onnodig beperken. Door deze wetten af te schaffen en contractvrijheid te herstellen, willen ze verhuurders stimuleren om te investeren en het woningaanbod te vergroten.
BVNL stelt dat een betrouwbare overheid en minder regels essentieel zijn zodat verhuurders, eigenaren en investeerders durven te investeren in woningen. Onzekerheid door overheidsbeleid zou investeringen in de woningmarkt remmen.
“Zorg voor een betrouwbare overheid. Verhuurders, eigenaren, ontwikkelaars, beleggers, bouwers, banken en ondernemers kunnen niet investeren als de overheid onbetrouwbaar is.”
BVNL wil woonfraude aanpakken aan beide kanten: niet alleen verhuurders, maar ook huurders die illegaal onderverhuren. Dit moet de integriteit van de sociale huursector waarborgen.
“Pak woonfraude aan. Niet alleen van verhuurders, maar ook woonfraude van huurders die hun sociale woning voor veel geld onderverhuren.”
De ChristenUnie wil het voor particuliere verhuurders aantrekkelijker maken om woningen te verhuren door de belastingdruk op verhuurd vastgoed te verlagen, met speciale aandacht voor studentenhuisvesting. Tegelijkertijd blijft de partij inzetten op huurbescherming en betaalbaarheid voor huurders, onder andere door het stimuleren van huurteams en het behouden van de Wet betaalbare huur. De ChristenUnie zoekt hiermee een balans tussen het beschermen van huurders en het stimuleren van verhuur door particuliere eigenaren.
De ChristenUnie wil particuliere verhuurders tegemoetkomen door de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen. Dit moet het verhuren van woningen, met name studentenhuizen, aantrekkelijker maken voor particuliere eigenaren en zo bijdragen aan het vergroten van het woningaanbod.
Hoewel de ChristenUnie verhuurders tegemoet wil komen, blijft de bescherming van huurders centraal staan. De partij wil huurteams stimuleren waar huurders terecht kunnen bij problemen en pleit voor het behouden van huurbescherming bij hospitaverhuur zolang de huurder studeert.
“Gemeenten worden gestimuleerd om huurteams op te zetten. Daar kunnen huurders terecht met vragen of wanneer ze vermoeden te veel huur te betalen.”
“We stimuleren hospitaverhuur en maken de regels en huurbescherming daarvoor eenvoudiger.”
“We maken hospitaverhuur weer aantrekkelijk, onder andere door huurbescherming bij hospitaverhuur te laten gelden zolang de huurder studeert.”
DENK wil de positie van huurders versterken door strengere regulering van verhuurders, het tegengaan van uitbuiting en het uitbreiden van huurprijsbescherming. De partij pleit voor verhuurvergunningen, meer handhaving en investeringen in huurteams om misstanden zoals te hoge huren, slechte woningkwaliteit en discriminatie door verhuurders aan te pakken. Betaalbaar en rechtvaardig huren staat centraal in hun visie.
DENK wil verhuurders strenger reguleren om misstanden zoals uitbuiting, te hoge huren en slechte woningkwaliteit te voorkomen. De partij ziet verhuurvergunningen, handhaving en investeringen in huurteams als middelen om huurders te beschermen en verhuurders tot verantwoord gedrag te dwingen.
“Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
DENK wil dat alle huurders rechtvaardige huren kunnen afdwingen en dat uitbuiting door te hoge huren verleden tijd wordt. De partij pleit voor het behouden en uitbreiden van huurprijsbescherming, het bevriezen van huren bij te hoge stijgingen en het verbieden van huurstijgingen bij slechte woningkwaliteit.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
De Partij voor de Dieren ziet verhuurderschap vooral als een bron van problemen op de woningmarkt, zoals huisjesmelkerij, speculatie en te hoge huren. Hun belangrijkste voorstellen zijn het beperken van het aantal panden dat particuliere verhuurders mogen verhuren, het dwingend maken van het woningwaarderingsstelsel (WWS) voor alle huurwoningen, en het bevriezen van huren. De partij wil verhuurders dwingen tot meer maatschappelijke verantwoordelijkheid en minder winstbejag, zodat wonen weer betaalbaar en toegankelijk wordt.
De PvdD wil het aantal woningen dat een particuliere verhuurder mag verhuren beperken om huisjesmelkerij en speculatie tegen te gaan. Dit moet de macht van grote verhuurders inperken en de woningmarkt eerlijker maken.
“We beperken het aantal panden dat een particuliere verhuurder mag verhuren.”
Om excessieve huurprijzen tegen te gaan en misbruik door verhuurders te voorkomen, wil de PvdD het woningwaarderingsstelsel verplicht stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector. Dit voorkomt dat verhuurders het puntensysteem omzeilen en zorgt voor lagere huren.
De partij wil dat verhuurders pas de huur mogen verhogen na verplichte isolatie van hun woningen, en dat de kosten van energiebesparende investeringen niet op huurders worden afgewenteld. Dit beschermt huurders tegen extra lasten en stimuleert verduurzaming door verhuurders.
“Verhuurders mogen pas huur verhogen na verplichte isolatie van hun woningen, en huurders draaien nooit op voor verplichte energiebesparende investeringen van de verhuurder.”
Om wonen betaalbaar te houden, stelt de PvdD voor om de huren voor de komende vijf jaar te bevriezen en ook in de vrije sector de maximale huurprijzen te beperken. Dit beperkt de ruimte voor verhuurders om de huren te verhogen.
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
De SP wil verhuurders strenger reguleren om huurders te beschermen tegen woekerprijzen, slechte woonkwaliteit en misstanden. Ze pleiten voor een vergunningplicht voor verhuurders, automatische huurverlaging bij slecht geïsoleerde woningen, en meer rechten voor huurders om verduurzaming af te dwingen. De partij wil zo verhuurders stimuleren tot beter onderhoud en eerlijke prijzen, en huisjesmelkers aanpakken.
De SP wil verhuurders aan strengere regels onderwerpen via een vergunningplicht, gekoppeld aan kwaliteitseisen en integriteitschecks. Dit moet misstanden en huisjesmelkers tegengaan en gemeenten meer mogelijkheden geven om in te grijpen.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
“Gemeenten moeten daarvoor de juiste middelen krijgen, zoals bijvoorbeeld de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur). Daarmee kunnen gemeenten toetsen of een verhuurder integer is en ongewenste praktijken voorkomen.”
De SP wil dat huurders in woningen met een slecht energielabel automatisch minder huur gaan betalen, zonder dat zij zelf actie hoeven te ondernemen. Dit moet verhuurders stimuleren om te investeren in isolatie en voorkomt dat huurders dubbel worden belast met hoge huur en energiekosten.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
“De SP wil dat het energielabel automatisch wordt meegenomen in de huurprijs, zonder dat de huurder naar de Huurcommissie hoeft. Daarmee zorgen we ervoor dat mensen met een slecht geïsoleerde woning niet langer worden opgezadeld met zowel een hoge huur als hoge energiekosten. En we stimuleren verhuurders om eindelijk werk te maken van isolatie.”
De SP wil huurders het recht geven om verduurzaming van hun woning af te dwingen als de verhuurder niet in actie komt. Dit geeft huurders meer grip op hun woonlasten en versnelt de verduurzaming van de woningvoorraad.
“Huurders krijgen het recht om verduurzaming van hun woning af te dwingen. Als een verhuurder niet in actie komt, moeten huurders zelf verbeteringen kunnen voorstellen en laten uitvoeren.”
De VVD wil het voor particuliere verhuurders aantrekkelijker maken om te verhuren door fiscale lasten te verlagen en belemmerende regelgeving te schrappen. Ze pleiten voor het afschaffen van wetten die de huurmarkt beperken, zoals de Wet betaalbare huur, en willen verhuurders alleen belasten op werkelijk rendement. Hun visie is dat een grotere, vrijere huurmarkt leidt tot meer aanbod en lagere huurprijzen.
De VVD vindt dat verhuren weer aantrekkelijk moet worden en dat verhuurders niet geconfronteerd mogen worden met een negatief rendement. Ze willen daarom het fiscale klimaat verbeteren en pleiten voor belasting op werkelijk rendement in plaats van fictief rendement.
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3. Ook verantwoordelijke ondernemingen die woningen verhuren horen voor het werkelijke rendement te worden belast.”
De VVD wil wetten en regels die het verhuren onaantrekkelijk maken of het aanbod beperken, afschaffen. Ze stellen dat meer private huurwoningen leiden tot lagere huurprijzen en willen verhuurders meer vrijheid geven in het aanbieden van huurcontracten.
“We schrappen de wetten die de huurmarkt afknijpen: We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
“Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen. Daartoe onderzoeken wij of we de overdrachtsbelasting voor woningen die na de overdracht verhuurd gaan worden kunnen verlagen.”
De VVD wil verhuurders meer mogelijkheden geven om overlastgevende huurders uit huis te zetten en illegale onderverhuur aan te pakken, om zo de positie van de verhuurder te versterken.
“Daarnaast moet het makkelijker worden overlastgevende huurders uit een woning te zetten en illegale onderverhuur aan te pakken.”
Het CDA wil verhuur aantrekkelijk houden, vooral voor kleine particuliere verhuurders, en streeft naar een evenwichtige huurmarkt waarin zowel huurders als verhuurders zekerheid hebben. Ze pleiten voor een belasting op werkelijk rendement in box 3 en tijdelijke maatregelen om verhuur door kleine verhuurders mogelijk te houden, en zoeken naar gerichte verruimingen bij het verbod op tijdelijke huurcontracten voor studenten.
Het CDA wil particuliere verhuur aantrekkelijk houden door belasting te heffen op werkelijk rendement in plaats van op de waarde van het vastgoed. Totdat deze vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen ze tijdelijke financiële maatregelen om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden. Dit moet voorkomen dat kleine verhuurders uit de markt verdwijnen door te hoge lasten.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA erkent dat het verbod op tijdelijke huurcontracten, met name voor studenten, kleine verhuurders onevenredig kan raken. Ze willen daarom gerichte verruimingen onderzoeken waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven, om te voorkomen dat het aanbod aan studentenkamers verder onder druk komt.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
Het CDA kiest voor een inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector, zodat zowel huurders als verhuurders op lange termijn zekerheid hebben over woonlasten. Dit moet zorgen voor stabiliteit en voorspelbaarheid op de huurmarkt.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
FVD wil verhuurders meer vrijheid geven en regulering van de huurmarkt sterk verminderen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het afschaffen van de Wet Betaalbare Huur en het geven van volledige vrijheid aan verhuurders om zelf hun huurders te kiezen, met als doel het aanbod in het (midden)huursegment te vergroten en investeringen te stimuleren.
FVD stelt dat de huidige regulering, zoals de Wet Betaalbare Huur, het eigendomsrecht aantast en het aanbod van huurwoningen vermindert. Door deze wet af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven in de keuze van huurders, verwacht FVD dat verhuurders weer durven te investeren en het aanbod, vooral in het middensegment, zal toenemen.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren. Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
“Verhuurders krijgen de vrijheid om zelf te kiezen aan wie zij verhuren.”
JA21 wil het investeringsklimaat voor particuliere verhuurders verbeteren door minder regulering, fiscale verlichting en het intrekken van de Wet betaalbare huur. Tegelijkertijd pleit de partij voor strenge aanpak van malafide verhuurders en het invoeren van verhuurdersvergunningen om woonmisstanden tegen te gaan. Hun visie is gericht op het stimuleren van een gezonde, flexibele huurmarkt zonder misbruik, met meer ruimte voor marktwerking en investeerders.
JA21 ziet de huidige regulering en fiscale druk als oorzaak van een vastzittende huurmarkt en terugtrekkende verhuurders. De partij wil het investeringsvertrouwen herstellen door huurregulering af te bouwen, fiscale lasten te verlagen en de Wet betaalbare huur in te trekken, zodat verhuurders gestimuleerd worden om woningen te blijven verhuren en het huuraanbod groeit.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
“Verhuurders verkopen massaal hun vastgoed en de huurmarkt zit muurvast.”
JA21 erkent dat er misstanden zijn op de huurmarkt, zoals uitbuiting en overbewoning, en wil deze aanpakken door strengere controles, handhaving en het invoeren van verhuurdersvergunningen. Dit moet voorkomen dat kwetsbare huurders worden uitgebuit en de leefbaarheid in wijken wordt aangetast.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
NSC wil verhuurders strenger reguleren om huurders beter te beschermen en misbruik van het puntensysteem en ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan. Ze stellen voor om handhaving te versterken, een huurregister in te voeren, en het makkelijker te maken voor huurders om een lagere huur af te dwingen als verhuurders zich niet aan de regels houden. Tegelijkertijd stimuleren ze hospitaverhuur om woningnood te verlichten.
NSC ziet ongewenst verhuurgedrag en misbruik van het puntensysteem als belangrijke oorzaken van te hoge huren en onrechtvaardige situaties voor huurders. Daarom willen ze de handhaving versterken, een landelijk huurregister invoeren, en het makkelijker maken voor huurders om hun recht te halen als verhuurders zich niet aan de regels houden.
“Dankzij de wet Goed Verhuurderschap is ongewenst verhuurgedrag beter aan te pakken. We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
“Misbruik van het puntensysteem bij kamerverhuur, met torenhoge huurprijzen tot gevolg, moet worden tegengegaan. Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt. De mogelijkheid om gezamenlijke huurcontracten te sluiten die alleen maar bedoeld zijn om regels te omzeilen wordt geschrapt.”
Om de woningnood te verlichten, wil NSC het aantrekkelijker maken voor particulieren om kamers te verhuren via hospitaverhuur. Dit doen ze door fiscale voordelen te vergroten en tijdelijke verhuur te vergemakkelijken.
“We stimuleren hospitaverhuur door de kamervrijstelling te verhogen en tijdelijke verhuur makkelijker te maken. Zo helpen we woningnood te verminderen.”
D66 wil verhuurders verplichten om hun woningen te verduurzamen, vooral als het gaat om huizen met een slecht energielabel. Ze mogen de investeringen hiervoor op termijn deels terugverdienen via een beperkte huurverhoging, mits huurders er financieel op vooruitgaan. Daarnaast stimuleert D66 verhuurders om te investeren in duurzame energieoplossingen zoals warmtepompen en zonneboilers.
D66 vindt dat huurders moeten profiteren van verduurzaming en wil verhuurders verplichten om woningen met een slecht energielabel te verbeteren. De partij erkent dat investeringen terugverdiend mogen worden via een bescheiden huurverhoging, maar alleen als huurders er per saldo op vooruitgaan. Dit beleid is bedoeld om de energielasten te verlagen, het wooncomfort te verhogen en de klimaatdoelen te halen.
“Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
D66 wil dat de overheid actief stimuleert dat verhuurders investeren in duurzame energieoplossingen zoals warmtepompen, zonneboilers en warmtenetten. Dit draagt bij aan de energietransitie en verlaagt de energierekening voor huurders.
“De overheid gaat actief stimuleren dat wooneigenaren en verhuurders gaan investeren in warmtepompen, zonneboilers en warmtenetten.”
De SGP vindt het redelijk dat verhuurders jaarlijks de huur verhogen, mits zij rekening houden met de draagkracht van huurders en pleit voor een heldere, stabiele systematiek voor huurstijgingen. De partij wil het evenwicht herstellen na recente wetgeving die de positie van verhuurders heeft verslechterd, onder meer door belastingaanpassingen en verbeteringen in de verhuurregelgeving. Het doel is een gezonde huursector met voldoende aanbod, waarbij zowel huurders als verhuurders eerlijk worden behandeld.
De SGP erkent dat verhuurders hun huren jaarlijks mogen verhogen, maar benadrukt dat dit verantwoord moet gebeuren met oog voor de financiële situatie van huurders. Ze willen een stabiel en transparant systeem voor huurstijgingen, zodat zowel huurders als verhuurders weten waar ze aan toe zijn.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
De SGP stelt dat recente wetgeving de positie van verhuurders heeft verslechterd, wat het aanbod onder druk zet. Ze willen het evenwicht herstellen door de verhuurderspositie te verbeteren, onder andere via belastingmaatregelen en aanpassing van regelgeving, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien.
“De laatste tijd zijn er diverse wetten aangenomen die de positie van verhuurders verslechteren, met een lager aanbod als gevolg. Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
Volt wil verhuurders strenger reguleren om huurders te beschermen tegen te hoge huurprijzen en misstanden. De partij pleit voor uitbreiding van huurregulering naar het middensegment, meer controles op eerlijke huurprijzen, en boetes voor verhuurders die zich niet aan de regels houden. Volt ziet verhuurders als belangrijke spelers in het betaalbaar houden van wonen, maar vindt dat hun macht en gedrag beter gecontroleerd moeten worden.
Volt wil dat verhuurders zich houden aan maximale huurprijzen en dat gemeenten proactief controleren en handhaven. Dit moet misbruik en te hoge huren tegengaan, vooral bij wisseling van huurders. De partij adresseert hiermee het probleem van onbetaalbare huren en oneerlijke praktijken door verhuurders.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
Volt wil voorkomen dat arbeidsmigranten afhankelijk zijn van hun werkgever als verhuurder, om uitbuiting en dakloosheid bij ontslag te voorkomen. Dit standpunt richt zich op het beschermen van een kwetsbare groep huurders tegen machtsmisbruik door verhuurders die tevens werkgever zijn.
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma