GroenLinks-PvdA wil een menswaardig en efficiënt asielbeleid waarbij asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus en direct kunnen integreren. Ze pleiten voor snelle, zorgvuldige procedures, vroege integratie tijdens de asielprocedure, en bescherming van mensenrechten, met speciale aandacht voor statushouders en kwetsbare groepen. Het beleid richt zich op het voorkomen van langdurige onzekerheid, het faciliteren van integratie en het waarborgen van basisrechten voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers snel weten of ze recht hebben op een verblijfsvergunning, om langdurige onzekerheid en inefficiëntie te voorkomen. Dit moet leiden tot snellere integratie voor wie mag blijven en snelle terugkeer voor wie geen recht heeft op asiel.
“Een nieuw, effectief en menswaardig asielbeleid. Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet...”
“Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De partij vindt dat asielzoekers al tijdens hun procedure moeten kunnen deelnemen aan de samenleving, met toegang tot werk en taalonderwijs. Dit bevordert integratie en voorkomt sociaal isolement, ongeacht of de verblijfsvergunning al is toegekend.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen...”
GroenLinks-PvdA waarborgt basisrechten zoals zorg, onderdak en rechtsbijstand voor iedereen, ook voor mensen zonder verblijfsvergunning. Ze zijn tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en willen voorkomen dat mensen zonder papieren op straat belanden.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
“We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
Het CDA wil het asielbeleid strenger en selectiever maken door tijdelijke verblijfsvergunningen als norm te hanteren, gezinshereniging te beperken en asielaanvragen zoveel mogelijk buiten Europa te behandelen. Alleen kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot werk en integratie, terwijl uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht moeten meewerken aan terugkeer. De partij kiest voor een tweestatusstelsel en wil het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maken.
Het CDA wil af van automatische permanente verblijfsvergunningen voor asielzoekers en kiest voor tijdelijke vergunningen, met strengere voorwaarden voor verlenging en gezinshereniging. Dit moet de instroom beperken en het systeem beheersbaarder maken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
Het CDA wil asielaanvragen zoveel mogelijk buiten Europa laten behandelen en alleen kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging toelaten, om mensensmokkel en ongecontroleerde instroom te voorkomen.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Statushouders (asielzoekers met verblijfsvergunning) moeten verplicht inburgeren; bij onvoldoende inzet of overtreding van regels kan de verblijfsstatus worden ingetrokken.
Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer verliezen hun recht op verblijf en maken zich strafbaar.
50PLUS wil het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor asielzoekers aanzienlijk beperken door strengere toelatingscriteria, snellere procedures en het uitsluiten van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen. Ze pleiten voor een maximum aan de instroom, het beperken van beroepsprocedures, en het intrekken van het recht op opvang na afwijzing. Overlastgevende of criminele asielzoekers verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen.
50PLUS wil dat alleen asielzoekers die daadwerkelijk bescherming nodig hebben in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning. Economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen worden uitgesloten, en de instroom wordt gemaximeerd. Dit moet het systeem ontlasten en misbruik tegengaan.
De partij wil de procedures voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning stroomlijnen en versnellen, en het aantal beroepsmogelijkheden wettelijk beperken. Dit moet zorgen voor snellere duidelijkheid voor asielzoekers en minder langdurige onzekerheid.
Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen. Na een definitieve afwijzing van de asielaanvraag vervalt het recht op opvang en volgt terugkeer.
BVNL wil een zeer restrictief beleid voor verblijfsvergunningen voor asielzoekers: er komt een asielstop, het vluchtelingenverdrag wordt opgezegd, en als er toch verblijfsvergunningen worden verleend, zijn deze slechts tijdelijk (1 jaar) en worden niet automatisch permanent. Strenge voorwaarden en snelle uitzetting bij misdragingen of herkomst uit veilige landen staan centraal in hun visie.
BVNL wil dat asielzoekers en immigranten alleen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar krijgen, zonder automatische omzetting naar een permanente verblijfsstatus. Dit moet het verblijf in Nederland ontmoedigen en misbruik van het asielstelsel tegengaan.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
BVNL pleit voor een onmiddellijke asielstop en het opzeggen van het vluchtelingenverdrag uit 1951, omdat dit volgens hen niet meer past bij de huidige migratiestromen en problematiek. Hiermee willen ze voorkomen dat asielzoekers überhaupt nog een verblijfsvergunning kunnen krijgen.
BVNL wil dat asielzoekers en immigranten hun verblijfsvergunning verliezen bij veroordeling voor een misdrijf, bij werkweigering, of bij misbruik (zoals vakantie naar het land van herkomst). Dit moet bijdragen aan een streng en selectief toelatingsbeleid.
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar het land waaruit men gevlucht is en waar de situatie nog steeds onveilig is, verliezen het recht op verblijf.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil asielzoekers uit veilige landen direct uitzetten en geen verblijfsvergunning verstrekken, om misbruik van het asielstelsel te voorkomen.
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
JA21 wil het verstrekken van verblijfsvergunningen aan asielzoekers sterk beperken en strenger reguleren. Ze pleiten voor het afschaffen van verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd, het aanscherpen van criteria voor statusverlening, en het actief intrekken van verleende vergunningen bij misbruik of crimineel gedrag. Hun kernvisie is dat Nederland de regie over migratie terugpakt, opvang in de regio de norm wordt, en verblijfsvergunningen alleen nog tijdelijk en onder strikte voorwaarden worden verstrekt.
JA21 wil dat asielzoekers geen verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd meer kunnen krijgen. Ze zien dit als een manier om permanente vestiging te ontmoedigen en terugkeer te bevorderen zodra bescherming niet meer nodig is.
“Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.”
De partij wil actief verleende verblijfsvergunningen herbeoordelen en intrekken, vooral bij misbruik (zoals vakantie naar het herkomstland) of crimineel gedrag. Dit moet voorkomen dat asielzoekers onterecht in Nederland blijven.
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
“Intrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen van statushouders die op vakantie gaan naar hun ‘ontvluchte’ land van herkomst.”
JA21 wil dat verblijfsvergunningen voor asielzoekers alleen nog tijdelijk worden verstrekt, met striktere criteria en zonder automatische rechten op gezinshereniging voor subsidiair beschermden.
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
JA21 wil dat een afwijzing van de asielaanvraag daadwerkelijk leidt tot vertrek en dat illegaliteit strafbaar wordt, zodat verblijfsvergunningen niet via omwegen kunnen worden verkregen.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
De PVV wil een totale asielstop en het intrekken of weigeren van verblijfsvergunningen voor asielzoekers, met name voor statushouders en specifieke groepen zoals Syriërs. De partij stelt voor om bestaande verblijfsvergunningen sneller in te trekken bij misdragingen of fraude, en wil asielzoekers aan de grens weigeren en alle relevante internationale verdragen opzeggen.
De PVV wil dat Nederland geen nieuwe asielzoekers meer toelaat en geen verblijfsvergunningen meer verstrekt aan asielzoekers. Dit wordt gemotiveerd door de wens om immigratie te stoppen en Nederland "terug te geven aan de Nederlanders". De partij wil ook internationale verdragen opzeggen die het verstrekken van verblijfsvergunningen aan asielzoekers verplichten.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
De PVV wil dat verblijfsvergunningen van statushouders en asielzoekers direct worden ingetrokken bij crimineel gedrag, fraude of het weigeren van werk of woning. Dit geldt ook voor specifieke groepen zoals Syriërs, waarvan de tijdelijke verblijfsvergunningen collectief ingetrokken moeten worden.
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken.”
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
De PVV stelt voor dat vreemdelingen, waaronder statushouders, na veroordeling voor één misdrijf hun verblijfsstatus verliezen en direct worden uitgezet. Dit beleid is bedoeld om criminaliteit onder asielzoekers en statushouders te ontmoedigen en de verblijfsvergunning als voorwaardelijk te maken.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
De Partij voor de Dieren wil een humaan en rechtvaardig asielbeleid waarin asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus en niet onnodig lang in onzekerheid verkeren. Ze pleiten voor het verkorten van de wachttijd bij de IND, het waarborgen van kinderrechten (zoals verblijfsvergunningen voor gewortelde kinderen), en het beëindigen van uitzichtloosheid in opvanglocaties. Specifieke groepen, zoals erkende staatlozen en LHBTIQA+-personen die vervolgd worden, krijgen expliciet aandacht in het beleid.
De PvdD vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun verblijfsstatus om uitzichtloosheid en onzekerheid te voorkomen. Ze willen de wachttijd bij de IND aanzienlijk verkorten en zorgen voor een zorgvuldig besluit over het verblijfsrecht.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
De partij wil dat kinderen die in Nederland zijn opgegroeid en geworteld zijn, niet worden uitgezet en een verblijfsvergunning krijgen. Dit is gebaseerd op het belang van kinderrechten zoals vastgelegd in internationale verdragen.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
De PvdD erkent de schrijnende situatie van staatlozen en vindt dat erkende staatlozen recht moeten krijgen op een verblijfsvergunning.
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
De partij stelt dat LHBTIQA+-personen die in hun land van herkomst worden vervolgd, recht hebben op asiel in Nederland. Zelfidentificatie wordt leidend bij de beoordeling van hun asielaanvraag.
“LHBTIQA+-personen krijgen asiel als ze in hun eigen land worden vervolgd. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen uit Iran ook asiel krijgen.”
“Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
De partij wil dat mensen zonder documenten toegang krijgen tot opvang en begeleiding, en dat erkende staatlozen recht krijgen op een verblijfsvergunning.
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ruimhartig en mensgericht asielbeleid, waarin asielzoekers snel, eerlijk en met respect voor hun waardigheid een verblijfsvergunning kunnen krijgen. Ze willen korte, zorgzame procedures, structurele mogelijkheden voor verblijfspapieren voor iedereen zonder geldige vergunning, en uiteindelijk een universeel verblijfsrecht zonder grenzen. De partij verwerpt beperkende en discriminerende maatregelen en wil het IND-mandaat hervormen tot een dienstverlenende functie.
BIJ1 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus via een eerlijke, menselijke procedure met juridische en psychische ondersteuning. Dit moet voorkomen dat mensen onnodig lang in onzekerheid verkeren en waarborgt hun rechten vanaf dag één.
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
BIJ1 wil dat iedereen zonder geldige verblijfsvergunning, inclusief staatlozen, een wettelijke route krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Hiermee wordt het probleem van langdurige onzekerheid en rechteloosheid voor ongedocumenteerden en afgewezen asielzoekers aangepakt.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
Om langdurige onzekerheid voor minderjarige asielzoekers te voorkomen, stelt BIJ1 voor dat zij na drie jaar verblijf in Nederland automatisch verblijfsrecht krijgen, ook als ze meerderjarig worden.
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
BIJ1 wil dat afgewezen asielzoekers die niet uitgezet kunnen worden omdat hun land van herkomst hen niet erkent, alsnog de vluchtelingenstatus en daarmee een verblijfsvergunning krijgen. Dit voorkomt langdurige rechteloosheid en uitzichtloosheid.
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
Op de lange termijn streeft BIJ1 naar het afschaffen van het huidige systeem van verblijfsvergunningen en het invoeren van universeel verblijfsrecht, waarbij migranten en gevluchte mensen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
D66 wil een humaan, snel en eerlijk asielsysteem waarin asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsvergunning en vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving. Ze pleiten voor snellere en zorgvuldige procedures, een wettelijk kinderpardon voor gewortelde kinderen, en het vasthouden aan internationale bescherming zolang verdragen niet zijn gemoderniseerd.
D66 vindt het belangrijk dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus, zodat ze niet onnodig lang in onzekerheid verkeren. Dit draagt bij aan een menselijker systeem en voorkomt dat mensen jarenlang in opvangcentra moeten wachten.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 wil dat kinderen die al lang in Nederland verblijven en hier geworteld zijn, niet langer in onzekerheid blijven over hun verblijfsvergunning. Dit voorkomt dat kinderen de dupe worden van traag of falend beleid.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
D66 blijft vasthouden aan het recht op internationale bescherming en het Vluchtelingenverdrag, zolang dit niet is gemoderniseerd. Ze willen dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld niet worden teruggestuurd naar onveilige gebieden.
D66 wil dat asielzoekers met een grote kans op een verblijfsvergunning vanaf dag één Nederlands leren, mogen werken en onderwijs kunnen volgen. Dit bevordert hun integratie en voorkomt verspilling van talent.
“D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
NSC wil het asielbeleid fundamenteel hervormen door een tweestatusstelsel in te voeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen met een persoonlijk vervolgingsrisico en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. Verblijfsvergunningen worden strenger toegekend, sneller ingetrokken bij misbruik of geweld, en gezinshereniging wordt beperkt en aan strengere voorwaarden gebonden voor bepaalde groepen.
NSC wil onderscheid maken tussen asielzoekers die persoonlijk vervolgd worden (vluchtelingen) en mensen die tijdelijke bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. Dit moet leiden tot verschillende verblijfsregimes: een structurele verblijfsvergunning voor de eerste groep, en een tijdelijke, sobere opvang gericht op terugkeer voor de tweede groep. Hiermee wil NSC het aantal en de duur van verblijfsvergunningen beperken en misbruik van het systeem tegengaan.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil het beleid rondom het intrekken van verblijfsvergunningen aanscherpen, onder andere bij niet meewerken aan terugkeer of bij (huiselijk) geweld. Dit moet voorkomen dat mensen met een afgewezen asielaanvraag of die zich schuldig maken aan ernstig wangedrag toch in Nederland blijven.
“Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar. Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
Voor asielzoekers met een subsidiaire beschermingsstatus worden de voorwaarden voor gezinshereniging strenger, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen. Voor vluchtelingen wordt gezinshereniging beperkt tot het kerngezin. Hiermee wil NSC de instroom via gezinshereniging beperken en het systeem minder aantrekkelijk maken voor misbruik.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
Asielzoekers die weinig kans maken op een verblijfsvergunning krijgen slechts sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Dit moet het systeem minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en de druk op de opvangcapaciteit verminderen.
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
De SGP wil dat verblijfsvergunningen voor asielzoekers tijdelijk en strenger worden, met meer nadruk op terugkeer en frequente herbeoordeling van het verblijfsrecht. Ze pleiten voor verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke verblijfsvergunning naar drie jaar, strengere toetsing en het tegengaan van misbruik van de asielprocedure. Alleen in schrijnende gevallen kan de IND ruimhartig een verblijfsvergunning verlenen, maar dit blijft een gunst en geen recht.
De SGP vindt dat asiel in beginsel tijdelijk moet zijn en dat verblijfsvergunningen vaker moeten worden herbeoordeeld. Dit moet voorkomen dat asielzoekers onterecht langdurig in Nederland blijven en stimuleert terugkeer als bescherming niet langer nodig is.
De SGP verwerpt generaal pardonregelingen en benadrukt dat een verblijfsvergunning in schrijnende gevallen een gunst is, geen recht. Dit moet misbruik en oneerlijkheid ten opzichte van terugkeerders voorkomen.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) maakt ruimhartig gebruik van de bevoegdheid in schrijnende situaties. Een dergelijk besluit is nadrukkelijk geen recht, maar een gunst.”
De SGP wil het indienen van kansloze of herhaalde asielaanvragen beperken en sneller afwijzen bij misbruik, om het systeem niet te laten vastlopen en verblijfsvergunningen niet onterecht te verstrekken.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
De VVD wil het huidige asielstelsel fundamenteel wijzigen door het aanvragen van asiel in Nederland vrijwel onmogelijk te maken en verblijfsvergunningen voor asielzoekers sterk te beperken. Alleen via hervestiging en onder strikte voorwaarden kunnen vluchtelingen nog een (tijdelijke) verblijfsvergunning krijgen, waarbij de duur wordt ingekort en intrekking bij misbruik of criminaliteit wordt vergemakkelijkt. De partij stelt voor om de asielvergunning voor onbepaalde tijd af te schaffen, de verblijfsduur te verkorten en het intrekken van vergunningen te intensiveren.
De VVD wil dat vluchtelingen niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen; alleen via een selectief hervestigingssysteem kunnen zij nog een verblijfsvergunning krijgen. Dit moet de instroom beperken en het systeem beheersbaar maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil de asielvergunning voor onbepaalde tijd afschaffen en de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd inkorten naar drie jaar, met een tweestatusstelsel en meer beperkingen. Dit maakt het moeilijker voor asielzoekers om langdurig of permanent in Nederland te blijven.
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen...”
De VVD wil meer capaciteit en middelen inzetten om verblijfsvergunningen van asielzoekers in te trekken bij fraude, misbruik of crimineel gedrag. Dit moet misbruik van het verblijfsrecht tegengaan en het draagvlak voor echte vluchtelingen beschermen.
“Er komen meer middelen om schijnerkenning aan te pakken en het wordt makkelijker om deze fraudeurs strafrechtelijk te vervolgen.”
“Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
“Asielzoekers die veroordeeld worden voor een strafbaar feit, verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet naar hun land van herkomst of een veilig derde land.”
FVD wil het verstrekken van verblijfsvergunningen aan asielzoekers in Nederland volledig stoppen en bestaande vergunningen niet meer permanent maken. Ze pleiten voor het beëindigen van asielprocedures in Nederland, het afschaffen van de permanente verblijfsvergunning, en het invoeren van een streng, tijdelijk systeem waarbij verblijfsrecht steeds opnieuw moet worden bewezen.
FVD wil af van het systeem waarbij asielzoekers of andere migranten een permanente verblijfsvergunning kunnen krijgen. In plaats daarvan moeten migranten periodiek aantonen dat hun verblijf nog gewenst is, zodat alleen wie daadwerkelijk bijdraagt mag blijven.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil dat Nederland volledig stopt met het opnemen van nieuwe asielzoekers en lopende procedures afbreekt. Nieuwe asielaanvragen mogen alleen nog in het buitenland worden ingediend, zodat er geen verblijfsvergunningen meer in Nederland worden verstrekt aan asielzoekers.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil dat verblijfsvergunningen van asielzoekers worden ingetrokken bij fraude, misbruik of als blijkt dat de asielzoeker niet daadwerkelijk in gevaar is.
De SP vindt dat asielzoekers die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging recht hebben op een menswaardige en snelle asielprocedure, waarbij zij binnen zes maanden duidelijkheid krijgen over hun verblijfsvergunning. Kinderen die geworteld zijn in Nederland en nog onzeker zijn over hun status, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen. De partij wil onderscheid maken tussen echte vluchtelingen en mensen uit veilige landen, waarbij de laatsten sneller teruggestuurd worden.
De SP wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus, om onzekerheid en lange opvang te voorkomen. Dit moet humaner zijn en kosten besparen, en juristen worden extra ingezet om achterstanden weg te werken.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“Dat is humaner en zorgt voor lagere kosten, minder lange opvang en minder onzekerheid. We zetten juristen in die om en bijscholing krijgen en die we extra belonen om het werk te komen doen en achterstanden in te halen.”
De SP vindt dat kinderen die in Nederland zijn geworteld en nog steeds geen duidelijkheid hebben, alsnog een verblijfsvergunning moeten krijgen. Hiermee wil de partij recht doen aan hun situatie en het nakomen van eerdere afspraken.
“De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen. De in ons land gewortelde kinderen die nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.”
De SP wil mensen uit veilige landen apart en strenger opvangen, met als doel snelle terugkeer en het beschermen van het draagvlak voor asielopvang. Dit onderscheid is bedoeld om de asielprocedure te beschermen voor mensen die echte bescherming nodig hebben.
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. Dit verstoort de asielprocedure en is funest voor het draagvlak. Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
“Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig.”
Volt wil snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedures waarbij asielzoekers direct toegang krijgen tot sociale, juridische en psychologische bijstand. Kinderen die na vijf jaar nog in procedure zijn, krijgen samen met hun gezin een verblijfsstatus, en Volt pleit voor permanente vestiging van Oekraïense vluchtelingen. Het recht op gezinshereniging wordt gegarandeerd, ongeacht de asielstatus.
Volt streeft naar een asielbeleid waarin procedures snel en eerlijk verlopen, en asielzoekers vanaf het begin toegang hebben tot essentiële voorzieningen en begeleiding. Dit moet voorkomen dat mensen onnodig lang in onzekerheid verkeren en bevordert hun integratie.
Volt erkent de kwetsbare positie van kinderen in asielprocedures en wil voorkomen dat zij langdurig in onzekerheid blijven. Daarom stelt Volt voor dat kinderen die na vijf jaar nog in procedure zijn, samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen.
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
Volt wil dat Oekraïense vluchtelingen, die nu tijdelijke bescherming genieten, het recht krijgen op permanente vestiging en een officiële status in Nederland.
“Oekraïense vluchtelingen hebben tijdelijk bescherming gekregen in de EU vanwege de inval van Rusland. Volt wil dat zij het recht krijgen om zich permanent te vestigen en dus een officiële status krijgen.”
Volt vindt dat iedereen die recht heeft op asiel, het recht moet hebben op gezinshereniging, ongeacht de status van hun procedure. Dit moet via versnelde en vereenvoudigde procedures verlopen.
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
BBB wil de regels voor verblijfsvergunningen voor asielzoekers aanzienlijk aanscherpen: tijdelijke vergunningen worden korter, permanente verblijfsvergunningen afgeschaft, en vergunningen worden sneller ingetrokken bij terugkeer naar het land van herkomst. De partij streeft naar een streng, restrictief beleid waarbij Nederland onaantrekkelijker wordt voor asielzoekers en de instroom fors wordt beperkt.
BBB wil de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning verkorten van vijf naar drie jaar en de mogelijkheid tot een permanente verblijfsvergunning afschaffen. Dit moet voorkomen dat asielzoekers langdurig of permanent in Nederland blijven zonder voortdurende noodzaak.
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen. Waarmee de permanente verblijfsvergunning vervalt.”
Als een asielzoeker of statushouder terugkeert naar het land van herkomst, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning ingetrokken. Dit moet misbruik van het asielstelsel tegengaan.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB wil de toelatingseisen voor verblijfsvergunningen aanscherpen, omdat Nederland volgens de partij te vaak vergunningen verleent in vergelijking met andere EU-landen.
“De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
De partij wil nareis beperken door ongehuwde partners en meerderjarige kinderen uit te sluiten van afgeleide asielvergunningen, om gezinshereniging te beperken.
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
De ChristenUnie wil een snelle en rechtvaardige asielprocedure waarbij asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsvergunning, zodat zij kunnen starten met hun leven in Nederland of terugkeren. Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf. Voor afgewezen asielzoekers wordt humane opvang en begeleiding naar terugkeer of, als dat niet mogelijk is, legalisering van verblijf nagestreefd.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat asielzoekers snel weten of zij mogen blijven, om langdurige onzekerheid en integratieproblemen te voorkomen. Dit voorkomt dat afgewezen asielzoekers zich wortelen, wat latere uitzetting onmenselijk maakt.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
Kinderen die in Nederland zijn geworteld, worden niet uitgezet en krijgen recht op verblijf, om schrijnende situaties te voorkomen.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Als terugkeer niet mogelijk is, streeft de ChristenUnie naar een duurzaam perspectief voor afgewezen asielzoekers, zoals doormigratie of legalisering van verblijf.
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
Het verkrijgen van een verblijfsvergunning leidt niet automatisch tot het Nederlanderschap; er worden aanvullende eisen gesteld aan naturalisatie.
“Het recht op bescherming leidt niet automatisch na een aantal jaar tot het recht op Nederlanderschap.”
DENK pleit voor een humaan asielbeleid waarbij de rechten van asielzoekers en vluchtelingen worden beschermd en niet verder worden ingeperkt. Zij willen bestaande beperkingen op verblijfsvergunningen terugdraaien, snellere procedures realiseren, en meer ruimte bieden voor het toekennen van een verblijfsstatus in schrijnende gevallen.
DENK verzet zich tegen het beperken van de duur van verblijfsvergunningen en het inperken van de rechtspositie van asielzoekers. Zij willen bestaande verscherpingen terugdraaien en pleiten voor het behoud van humane en stabiele verblijfsrechten.
“Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil dat asielzoekers sneller duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus en sneller toegang krijgen tot noodzakelijke documenten, zodat zij sneller kunnen deelnemen aan de samenleving.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer mogelijkheden krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen, waarmee zij inspelen op situaties waarin het huidige beleid tekortschiet.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”