BVNL wil het verkrijgen en behouden van een verblijfsvergunning aanzienlijk strenger maken. Ze pleiten voor tijdelijke verblijfsvergunningen, snelle intrekking bij misdrijven of werkweigering, en het actief ontmoedigen van permanente vestiging door strikte voorwaarden en remigratieprikkels. Het beleid is gericht op het beperken van immigratie en het snel uitzetten van ongewenste vreemdelingen.
BVNL wil dat immigranten slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar krijgen, zonder automatische omzetting naar een permanente status. Dit moet het aantal permanente vestigingen beperken en ontmoedigt langdurig verblijf zonder strikte toetsing.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
De partij stelt voor dat immigranten hun verblijfsvergunning verliezen bij veroordeling voor een misdrijf binnen vijf jaar na toekenning, of bij werkweigering als ze kunnen werken. Dit moet bijdragen aan veiligheid en participatie.
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Mensen met meerdere verblijfstitels verliezen bij werkweigering hun Nederlandse verblijfstitel.”
BVNL wil dat vreemdelingen of mensen met meerdere verblijfstitels hun Nederlandse verblijfstitel verliezen bij veroordeling voor gewelds- of zedenmisdrijven, of bij woonfraude.
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
“die veroordeeld zijn voor een zedenmisdrijf worden levenslang gemonitord, bijvoorbeeld met een elektronische enkelband. Het belagen van hulpverleners wordt bestraft met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van één jaar en daar waar mogelijk zal de Nederlandse verblijfstitel worden ingetrokken.”
“Zij die meerdere verblijfstitels hebben en die hun sociale huurwoning woning onderverhuren, verliezen hun Nederlandse verblijfstitel.”
“Elke betrokkene met een dubbele verblijfstitel verliest de Nederlandse.”
BVNL wil remigratie actief bevorderen door een financiële prikkel te bieden aan mensen die definitief afstand doen van hun Nederlands paspoort en het land verlaten.
“Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BIJ1 wil het verblijfsvergunningenbeleid radicaal versoepelen en legaliseren: iedereen zonder geldige verblijfsvergunning moet structureel verblijfspapieren kunnen krijgen, ongeacht achtergrond of verblijfsduur. Ze willen de Koppelingswet afschaffen, detentie en deportatie stoppen, en zorgen dat afgewezen en onuitzetbare vluchtelingen alsnog een status krijgen. De IND moet sneller en menselijker beslissen, en speciale groepen zoals minderjarigen, slachtoffers van mensenhandel en huwelijksmigranten krijgen extra bescherming.
BIJ1 pleit voor een fundamentele koerswijziging waarbij iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland een wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd, verblijfsduur of staatloosheid. Dit standpunt adresseert het probleem van langdurige onzekerheid en uitsluiting van ongedocumenteerden en staatlozen.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
BIJ1 wil dat de IND sneller en zorgzamer beslist over verblijfsvergunningen, met meer aandacht voor de context en waardigheid van de aanvrager. Dit moet de onzekerheid en stress van asielzoekers verminderen en discriminatie tegengaan.
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
Voor minderjarigen, slachtoffers van mensenhandel en huwelijksmigranten gelden aparte, ruimhartige regels voor verblijfsvergunningen. Hiermee wil BIJ1 kwetsbare groepen beschermen tegen uitzetting, afhankelijkheid en misbruik.
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
“Huwelijksmigranten krijgen na toelating direct een zelfstandige verblijfsvergunning, die niet vervalt bij het beëindigen van de relatie.”
“Slachtoffers van mensenhandel en uitbuiting krijgen een permanente verblijfsvergunning op basis van humanitaire gronden.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, sluit alle detentiecentra, stopt met deportaties en heft de Dienst Terugkeer en Vertrek op. Ook wordt de Koppelingswet afgeschaft, zodat mensen zonder verblijfsvergunning niet langer van voorzieningen worden uitgesloten.
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten... Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
BIJ1 wil dat mensen die niet uitgezet kunnen worden omdat hun land van herkomst hen niet erkent, alsnog de vluchtelingenstatus krijgen. Dit voorkomt langdurige rechteloosheid en onzekerheid.
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
D66 wil het verblijfsvergunningenbeleid menselijker en effectiever maken, met snellere procedures en meer perspectief voor mensen zonder verblijfsstatus. Ze pleiten voor een wettelijk kinderpardon, snellere terugkeer bij afgewezen asiel, en het mogelijk maken dat mensen vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving. D66 blijft vasthouden aan internationale bescherming, maar wil het systeem moderniseren en hervestiging van erkende vluchtelingen uitbreiden.
D66 vindt dat het huidige systeem te traag en onzeker is, wat leidt tot onnodige onzekerheid voor asielzoekers en mensen zonder verblijfsstatus. Ze willen procedures versnellen, opvang menselijker maken en mensen sneller duidelijkheid geven over hun toekomst.
D66 wil een wettelijk kinderpardon invoeren voor kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zodat zij niet de dupe worden van traag of falend beleid.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
D66 wil dat mensen zonder verblijfsvergunning sneller duidelijkheid krijgen: ofwel hulp bij integratie in Nederland, ofwel snelle terugkeer naar het land van herkomst, bij voorkeur via Europese afspraken.
“We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
D66 wil dat mensen met een (tijdelijke) verblijfsvergunning direct kunnen meedoen aan de samenleving, met toegang tot werk, onderwijs en ondersteuning.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken het makkelijker om te werken, vrijwilligerswerk te doen, onderwijs te volgen en de taal te leren.”
D66 wil het aantal hervestigde vluchtelingen met een verblijfsvergunning verhogen en zich houden aan internationale verdragen zolang deze niet zijn gemoderniseerd.
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.”
JA21 wil het verkrijgen en behouden van verblijfsvergunningen aanzienlijk beperken en strenger handhaven. Ze pleiten voor het afschaffen van verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd, het intrekken van vergunningen bij misbruik of crimineel gedrag, en het vergemakkelijken van terugkeer na afwijzing of verlies van verblijfsgrond. De partij ziet verblijfsvergunningen niet als vanzelfsprekend recht, maar als tijdelijk en voorwaardelijk, met nadruk op terugkeer en integratie.
JA21 wil verblijfsvergunningen voor onbepaalde tijd afschaffen en de criteria voor langdurig verblijf aanscherpen. Ze willen actief werk maken van het intrekken van verleende statussen en het vergemakkelijken van terugkeer, vooral bij crimineel gedrag of verlies van de verblijfsgrond.
“Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.”
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
“Intrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen van statushouders die op vakantie gaan naar hun ‘ontvluchte’ land van herkomst.”
JA21 wil dat huiselijk geweld een grond wordt voor intrekking van de verblijfsvergunning en dat bij verlies van werk of verblijfsgrond directe terugkeer volgt.
JA21 wil voorkomen dat arbeidsmigranten alsnog via werk een asielstatus of verblijfsvergunning kunnen verkrijgen.
“Voorkomen dat arbeids- en asielmigratie vermengd raken: het hebben van een baan mag niet (alsnog) leiden tot het verkrijgen van een asielstatus.”
BBB wil het verkrijgen en behouden van een verblijfsvergunning voor asielzoekers en statushouders aanzienlijk beperken en strenger reguleren. De partij stelt voor om de geldigheidsduur van tijdelijke asielvergunningen te verkorten, de mogelijkheid tot een permanente verblijfsvergunning af te schaffen, en verblijfsvergunningen direct in te trekken bij terugkeer naar het land van herkomst. BBB beoogt hiermee de instroom te beperken en misbruik van het verblijfsrecht tegen te gaan.
BBB wil de verblijfsvergunning voor asielzoekers minder zeker en minder permanent maken, om zo de instroom te beperken en terugkeer te stimuleren. De partij stelt voor de tijdelijke asielvergunning te verkorten van vijf naar drie jaar en de mogelijkheid tot een permanente verblijfsvergunning volledig te schrappen.
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen. Waarmee de permanente verblijfsvergunning vervalt.”
BBB wil dat als een asielzoeker of statushouder terugkeert naar het land van herkomst, de verblijfsvergunning onmiddellijk wordt ingetrokken. Dit moet voorkomen dat mensen bescherming krijgen terwijl ze feitelijk veilig kunnen terugkeren.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
“Het voorstel van BBB hierover is in 2024 aangenomen door de Tweede Kamer. Wij zien erop toe dat dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en stelt strengere voorwaarden aan nareis en afgeleide verblijfsvergunningen, om secundaire migratie te beperken.
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
“Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“De strengere nareisvoorwaarden voor subsidiair beschermden behelzen dat nareis pas mogelijk is twee jaar na toekenning van de asielstatus. Verder zijn voor deze groep de vereisten van zelfstandige en duurzame inkomensvoorziening en van beschikbare huisvesting van toepassing.”
De Partij voor de Dieren wil het verblijfsvergunningenbeleid humaner, sneller en inclusiever maken. Ze pleiten voor snelle en zorgvuldige procedures, verblijfsvergunningen voor gewortelde kinderen en erkende staatlozen, en betere rechten en voorzieningen voor mensen zonder verblijfsvergunning. De partij wil uitzichtloosheid en discriminatie tegengaan en de toegang tot basisvoorzieningen loskoppelen van verblijfsstatus.
De PvdD vindt dat mensen die een verblijfsvergunning aanvragen snel duidelijkheid moeten krijgen, om uitzichtloosheid en onzekerheid te voorkomen. Ze willen dat de wachttijd bij de IND aanzienlijk wordt verkort en dat mensen na het verkrijgen van een verblijfsvergunning snel volledig kunnen deelnemen aan de maatschappij.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
De partij wil dat gewortelde kinderen niet worden uitgezet en een verblijfsvergunning krijgen. Ook erkende staatlozen moeten recht krijgen op een verblijfsvergunning, om schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen.
“Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
De PvdD vindt dat mensen zonder verblijfsvergunning toegang moeten krijgen tot opvang, zorg en begeleiding. Ze willen de Koppelingswet afschaffen, zodat toegang tot basisvoorzieningen niet langer afhankelijk is van verblijfsstatus.
“Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid waarbij verblijfsvergunningen alleen onder strikte voorwaarden worden verleend. Ze willen de toelatingsprocedures stroomlijnen, het recht op asiel beperken tot echte vluchtelingen, en opvang na afwijzing beëindigen. Uitzonderingen zijn mogelijk voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil verblijfsvergunningen alleen verlenen aan mensen die aan strenge eisen voldoen, met snelle en beperkte procedures. Het recht op asiel wordt beperkt tot echte vluchtelingen, economische migranten en mensen uit veilige landen krijgen geen verblijfsvergunning. Na definitieve afwijzing vervalt het recht op opvang.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid en staat gerichte arbeidsmigratie toe, wat impliciet ook betrekking heeft op het verstrekken van verblijfsvergunningen voor deze doelgroep.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
Het CDA wil het onderscheid tussen tijdelijke en permanente verblijfsvergunningen strikter hanteren, met tijdelijke vergunningen als uitgangspunt voor de meeste asielzoekers. Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en pas toegestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte. Het CDA pleit voor strengere voorwaarden en meer terughoudendheid bij het toekennen van verblijfsvergunningen, met nadruk op integratieverplichtingen en het voorkomen van misbruik.
Het CDA wil het internationaal onderscheid tussen vluchtelingen met recht op permanente bescherming en mensen die slechts tijdelijk bescherming nodig hebben, duidelijker toepassen. Dit betekent dat de meeste asielzoekers in eerste instantie alleen een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen, met beperktere rechten op gezinshereniging en integratie.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Het CDA wil gezinshereniging voor houders van een tijdelijke verblijfsvergunning beperken tot het kerngezin en pas toestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte. Hiermee wil de partij secundaire migratie beperken en de druk op voorzieningen verminderen.
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA koppelt het behoud van de verblijfsstatus aan het succesvol afronden van de verplichte inburgering. Wie niet voldoet aan de integratieplicht, kan zijn verblijfsstatus verliezen.
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
Het CDA wil dat de mogelijkheid blijft bestaan om in uitzonderlijke gevallen alsnog een verblijfsvergunning te verlenen op humanitaire gronden via de discretionaire bevoegdheid.
“Verwacht wordt dat de discretionaire bevoegdheid toegepast wordt indien nodig.”
GroenLinks-PvdA wil het verblijfsvergunningenbeleid humaner en effectiever maken, met nadruk op bescherming van kwetsbare vluchtelingen en het voorkomen van illegaliteit. Ze pleiten voor kortere, zorgvuldige procedures, veilige routes voor asielzoekers, en het bieden van basisvoorzieningen aan iedereen die in Nederland verblijft, ook als terugkeer niet mogelijk is. Strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen en hervestiging via de UNHCR krijgt prioriteit.
GroenLinks-PvdA wil het systeem van verblijfsvergunningen richten op de meest kwetsbare vluchtelingen en veilige, legale routes naar Nederland stimuleren. Dit moet mensensmokkel tegengaan en voorkomen dat mensen zonder perspectief langdurig in opvangcentra verblijven.
“We willen naar een stelsel dat de meest kwetsbare vluchtelingen die recht hebben op asiel vooropstelt en pakken het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars aan. We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland. In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
De partij vindt dat iedereen in Nederland, ook mensen zonder verblijfsvergunning, recht heeft op basisvoorzieningen zoals zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand. Ze zijn tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en willen voorkomen dat mensen zonder papieren op straat belanden.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“Soms is terugkeer niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het land van herkomst niet meewerkt. We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven. We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
GroenLinks-PvdA wil dat asielprocedures kort en zorgvuldig zijn, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus. Mensen zonder recht op asiel moeten terugkeren, maar procedures moeten humaan blijven.
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst.”
De PVV wil het verkrijgen en behouden van een verblijfsvergunning aanzienlijk strenger maken, met directe intrekking bij fraude, criminaliteit of ongewenst gedrag. De partij stelt voor om verblijfsvergunningen van specifieke groepen, zoals Syriërs, in te trekken en koppelt het verblijfsrecht expliciet aan goed gedrag en het niet weigeren van werk of woning.
De PVV koppelt het verblijfsrecht aan strikte voorwaarden: statushouders die frauderen, een woning weigeren, op vakantie gaan naar het land van herkomst, of crimineel gedrag vertonen, verliezen direct hun verblijfsvergunning. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het verblijfsrecht te voorkomen en de instroom en aanwezigheid van ongewenste vreemdelingen te beperken.
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
“Deze fraudeurs moeten alles wat ze met deze illegale praktijken hebben binnengeharkt terugbetalen; hun verblijfsstatus wordt meteen ingetrokken.”
De PVV wil de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syrische vluchtelingen intrekken, met als argument dat delen van Syrië weer veilig zijn. Dit standpunt richt zich op het actief beëindigen van verblijfsrechten voor groepen waarvan de PVV vindt dat terugkeer mogelijk is.
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen.”
De PVV stelt dat vreemdelingen, waaronder statushouders, na veroordeling voor één misdrijf en intrekking van hun verblijfsstatus direct uitgezet moeten worden. Hiermee koppelt de partij het verblijfsrecht aan een zero-tolerance beleid bij criminaliteit.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig en rechtvaardig migratiebeleid waarbij verblijfsvergunningen snel en zorgvuldig worden toegekend aan wie recht heeft op verblijf, met bijzondere aandacht voor gewortelde kinderen en duurzame oplossingen voor afgewezen asielzoekers. Integratie en participatie zijn kernvoorwaarden voor het verkrijgen en behouden van een verblijfsvergunning, en bij niet-reële terugkeer wordt legalisering van verblijf overwogen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus, zodat zij hun leven in Nederland kunnen opbouwen of terugkeren. Dit voorkomt schrijnende situaties, vooral bij kinderen die hier geworteld raken.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
Als terugkeer niet mogelijk is, kiest de ChristenUnie voor een duurzaam perspectief zoals doormigratie of legalisering van verblijf, in plaats van strafbaarstelling of uitzichtloosheid.
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
De ChristenUnie verbindt voorwaarden aan verblijfsvergunningen voor niet-EU arbeidsmigranten, zoals het leren van de Nederlandse taal, om integratie te bevorderen en parallelle samenlevingen te voorkomen.
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De partij wil specifiek voor ongedocumenteerd geraakte Surinaamse oud-Nederlanders de verblijfsregeling tijdelijk hervatten.
“En de verblijfsregeling voor ongedocumenteerd geraakte Surinaamse oud-Nederlanders wordt tijdelijk hervat.”
NSC wil het beleid rond verblijfsvergunningen strenger en selectiever maken, met nadruk op tijdelijke bescherming en strengere voorwaarden voor het verkrijgen en behouden van een verblijfsvergunning. Ze stellen voor om het tweestatusstelsel opnieuw in te voeren, intrekking van de verblijfsvergunning bij (huiselijk) geweld mogelijk te maken, en gezinshereniging te beperken tot het kerngezin of onder striktere voorwaarden.
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, waarbij de tweede groep slechts tijdelijk in Nederland mag blijven. Dit moet leiden tot meer grip op de instroom en snellere terugkeer zodra bescherming niet meer nodig is.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil het beleid aanscherpen door de verblijfsvergunning in te trekken bij (huiselijk) geweld en niet-meewerken aan terugkeer strafbaar te stellen. Hiermee willen ze misbruik van het systeem tegengaan en de terugkeer van afgewezen asielzoekers versnellen.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar. Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
Voor subsidiair beschermden (tijdelijke bescherming) wil NSC strengere voorwaarden stellen aan gezinshereniging, zoals wachttijd en eisen rond huisvesting en inkomen. Voor vluchtelingen wordt gezinshereniging beperkt tot het kerngezin.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
De SGP wil het verkrijgen en behouden van een verblijfsvergunning strenger maken, met nadruk op tijdelijke toelating, frequente herbeoordeling en het intrekken van verblijfsrechten bij misbruik of antisociaal gedrag. De partij koppelt verblijfsvergunningen aan integratie, respect voor Nederlandse waarden en strengere voorwaarden bij antisemitisme of herhaalde asielaanvragen.
De SGP pleit voor het verkorten van de geldigheidsduur van tijdelijke verblijfsvergunningen naar drie jaar, zodat vaker kan worden beoordeeld of iemand nog recht heeft op verblijf. Dit moet misbruik en langdurig verblijf zonder geldige reden tegengaan.
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
De SGP wil dat antisemitisme zwaar meeweegt als reden om een verblijfsvergunning te weigeren of in te trekken. Dit geldt zowel bij de aanvraag van een tijdelijke als permanente verblijfsvergunning en in de naturalisatieprocedure.
“Antisemitisme wordt zwaar meegewogen als weigerings- of intrekkingsgrond in de asiel- en inburgeringsprocedure, bij de aanvraag van een tijdelijke en permanente verblijfsvergunning en in de naturalisatieprocedure.”
“Vreemdelingen die zich schuldig maken aan antisemitisme vallen onder de reikwijdte van de glijdende schaal en riskeren daarmee een afwijzing of intrekking van hun verblijfsrecht.”
Om de druk op sociale huurwoningen te verlichten, wil de SGP houders van een verblijfsvergunning – waar passend – huisvesten in niet-zelfstandige woonruimten.
“Om te voorkomen dat de beschikbaarheid van sociale huurwoningen verder onder druk komt te staan, moet het mogelijk zijn om houders van een verblijfsvergunning – voor zover passend bij hun situatie – te huisvesten in niet-zelfstandige woonruimten.”
De VVD wil het beleid rond verblijfsvergunningen aanzienlijk aanscherpen door meer nadruk te leggen op het intrekken van vergunningen bij fraude of misbruik en het sneller uitzetten van criminele of overlastgevende migranten. De partij pleit voor extra middelen om misbruik van verblijfsrecht te bestrijden en wil het makkelijker maken om verblijfsvergunningen in te trekken, met als doel het draagvlak voor echte vluchtelingen te behouden en misbruik te minimaliseren.
De VVD vindt dat er te veel misbruik wordt gemaakt van verblijfsrechten en wil daarom extra middelen inzetten om fraude aan te pakken en verblijfsvergunningen sneller in te trekken. Dit moet het systeem eerlijker maken en het draagvlak voor echte vluchtelingen behouden.
“er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
“Meer capaciteit voor intrekken verblijfsvergunningen: Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De VVD stelt dat asielzoekers die veroordeeld worden voor strafbare feiten hun verblijfsrecht moeten verliezen en uitgezet moeten worden. Dit geldt ook bij verdenking van ernstige misdrijven, waarbij directe vreemdelingenbewaring volgt.
Volt pleit voor een menswaardig en rechtvaardig asielbeleid, waarbij snelle en eerlijke procedures centraal staan en het recht op verblijf voor kwetsbare groepen wordt beschermd. Ze willen onder andere dat kinderen na vijf jaar procedure een verblijfsstatus krijgen en dat gezinshereniging versneld wordt. Volt zet zich in voor het waarborgen van rechten en toekomstperspectief voor asielzoekers en vluchtelingen, met bijzondere aandacht voor kinderen en gezinnen.
Volt wil dat asielprocedures eerlijk, doelmatig en snel verlopen, met directe toegang tot sociale, juridische en psychologische bijstand. Ze benadrukken het belang van een menswaardige behandeling en het bieden van toekomstperspectief, ook bij terugkeer.
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier”
Volt vindt dat kinderen die langdurig in onzekerheid verkeren recht hebben op duidelijkheid en stabiliteit. Daarom willen ze dat kinderen die na vijf jaar nog in procedure zijn, samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen.
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
Volt wil dat gezinshereniging voor asielzoekers sneller en eenvoudiger wordt afgehandeld, ongeacht de asielstatus, om de druk op de uitvoering te verlagen en het recht op gezinsleven te waarborgen.
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
FVD wil de permanente verblijfsvergunning afschaffen en overstappen op een streng, tijdelijk GreenCard-systeem waarbij migranten elke vijf jaar hun nut voor Nederland moeten bewijzen. Alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten komen in aanmerking voor een tijdelijke verblijfsstatus, en misbruik of fraude leidt tot intrekking van de verblijfsvergunning.
FVD wil geen permanente verblijfsvergunningen meer verstrekken. In plaats daarvan moeten migranten periodiek aantonen dat hun verblijf noodzakelijk en waardevol is voor Nederland. Dit moet voorkomen dat mensen zonder toegevoegde waarde langdurig in Nederland blijven.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil een GreenCard-model invoeren waarbij alleen economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten tijdelijk mogen werken in Nederland, zonder uitzicht op naturalisatie. Dit systeem is bedoeld om selectief arbeidsmigratie toe te staan en permanente vestiging te voorkomen.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil streng optreden tegen fraude met geldtransfers door migranten. Bij fraude wordt de verblijfsvergunning ingetrokken, om misbruik van het systeem te ontmoedigen en te bestraffen.
“Het frauderen hiermee wordt zwaar bestraft en leidt tot intrekking van de verblijfsvergunning.”
DENK wil een humaan asielbeleid waarbij de rechten van vluchtelingen worden beschermd en de procedures voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning niet worden beperkt of bemoeilijkt. Ze pleiten voor het afschaffen van beperkende asielwetten, het niet inperken van de duur van verblijfsvergunningen, en het verruimen van mogelijkheden voor een verblijfsstatus in schrijnende gevallen. De partij wil dat vluchtelingen snel duidelijkheid en rechten krijgen, inclusief het recht om te werken.
DENK verzet zich tegen het beperken van de duur van verblijfsvergunningen en het inperken van de rechtspositie van vluchtelingen. Ze willen dat bestaande en toekomstige vluchtelingen niet worden benadeeld door strengere wetgeving of tijdelijke statussen. Dit standpunt is een reactie op recent restrictief beleid en benadrukt het belang van zekerheid en integratie voor vluchtelingen.
“Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen. Hiermee willen ze voorkomen dat mensen in uitzichtloze situaties terechtkomen door te strikte toepassing van regels.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
De SP vindt dat mensen die in Nederland geworteld zijn, zoals kinderen onder de Kinderpardonregeling, alsnog een verblijfsvergunning moeten krijgen. Daarnaast pleit de partij voor een snellere en rechtvaardige asielprocedure, zodat mensen binnen zes maanden duidelijkheid hebben over hun verblijfsstatus. De nadruk ligt op menselijkheid, integratie en het bieden van zekerheid aan kwetsbare groepen.
De SP wil dat kinderen die onder de Kinderpardonregeling vallen en in Nederland zijn geworteld, alsnog een verblijfsvergunning krijgen. Dit standpunt is gericht op het bieden van zekerheid en perspectief aan kinderen die al lange tijd in Nederland verblijven, maar nog steeds in onzekerheid verkeren over hun toekomst.
“De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen. De in ons land gewortelde kinderen die nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat mensen snel weten of ze mogen blijven (en dus een verblijfsvergunning krijgen) of moeten terugkeren. Dit verkort de onzekerheid en draagt bij aan een menswaardige behandeling van asielzoekers.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”