BBB erkent het belang van een goed functionerende veiligheidsregio, met nadruk op bereikbare brandweerkazernes, snelle hulpverlening en het behoud van de vrijwillige brandweer. De partij wil sluiting van kazernes voorkomen, inzet op betere meldkamercommunicatie en de juiste toewijzing van taken bij incidenten, zodat de veiligheid in alle regio’s gewaarborgd blijft.
BBB maakt zich zorgen over het verdwijnen van brandweerkazernes en het afnemen van bereikbaarheid en personeel, wat de veiligheid in de regio’s direct raakt. De partij wil het sluiten van kazernes zoveel mogelijk voorkomen om aanrijtijden en hulpverlening op peil te houden.
“We willen het sluiten van brandweerkazernes waar mogelijk voorkomen om de bereikbaarheid op peil te houden.”
Om de effectiviteit van de veiligheidsregio te vergroten, wil BBB de communicatie met meldkamers verbeteren, onder andere door videobellen mogelijk te maken en de 112-app beter onder de aandacht te brengen.
“We willen daarom videobellen met alle meldkamers in Nederland mogelijk maken en de 112 app beter onder de aandacht brengen”
BBB ziet de vrijwillige brandweer als essentieel voor de veiligheid in de regio’s en wil deze behouden en versterken, gezien de druk op vrijwilligers en het belang van snelle hulpverlening.
“We zetten in op het aantrekken van meer vrijwillige brandweermannen en vrouwen. De vrijwillige brandweer bestaat (vaak) uit jonge gemotiveerde mensen die zich willen inzetten voor de veiligheid van Nederland. Dit moeten wij behouden en versterken.”
BBB vindt dat de problematiek rond verwarde personen niet primair bij de politie thuishoort, maar bij de geestelijke gezondheidszorg, zodat de veiligheidsregio zich kan richten op haar kerntaken.
“We willen de verwarde personen problematiek onderbrengen bij de juiste instanties. Deze problematiek hoort niet primair bij de politie, maar bij de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ).”
Volt wil de veiligheidsregio’s versterken door regionale weerbaarheidsraden op te richten waarin maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen participeren. Daarnaast pleit Volt voor actieve en structurele betrokkenheid van jongeren bij het veiligheidsbeleid binnen de bestaande veiligheidsregio’s, zodat beleid toekomstbestendig en inclusief wordt.
Volt ziet veiligheid als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en wil de veiligheidsregio’s versterken door het opzetten van regionale weerbaarheidsraden. Hiermee wil Volt de samenwerking tussen overheid, bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties verbeteren om de weerbaarheid tegen veiligheidsdreigingen te vergroten.
“De veiligheidsregio’s worden versterkt met regionale weerbaarheidsraden waarin ook maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen meedoen.”
Volt vindt dat jongeren niet alleen symbolisch, maar daadwerkelijk invloed moeten hebben op het veiligheidsbeleid. Door jongeren actief te betrekken bij de beleidscyclus en lokale partnerschappen binnen de veiligheidsregio’s, wil Volt zorgen voor beleid dat aansluit bij de belangen van toekomstige generaties.
“Volt wil jongeren structureel en betekenisvol betrekken bij veiligheidsbeleid: een stoel aan de tafel is niet genoeg. Jongeren moeten actief de vaardigheden krijgen om daadwerkelijk impact te maken. Bijvoorbeeld in generatiegesprekken waarbij jongeren en bewindspersonen samen veiligheidsvraagstukken bespreken. En we zetten lokale partnerschappen op waar jongeren samenwerken met scholen, politie, zorg en gemeenten, binnen de bestaande veiligheidsregio’s.”
“Ook worden jongeren betrokken bij de gehele beleidscyclus, in lijn met de VN-oproep (resolutie 2250) om jeugdparticipatie in vrede en veiligheid te versterken.”
Het CDA ziet veiligheidsregio’s als essentiële partners in het vergroten van de weerbaarheid van de samenleving tegen rampen en crises. Ze willen dat veiligheidsregio’s samen met Rijk en lokale overheden buurtcrisisteams opzetten en de samenleving actief betrekken bij crisisbeheersing. De nadruk ligt op samenwerking en het oefenen van nationale scenario’s om de paraatheid te versterken.
Het CDA wil dat veiligheidsregio’s, samen met Rijk en lokale overheden, buurtcrisisteams van burgers opzetten om de weerbaarheid bij rampen en crises te vergroten. Dit moet de samenleving actiever betrekken bij veiligheid en crisisbeheersing en de paraatheid verhogen.
“De Rijksoverheid, lokale overheden en veiligheidsregio’s zetten samen buurtcrisisteams op van burgers die bij rampen en crises kunnen worden ingezet, gericht op het vergroten van de weerbaarheid. We betrekken de hele samenleving bij veiligheid en crisisbeheersing.”
Het CDA pleit voor het oefenen van nationale scenario’s, zoals black-outs en digitale verstoringen, waarbij veiligheidsregio’s een rol spelen en alle lagen van de samenleving worden betrokken. Dit moet de impact van verstoringen minimaliseren en de samenleving voorbereiden op uiteenlopende crisissituaties.
“Er worden nationale scenario’s geoefend waarin alle lagen van de samenleving meedoen zoals bij black-outs en digitale verstoringen. Een jaarlijkse survivalchallenge kan daar onderdeel van zijn.”
De SGP benadrukt het belang van voldoende brandweercapaciteit, vooral in dunbevolkte gebieden, en wil het sluiten van brandweerkazernes in het buitengebied voorkomen. Ze pleiten voor lokaal maatwerk, inzet van vrijwilligers en goede uitrusting om de veiligheid en paraatheid binnen veiligheidsregio’s te waarborgen.
De SGP vindt dat ook dunbevolkte gebieden snel en adequaat door de brandweer bediend moeten worden, wat vraagt om lokaal maatwerk, inzet van vrijwilligers en het voorkomen van sluiting van kazernes. Dit standpunt adresseert het risico dat landelijke veiligheidsregio’s te veel centraliseren, waardoor buitengebieden kwetsbaar worden. De partij benadrukt het belang van een sterke, goed uitgeruste brandweerorganisatie binnen elke veiligheidsregio.
“Ook in dunbevolkte gebieden moet genoeg brandweercapaciteit zijn om snel ter plaatse te zijn. Dat vraagt lokaal maatwerk, inzet van vrijwilligers en goed materieel voor levensreddend werk. De SGP wil het sluiten van brandweerkazernes, met name in het buitengebied voorkomen.”
“De brandweer is onmisbaar voor de veiligheid van onze samenleving. We waarderen de moed en inzet van alle brandweerlieden, zowel beroeps als vrijwilligers. De SGP vindt goede training, voldoende personeel en moderne middelen essentieel om adequaat te kunnen reageren op incidenten.”
NSC noemt "veiligheidsregio" slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en koppelt dit uitsluitend aan de opvang van personen met verward gedrag. Er zijn geen bredere of diepgaandere beleidsvoorstellen over de rol, structuur of taken van veiligheidsregio’s. Het standpunt beperkt zich tot het pleiten voor structurele opvang in elke veiligheidsregio voor deze specifieke doelgroep.
NSC vindt dat personen met verward gedrag meestal zorg nodig hebben in plaats van strafrechtelijke aanpak. Om deze groep beter te ondersteunen, wil NSC dat er in elke veiligheidsregio structurele opvang beschikbaar is, zodat samenwerking tussen politie, zorg en andere betrokkenen wordt verbeterd en vroegsignalering mogelijk wordt.
“In elke veiligheidsregio moet structurele opvang voor deze groep beschikbaar zijn.”
De VVD erkent het belang van veiligheidsregio’s vooral in het kader van crisiscommunicatie en rampenbestrijding. Hun belangrijkste concrete voorstel is om in overleg met de veiligheidsregio’s te bekijken hoe de luchtsirenes toekomstbestendig en effectief kunnen blijven bestaan, waarmee ze de rol van deze regio’s in noodsituaties onderstrepen.
De VVD ziet veiligheidsregio’s als cruciale partners bij het waarborgen van effectieve crisiscommunicatie, met name bij rampen en noodsituaties. Ze willen samen met deze regio’s onderzoeken hoe traditionele waarschuwingssystemen, zoals luchtsirenes, kunnen worden behouden en verbeterd om de bevolking te blijven waarschuwen bij calamiteiten.
“In overleg met de veiligheidsregio’s wordt bezien hoe de luchtsirenes toekomstbestendig en effectief kunnen blijven bestaan.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma