De SGP pleit voor minder en eenvoudiger veiligheidsregels, met meer vertrouwen in professionals en minder regeldruk, vooral voor bedrijven en vrijwilligers. Tegelijkertijd wil de partij dat essentiële veiligheidsregels voor hulpdiensten, digitale infrastructuur en evenementen streng en duidelijk blijven, zodat veiligheid niet in het geding komt. De SGP benadrukt het belang van maatwerk, risicogericht toezicht en het schrappen van overbodige regels, zonder te bezuinigen op cruciale uitrusting en bescherming.
De SGP vindt dat de huidige hoeveelheid veiligheidsregels vaak te complex en belastend is, vooral voor bedrijven en vrijwilligers. Ze pleiten voor het schrappen van overbodige regels, meer zelfregulering en risicogericht toezicht, zodat de focus op echte veiligheid blijft en niet op bureaucratie.
“Er komt een uitgebreide regelschrap-operatie waarbij zeker een kwart van de regels verdwijnt.”
“Het stapelen van aanvullende beleidsregels door toezichthouders of uitvoeringsorganisaties op bestaande regels is onwenselijk en wordt actief tegengegaan.”
“Inspecties en autoriteiten gaan veel meer werken vanuit vertrouwen en zetten in op zelfregulering, risicogericht toezicht en publiek-private samenwerking.”
“De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kan en moet eenvoudiger, zeker voor de kleinere werkgever.”
“Nederland zet zich in om de Europese Deeltijdrichtlijn niet van toepassing te verklaren op vrijwillige brandweermensen.”
Voor hulpdiensten en kritieke infrastructuur wil de SGP geen concessies doen aan veiligheidsregels. Ze eisen goede uitrusting, duidelijke regels en voldoende capaciteit, zodat hulpverleners veilig kunnen werken en de samenleving beschermd blijft.
“Brandweermensen dienen te allen tijde veilig uitgerust hun werk te kunnen doen. Er mag niet beknibbeld worden op hun uitrusting.”
“De opslag van vuurwerk in woonwijken wordt niet langer toegestaan.”
“De politie dient te beschikken over een passende begroting die aansluit bij haar kerntaken. Er wordt niet bezuinigd op blauw op straat.”
“Boa’s worden steeds belangrijker in het lokale veiligheidsbeleid. Er moeten meer uniforme regels komen over hun bevoegdheden en uitrusting.”
“Hogere veiligheidsstandaarden voor de kritieke delen van de digitale processen en frequent en grootschalig testen van de beveiliging zijn noodzakelijk”
De SGP wil dat organisatoren van risicovolle evenementen en gebruikers van nieuwe technologieën aan heldere, proportionele veiligheidsregels voldoen. Dit voorkomt misbruik en waarborgt publieke veiligheid zonder onnodige belemmeringen.
“Organisatoren van grote commerciële evenementen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid. Via vergunningen moet geregeld worden dat zij meebetalen aan politie-inzet.”
“Voor de toelating van nieuwe technologische ontwikkelingen met grote impact op de samenleving is een ethische toelatingscommissie nodig.”
“Er moeten ethische richtlijnen worden geïntegreerd voor AI waaronder het voorkomen van vooringenomenheid en het beschermen van privacy. Regelmatige controles en onafhankelijke evaluaties zijn noodzakelijk om te garanderen dat AI-systemen op een eerlijke, veilige en betrouwbare manier functioneren.”
BIJ1 wil veiligheidsregels radicaal hervormen door politie-inzet te beperken, strenge regels en toezicht op handhavers in te voeren, en repressieve maatregelen te vervangen door transparantie en burgerrechten. De partij stelt concrete regels voor rond politiegedrag, bewapening, cameratoezicht en het verbieden van etnisch profileren, met als doel veiligheid te waarborgen zonder discriminatie of staatsgeweld.
BIJ1 wil dat veiligheidsregels voor politie en handhavers veel strenger en transparanter worden, met duidelijke omgangsvormen, verplichte identificatie, strengere training en onafhankelijk toezicht. Dit moet misstanden, racisme en buitensporig geweld voorkomen en het vertrouwen van burgers vergroten.
“Er komen heldere regels over omgangsvormen en taalgebruik, die strikt worden gehandhaafd. De beslissing om handhavers te vervolgen zal niet langer bij het Openbaar Ministerie liggen, maar bij een onafhankelijke toezichthouder op de politie.”
“Alle handhavers dragen verplicht bodycams die altijd aanstaan. ... Daarnaast dragen zij verplicht duidelijk zichtbare identificatienummers en identificatiebewijzen. Handhavers dienen zich te identificeren tegenover burgers.”
“Training en protocollen omtrent gewelds- en wapengebruik worden veel strenger.”
De partij wil repressieve veiligheidsmaatregelen zoals preventief fouilleren, etnisch profileren en zware bewapening verbieden. BIJ1 stelt verplichte registratie en transparantie voor bij politiecontroles, en wil het gebruik van geweldsmiddelen en private DNA-banken sterk inperken.
“Er komt een einde aan preventief fouilleren, ‘patsercontroles’ en andere controles die etnisch profileren in de hand werken. Het gebruik van etniciteit, nationaliteit en afkomst in risicoprofielen wordt verboden. We introduceren verplichte stopformulieren voor alle politiecontroles.”
“De basisbewapening van de politie wordt teruggebracht tot pepperspray en een kleine gummiknuppel. BOA’s krijgen geen enkele vorm van bewapening. Politieagenten mogen alleen in uitzonderlijke gevallen wapenstokken, tasers en vuurwapens dragen.”
“De inzet van geweldsmiddelen zoals waterkanonnen, elektrische wapenstok, rubberkogels, traangas, “sonische wapens” zoals mosquito’s, politiepaarden en zogenaamde surveillancehonden wordt verboden.”
“Het gebruik van private DNA-banken door de politie wordt verboden. Het afnemen van DNA wordt alleen toegestaan bij zeer ernstige misdrijven en na toetsing door een rechter.”
BIJ1 wil dat cameratoezicht en dataverzameling door de overheid niet langer de norm zijn, maar strikt gereguleerd en transparant plaatsvinden, met privacy als uitgangspunt.
“Cameratoezicht wordt niet meer de norm, maar een uitzondering. Het verzamelen van data via privé smart-deurbellen wordt helemaal gestopt.”
“Alle (politie)camera’s in de publieke ruimte komen in een openbaar register en worden getoetst op aangescherpte privacywetgeving.”
“Alle dataverzameling door overheid en justitie wordt geminimaliseerd tot het absoluut noodzakelijke, en er komt altijd streng toezicht van privacywaakhonden.”
GroenLinks-PvdA wil veiligheidsregels versterken door concrete maatregelen in het verkeer, bij evenementen en in digitale omgevingen. Ze pleiten voor strengere handhaving, meer toezicht en duidelijke verantwoordelijkheden voor veiligheid, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen en nieuwe risico’s zoals online criminaliteit en gevaarlijke voertuigen. Hun visie is gericht op preventie, proportionaliteit en het beschermen van mensenrechten.
GroenLinks-PvdA wil de verkeersveiligheid verhogen door strengere regels en handhaving, vooral gericht op gevaarlijk rijgedrag en nieuwe typen voertuigen zoals fatbikes. Ze zien het toenemende aantal verkeersslachtoffers en asociaal rijgedrag als urgent probleem en willen via technologische en wettelijke maatregelen de veiligheid op de weg vergroten.
“Het fietspad wordt weer voor fietsers. Voor fatbikes komt er een helmplicht en minimumleeftijd. Bestuurders staan voortaan net als bij auto’s aan de lat om te laten zien dat het voertuig de Nederlandse weg op mag en verzekerd is. Anders volgt inbeslagname.”
“We breiden het aantal permanente verkeerscamera’s (ANPR) fors uit op zowel hoofdwegen als grensovergangen. Op die manier worden overtredingen meteen beboet en krijgt de politie meer lucht.”
“We breiden het puntenrijbewijs uit. Naast rijden onder invloed kunnen bestuurders ook punten krijgen voor snelheidsovertredingen en asociaal weggedrag. Bij meer dan twee zeer ernstige overtredingen binnen vijf jaar wordt het rijbewijs ingenomen.”
“Handhaving op kleinere verkeersovertredingen zoals dubbel parkeren wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd door scanauto’s.”
De partij wil dat organisatoren van grootschalige evenementen en voetbalclubs meer verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid, zodat de inzet van politie proportioneel blijft en de kosten eerlijk verdeeld worden. Dit moet misstanden en overbelasting van de politie tegengaan.
“Grootschalige commerciële evenementen met een veiligheidsrisico krijgen alleen een vergunning als ze zelf voor de veiligheid zorgen. Als buitenproportionele politie-inzet noodzakelijk is, wordt dit in rekening gebracht.”
“Voetbalclubs gaan meer (financiële) verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid in het stadion. Gemeenten en voetbalclubs maken stevigere afspraken over de veiligheid daarbuiten.”
GroenLinks-PvdA wil strengere regels en toezicht op digitale veiligheid, met nadruk op bescherming tegen online criminaliteit, privacy en verantwoord gebruik van nieuwe technologieën. Ze zien digitalisering als een bron van nieuwe risico’s en willen daarom duidelijke wettelijke kaders en handhaving.
“We beschermen onze privacy en mensenrechten door meer middelen en bevoegdheden voor de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt en de algoritmetoezichthouder en faciliteren samenwerking met andere Europese toezichthouders.”
“Overheidsorganisaties worden verplicht tot een impactanalyse op rechtsgelijkheid en grondrechten bij inzet van nieuwe technologie of data.”
“We verbieden riskante AI-systemen, zoals systemen voor realtime gezichts- of emotieherkenning.”
“Contentplatforms en internetproviders krijgen een meldplicht bij signalen van grooming of seksueel misbruik.”
De VVD wil het aantal en de complexiteit van veiligheidsregels drastisch verminderen en alleen regels behouden die aantoonbaar noodzakelijk zijn voor veiligheid. Ze pleiten voor het schrappen van overbodige en ineffectieve regels, het beperken van bureaucratie en het invoeren van meetbare doelen om regeldruk te verlagen. Tegelijkertijd benadrukken ze dat regels effectief moeten bijdragen aan veiligheid, zonder ondernemers, burgers of professionals onnodig te belasten.
De VVD vindt dat alleen regels die aantoonbaar bijdragen aan veiligheid moeten blijven bestaan, en dat overbodige, ineffectieve of te complexe veiligheidsregels moeten worden geschrapt. Ze willen bureaucratie en regeldruk verminderen, zodat professionals en ondernemers zich kunnen richten op hun kerntaken en niet vastlopen in administratieve lasten.
“We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn.”
“We beoordelen met meetbare doelen of bestaande regels effectief zijn en herzien regels waar nodig.”
“We stoppen de enorme wildgroei aan regels, want die zet zowel de mensen als de overheid zelf klem.”
“We schrappen koppen op Europese regelgeving, vragen van alle overheidsorganisaties om regels niet strenger te interpreteren dan strikt noodzakelijk...”
De VVD wil een concrete, meetbare aanpak om de regeldruk – ook op het gebied van veiligheid – te verminderen. Ze stellen een regeldruknorm voor en eisen dat elk departement aantoonbaar regels schrapt of versimpelt, met het principe ‘one in, one out’.
“De ervaren regeldruk moet binnen vijf jaar met minstens 25% gedaald zijn. We kiezen voor ‘one in, one out’: voor elke nieuwe regel moet er een andere regel geschrapt worden.”
“We verplichten alle departementen om per kabinetsperiode aantoonbaar wet- en regelgeving te schrappen of te versimpelen.”
“Een meetbare doelstelling voor minder en betere regels...”
De VVD wil voorkomen dat gemeenten doorschieten in het opleggen van lokale veiligheidsregels en pleit voor landelijke standaarden om regeldruk te beperken, met speciale aandacht voor het mkb.
“Wij grijpen daarom in als gemeenten doorschieten in hun regeldrift. Dat kan door met gemeenten standaarden te ontwikkelen voor lage regeldruk, net zoals bij armoederegelingen gebeurt. Hierbij hebben we speciale aandacht voor het mkb.”
De VVD erkent dat te veel en te complexe regels kunnen leiden tot een kloof tussen de papieren werkelijkheid en de praktijk, wat de rechtsstaat kan uithollen. Ze willen betere, begrijpelijke regels zodat iedereen die zich eraan houdt zich veilig voelt.
“We zien op steeds meer plekken in de samenleving een verschil tussen de papieren werkelijkheid en de werkelijkheid op straat en op de werkvloer. Zelfs voor politici zijn de regels en procedures vaak niet meer te overzien. Dit leidt ook tot een uitholling van de rechtsstaat.”
“Iedereen die zich aan de regels houdt moet zich veilig voelen.”
Het CDA benadrukt dat veiligheidsregels effectief, proportioneel en gericht moeten zijn op het daadwerkelijk vergroten van veiligheid, zonder onnodige regeldruk of bureaucratie. Ze willen bevoegdheden van handhavers uitbreiden, strengere handhaving op straat en in het verkeer, en ruimte bieden voor innovatie zolang veiligheid gewaarborgd blijft. De partij pleit voor duidelijke, uitvoerbare regels die bijdragen aan een weerbare samenleving en bescherming van kwetsbare groepen.
Het CDA wil dat veiligheidsregels strikt worden gehandhaafd waar nodig, met meer bevoegdheden voor handhavers en strengere straffen bij overtredingen. Dit geldt zowel voor de openbare orde, verkeersveiligheid als de bescherming van kwetsbare groepen. De partij ziet handhaving als essentieel om daadwerkelijke veiligheid te waarborgen en overlast en criminaliteit tegen te gaan.
“Voor verkeersveiligheid is er een zerotolerantiebeleid op het gebruik van drugs in het verkeer. Overtredingen worden zwaarder bestraft.”
“Om de pakkans te vergroten moeten onder andere speciaal opgeleide boa’s bevoegdheden krijgen om plegers van straatintimidatie te beboeten, zoals in een aantal steden al gebeurt.”
“Waar een beperking of een demonstratieverbod geldt, moet dit strikt worden gehandhaafd om de rechtmatige uitoefening van dit recht vast te houden.”
“Alle boa’s moeten standaard worden uitgerust met bodycams, waardoor beelden van strafbare delicten direct als bewijs kunnen dienen in de rechtszaal.”
Het CDA is kritisch op overmatige of ineffectieve veiligheidsregels en wil alleen regels die daadwerkelijk bijdragen aan veiligheid. Ze pleiten voor het terugdringen van onnodige regeldruk en het vereenvoudigen van regelgeving, zodat de focus ligt op werkbare en proportionele veiligheidsmaatregelen.
Het CDA wil innovatie mogelijk maken, mits dit veilig gebeurt. Ze pleiten voor gecontroleerde experimenten en het testen van nieuwe technologieën, waarbij veiligheidsregels niet onnodig belemmerend mogen zijn, maar wel de veiligheid moeten waarborgen.
50PLUS pleit voor strengere en duidelijkere veiligheidsregels op het gebied van fysieke, digitale en verkeersveiligheid, met bijzondere aandacht voor ouderen. De partij wil onder andere meer handhaving, strengere straffen bij geweld, regulering van nieuwe vervoersmiddelen en betere digitale bescherming. Hun visie is gericht op het vergroten van de veiligheid en weerbaarheid van kwetsbare groepen, zonder onnodige verplichtingen of betutteling.
50PLUS wil de veiligheid vergroten door meer handhaving en het opleggen van zware straffen bij fysiek, verbaal en digitaal geweld, vooral tegen hulpverleners en ambtsdragers. Dit moet bijdragen aan een veiliger leefklimaat, vooral voor ouderen die zich vaak onveilig voelen.
Om de veiligheid op de openbare weg te waarborgen, wil 50PLUS nieuwe vervoersmiddelen die risico’s opleveren reguleren. De partij kiest voor stimulering van veiligheidsmaatregelen via voorlichting in plaats van verplichtingen.
50PLUS erkent de urgentie van digitale veiligheid en wil investeren in de bescherming van digitale systemen en de privacy van ouderen. Dit omvat het beperken van anonieme accounts en het beschermen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal.
“Digitale privacy- en veiligheidsmaatregelen beschermen ouderen tegen online oplichting en identiteitsdiefstal.”
“Anonieme accounts worden verboden of in ieder geval sterk beperkt.”
“We willen dat er extra geïnvesteerd wordt in de veiligheid van onze systemen om onafhankelijk te worden van commerciële en buitenlandse partijen.”
BBB vindt dat veiligheidsregels noodzakelijk zijn, maar pleit voor minder overbodige en bureaucratische regels, met meer nadruk op uitvoerbaarheid, gezond verstand en bescherming van burgers. Ze willen bestaande regels kritisch toetsen, schrappen waar mogelijk, en zorgen dat veiligheid voorop staat bij bijvoorbeeld politie, brandweer, digitale infrastructuur en kerncentrales. Concrete voorstellen zijn het schrappen van overbodige regels, prioriteit voor veiligheid bij infrastructuur en het waarborgen van neutrale en goed uitgeruste hulpdiensten.
BBB stelt dat te veel regels de aandacht afleiden van echte veiligheid en pleit voor het schrappen van overbodige of dubbele regels, zodat de focus ligt op daadwerkelijke bescherming van burgers en uitvoerbaarheid voor professionals.
“Het schrappen van overbodige wetten en regels die de aandacht afleiden van waar het echt om dient te draaien, draagt daaraan bij.”
“We maken een einde aan dubbele audits en registraties bij zorginstellingen, bijvoorbeeld bij jaarverantwoording en kwaliteitscontrole. Haal de bezem door overbodige regels en indicatieprocedures.”
BBB benadrukt dat veiligheid altijd voorop moet staan bij het beheer van vitale infrastructuur, zoals kerncentrales en brandweerkazernes, en dat hulpdiensten goed uitgerust en bereikbaar moeten zijn.
“Veiligheid voorop, waarbij de Zeeuwen lokaal profijt (opleidingen, wegen, woningen) krijgen.”
“Brandweerkazernes en bijbehorend materieel verdwijnen uit de regio. Hierdoor nemen aanrijtijden toe en lopen personeelsaantallen achteruit. We willen het sluiten van brandweerkazernes waar mogelijk voorkomen om de bereikbaarheid op peil te houden.”
“BBB staat voor een sterke, goed uitgeruste en toegankelijke politie die zichtbaar en bereikbaar is in alle wijken en dorpen van Nederland.”
BBB vindt dat veiligheidsregels neutraal en professioneel moeten worden uitgevoerd, zonder politieke of religieuze invloeden, en dat selectie van personeel op kwaliteit moet gebeuren.
“In de uitstraling van de politie en andere publieke uniformberoepen verwachten we een neutrale opstelling. Dat betekent dat er geen ruimte is voor zichtbare uitingen van politieke of religieuze overtuiging.”
“We willen diversiteit en quota afschaffen bij de werving van nieuwe politiekrachten en selectie laten plaatsvinden op basis van kwaliteiten en geschiktheid.”
FVD wil bestaande veiligheidsregels vooral versoepelen of schrappen als deze volgens hen onnodig, bureaucratisch of belemmerend zijn, en pleit voor strengere handhaving waar het de feitelijke veiligheid betreft. Hun focus ligt op het verminderen van Europese en nationale regelgeving die zij als overbodig zien, en op het verhogen van de eisen en handhaving waar dit de verkeersveiligheid en eerlijke concurrentie direct raakt.
FVD vindt dat veiligheids- en milieuregels vaak de economische ontwikkeling belemmeren zonder aantoonbare veiligheidswinst. Ze willen bedrijven, met name in de haven van Rotterdam, vrijstellen van Europese emissie- en stikstofregels om groei mogelijk te maken.
“We stellen bedrijven in de haven vrij van het Europese CO2-emissiehandelssysteem (ETS) en stikstofregels, zodat de haven onbeperkt kan uitbreiden en floreren.”
FVD wil juist strengere handhaving en duidelijke veiligheidseisen voor beroepschauffeurs, met nadruk op opleiding, bijscholing en minimale talenkennis om de verkeersveiligheid te waarborgen.
“Wij kiezen voor strenge handhaving, eerlijke beloning en duidelijke kwaliteits- en veiligheidseisen, zodat de sector weer gezond, veilig en concurrerend kan functioneren.”
“We handhaven streng op chauffeursopleidingen en verplichte bijscholing, zodat alleen goed opgeleide chauffeurs de weg op gaan.”
“We stellen eisen aan de talenkennis van chauffeurs, zodat zij de verkeersregels begrijpen en de veiligheid op onze wegen wordt gewaarborgd.”
FVD beschouwt veel klimaat- en milieuregels als onnodige beperkingen en wil deze afschaffen om vrijheid en betaalbaarheid te vergroten.
“We schaffen alle klimaatregels, zodat energie weer betaalbaar en betrouwbaar wordt.”
FVD wil dat ondernemers en burgers meer vrijheid krijgen in het bepalen van hun eigen veiligheidsbeleid, bijvoorbeeld rond roken en gezondheid.
“We trekken steun voor het Preventieakkoord in, zodat mensen zelf kunnen beslissen hoe zij willen leven. Dit betekent onder meer dat horecaondernemers en sportkantines de vrijheid terugkrijgen om hun eigen rookbeleid zelf te bepalen en de overheid zich niet bemoeit met persoonlijke keuzes.”
“We verplichten rookruimtes binnen en buiten de security zones op alle vliegvelden, zodat reizigers meer keuzevrijheid hebben.”
NSC pleit voor strengere en duidelijkere veiligheidsregels, vooral op het gebied van digitale veiligheid, privacy, en fysieke veiligheid in de samenleving. Ze willen bindende cybersecuritykaders, strengere regels voor het delen van gevoelige overheidsdata, en concrete maatregelen zoals een verbod op gezichtsbedekkende kleding in bepaalde situaties. De partij legt nadruk op preventie, handhaving en transparantie om burgers beter te beschermen tegen moderne dreigingen.
NSC ziet digitale kwetsbaarheid als een groot risico en wil daarom duidelijke, bindende veiligheidsregels voor overheid en vitale sectoren. Ze pleiten voor snelle invoering van wetgeving, strenge regels voor data-uitwisseling, en quantumveilige cryptografie om gevoelige informatie te beschermen.
“We voeren de Cyberbeveiligingswet en de Wet Weerbaarheid Kritieke Entiteiten snel in om duidelijke cybersecuritykaders voor de overheid en de vitale sector vast te stellen.”
“Voor het delen en verhandelen van deze data tussen verschillende overheidsorganisaties moeten strenge regels gelden.”
“De overheid moet snel overstappen op quantumveilige cryptografie, met prioriteit voor verouderde en vitale systemen.”
Om de veiligheid bij demonstraties en in voetbalstadions te waarborgen, wil NSC een landelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding met strikte handhaving, behalve bij aantoonbare veiligheidsredenen.
“Er komt een verbod op gezichtsbedekkende kleding, met uitzonderingen om veiligheidsredenen, zoals voor Iraanse dissidenten die demonstreren bij de Iraanse ambassade.”
“Om relschoppers te herkennen en te pakken, moet er een landelijk verbod komen op gezichtsbedekkende kleding in voetbalstadions, met strikte handhaving.”
NSC wil strengere veiligheidsregels voor milieubelastende stoffen en afvalstromen, met nadruk op preventie van gezondheidsschade en voortdurende toetsing aan de nieuwste inzichten.
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor strengere en beter gehandhaafde veiligheidsregels, vooral gericht op het beschermen van mens, dier, natuur en privacy. Hun voorstellen richten zich op strengere milieunormen voor industrie, digitale veiligheid en privacy, en het waarborgen van veiligheid bij het gebruik van technologie en in de leefomgeving. De kern van hun visie is dat veiligheid niet ondergeschikt mag zijn aan economische belangen, maar centraal moet staan in beleid en regelgeving.
De PvdD wil dat de gezondheid van mens, dier en natuur leidend wordt bij het opstellen en handhaven van veiligheidsregels voor industrie, met het voorzorgsprincipe als uitgangspunt. Ze pleiten voor strenge controle, handhaving en het intrekken van vergunningen bij overtredingen om risico’s voor de leefomgeving te minimaliseren.
“Niet de belangen van de industrie, maar de gezondheid van alle levende wezens staat in het milieubeleid centraal. Het voorzorgsprincipe wordt leidend bij het opstellen van milieunormen, bij het uitgeven van vergunningen en in het omgevingsbeleid.”
“De Partij voor de Dieren staat voor strenge controle en handhaving van de milieuregelgeving.”
De partij benadrukt het belang van strikte veiligheidsregels voor digitale systemen, privacy en data, met wettelijke eisen aan apparatuur en bescherming tegen misbruik van persoonsgegevens. Ze willen dat de overheid investeert in digitale beveiliging en dat bedrijven transparanter worden over hun omgang met data.
PvdD wil dat AI-systemen die invloed hebben op mensenlevens, inclusief veiligheidstoepassingen, vooraf getoetst worden op ethiek, privacy en anti-discriminatie. Dit moet voorkomen dat technologie leidt tot nieuwe veiligheidsrisico’s of ongelijkheid.
“Alle AI-systemen die invloed hebben op mensenlevens, inclusief systemen die worden ingezet ten behoeve van de veiligheid, worden aan de voorkant ontworpen en later getoetst op beheersbaarheid, ethiek, lichamelijke integriteit en privacy.”
De partij wil de uitvoering van de Wet veilige jaarwisseling versnellen en pleit voor een Europees verbod op consumentenvuurwerk, om schade aan mens, dier en milieu te voorkomen.
“Onze aangenomen Wet veilige jaarwisseling wordt zo snel mogelijk uitgevoerd. Zo maken we van oud en nieuw weer een gezellig en veilig feest, zonder schade aan dieren, natuur, leefomgeving en milieu.”
“Er komt ook een Europees verbod op consumentenvuurwerk en de EU-richtlijn over de productie en het gebruik van vuurwerk wordt aangescherpt zodat het beschermen van dieren, natuur en milieu leidend is.”
De SP pleit voor strengere en beter gehandhaafde veiligheidsregels, vooral gericht op het beschermen van mens, dier en milieu tegen schadelijk gedrag van bedrijven en individuen. De partij wil dat handhaving en toezicht worden versterkt, met duidelijke normen en harde sancties bij overtredingen, zodat regels daadwerkelijk bijdragen aan een veilige en gezonde samenleving.
De SP vindt dat bestaande veiligheidsregels te vaak worden genegeerd, vooral door bedrijven, en wil daarom investeren in inspectiediensten en strengere handhaving. Het doel is om de leefomgeving, volksgezondheid en het dierenwelzijn beter te beschermen door overtreders hard aan te pakken en eerlijke bedrijven juist ruimte te geven.
“Eerlijk toezicht, harde handhaving. Bedrijven die de regels aan hun laars lappen, pakken we hard aan. Bedrijven die eerlijk zaken doen, geven wij ruimte. We investeren in inspectiediensten zoals de ILT. Toezichthouder en handhaver worden weer gerespecteerde beroepen waar bedrijven naar moeten luisteren.”
“Strenger toezicht op dierenwelzijn. De capaciteit en bevoegdheden van de NVWA worden uitgebreid om dierenwelzijnsregels effectief te handhaven, inclusief hogere boetes bij overtredingen.”
De SP wil dat veiligheidsregels voor luchtkwaliteit, geluid en schadelijke stoffen worden aangescherpt om de volksgezondheid en het milieu beter te beschermen. Dit betekent strengere normen en een hardere aanpak van bedrijven die deze regels overtreden.
“We scherpen de normen voor luchtkwaliteit aan, zowel buiten als op het werk, zodat iedereen gezond kan ademen. Ook verlagen we geluidsnormen om overlast te verminderen en de leefomgeving stiller en gezonder te maken.”
“De normen voor luchtkwaliteit en geluidsbelasting worden aangescherpt. We treden harder op tegen het lozen en storten van giftige stoffen, inclusief asbest.”
De SP wil dat overtredingen van veiligheidsregels, zoals bij dierenmishandeling of illegaal gokken, zwaarder worden bestraft om herhaling te voorkomen en de effectiviteit van de regels te vergroten.
JA21 pleit voor heldere, uniforme en werkbare veiligheidsregels die niet verder gaan dan Europese afspraken en die de veiligheid van burgers, bedrijven en infrastructuur centraal stellen. De partij wil versnippering en overregulering tegengaan, en pleit voor het gelijk trekken van regelgeving met buurlanden, het afschaffen van nationale koppen op EU-regels, en het voorkomen van een lappendeken aan lokale milieuzones. Hun visie is gericht op praktische, voorspelbare regels die de veiligheid waarborgen zonder onnodige bureaucratie.
JA21 wil voorkomen dat Nederland strengere veiligheidsregels invoert dan Europees vereist, om zo een gelijk speelveld te behouden en onnodige regeldruk te vermijden. Dit moet voorkomen dat bedrijven en burgers te maken krijgen met een wirwar aan verschillende regels, wat de veiligheid en voorspelbaarheid ten goede komt.
“Nationale koppen op EU-regels afschaffen: we introduceren geen nieuwe wetgeving die verder gaat dan EU-regelgeving.”
“Een gelijk speelveld voor onze industrie door regelgeving gelijk te trekken met omringende landen zoals Duitsland en België. We introduceren geen nationale CO2-heffingen bovenop Europese regels en we schaffen bestaande nationale CO2-heffingen af.”
JA21 verzet zich tegen een versnipperd beleid van lokale veiligheids- en milieuregels, zoals verschillende milieuzones in steden, omdat dit leidt tot onwerkbare situaties voor het bedrijfsleven en de veiligheid niet ten goede komt.
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
De partij wil de regeldruk rondom veiligheidsregels verminderen door bestaande regels te schrappen bij het invoeren van nieuwe, en door regels eenvoudiger en begrijpelijker te maken. Dit moet de naleving en effectiviteit van veiligheidsregels vergroten.
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat. Nieuwe regels introduceren we alleen als we oude overbodige regels schrappen.”
“Eenvoudige regels, begrijpelijke communicatie en behoud van solidariteit voor alle generaties.”
Volt pleit voor strikte, transparante en toekomstbestendige veiligheidsregels, vooral op het gebied van digitale en cyberveiligheid. De partij wil Europese en nationale regelgeving versneld implementeren, publieke rapportage en parlementaire controle verplicht stellen, en juridische bescherming bieden aan ethisch hacken. Hun visie is gericht op het waarborgen van veiligheid zonder fundamentele rechten en innovatie te ondermijnen.
Volt vindt dat Nederland achterloopt op het gebied van cyberweerbaarheid en wil daarom bestaande Europese veiligheidsregels snel en streng implementeren. De partij benadrukt het belang van wettelijke verplichtingen voor organisaties in kritieke sectoren en pleit voor transparantie en democratische controle op cyberveiligheidsmaatregelen.
“We zorgen voor een versnelde implementatie van de NIS2-richtlijn. Nederland moet binnen zes maanden concrete wetgeving hebben die organisaties in kritieke sectoren verplicht tot adequate veiligheidsregels.”
“Transparantie en democratische controle zijn belangrijke uitgangspunten. We verplichten publieke rapportage over cyberdreigingen en overheidsmaatregelen. Daarnaast voeren we een parlementaire controle uit bij alle cyberveiligheidsoperaties om het vertrouwen te waarborgen.”
Volt wil het recht op ethisch hacken wettelijk vastleggen en organisaties verplichten om snel en positief te reageren op meldingen van digitale kwetsbaarheden. Dit moet bijdragen aan een veiligere digitale infrastructuur en het voorkomen van misbruik.
“We leggen daarom naar Belgisch voorbeeld het recht op ongevraagd ethisch hacken wettelijk vast. Nederland heeft een bloeiende cultuur van mensen die het internet veiliger maken door technisch onderzoek. Deze mensen krijgen juridische bescherming.”
“Alle maatschappelijke organisaties die belangrijk zijn voor de samenleving moeten snel en positief reageren wanneer een ethisch hacker een digitaal probleem vindt en meldt.”
Om concentratierisico’s en afhankelijkheid van één leverancier te voorkomen, stelt Volt duidelijke regels voor overheden en essentiële sectoren. Dit moet de continuïteit en veiligheid van vitale diensten waarborgen.
“We verplichten diversificatie van kritieke IT-leveranciers en cloud-diensten voor overheden en essentiële sectoren. Deze mogen met maximaal 40% afhankelijk zijn van één leverancier en moeten verplichte exitstrategieën en Software as a Service (SaaS) escrow hebben.”
BVNL pleit voor het beperken van overbodige en bureaucratische veiligheidsregels en wil waar nodig bestaande regels vereenvoudigen of vervangen door vrijwillige normen. Op het gebied van digitale veiligheid kiest BVNL voor marktwerking, zelfregulering en technologische innovatie boven extra regelgeving, en verzet zich tegen onnodige verplichtingen en regeldruk.
BVNL vindt dat veel bestaande regels, waaronder veiligheidsregels, onnodig en bureaucratisch zijn en pleit voor het schrappen van regels die niet bijdragen aan daadwerkelijke veiligheid of die niet worden gehandhaafd. Dit moet leiden tot minder regeldruk en een efficiëntere overheid.
“Zinloze, overbodige regels of regels die niet worden gehandhaafd moeten worden geschrapt, waaronder begrepen het administreren van de CO2-uitstoot van werknemers voor het woon- werkverkeer.”
In plaats van verplichte, door de overheid opgelegde veiligheidsregels voor digitale veiligheid, kiest BVNL voor vrijwillige normen, marktwerking en innovatie. Dit moet de regeldruk verminderen en naleving versnellen, terwijl de digitale weerbaarheid wordt vergroot.
“Vrijwillige normen: Blockchain-certificeringen die verplichte regels vervangen, regeldruk verminderen en naleving versnellen voor bedrijven en gemeenten.”
“BVNL biedt een visie op digitale weerbaarheid via marktwerking, zelfregulering en technologieën zoals blockchain, zonder bureaucratie.”
BVNL wil dat landelijke veiligheidsregels leidend zijn en dat gemeenten geen aanvullende eisen mogen stellen, om zo versnippering en extra regeldruk te voorkomen.
“Gemeenten kunnen geen aanvullende eisen stellen bovenop landelijke regels.”
De ChristenUnie pleit voor strikte handhaving en versterking van veiligheidsregels, vooral op het gebied van milieu, leefomgeving en verkeersveiligheid. Ze willen minder vertrouwen op zelfregulering door bedrijven, meer overheidsregie en betere bescherming van burgers tegen schadelijke uitstoot en onveilige situaties. Concrete voorstellen zijn onder meer het beter toerusten van handhavende instanties, strengere aanpak van milieuvervuilers en structurele investeringen in verkeersveiligheid.
De ChristenUnie vindt dat de overheid actief moet optreden om burgers te beschermen tegen schadelijke uitstoot en milieuvervuiling. Ze willen minder zelfregulering door bedrijven en een sterkere rol voor de overheid in het stellen en handhaven van veiligheidsregels, met name waar het gaat om gezondheid en leefomgeving.
“De overheid moet de sociale grondrechten op het gebied van leefmilieu en volksgezondheid garanderen door zelf normen te stellen en deze te handhaven. Omgevingsdiensten en de GGD zijn onvoldoende in staat gebleken snel en adequaat te handelen. Zij moeten beter toegerust worden om schadelijke uitstoot te voorkomen, handhavend op te treden en vergunningen in te kunnen trekken. Bedrijven houden zich helaas niet vanzelf aan de regels, we gaan minder uit van zelfregulering.”
“De leefomgeving van omwonenden wordt beter beschermd door de laatste inzichten over gezondheidsrisico’s leidend te laten zijn in de vergunningverlening en handhaving. Gezondheid van omwonenden komt centraal te staan bij het afgeven van nieuwe vergunningen.”
De partij wil het aantal verkeersdoden terugdringen door te investeren in infrastructuur en strengere handhaving van verkeersveiligheidsregels, vooral binnen de bebouwde kom en voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
“Het aantal verkeersdoden moet omlaag. We verbeteren de bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals wandelaars, fietsers, kinderen (op weg naar school) en ouderen. Daarom investeren we jaarlijks 200 miljoen euro in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur. Overtredingen binnen de bebouwde kom worden harder aangepakt. Stelselmatige overtreders worden strenger gestraft, met name bij zwaardere overtredingen.”
De ChristenUnie wil dat bestaande veiligheidsregels rond dierenwelzijn, transport en slachthuizen beter worden nageleefd en gehandhaafd, met aandacht voor het voorkomen van misstanden en het beschermen van consumenten.
“Er is ook aandacht voor weidegang, het voorkomen van stalbranden, het terugdringen van het gebruik van antibiotica, regels rond transport van dieren en het naleven van de regels in slachthuizen.”
D66 vindt dat veiligheidsregels duidelijk, effectief en mensgericht moeten zijn, met prioriteit voor het beschermen van mensen en het tegengaan van onveiligheid. Ze willen regels versimpelen, bedrijven en sectoren meer verantwoordelijk maken, en waar nodig strengere normen invoeren om de veiligheid van burgers te waarborgen. De partij pleit voor concrete maatregelen zoals strengere online veiligheidsregels, scherpere milieunormen, en voorspelbare regels voor ondernemers.
D66 wil dat techbedrijven en sociale mediaplatforms sneller en effectiever optreden tegen online haat en nepbeelden, om de veiligheid van burgers te beschermen. Ze stellen bedrijven aansprakelijk als ze in gebreke blijven en willen het toezicht versterken.
“Techbedrijven worden verplicht om nepbeelden binnen 24 uur te verwijderen. Sociale mediaplatforms moeten meer doen om online haatberichten te verwijderen. Iedereen moet zich veilig kunnen uitspreken, ook online. We versterken het toezicht hierop en stellen bedrijven aansprakelijk als zij in gebreke blijven.”
D66 vindt dat bestaande regels voor milieu en gezondheid vaak tekortschieten en wil strengere normen invoeren als de volksgezondheid in gevaar is. Nieuwe kennis over schadelijke stoffen moet direct leiden tot aanpassing van veiligheidsregels.
“Te vaak is milieu een bijzaak in ruimtelijke ordening. D66 wil betere regels en normen om de bodem, lucht, het water en biodiversiteit te beschermen. Nieuwe kennis over bijvoorbeeld geluid, trillingen en schadelijke stoffen moet ook leiden tot scherpere normen als de gezondheid van mensen in gevaar is.”
D66 wil dat ondernemers vooraf weten aan welke veiligheids- en milieuregels ze moeten voldoen, zodat verduurzaming en naleving haalbaar en eerlijk zijn. Dit voorkomt onzekerheid en stimuleert naleving.
“Voor kleine en middelgrote ondernemers kan verduurzaming een uitdaging zijn. Dat is vooral zo voor ondernemers in sectoren die veel energie gebruiken. D66 helpt hen hierbij met duidelijke en voorspelbare regels. Zo weten ondernemers bijvoorbeeld al vóórdat ze beginnen wat er van hen wordt verwacht op het gebied van milieu en natuur.”
D66 wil regels die niet werken of te belastend zijn afschaffen en bestaande regels versimpelen. Uitvoeringsorganisaties krijgen ruimte om van regels af te wijken als dat eerlijker uitpakt, zodat veiligheidsregels doelmatiger en menselijker worden toegepast.
“Regels die hoge lasten met zich meebrengen en niet goed werken, schaffen we af. Bij het opstellen van nieuwe regels kijken we altijd naar welke regels we dan ook kunnen afschaffen. Bestaande regels versimpelen we. Dit betekent ook dat we niet meer steeds de mogelijke uitzonderingen op een regel vooraf opschrijven. Om te zorgen dat beleid zonder die uitzonderingen niet oneerlijk uitpakt, geven we uitvoeringsorganisaties zelf de mogelijkheid om waar nodig van de regels af te wijken.”
De PVV wil veiligheidsregels vooral inzetten om de veiligheid van burgers te vergroten, maar is kritisch op regels die volgens hen de vrijheid of betaalbaarheid beperken. Ze pleiten voor strengere regels waar het gaat om verkeersveiligheid en overlast (zoals fatbikes), maar willen juist minder milieugerelateerde veiligheidsregels voor verkeer en infrastructuur.
De PVV wil concrete veiligheidsregels invoeren om verkeersveiligheid te verbeteren en overlast te beperken, met name door het reguleren van fatbikes. Dit doen ze door het instellen van een minimumleeftijd en helmplicht, en het creëren van een aparte juridische voertuigcategorie. Hiermee willen ze de veiligheid op de weg verhogen en overlast tegengaan.
“Fatbikeoverlast moet worden aangepakt: de PVV pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar en een helmplicht. Daartoe dient de fatbike een aparte juridische voertuigcategorie te worden.”
De PVV is tegen veiligheidsregels die voortkomen uit milieubeleid, zoals zero-emissiezones en verplichte elektrificatie. Zij vinden dat deze regels de vrijheid van automobilisten en ondernemers beperken zonder aantoonbare veiligheidswinst, en willen deze daarom afschaffen.
De partij wil dat belastinginkomsten van automobilisten direct worden besteed aan verkeersveiligheid en infrastructuur, in plaats van aan andere doelen. Dit betekent meer geld voor wegverbredingen en verkeersveiligheidsmaatregelen.
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
DENK pleit voor strengere en beter gehandhaafde veiligheidsregels op het gebied van digitale beveiliging, verkeersveiligheid en arbeidsvoorwaarden, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen en werknemers. De partij wil concrete maatregelen zoals strengere straffen, meer handhaving en ondersteuning voor organisaties om aan veiligheidsnormen te voldoen.
DENK ziet digitale veiligheid als essentieel en wil kleine organisaties ondersteunen bij het op orde krijgen van hun digitale beveiliging. De partij pleit voor investeringen in een veilige digitale infrastructuur en bescherming van persoonsgegevens, zodat burgers en organisaties beter beschermd zijn tegen digitale dreigingen.
“Wij willen extra ondersteuning voor kleine organisaties om hun digitale beveiliging op orde te krijgen. De overheid investeert in een veilige digitale infrastructuur en de bescherming van persoonsgegevens.”
Om de verkeersveiligheid te vergroten, vooral rondom scholen en in woonwijken, wil DENK strengere handhaving op overtredingen en meer aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit moet leiden tot veiligere straten en minder verkeersslachtoffers.
“Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd. Wij willen meer aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen en in woonwijken.”
DENK wil dat arbeidsvoorwaarden en veiligheidsregels voor werknemers op Schiphol strikt worden gehandhaafd, om zo de positie van deze werknemers te beschermen en misstanden te voorkomen.
“Wij willen een strenge handhaving van goede arbeidsvoorwaarden voor de harde werkers op Schiphol.”