BIJ1 wil de huidige veiligheidsregio’s en het veiligheidsbeleid radicaal hervormen door de nadruk te verleggen van repressie en politiecontrole naar collectieve voorzieningen, democratische controle en preventie. Ze pleiten voor het afbouwen van politie- en geweldsinzet, het versterken van burgerrechten en het investeren in sociale zekerheid als basis voor veiligheid. Hun visie is dat echte veiligheid ontstaat door bestaanszekerheid, inclusie en het beperken van staatsgeweld.
BIJ1 verwerpt het idee dat veiligheid vooral via politie en repressie moet worden gegarandeerd, en wil in plaats daarvan investeren in collectieve voorzieningen en democratische controle op veiligheidsdiensten. Ze zien het huidige systeem als bron van onveiligheid en pleiten voor het minimaliseren van politie-inzet, het verbieden van preventief fouilleren en het beperken van bewapening.
“We streven ernaar dat collectieve voorzieningen zo goed geregeld zijn en het voorkomen van geweld zo goed werkt, dat de politie en gevangenissen zoals we die nu kennen niet meer hoeven te bestaan.”
“De huidige politiek heeft ons wijsgemaakt dat een systeem als de politie het enige middel is voor het creëren van veiligheid in onze buurten. Maar wij geloven dat veiligheid op geen enkele manier kan worden gegarandeerd door een gewapend orgaan.”
“We investeren in collectieve voorzieningen en bestaanszekerheid: zaken die onze gemeenschappen wél veilig houden.”
“Er komt een einde aan preventief fouilleren, ‘patsercontroles’ en andere controles die etnisch profileren↗ in de hand werken. Het gebruik van etniciteit, nationaliteit en afkomst in risicoprofielen wordt verboden.”
“De basisbewapening van de politie wordt teruggebracht tot pepperspray en een kleine gummiknuppel. BOA’s krijgen geen enkele vorm van bewapening. Politieagenten mogen alleen in uitzonderlijke gevallen wapenstokken, tasers en vuurwapens dragen.”
“De inzet van geweldsmiddelen zoals waterkanonnen, elektrische wapenstok, rubberkogels, traangas, “sonische wapens” zoals mosquito’s, politiepaarden en zogenaamde surveillancehonden wordt verboden.”
BIJ1 wil veiligheidsdiensten zoals de AIVD en NCTV ontmantelen en hun bevoegdheden drastisch inperken, met als doel burgerrechten te beschermen en misbruik van staatsmacht te voorkomen. Democratische controle op deze diensten wordt geïntensiveerd.
“Veiligheidsdiensten (zoals de AIVD en de NCTV) en politie-onderdelen zoals TOOI en ID-WIV, worden ontmanteld. We intensiveren en verbeteren intussen de strenge, bindende, onafhankelijke democratische controle over deze diensten. Hun bevoegdheden worden ingeperkt,”
Volgens BIJ1 is sociale zekerheid de sleutel tot veiligheid. Door te investeren in onderwijs, inkomen, toegankelijke rechtsbijstand en het aanpakken van racisme, willen ze de oorzaken van onveiligheid wegnemen en repressie overbodig maken.
“Iedereen krijgt toegang tot onderwijs, een leefbaar inkomen, en racisme wordt maatschappijbreed aangepakt. Er wordt geïnvesteerd in hulp voor mensen met onbegrepen gedrag: de politie heeft daarin geen rol.”
“Bestaanszekerheid boven repressie, van strafketen naar rechtvaardige maatschappij.”
BIJ1 wil dat alle politiecamera’s in een openbaar register komen, cameratoezicht wordt uitzondering in plaats van norm, en privacy van burgers wordt centraal gesteld. Dit moet misbruik en onnodige surveillance tegengaan.
“Alle (politie)camera’s in de publieke ruimte komen in een openbaar register en worden getoetst op aangescherpte privacywetgeving. Cameratoezicht wordt niet meer de norm, maar een uitzondering.”
“De grootschalige controle en surveillance bij demonstraties – zoals de standaard inzet van camera’s – in de publieke ruimte stopt onmiddellijk en er komt nieuw beleid waarin de privacy van de burger centraal staat.”
FVD wil de veiligheid in de regio versterken door meer politiecapaciteit, heropening van politiebureaus in wijken en dorpen, en het terugdringen van bureaucratie zodat agenten zich op hun kerntaken kunnen richten. De partij pleit voor een harde aanpak van criminaliteit met zwaardere straffen, minimumstraffen voor gewelds- en zedendelicten, en een zero-tolerance beleid op straat. FVD ziet veiligheid als een voorwaarde voor vrijheid en wil dat burgers in hun eigen regio direct en laagdrempelig contact kunnen hebben met de politie.
FVD vindt dat de aanwezigheid van de politie in de regio essentieel is voor de veiligheid van burgers. Door het heropenen van politiebureaus in wijken en dorpen wordt de drempel voor contact met de politie verlaagd en kunnen agenten effectiever inspelen op lokale veiligheidsproblemen.
FVD wil de politiecapaciteit in de regio vergroten en de administratieve last verminderen, zodat agenten zich kunnen richten op hun kerntaken en de veiligheid op straat daadwerkelijk kunnen waarborgen.
De partij pleit voor een strengere aanpak van criminaliteit in de regio door het invoeren van zwaardere straffen en minimumstraffen, zodat misdadigers weten dat criminaliteit consequenties heeft en de veiligheid van burgers wordt gewaarborgd.
FVD wil een zero-tolerance beleid hanteren voor straatcriminaliteit en overlast in de regio, zodat de openbare orde direct wordt hersteld en de veiligheid van burgers vooropstaat.
JA21 vindt dat veiligheid een kerntaak van de overheid is en wil fors investeren in de gehele veiligheidsketen, met meer regie en middelen voor politie, justitie en grensbewaking. De partij pleit voor een nationale veiligheidsnorm, meer blauw op straat, en een centrale, meetbare aanpak van veiligheid, waarbij ook samenwerking tussen verschillende diensten en inzet van technologie centraal staan. JA21 wil dat het Rijk een sterke regierol pakt, zodat veiligheid in alle regio’s op niveau is en burgers zich overal beschermd voelen.
JA21 wil een landelijke, meetbare norm voor veiligheid en een krachtige, centrale regierol van het Rijk, zodat de basisveiligheid in alle regio’s gegarandeerd is. Dit moet leiden tot meer investeringen, concrete targets voor de politie en een duidelijke sturing op uitvoering, zodat regionale verschillen in veiligheid worden verkleind.
“Stapsgewijs komen tot een Nationale Veiligheidsnorm. Wij pleiten voor een minimumpercentage van 2% voor binnenlandse veiligheid.”
“Concrete targets voor de politie. Wij willen meetbare doelen voor de politietop om regie te houden op de uitvoering en om eventueel bij te kunnen sturen.”
“Een sterke regierol van het Rijk op de BES-eilanden, waarbij de inzet een beter bestuur, betere veiligheid en betere rechtshandhaving is, zodat het vertrouwen in de overheid ook op de eilanden wordt hersteld.”
JA21 wil fors meer wijkagenten, heropening van wijkbureaus en uitbreiding van politiecapaciteit, zodat de politie in alle regio’s zichtbaar en effectief aanwezig is. Dit moet het gevoel van veiligheid bij burgers vergroten en de aanpak van criminaliteit verbeteren, ook buiten de grote steden.
“Fors meer wijkagenten. De norm moet van één agent per 5.000 inwoners naar één per 4.000 inwoners.”
“Meer blauw op straat. Dat betekent: de politiecapaciteit maximaal uitbreiden, maar ook efficiënter gaan werken.”
“Gesloten wijkbureaus heropenen, agenten vaker op straat in plaats van achter het bureau, politiebureaus ook ‘s avonds open.”
Om regionale capaciteitstekorten bij de politie op te vangen, wil JA21 de Marechaussee en waar nodig andere legeronderdelen inzetten op straat. Dit moet ervoor zorgen dat de veiligheid in alle regio’s op peil blijft, ook als de reguliere politie tekortschiet.
“De gevolgen van het capaciteitstekort bij de politie verlichten door de inzet van de Marechaussee en, waar noodzakelijk, andere legeronderdelen op straat.”
JA21 wil gemeenten meer mogelijkheden geven om risicobranches zoals belwinkels en shishalounges aan te pakken, met intensievere controles. Dit is bedoeld om lokale/regioveiligheid te verbeteren en ondermijnende criminaliteit in specifieke regio’s te bestrijden.
“Meer mogelijkheden voor gemeenten om risicobranches (zoals belwinkels, geldwisselkantoren en shishalounges) tegen te gaan. Controles van deze risicobranches willen wij intensiveren.”
De ChristenUnie vindt dat elke regio in Nederland recht heeft op een veilige leefomgeving en dat de overheid hierin een actieve rol moet spelen. Ze willen investeren in regionale veiligheid door het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid uit te breiden naar meer regio’s, en door gemeenten en veiligheidsregio’s beter te ondersteunen. De partij benadrukt dat de overheid niet op afstand moet staan, maar juist samen met lokale partners moet zorgen voor veiligheid en leefbaarheid.
De ChristenUnie erkent dat sommige regio’s achterblijven op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. Daarom willen ze het bestaande programma uitbreiden naar regio’s die nu nog buiten de boot vallen, zodat ook daar structureel wordt geïnvesteerd in veiligheid en sociale samenhang. Dit moet leiden tot een integrale versterking van kwetsbare gebieden.
“We breiden dit programma uit naar regio’s die nu nog buiten de boot vallen, zoals Zeeuws-Vlaanderen, de Veenkoloniën, Twente en zogenaamde New Towns (voormalige groeikernen zoals Zoetermeer).”
“We bundelen het geld in één krachtig en meerjarig budget, zodat gemeenten gericht en langdurig kunnen investeren.”
De partij vindt dat de Rijksoverheid te lang op afstand heeft gestaan van regio’s, wat heeft geleid tot achterstanden in veiligheid en leefbaarheid. Ze pleiten voor meer investeringen in regionale voorzieningen en een sterkere rol voor gemeenten en veiligheidsregio’s, zodat elke regio voldoende middelen en zeggenschap heeft om veiligheid te waarborgen.
“De Rijksoverheid heeft de verschillende regio’s te lang aan hun lot overgelaten en soms zelfs bewust achterstanden gecreëerd.”
“Elke regio telt. Investeringen van het Rijk moeten meer bijdragen aan sterke regio’s.”
“Gemeenten op volle kracht. De Rijksoverheid moet recht doen aan gemeenten als eerste overheid.”
De ChristenUnie wil de politiecapaciteit in regio’s en dorpen versterken, zodat de politie zichtbaar en aanspreekbaar blijft, ook in minder bevolkte gebieden. Dit draagt bij aan de veiligheid in alle delen van het land, niet alleen in de grote steden.
“De ChristenUnie investeert daarom in de politiecapaciteit, zodat de politie zichtbaar en aanspreekbaar blijft in wijken en dorpen, ook in minder bevolkte gebieden.”
DENK wil de veiligheid in Nederland versterken door te investeren in meer wijkagenten, het voorkomen van criminaliteit en het vergroten van de zichtbaarheid van de politie in de wijk. De partij legt nadruk op gelijke behandeling, het tegengaan van etnisch profileren en het aanpakken van discriminatie binnen de politie. Preventie, diversiteit en structurele investeringen in kwetsbare wijken staan centraal in hun visie op regionale veiligheid.
DENK ziet een grotere aanwezigheid van wijkagenten als essentieel voor de veiligheid in regio’s en wijken, met speciale aandacht voor kwetsbare gebieden. Door vaste, herkenbare wijkagenten in elke wijk te plaatsen, wil DENK het vertrouwen in de overheid vergroten en criminaliteit voorkomen.
“Wij willen investeren in meer wijkagenten. In elke wijk komt een vaste wijkagent: herkenbaar, aanspreekbaar en dichtbij. We investeren in extra capaciteit bij de politie, met prioriteit voor kwetsbare wijken.”
“Voor het bieden van veiligheid wordt de politie weer zichtbaar in de wijk.”
“Wij geloven hierbij in een aanpak waarbij de overheid terugkeert in de wijken en mensen kansen biedt. Wij willen daarom investeren in meer wijkagenten en in het voorkomen van criminaliteit.”
DENK wil discriminatie en etnisch profileren binnen de politieorganisatie uitbannen. Ze pleiten voor diversiteitsquota en het toestaan van zichtbare geloofsuitingen, zodat de politie een betere afspiegeling van de samenleving wordt en iedereen zich veilig voelt in zijn regio.
“Wij willen een einde aan etnisch profileren. ‘Ras’ of herkomst mag nooit onderdeel zijn van risicoprofielen bij politie. Agenten die zich onverbeterlijk schuldig maken aan discriminatie worden ontslagen.”
“Wij staan voor meer diversiteitsbeleid bij de politie. De politieorganisatie wordt een afspiegeling van de samenleving door het invoeren van diversiteitsquota. Agenten en boa’s mogen zichtbare geloofsuitingen dragen, zoals een hoofddoek of keppeltje.”
DENK wil structureel meer budget vrijmaken voor preventie van criminaliteit, met nadruk op onderwijs, jongerenwerk en ondersteuning van kwetsbare regio’s. Door te investeren in kansen voor jongeren en preventieve maatregelen, wil de partij de veiligheid op regionaal niveau duurzaam verbeteren.
“Wij willen voor het vergroten van de veiligheid inzetten op meer investeringen in het voorkomen van criminaliteit. Door begeleiding en kansen willen wij onze jongeren op het rechte pad houden. We investeren in onderwijs en jongerenwerk. Preventie krijgt structureel meer budget in het veiligheidsbeleid.”
BBB wil de veiligheid in de regio versterken door een zichtbare en bereikbare politie, het behouden van brandweerkazernes en het aanpakken van overschrijdingen van aanrijtijden, zowel in steden als op het platteland. De partij benadrukt dat iedereen in Nederland, ongeacht woonplaats, recht heeft op snelle en adequate hulpverlening en bescherming.
BBB vindt dat veiligheid in de regio niet mag afhangen van waar je woont; politie en hulpdiensten moeten overal snel beschikbaar zijn. Dit standpunt komt voort uit zorgen over langere aanrijtijden en het verdwijnen van brandweerkazernes in landelijke gebieden, waardoor de veiligheid van inwoners in de regio onder druk staat.
“Of je nu in ’sHertogenbosch woont of op het Drentse platteland, wanneer je 112 belt, verwacht je dat er snel hulp komt. Of je in Middelburg woont of in de Achterhoek, de hulpdiensten zijn een rots in de branding.”
“Politie zichtbaar en bereikbaar. BBB staat voor een sterke, goed uitgeruste en toegankelijke politie die zichtbaar en bereikbaar is in alle wijken en dorpen van Nederland.”
“Brandweerkazernes en bijbehorend materieel verdwijnen uit de regio. Hierdoor nemen aanrijtijden toe en lopen personeelsaantallen achteruit. We willen het sluiten van brandweerkazernes waar mogelijk voorkomen om de bereikbaarheid op peil te houden.”
“rijtijden worden overschreden. BBB wil deze problemen bij de wortel aanpakken. Voor de veiligheid van heel Nederland.”
BBB benadrukt dat veiligheid en rechtszekerheid niet alleen voor stedelijke gebieden gelden, maar ook voor de regio. Dit standpunt adresseert het gevoel van achterstelling bij inwoners buiten de Randstad en onderstreept het recht op bescherming voor iedereen.
“Of je nu in de stad woont of op het platteland, iedereen heeft recht op bescherming en rechtszekerheid.”
De SP vindt dat veiligheid in de regio vooral wordt bereikt door nabijheid van politie, sterke publieke voorzieningen en preventie, niet door repressie alleen. Ze willen investeren in meer politiebureaus, wijkagenten en hulpdiensten, met speciale aandacht voor bereikbaarheid en capaciteit in alle regio’s. De partij benadrukt dat veiligheid niet mag afhangen van waar je woont, en dat publieke voorzieningen en hulpdiensten overal toegankelijk en goed uitgerust moeten zijn.
De SP wil investeren in een politie die dichtbij en betrokken is in de wijk en het dorp, om te zorgen dat mensen in alle regio’s snel geholpen worden. Ze willen voorkomen dat politiebureaus sluiten, vooral in gebieden waar de capaciteit al beperkt is, en benadrukken het belang van preventie en aanwezigheid van hulpdiensten in de regio.
“We investeren fors in een politie die dichtbij en betrokken is in de wijk en het dorp. Als je de politie belt, moeten ze snel komen helpen, dat betekent meer agenten en minder bureaucratie. We voorkomen dat meer politiebureaus sluiten, juist in die gebieden waar de capaciteit al beperkt is.”
“Niemand wordt als crimineel geboren. De grote veroorzakers van criminaliteit zijn een falende overheid, armoede en de geïndividualiseerde samenleving. Criminaliteit bestrijden we door de problemen van mensen op te lossen en te voorkomen, niet alleen door mensen te vervolgen. Daarom investeren we in preventie, jongerenwerkers, opbouwwerkers, geestelijke gezondheidszorg en wijkagenten.”
De SP wil geplande bezuinigingen op de brandweer terugdraaien en investeren in extra personeel en materieel, zodat de brandweer altijd en overal op tijd kan komen, ook in regio’s met beperkte capaciteit. Ze benadrukken het belang van veiligheid voor hulpverleners en een goede afspiegeling van de samenleving in het politiekorps.
“Daarom gaan geplande bezuinigingen op de brandweer definitief van tafel en investeren we waar nodig juist in extra personeel en materieel, zodat de brandweer altijd en overal op tijd kan komen. Ook investeren we in de vrijwillige brandweer.”
“De politie is er voor iedereen. Het politiekorps moet daarom een goede afspiegeling zijn van de samenleving.”
Hoewel niet direct over veiligheid in de klassieke zin, benadrukt de SP dat iedere regio recht heeft op toegankelijke zorg, inclusief spoedeisende hulp, wat bijdraagt aan het gevoel van veiligheid in de regio.
“Iedere regio heeft recht op zorg. Ziekenhuizen, huisartsenposten en spoedeisende hulpafdelingen blijven behouden, óók in krimpregio’s. Waar zorg verdween, brengen we die terug. De rijksoverheid krijgt de wettelijke plicht om te zorgen voor een evenwichtige spreiding van toegankelijke zorgvoorzieningen in alle regio’s.”
50PLUS benoemt het belang van veiligheid in de regio vooral via meer zichtbaar blauw op straat, strengere straffen voor geweld tegen hulpverleners en het handhaven bij overlast door demonstraties. De partij legt nadruk op bescherming van kwetsbare groepen, met name ouderen, en wil dat gemeenten toezicht houden op professionele vuurwerkshows. Concrete voorstellen richten zich op lokale handhaving en preventie, niet op structurele hervormingen van de veiligheidsregio’s zelf.
50PLUS wil de veiligheid in de regio vergroten door meer politie op straat, strengere straffen voor geweld tegen hulpverleners en het handhaven bij overlast door demonstraties. Dit moet bijdragen aan een veiliger leefklimaat, vooral voor ouderen die zich kwetsbaar voelen in hun eigen buurt.
De partij wil een algemeen vuurwerkverbod en professionele vuurwerkshows onder toezicht van gemeenten. Dit voorstel is gericht op het voorkomen van lokale overlast en het vergroten van de veiligheid in de regio tijdens risicovolle periodes.
“Een algemeen vuurwerkverbod en organisatie van professionele vuurwerkshows onder toezicht van gemeenten.”
GroenLinks-PvdA wil de veiligheid in de regio versterken door de politiecapaciteit uit te breiden, lokale samenwerking te stimuleren en de leefbaarheid in wijken te verbeteren. Ze leggen nadruk op preventie, betrokkenheid van de gemeenschap en een integrale aanpak van veiligheid, waarbij ook brandweer en lokale handhaving worden versterkt. Concrete voorstellen zijn onder meer het voortzetten van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid, investeren in politie en brandweer, en het vergroten van sociale controle in buurten.
GroenLinks-PvdA vindt dat veiligheid begint op straat en in de wijk, en wil daarom investeren in meer politie en leefbare buurten. Door de capaciteit van de politie te verhogen en de lokale gemeenschap te betrekken, willen ze de sociale controle vergroten en georganiseerde misdaad tegengaan. Dit moet leiden tot een regio waar iedereen zich vrij en veilig voelt.
“We verhogen de capaciteit van de politie en zorgen voor leefbare wijken waar mensen op elkaar letten.”
“We betrekken de lokale gemeenschap bij het leefbaar houden van hun wijk om zo de sociale controle te vergroten.”
De partij zet in op een integrale aanpak van veiligheid in kwetsbare regio’s door het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid voort te zetten en uit te breiden. Dit programma combineert wonen, werken, inkomen, onderwijs, veiligheid en gezondheid om de omstandigheden in probleemwijken structureel te verbeteren.
“Het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid wordt voortgezet. Deze integrale aanpak van wonen, werken, inkomen, onderwijs, veiligheid en gezondheid is bewezen effectief in het verbeteren van de omstandigheden in de betrokken wijken. We zetten ons in voor de uitbreiding van de beschikbare middelen en locaties.”
GroenLinks-PvdA wil de brandweer in de regio versterken door de capaciteit uit te breiden en vrijwilligers beter te belonen. Dit moet ervoor zorgen dat iedereen tijdig hulp krijgt bij incidenten, wat de veiligheid in de regio direct ten goede komt.
“Om te zorgen dat iedereen op tijd hulp krijgt, breiden we de capaciteit uit en zorgen we dat onmisbare brandweervrijwilligers de vergoeding krijgen die ze verdienen.”
De SGP vindt dat elke regio eerlijke kansen moet krijgen op het gebied van veiligheid en dat samenwerking tussen overheden in de regio essentieel is. De partij pleit voor lokaal maatwerk, voldoende middelen en aandacht voor dunbevolkte gebieden, zodat ook daar de veiligheid en crisisbeheersing op orde zijn. Concrete voorstellen zijn onder andere het voorkomen van sluiting van brandweerkazernes in buitengebieden en het versterken van regionale samenwerking voor veiligheidstaken.
De SGP benadrukt dat samenwerking in regio’s noodzakelijk is om veiligheidstaken goed uit te voeren, met speciale aandacht voor gebieden buiten de Randstad en dunbevolkte regio’s. De partij wil dat voorzieningen en veiligheidsdiensten overal op peil blijven, met lokaal maatwerk en voldoende middelen, zodat geen regio achterblijft.
“Elke regio telt. Dit betekent dat elke regio eerlijke kansen verdient om samen met het Rijk te werken aan taken zoals veiligheid, openbaar vervoer en economische ontwikkeling.”
“Ook in dunbevolkte gebieden moet genoeg brandweercapaciteit zijn om snel ter plaatse te zijn. Dat vraagt lokaal maatwerk, inzet van vrijwilligers en goed materieel voor levensreddend werk.”
“De SGP wil het sluiten van brandweerkazernes, met name in het buitengebied voorkomen.”
De SGP vindt dat samenwerking tussen overheden in regio’s essentieel is voor het uitvoeren van veiligheidstaken. Daarbij hoort ook toereikende financiering, zodat gemeenten en regio’s hun verantwoordelijkheden kunnen waarmaken.
“Overheden hebben elkaar hard nodig om belangrijke opgaven zoals woningbouw, asielbeleid en zorg te kunnen uitvoeren. Daarom is goede samenwerking onontbeerlijk, maar ook duidelijkheid en toereikende financiering voor de taken van mede-overheden. Dat geldt ook voor de samenwerking in regio’s.”
D66 erkent dat veiligheid in de regio’s essentieel is en wil dat elke regio in Nederland gelijke kansen heeft op het gebied van veiligheid, leefbaarheid en samenwerking. Ze pleiten voor meer samenwerking tussen rijksoverheid en regio’s, investeren gericht in regio’s die extra aandacht verdienen, en willen barrières voor grensoverschrijdende samenwerking wegnemen.
D66 vindt dat welvaart en veiligheid niet mogen afhangen van waar je woont en wil dat de rijksoverheid samen met regio’s de regie neemt om Nederland sociaal, economisch en ruimtelijk in balans te brengen. Dit betekent investeren in regio’s die achterblijven en het aanpakken van regionale verschillen in veiligheid en leefbaarheid.
“Welvaart in de breedste zin – van inkomen tot gezondheid en leefomgeving – hoort overal te groeien, in de grote steden en in de regio. Of je nu in Zeeland, Limburg, de Achterhoek, Groningen, Haarlem of Breda woont: dat moet geen verschil maken voor je kansen. D66 wil dat de rijksoverheid samen met de regio’s de regie neemt om Nederland sociaal, economisch en ruimtelijk weer in balans te brengen.”
“D66 investeert in regio’s die extra aandacht verdienen. Dat doen we met name op het vlak van leefbaarheid, werkgelegenheid, bereikbaarheid en de toegang tot kunst en cultuur.”
D66 signaleert dat grensregio’s specifieke uitdagingen kennen en wil Europese samenwerking stimuleren door regels en beleid ‘grens-proof’ te maken. Dit moet de veiligheid en samenwerking in deze regio’s versterken.
“Grensregio’s hebben speciale aandacht nodig. Daar kunnen we veel Europees samenwerken, maar regels zitten die samenwerking vaak in de weg. D66 wil samenwerking over de grens aanmoedigen. We maken regels en beleid op het gebied van mobiliteit, onderwijs, arbeidsmarkt en cultuur ‘grens-proof’. Zo versterken we niet alleen de regio, maar ook de plek van Nederland in Europa.”
Volt wil de veiligheidsregio’s versterken door meer samenwerking met maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen, en door jongeren actief te betrekken bij het veiligheidsbeleid. Hun visie is dat veiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid is, waarbij regionale weerbaarheid en participatie centraal staan.
Volt ziet de veiligheidsregio’s als cruciale schakel in het vergroten van regionale weerbaarheid. Door het oprichten van regionale weerbaarheidsraden waarin maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen participeren, wil Volt de aanpak van veiligheid verbreden en versterken. Dit moet leiden tot meer draagvlak, kennisdeling en een integrale benadering van veiligheidsvraagstukken.
“De veiligheidsregio’s worden versterkt met regionale weerbaarheidsraden waarin ook maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen meedoen.”
Volt vindt dat jongeren niet alleen symbolisch, maar daadwerkelijk invloed moeten hebben op het veiligheidsbeleid binnen de veiligheidsregio’s. Door jongeren actief te betrekken in de gehele beleidscyclus en samen te laten werken met lokale partners, wil Volt de effectiviteit en legitimiteit van het veiligheidsbeleid vergroten en toekomstbestendig maken.
“Volt wil jongeren structureel en betekenisvol betrekken bij veiligheidsbeleid: een stoel aan de tafel is niet genoeg. Jongeren moeten actief de vaardigheden krijgen om daadwerkelijk impact te maken. Bijvoorbeeld in generatiegesprekken waarbij jongeren en bewindspersonen samen veiligheidsvraagstukken bespreken. En we zetten lokale partnerschappen op waar jongeren samenwerken met scholen, politie, zorg en gemeenten, binnen de bestaande veiligheidsregio’s.”
“Ook worden jongeren betrokken bij de gehele beleidscyclus, in lijn met de VN-oproep (resolutie 2250) om jeugdparticipatie in vrede en veiligheid te versterken.”
Het CDA ziet veiligheidsregio’s als een essentieel samenwerkingsverband tussen Rijk, lokale overheden en burgers om de weerbaarheid bij rampen en crises te vergroten. Ze willen buurtcrisisteams opzetten en nationale scenario’s oefenen, waarbij de hele samenleving wordt betrokken om paraatheid en veiligheid te versterken.
Het CDA wil dat veiligheidsregio’s samen met de Rijksoverheid en lokale overheden buurtcrisisteams opzetten, zodat burgers actief kunnen bijdragen aan crisisbeheersing en rampenbestrijding. Dit vergroot de weerbaarheid van de samenleving en betrekt burgers direct bij veiligheid, met als doel sneller en effectiever te kunnen reageren op noodsituaties.
“De Rijksoverheid, lokale overheden en veiligheidsregio’s zetten samen buurtcrisisteams op van burgers die bij rampen en crises kunnen worden ingezet, gericht op het vergroten van de weerbaarheid. We betrekken de hele samenleving bij veiligheid en crisisbeheersing.”
Het CDA pleit voor het jaarlijks oefenen van nationale scenario’s, zoals black-outs en digitale verstoringen, waarbij alle lagen van de samenleving – onder regie van veiligheidsregio’s – worden betrokken. Dit moet de paraatheid verhogen en de impact van verstoringen minimaliseren.
“Er worden nationale scenario’s geoefend waarin alle lagen van de samenleving meedoen zoals bij black-outs en digitale verstoringen. Een jaarlijkse survivalchallenge kan daar onderdeel van zijn.”
De PVV wil de veiligheid in regio’s en het platteland waarborgen door het behouden van streek-OV en het tegengaan van verdere uitkleding van regionale vervoersvoorzieningen. Daarnaast pleit de partij voor het behoud van regionale ziekenhuizen met essentiële zorgfuncties, zodat ook buiten de grote steden de veiligheid en bereikbaarheid van zorg gegarandeerd blijft. De kern van hun visie is dat landelijke voorzieningen en infrastructuur niet mogen worden uitgehold, zodat de veiligheid en leefbaarheid in alle regio’s gewaarborgd blijft.
De PVV ziet goed openbaar vervoer als een basisvoorwaarde voor veiligheid in de regio en op het platteland. Door het streek-OV te behouden, wil de partij voorkomen dat regio’s worden vergeten en dat de bereikbaarheid en veiligheid van inwoners in deze gebieden onder druk komen te staan.
“Daarnaast mogen de regio en het platteland niet vergeten worden. De PVV wil geen verdere uitkleding van het streek-ov.”
De partij vindt het essentieel dat regionale ziekenhuizen met spoedeisende hulp, intensive care en geboortezorg behouden blijven, zodat inwoners in alle regio’s toegang houden tot cruciale medische zorg en veiligheid.
“Regionale ziekenhuizen behouden met spoedeisende hulp, intensive care en geboortezorg – indien nodig met financiële steun”
NSC wil dat in elke veiligheidsregio structurele opvang komt voor mensen met verward gedrag, zodat zij passende zorg krijgen in plaats van strafrechtelijke afhandeling. Dit voorstel is concreet en gericht op betere samenwerking tussen politie, zorg en andere betrokkenen binnen de veiligheidsregio’s, met als doel de veiligheid en leefbaarheid te vergroten.
NSC signaleert dat personen met verward gedrag vaak niet thuishoren in het strafrecht, maar zorg nodig hebben. Door in elke veiligheidsregio structurele opvang te realiseren, wil NSC zorgen voor tijdige en passende hulpverlening, en betere samenwerking tussen politie, zorg en andere betrokkenen. Dit moet bijdragen aan zowel de veiligheid als het welzijn van deze doelgroep en de samenleving.
“In elke veiligheidsregio moet structurele opvang voor deze groep beschikbaar zijn.”
De Partij voor de Dieren wil de democratische controle op veiligheidsregio’s versterken door gemeenteraden meer zeggenschap te geven. Zij pleiten voor herziening van de Wet op de veiligheidsregio’s zodat volksvertegenwoordigers hun controlerende taak beter kunnen uitvoeren, met als doel meer transparantie en democratische legitimiteit bij belangrijke veiligheidstaken.
De PvdD vindt dat gemeenteraden te weinig grip hebben op de besluitvorming binnen veiligheidsregio’s, waar belangrijke besluiten over rampenbestrijding en crisisbeheersing worden genomen. Door de Wet op de veiligheidsregio’s te herzien, wil de partij de positie van lokale volksvertegenwoordigers versterken en zo de democratische controle verbeteren.
“Ook de Wet op de veiligheidsregio’s wordt herzien, zodat gemeenteraden hun controlerende taak beter kunnen uitvoeren. Hiermee versterken we de democratische controle op belangrijke overheidstaken.”
De VVD ziet de veiligheidsregio’s vooral als partners bij het toekomstbestendig houden van de luchtsirenes en het waarborgen van crisiscommunicatie, met specifieke aandacht voor bereikbaarheid en informatievoorziening buiten de steden. Concrete voorstellen richten zich op overleg met veiligheidsregio’s over de effectiviteit van sirenes en het verbeteren van informatiepunten in dorpen en regio’s.
De VVD wil samen met de veiligheidsregio’s bekijken hoe de luchtsirenes effectief en toekomstbestendig kunnen blijven, met het oog op crisiscommunicatie voor alle inwoners, ook buiten de grote steden. Dit adresseren ze als onderdeel van bredere maatregelen om iedereen bereikbaar en geïnformeerd te houden bij calamiteiten.
“In overleg met de veiligheidsregio’s wordt bezien hoe de luchtsirenes toekomstbestendig en effectief kunnen blijven bestaan.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma