GroenLinks-PvdA wil uitzendbureaus stevig aan banden leggen door strengere regulering, het beperken van flexibele uitzendconstructies en het aanpakken van misstanden en uitbuiting. De partij pleit voor een vergunningsplicht, het verbieden van bepaalde uitzendconstructies, en het stimuleren van vaste dienstverbanden, vooral voor structureel werk. Hun visie is dat uitzendwerk alleen nog voor onvoorspelbaar of tijdelijk werk mag worden ingezet, en dat malafide praktijken hard worden aangepakt.
GroenLinks-PvdA wil uitzendbureaus strenger reguleren door een vergunningsplicht in te voeren en uitzendbureaus die zich schuldig maken aan misstanden of discriminatie hun vergunning te ontnemen. Dit moet uitbuiting en illegale arbeidsomstandigheden tegengaan.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Vergunningen voor uitzendbureaus die discrimineren worden ingetrokken.”
De partij wil het gebruik van uitzendkrachten beperken tot tijdelijk of onvoorspelbaar werk en structureel werk alleen nog met vaste contracten laten uitvoeren. Doorlening en draaideurconstructies worden verboden, en werkgevers worden verplicht meer mensen in vaste dienst te nemen.
“We maken daarnaast een einde aan de praktijk waarbij werkgevers en uitzendbureaus werknemers voor vast werk onzekere contracten bieden.”
“Arbeidsmigranten werken vaak op basis van een uitzendcontract, terwijl ze structureel werk doen. Om betere arbeidsomstandigheden te creëren en de vraag naar arbeidsmigranten te ontmoedigen, verhogen we het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten. Ook verbieden we het ‘doorlenen’ van uitzendkrachten.”
“Uitzendkrachten, verplichten we 85% van de mensen in vaste dienst te nemen...”
“Er blijven drie contractvormen over. 1. Werknemer: het uitgangspunt is dat je gewoon in loondienst bent bij je werkgever met een vast of tijdelijk contract. 2. Uitzendkracht: tijdelijk werk dat niet of moeilijk te voorspellen is of werk dat ontstaat bij uitval door ziekte kan een werkgever invullen met uitzendkrachten.”
Voor sectoren waar veel misstanden zijn, zoals de vleessector, wil GroenLinks-PvdA uitzendbureaus volledig weren en arbeidsmigranten rechtstreeks in dienst laten nemen.
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau. ... er komt een uitzendverbod in de vleessector.”
De partij wil het doorsturen van arbeidsmigranten via andere landen (doordetachering) en het uitzenden van derdelanders aan banden leggen, om misbruik van internationale constructies te voorkomen.
“Maak een einde aan de doordetachering en het uitzenden van derdelanders. ... We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
“Bij derdelanders die niet via detachering hierheen komen, wordt de verblijfsvergunning voortaan door de daadwerkelijke werkgever aangevraagd en niet door het uitzendbureau.”
BVNL noemt in haar verkiezingsprogramma nergens expliciet het aan banden leggen van uitzendbureau’s. Integendeel, het programma pleit juist voor meer contractvrijheid, minder regulering van de arbeidsmarkt en het versoepelen van arbeidsrecht, waardoor uitzendconstructies juist makkelijker worden. Er zijn geen concrete voorstellen gevonden die gericht zijn op het beperken of reguleren van uitzendbureau’s.
BVNL wil werkgevers en werknemers maximale vrijheid geven in het aangaan van tijdelijke contracten en pleit voor het versoepelen van het ontslagrecht. Dit betekent dat de partij geen voorstander is van het aan banden leggen van uitzendbureau’s, maar juist van het verminderen van restricties op flexibele arbeid.
BVNL streeft naar deregulering van de arbeidsmarkt en minder overheidsinterventie, wat haaks staat op het idee om uitzendbureau’s strenger te reguleren.
De SP wil uitzendbureaus streng reguleren om misstanden, uitbuiting en schijnconstructies te bestrijden. Ze pleiten voor een verbod op uitzendkrachten bij structureel werk, een vergunningstelsel voor uitzendbureaus, en harde sancties bij overtredingen. De partij ziet uitzendbureaus als een bron van sociale problemen en wil hun rol in de arbeidsmarkt fors beperken.
De SP wil het inzetten van uitzendkrachten of andere flexibele constructies bij structureel werk verbieden, omdat dit leidt tot onzekerheid, uitbuiting en het ondermijnen van vaste banen. In sectoren met veel misstanden, zoals de vleessector, distributie en transport, komt er zelfs een volledig verbod op flexwerkers.
“Voor structureel werk komt er een verbod op het inzetten van uitzendkrachten of andere flexibele constructies. In sectoren zoals de vleessector, distributie en transport komt er direct een volledig verbod op het inzetten van flexwerkers omdat de misstanden daar anders niet op te lossen zijn.”
Om misstanden en malafide praktijken tegen te gaan, voert de SP een vergunningstelsel voor uitzendbureaus opnieuw in. Uitzendbureaus zonder vergunning of bij overtredingen worden gesloten en beboet, met extra bescherming voor arbeidsmigranten.
“We voeren het vergunningstelsel voor uitzendbureaus opnieuw in.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus. Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget.”
De SP wil schijnconstructies, gedwongen zelfstandigheid en uitbuiting via uitzendbureaus hard aanpakken door versterkt toezicht en handhaving.
“We versterken toezicht en handhaving. Schijnconstructies, gedwongen zelfstandigheid en uitbuiting pakken we aan.”
BIJ1 wil de macht van uitzendbureaus en wervingsbureaus fors inperken om uitbuiting, schijnzelfstandigheid en het omzeilen van arbeidsrechten tegen te gaan. Ze pleiten voor gelijke rechten en beloning voor arbeidsmigranten, verbieden het koppelen van werk en woonruimte, en verplichten werkgevers om het minimumloon te betalen, ook bij grensoverschrijdende arbeid via bureaus. Het programma bevat geen expliciet verbod op uitzendbureaus, maar stelt wel duidelijke wettelijke beperkingen en waarborgen voor.
BIJ1 adresseert het probleem dat uitzend- en wervingsbureaus vaak worden ingezet om arbeidsrechten te omzeilen, vooral bij arbeidsmigranten. Door wettelijke verplichtingen op te leggen aan werkgevers en het koppelen van werk en woonruimte te verbieden, wil BIJ1 de uitbuiting via deze bureaus tegengaan en de positie van werknemers versterken.
“We beschermen de rechten en beloning van arbeidsmigranten beter. We verbieden het koppelen van werk en woonruimte, waarbij ontslag gelijk staat aan dakloos worden. Werkgevers worden verplicht het minimumloon te betalen, ook als de arbeiders via een wervingsbureau over de grens werken. Zo voorkomen we het omzeilen van ons arbeidsrecht.”
Om misstanden bij uitzendbureaus en op de werkvloer sneller te signaleren en aan te pakken, wil BIJ1 vakbonden meer toegang geven en de inspectie op discriminatie en arbeidsomstandigheden intensiveren. Dit moet de controle op uitzendbureaus en hun opdrachtgevers vergroten.
“Vakbonden krijgen het recht om werkvloeren te bezoeken. Zo kunnen zij hun taak om de belangen van werknemers te ondersteunen beter uitvoeren en eventuele misstanden signaleren. Weigert een werkgever zo’n bezoek, dan volgt een bezoek van de Arbeidsinspectie.”
“De Inspectie SZW inspecteert proactief op discriminatie op de werkvloer. Bedrijven die zich schuldig maken aan discriminatie krijgen strengere sancties.”
De ChristenUnie wil uitzendbureaus strenger reguleren om misstanden en uitbuiting van kwetsbare werknemers, vooral arbeidsmigranten, tegen te gaan. Ze pleiten voor strenge controle op de naleving van het nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche en stellen een uitzendverbod in voor sectoren die structureel misbruik maken van uitzendkrachten. De partij richt zich op het beëindigen van perverse verdienmodellen en het verbeteren van de positie van werknemers.
De ChristenUnie vindt dat het te makkelijk is om met een uitzendbureau veel geld te verdienen ten koste van kwetsbare werknemers, vaak arbeidsmigranten. Daarom willen ze strenge controle op de naleving van het nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche en een einde maken aan misstanden zoals de koppeling van bed en baan. Dit moet uitbuiting en dakloosheid onder arbeidsmigranten tegengaan.
“Er wordt streng toegezien op de naleving van het nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche. Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel wordt de uitzendsector eindelijk gereguleerd. Het is nu te makkelijk om met een uitzendbureau veel geld te verdienen ten koste van de werk- en woonsituatie van kwetsbare werknemers, vaak arbeidsmigranten.”
“Arbeidsmigranten worden in te veel gevallen behandeld als stukgoed, waarbij zij door de koppeling van bed en baan kwetsbaar zijn voor dakloosheid.”
Voor sectoren die geen verbetering laten zien in de omgang met werknemers, zoals de vleessector, stelt de ChristenUnie een uitzendverbod voor. Dit is bedoeld als harde maatregel tegen structureel misbruik en uitbuiting via uitzendconstructies.
“Sectoren die geen verbetering laten zien in hoe ze met mensen omgaan (zoals de vleessector), krijgen een uitzendverbod opgelegd.”
De Partij voor de Dieren wil uitzendbureaus streng reguleren om misstanden en uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan. Ze pleiten voor verplichte certificering van uitzendbureaus, het intrekken van certificaten bij misstanden, boetes voor bedrijven die met niet-gecertificeerde bureaus werken, en een verbod op uitzendkrachten in sectoren met veel uitbuiting. Hun visie is dat uitzendwerk alleen nog mag onder strikte voorwaarden en met gelijke rechten voor uitzendkrachten.
PvdD wil dat uitzendbureaus alleen mogen opereren als ze gecertificeerd zijn, met intrekking van certificering bij misstanden en boetes voor bedrijven die met niet-gecertificeerde bureaus werken. Dit moet uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan en de sector transparanter maken.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
De partij stelt voor om uitzendwerk volledig te verbieden in sectoren waar structurele uitbuiting van arbeidsmigranten voorkomt, zoals de vleesverwerkende industrie. Dit is een harde maatregel om kwetsbare groepen te beschermen.
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
PvdD wil uitzendcontracten alleen toestaan voor tijdelijke piekperiodes en eist gelijke arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten. Het uitzendbeding, waardoor bij ziekte het contract stopt, wordt verboden.
“We beperken arbeidscontracten tot vaste en tijdelijke contracten voor regulier werk, uitzendcontracten voor piekperiodes, en zelfstandigencontracten voor zzp’ers. Uitzendkrachten krijgen dezelfde arbeidsvoorwaarden als vaste werknemers en het uitzendbeding voor uitzendkrachten, waardoor bij ziekte het contract stopt, wordt verboden.”
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten terugdringen en uitbuiting tegengaan, waarbij ze kritisch zijn op het grootschalig inzetten van uitzendkrachten, vooral in sectoren met veel laagbetaalde buitenlandse medewerkers. Ze stimuleren bedrijven om minder afhankelijk te worden van uitzendbureaus door arbeidsbesparende technologie en strengere verantwoordelijkheid voor werkgevers, maar concrete voorstellen om uitzendbureaus direct aan banden te leggen ontbreken.
De SGP ziet het grootschalig inzetten van uitzendkrachten, met name buitenlandse arbeidsmigranten, als ongewenst en wil bedrijven stimuleren om minder afhankelijk te zijn van deze flexibele arbeid. Ze pleiten voor het inzetten op arbeidsbesparende technologie en het verhogen van de verantwoordelijkheid van werkgevers voor arbeidsmigranten, maar doen geen expliciet voorstel om uitzendbureaus direct te reguleren of beperken.
“Ondernemingen die veel gebruikmaken van laagbetaalde, veelal buitenlandse medewerkers stimuleren we in te zetten op arbeidsbesparende technologie en slimmer werken.”
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
De SGP wil uitbuiting van arbeidskrachten tegengaan en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie (en daarmee het verdienmodel van sommige uitzendbureaus) stimuleren, afschaffen. Dit raakt indirect de rol van uitzendbureaus, maar er wordt niet expliciet gepleit voor het aan banden leggen van uitzendbureaus zelf.
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
De VVD wil misstanden bij uitzendbureaus, vooral rond arbeidsmigranten, stevig aanpakken en schimmige constructies aan banden leggen. Ze pleiten voor strengere registratie, meer bevoegdheden voor burgemeesters bij misstanden, en een mogelijk uitzendverbod in sectoren waar structureel misstanden blijven bestaan. De partij ziet Nederland als voortrekker in Europa om schijnconstructies via uitzendbureaus te bestrijden.
De VVD wil voorkomen dat arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus onder slechte omstandigheden werken. Ze stellen betere registratie, meer bevoegdheden voor burgemeesters en een mogelijk uitzendverbod voor in sectoren waar misstanden blijven. Nederland moet binnen Europa een leidende rol nemen bij het tegengaan van deze praktijken.
“Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken. Wij willen dat Nederland binnen Europa een leidende rol speelt bij het aan banden leggen van deze schijnconstructies.”
“Als daar geen verbetering optreedt, zullen we voor de desbetreffende sectoren een uitzendverbod instellen.”
“Daarom is een betere registratie van arbeidsmigranten noodzakelijk. Burgemeesters krijgen meer bevoegdheden om in te grijpen bij grove misstanden en leggen daar zoals gebruikelijk verantwoording af aan de gemeenteraad.”
Het CDA wil uitzendbureau’s strenger reguleren om misstanden met arbeidsmigranten en oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Ze stellen bindende afspraken en zelfs een sectoraal verbod op uitzendkrachten als stok achter de deur, en willen schijnconstructies met uitzendbureaus aanpakken. De partij legt de nadruk op fatsoenlijke behandeling van arbeidsmigranten en het creëren van een eerlijk speelveld voor werkgevers.
Het CDA wil de inzet van uitzendkrachten sterk verminderen en sectoren verplichten tot bindende afspraken over arbeidsvoorwaarden en innovaties. Als stok achter de deur wordt een sectoraal verbod op uitzendkrachten genoemd, om zo misstanden en uitbuiting via uitzendbureau’s te voorkomen.
“De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Stok achter de deur is een sectoraal verbod op uitzendkrachten.”
Het CDA benoemt expliciet de problematiek van schijnconstructies met uitzendbureaus, vooral in andere EU-landen, die leiden tot misstanden. Ze willen deze constructies aanpakken om uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan.
“Schijnconstructies met uitzendbureaus in andere EU-landen zorgen voor misstanden met arbeidsmigranten.”
D66 wil uitzendbureaus strenger reguleren om uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan en hun positie te verbeteren. De partij legt de nadruk op het nemen van verantwoordelijkheid door uitzendbureaus voor huisvesting en arbeidsvoorwaarden, betere handhaving en het beperken van het doorlenen van arbeidsmigranten. D66 baseert zich op de aanbevelingen van de commissie-Roemer, maar wil daarbovenop extra maatregelen nemen voor meer bescherming van arbeidsmigranten.
D66 wil dat uitzendbureaus meer verantwoordelijkheid nemen voor de huisvesting en arbeidsvoorwaarden van arbeidsmigranten en dat de overheid strenger handhaaft. Hiermee wil de partij uitbuiting en slechte leefomstandigheden tegengaan. Het beperken van het doorlenen van arbeidsmigranten is een belangrijk onderdeel van deze aanpak.
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij. We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
“De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten.”
FVD wil uitzendbureaus en schijnconstructies die leiden tot uitbuiting van buitenlandse chauffeurs en oneerlijke concurrentie in de transportsector streng aanpakken. Het programma richt zich specifiek op het beëindigen van malafide en illegale uitzendbureaus, met als doel eerlijke beloning en concurrentie te herstellen. De partij koppelt dit aan bredere eisen voor handhaving en kwaliteit in de sector.
FVD wil een einde maken aan de uitbuiting van buitenlandse chauffeurs en het gebruik van schimmige constructies en illegale uitzendbureaus in de transportsector. Dit wordt gezien als noodzakelijk om oneerlijke concurrentie en verdringing van Nederlandse werknemers tegen te gaan en de sector weer gezond te maken.
“We pakken onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aan, zodat de sector weer eerlijk en concurrerend wordt.”
“Onze chauffeurs en bedrijven hebben te maken met oneerlijke concurrentie van onderbetaalde buitenlandse chauffeurs die via schimmige constructies en malafide uitzendbureaus in Nederland werkzaam zijn.”
NSC wil uitzendbureaus strenger reguleren om misstanden en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Ze pleiten voor duidelijke regels, een harde aanpak van malafide uitzendconstructies, en beperken uitzendwerk tot tijdelijke situaties als piek en ziekte. In sectoren met aanhoudende misstanden kan zelfs een uitzendverbod worden ingesteld.
NSC vindt dat uitzendbureaus te vaak bijdragen aan slechte arbeidsomstandigheden en misbruik van arbeidsmigranten. Daarom willen ze duidelijke regels voor de sector, intensievere controles, en een harde aanpak van malafide constructies. In sectoren waar grove misstanden blijven bestaan, wordt een uitzendverbod overwogen.
“We willen duidelijke regels voor de uitzendsector en een harde aanpak van malafide uitzendconstructies. Met het wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) zetten we een belangrijke stap om dit te bereiken. Ook vinden we dat vanwege de grove misstanden een uitzendverbod moet komen in de vleessector. Ook de schoonmaak-, transport- en teeltsector vereisen aandacht om schendingen van arbeidswetten te voorkomen. Als in die sectoren de misstanden niet opgelost worden, zal ook daar een uitzendverbod gaan gelden.”
NSC wil dat uitzendwerk alleen nog wordt ingezet voor tijdelijke situaties zoals piek en ziekte, zodat vaste dienstverbanden weer de norm worden. Hiermee willen ze voorkomen dat uitzendbureaus structureel concurreren op arbeidsvoorwaarden en de positie van werknemers ondermijnen.
“Dit betekent dat normale dienstverbanden de norm worden. Uitzendarbeid is uitsluitend om ‘piekte en ziekte’ op te vangen en zelfstandigen krijgen duidelijkheid over de kaders waarbinnen zij kunnen ondernemen. De fiscale en sociale behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen wordt zo veel mogelijk gelijkgetrokken, zodat uitzendbureaus en zelfstandigen niet met werknemers concurreren op arbeidsvoorwaarden.”
Volt erkent de problemen rondom uitzendbureaus, met name de uitbuiting van arbeidsmigranten, en wil deze sector strenger reguleren. Hun belangrijkste voorstellen zijn verplichte certificering van uitzendbureaus en het beperken van het gebruik van intermediairs in sectoren met structurele misstanden. Volt legt de nadruk op structurele controle en het vergroten van de verantwoordelijkheid van feitelijke werkgevers.
Volt wil de wildgroei aan uitzendbureaus tegengaan door aanvullende, verplichte certificering in te voeren. Hiermee willen ze structurele controle waarborgen op processen als loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting, om uitbuiting van arbeidsmigranten te voorkomen. Dit standpunt adresseert direct het aan banden leggen van uitzendbureaus.
“In Nederland is er een wildgroei aan uitzendbureaus. Uitzendbureaus zijn helaas met regelmaat medeplichtig aan uitbuiting van arbeidsmigranten. We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld. Dit zorgt voor structurele controle in plaats van eenmalig bij de start.”
Volt wil dat in sectoren waar structureel misstanden voorkomen, arbeidsovereenkomsten alleen nog direct bij de werkgever mogen worden afgesloten. Hiermee wordt het gebruik van uitzendbureaus en andere intermediairs in deze sectoren sterk beperkt, zodat werkgevers direct verantwoordelijk zijn voor arbeidsomstandigheden en handhaving effectiever wordt.
“We pleiten ervoor dat vaste en tijdelijke arbeidsovereenkomsten, in sectoren waar structureel misstanden voorkomen, alleen nog maar direct bij een werkgever mogen worden afgesloten. Nu kunnen werkgevers via de Flexwet verantwoordelijkheid voor arbeidsomstandigheden afschuiven op intermediairs, die regelmatig buiten Nederland gevestigd zijn. Door deze maatregel wordt de verantwoordelijkheid duidelijker bij de feitelijke werkgever gelegd en worden handhaving en aansprakelijkheid effectiever.”
BBB wil de wildgroei van uitzendbureaus in de zorg beperken, vooral waar deze geen zorg verlenen maar wel grote winsten maken. Hun belangrijkste voorstel is om deze bureaus aan banden te leggen en het werken met vaste contracten in de zorg te stimuleren, zodat de zorg betaalbaar en toegankelijk blijft.
BBB ziet dat uitzendbureaus in de zorg vaak geen directe zorg verlenen, maar wel veel winst maken, wat de betaalbaarheid en continuïteit van zorg onder druk zet. Daarom wil BBB deze wildgroei aan banden leggen en het werken met vaste contracten stimuleren, zodat zorginstellingen minder afhankelijk worden van dure externe inhuur en de zorg toegankelijk blijft voor iedereen.
“Wildgroei uitzendbureaus in de zorg beperken. BBB wil een einde maken aan de wildgroei van uitzendbureaus die geen zorg verlenen, maar wel grote winsten maken. We stimuleren dat zorginstellingen weer meer met vaste contracten gaan werken, zodat de zorg betaalbaar en toegankelijk blijft.”
DENK wil uitwassen in de uitzendbranche tegengaan door een vergunningsysteem in te voeren, waarmee uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie worden aangepakt. Het programma richt zich op het bestrijden van misstanden en het beschermen van kwetsbare groepen, met als kern dat uitzendbureaus strenger gereguleerd moeten worden om misbruik te voorkomen.
DENK pleit voor het invoeren van een vergunningsysteem voor uitzendbureaus om uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie te bestrijden. Hiermee wil de partij misstanden in de sector aanpakken en zorgen voor betere bescherming van werknemers, vooral arbeidsmigranten die vaak slachtoffer zijn van malafide praktijken.
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
JA21 wil misstanden rondom arbeidsmigratie en uitzendbureaus hard aanpakken door strengere controle en handhaving, vooral gericht op malafide uitzendbureaus en uitbuiting. De partij pleit voor het invoeren van verhuurdersvergunningen en het aanpakken van overbewoning, met als doel de negatieve gevolgen van arbeidsmigratie voor woonwijken en sociale cohesie te beperken. Uitzendbureaus worden expliciet genoemd als onderdeel van het probleem van uitbuiting en woonmisstanden.
JA21 ziet malafide uitzendbureaus als een belangrijke oorzaak van uitbuiting en woonmisstanden onder arbeidsmigranten. De partij wil deze bureaus streng controleren en handhaven, onder andere door verhuurdersvergunningen in te voeren en huisvesting op het terrein van de werkgever te stimuleren. Dit moet uitbuiting tegengaan en de leefbaarheid in woonwijken beschermen.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma