GroenLinks-PvdA wil het aantal uitzendkrachten fors beperken en misstanden bij uitzendbureaus hard aanpakken. Ze pleiten voor een vergunningsplicht, het intrekken van vergunningen bij misstanden, het verbieden van bepaalde uitzendconstructies en het stimuleren van vaste dienstverbanden, vooral voor arbeidsmigranten. Uitzendbureaus die discrimineren of uitbuiten worden streng aangepakt en hun rol wordt in sectoren met veel misstanden geminimaliseerd.
GroenLinks-PvdA wil uitbuiting en misstanden door uitzendbureaus tegengaan met een vergunningsplicht en het intrekken van vergunningen bij overtredingen. Dit moet vooral arbeidsmigranten beschermen tegen slechte arbeidsomstandigheden en uitbuiting.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Vergunningen voor uitzendbureaus die discrimineren worden ingetrokken. Daarnaast hebben zij een meldingsplicht bij verzoeken die zij ontvangen om te discrimineren.”
De partij wil het structureel inzetten van uitzendkrachten voor vast werk tegengaan en pleit voor meer vaste contracten, vooral in sectoren met veel misstanden. Uitzendbureaus mogen niet langer als tussenpersoon fungeren waar dat niet strikt noodzakelijk is.
“We maken daarnaast een einde aan de praktijk waarbij werkgevers en uitzendbureaus werknemers voor vast werk onzekere contracten bieden.”
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau.”
“Arbeidsmigranten werken vaak op basis van een uitzendcontract, terwijl ze structureel werk doen. Om betere arbeidsomstandigheden te creëren en de vraag naar arbeidsmigranten te ontmoedigen, verhogen we het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten.”
Om misbruik te voorkomen, wil GroenLinks-PvdA bepaalde uitzendconstructies en het uitzenden in risicosectoren verbieden, met speciale aandacht voor arbeidsmigranten van buiten de EU en de vleessector.
“Maak een einde aan de doordetachering en het uitzenden van derdelanders... We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
“Bij derdelanders die niet via detachering hierheen komen, wordt de verblijfsvergunning voortaan door de daadwerkelijke werkgever aangevraagd en niet door het uitzendbureau.”
“Er komt een uitzendverbod in de vleessector.”
De VVD wil misstanden bij uitzendbureaus en schimmige constructies met arbeidsmigranten hard aanpakken. Ze pleiten voor strengere Europese samenwerking tegen malafide uitzendbureaus en stellen een uitzendverbod in het vooruitzicht voor sectoren waar arbeids- en leefomstandigheden ernstig tekortschieten. Betere registratie en meer bevoegdheden voor burgemeesters moeten fraude en uitbuiting tegengaan.
De VVD ziet het gebruik van schimmige uitzendbureaus, vooral voor arbeidsmigranten, als een groot probleem dat leidt tot uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden. Ze willen dat Nederland binnen Europa een leidende rol speelt in het tegengaan van deze praktijken en zijn bereid tot een uitzendverbod in sectoren waar geen verbetering optreedt. Betere registratie en meer lokale bevoegdheden moeten toezicht en handhaving versterken.
“We willen een einde maken aan het gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken. Wij willen dat Nederland binnen Europa een leidende rol speelt bij het aan banden leggen van deze schijnconstructies.”
“Als daar geen verbetering optreedt, zullen we voor de desbetreffende sectoren een uitzendverbod instellen.”
“Daarom is een betere registratie van arbeidsmigranten noodzakelijk. Burgemeesters krijgen meer bevoegdheden om in te grijpen bij grove misstanden en leggen daar zoals gebruikelijk verantwoording af aan de gemeenteraad.”
De VVD ziet ook een rol voor uitzendbureaus bij het actief matchen van werkzoekenden, zoals statushouders, aan vacatures in sectoren met personeelstekorten. Dit moet bijdragen aan een effectievere arbeidsmarkt en minder afhankelijkheid van uitkeringen.
“Professionele gegevens worden geanonimiseerd gedeeld met werkcentra en uitzendbureaus, zodat zij actief kunnen matchen op vacatures in tekortsectoren zoals zorg, bouw en techniek.”
Het CDA wil misstanden en schijnconstructies met uitzendbureaus hard aanpakken, vooral waar deze leiden tot uitbuiting van arbeidsmigranten. Ze pleiten voor strengere handhaving en het tegengaan van schijnconstructies, met als uiterste maatregel een sectoraal verbod op uitzendkrachten als bindende afspraken in sectoren niet werken.
Het CDA ziet dat uitzendbureaus, vooral via schijnconstructies in andere EU-landen, bijdragen aan misstanden en uitbuiting van arbeidsmigranten. Ze willen deze praktijken hard aanpakken om een eerlijk speelveld te creëren en fatsoenlijke behandeling van arbeidsmigranten te waarborgen.
“Schijnconstructies met uitzendbureaus in andere EU-landen zorgen voor misstanden met arbeidsmigranten.”
“De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Stok achter de deur is een sectoraal verbod op uitzendkrachten.”
Als sectoren niet voldoende verbeteren, wil het CDA een sectoraal verbod op uitzendkrachten kunnen invoeren. Dit wordt als stok achter de deur genoemd om sectoren te dwingen tot betere arbeidsvoorwaarden en het tegengaan van misstanden.
“Stok achter de deur is een sectoraal verbod op uitzendkrachten.”
De Partij voor de Dieren wil uitzendbureaus strenger reguleren om misstanden en uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan. Ze pleiten voor verplichte certificering van uitzendbureaus die arbeidsmigranten naar Nederland halen, gelijke arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten, en strengere handhaving bij overtredingen. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus worden beboet.
De PvdD wil dat uitzendbureaus die arbeidsmigranten naar Nederland halen verplicht gecertificeerd worden, om uitbuiting en misstanden te voorkomen. Bij overtredingen wordt de certificering ingetrokken en bedrijven die met niet-gecertificeerde bureaus werken krijgen een boete. Dit moet de positie van arbeidsmigranten beschermen en malafide praktijken tegengaan.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
De partij wil dat uitzendkrachten dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als vaste werknemers en dat het uitzendbeding, waarbij het contract bij ziekte stopt, wordt verboden. Uitzendcontracten mogen alleen nog voor piekperiodes worden gebruikt, om structureel misbruik van flexibele arbeid te voorkomen.
“Uitzendkrachten krijgen dezelfde arbeidsvoorwaarden als vaste werknemers en het uitzendbeding voor uitzendkrachten, waardoor bij ziekte het contract stopt, wordt verboden.”
“We beperken arbeidscontracten tot vaste en tijdelijke contracten voor regulier werk, uitzend-contracten voor piekperiodes, en zelfstandigen-contracten voor zzp’ers.”
De SP is zeer kritisch over uitzendbureaus en ziet ze als onderdeel van een verdienmodel dat leidt tot misstanden rond arbeidsmigratie, lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden. De partij wil een vergunningstelsel invoeren, malafide uitzendbureaus sluiten en het gebruik van uitzendkrachten voor structureel werk verbieden, met name in sectoren waar veel misstanden zijn.
De SP wil uitzendbureaus streng reguleren via een vergunningstelsel en de Arbeidsinspectie uitbreiden om misstanden zoals uitbuiting en slechte huisvesting aan te pakken. Malafide uitzendbureaus worden gesloten en beboet, waarbij boetes ten goede komen aan de slachtoffers.
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus. Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget.”
“We voeren het vergunningstelsel voor uitzendbureaus opnieuw in.”
De SP ziet uitzendbureaus als een belangrijke schakel in het verdienmodel van bedrijven die profiteren van goedkope arbeidsmigranten, wat leidt tot uitbuiting en slechte leefomstandigheden.
“Arbeidsmigratie is een verdienmodel van bedrijven met lage lonen en uitzendbureaus. De vele misstanden rondom lage beloningen, slechte werkomstandigheden en geen of vreselijke huisvesting zijn een teken van foute bedrijfsvoering.”
De ChristenUnie wil de uitzendsector strenger reguleren om misstanden en uitbuiting van kwetsbare werknemers, vooral arbeidsmigranten, tegen te gaan. Ze pleiten voor strenge controle op uitzendbureaus, het handhaven van een toelatingsstelsel, en het opleggen van een uitzendverbod aan sectoren die structureel misbruik maken van uitzendkrachten.
De ChristenUnie ziet dat het te makkelijk is om met uitzendbureaus geld te verdienen ten koste van kwetsbare werknemers, vaak arbeidsmigranten. Ze willen daarom strenge controle op de naleving van het nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche en stellen dat sectoren die geen verbetering laten zien, een uitzendverbod opgelegd krijgen. Dit moet uitbuiting en slechte woon- en werkomstandigheden tegengaan.
“Er wordt streng toegezien op de naleving van het nieuwe toelatingsstelsel voor de uitzendbranche. Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel wordt de uitzendsector eindelijk gereguleerd. Het is nu te makkelijk om met een uitzendbureau veel geld te verdienen ten koste van de werk- en woonsituatie van kwetsbare werknemers, vaak arbeidsmigranten.”
“Sectoren die geen verbetering laten zien in hoe ze met mensen omgaan (zoals de vleessector), krijgen een uitzendverbod opgelegd.”
NSC wil de rol van uitzendbureaus beperken tot het opvangen van piek en ziekte, en pleit voor strengere regels en handhaving in de uitzendsector. Ze willen misstanden aanpakken met een uitzendverbod in sectoren waar structurele overtredingen plaatsvinden, en streven naar gelijke behandeling van uitzendkrachten en werknemers om concurrentie op arbeidsvoorwaarden te voorkomen.
NSC vindt dat uitzendwerk alleen bedoeld moet zijn voor tijdelijke situaties zoals piek en ziekte, en niet als structurele vervanging van vaste banen. Dit moet de positie van werknemers versterken en concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegengaan.
“Uitzendarbeid is uitsluitend om ‘piekte en ziekte’ op te vangen en zelfstandigen krijgen duidelijkheid over de kaders waarbinnen zij kunnen ondernemen. De fiscale en sociale behandeling van werknemers, uitzendkrachten en zelfstandigen wordt zo veel mogelijk gelijkgetrokken, zodat uitzendbureaus en zelfstandigen niet met werknemers concurreren op arbeidsvoorwaarden.”
NSC wil duidelijke regels voor uitzendbureaus en een harde aanpak van malafide constructies. In sectoren met ernstige en aanhoudende misstanden, zoals de vleessector, pleiten ze voor een uitzendverbod, met mogelijke uitbreiding naar andere sectoren als problemen aanhouden.
“We willen duidelijke regels voor de uitzendsector en een harde aanpak van malafide uitzendconstructies. Met het wetsvoorstel toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) zetten we een belangrijke stap om dit te bereiken. Ook vinden we dat vanwege de grove misstanden een uitzendverbod moet komen in de vleessector. Ook de schoonmaak-, transport- en teeltsector vereisen aandacht om schendingen van arbeidswetten te voorkomen. Als in die sectoren de misstanden niet opgelost worden, zal ook daar een uitzendverbod gaan gelden.”
BIJ1 benoemt uitzendbureaus niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert wel het omzeilen van arbeidsrechten via wervingsbureaus en de positie van arbeidsmigranten. De partij wil dat werkgevers altijd het minimumloon betalen, ook als werknemers via grensoverschrijdende wervingsbureaus werken, om misbruik en uitbuiting tegen te gaan. BIJ1 richt zich op het versterken van arbeidsrechten en het voorkomen van constructies waarbij uitzendbureaus of vergelijkbare tussenpersonen worden ingezet om arbeidsvoorwaarden te ondermijnen.
BIJ1 wil voorkomen dat werkgevers via uitzend- of wervingsbureaus arbeidsrechten omzeilen, met name bij arbeidsmigranten. Het verplicht betalen van het minimumloon, ongeacht of werknemers via een bureau uit het buitenland komen, moet uitbuiting tegengaan en gelijke behandeling waarborgen.
“Werkgevers worden verplicht het minimumloon te betalen, ook als de arbeiders via een wervingsbureau over de grens werken. Zo voorkomen we het omzeilen van ons arbeidsrecht.”
D66 wil uitzendbureaus meer verantwoordelijkheid geven voor de eerlijke behandeling en huisvesting van arbeidsmigranten. Ze baseren hun beleid op de aanbevelingen van de commissie-Roemer en willen de handhaving versterken om misstanden en uitbuiting via uitzendbureaus tegen te gaan.
D66 ziet dat arbeidsmigranten te vaak via uitzendbureaus in slechte omstandigheden werken en wonen. Om uitbuiting te voorkomen, moeten uitzendbureaus (en bedrijven) verantwoordelijkheid nemen voor goede huisvesting en eerlijke arbeidsvoorwaarden. D66 wil daarnaast de handhaving verbeteren en het doorlenen van arbeidsmigranten beperken.
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij. We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
DENK wil misstanden in de uitzendbranche, zoals uitbuiting en discriminatie van arbeidsmigranten, stevig aanpakken. Hun belangrijkste voorstel is het invoeren van een vergunningsysteem voor uitzendbureaus om deze problemen te bestrijden. Hiermee beoogt DENK meer controle en bescherming voor kwetsbare werknemers.
DENK ziet uitbuiting en discriminatie van arbeidsmigranten als een groot probleem binnen de uitzendbranche. Door een vergunningsysteem in te voeren voor uitzendbureaus wil DENK deze misstanden tegengaan en zorgen voor meer toezicht en handhaving.
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningensysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
FVD wil een einde maken aan de uitbuiting van chauffeurs door onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aan te pakken. Hun belangrijkste concrete voorstel is het bestrijden van illegale uitzendbureaus in de transportsector om zo eerlijkheid en veiligheid te waarborgen.
FVD ziet uitzendbureaus, met name illegale varianten, als een bron van uitbuiting en oneerlijke concurrentie in de transportsector. Door streng op te treden tegen illegale uitzendbureaus wil de partij de sector eerlijker en veiliger maken voor chauffeurs en andere weggebruikers.
“We pakken onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aan, zodat de sector weer eerlijk en concurrerend wordt.”
JA21 wil malafide uitzendbureaus streng aanpakken als onderdeel van het bestrijden van woonmisstanden en uitbuiting, vooral onder arbeidsmigranten. Ze pleiten voor strengere controles en handhaving op uitzendbureaus, met als doel misstanden op de arbeidsmarkt en in de huisvesting van arbeidsmigranten te voorkomen. De partij ziet uitzendbureaus vooral als een risicofactor bij uitbuiting en overbewoning.
JA21 beschouwt malafide uitzendbureaus als een belangrijke oorzaak van woonmisstanden en uitbuiting onder arbeidsmigranten. Door strengere controles en handhaving willen ze deze misstanden tegengaan en de leefbaarheid in kwetsbare wijken beschermen. Dit beleid is gericht op het voorkomen van overbewoning, uitbuiting en het verbeteren van de positie van arbeidsmigranten.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
Volt erkent dat er in Nederland een wildgroei aan uitzendbureaus is, die regelmatig betrokken zijn bij de uitbuiting van arbeidsmigranten. Hun belangrijkste voorstel is om aanvullende verplichte certificering voor uitzendbureaus in te voeren, zodat structurele controle plaatsvindt op loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten. Volt wil hiermee misstanden tegengaan en de positie van arbeidsmigranten verbeteren.
Volt ziet uitzendbureaus als een bron van risico op uitbuiting van arbeidsmigranten en wil daarom strengere regulering. Door verplichte certificering en structurele controle op cruciale processen zoals loonbetaling en huisvesting, wil Volt misstanden voorkomen en de bescherming van arbeidsmigranten verbeteren.
“In Nederland is er een wildgroei aan uitzendbureaus. Uitzendbureaus zijn helaas met regelmaat medeplichtig aan uitbuiting van arbeidsmigranten. We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld. Dit zorgt voor structurele controle in plaats van eenmalig bij de start.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma