JA21 is tegen de krimp van Schiphol en andere luchthavens en pleit juist voor het behoud en de mogelijke uitbreiding van de luchtvaartcapaciteit, mits gecombineerd met technologische innovatie en verduurzaming. Ze willen commerciële vluchten op Lelystad Airport toestaan, regionale luchthavens versterken, en de vliegbelasting afschaffen. Hun visie is dat economische groei en internationale verbindingen via Schiphol essentieel zijn, waarbij milieuproblemen vooral via innovatie moeten worden opgelost.
JA21 verzet zich expliciet tegen het verkleinen van Schiphol en andere luchthavens, omdat zij luchtvaart zien als essentieel voor handel, werkgelegenheid en internationale verbindingen. In plaats van beperkende maatregelen zoals krimp of extra belastingen, willen ze inzetten op innovatie en technologische verduurzaming om milieuproblemen aan te pakken. Dit standpunt adresseert direct de discussie over uitbreiding versus krimp van Schiphol.
JA21 wil de luchtvaartcapaciteit uitbreiden door commerciële vluchten op Lelystad Airport mogelijk te maken en regionale luchthavens te versterken. Dit is een concreet voorstel om de druk op Schiphol te verlichten en de luchtvaartinfrastructuur in Nederland te vergroten.
In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, wil JA21 deze afschaffen en inzetten op innovatie (zoals schonere brandstoffen, efficiënter luchtruimgebruik, stillere vliegtuigen) om de milieubelasting te verminderen. Dit standpunt adresseert de manier waarop uitbreiding of behoud van Schiphol mogelijk kan zijn zonder extra milieuschade.
JA21 koppelt uitbreiding en behoud van Schiphol aan het moderniseren van het luchtruim, zodat er efficiënter gevlogen kan worden met minder uitstoot en hinder. Dit is een randvoorwaarde voor een toekomstbestendige luchtvaart en raakt direct aan de discussie over uitbreiding van capaciteit.
“Een modern en ordelijk luchtruim is cruciaal en daarom moet het Nederlandse luchtruim worden heringericht voor kortere, directe vliegroutes en flexibel civiel en militair gebruik.”
“Modernisering van het luchtruim met kortere, directe routes en flexibel gebruik voor civiele en militaire vluchten.”
GroenLinks-PvdA is tegen uitbreiding van Schiphol en wil het vliegverkeer juist laten krimpen vanwege milieu, gezondheid en leefbaarheid. Ze stellen concrete plafonds aan CO₂ en geluid, willen nachtvluchten en onnodige vluchten schrappen, en zien kansen voor woningbouw als het aantal vluchten daalt. De partij kiest voor strengere regels en betere bescherming van omwonenden, en investeert in alternatieven zoals internationale treinverbindingen.
GroenLinks-PvdA wil geen uitbreiding van Schiphol, maar juist een afname van het aantal vluchten om klimaatdoelen te halen en de leefomgeving te verbeteren. Ze voeren CO₂- en geluidsplafonds in, stoppen met nachtvluchten en schrappen vluchten waarvoor een trein alternatief bestaat.
“Krimp van het vliegverkeer. De luchtvaart moet verduurzamen. Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.”
“We stoppen met nachtvluchten en vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.”
“Lelystad Airport blijft dicht voor commerciële vluchten en onrendabele vliegvelden worden niet langer overeind gehouden.”
De partij wil de gezondheid en het welzijn van omwonenden en medewerkers van Schiphol centraal stellen. Ze stellen strengere normen voor geluid en brengen periodiek de gezondheidseffecten in kaart.
“Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen.”
“De gezondheidseffecten van Schiphol op omwonenden worden periodiek in kaart gebracht.”
“De omwonenden van Schiphol verdienen een betere gezondheid en minder overlast.”
GroenLinks-PvdA ziet kansen voor woningbouw op en rond Schiphol als het aantal vluchten afneemt, waarmee ze expliciet uitbreiding van de luchthaven afwijzen.
“We zien grote kansen: ... veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt”
De partij benadrukt dat Schiphol zich aan de wet moet houden en geen uitzonderingspositie mag hebben.
“Schiphol staat immers niet boven de wet. Zo krijgen omwonenden, medewerkers en betrokken partijen rondom de luchthavens juridische duidelijkheid.”
De Partij voor de Dieren is fel tegen elke uitbreiding van Schiphol en pleit juist voor een forse krimp van de luchthaven. Hun belangrijkste voorstellen zijn het halveren van Schiphol, het sluiten van regionale luchthavens, het niet openen van Lelystad Airport voor commerciële vluchten, en het centraal stellen van klimaat, leefomgeving en gezondheid boven de belangen van de luchtvaartsector. De partij ziet krimp van de luchtvaart als noodzakelijk om klimaatdoelen te halen en de leefomgeving te beschermen.
De PvdD wil expliciet geen uitbreiding van Schiphol, maar juist een sterke inkrimping. Dit wordt gemotiveerd door klimaatdoelen, leefomgeving, veiligheid en gezondheid van omwonenden. De partij wijst uitbreiding af en wil zelfs bestaande capaciteit fors verminderen.
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
“De luchtvaart krijgt een omvang die past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart.”
“De komende decennia bestaat de duurzame luchtvaart nog niet. Krimp is dus nodig om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid voor mens en dier te krijgen.”
De partij verzet zich tegen infrastructurele uitbreidingen zoals een vierde aanvliegroute en stelt de gezondheid en rechten van omwonenden centraal. Uitbreiding van Schiphol wordt ook op deze gronden afgewezen.
“De vierde aanvliegroute komt er niet.”
“De rechten van omwonenden van Schiphol worden gehandhaafd en de overheid stelt vanaf nu het belang van haar burgers, de leefomgeving en het klimaat boven het belang van de luchtvaartsector en luchthavens.”
De PvdD stelt dat de groeiwensen van de luchtvaartsector niet leidend mogen zijn; in plaats daarvan moeten klimaat, leefomgeving en gezondheid centraal staan. Dit betekent geen uitbreiding, maar juist beperking van Schiphol.
“In nieuwe luchtvaartverdragen die Nederland sluit, staan gezondheid, klimaat en veiligheid centraal, niet de groeiwensen van de luchtvaartsector.”
“Gezondheid van omwonenden en mensen die op of rondom luchthavens als Schiphol werken, moet centraal staan.”
De SGP is tegen uitbreiding van Schiphol en pleit juist voor een vermindering van het aantal vluchten, met bijzondere aandacht voor het terugdringen van nachtvluchten en het verplaatsen van privéjets naar Lelystad Airport. Op de lange termijn wil de SGP de mogelijkheid onderzoeken om Schiphol deels naar zee te verplaatsen, waarbij de vrijgekomen ruimte in de Randstad benut kan worden voor woningbouw en bedrijvigheid.
De SGP vindt dat Schiphol zijn maximale capaciteit heeft bereikt en dat het aantal vluchten eerder moet dalen dan stijgen, vooral om milieu- en geluidsproblemen te beperken. Uitbreiding van Schiphol wordt expliciet afgewezen; in plaats daarvan wordt ingezet op beperking van nachtvluchten en het verplaatsen van privéjets.
“Schiphol zit vol. Het aantal vluchten moet eerder omlaag dan omhoog, zeker in de nachtelijke uren. Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
“De geluidshinder voor omwonenden van Schiphol moet significant omlaag. Niet alleen door stillere vliegtuigen, maar ook door minder vluchten op bepaalde uren van de dag.”
De SGP wil plannen voor het verplaatsen van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee verder uitwerken en toetsen. Dit wordt gezien als een structurele oplossing voor ruimte- en milieuproblemen, waarbij de vrijgekomen gronden in de Randstad benut kunnen worden voor woningbouw en hoogwaardige bedrijvigheid.
“Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst. De vrijkomende gronden in de Randstad kunnen goed gebruikt worden voor woningbouw en vestiging van hoogwaardige bedrijvigheid.”
De SGP wil dat Schiphol en andere luchthavens op zondag gesloten zijn voor niet-noodzakelijke vluchten, vanuit religieus en maatschappelijk oogpunt.
“Schiphol (en andere luchthavens) worden op zondag gesloten voor niet noodzakelijke vluchten.”
Hoewel de SGP de internationale hubfunctie van Schiphol erkent en wil behouden, mag dit niet leiden tot uitbreiding van het aantal vluchten. De focus ligt op het beperken van goedkope vakantievluchten en het internaliseren van milieukosten.
“We blijven daarbij oog houden voor de hubfunctie van Schiphol, waar Nederlandse bedrijven van profiteren. Die mag niet ondermijnd worden.”
“De SGP zet in op het meenemen van milieukosten in ticketprijzen, minder goedkope vakantievluchten die economisch weinig toegevoegde waarde hebben en minder geluidsoverlast rond Schiphol.”
De ChristenUnie is uitgesproken tegen uitbreiding van Schiphol en pleit juist voor een drastische krimp van het aantal vluchten. Hun belangrijkste voorstellen zijn het beperken van het vliegverkeer, het instellen van een nachtsluiting, het invoeren van strengere milieunormen en het stimuleren van treinverkeer als alternatief voor korte vluchten. De partij stelt de gezondheid van omwonenden en het milieu centraal in haar visie op de toekomst van Schiphol.
De ChristenUnie wil het aantal vluchten op Schiphol fors verminderen om de rechtsbescherming van omwonenden te waarborgen en de stikstofuitstoot terug te dringen. Schiphol krijgt een nachtsluiting en wordt gebonden aan strikte normen voor CO2, NOx en andere schadelijke stoffen. Uitbreiding van Schiphol wordt hiermee expliciet afgewezen.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting. Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen.”
Als onderdeel van het beperken van de luchtvaartcapaciteit wordt Lelystad Airport niet geopend voor burgerluchtvaart, waarmee verdere uitbreiding van het Nederlandse luchtruim wordt tegengegaan.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
De ChristenUnie wil het vliegen binnen Europa ontmoedigen door het duurder te maken en treinverkeer aantrekkelijker te maken. Dit gebeurt via hogere belastingen op vliegen en het stimuleren van internationale treinverbindingen, zodat uitbreiding van Schiphol overbodig wordt.
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
“De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.”
FVD is uitgesproken vóór uitbreiding van Schiphol en de luchtvaartcapaciteit in Nederland. De partij wil Schiphol op korte termijn laten doorgroeien en op de lange termijn een geheel nieuwe luchthaven in de Noordzee bouwen, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft en de economische positie wordt versterkt. Ook pleit FVD voor het benutten en uitbreiden van regionale luchthavens.
FVD vindt Schiphol essentieel voor de economie en internationale positie van Nederland en wil daarom geen beperkingen op groei, maar juist uitbreiding totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee gerealiseerd is. Dit moet de bereikbaarheid en concurrentiepositie van Nederland waarborgen.
“Tot die tijd moet Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden.”
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
FVD wil op termijn een geheel nieuwe luchthaven in de Noordzee realiseren, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder extra belasting van de leefomgeving in de Randstad. Dit wordt gepresenteerd als structurele oplossing voor de groeiende vraag naar luchtvaart.
“Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast.”
Naast Schiphol wil FVD ook de capaciteit van regionale luchthavens vergroten en Lelystad openen, zodat de luchtvaartcapaciteit beter wordt verdeeld en regio’s profiteren van de economische voordelen.
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
De PVV is uitgesproken vóór de groei en uitbreiding van Schiphol. Zij zien Schiphol als essentieel voor de Nederlandse economie en internationale positie, en willen daarom geen beperkingen op de groei van de luchthaven. Daarnaast pleiten ze voor de snelle opening van Lelystad Airport als aanvullende maatregel.
De PVV beschouwt Schiphol als een cruciale motor voor het vestigingsklimaat, de economie en de internationale handelspositie van Nederland. Zij willen expliciet dat Schiphol verder kan groeien, zonder extra beperkingen, en koppelen dit aan een bredere visie waarin economische belangen zwaarder wegen dan milieubeperkingen.
Naast uitbreiding van Schiphol wil de PVV dat Lelystad Airport, dat al klaar ligt, zo snel mogelijk wordt geopend. Dit wordt gepresenteerd als een logische vervolgstap om de luchtvaartcapaciteit in Nederland te vergroten.
De VVD is uitgesproken vóór uitbreiding van Schiphol en wil het maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen laten groeien. De partij benadrukt het belang van Schiphol voor het vestigingsklimaat en de economie, en wil groei mogelijk maken met oog voor innovatie, geluids- en emissiereductie, en zonder nachtsluiting.
De VVD wil dat Schiphol weer kan groeien en haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen kan uitbreiden. Dit wordt gezien als essentieel voor het behoud van de hub-functie, het vestigingsklimaat en de economische groei van Nederland. Tegelijkertijd wordt gesteld dat groei gepaard moet gaan met innovaties die geluids- en emissieoverlast beperken, en dat de belangen van omwonenden moeten worden meegewogen.
“We kiezen ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien. Bij beslissingen over toekomstige groei moet de overheid oog hebben voor de belangen van omwonenden.”
“We willen de hub-functie van Schiphol beschermen. Dit is door de innoverende luchtvaartsector steeds beter mogelijk zonder dat omwonenden daar meer (geluids-)hinder van ondervinden. We zetten ons in voor emissie- en geluidsreductie, en kijken niet alleen maar naar het aantal vluchten. We blijven dus inzetten op innovaties.”
“Daarnaast blijven we ons er ook voor inspannen dat er geen nachtsluiting komt voor Schiphol.”
De VVD onderstreept het belang van Schiphol als internationaal knooppunt voor de Nederlandse economie en bereikbaarheid. Het betaalbaar en relevant houden van Schiphol wordt expliciet genoemd als randvoorwaarde voor economische groei en internationale concurrentiekracht.
“Dat onze bedrijven internationale gasten kunnen ontvangen omdat Schiphol een betaalbaar en relevant knooppunt blijft.”
BVNL ziet Schiphol als een essentiële economische pijler en staat positief tegenover uitbreiding, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt met aandacht voor duurzaamheid. Tegelijkertijd wil BVNL investeren in regionale luchthavens om de druk op Schiphol te verlichten en zo groei mogelijk te maken zonder overbelasting van de regio. De partij koppelt groei aan innovatie, zoals stillere en energiezuinige vliegtuigen.
BVNL beschouwt Schiphol als cruciaal voor de Nederlandse economie en wil ruimte bieden voor groei, zolang dit gepaard gaat met verduurzaming en innovatie. De partij adresseert hiermee het spanningsveld tussen economische belangen en milieuzorg, en kiest voor een balans door groei te koppelen aan technologische vooruitgang.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
Om de groei van Schiphol mogelijk te maken zonder negatieve gevolgen voor de omgeving, wil BVNL investeren in andere luchthavens zoals Lelystad, Rotterdam/The Hague, Eindhoven en Eelde. Dit spreidt de luchtvaartcapaciteit en vermindert de druk op Schiphol zelf.
D66 is kritisch over de uitbreiding van Schiphol en wil het aantal vluchten beperken om negatieve gevolgen voor klimaat en leefomgeving tegen te gaan. Ze pleiten voor strikte grenzen aan het aantal vluchten, strengere normen voor uitstoot en geluid, en een heroverweging van de rol van Schiphol als internationaal knooppunt. Uitbreiding van Schiphol wordt dus niet gesteund; in plaats daarvan kiest D66 voor verduurzaming en beperking.
D66 wil een duidelijke limiet stellen aan het aantal vluchten vanaf Schiphol om de impact op klimaat en leefomgeving te beperken. Ze vinden dat de huidige omvang van Schiphol niet vanzelfsprekend is en dat de toegevoegde waarde voor Nederland kritisch moet worden bekeken. Dit standpunt adresseert de groeiende zorgen over milieu, geluidsoverlast en de ongelijke verdeling van vliegbewegingen.
“Er komt een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat. We kijken kritisch naar de functie van Schiphol als spil in het wereldwijde luchtverkeer, op basis van de toegevoegde waarde voor Nederland. Een betere balans is nodig.”
Als onderdeel van het beperken van de luchtvaartcapaciteit kiest D66 er expliciet voor om Lelystad Airport niet te openen voor burgerluchtvaart. Dit voorkomt dat groei van Schiphol wordt gecompenseerd door uitbreiding elders.
“Lelystad Airport gaat niet open voor burgerluchtvaart.”
D66 wil de negatieve gevolgen van vliegen aanpakken door een progressieve vliegbelasting in te voeren, zodat veelvliegers meer betalen. Dit ontmoedigt overmatig vliegen en ondersteunt de beperking van Schiphol’s groei.
“Daarom komt er een eerlijke, effectieve en rechtvaardige vliegbelasting met verschillende belastingtarieven.”
DENK spreekt zich niet expliciet uit over de uitbreiding van Schiphol. Het programma richt zich op het betaalbaar en duurzaam houden van vliegen, het stimuleren van schoner vliegen, en het verminderen van overlast voor omwonenden, zonder concrete uitspraken over groei of krimp van Schiphol.
DENK wil vliegen betaalbaar houden voor Nederlanders en tegelijkertijd inzetten op verduurzaming van de luchtvaart. Er wordt gepleit voor investeringen in schonere technologieën en het verminderen van overlast, maar het programma bevat geen concrete voorstellen voor uitbreiding of inkrimping van Schiphol. De nadruk ligt op het balanceren van toegankelijkheid en duurzaamheid, niet op capaciteitsgroei.
“DENK wil een vliegbeleid dat duurzaamheid én toegankelijkheid in balans brengt. Dit doen wij door de volgende maatregelen voor te stellen: Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen. Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren. In de afspraken met de luchtvaartbranche wordt ook aandacht gegeven aan het verminderen van de overlast voor omwonenden.”
“Wij willen een strenge handhaving van goede arbeidsvoorwaarden voor de harde werkers op Schiphol.”
NSC is kritisch over uitbreiding van Schiphol en stelt het belang van omwonenden en milieu centraal. Ze willen geen groei van het aantal vluchten, maar juist een vermindering van geluidshinder en overlast, onder andere door beperking van nachtvluchten en strikte lokale normen. Schiphol mag zich alleen verder ontwikkelen binnen deze grenzen en moet meer inzetten op internationale treinverbindingen als alternatief voor korte vluchten.
NSC wil het vertrouwen van omwonenden herstellen door het aantal vluchten te beperken en geluidshinder fors terug te dringen. Uitbreiding van Schiphol in de zin van meer vluchten wordt dus expliciet afgewezen; groei mag alleen binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit.
“Het vertrouwen van omwonenden van Schiphol moet hersteld worden. Daarom houden we vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting. Er moet weer evenwicht komen tussen het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en de overlast die omwonenden ervaren. Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor trein- en luchtvaart.”
NSC wil het aantal korte afstandsvluchten vanaf Schiphol verminderen door te investeren in internationale treinverbindingen. Dit betekent dat uitbreiding van Schiphol als luchtvaartknooppunt voor korte vluchten wordt ontmoedigd.
“We zetten in op een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.”
NSC wijst uitbreiding van de luchtvaartcapaciteit via Lelystad Airport af, mede om nieuwe overlast voor andere omwonenden te voorkomen. Dit onderstreept hun restrictieve houding ten aanzien van groei van het vliegverkeer.
“Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
De SP is fel tegen uitbreiding van Schiphol en wil juist de hubfunctie van de luchthaven afbouwen om overlast en vervuiling te verminderen. Concrete voorstellen zijn het stopzetten van de groei, het sluiten van Lelystad Airport, het verbieden van nieuwe aanvliegroutes en het beperken van het aantal vluchten waar deze de gezondheid van omwonenden schaden. De partij kiest voor een krimp van de luchtvaart ten gunste van mens, milieu en leefbaarheid.
De SP wil Schiphol niet uitbreiden, maar juist inkrimpen door de hubfunctie af te bouwen en het aantal vluchten te beperken. Dit moet de overlast en vervuiling verminderen en de luchtvaart binnen de grenzen van mens en milieu houden. Nieuwe aanvliegroutes en uitbreiding van andere vliegvelden worden uitgesloten.
“We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden.”
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol.”
“Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.”
Volt is tegen uitbreiding van Schiphol en wil het aantal vluchten juist beperken tot maximaal 400.000 per jaar vanaf 2026. De partij pleit voor het sluiten van Lelystad Airport, een verbod op privévluchten en strengere milieumaatregelen voor de luchtvaart, met als doel duurzaamheid en het verminderen van overlast en uitstoot.
Volt wil Schiphol niet verder laten groeien, maar het aantal vluchten juist beperken om klimaatdoelen te halen en overlast te verminderen. Dit standpunt adresseert direct de discussie over uitbreiding van Schiphol en zet in op krimp in plaats van groei.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Volt wil verdere beperking van het vliegverkeer door privévluchten op Schiphol te verbieden en fossiele korteafstandsvluchten te schrappen. Dit is bedoeld om de milieu-impact van de luchtvaart verder te verkleinen.
BBB beschouwt Schiphol als een strategisch belangrijke luchthaven die essentieel is voor de Nederlandse economie en internationale positie. Uitbreiding of groei van Schiphol wordt niet expliciet genoemd als doel, maar het programma benadrukt het belang van Schiphol als internationale hub, het streven naar minder overlast en uitstoot, en investeringen in innovatie en schonere toestellen. BBB koppelt groei vooral aan innovatie en verduurzaming, zonder concrete voorstellen voor fysieke uitbreiding.
BBB ziet Schiphol als onmisbaar voor de economie en internationale verbindingen, maar koppelt eventuele groei aan innovatie en het verminderen van overlast en uitstoot. Er wordt niet gepleit voor fysieke uitbreiding, maar voor het behouden van de hubfunctie en het stimuleren van schonere luchtvaart.
“Luchthaven Schiphol is van strategisch belang voor Nederland. Als internationale hub, banenmotor en toegangspoort voor onze economie, is en blijft Schiphol onmisbaar.”
“Schiphol blijft een belangrijke internationale hub, waarbij het streven blijft naar minder overlast en uitstoot. Investeren in innovatie en schonere toestellen is van wezenlijk belang. KLM moet investeren in vlootvernieuwing en kunnen groeien.”
BIJ1 is fel tegen de uitbreiding van Schiphol en andere Nederlandse vliegvelden. Ze willen het aantal vliegbewegingen structureel verminderen, uitbreiding verbieden en inzetten op krimp van de luchtvaart, met als alternatief forse investeringen in het Europese spoornetwerk. Hun beleid richt zich op het tegengaan van klimaatverandering en het eerlijker belasten van de luchtvaartsector.
BIJ1 wil expliciet geen uitbreiding van Schiphol toestaan en streeft naar een structurele vermindering van het aantal vluchten. Dit beleid is gericht op het terugdringen van de klimaatimpact van de luchtvaart en het beëindigen van de uitzonderingspositie van de sector binnen het belastingstelsel.
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
Naast het verbod op uitbreiding van Schiphol, wil BIJ1 ook geen nieuwe aanvliegroute toestaan en pleit voor sluiting van andere luchthavens. Dit onderstreept hun inzet op het beperken van de luchtvaartcapaciteit in Nederland.
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
Het CDA koppelt de toekomst van Schiphol niet aan een expliciete uitbreiding of krimp, maar stelt dat de omvang van Schiphol moet worden bepaald door de beschikbare milieuruimte en gezondheidsruimte. Groei of krimp is dus geen doel op zich; het CDA wil heldere milieugrenzen vastleggen, te beginnen met een CO₂-plafond per luchthaven. Schiphol mag alleen groeien als dit binnen deze grenzen past en de luchtvaart verder verduurzaamt.
Het CDA vindt dat de economische waarde van Schiphol belangrijk is, maar dat deze in balans moet zijn met mens en milieu. Groei of krimp van Schiphol is geen doel op zich; de omvang wordt bepaald door strikte milieuruimte en gezondheidsruimte, met als eerste stap een CO₂-plafond per luchthaven. Hiermee wil het CDA voorkomen dat uitbreiding ten koste gaat van klimaat, geluid en stikstof.
“Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is. We zorgen dat deze milieuruimte en gezondheidsruimte helder worden gedefinieerd. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.”
“De economische waarde van de luchtvaart moet in harmonie komen met mens en milieu. De luchtvaart vervult een belangrijke rol in onze economie, maar moet ook verduurzamen qua CO₂-uitstoot, geluid en stikstof.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma