Volt is uitgesproken voor een forse uitbreiding van de Europese Unie en wil dat Nederland zich actief inzet om vóór 2035 maximaal tien nieuwe lidstaten toe te laten, mits aan strenge voorwaarden wordt voldaan. Ze pleiten voor institutionele hervormingen, een transitiefonds, stapsgewijze toetreding en versterkte rechtsstaatswaarborgen, met het oog op veiligheid, strategische belangen en het versterken van democratie en economie binnen de EU. Volt wil het toetredingsproces versnellen zonder de eisen te verlagen en noemt expliciet de hernieuwde toetreding van het Verenigd Koninkrijk en de verwelkoming van landen als Oekraïne.
Volt wil dat de EU zich voorbereidt op een grote uitbreidingsronde en Nederland daarin een voortrekkersrol laat spelen. Ze zien uitbreiding als strategisch noodzakelijk voor veiligheid, democratie en economische kracht, maar stellen duidelijke voorwaarden en willen institutionele aanpassingen en financiële ondersteuning voor een soepele integratie.
“De EU moet zich voorbereiden op een nieuwe uitbreidingsronde. Nederland en de EU moeten nú werk maken van de hervormingen die nodig zijn om vóór 2035 maximaal tien nieuwe lidstaten te kunnen verwelkomen.”
“Volt pleit daarom voor een heldere uitbreidingsstrategie inclusief duidelijke doelstellingen en tijdslijnen, met daarin in ieder geval: een Transitiefonds van 75 miljard euro, stapsgewijze toetreding, versterkte rechtsstaatswaarborgen en vroegtijdige betrokkenheid van kandidaat-lidstaten bij EU-instellingen.”
“Volt wil dat Nederland zich inzet voor de hernieuwde toetreding van het Verenigd Koninkrijk. Ook dient Nederland zich actief in te zetten voor een snelle uitbreiding van de EU. Dit uit oogpunt van veiligheid en om strategische redenen.”
“Het toetredingsproces moet sneller, maar zonder de eisen te verlagen. Daarom pleit Volt voor een stapsgewijs lidmaatschap: landen krijgen geleidelijk meer rechten naarmate ze meer voldoen aan de EU-regels. Alleen landen die de waarden van de EU steunen, kunnen kandidaat worden.”
“We beschermen onze gezamenlijke waarden in alle EU-lidstaten en we verwelkomen nieuwe lidstaten, zoals Oekraïne.”
Volt koppelt uitbreiding expliciet aan noodzakelijke hervormingen van EU-instellingen en het budget, om te voorkomen dat uitbreiding leidt tot bestuurlijke verlamming of financiële instabiliteit. Ze willen onder meer een toekomstbestendig budget, hervorming van landbouw- en cohesiebeleid, en afschaffing van het vetorecht.
“Dat vraagt om een toekomstbestendig budget, tijdige institutionele aanpassingen en een zachte landing voor zowel bestaande als nieuwe lidstaten.”
“De EU zelf moet sneller hervormen, met name op het gebied van de landbouw en de regionale steun (het ‘cohesiebeleid’). Een speciaal B-lidmaatschap is geen oplossing voor deze problemen.”
“We schaffen het vetorecht af, zodat nationale leiders hun eigenbelang niet meer boven het belang van ons allemaal kunnen stellen.”
Volt benadrukt dat alleen landen die de waarden van de EU steunen en voldoen aan rechtsstatelijke eisen in aanmerking komen voor toetreding. Ze willen versterkte rechtsstaatswaarborgen en een mensenrechtentoets op alle nieuwe beleidsmaatregelen.
“Alleen landen die de waarden van de EU steunen, kunnen kandidaat worden.”
“Versterkte rechtsstaatswaarborgen en vroegtijdige betrokkenheid van kandidaat-lidstaten bij EU-instellingen.”
“We voeren de mensenrechtentoets uit op alle nieuwe beleidsmaatregelen, ook op het gebied van economie en buitenlandse zaken.”
GroenLinks-PvdA steunt uitbreiding van de Europese Unie, mits kandidaat-lidstaten voldoen aan strikte voorwaarden op het gebied van mensenrechten, democratie en rechtsstaat. Ze zijn positief over toetreding van Oekraïne, Moldavië en Westelijke Balkanlanden, maar pleiten voor een gefaseerde aanpak en consequente sancties bij achteruitgang. De partij benadrukt dat uitbreiding alleen mogelijk is binnen een Unie die haar fundamentele waarden beschermt en versterkt.
GroenLinks-PvdA vindt dat uitbreiding van de EU alleen kan als kandidaat-lidstaten voldoen aan hoge standaarden op het gebied van mensenrechten, democratie en rechtsstaat. Ze willen dat landen die deze waarden ondermijnen, consequenties ondervinden, en dat toetreding gefaseerd kan plaatsvinden.
“Kandidaat-lidstaten moeten voor toetreding voldoen aan de gebruikelijke voorwaarden, in het bijzonder op het gebied van mensenrechten, democratie en rechtsstaat, en het Europese buitenlandbeleid.”
“We staan positief tegenover de mogelijkheid dat kandidaat-lidstaten gefaseerd toetreden. Kandidaat-lidstaten die een stap terugzetten in de bescherming van democratie, rechtsstaat, mensenrechten en buitenlandbeleid, zoals Servië en Georgië, moeten daarvan de consequenties ondervinden.”
De partij spreekt expliciet steun uit voor het EU-lidmaatschap van Oekraïne en Moldavië, en wil een realistisch perspectief bieden aan landen op de Westelijke Balkan. Tegelijkertijd blijven onderhandelingen met Turkije bevroren.
“De toekomst van Oekraïne en Moldavië ligt in de EU. De landen op de Westelijke Balkan moeten een realistisch uitzicht hebben op lidmaatschap. Onderhandelingen met het Turkije van Erdogan blijven bevroren.”
GroenLinks-PvdA wil dat het makkelijker wordt om het stemrecht van lidstaten op te schorten en subsidies te bevriezen als zij de democratische rechtsstaat ondermijnen, en steunt dergelijke stappen tegen landen als Hongarije.
“Het moet makkelijker worden om het stemrecht van lidstaten op te schorten en subsidies te bevriezen. We steunen zulke stappen tegen het Hongarije van Orbán.”
De partij staat open voor gefaseerde toetreding en wil kandidaat-lidstaten ondersteunen bij het voldoen aan de voorwaarden, onder andere via het EU-Nabuurschapsbeleid en nationale middelen.
“We helpen kandidaat-lidstaten daaraan te voldoen via een sterker EU-Nabuurschapsbeleid en met nationale middelen zoals het MATRA-fonds.”
BVNL is kritisch over verdere uitbreiding van de Europese Unie en pleit voor het behoud van nationale soevereiniteit. De partij wil dat Nederland meer zeggenschap krijgt binnen de EU en is tegen overdracht van extra bevoegdheden aan Brussel. Concrete voorstellen zijn het houden van een bindend referendum over het EU-lidmaatschap en het stoppen van verdere soevereiniteitsoverdracht.
BVNL ziet uitbreiding van de EU als een risico voor de Nederlandse soevereiniteit en wil daarom geen verdere overdracht van bevoegdheden. De partij stelt dat economische samenwerking prima is, maar politieke integratie en uitbreiding moeten worden gestopt tenzij Nederland meer zeggenschap krijgt.
BVNL wil dat de Nederlandse bevolking zich via een bindend referendum kan uitspreken over het EU-lidmaatschap, mede als reactie op mogelijke verdere uitbreiding van de Unie.
“Een bindend referendum over het EU-lidmaatschap.”
De partij stelt dat als Nederland niet meer zeggenschap krijgt over belangrijke beleidsterreinen, het EU-lidmaatschap moet worden heroverwogen ten gunste van een losser samenwerkingsverband.
“Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.”
D66 steunt uitbreiding van de Europese Unie, met name door een snellere toetreding van Oekraïne. De partij ziet uitbreiding als een manier om de EU te versterken en haar waarden van vrijheid en democratie uit te dragen, maar koppelt dit aan de eis dat nieuwe lidstaten de Unie daadwerkelijk versterken en niet verlammen. D66 verbindt uitbreiding aan diepgaande Europese integratie en het beschermen van democratische rechtsstaat binnen de Unie.
D66 pleit expliciet voor een versnelde toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie, als steun voor het land in zijn strijd voor vrijheid en democratie. Dit wordt gezien als een strategische keuze om de EU te versterken en haar waarden uit te dragen in een instabiele wereld.
“D66 steunt een snellere toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie. Zo geven we het land dat vecht voor haar en onze vrijheid en democratie uitzicht op een Europese toekomst.”
D66 benadrukt dat uitbreiding alleen wenselijk is als nieuwe lidstaten de EU daadwerkelijk versterken en niet verlammen. De partij koppelt uitbreiding aan het functioneren en de besluitvaardigheid van de Unie, en pleit voor hervormingen zoals het afschaffen van het vetorecht.
“Een EU waarin landen de Unie versterken, niet verlammen.”
D66 verbindt uitbreiding van de EU aan verdere federalisering en bescherming van de democratische rechtsstaat. Nieuwe lidstaten moeten voldoen aan strenge eisen op het gebied van democratie en rechtsstaat, en landen die deze waarden schenden, moeten rechten binnen de Unie verliezen.
“D66 is voorstander van diepgaande Europese integratie, en steunt de verdere federalisering van de EU.”
“Iedereen in Europa moet in vrijheid kunnen leven. Een regering die de democratische rechtsstaat of de vrijheid en gelijkheid van mensen niet respecteert, zoals de regering-Orbán in Hongarije, verliest stemrecht en recht op Europees geld.”
BBB is zeer kritisch over uitbreiding van de Europese Unie en pleit voor een moratorium: er mogen geen nieuwe lidstaten toetreden voordat de EU is hervormd en bestaande problemen zijn opgelost. Uitbreiding is pas mogelijk na strikte toetsing aan de Kopenhagen Criteria, beperking van het vrije verkeer van personen en het afschaffen van automatische toetreding tot de eurozone.
BBB wil een pauze op de uitbreiding van de EU en stelt strenge voorwaarden voordat nieuwe landen mogen toetreden. De partij vindt dat eerst de EU intern hervormd moet worden en dat uitbreiding pas daarna weer aan de orde is, met extra eisen rond migratie en de euro. Dit standpunt adresseert zorgen over bestuurbaarheid, migratie en financiële stabiliteit binnen de EU.
“Uitbreidingsmoratorium. Kritische blik op uitbreiding: pas op de plaats met toelating nieuwe leden. Lidmaatschap van de EU komt pas in zicht na volledige en strikte toetsing aan alle voorwaarden van de zogeheten Kopenhagen Criteria. Eerst moeten we de EU hervormen en pas daarna kunnen we weer uitbreiden. Bovendien komt er geen uitbreiding van de EU voordat het vrije verkeer van personen aan banden gelegd is en de automatische mogelijkheid om onderdeel van de EMU te worden vervalt.”
“Eerst orde op zaken stellen in Brussel, dan pas praten over uitbreiding en verdere integratie.”
BBB stelt dat nieuw EU-lidmaatschap nooit automatisch recht geeft op toetreding tot de eurozone. De partij wil dat de strikte voorwaarden voor deelname aan de euro niet alleen formeel worden nageleefd, maar ook daadwerkelijk worden gehandhaafd door alle lidstaten.
“EU-lidmaatschap geeft nooit automatisch recht op het voeren van de euro als munteenheid. Daarvoor moet niet alleen aan de betreffende voorwaarden voor deelname aan de euro worden voldaan, maar deze moeten ook door alle leden strikt worden nageleefd.”
De ChristenUnie is zeer kritisch over uitbreiding van de Europese Unie en stelt strenge voorwaarden aan toetreding van nieuwe landen. Toetreding is alleen mogelijk als landen voldoen aan hoge eisen op het gebied van rechtsstaat, democratie, mensenrechten en economische aansluiting; toetredingsonderhandelingen met Turkije worden gestaakt. De partij pleit voor alternatieve samenwerkingsvormen als landen niet aan de criteria voldoen.
De ChristenUnie vindt dat uitbreiding van de EU alleen mogelijk is als nieuwe landen voldoen aan strikte eisen op het gebied van rechtsstaat, democratie, mensenrechten en economische stabiliteit. Als landen hier niet aan voldoen, moet de EU helder zijn en alternatieven zoeken. Dit standpunt is bedoeld om de kwaliteit en samenhang van de Unie te waarborgen en ongewenste politieke of economische instabiliteit te voorkomen.
“Nieuwe landen die toetreden tot de Europese Unie voldoen aan de eisen die bij onze waardengemeenschap horen. Daarbij heeft de ChristenUnie in het bijzonder oog voor de criteria voor de rechtsstaat, democratie en het borgen van mensenrechten. Ook moet een land op economisch niveau geloofwaardig kunnen aansluiten. Als op basis van die criteria toetreding in de nabije toekomst niet in de rede ligt, is de Europese Unie daar helder over en zoekt ze naar andere betekenisvolle vormen van samenwerking.”
De ChristenUnie is expliciet tegen verdere toetreding van Turkije tot de EU en wil de onderhandelingen hierover beëindigen. Dit standpunt is gebaseerd op het oordeel dat Turkije niet voldoet aan de gestelde criteria en dat verdere onderhandelingen zinloos zijn.
“De toetredingsonderhandelingen met Turkije worden gestaakt.”
De ChristenUnie wil dat nieuwe EU-lidstaten niet automatisch verplicht worden toe te treden tot de eurozone. Dit voorkomt dat landen die politiek wel kunnen toetreden, maar economisch niet passen, in een te strak monetair keurslijf worden gedwongen.
“De ChristenUnie wil het automatisme dat landen die toetreden tot de EU automatisch ook toetreden tot de Europese Monetaire Unie (EMU) loslaten. Zo voorkomen we dat landen die toetreden tot de politieke unie maar niet binnen de monetaire unie passen in een te strak keurslijf gedwongen worden.”
DENK is in principe voorstander van uitbreiding van de Europese Unie, mits landen voldoen aan strikte voorwaarden op het gebied van democratie en rechtsstaat. De partij pleit concreet voor het hervatten van toetredingsonderhandelingen met Turkije en voor actieve inzet op het EU-lidmaatschap van Bosnië en Herzegovina, waarbij Nederland een diplomatieke voortrekkersrol moet nemen.
DENK vindt dat Nederland zich moet inspannen om de onderhandelingen over toetreding van Turkije tot de EU te hervatten. Dit wordt gemotiveerd door het belang van goede relaties met landen waar veel Nederlanders wortels hebben en het bevorderen van diplomatieke en economische banden.
“Nederland spant zich in voor het hervatten van de onderhandelingen over de toetreding van Turkije tot de EU.”
DENK wil dat Nederland zich actief inzet voor het EU-lidmaatschap van Bosnië en Herzegovina, mede vanwege de bijzondere historische verantwoordelijkheid van Nederland richting dit land. Dit wordt gezien als een bijdrage aan stabiliteit en erkenning van het verleden.
“Nederland gaat zich proactief inzetten voor lidmaatschap van Bosnië binnen de EU en andere internationale fora.”
DENK koppelt uitbreiding van de EU aan strikte eisen op het gebied van democratie en rechtsstaat. De partij wil dat landen alleen kunnen toetreden als zij zich houden aan de afspraken en dat er streng wordt gehandhaafd op deze waarden.
“Wij zijn voor een hervorming van de EU waarbij het democratische gehalte van de EU wordt vergroot en er op het gebied van de rechtsstaat strenger gehandhaafd wordt op de vraag of landen binnen de EU zich gedragen conform de afspraken.”
NSC staat kritisch tegenover uitbreiding van de Europese Unie en stelt strenge voorwaarden aan toetreding van nieuwe landen. Uitbreiding is alleen mogelijk als landen volledig voldoen aan de Kopenhagen-criteria, zonder concessies, en toetreding moet via een correctief referendum door het Nederlandse parlement kunnen worden getoetst. Het toetredingsproces van Turkije blijft bevroren en wordt niet hervat.
NSC accepteert uitbreiding van de EU alleen als landen strikt voldoen aan de Kopenhagen-criteria (democratie, rechtsstaat, geen corruptie) en wil geen concessies doen op deze eisen. Daarnaast moet het Nederlandse parlement via een correctief referendum kunnen beslissen over toetreding van nieuwe landen. Hiermee wil NSC de kwaliteit van de EU waarborgen en de nationale democratische controle versterken.
“Uitbreiding van de EU is op termijn mogelijk, maar we doen geen concessies aan de toepassing van de Kopenhagen-criteria (waarborgen op het gebied van democratie, rechtsstaat en geen corruptie). Mocht een land willen toetreden, dan moet het besluit van het parlement onderwerp kunnen worden van een correctief referendum.”
“Het toetredingsproces van Turkije is terecht bevroren en wordt niet opnieuw opgestart.”
NSC wil dat bij toetreding van nieuwe EU-lidstaten de instroom van arbeidsmigranten uit deze landen sterk wordt beperkt en gereguleerd. Dit standpunt is bedoeld om de impact van uitbreiding op de Nederlandse arbeidsmarkt en samenleving te beheersen.
“Als landen toetreden tot de Europese Unie dan moet de instroom van nieuwe groepen arbeidsmigranten uit deze landen sterk beperkt en gereguleerd worden.”
De VVD is zeer kritisch over uitbreiding van de Europese Unie en stelt strenge voorwaarden aan nieuwe lidstaten. Uitbreiding is alleen mogelijk als landen volledig voldoen aan de Kopenhagen-criteria en hervormingen doorvoeren, waarbij landen die de regels ondermijnen of van "twee walletjes eten" worden uitgesloten. Turkije wordt expliciet uitgesloten van EU-lidmaatschap zolang het niet aan de eisen voldoet.
De VVD accepteert uitbreiding van de EU alleen als kandidaat-lidstaten volledig voldoen aan de bestaande criteria en hervormingen doorvoeren om de slagvaardigheid en betaalbaarheid van de Unie te waarborgen. Landen die sancties ondermijnen of niet aan de eisen voldoen, worden uitgesloten of krijgen gevolgen voor hun toetredingsproces.
“De VVD zal het nooit accepteren dat landen zoals Servië van twee walletjes eten, of dat een oogje wordt dichtgeknepen voor de Kopenhagen-criteria. De uitbreiding van de EU zal gepaard moeten gaan met hervormingen om slagvaardig en betaalbaar te blijven. Kandidaat-lidstaten, in de Westelijke Balkan en Oekraïne, houden zicht op EU-lidmaatschap en worden beoordeeld op de geboekte resultaten.”
“Als kandidaat-lidstaten als Servië sancties ondermijnen, moet dat gevolgen hebben voor hun toetredingsproces.”
De VVD sluit Turkije expliciet uit van EU-lidmaatschap zolang het land niet voldoet aan de gestelde eisen.
“Turkije zal geen lid van de EU worden zolang het land niet voldoet aan de”
JA21 is zeer kritisch over uitbreiding van de Europese Unie en wil dat de EU uiterst terughoudend is met het toelaten van nieuwe lidstaten. Ze pleiten voor strikte toepassing van de Kopenhagen-criteria, behoud van het vetorecht en expliciete raadpleging van de bevolking bij toetredingsprocessen. JA21 is daarnaast principieel tegen EU-lidmaatschap voor Turkije.
JA21 vindt dat de EU zeer terughoudend moet zijn met uitbreiding en stelt strenge voorwaarden aan het toelaten van nieuwe lidstaten. Ze willen dat toetreding alleen mogelijk is bij strikte naleving van de Kopenhagen-criteria en dat de bevolking van de EU hierbij centraal wordt geraadpleegd. Het vetorecht van lidstaten moet behouden blijven en Nederland moet dit actief inzetten.
“Daarnaast moet de EU uiterst terughoudend zijn met het toelaten van nieuwe lidstaten. Strikte toepassing van de Kopenhagen-criteria blijft noodzakelijk en raadpleging van de EU-bevolking moet centraal staan in toetredingsprocessen. Het vetorecht in de Raad blijft daarbij onaangetast en Nederland moet niet schuwen dit instrument in te zetten.”
JA21 is expliciet tegen het EU-lidmaatschap van Turkije en noemt dit als concreet standpunt in hun programma.
“Geen EU-lidmaatschap voor Turkije.”
De PVV is fel tegen elke verdere uitbreiding van de Europese Unie en wil alle lopende toetredingsonderhandelingen met kandidaat-lidstaten direct en definitief beëindigen. De partij ziet uitbreiding als een bedreiging voor de Nederlandse soevereiniteit en wil daarom het Nederlandse vetorecht inzetten om uitbreiding te blokkeren. Concrete voorstellen zijn het stopzetten van onderhandelingen met landen als Turkije en het consequent inzetten van het veto tegen EU-uitbreiding.
De PVV beschouwt uitbreiding van de Europese Unie als ongewenst en schadelijk voor de Nederlandse soevereiniteit. De partij wil daarom niet alleen toekomstige uitbreidingen blokkeren, maar ook lopende toetredingsonderhandelingen direct en definitief stopzetten. Dit standpunt wordt onderbouwd door het inzetten van het Nederlandse vetorecht en het expliciet noemen van landen als Turkije.
De SGP is zeer kritisch over uitbreiding van de Europese Unie en stelt strenge voorwaarden aan het toelaten van nieuwe lidstaten. De partij wil dat toetreding alleen mogelijk is als strikt wordt voldaan aan rechtstatelijke en financiële eisen, en is expliciet tegen toetreding van Turkije. Uitbreiding mag volgens de SGP niet ten koste gaan van de draagkracht en soevereiniteit van de EU en haar lidstaten.
De SGP vindt dat uitbreiding van de EU alleen mogelijk is als nieuwe lidstaten strikt voldoen aan bestaande criteria en de draagkracht van de Unie niet wordt overschreden. Nederland mag hier volgens de partij geen concessies aan doen, om de stabiliteit, soevereiniteit en christelijke waarden van de EU te waarborgen.
“Het toelaten van nieuwe lidstaten wordt scherp getoetst aan de rechtstatelijke eisen (Kopenhagencriteria), de financiële eisen en de draagkracht van de EU. Nederland doet hier geen concessies aan.”
De SGP is expliciet tegen toetreding van Turkije tot de EU en wil dat de onderhandelingen hierover direct worden beëindigd. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over rechtstatelijkheid, cultuurverschillen en de draagkracht van de Unie.
“De onderhandelingen met Turkije over EU-toetreding worden afgebroken.”
Het CDA is terughoudend over uitbreiding van de Europese Unie en stelt strenge voorwaarden aan nieuwe lidstaten. Uitbreiding is alleen mogelijk als landen volledig voldoen aan eisen op het gebied van democratie, rechtsstaat en burgerschap; de partij benadrukt het belang van kritische toetsing en handhaving van EU-waarden.
Het CDA accepteert uitbreiding van de EU uitsluitend als kandidaat-lidstaten aantoonbaar voldoen aan strikte eisen op het gebied van democratie, rechtsstaat en burgerschap. Dit standpunt is bedoeld om de kernwaarden van de Unie te beschermen en te voorkomen dat landen toetreden die deze waarden ondermijnen.
“Landen die lid willen worden van de EU zullen aan onze voorwaarden van democratie, rechtsstaat en burgerschap moeten voldoen.”
Forum voor Democratie (FVD) is fel tegen elke verdere uitbreiding van de Europese Unie en wijst uitbreiding expliciet af zolang Nederland nog lid is. Het programma pleit voor een onmiddellijke stop op soevereiniteitsoverdracht aan Brussel en benadrukt dat Nederland uit de EU moet stappen om verdere uitbreiding en centralisatie te voorkomen.
FVD verzet zich principieel tegen uitbreiding van de Europese Unie, omdat dit volgens hen leidt tot meer centralisatie, verlies van nationale zeggenschap en ondermijning van de Nederlandse soevereiniteit. Zolang Nederland nog lid is, accepteert FVD geen enkele nieuwe overdracht van bevoegdheden of uitbreiding van de EU.
“Zolang Nederland nog lid is van de EU, accepteren we geen enkele nieuwe overdracht van bevoegdheden naar Brussel.”
De SP is zeer terughoudend over uitbreiding van de Europese Unie en ziet de snelle groei van het aantal lidstaten als een oorzaak van instabiliteit en bestuurlijke problemen. Nieuwe toetredingen moeten aan strenge eisen voldoen en mogen alleen plaatsvinden na goedkeuring via een referendum onder de bevolking. De partij wil geen versoepeling van de toetredingscriteria en benadrukt het belang van democratische zeggenschap bij uitbreiding.
De SP vindt dat de snelle uitbreiding van de EU heeft geleid tot instabiliteit en bestuurlijke problemen. Daarom wil de partij dat uitbreiding alleen mogelijk is onder strikte voorwaarden, zonder versoepeling van de bestaande toetredingscriteria, en met directe inspraak van de bevolking via een referendum. Dit standpunt adresseert het probleem van een te grote, moeilijk bestuurbare Unie en waarborgt democratische legitimiteit bij toekomstige uitbreidingen.
“De snelle groei van het aantal lidstaten heeft gezorgd voor een instabiele en moeilijk bestuurbare Europese Unie. Daarom is de SP zeer terughoudend met uitbreiding van de EU. De eisen voor nieuwe lidstaten (Kopenhagencriteria) worden niet versoepeld. Daarnaast moet een uitbreiding met nieuwe lidstaten in een referendum aan de bevolking worden voorgelegd.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma