50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid waarbij tijdelijke verblijfsvergunningen voor arbeids- en studiemigranten beperkt worden, met uitzondering voor de zorgsector. Ze willen de procedures stroomlijnen, de instroom beperken en zorgen dat tijdelijke migranten bij vertrek hun opgebouwde rechten afkopen.
50PLUS wil het aantal tijdelijke verblijfsvergunningen voor arbeids- en studiemigranten beperken om overbelasting van systemen te voorkomen. Alleen voor de zorgsector wordt een uitzondering gemaakt vanwege personeelstekorten. Werkgevers en onderwijsinstellingen krijgen meer verantwoordelijkheid voor deze migranten.
“Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
50PLUS wil toelatingsprocedures voor tijdelijke verblijfsvergunningen stroomlijnen en beroepsprocedures wettelijk beperken, zodat sneller duidelijkheid ontstaat en misbruik wordt tegengegaan.
Arbeids- en studiemigranten met een tijdelijke verblijfsvergunning bouwen tijdens hun verblijf AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht, om administratieve lasten en onvindbare rechthebbenden te voorkomen.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van tijdelijke verblijfsvergunningen voor arbeidsmigranten en asielzoekers strikter reguleren en misbruik tegengaan, terwijl ze tegelijkertijd integratie en bescherming voor vluchtelingen willen verbeteren. Ze pleiten voor het beperken van tijdelijke arbeidsmigratie tot echte vakkrachten, het afschaffen van de tewerkstellingsvergunning voor asielzoekers met perspectief op verblijf, en het aanscherpen van de procedures rond arbeidsmigratie van buiten de EU. Hun visie is gericht op humane opvang, snelle integratie en het voorkomen van uitbuiting en onzekerheid.
GroenLinks-PvdA wil tijdelijke verblijfsvergunningen voor arbeidsmigranten alleen inzetten waar dit noodzakelijk is voor de economie, en misbruik en uitbuiting tegengaan. Ze willen de kennismigrantenregeling aanscherpen en de verblijfsvergunning voortaan door de daadwerkelijke werkgever laten aanvragen, niet door uitzendbureaus.
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Bij derdelanders die niet via detachering hierheen komen, wordt de verblijfsvergunning voortaan door de daadwerkelijke werkgever aangevraagd en niet door het uitzendbureau.”
Voor asielzoekers met uitzicht op een verblijfsstatus wil GroenLinks-PvdA de toegang tot de arbeidsmarkt versnellen door de noodzaak van een tewerkstellingsvergunning te schrappen, vergelijkbaar met de regeling voor Oekraïense vluchtelingen.
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
“Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
GroenLinks-PvdA wil de tijdelijke verblijfsstatus van Oekraïense vluchtelingen verlengen en tegelijkertijd werken aan een structurele, permanente oplossing met toekomstperspectief in Nederland.
“We verlengen hun speciale status en werken tegelijkertijd, ruim drie jaar na het begin van de grootschalige Russische invasie, aan een permanentere oplossing met toekomstperspectief in Nederland.”
NSC wil tijdelijke verblijfsvergunningen vooral beperken tot situaties van tijdelijke bescherming, met nadruk op terugkeer zodra mogelijk. Ze stellen een tweestatusstelsel voor waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen met een duurzaam recht op verblijf en mensen die slechts tijdelijk bescherming nodig hebben, en verbinden hieraan strengere voorwaarden en beperkingen.
NSC wil het tweestatusstelsel opnieuw invoeren, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden (met een duurzame verblijfsvergunning) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld (met een tijdelijke verblijfsvergunning). Voor deze laatste groep is de opvang en het verblijf expliciet tijdelijk, met nadruk op terugkeer zodra dat kan. Dit moet het asielstelsel beheersbaarder maken en misbruik tegengaan.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC koppelt het recht op een tijdelijke verblijfsvergunning aan strikte voorwaarden, waaronder meewerken aan terugkeer en het niet plegen van (huiselijk) geweld. Niet voldoen aan deze voorwaarden kan leiden tot intrekking van de vergunning.
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar. Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
Voor asielzoekers met weinig kans op asiel en voor overlastgevers voorziet NSC in een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer in plaats van integratie of langdurig verblijf.
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
Voor vreemdelingen met een tijdelijke verblijfsvergunning (subsidiair beschermden) worden strenge voorwaarden aan gezinshereniging gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
De PVV wil tijdelijke verblijfsvergunningen van met name Syriërs intrekken en koppelt het behoud van een verblijfsvergunning aan streng gedragstoezicht: bij fraude, criminaliteit of ongewenst gedrag wordt de vergunning direct ingetrokken. Het beleid is gericht op het terugsturen van mensen met een tijdelijke verblijfsstatus zodra hun land van herkomst als veilig wordt beschouwd, en op het snel beëindigen van het verblijf bij overtredingen.
De PVV stelt voor om de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs in Nederland in te trekken, omdat delen van Syrië volgens hen weer veilig zijn. Dit beleid is bedoeld om terugkeer te bevorderen en de verblijfsduur strikt tijdelijk te houden.
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen. Indien dit onverhoopt niet lukt sturen we ze terug naar andere Arabische landen, waarmee we afspraken maken. We beginnen met het uitzetten van criminele Syriërs.”
De PVV koppelt het behoud van een (tijdelijke) verblijfsvergunning aan strikte naleving van regels: bij fraude, vakantie naar het land van herkomst, of het weigeren van werk of woning, wordt de vergunning onmiddellijk ingetrokken. Dit moet misbruik van het verblijfsrecht tegengaan.
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
“Illegale onderverhuur door statushouders actief wordt opgespoord. Deze fraudeurs moeten alles wat ze met deze illegale praktijken hebben binnengeharkt terugbetalen; hun verblijfsstatus wordt meteen ingetrokken.”
Volt pleit voor een menswaardig en effectief asielbeleid, waarbij tijdelijke verblijfsvergunningen niet expliciet als beleidsinstrument worden genoemd, maar wel impliciet aan bod komen in het kader van bescherming voor specifieke groepen zoals Oekraïense vluchtelingen. De partij wil dat tijdelijke bescherming voor Oekraïners wordt omgezet in een permanente status en benadrukt snelle, eerlijke procedures en rechten voor asielzoekers tijdens hun procedure. Volt richt zich vooral op structurele oplossingen en het voorkomen van langdurige onzekerheid voor mensen met een tijdelijke status.
Volt wil dat de tijdelijke bescherming die Oekraïense vluchtelingen nu genieten, wordt omgezet in een permanente verblijfsstatus. Dit standpunt adresseert het probleem van langdurige onzekerheid en tijdelijke rechten voor deze groep, en pleit voor structurele integratie in Nederland.
“Oekraïense vluchtelingen hebben tijdelijk bescherming gekregen in de EU vanwege de inval van Rusland. Volt wil dat zij het recht krijgen om zich permanent te vestigen en dus een officiële status krijgen.”
Volt benadrukt het belang van snelle en eerlijke asielprocedures, zodat mensen niet onnodig lang in onzekerheid blijven over hun verblijfsstatus. Dit is relevant voor mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning, omdat het langdurig wachten op een definitieve status wordt tegengegaan.
Volt wil dat kinderen die na vijf jaar nog steeds in procedure zijn, samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen. Dit voorkomt dat kinderen langdurig in onzekerheid verkeren met een tijdelijke verblijfsvergunning.
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
BIJ1 wil het systeem van tijdelijke verblijfsvergunningen fundamenteel veranderen door structurele, wettelijke mogelijkheden te bieden voor verblijfspapieren aan iedereen zonder geldige verblijfsvergunning, ongeacht verblijfsduur of achtergrond. De partij streeft naar universeel verblijfsrecht en wil tijdelijke en beperkende vergunningen vervangen door directe, volwaardige rechten voor migranten en vluchtelingen. Hun visie is radicaal inclusief: niemand mag worden uitgesloten van basisrechten of voorzieningen op basis van verblijfsstatus.
BIJ1 wil dat iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland een structurele, wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen, waarmee het onderscheid tussen tijdelijke en permanente vergunningen wordt opgeheven. Dit is bedoeld om onzekerheid, uitsluiting en rechteloosheid te voorkomen en geldt ook voor staatlozen.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
De partij verwerpt het tweestatusstelsel en andere tijdelijke of beperkende vormen van verblijfsrecht, omdat deze leiden tot onzekerheid en criminalisering van mensen zonder papieren. BIJ1 wil dat migranten en vluchtelingen vanaf het begin volwaardige rechten krijgen.
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
Op de lange termijn wil BIJ1 het hele systeem van verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht, zodat migranten en vluchtelingen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten of het ontbreken daarvan.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
Het CDA pleit voor het invoeren van tijdelijke asielvergunningen als onderdeel van een strenger en meer beheersbaar migratiebeleid. Zij willen onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die slechts tijdelijke bescherming nodig hebben, waarbij gezinshereniging en rechten voor houders van een tijdelijke verblijfsvergunning worden beperkt. De kern van hun visie is grip op migratie door tijdelijke toelating en strengere voorwaarden.
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren om het aantal permanente verblijfsrechten te beperken en de instroom beter te reguleren. Dit betekent dat mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning minder rechten hebben, zoals uitgestelde gezinshereniging en strengere voorwaarden voor verblijf. Dit beleid is bedoeld om het onderscheid tussen vluchtelingen en mensen met tijdelijke bescherming te verduidelijken en de druk op de opvang en integratie te verlagen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
De ChristenUnie wil dat asielzoekers en migranten snel duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus, zodat zij ofwel kunnen integreren in Nederland of terugkeren naar het land van herkomst. Tijdelijke verblijfsvergunningen worden gezien als een middel om te voorkomen dat afgewezen asielzoekers zich hier wortelen, en er wordt ingezet op een menswaardige behandeling en begeleiding bij terugkeer of, indien terugkeer niet mogelijk is, op legalisering van verblijf. De partij benadrukt snelle procedures, duidelijke keuzes en het bieden van perspectief aan mensen die niet kunnen terugkeren.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat asielzoekers snel weten of zij mogen blijven, om te voorkomen dat mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning zich hier langdurig vestigen zonder perspectief op permanent verblijf. Dit moet voorkomen dat afgewezenen zich wortelen, wat uitzetting later onmenselijk maakt.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
Als terugkeer naar het land van herkomst niet mogelijk is, kiest de ChristenUnie voor een duurzaam perspectief, zoals legalisering van verblijf of doormigratie, in plaats van langdurige onzekerheid met een tijdelijke verblijfsvergunning.
“Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
De ChristenUnie ondersteunt het tijdelijk hervatten van verblijfsregelingen voor specifieke groepen, zoals ongedocumenteerd geraakte Surinaamse oud-Nederlanders.
“En de verblijfsregeling voor ongedocumenteerd geraakte Surinaamse oud-Nederlanders wordt tijdelijk hervat.”
D66 benoemt in haar verkiezingsprogramma nauwelijks expliciet het beleid rond tijdelijke verblijfsvergunningen. Het programma richt zich vooral op snellere procedures, humane opvang en integratie, maar concrete voorstellen of standpunten specifiek over tijdelijke verblijfsvergunningen ontbreken vrijwel volledig.
D66 wil dat mensen die asiel aanvragen sneller duidelijkheid krijgen over hun verblijfsstatus, zodat zij niet onnodig lang in onzekerheid verkeren. Dit raakt indirect aan het thema tijdelijke verblijfsvergunningen, omdat snellere procedures kunnen leiden tot sneller toekennen of afwijzen van (tijdelijke) verblijfsrechten.
D66 erkent dat mensen zonder verblijfsstatus (waaronder mensen met een afgewezen of verlopen tijdelijke vergunning) niet mogen worden gecriminaliseerd en wil hen perspectief bieden op integratie of terugkeer.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
FVD wil tijdelijke verblijfsvergunningen uitsluitend verstrekken aan economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten via een streng gereguleerd GreenCard-model. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft; migranten moeten periodiek hun nut en noodzaak voor Nederland aantonen en krijgen geen uitzicht op naturalisatie. Het doel is om migratie strikt te beperken tot tijdelijke, gecontroleerde arbeidsmigratie zonder structurele vestiging.
FVD stelt voor om alleen tijdelijke verblijfsvergunningen te verstrekken aan migranten die economisch waardevol en cultureel compatibel zijn, via een GreenCard-systeem. Hiermee wil de partij voorkomen dat migranten zich permanent vestigen of naturaliseren, en enkel tijdelijk bijdragen aan de Nederlandse economie.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“Met een naturalisatiestop van tien jaar en een GreenCard-systeem voor tijdelijke, waardevolle arbeidsmigranten.”
FVD wil de permanente verblijfsvergunning afschaffen. Migranten met een tijdelijke verblijfsvergunning moeten elke vijf jaar aantonen dat hun verblijf nog steeds noodzakelijk en nuttig is voor Nederland, vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard-systeem. Dit moet voorkomen dat migranten zonder blijvende meerwaarde langdurig in Nederland blijven.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
JA21 wil het gebruik van tijdelijke verblijfsvergunningen voor asielzoekers en statushouders sterk beperken en strenger handhaven. Ze pleiten voor het intrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen bij misbruik, het afschaffen van automatische rechten en het stimuleren van terugkeer zodra de verblijfsgrond vervalt.
JA21 vindt dat tijdelijke verblijfsvergunningen moeten worden ingetrokken als statushouders misbruik maken van hun status, bijvoorbeeld door op vakantie te gaan naar het land van herkomst. Dit moet voorkomen dat de verblijfsvergunning wordt gebruikt als een vrijbrief om zonder reëel gevaar in Nederland te blijven.
“Intrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen van statushouders die op vakantie gaan naar hun ‘ontvluchte’ land van herkomst.”
JA21 wil af van het systeem waarbij tijdelijke verblijfsvergunningen automatisch leiden tot permanente rechten of gezinshereniging. Ze pleiten voor het afschaffen van verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd en het aanscherpen van criteria voor langdurig verblijf.
“Verblijfsvergunningen asiel voor onbepaalde tijd afschaffen, criteria voor verkrijgen van de status EU-langdurig ingezetene maximaal aanscherpen.”
JA21 stelt voor dat huiselijk geweld een grond moet zijn voor het intrekken van de verblijfsvergunning, om misbruik en onveiligheid te bestrijden.
“Dat huiselijk geweld als grond kan worden gebruikt voor intrekking van de verblijfsvergunning.”
BBB wil de tijdelijke verblijfsvergunning voor asielzoekers beperken in duur en rechten, en het verkrijgen van een permanente verblijfsstatus onmogelijk maken. De partij stelt voor om de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning te verkorten, gezinshereniging te beperken en intrekking van de vergunning te vergemakkelijken bij terugkeer naar het land van herkomst. BBB beoogt hiermee de instroom te beperken en het verblijf in Nederland minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers.
BBB wil de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning verkorten van vijf naar drie jaar en de mogelijkheid tot een permanente verblijfsvergunning afschaffen. Dit moet bijdragen aan een strenger en meer beheersbaar migratiebeleid, waarbij langdurig verblijf wordt ontmoedigd en terugkeer wordt gestimuleerd.
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen. Waarmee de permanente verblijfsvergunning vervalt.”
BBB wil dat de tijdelijke verblijfsvergunning direct wordt ingetrokken als een asielzoeker of statushouder terugkeert naar het land van herkomst, ongeacht de reden. Dit moet misbruik van de verblijfsstatus voorkomen en de uitstroom versnellen.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BVNL wil dat immigranten slechts een tijdelijke verblijfsvergunning van één jaar krijgen, zonder automatische omzetting naar een permanente status. Het doel is om immigratie te beperken, misbruik van het systeem te voorkomen en remigratie te stimuleren, waarbij strenge voorwaarden en sancties gelden voor wie zich niet aan de regels houdt.
BVNL pleit voor het verstrekken van uitsluitend tijdelijke verblijfsvergunningen van één jaar aan immigranten, zonder automatische omzetting naar een permanente verblijfsstatus. Hiermee wil de partij het aantal permanente immigranten beperken en het systeem minder aantrekkelijk maken voor economische migranten en gelukszoekers.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
Immigranten die binnen vijf jaar na het verkrijgen van hun verblijfsvergunning worden veroordeeld voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning. Dit moet bijdragen aan strengere selectie en het weren van personen die zich niet aan de Nederlandse wet houden.
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
DENK verzet zich tegen het beperken van de duur van verblijfsvergunningen voor vluchtelingen en wil geen tweestatusstelsel invoeren. Het programma pleit voor het behoud van een sterke rechtspositie voor vluchtelingen en het verruimen van mogelijkheden voor een verblijfsstatus in schrijnende gevallen.
DENK is tegen het inperken van de duur van tijdelijke verblijfsvergunningen en het invoeren van een tweestatusstelsel voor vluchtelingen. Dit standpunt komt voort uit de wens om de rechtspositie van vluchtelingen te beschermen en hen niet te onderwerpen aan onzekerheid of verslechterde voorwaarden.
“Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer mogelijkheden krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen. Hiermee wil de partij maatwerk mogelijk maken voor mensen die buiten de reguliere procedures vallen, maar wel bescherming nodig hebben.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
De Partij voor de Dieren wil het beleid rond tijdelijke verblijfsvergunningen humaner en efficiënter maken, met snellere procedures en bredere toegang tot bescherming. Ze pleiten voor uitbreiding van de Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming naar meer nationaliteiten en voor snelle, zorgvuldige besluitvorming over verblijfsrecht in Nederland.
De PvdD wil dat de Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming (nu alleen voor Oekraïners) wordt uitgebreid naar andere nationaliteiten met een hoog inwilligingspercentage, zodat meer groepen in aanmerking komen voor tijdelijke bescherming. Dit moet leiden tot een eerlijker en humaner Europees asielbeleid.
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen). De RTB wordt een vorm van categorale bescherming.”
De partij vindt dat mensen die in Nederland een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen snel duidelijkheid moeten krijgen over hun status, om uitzichtloosheid en onzekerheid te voorkomen. Dit draagt bij aan een menswaardige opvang en integratie.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
De SP vindt dat mensen die in Nederland mogen verblijven, snel duidelijkheid moeten krijgen over hun status en dat procedures niet onnodig lang mogen duren. Ze pleiten voor een snelle en rechtvaardige asielprocedure van maximaal zes maanden, waarna duidelijk is of iemand mag blijven of moet terugkeren. Kinderen die geworteld zijn in Nederland en nog steeds in onzekerheid verkeren, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.
De SP wil dat asielprocedures niet langer dan zes maanden duren, zodat mensen snel weten of ze mogen blijven of terug moeten. Dit voorkomt langdurige onzekerheid en zorgt voor een menselijker systeem. Het standpunt adresseert direct het tijdelijke karakter van verblijfsvergunningen tijdens de procedure.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP vindt dat kinderen die in Nederland zijn geworteld en nog steeds in onzekerheid verkeren, alsnog een verblijfsvergunning moeten krijgen. Dit standpunt richt zich op het beëindigen van langdurige tijdelijke situaties voor kinderen die al geïntegreerd zijn.
“De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen. De in ons land gewortelde kinderen die nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.”
De VVD wil tijdelijke verblijfsvergunningen voor asielzoekers verder beperken en versoberen, met een duidelijke voorkeur voor tijdelijke bescherming boven permanente vestiging. Ze stellen voor de duur van de tijdelijke verblijfsvergunning te verkorten, de asielvergunning voor onbepaalde tijd af te schaffen, en een tweestatusstelsel met meer beperkingen in te voeren, om zo grip te krijgen op migratie en misbruik te voorkomen.
De VVD wil de verblijfsduur van tijdelijke vergunningen inkorten en de mogelijkheid tot een permanente asielstatus afschaffen. Dit moet voorkomen dat tijdelijke bescherming automatisch leidt tot langdurig verblijf, en maakt het makkelijker om mensen terug te sturen als de situatie in het land van herkomst verbetert.
“schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen”
De VVD wil meer middelen inzetten om fraude en misbruik van tijdelijke verblijfsvergunningen tegen te gaan, en het intrekken van deze vergunningen vergemakkelijken. Hiermee willen ze voorkomen dat mensen onterecht in Nederland blijven.
“er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De SGP wil het tijdelijke karakter van asiel en verblijf in Nederland versterken door de geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning te verkorten naar drie jaar, zodat vaker wordt getoetst of iemand nog recht heeft op verblijf. Hiermee beoogt de partij misbruik van het asielstelsel te voorkomen en terugkeer te bevorderen als het verblijfsrecht vervalt.
De SGP stelt voor om de geldigheidsduur van de tijdelijke verblijfsvergunning te verkorten naar drie jaar. Dit moet ervoor zorgen dat regelmatiger wordt beoordeeld of iemand nog recht heeft op verblijf, waarmee langdurig verblijf zonder recht wordt tegengegaan en terugkeer wordt bevorderd.
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”