De Partij voor de Dieren (PvdD) ondersteunt het stimuleren van energieopslag, zoals thuisbatterijen, vooral via collectieve en wijkgerichte oplossingen. Ze pleiten voor (fiscale) regelingen en subsidies die het opslaan van energie aantrekkelijker maken, maar noemen geen expliciete, individuele subsidie voor de thuisbatterij. De nadruk ligt op het faciliteren van energieopslag op wijkniveau en het financieel ondersteunen van verduurzamingsmaatregelen.
PvdD wil het financieel aantrekkelijker maken om energie op te slaan, vooral via collectieve oplossingen zoals buurtbatterijen, en noemt (fiscale) regelingen en subsidies als instrument. Het doel is om de energietransitie te versnellen en huishoudens te ondersteunen bij verduurzaming, maar een expliciete individuele thuisbatterijsubsidie wordt niet genoemd.
“Er komen (fiscaal) goede regelingen voor het opwekken, opslaan en verdelen van energie op wijkniveau. Bijvoorbeeld door buurtbatterijen, buurtwarmtepompen of gezamelijke warmte-koude systemen.”
“Er komen goedkope leningen en (fiscaal) werkbare regelingen voor het opwekken en opslaan van energie op wijkniveau.”
“Natuurinclusieve isolatie en verduurzaming wordt financieel aantrekkelijker door het verhogen van subsidies en verduurzamingsleningen die ervoor zorgen dat de maandelijkse lasten gelijk blijven.”
PvdD benadrukt het belang van duurzame en eerlijke productie van batterijen, inclusief thuisbatterijen, en het voorkomen van milieuproblemen door recycling. Dit standpunt adresseert vooral de randvoorwaarden voor het gebruik van batterijen, niet direct de subsidie voor aanschaf.
“Ook investeren we in eerlijke productie van zonnepanelen, windmolens en batterijen. Zoveel mogelijk dichtbij huis en altijd met strenge eisen aan duurzaamheid, natuurinclusiviteit en mensenrechten.”
“We zetten stevig in op de recycleerbaarheid en recycling van zonnepanelen en andere elektrische infrastructuur. Zo voorkomen we nieuwe grondstoffentekorten en milieuproblemen door elektrisch afval.”
JA21 noemt nergens expliciet een subsidie voor thuisbatterijen in haar verkiezingsprogramma. Het programma benadrukt juist een kritische houding tegenover subsidies die markten verstoren en innovatie belemmeren, en pleit voor het alleen ondersteunen van duurzaamheid als het economisch rendabel is. Er zijn geen concrete voorstellen of steun voor een thuisbatterij subsidie terug te vinden.
JA21 is uitgesproken tegen het verstrekken van subsidies die de markt verstoren, waaronder subsidies voor duurzame energieoplossingen zoals thuisbatterijen zouden kunnen vallen. De partij vindt dat duurzaamheid alleen ondersteund moet worden als het economisch rendabel is, en wil drastisch afbouwen met subsidies.
JA21 wil betaalbaarheid als uitgangspunt nemen voor energiebeleid en is tegen het gebruik van belastingen of subsidies om Nederlanders tot een andere levensstijl te dwingen. Er wordt geen ruimte gelaten voor subsidies specifiek gericht op thuisbatterijen.
BVNL is uitgesproken tegen subsidies voor energiemaatregelen, waaronder thuisbatterijen. Zij willen subsidies zoveel mogelijk stoppen en vinden dat duurzaamheid een keuze van de burger zelf moet zijn, zonder overheidsbemoeienis of financiële stimulering.
BVNL beschouwt subsidies voor duurzame energie en aanverwante technologieën als ongewenst en wil deze zoveel mogelijk afschaffen. Zij vinden dat burgers en bedrijven zelf moeten beslissen over investeringen in bijvoorbeeld zonnepanelen of thuisbatterijen, zonder financiële prikkels van de overheid.
Forum voor Democratie (FVD) is uitgesproken tegen elke vorm van subsidie op zonnepanelen en noemt nergens expliciet thuisbatterij subsidie. Het programma bevat geen voorstellen voor het subsidiëren van thuisbatterijen; in plaats daarvan pleit FVD voor het intrekken van alle subsidies op duurzame energie en het schrappen van klimaatmaatregelen. De partij kiest voor fossiele energie, kernenergie en lastenverlaging, en wijst expliciet subsidies voor verduurzaming af.
FVD verwerpt expliciet elke subsidie op zonnepanelen en noemt nergens thuisbatterij subsidie, wat impliceert dat ook thuisbatterijen niet op steun hoeven te rekenen. De partij ziet subsidies op verduurzaming als onnodig en wil deze volledig intrekken, omdat ze niet gelooft in het klimaatprobleem en inzet op fossiele en nucleaire energie.
“Elke vorm van subsidie op de aanleg van zonnepanelen op daken wordt ingetrokken.”
FVD wil alle klimaatregels en subsidies voor verduurzaming afschaffen, waardoor er geen ruimte is voor thuisbatterij subsidie of vergelijkbare regelingen. De partij vindt dat energiebeleid gericht moet zijn op betaalbaarheid en betrouwbaarheid, niet op stimulering van duurzame technologieën.
De PVV is uitgesproken tegen subsidies voor klimaatmaatregelen en verduurzaming, waaronder subsidies voor thuisbatterijen. In het verkiezingsprogramma pleit de partij voor het volledig schrappen van klimaatsubsidies en het stoppen van de energietransitie, met als doel lagere energielasten en minder overheidsbemoeienis. Er worden geen voorstellen gedaan voor een thuisbatterij subsidie; in tegendeel, de PVV wil juist alle bestaande en toekomstige klimaatsubsidies afschaffen.
De PVV verwerpt expliciet het verstrekken van subsidies voor verduurzaming, waaronder thuisbatterijen, door te pleiten voor het schrappen van alle klimaatsubsidies. De partij ziet dergelijke subsidies als “miljardenverspilling” en wil deze middelen inzetten voor lagere energiekosten en leveringszekerheid. Dit standpunt is onderdeel van een bredere afwijzing van de energietransitie en overheidssturing op verduurzaming.
De VVD noemt in haar verkiezingsprogramma nergens expliciet een subsidie voor thuisbatterijen. Het programma richt zich vooral op het stimuleren van verduurzaming via fiscale voordelen, het onderzoeken van leasevormen voor isolatie en zonnepanelen, en het regelen van een eerlijke terugleververgoeding na afschaffing van de salderingsregeling. Concrete voorstellen voor een thuisbatterijsubsidie ontbreken volledig.
De VVD doet geen voorstel voor een specifieke subsidie op thuisbatterijen. Wel wordt er ingezet op fiscale stimulering van verduurzaming en het onderzoeken van leaseconstructies voor isolatie en zonnepanelen, maar thuisbatterijen worden niet genoemd. De partij focust op het betaalbaar houden van energie en het stimuleren van groene investeringen via belastingaftrek, zonder directe financiële steun voor thuisbatterijen.
“We gaan onderzoeken of dit via leasevormen kan, waarbij isolatie of zonnepanelen via de energierekening worden afbetaald.”
“Er moet wetgeving komen om een eerlijke terugleververgoeding te regelen na de afschaffing van de salderingsregeling in 2027.”
“Voor wie vrijwillig groen investeert maken we het fiscaal aantrekkelijk om een nieuwe warmtepomp aan te schaffen. Daarom maken we groene investeringen deels aftrekbaar bij de belastingaangifte.”
Volt ziet energieopslag, waaronder thuisbatterijen, als essentieel voor een duurzame energiemix en wil de mogelijkheden voor opslag in woonwijken stimuleren. Ze stellen voor om subsidies aan te passen om innovatie in batterijtechnologie te bevorderen en belemmerende wet- en regelgeving rondom energieopslag weg te nemen. Volt doet echter geen expliciet voorstel voor directe subsidie op de aanschaf van thuisbatterijen voor particulieren.
Volt wil de ontwikkeling van nieuwe, duurzamere batterijen stimuleren door subsidies aan te passen en Europese initiatieven te ondersteunen. Daarnaast willen ze het opslaan van zelfgeproduceerde energie in woonwijken en op bedrijventerreinen bevorderen, onder meer door het aanpassen van wet- en regelgeving. Dit beleid richt zich op het creëren van gunstige randvoorwaarden voor energieopslag, maar noemt geen directe aanschafsubsidie voor thuisbatterijen.
“Er zijn steeds meer batterijen in ontwikkeling die zonder zeldzame, vervuilende grondstoffen worden ontwikkeld. Hiervoor willen we de Nederlandse subsidies aanpassen, maar juist ook Europese initiatieven zoals Joint European Disruptive Initiative (JEDI) stimuleren.”
“We stimuleren mogelijkheden om zelfgeproduceerde energie op te slaan in woonwijken en op bedrijfsterreinen door middel van slimme (buurt)batterijen en energiecoöperaties (Local4Local). We passen de huidige knellende wet- en regelgeving hierop aan.”
“Energieopslag is cruciaal bij een energiemix met veel zonne- en windenergie. We zorgen dat de overheid de regie neemt bij het door de markt uitrollen van alle vormen van energieopslag, waardoor het het elektriciteits- en warmtenet wordt ontlast.”
BIJ1 noemt nergens expliciet een subsidie voor thuisbatterijen in haar verkiezingsprogramma. Het programma richt zich op collectieve, publieke verduurzaming en het afschaffen van individuele subsidiemodellen waarbij burgers eerst zelf moeten investeren. BIJ1 pleit voor overheidsinvesteringen in collectieve energievoorziening, vooral voor lagere inkomens, en is kritisch op subsidies die vooral de rijken of grote bedrijven bevoordelen.
BIJ1 doet geen concreet voorstel voor een thuisbatterij subsidie en noemt het begrip nergens. Hun beleid richt zich op collectieve oplossingen en het afschaffen van individuele subsidiemodellen, waardoor een specifieke thuisbatterij subsidie niet past binnen hun visie. Ze willen juist voorkomen dat verduurzaming afhankelijk is van individuele investeringen en pleiten voor publieke, collectieve aanpak.
“We stoppen met het ongelijke subsidiemodel waarin burgers eerst moeten investeren om toegang te krijgen tot subsidies om te verduurzamen.”
“De energietransitie wordt een publieke taak, geen winstmachine. De overheid investeert massaal in klimaatneutrale, -positieve en circulaire infrastructuur, woningverduurzaming en publieke energieproductie — onder collectief eigendom en democratische controle. Geen subsidies aan greenwashed multinationals, geen publiek-private...”
Het CDA-verkiezingsprogramma noemt nergens expliciet een subsidie voor thuisbatterijen. Wel spreekt het CDA over het stimuleren van energieopslag, flexibiliteit in het energiesysteem en het aantrekkelijk houden van investeringen in de energietransitie voor huishoudens, maar zonder concrete voorstellen of toezeggingen voor een thuisbatterijsubsidie. Er zijn geen specifieke of onderscheidende beleidsmaatregelen voor een thuisbatterijsubsidie terug te vinden.
Het CDA erkent het belang van energieopslag en flexibiliteit in het elektriciteitssysteem, mede om netcongestie aan te pakken en de energietransitie te ondersteunen. Dit wordt echter op algemene wijze benoemd, zonder concrete uitwerking richting een subsidie voor thuisbatterijen.
“We pakken de netcongestie voortvarend aan. ... We benutten de kansen voor flexibiliteit en energieopslag optimaal.”
“We stimuleren flexibele contracten en ‘energyhubs’ op bedrijventerreinen en initiatieven van energiecoöperaties, gemeenten en provincies op het gebied van duurzame mobiliteit en lokale opwek, gebruik en opslag van energie.”
De ChristenUnie kiest niet voor een directe subsidie op thuisbatterijen, maar zet in op regulering, normering en het creëren van randvoorwaarden voor veilige en effectieve inzet van thuisbatterijen. Ze willen een helder kader voor brandveiligheid, garanties en levensduur, en verplichten dat thuisbatterijen door de netbeheerder kunnen worden aangestuurd. Financiële stimulering wordt vooral indirect geregeld, bijvoorbeeld via lagere nettarieven voor projecten die het net ontlasten.
De ChristenUnie wil geen rechtstreekse subsidie op thuisbatterijen, maar pleit voor duidelijke regelgeving en normering om de inzet van thuisbatterijen veilig, duurzaam en effectief te maken. Het doel is om het elektriciteitsnet te ontlasten en de energietransitie te ondersteunen, waarbij de netbeheerder een centrale rol krijgt in het aan- en afschakelen van batterijen.
“Voor thuisbatterijen komt een helder kader voor brandveiligheid, garanties en levensduur, normering voor het gebruik van zeldzame materialen en verplichte mogelijkheid voor de netbeheerder om aan- en af te schakelen.”
In plaats van een directe subsidie op thuisbatterijen, kiest de ChristenUnie voor een lager nettarief voor projecten die bijdragen aan de energietransitie en het ontlasten van het elektriciteitsnet, waaronder batterijen.
“Projecten die de energietransitie bevorderen en het elektriciteitsnet ontlasten, zoals waterstofproductie en batterijen, krijgen een lager nettarief.”
D66 kiest niet voor een directe subsidie op thuisbatterijen, maar wil het gebruik ervan stimuleren via fiscale prikkels, zoals het salderen van energiebelasting. De partij zet vooral in op het stimuleren van buurtbatterijen en energiecoöperaties, en op het reguleren van thuisbatterijen via belastingmaatregelen. D66 ziet thuisbatterijen als onderdeel van een bredere energietransitie, maar noemt geen expliciete subsidieregeling voor individuele huishoudens.
D66 wil het gebruik van thuisbatterijen en vehicle-to-grid stimuleren door de energiebelasting te salderen, zodat het financieel aantrekkelijker wordt om energie op te slaan en terug te leveren. Dit is een indirecte stimulans, geen directe subsidie, en is bedoeld om netcongestie te verminderen en de energietransitie te versnellen.
“De energiebelasting wordt gesaldeerd om stapelen van energiebelasting te voorkomen en daarmee gereguleerd gebruik van thuisbatterijen en vehicle to grid (v2g) te stimuleren.”
D66 richt zich op het ondersteunen van collectieve energieopslag, zoals buurtbatterijen, via hulp aan energiecoöperaties. Dit vergroot de toegankelijkheid van energieopslag voor mensen zonder eigen dak of middelen, maar betreft geen subsidie voor individuele thuisbatterijen.
“We helpen energiecoöperaties die bijvoorbeeld buurtbatterijen of een project met zonnepanelen willen opzetten.”
GroenLinks-PvdA ziet een rol voor thuisbatterijen in het slimmer gebruiken van het elektriciteitsnet en het ondersteunen van de energietransitie, maar noemt nergens expliciet een subsidie voor thuisbatterijen. Het programma spreekt over het stimuleren en ondersteunen van oplossingen als batterijen, maar blijft vaag over concrete financiële regelingen of subsidies specifiek voor thuisbatterijen. De partij richt zich vooral op het stimuleren van innovaties en het laag houden van kosten voor huishoudens, zonder een directe subsidieregeling te beloven.
GroenLinks-PvdA wil het gebruik van batterijen (waaronder thuisbatterijen) stimuleren als onderdeel van het slimmer benutten van het elektriciteitsnet en het vergroten van de flexibiliteit in het energiesysteem. Dit wordt echter niet uitgewerkt in de vorm van een concrete subsidie, maar als een bredere stimulans of ondersteuning van dergelijke oplossingen.
“Daarnaast gaan we slimmer gebruik maken van het elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld door bedrijven en huishoudens te stimuleren om buiten de spits stroom te gebruiken, oplossingen als batterijen en elektrolyse te ondersteunen, en de lokale energievraag beter af te stemmen met het lokale aanbod uit zon en wind.”
De partij benoemt het belang van het laag houden van de kosten voor huishoudens en bedrijven bij de energietransitie, maar koppelt dit niet direct aan een subsidie voor thuisbatterijen. Het beleid richt zich op algemene kostenverlaging en netoptimalisatie.
“Kosten voor huishoudens en bedrijven houden we laag door energienetten langer te gebruiken, de kosten van investeringen in het net niet meteen in rekening te brengen bij afnemers maar uit te smeren over de tijd, en door nettarieven te differentiëren.”
NSC benoemt het belang van energieopslag, zoals batterijen, op buurtniveau en bedrijventerreinen om netcongestie te verminderen, maar doet géén concreet voorstel voor een subsidie op thuisbatterijen voor huishoudens. Er wordt geen specifieke subsidie voor thuisbatterijen genoemd; de partij richt zich vooral op collectieve oplossingen en het toegankelijk maken van verduurzamingssubsidies in het algemeen.
NSC ziet energieopslag als een middel om netcongestie aan te pakken, maar richt zich in het programma expliciet op collectieve toepassingen (buurtniveau, bedrijventerreinen) en niet op individuele thuisbatterijen. Er wordt geen aparte subsidie voor thuisbatterijen voorgesteld; de focus ligt op het stimuleren van opslag in bredere zin.
“We stimuleren de toepassing van energieopslag in bijvoorbeeld batterijen, op buurtniveau en op bedrijventerreinen. Dit helpt de opstoppingen in het energienet op te lossen.”
NSC pleit voor eenvoudige en toegankelijke subsidies voor verduurzaming, met nadruk op energiebesparing en het voorkomen van uitsluiting. Er wordt echter géén specifieke regeling of subsidie voor thuisbatterijen genoemd; de passage is algemeen en niet toegespitst op thuisbatterijen.
“Ook subsidies en regelingen voor verduurzaming moeten eenvoudig en toegankelijk zijn, zodat juist de mensen die dit het hardst nodig hebben kunnen investeren in energiebesparing.”
50PLUS is voorstander van het stimuleren van thuisbatterijen, zodat burgers optimaal kunnen profiteren van zelf opgewekte elektriciteit. Het programma noemt echter geen concrete subsidiebedragen of -vormen, maar spreekt zich expliciet uit voor stimulering van het gebruik van thuisbatterijen als beleidsdoel. Er worden geen verdere details gegeven over de wijze van stimulering of specifieke doelgroepen.
50PLUS wil het gebruik van thuisbatterijen bevorderen, zodat mensen die zelf elektriciteit opwekken deze beter kunnen benutten. Dit standpunt richt zich op het vergroten van de zelfredzaamheid van burgers en het optimaliseren van het rendement van duurzame energie, maar blijft vaag over de precieze invulling (zoals subsidies of fiscale voordelen).
“Stimulering van het gebruik van thuisbatterijen, zodat burgers die hun eigen elektriciteit opwekken hier ook optimaal van kunnen profiteren.”
BBB is tegen subsidies voor thuisbatterijen en andere verlieslatende technieken. Zij willen stoppen met grote subsidieregelingen zoals de SDE++ en kiezen voor een technologie-neutrale aanpak waarbij huishoudens en bedrijven zelf verduurzamen zonder afhankelijkheid van subsidies.
BBB vindt dat subsidies voor verlieslatende technieken, waaronder thuisbatterijen, moeten worden afgebouwd. Zij zien de huidige subsidieregelingen als kostbaar en ineffectief, en willen innovatie en energiebesparing stimuleren zonder afhankelijkheid van de 'subsidieindustrie'.
“Stoppen met de SDE++-subsidies vanaf 2026. De subsidieregeling SDE++ kost miljarden per jaar en leidt tot dure megaprojecten op zee, op land en in landbouwgebied. BBB wil een technologie neutrale aanpak, waarbij bedrijven en huishoudens verduurzamen op hun eigen manier – zonder afhankelijkheid van de ‘subsidieindustrie’. Vanaf 2026 beëindigen we de SDE++ regeling. Subsidies op verlieslatende technieken worden afgebouwd.”
DENK noemt in haar verkiezingsprogramma geen enkele keer expliciet een subsidie voor thuisbatterijen. Het programma bevat wel voorstellen voor subsidies op zonnepanelen en het behoud van de salderingsregeling, maar een specifieke regeling of visie op thuisbatterij subsidie ontbreekt volledig.
DENK richt zich op het stimuleren van verduurzaming via subsidies voor isolatie en zonnepanelen, maar noemt thuisbatterijen niet als aparte maatregel. Er is geen concreet beleid of standpunt over het subsidiëren van thuisbatterijen terug te vinden in het programma.
“De overheid ondersteunt dit actief, met name door méér subsidies beschikbaar te stellen voor het isoleren van huurwoningen en zonnepanelen voor particulieren. Dat betekent ook dat de salderingsregeling moet blijven.”
De SGP benoemt het belang van batterijsystemen voor netstabiliteit en netcongestie, maar doet geen concreet voorstel voor een subsidie op thuisbatterijen voor particulieren. De partij richt zich vooral op grootschalige batterijen en het wegnemen van fiscale belemmeringen, zoals dubbele energiebelasting, maar noemt geen specifieke subsidieregeling voor thuisbatterijen. Thuisbatterij subsidie wordt dus niet expliciet ondersteund of uitgewerkt in het programma.
De SGP wil het gebruik van batterijen voor energieopslag aantrekkelijker maken door fiscale barrières, zoals dubbele energiebelasting en netwerkkosten, te schrappen. Dit betreft echter met name grootschalige batterijen en niet specifiek thuisbatterijen voor huishoudens. Het doel is om netcongestie te verminderen en het energiesysteem betrouwbaarder te maken.
“Elektrolysers en grootschalige batterijen op de juiste plekken in het net worden net zoals in omliggende landen vrijgesteld van het betalen van nettarieven. De dubbele energiebelasting voor batterijen wordt afgeschaft.”
De SP benoemt het belang van energieopslag met batterijen, maar doet geen concreet voorstel voor subsidie op thuisbatterijen. Hun focus ligt op collectieve oplossingen zoals buurtbatterijen en publieke investeringen in energieopslag, niet op individuele stimulering via subsidies voor thuisbatterijen. Er wordt geen enkele passage gevonden waarin expliciet een subsidie voor thuisbatterijen wordt voorgesteld of uitgewerkt.
De SP ziet energieopslag als essentieel voor een betrouwbaar energiesysteem, maar richt zich op collectieve oplossingen zoals buurtbatterijen. Zij pleiten voor publieke investeringen in energieopslag om momenten zonder zon en wind te overbruggen, maar noemen geen individuele thuisbatterijsubsidie. Het beleid is gericht op betaalbaarheid en toegankelijkheid voor iedereen via collectieve voorzieningen.
“We investeren in energieopslag met batterijen om momenten zonder zon en wind te overbruggen. Met buurtbatterijen bouwen we collectief aan een robuust energiesysteem dat altijd beschikbaar is wanneer je het nodig hebt.”