De SGP vindt effectieve terugkeer (terugsturen) van afgewezen asielzoekers essentieel voor een sluitend asielbeleid en wil procedures die terugkeer belemmeren beperken. Ze pleiten voor strengere maatregelen om misbruik van asielprocedures tegen te gaan, het versnellen van uitzetting, en internationale samenwerking voor uitzetcentra buiten de EU.
De SGP ziet terugkeer als een kernonderdeel van het asielbeleid en wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers zo snel mogelijk worden teruggestuurd. Ze willen procedures die terugkeer vertragen beperken, terugkeerhubs inrichten, en vreemdelingendetentie als uiterste middel inzetten.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“Verkend wordt hoe terugkeerhubs voor uitgeprocedeerde asielzoekers ingericht kunnen worden.”
“Als uiterste middel kan vreemdelingendetentie worden opgelegd aan uitgeprocedeerde asielzoekers als dit bijdraagt aan de uitzetting.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
De SGP wil het indienen van herhaalde, kansloze asielaanvragen tegengaan en het onmogelijk maken om vlak voor uitzetting nieuwe aanvragen te doen. Ook wordt hoger beroep afgeschaft voor migranten uit veilige landen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublin-verordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
De SGP wil dat Nederland inzet op het afhandelen van asielaanvragen in partnerlanden buiten de EU en het ontwikkelen van uitzetcentra waarvandaan terugkeer snel kan plaatsvinden.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
De SGP verwerpt algehele pardonregelingen en wil voorzieningen alleen bieden aan uitgeprocedeerden die meewerken aan terugkeer.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
JA21 pleit voor een streng terugkeerbeleid voor asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten en criminelen die niet (meer) in Nederland mogen blijven. De partij wil verplichte en vergemakkelijkte terugkeer, uitzetting en het intrekken van verblijfsrechten, met bijzondere aandacht voor criminele en overlastgevende groepen. Hun voorstellen zijn concreet, gericht op handhaving en het beperken van langdurig verblijf zonder recht.
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers en statushouders daadwerkelijk terugkeren, met verplichte terugkeer naar veilige landen of regio’s, en het intrekken van verblijfsrechten bij misbruik. Dit beleid is bedoeld om misbruik van het asielstelsel te voorkomen en de druk op de samenleving te verlichten.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
“Aanscherping van de beoordeling van herkomstlanden (landenbeleid) waaruit de asielprocedure beoordeeld wordt: geen openbaarmaking, terugsturen van asielzoekers naar veilige regio’s in hun herkomstland mogelijk maken.”
“Een zo ruim mogelijke invulling van het criterium dat iemand binding heeft met de regio waar hij naar wordt uitgezet, teneinde asielzoekers te kunnen terugsturen naar veilige derde landen, bij voorkeur in de eigen regio.”
JA21 wil dat criminelen en terroristen met een dubbele nationaliteit hun Nederlanderschap verliezen en worden uitgezet. Dit moet bijdragen aan de veiligheid en het voorkomen van recidive.
“Standaard denaturalisering en uitzetting van terroristen met een dubbele nationaliteit.”
“Het aantal delicten uitbreiden waarvoor personen met een dubbele nationaliteit kunnen worden gedenauraliseerd en uitgezet: niet meer alleen voor terroristische misdrijven, maar ook voor ernstige gewelds- en zedenmisdrijven.”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
JA21 wil dat EU-arbeidsmigranten die overlast veroorzaken of illegaal werken, sneller kunnen worden teruggestuurd. Dit moet de leefbaarheid en veiligheid in Nederland vergroten.
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
JA21 wil de asielprocedure en opvang buiten Nederland organiseren, zodat terugkeer eenvoudiger wordt en de instroom naar Nederland afneemt.
“Dit systeem vergemakkelijkt terugkeer, bespaart vluchtelingen een levensgevaarlijke reis naar Europa, ontneemt mensensmokkelaars hun verdienmodel, en scheelt aanzienlijk in de kosten.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
De PVV wil een streng terugkeerbeleid voor asielzoekers, statushouders, criminele vreemdelingen en specifieke groepen zoals Syriërs en Oekraïense mannen. Hun kernvoorstellen zijn directe uitzetting na misdrijf, het intrekken van verblijfsvergunningen, het terugsturen van bepaalde nationaliteiten, en het strafbaar stellen van illegaliteit. De partij positioneert "terugsturen" als essentieel om Nederland weer "van de Nederlanders" te maken en de immigratiedruk te verlagen.
De PVV wil dat vreemdelingen, inclusief statushouders, na veroordeling voor een misdrijf direct worden uitgezet, en dat mensen met een dubbele nationaliteit na een ernstig misdrijf hun Nederlanderschap verliezen en het land moeten verlaten. Dit beleid is bedoeld om criminaliteit onder niet-Nederlanders hard aan te pakken en als afschrikmiddel te dienen.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten.”
De PVV wil de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken en hen terugsturen naar Syrië of andere Arabische landen, en volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terugsturen naar Oekraïne. Dit wordt gemotiveerd door het standpunt dat deze groepen hun eigen land moeten helpen opbouwen of verdedigen.
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen.”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken. Delen van Syrië zijn weer veilig; handelssancties zijn opgeheven. Syriërs moeten terug om hun eigen land weer op te bouwen. Indien dit onverhoopt niet lukt sturen we ze terug naar andere Arabische landen, waarmee we afspraken maken.”
“Oekraïne heeft zijn eigen mannen hard nodig. Daarom gaan we een uitzondering maken op de Richtlijn tijdelijke bescherming van de EU, waardoor we volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden kunnen terugsturen.”
De PVV wil asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uit de asielprocedure zetten en het land uit sturen. Ook wordt ingezet op het strafbaar stellen van illegaliteit en het actief verwijderen van illegalen.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“500 extra agenten voor de Vreemdelingenpolitie, alle illegalen eruit”
“Alle illegalen eruit.”
De PVV wil buitenlandse studenten, docenten, bestuurders en directieleden die betrokken zijn bij of gewelddadige demonstraties gedogen, zonder pardon terugsturen naar hun thuisland. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel om de veiligheid en orde in het onderwijs te waarborgen.
“Buitenlandse studenten, docenten, bestuurders en directieleden die meedoen of dit gedogen, gaan zonder pardon terug naar hun thuisland.”
BBB wil het terugsturen van asielzoekers en statushouders zonder verblijfsrecht versnellen en strenger handhaven, met nadruk op zowel vrijwillige als gedwongen terugkeer. De partij stelt voor om procedures direct te beëindigen bij terugkeer naar het land van herkomst, remigratie actief te stimuleren, en criminele of overlastgevende asielzoekers zonder pardon uit te zetten. BBB koppelt hieraan het moderniseren van internationale verdragen en het sluiten van terugkeerakkoorden.
BBB wil dat asielprocedures of verblijfsvergunningen direct worden beëindigd als iemand terugkeert naar het land van herkomst, ongeacht de reden. Dit moet misbruik van het asielstelsel tegengaan en de druk op opvang en integratie verminderen.
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB zet in op snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, waarbij vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar gedwongen uitzetting volgt bij weigering. Dit geldt ook voor criminele of overlastgevende asielzoekers, die versneld worden uitgezet.
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
BBB wil het taboe op remigratie doorbreken en actief beleid voeren om terugkeer naar het land van herkomst te stimuleren, als structurele oplossing voor massaimmigratie en integratieproblemen.
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie. Op remigratie heeft te lang een taboe gerust. Stimuleren van terugkeer hoort te worden opgenomen in het beleid. We helpen mensen die vrijwillig terug willen.”
BBB wil terugkeercentra buiten Nederland realiseren en terugkeerakkoorden sluiten met herkomstlanden, zodat uitgeprocedeerde asielzoekers Nederland snel verlaten en niet onnodig belasten.
“Voor mensen die toch zijn gekomen, maar geen recht op verblijf hebben, realiseren we terugkeercentra in samenwerking met andere landen. Uitgeprocedeerde asielzoekers worden hiernaartoe gebracht, zodat ze Nederland niet onnodig belasten.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BVNL wil dat afgewezen asielzoekers, illegalen en veroordeelde vreemdelingen actief worden teruggestuurd naar hun land van herkomst, en is bereid om harde diplomatieke en economische maatregelen te nemen tegen landen die niet meewerken aan terugkeer. Het programma pleit voor het strafbaar stellen van illegaliteit, het versnellen van procedures, en het stopzetten van opvang en uitkeringen voor mensen zonder verblijfsrecht. BVNL wil daarnaast remigratie financieel stimuleren en opvang in derde landen mogelijk maken.
BVNL vindt dat mensen zonder verblijfsrecht, zoals afgewezen asielzoekers en illegalen, geen plaats hebben in Nederland en actief moeten worden uitgezet. Dit wordt gezien als noodzakelijk om misbruik van het asielsysteem te voorkomen en de instroom te beperken.
BVNL wil landen die niet meewerken aan het terugnemen van hun onderdanen confronteren met zware sancties, zoals het stopzetten van diplomatieke betrekkingen, ontwikkelingshulp en betalingsverkeer. Dit moet de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen afdwingen.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Landen die weigeren om onderdanen terug te nemen zullen worden geconfronteerd met alle denkbare maatregelen die wij kunnen nemen, waaronder begrepen het stilleggen van het betalingsverkeer, economische sancties, intrekken van landingsrechten, uitzetten van ambassadeurs etc.”
BVNL stelt voor om vreemdelingen en mensen met meerdere verblijfstitels die veroordeeld zijn voor geweldsmisdrijven hun verblijfsrecht te ontnemen en uit te zetten, om zo de veiligheid in Nederland te vergroten.
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
BVNL wil remigratie actief bevorderen door mensen die hun Nederlands paspoort definitief inleveren en permanent vertrekken een financiële vergoeding te geven.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL wil asielopvang buiten Nederland organiseren, bijvoorbeeld in partnerlanden als Rwanda, zodat asielzoekers daar hun procedure afwachten en niet in Nederland verblijven.
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
Het CDA wil streng optreden tegen uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer en maakt het strafbaar om niet aan terugkeer te werken. Tegelijkertijd benadrukt het CDA dat hulp aan deze groep door mensen of organisaties niet strafbaar mag zijn. Voor arbeidsmigranten en veroordeelde terroristen met een dubbele nationaliteit worden vrijwillige of verplichte terugkeermaatregelen voorgesteld, steeds met het oog op grip op migratie en openbare orde.
Het CDA vindt dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht moeten meewerken aan terugkeer naar het land van herkomst en maakt het niet meewerken strafbaar. Dit moet bijdragen aan grip op migratie en het voorkomen van langdurig illegaal verblijf.
Hoewel het CDA streng is richting uitgeprocedeerde asielzoekers, vindt de partij dat het helpen van deze mensen door particulieren of organisaties nooit strafbaar mag zijn. Medemenselijkheid blijft voorop staan.
“Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA wil dat asielaanvragen aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld en dat bij afwijzing direct terugkeer volgt. Dit moet mensensmokkel tegengaan en het asielsysteem beheersbaarder maken.
Voor werkloze arbeidsmigranten zet het CDA in op extra ondersteuning bij vrijwillige terugkeer, om dak- en thuisloosheid te voorkomen en misstanden tegen te gaan.
“Vrijwillige terugkeer van werkloze arbeidsmigranten wordt extra ondersteund om dak- en thuisloosheid te voorkomen; hiervoor zoeken we samenwerking met de EU-landen van herkomst.”
Het CDA wil dat veroordeelde terroristen met een dubbele nationaliteit hun Nederlandse nationaliteit verliezen en worden teruggestuurd naar hun land van herkomst, als maatregel voor nationale veiligheid.
“Veroordeelde terroristen met een dubbele nationaliteit moeten de Nederlandse nationaliteit kwijtraken en worden teruggestuurd naar het land van herkomst.”
FVD pleit voor een streng terugkeerbeleid waarbij uitgeprocedeerde asielzoekers en migranten die niet integreren actief worden teruggestuurd naar hun land van herkomst. Ze willen sancties tegen landen die weigeren hun onderdanen terug te nemen, remigratie financieel stimuleren, en biometrische registratie om herhaalde terugkeer te voorkomen.
FVD wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen actief worden opgespoord en uitgezet, desnoods naar derde landen als hun eigen land weigert hen terug te nemen. Ze willen alle diplomatieke en financiële middelen inzetten om terugname af te dwingen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
“We zetten alle diplomatieke en financiële middelen in (van uitzetten ambassadeurs tot intrekken landingsrechten en stilleggen van het betalingsverkeer) tegen landen die weigeren hun uitgeprocedeerde onderdanen terug te nemen, zodat we deze impasse eindelijk kunnen doorbreken.”
Naast gedwongen terugkeer wil FVD vrijwillige remigratie stimuleren door financiële beurzen en begeleiding aan te bieden aan migranten en hun nakomelingen, zodat terugkeer aantrekkelijker wordt.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
Om te voorkomen dat remigranten opnieuw naar Nederland komen, wil FVD biometrische gegevens van vertrekkende migranten registreren.
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
GroenLinks-PvdA vindt dat mensen die geen recht hebben op asiel, zorgvuldig maar effectief moeten terugkeren naar hun land van herkomst, met waarborging van mensenrechten. Tegelijkertijd pleit de partij voor humane opvang en basisvoorzieningen voor iedereen in Nederland, en verzet zich tegen het strafbaar stellen van illegaliteit. Terugkeerbeleid moet altijd gepaard gaan met respect voor menselijke waardigheid en internationale afspraken.
GroenLinks-PvdA wil dat mensen zonder recht op asiel terugkeren naar hun land van herkomst, maar alleen via korte, zorgvuldige procedures en met waarborging van mensenrechten. Terugkeer wordt gezien als onderdeel van bredere partnerschappen met herkomstlanden, en detentie mag alleen onder strikte voorwaarden. De partij erkent dat terugkeer soms niet mogelijk is en wil voorkomen dat mensen zonder papieren op straat belanden.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd. Met landen van herkomst gaan we, op basis van gelijkwaardigheid, brede partnerschappen aan waar terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel van is.”
“Ze moeten na afwijzing snel terugkeren naar het land van herkomst.”
“Vreemdelingendetentie mag alleen onder strikte voorwaarden en in lijn met Europese regelgeving.”
“Soms is terugkeer niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het land van herkomst niet meewerkt. We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
Naast het migratiebeleid adresseert GroenLinks-PvdA het terugsturen van producten in de context van online winkelen. De partij wil dat online winkels de kosten voor retourzendingen doorberekenen aan consumenten, om overconsumptie en logistieke druk te beperken.
“We beperken de enorme concurrentie van online winkels door deze bedrijven de kosten door te laten berekenen voor het terugsturen van producten...”
BIJ1 is radicaal tegen het terugsturen (deporteren) van mensen zonder verblijfsvergunning en wil alle vormen van gedwongen uitzetting en vreemdelingendetentie afschaffen. Zij pleiten voor het opheffen van de Dienst Terugkeer en Vertrek en het bieden van structurele mogelijkheden tot legalisatie voor mensen zonder papieren. Hun visie is dat migratie een mensenrecht is en dat niemand illegaal is.
BIJ1 wil een einde maken aan het terugsturen van mensen zonder verblijfsvergunning, inclusief het sluiten van detentiecentra en het opheffen van instanties die uitzetting organiseren. Zij zien het huidige beleid als onmenselijk en in strijd met mensenrechten, en willen dat Nederland stopt met alle vormen van gedwongen terugkeer.
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl).”
In plaats van terugsturen, wil BIJ1 dat iedereen zonder geldige verblijfsvergunning een wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen. Dit geldt ook voor mensen die onuitzetbaar zijn of staatloos zijn.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 wil het mandaat van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) veranderen van een controlerende en terugsturende instantie naar een dienstverlenende organisatie die mensen helpt hun leven in Nederland op te bouwen.
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
DENK spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet uit voor het terugsturen van mensen, vluchtelingen of migranten. Integendeel, het programma benadrukt het belang van menswaardige opvang, het creëren van legale migratiemogelijkheden en het erkennen van het recht op terugkeer voor Palestijnen. Concrete voorstellen richten zich op het verruimen van verblijfsrechten en het ondersteunen van vluchtelingen, niet op terugsturen.
DENK erkent expliciet het recht op terugkeer van het Palestijnse volk als onderdeel van hun zelfbeschikking. Dit is het enige expliciete gebruik van het concept "terugkeer" in het programma, en het betreft een internationaalrechtelijke context, niet het Nederlandse migratiebeleid.
“Het recht op terugkeer van het Palestijnse volk wordt erkend als deel van het Palestijnse recht op zelfbeschikking.”
DENK kiest voor menswaardige opvang, verruiming van verblijfsrechten en het tegengaan van mensenhandel, zonder voorstellen voor terugsturen of uitzetten van mensen.
“We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid waarbij mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd naar hun land van herkomst, met respect voor hun waardigheid. Het programma benadrukt dat economische vluchtelingen en personen uit veilige landen geen recht op asiel krijgen en dat opvang na definitieve afwijzing wordt stopgezet.
50PLUS wil dat mensen die geen recht op asiel hebben, daadwerkelijk worden teruggestuurd. Dit beleid is bedoeld om het asielsysteem te ontlasten en duidelijkheid te scheppen, waarbij het respect voor de menselijke waardigheid wordt benadrukt. Het terugsturen geldt specifiek voor afgewezen asielzoekers, met name economische migranten en mensen uit veilige landen.
D66 wil snellere en effectievere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus naar hun land van herkomst, maar verzet zich tegen strafbaarstelling van illegaliteit en benadrukt het belang van menselijkheid en realistisch perspectief. Ze willen afspraken maken met herkomstlanden, bij voorkeur op Europees niveau, en bieden hulp bij terugkeer of integratie in Nederland. De kern van hun visie is een humane, pragmatische aanpak die recht doet aan internationale bescherming en individuele omstandigheden.
D66 streeft naar een snellere terugkeer van mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken met herkomstlanden en aandacht voor menselijkheid. Ze zijn tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en willen mensen ondersteunen bij terugkeer of integratie, met een realistisch perspectief op hun toekomst. Dit beleid is gericht op een effectieve, maar ook rechtvaardige en humane omgang met mensen zonder verblijfsrecht.
“We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
NSC wil het terugsturen van uitgeprocedeerde asielzoekers en illegale vreemdelingen veel beter regelen, onder meer via Europese terugkeerhubs en afspraken met herkomstlanden. Hun visie is gericht op het ontmoedigen van kansloze asielaanvragen en het ontlasten van het Nederlandse asielsysteem door procedures buiten de EU te laten plaatsvinden.
NSC pleit voor het opzetten van Europese terugkeerhubs waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe worden gestuurd. Dit moet het terugkeerproces effectiever maken en kansloze asielaanvragen ontmoedigen.
“We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.”
Om grip te krijgen op migratie en het Nederlandse systeem te ontlasten, steunt NSC het idee om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de EU.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
NSC wil goede (Europese) afspraken met herkomst- en transitlanden, waarbij terugkeer van afgewezen asielzoekers een vast onderdeel is.
“Een migratiepact met een derde land kan zowel bilateraal als in EU-verband worden afgesloten. Hiervan moet een onderdeel zijn dat asielaanvragen in veilige derde landen plaatsvinden.”
De SP wil het terugsturen van mensen zonder recht op verblijf effectiever organiseren, met name voor mensen uit veilige landen, maar verzet zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en het gebruik van mensenrechtenschendende methoden zoals pushbacks. De partij pleit voor strenge, aparte opvang gericht op terugkeer, meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek, en afspraken met herkomstlanden, maar benadrukt dat mensenrechten altijd gerespecteerd moeten worden.
De SP wil mensen uit veilige landen die geen recht op verblijf hebben, apart en streng opvangen met als doel hun terugkeer te bevorderen. Dit moet overlast verminderen en het draagvlak voor asiel behouden. De partij wil meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek en internationale afspraken over terugkeer.
“Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven. Meer capaciteit bij de Dienst Terugkeer en Vertrek is nodig. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder verblijfsrecht en van mensen die hen helpen. Volgens de partij werkt dit averechts en leidt het tot meer uitbuiting en onmenselijke situaties, zonder bij te dragen aan een oplossing of effectieve terugkeer.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
De SP is expliciet tegen het gebruik van pushbacks en andere mensenrechtenschendingen bij het terugsturen van migranten. Zij eisen dat Frontex en andere instanties deze praktijken direct staken en dat terugkeerbeleid altijd mensenrechten respecteert.
“Het gebruik van pushbacks en schendingen van mensenrechten direct staken. ... Frontex moet pushbacks en de schendingen van mensenrechten direct staken.”
Volt is tegen het terugsturen van vluchtelingen naar onveilige situaties en wil dat terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers alleen humaan en onder toezicht gebeurt. Ze verwerpen deals met dubieuze regimes en pleiten voor eerlijke, menswaardige procedures die internationale verdragen respecteren.
Volt accepteert terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers alleen als dit op een humane manier gebeurt, met onafhankelijke waarnemers en naar het land van herkomst. Dit standpunt is bedoeld om mensenrechten te waarborgen en misstanden bij terugkeer te voorkomen.
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
Volt verzet zich tegen het sluiten van migratiedeals met dictators en tegen het opzetten van uitzet- of terugkeercentra in derde landen. Ze vinden dat deze praktijken vaak leiden tot mensenrechtenschendingen en niet overeenkomen met internationale wetgeving.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten.”
De ChristenUnie vindt dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk moeten terugkeren naar hun land van herkomst, met afspraken en begeleiding gericht op een menswaardige terugkeer. Als terugkeer niet mogelijk is, wordt gezocht naar alternatieven zoals doormigratie of legalisering van verblijf. De partij is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil hulp aan ongedocumenteerden niet strafbaar maken.
De ChristenUnie wil dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren naar hun land van herkomst, met verbeterde vertrekprocedures en afspraken met herkomstlanden. Als landen niet meewerken aan terugname, worden sancties overwogen. Dit beleid is bedoeld om de asielketen niet te laten vastlopen en de procedure menswaardig te houden.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Als terugkeer niet mogelijk is, wil de ChristenUnie werken aan alternatieven zoals doormigratie of legalisering van verblijf. De partij benadrukt menswaardige opvang en begeleiding, en is tegen strafbaarstelling van illegaliteit of hulp aan ongedocumenteerden.
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf. We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De VVD wil asielzoekers en arbeidsmigranten die niet aan de voorwaarden voldoen actief terugsturen, met een nadruk op het tegenhouden en terugsturen van asielzoekers aan de grens en het terugsturen van overlastgevende arbeidsmigranten, inclusief EU-burgers. De partij koppelt dit aan strengere handhaving, strafbaarstelling van illegaal verblijf en internationale afspraken voor effectieve terugkeer.
De VVD wil dat asielzoekers die ongevraagd naar Nederland komen, direct aan de grens worden tegengehouden en teruggestuurd, met verwijzing naar de Dublin-verordening en veilige buurlanden. Dit moet illegale instroom tegengaan en de druk op het Nederlandse asielsysteem verlichten.
“Asielzoekers die toch ongevraagd richting Nederland komen, worden aan de landsgrenzen tegengehouden en teruggestuurd. Onze buurlanden zijn immers veilige landen waar deze groep op basis van de Dublin-verordening ook asiel kan aanvragen.”
De VVD wil dat arbeidsmigranten die overlast veroorzaken of dakloos zijn, worden teruggestuurd, ongeacht of ze uit de EU komen. Hiervoor wil de partij afspraken maken met herkomstlanden, eventueel gecombineerd met hulpverlening.
“Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd. Met landen waar veel arbeidsmigranten vandaan komen worden afspraken gemaakt over effectieve terugkeer, eventueel in combinatie met verslavingshulp.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma