De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest bij maatschappelijke problemen expliciet voor een fundamentele, structurele en preventieve aanpak op de (middel)lange termijn, in plaats van symptoombestrijding of ad-hocmaatregelen. Hun belangrijkste voorstellen richten zich op het voorkomen van schulden en armoede, het structureel investeren in preventie (zoals vroegsignalering en onderwijs), en het waarborgen van bestaanszekerheid en autonomie. De kern van hun visie is dat duurzame oplossingen en preventie op termijn effectiever zijn dan korte termijn ingrepen.
De PvdD verwerpt symptoombestrijding en kiest voor een fundamentele, preventieve aanpak van schulden en armoede, met nadruk op vroegsignalering en het versterken van autonomie. Dit betekent investeren in het voorkomen van problemen op de lange termijn, in plaats van alleen het bestrijden van de gevolgen.
“We kiezen daarom voor een fundamenteel andere aanpak: niet langer symptoombestrijding, maar preventie, vertrouwen en bestaanszekerheid als uitgangspunt.”
“We zetten, naast het verhelpen van schulden, veel meer in op vroegsignalering om te voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden.”
“We investeren in armoedepreventie in plaats van symptoombestrijding.”
De partij benadrukt het belang van structurele investeringen in preventie, zoals financiële educatie en pilots gericht op jongeren, om problemen op termijn te voorkomen. Dit is een bewuste keuze voor een aanpak met effect op de langere termijn.
De PvdD kiest voor een breed plan van aanpak en structurele financiering van mentale gezondheidszorg, gericht op preventie en integrale samenwerking, om op termijn duurzame verbetering te realiseren.
De partij wijst expliciet korte termijn ‘maatwerkafspraken’ met grote vervuilers af en kiest voor directe, structurele maatregelen, omdat tijdelijke deals volgens hen niet tot echte verandering leiden.
“De onderhandelingen over maatwerkafspraken met één van de grootste vervuilers van Nederland, het staalbedrijf Tata Steel, worden per direct gestopt.”
“Dat betekent geen miljardensubsidie. Het bedrijf is aantoonbaar onbetrouwbaar, misleidend en heeft jarenlang onvoldoende gedaan om omwonenden te beschermen tegen haar kankerverwekkende uitstoot.”
De SGP pleit voor een snellere, doelgerichte aanpak van maatschappelijke problemen door procedures te verkorten en programmatisch te standaardiseren, met name op het gebied van woningbouw, asiel en waterveiligheid. Ze willen onnodige vertragingen en langdurige bezwaarprocedures tegengaan, zodat projecten sneller gerealiseerd worden en achterstanden worden weggewerkt. De kern van hun visie is dat daadkracht en efficiëntie voorop moeten staan, zonder dat juridische procedures of bureaucratie de voortgang belemmeren.
De SGP wil de doorlooptijden in de asielketen drastisch verkorten door procedures te versnellen, herhaalde aanvragen te beperken en snelle terugkeer te bevorderen. Dit moet voorkomen dat langdurige procedures worden misbruikt en dat Nederland aantrekkelijker wordt voor asielzoekers door trage afhandeling.
“De enorme achterstanden worden zo snel mogelijk weggewerkt door te investeren in een robuuste asielketen met voldoende geld en personeel.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Wanneer een asielzoeker bewust en herhaaldelijk niet komt opdagen bij een gehoor, moet de aanvraag om die reden versneld kunnen worden afgewezen.”
Om de woningnood aan te pakken, wil de SGP bezwaarprocedures inkorten en vereenvoudigen, zodat woningbouwprojecten sneller van start kunnen gaan en niet onnodig worden vertraagd door juridische procedures.
De SGP stelt voor om bij dijkversterking en andere waterbouwprojecten een programmatische aanpak te hanteren, gericht op standaardisatie en samenwerking over projecten heen. Dit moet ervoor zorgen dat minder tijd en geld verloren gaat aan procedures en projecten sneller worden uitgevoerd.
De VVD wil procedures en doorlooptijden voor vergunningen, wetgeving en grote projecten drastisch verkorten om sneller resultaten te boeken, vooral bij woningbouw, energie-infrastructuur en overheidsbesluitvorming. Ze stellen voor om wettelijke termijnen te verkorten, automatische goedkeuring in te voeren bij overschrijding van termijnen, en onnodige regels en adviesorganen te schrappen. De kern van hun visie is dat langdurige bureaucratie en vertragingen onacceptabel zijn en dat de overheid daadkrachtig en efficiënt moet handelen.
De VVD vindt de huidige doorlooptijden voor vergunningen en procedures veel te lang, wat leidt tot onnodige vertraging bij belangrijke projecten zoals woningbouw en energie-infrastructuur. Ze willen wettelijke termijnen verkorten, bezwaarprocedures inkorten, en in sommige gevallen automatische goedkeuring invoeren als de overheid te traag is. Dit moet zorgen voor snellere realisatie en minder frustratie bij burgers en ondernemers.
“zijn de doorlooptijden voor de aanleg van energie-infrastructuur te lang, soms wel zeven tot tien jaar. Daarom wijzen we versnellingsgebieden aan en gaan we snijden in vergunningsprocedures. Bijvoorbeeld door beroeps- en bezwaarprocedures in te korten. Daarnaast zorgen we voor afspraken over doorlooptijden van ruimtelijke processen en beroepsprocedures.”
“Tien jaar. Zo lang duurt het soms wel om een huis bouwen. Niet omdat het bouwen van een huis dat vraagt, maar omdat de overheid eindeloos doet over het verstrekken van vergunningen. En dan hebben we het nog niet gehad over alle juridische procedures die de bouw van een huis bemoeilijken. Dat is onacceptabel in een land met woningnood.”
“We willen dat procedures voor het aanvragen van vergunningen, vooral bij het mkb, drastisch versneld worden. Als uiterste stok willen we dat wanneer ondernemers voor een eenvoudige aanvraag bij de overheid langer moeten wachten dan de geldende termijn, deze aanvraag automatisch wordt goedgekeurd, onder de voorwaarde dat belangen van derden niet worden geschaad.”
De VVD ziet een wildgroei aan regels, adviesorganen en bureaucratische processen als belangrijke oorzaak van vertraging. Ze willen deze fors terugdringen door een opschoonwet, jaarlijkse schrappingsrondes en het verkorten van beslistermijnen. Dit moet leiden tot een snellere en effectievere overheid die sneller beleid kan uitvoeren.
“daadwerkelijke realisatie van beleid is nu vaak jaren. Om dit in te korten kijken we kritisch naar de hoeveelheid adviesorganen, adviescolleges, taskforces, commissies, zelfstandige bestuursorganen, etcetera. ... We verkorten waar mogelijk beslistermijnen.”
“Elke kabinetsperiode begint met een opschoonwet, waarbij bestaande taskforces, commissie, adviesraden en agentschappen alleen worden voortgezet als hier bewust voor wordt gekozen.”
“We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn.”
De VVD vindt het schadelijk als Nederland te lang zonder missionaire regering zit. Ze willen daarom de termijn tussen de val van een kabinet en nieuwe verkiezingen flink verkorten, zodat er sneller weer een daadkrachtige regering is.
“De samenleving wacht niet op de politiek. Daarom willen we dat de termijn tussen de val van een kabinet en nieuwe verkiezingen op zorgvuldige wijze flink wordt verkort. Het is namelijk niet goed voor Nederland als er te lang geen missionaire regering is.”
De ChristenUnie kiest bij schuldenproblematiek voor een aanpak die gericht is op duurzame oplossingen en snelle, effectieve schuldhulpverlening. Ze willen dat mensen met schulden sneller geholpen worden met een duidelijk plan en dat deurwaarders en overheidsorganisaties een meer sociale rol krijgen. De partij pleit voor wettelijke verankering van kwaliteitsnormen, beperking van incassokosten en nazorg om terugval te voorkomen.
De ChristenUnie wil dat mensen met schulden sneller en in een eerder stadium geholpen worden, met een duidelijk plan voor een schuldenvrije toekomst. Ze pleiten voor wettelijke minimumeisen aan schuldhulpverlening, een absolute ondergrens voor beslagleggingen, en betere nazorg om terugval te voorkomen.
“Mensen met schulden moeten sneller (en in een eerder stadium) geholpen worden met een duidelijk plan met perspectief op een schuldenvrije toekomst.”
“Om te voorkomen dat iemand opnieuw terugvalt in een problematische financiële situatie is nazorg van belang. Nazorg krijgt daarom een betere wettelijke verankering in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, bijvoorbeeld door het betrekken van werkgevers.”
De partij wil het verdienmodel van deurwaarders hervormen, incassokosten maximeren en het doorverkopen van schulden beperken. De nadruk verschuift van executie naar duurzame oplossingen, met een zorg- en meldplicht voor deurwaarders.
“Deurwaarders krijgen (met een zorg- en meldplicht) een andere rol die niet enkel gericht is op executie van het vonnis, maar gericht is op een duurzame oplossing.”
“Het verdienmodel van deurwaarders wordt daarom geïnspireerd op het model uit België. De rente- en incassokosten worden voor consumenten gemaximeerd op een maximaal percentage van de oorspronkelijke vordering. Het doorverkopen van schulden wordt aan banden gelegd.”
De ChristenUnie wil dat de overheid het goede voorbeeld geeft door sociaal te incasseren, centrale inning met betalingsregelingen mogelijk te maken, en de preferente positie van overheidsorganisaties bij schuldenregelingen te beëindigen.
GroenLinks-PvdA kiest consequent voor een aanpak die gericht is op de lange termijn, waarbij structurele investeringen en hervormingen centraal staan in plaats van kortetermijnoplossingen of incidentenpolitiek. Ze willen verantwoord begroten, investeren in toekomstbestendige voorzieningen zoals onderwijs en gevangenissen, en kiezen voor een stabiel beleidspad bij grote maatschappelijke opgaven. De partij benadrukt het belang van duurzame keuzes boven snelle bezuinigingen of uitgaven.
GroenLinks-PvdA verwerpt kortetermijndenken in het begrotingsbeleid en kiest voor een verantwoord tijdpad bij het oplossen van budgettaire opgaven. Ze willen investeren in structurele hervormingen die Nederland op de lange termijn sterker en socialer maken, en zijn tegen snelle bezuinigingen bij tegenvallers.
“Bij het begrotingsbeleid kijken we vooral naar de lange termijn, niet naar het begrotingssaldo op de korte termijn. Voor het oplossen van budgettaire opgaven kiezen we een verantwoord tijdpad, en voor eenmalige uitdagingen gebruiken we ruimte in de schuld.”
“De laatste jaren is er alleen maar oog geweest voor de korte termijn en zijn alle belangrijke maatschappelijke en financiële keuzes doorgeschoven. Wij kiezen voor een blik op de lange termijn en kiezen voor hervormingen die ons land sterker en socialer maken.”
“Wie denkt dat harde bezuinigingen op de korte termijn verstandig zijn, heeft het mis. Onze verworvenheden zijn juist het beschermen waard.”
De partij wil af van ad-hocbeleid en kiest voor structurele, langetermijninvesteringen in essentiële publieke sectoren zoals het gevangeniswezen en onderwijs. Dit moet leiden tot meer stabiliteit en betere resultaten op de lange termijn.
“We investeren structureel in ons gevangeniswezen en rekenen af met de incidentenpolitiek van de afgelopen jaren.”
“We starten met een Onderwijsagenda 2035 waar we met een blik op de lange termijn zorgen dat er voldoende opgeleid onderwijspersoneel is.”
“We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
BIJ1 is kritisch over het niet halen van wettelijke termijnen bij hersteloperaties zoals het toeslagenschandaal en pleit voor een uniforme, versnelde en mensgerichte aanpak. Ze willen wettelijke termijnen daadwerkelijk naleven en pleiten voor structurele vereenvoudiging van procedures om langdurige onzekerheid en vertraging voor burgers te voorkomen. Hun visie is dat burgers meer regie krijgen en dat bureaucratische knelpunten worden opgelost om tijdige en rechtvaardige afhandeling te garanderen.
BIJ1 hekelt het structureel niet halen van wettelijke termijnen bij herstelprocessen zoals het toeslagenschandaal en wil dat deze termijnen voortaan wél worden gehaald. Ze zien het niet naleven van termijnen als oorzaak van langdurige onzekerheid en financiële problemen voor gedupeerden, en willen daarom een uniforme, mensgerichte en versnelde aanpak.
“De hersteloperatie van het toeslagenschandaal verbeteren en versnellen we nu op onderdelen, maar wettelijke termijnen halen we consequent niet. Hierdoor duurt het financiële herstel voor gedupeerden te lang.”
“De inzet van meerdere schaderoutes met elk een eigen werkwijze leidt tot onoverzichtelijkheid, onzekerheid en inconsistenties in de toegekende compensaties.”
“Wij kiezen voor deze werkwijze en maken prioriteit van de menselijke maat in de uitvoering van de wet. De burger krijgt meer regie over de aanpak en uitvoering van de hersteloperatie.”
Naast het naleven van termijnen wil BIJ1 het toeslagen- en belastingstelsel structureel vereenvoudigen, zodat toekomstige termijnproblemen en bureaucratische vertragingen worden voorkomen. Ze zien verouderde IT-systemen en personeelsgebrek als knelpunten die aangepakt moeten worden.
“Tegelijk vormen personeelstekorten en verouderde IT-systemen bij de Belastingdienst een ‘bottleneck’ (knelpunt). Dit vertraagt niet alleen de afhandeling, maar ook de broodnodige versimpeling en structurele vernieuwing van het frustrerende belasting- en toeslagenstelsel van nu.”
“We maken het stelsel van onze toeslagen radicaal eenvoudiger. Zo voorkomen we toekomstige toeslagenschandalen. En door onnodige trage en ingewikkelde procedures voor toeslagen te bestrijden, besparen we veel geld.”
FVD bekritiseert het huidige politieke systeem waarin beleidsvoorstellen vooral op korte termijn (vier jaar) worden doorgerekend, wat volgens hen een langetermijnvisie belemmert. Ze pleiten voor het loslaten van deze korte termijn aanpak en willen ruimte voor fundamentele koerswijzigingen en toekomstgerichte plannen, ook als die niet direct binnen één regeerperiode realiseerbaar zijn. FVD stelt dat echte verandering alleen mogelijk is door voorbij de beperkingen van het huidige beleidskader te denken.
FVD verwerpt het idee dat beleid uitsluitend binnen de kaders van een regeerperiode en bestaande juridische beperkingen moet passen, omdat dit een visie op de lange termijn onmogelijk maakt. Ze willen niet beperkt worden door vierjaarlijkse doorrekeningen, maar juist inzetten op structurele, toekomstgerichte keuzes.
“Deze inkadering maakt het onmogelijk om een visie voor de lange termijn aan het CPB voor te leggen. Ons parlementaire systeem wordt immers gekenmerkt door lange lijnen, trage aanpassingsprocedures en eindeloze beroepstermijnen.”
“Wanneer je louter in het bestaande beleidskader voor de komende vier jaar blijft hangen, kun je je nooit oriënteren op de hoofdrichting, de ‘megatrend’.”
“Het is een vorm van huishoudkunde die nuttig kan zijn wanneer je de kwartaalbegroting opstelt - maar die we niet moeten verwarren met de visie, de hoofdrichting die we als land op willen.”
FVD benadrukt het belang van een duidelijke, toekomstgerichte koers boven het herschikken van bestaande begrotingen. Ze willen investeren in structurele publieke taken en fundamentele keuzes maken, waarbij termijn-aanpak ondergeschikt is aan de gewenste richting voor Nederland.
“Maar waar het om gaat op 29 oktober, is onze fundamentele koers. De richting die het land uit moet. De visie die we hebben voor het Nederland van de toekomst.”
“Omdat de stip aan de horizon helder is. En een grosso modo berekening van een daartoe uitgerust planbureau heeft laten zien dat dit op termijn onnoemelijk veel welvaart zou opleveren.”
JA21 onderscheidt in haar verkiezingsprogramma duidelijk tussen korte en lange termijn aanpakken, vooral op het gebied van woningbouw en stikstofbeleid. Ze pleiten voor directe versnellingsmaatregelen om acute problemen op te lossen, terwijl ze tegelijkertijd structurele hervormingen en beleidswijzigingen voor de langere termijn voorstellen. De partij benadrukt pragmatisme en flexibiliteit, waarbij tijdelijke oplossingen worden ingezet totdat structurele doelen zijn bereikt.
JA21 wil de acute woningnood aanpakken door direct in te zetten op versnellingsmaatregelen, zoals het benutten van bestaande vastgoedvoorraad, het faciliteren van kleinere bouwprojecten en het tijdelijk versoepelen van regelgeving. Deze maatregelen zijn bedoeld om snel meer woningen beschikbaar te maken, in afwachting van structurele hervormingen.
“Op de korte termijn moet worden ingezet op versnellingsmaatregelen zoals: Het benutten van de huidige vastgoedvoorraad door optoppen, transformeren en splitsen van gebouwen en woningen waardoor gebruik gemaakt kan worden van bestaande infrastructuur en de stikstofuitstoot beperkter is.”
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”
Naast de korte termijn aanpak, zet JA21 in op structurele hervormingen zoals het afbouwen van huurregulering, het juridisch verankeren van migratieplafonds en het ontwikkelen van een nieuwe nota Ruimte. Deze maatregelen zijn bedoeld om de woningmarkt en bevolkingsgroei duurzaam in balans te brengen.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
“Een beleid ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
“Een nieuwe nota Ruimte realiseren waarbij nieuwe locaties voor woningbouw worden aangewezen.”
NSC kiest bij "termijn aanpak" voor langjarige, voorspelbare afspraken en investeringen, vooral bij woningbouw en overheidsfinanciën. Ze willen structurele, meerjarige afspraken met woningcorporaties en sectoren, en accepteren op korte termijn een minder strakke begrotingsdiscipline om noodzakelijke investeringen mogelijk te maken. De kern van hun visie is dat structurele problemen alleen met een lange adem en duidelijke, meerjarige kaders kunnen worden opgelost.
NSC wil structurele, meerjarige afspraken maken om voorspelbaarheid en continuïteit te waarborgen, met name in de woningbouw en industrie. Dit moet zorgen voor zekerheid en het behalen van langetermijndoelen, in plaats van ad-hoc beleid.
“We willen langjarige verplichte afspraken maken met woningbouwcorporaties over de bouw van nieuwe woningen tot 2035.”
“Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op.”
“We sluiten een meerjarig industrieakkoord met de topsectoren, regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) en regio’s.”
NSC kiest ervoor om op de lange termijn het begrotingssaldo structureel in evenwicht te brengen, maar geeft op korte termijn prioriteit aan investeringen, ook als dat tijdelijk een hoger tekort betekent. Dit is een bewuste keuze om urgente problemen niet uit te stellen.
“Het begrotingssaldo moet op de lange termijn structureel in evenwicht zijn. Op korte termijn geven we prioriteit aan hoognodige investeringen, zonder dat dit ten koste gaat van de sociale zekerheid of gezondheidszorg in ons land.”
“We geven daarom minder prioriteit aan het terugdringen van het begrotingstekort en accepteren dat het tekort in 2030 ongeveer -2,8% van de economie bedraagt.”
De PVV wil procedures rond woningbouw versnellen door tijdelijk bezwaar- en beroepsmogelijkheden te beperken en vergunningverlening te vereenvoudigen. Hun kernvisie is dat snelle, daadkrachtige maatregelen nodig zijn om de woningnood op te lossen, waarbij zij tijdelijke inperkingen van inspraak en regelgeving accepteren om op korte termijn meer woningen te realiseren. De nadruk ligt op directe, crisisachtige ingrepen door de overheid om stagnatie te doorbreken.
De PVV vindt dat langdurige bezwaarprocedures woningbouw onnodig vertragen en wil deze mogelijkheden tijdelijk beperken als het omgevingsplan vastligt. Dit moet ervoor zorgen dat woningbouwprojecten sneller van start kunnen gaan en niet worden opgehouden door juridische procedures, met als doel op korte termijn meer woningen te realiseren.
“tijdelijk beperken van de mogelijkheden tot bezwaar en beroep tegen woningbouw waar een omgevingsplan vastligt”
“Daarom beperken we tijdelijk de mogelijkheden voor bezwaar en beroep tegen bouwvergunningen waar het omgevingsplan al onherroepelijk vastligt. Zo voorkomen we dat ieder deelproject of iedere fase van een woningbouwproject gefrustreerd wordt.”
De partij wil dat vergunningverlening en procedures voor woningbouw versneld en vereenvoudigd worden. Door het schrappen van overbodige bouweisen en het versnellen van procedures wil de PVV op korte termijn de bouwproductie verhogen en de woningnood aanpakken.
Als provincies en gemeenten onvoldoende meewerken aan woningbouw, wil de PVV dat de Rijksoverheid direct ingrijpt. Dit is bedoeld als crisismaatregel om op korte termijn stagnatie te doorbreken en de bouwproductie te garanderen.
“Ingrijpen door de Rijksoverheid bij vastgelopen woningprojecten; provincies en gemeenten die niet voldoende bouwen of meewerken, worden aangepakt”
Volt benadrukt het belang van een duidelijke scheiding tussen korte- en langetermijnaanpak in beleid, met speciale aandacht voor structurele oplossingen en het voorkomen van nieuwe crises. Hun voorstellen richten zich op het verplicht toetsen van langetermijneffecten van beleid en het afschaffen van verouderde of schadelijke regelingen op termijn. Volt wil zo voorkomen dat kortetermijnoplossingen toekomstige generaties benadelen.
Volt wil dat beleid structureel wordt getoetst op de gevolgen op de lange termijn, zodat toekomstige generaties niet de dupe worden van kortetermijnpolitiek. Dit gebeurt via een generatietoets en een vaste Toekomstbrief bij begrotingen, waarmee de langetermijnimpact van beslissingen inzichtelijk wordt gemaakt en verantwoord moet worden.
“De generatietoets toetst de langetermijneffecten van beleid, zodat we weten wat de gevolgen zijn over tien, twintig en dertig jaar. Volt wil dat de regering actief verantwoording aflegt over de langetermijneffecten van nieuwe wet- en regelgeving.”
“De Toekomstbrief wordt een vast onderdeel van de Voorjaarsnota en de Miljoenennota. Deze brief geeft de (financiële) consequenties weer van de: gevolgen van de huidige langetermijnbeslissingen; kosten voor een goede kwaliteit van leven voor toekomstige generaties; keuzeruimte en de eventuele wijzigingen aan de Voorjaarsnota en de Miljoenennota.”
Volt pleit voor het op termijn afschaffen van fiscale regelingen die niet meer effectief, doelmatig of van deze tijd zijn. Dit is bedoeld om het beleid toekomstbestendig te maken en ruimte te creëren voor nieuwe, meer relevante maatregelen.
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
Volt erkent dat de overgang naar natuurinclusieve, circulaire landbouw tijd vergt en wil hiervoor een reële termijn hanteren. Boeren die deze transitie niet kunnen maken, worden financieel gecompenseerd voor eerdere onuitvoerbare overheidsbeloftes.
“Volt wil in een reële termijn over te gaan op natuurinclusieve, circulaire landbouw legaliseren. Landbouwers voor wie dit niet mogelijk is, worden ruimhartig financieel gecompenseerd voor de eerdere, onuitvoerbare, beloftes van de overheid.”
Volt onderscheidt expliciet korte termijnmaatregelen van structurele oplossingen, bijvoorbeeld door op korte termijn personeel te detacheren bij gemeenten om woningbouw te versnellen, terwijl er gewerkt wordt aan een structurele oplossing voor de lange termijn.
“Op korte termijn detacheren we medewerkers, bijvoorbeeld vanuit de provincie. Rijksoverheid en provincie maken een plan voor een structurele oplossing, zoals de uitrol van traineeships en een ‘flexibele schil’ van overheidspersoneel dat inzetbaar is in de hele provincie.”
BVNL kiest bij "termijn aanpak" voor directe, korte termijnmaatregelen op het gebied van migratie, asiel en overheidsbeleid. De partij wil procedures versnellen, tijdelijke verblijfsvergunningen invoeren en opvang en voorzieningen per direct beperken of beëindigen. Hun visie is gericht op snelle, harde ingrepen om problemen direct aan te pakken en langdurige trajecten te vermijden.
BVNL wil per direct aanmeldcentra sluiten, nieuwe AZC’s stoppen en bestaande AZC’s transformeren naar woningen. Dit is een expliciete korte termijn aanpak om asielopvang zo snel mogelijk te beëindigen.
“derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
De partij wil asielprocedures versnellen, mogelijkheden tot beroep schrappen, en tijdelijke verblijfsvergunningen invoeren die niet automatisch permanent worden. Dit alles om langdurige trajecten te voorkomen en snelle doorstroom of uitzetting te realiseren.
BVNL wil direct stoppen met voorzieningen voor afgewezen asielzoekers en illegalen, en gemeenten die hen ondersteunen beboeten. Dit is een expliciete korte termijn maatregel om verblijf en ondersteuning zo snel mogelijk te beëindigen.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
Het CDA kiest bij "termijn aanpak" voor langjarige, structurele oplossingen met duidelijke tijdspaden en transitieperiodes, vooral gericht op woningmarkt, natuurherstel en fiscale regelingen. Ze benadrukken het belang van voorspelbaarheid en het voorkomen van abrupte veranderingen, bijvoorbeeld door lange transitieperiodes en meetmomenten richting gestelde doelen. De kern van hun visie is dat beleid voorspelbaar, haalbaar en rechtvaardig moet zijn voor burgers en bedrijven.
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek niet abrupt afschaffen, maar kiest voor een zeer lange overgangsperiode van dertig jaar. Dit moet voorkomen dat huiseigenaren financieel in de knel komen en biedt duidelijkheid op de lange termijn.
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
Voor natuurherstel en emissiereductie werkt het CDA met vaste termijnen en meetmomenten richting 2035. Dit zorgt voor voorspelbaarheid en maakt tussentijdse bijsturing mogelijk als doelen niet gehaald dreigen te worden.
“Deze monitoring gebruiken we om met wettelijke instrumenten waar nodig bij te sturen op de voortgang van de doelen op vooraf vastgestelde meetmomenten, zodat we in 2035 onze doelstelling bereiken.”
Het CDA kiest voor langjarige financiering en structurele programma’s, bijvoorbeeld bij woningbouw en regionale ontwikkeling. Dit moet zorgen voor continuïteit en effectiviteit op de lange termijn.
De SP pleit voor duidelijke termijnen en snelle aanpak bij urgente maatschappelijke problemen, zoals asielprocedures, schulden en overheidsbesluitvorming. Ze willen maximale doorlooptijden instellen, bureaucratie verminderen en zorgen dat mensen snel duidelijkheid krijgen, met als doel menselijkheid, kostenbesparing en minder onzekerheid. De partij stelt concrete termijnen voor bij asielprocedures en overheidsadvies, en wil op termijn het aanbestedingsstelsel grondig hervormen.
De SP wil dat asielprocedures binnen een vaste, korte termijn worden afgerond om onzekerheid en kosten te beperken. Dit moet zorgen voor een humanere behandeling en snellere duidelijkheid voor asielzoekers.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP wil dat overheidsadvies binnen een maand wordt opgevolgd, met een 'pas toe of leg uit'-principe en een oplosverplichting voor ambtenaren. Dit voorkomt dat dossiers blijven liggen en versnelt de aanpak van problemen.
“Een advies krijgt binnen een maand navolging, met het ‘pas toe of leg uit’ principe. Voor de overheid komt er een oplosverplichting: een dossier doorschuiven of laten liggen kan niet meer.”
De SP erkent dat het huidige aanbestedingsstelsel niet goed werkt en wil dit op termijn volledig herzien, zodat het toegankelijker wordt voor kleinere bedrijven.
“Op termijn moet het hele aanbestedingsstelsel grondig op de schop.”
50PLUS benoemt nauwelijks expliciet een "termijn aanpak" in haar verkiezingsprogramma, maar pleit op enkele terreinen voor gefaseerde of behoedzame invoering van beleid. De partij kiest vooral voor stapsgewijze realisatie bij woningbouw en een behoedzame ontwikkeling van het begrotingstekort, waarbij beleid wordt afgestemd op de economische cyclus en capaciteit. Concrete voorstellen zijn schaars en vooral gericht op het voorkomen van overhaaste of ondoordachte beleidswijzigingen.
50PLUS wil de bouw van levensloopbestendige woningen gefaseerd uitvoeren, met oog voor praktische beperkingen zoals netcongestie en bouwcapaciteit. Dit is bedoeld om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen zonder onrealistische tijdsdruk.
“De doelstelling van 290.000 levensloopbestendige woningen wordt gefaseerd gerealiseerd met oog voor netcongestie en bouwcapaciteit om de doorstroming weer écht op gang te krijgen.”
De partij pleit voor een behoedzame, op de economische cyclus afgestemde aanpak van het begrotingstekort. Hiermee wil 50PLUS voorkomen dat financiële maatregelen te snel of te rigide worden doorgevoerd, wat negatieve gevolgen kan hebben voor de economie en gepensioneerden.
BBB kiest bij "termijn aanpak" voor het expliciet beëindigen of afbouwen van bestaande regelingen en structuren binnen een vastgestelde tijd, zoals het stopzetten van subsidies en regionale energieplannen. De partij wil duidelijke einddata en afbouwpaden hanteren om beleid voorspelbaar, uitvoerbaar en betaalbaar te maken, met nadruk op innovatie en lokale initiatieven in plaats van grootschalige, langdurige projecten.
BBB stelt concrete einddata voor het beëindigen van grote subsidieregelingen en beleidsstructuren in de energietransitie. Hiermee wil de partij een eind maken aan langdurige afhankelijkheid van subsidies en centralistische plannen, en ruimte geven aan innovatie en lokale oplossingen. Dit is een expliciete "termijn aanpak" waarbij beleid na een vastgestelde periode stopt.
D66 wil doorlooptijden in de rechtspraak en bij overheidsprocedures drastisch verkorten, zodat mensen sneller duidelijkheid krijgen en problemen sneller worden opgelost. Ze stellen concrete maatregelen voor om procedures te versnellen, zoals het verminderen van de tijd tussen aangifte en rechterlijke uitspraak en het vereenvoudigen van compensatie voor slachtoffers van het toeslagenschandaal. Hun visie is dat een snellere aanpak bijdraagt aan meer rechtszekerheid, herstel en vertrouwen in de overheid.
D66 vindt dat het te lang duurt voordat slachtoffers en daders duidelijkheid krijgen in het strafproces. Ze willen de tijd tussen aangifte en rechterlijke uitspraak fors verkorten, zodat het recht sneller zijn beloop krijgt en slachtoffers niet onnodig in onzekerheid blijven.
“Tussen een aangifte bij de politie en uitspraak door de rechter zit te veel tijd. Daarom verminderen we doorlooptijden drastisch, zodat slachtoffers sneller duidelijkheid krijgen en daders sneller hun straf.”
D66 erkent dat de huidige afhandeling van het toeslagenschandaal te traag verloopt en wil vaste normbedragen en vaststellingsovereenkomsten invoeren om benadeelde gezinnen sneller duidelijkheid en compensatie te bieden.
“Het duurt te lang, en ouders en kinderen moeten te veel uitleggen en verdedigen dat zij grote (emotionele) schade hebben geleden. Daarom gaan we werken met normbedragen om benadeelde gezinnen te compenseren, met onder andere vaste vergoedingen voor vaker voorkomende schade (zoals scheidingen). Ook kan het werken met vaststellingsovereenkomsten helpen om ouders sneller duidelijkheid te geven.”
DENK wil procedures en besluitvorming rond maatschappelijke problemen versnellen door het verkorten van termijnen en het verminderen van belemmerende regelgeving, vooral op het gebied van woningbouw. Hun aanpak richt zich op het sneller realiseren van oplossingen voor urgente kwesties zoals het woningtekort, door expliciet te sturen op kortere doorlooptijden en meer slagkracht van de overheid.
DENK ziet het versnellen van procedures en het verkorten van termijnen als essentieel om het woningtekort snel aan te pakken. Door minder belemmerende regelgeving en snellere besluitvorming wil de partij zorgen dat er sneller gebouwd kan worden en projecten niet onnodig vertragen.
“Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen en door middel van het vergroten van de capaciteit procedures sneller te doorlopen.”
“We gaan drastisch procedures versnellen. Dat betekent dat overbodige en belemmerende regelgeving verdwijnt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om bezwaarmogelijkheden tegen woningbouwprojecten te verminderen, de termijnen te versnellen”