Het SGP-verkiezingsprogramma noemt TenneT niet expliciet, maar behandelt wel het elektriciteitsnet en netbeheer in algemene zin. De partij pleit voor snelle investeringen en betere benutting van het elektriciteitsnet, het aanpakken van netcongestie, en meer samenwerking tussen netbeheerders en andere partijen. Concrete voorstellen richten zich op het versnellen van procedures, het spreiden van investeringskosten, en het stimuleren van innovatie en samenwerking in de energiesector.
De SGP wil dat het elektriciteitsnet sneller wordt uitgebreid en beter benut om netcongestie te voorkomen en de energietransitie mogelijk te maken. Dit is noodzakelijk vanwege de groeiende vraag naar elektriciteit en de toename van duurzame opwekking. Hoewel TenneT niet bij naam wordt genoemd, zijn deze voorstellen direct relevant voor de landelijke netbeheerder.
“De SGP wil versnelling van procedures voor aanleg van trafo’s en kabels. Er komt hiervoor een stikstofvrijstelling. De komende jaren worden grote investeringen gedaan in het elektriciteitsnet. Daar heeft Nederland de komende decennia profijt van. De rekening van deze investeringen wordt uitgesmeerd in de tijd via bijvoorbeeld een amortisatiefonds. Zo blijft de energierekening betaalbaar.”
“Aan de voorkant van het energiebeleid moet beter worden gestuurd op een betrouwbaar energiesysteem met zo min mogelijk netcongestie.”
“Aanpak van netcongestie, slimmer gebruik van beschikbare netcapaciteit en snelle verzwaring van het elektriciteitsnet verdienen daarom de hoogste prioriteit.”
De SGP ziet kansen in meer samenwerking tussen netbeheerders, elektrotechnici en energiecoöperaties, en het stimuleren van innovatieve oplossingen zoals energiehubs en betere datadeling. Dit moet het elektriciteitsnet flexibeler en efficiënter maken.
“Energiehubs bij onder meer bedrijventerreinen, met gezamenlijk stroommanagement, opslag en duurzame energieproductie, worden gefaciliteerd. Energiecoöperaties krijgen hiervoor meer ruimte. Ook komt er meer ruimte voor samenwerking tussen netbeheerders en elektrotechnici.”
“Het net wordt snel beter benut door het beter meten en delen van data rond netbenutting, het zwaarder belasten van het net, voorwaardelijk gebruik van storingsreserves en ontwikkeling van energiehubs.”
De SGP wil de tariefstructuur aanpassen zodat gebruikers worden gestimuleerd om elektriciteit te gebruiken op momenten dat er veel aanbod is, wat het net ontlast en congestie vermindert.
“De structuur voor net- en leveringstarieven wordt zo aangepast dat er meer prikkels komen om stroom te gebruiken op momenten dat het aanbod groot is en de vraag laag.”
De ChristenUnie erkent het belang van een sterk, flexibel en toekomstbestendig elektriciteitsnetwerk, waarbij netbeheerders als TenneT een centrale rol spelen. Ze willen nationale regie, forse investeringen en meer ruimte voor netbeheerders om netcongestie op te lossen, energieopslag te faciliteren en financieringskosten te verlagen. De partij pleit voor snellere vergunningen, extra investeringen en innovatieve oplossingen om het volle stroomnet aan te pakken en de energietransitie te versnellen.
De ChristenUnie wil dat de overheid nationale regie neemt over de energie-infrastructuur en extra investeert in netverzwaring, zodat netbeheerders als TenneT sneller en effectiever kunnen inspelen op de groeiende vraag en congestieproblemen. Dit moet de energietransitie versnellen en de leveringszekerheid waarborgen.
“De netverzwaring wordt een kwestie van nationaal belang. De overheid neemt nationale regie over de energie-infrastructuur, zet in op het vereenvoudigen van de vergunnings- en beroepsprocedures en heeft oog voor het belang van uitvoering bij netbeheerders, provincies en gemeenten. We stellen extra geld uit het Klimaatfonds beschikbaar om netverzwaring en de warmtetransitie een noodzakelijke impuls te geven.”
“Via een kapitaalstorting 10 miljard euro extra beschikbaar voor de netbeheerders, zodat hun financieringskosten laag blijven.”
De partij wil netbeheerders meer mogelijkheden geven om innovatieve oplossingen toe te passen, zoals groepscontracten, energieopslag en flexibele aansturing van het net. Dit moet netcongestie verminderen en de energietransitie ondersteunen.
“De netbeheerder mag zelf energieopslag inzetten en krijgt ruimte om in deze projecten financieel te participeren.”
“Samen met gemeenten, ontwikkelaars en bedrijven komt de netbeheerder tot een nieuwe aanpak: via een groepscontract delen gebouwen en woninggroepen hun totale aansluitcapaciteit, op voorwaarde dat deze gezamenlijke aansluiting kleiner is dan de optelsom van alle individuele aansluitingen.”
De ChristenUnie wil de stijgende netkosten dempen, met speciale aandacht voor huishoudens met een krappe beurs, door langere afschrijvingstermijnen en gefaseerde aflossing van leningen voor netbeheerders.
“Via langere afschrijvingstermijnen en het stapsgewijs aflossen van de lening, dempen we de snelle stijging van nettarieven.”
D66 noemt TenneT niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar benadrukt het belang van het verzwaren en uitbreiden van het elektriciteitsnet als absolute prioriteit voor de energietransitie. De partij wil dat netbeheerders sneller kunnen investeren en verantwoordelijk worden voor voldoende netcapaciteit, zodat de klimaatdoelen haalbaar blijven.
D66 ziet het versterken van het elektriciteitsnet als cruciaal om de energietransitie mogelijk te maken en de afhankelijkheid van fossiele energie te verminderen. Netbeheerders – waaronder TenneT als landelijke netbeheerder – moeten sneller kunnen investeren en krijgen een grotere verantwoordelijkheid om voldoende netcapaciteit te realiseren, zodat de groei van duurzame energie niet vastloopt op netcongestie.
“We geven de grootste prioriteit aan de verzwaring van het elektriciteitsnet.”
“Netbeheerders mogen sneller investeren. Ze worden verantwoordelijk voor genoeg netcapaciteit, die aansluit bij onze klimaatdoelen.”
“De energietransitie loopt vast zonder voldoende ruimte op het net.”
“De bank investeert in wat Nederland vooruithelpt: van verzwaring van het elektriciteitsnet tot warmtenetten in dorpen en steden...”
D66 wil belemmeringen voor uitbreiding van het elektriciteitsnet wegnemen door procedures voor vergunningen te versnellen en efficiënter te maken. Dit moet ervoor zorgen dat projecten van netbeheerders zoals TenneT sneller gerealiseerd kunnen worden.
“De energietransitie vraagt snelheid, maar veel van de procedures die er nu zijn, vertragen juist. Om die reden wil D66 dat procedures voor vergunningen korter en efficiënter worden.”
JA21 noemt TenneT niet expliciet in het verkiezingsprogramma, maar adresseert wel het probleem van netcongestie en de noodzaak tot uitbreiding en versterking van het elektriciteitsnet, wat direct raakt aan de taken van TenneT als beheerder van het hoogspanningsnet. De partij pleit voor prioriteit bij investeringen in het energienet en het versnellen van aansluitingen, met kernenergie als structurele oplossing om de druk op het net te verlagen. Concrete voorstellen zijn gericht op het oplossen van netcongestie en het versterken van de energie-infrastructuur.
JA21 erkent dat bedrijven en industrie kampen met netcongestie en pleit voor directe investeringen in het elektriciteitsnet. Dit raakt direct aan de rol van TenneT als netbeheerder. De partij ziet een versterkt energienet als essentieel voor leveringszekerheid en economische groei.
“Met prioriteit inzetten op uitbreiding en versterking van het elektriciteitsnet, werk maken van opslagmogelijkheden.”
“Onze industrie beschermen door in te zetten op betaalbare en betrouwbare energie. We lossen netcongestie op en voorkomen dat bedrijven stilstaan omdat aansluiting op het stroomnet onmogelijk is.”
JA21 positioneert kernenergie als een oplossing voor netcongestie, omdat het volgens hen minder belastend is voor het elektriciteitsnet dan wind- en zonne-energie. Dit voorstel heeft directe implicaties voor TenneT, omdat het de aard en omvang van benodigde netinvesteringen beïnvloedt.
“Kernenergie is een stabiele energiebron die ook meteen het leveringszekerheidsprobleem oplost, en een minder grote druk op het energienet zet dan wind- en zonne-energie, zodat netcongestie een relatief kleiner probleem zal zijn.”
“Netcongestie oplossen door inzet kernenergie: kernenergie is minder belastend voor het energienet waardoor netcongestie makkelijker op te lossen is.”
JA21 wil dat vergunningsprocedures voor aansluitingen op het energienet versneld worden, zodat nieuwe projecten sneller kunnen worden gerealiseerd. Dit raakt aan de uitvoeringspraktijk van TenneT bij het aansluiten van nieuwe energiebronnen en gebruikers.
“Vergunningsprocedures versnellen we voor kernenergieprojecten en voor aansluitingen op het energienet.”
De VVD erkent de urgentie van netcongestie en de trage uitbreiding van het elektriciteitsnet, waarbij TenneT als landelijke netbeheerder een centrale rol speelt. De partij wil de aanleg van energie-infrastructuur aanzienlijk versnellen door versnellingsgebieden aan te wijzen, procedures te verkorten en prioriteit te geven aan cruciale projecten. Het doel is om bedrijven sneller aan te sluiten en leveringszekerheid te waarborgen, zodat de energietransitie niet wordt vertraagd door netproblemen.
De VVD vindt de huidige doorlooptijden voor uitbreiding van het elektriciteitsnet te lang en ziet dit als een bedreiging voor economische groei en de energietransitie. Door versnellingsgebieden aan te wijzen, procedures te verkorten en prioriteit te geven aan grote projecten, wil de partij dat TenneT en andere betrokken partijen sneller kunnen uitbreiden en investeren. Dit moet netcongestie verminderen en bedrijven sneller duidelijkheid geven over hun aansluiting.
“We gaan de aanleg van energie-infrastructuur aanzienlijk versnellen: Op dit moment zijn de doorlooptijden voor de aanleg van energie-infrastructuur te lang, soms wel zeven tot tien jaar. Daarom wijzen we versnellingsgebieden aan en gaan we snijden in vergunningsprocedures.”
“We moderniseren het toetsingskader van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zodat investeringen in het energienet sneller mogelijk worden en er expliciet rekening wordt gehouden met leveringszekerheid, economische schade door netcongestie en de urgentie van energietransitie.”
“Daarnaast willen we dat bedrijven sneller duidelijkheid krijgen over wanneer zij kunnen worden aangesloten op het net.”
De VVD wil innovatieve oplossingen stimuleren om netcongestie aan te pakken, met name in urgente regio’s. Hierbij wordt samenwerking tussen overheid, marktpartijen en kenniscentra gestimuleerd, en wordt flexibiliteit in stroomvraag en het delen van netcapaciteit bevorderd. Dit moet de druk op TenneT en het net verlichten zonder altijd fysieke uitbreiding nodig te hebben.
“We willen daarom deze regio als innovatiegebied aanwijzen. Zodat de overheid samen met marktpartijen de netcongestie op onorthodoxe manieren kan aanpakken zonder extra gebruik te maken van het net. Hierbij kan het expertisecentrum netcongestie in Arnhem behulpzaam zijn.”
“Ook gaan we bedrijven helpen met het flexibiliseren van hun stroomvraag en maken we het voor hen makkelijker om energie en netcapaciteit te delen. Hierbij spelen energyhubs een cruciale rol.”
Het CDA benoemt het probleem van netcongestie en de noodzaak om het elektriciteitsnet uit te breiden en te versterken, wat direct raakt aan de rol van TenneT als beheerder van het hoogspanningsnet. Hun belangrijkste voorstellen zijn het versnellen en vereenvoudigen van vergunningstrajecten voor elektriciteitsprojecten, het spreiden van investeringskosten over generaties, en het vergemakkelijken van grensoverschrijdende energie-infrastructuur. De kern van hun visie is dat een robuust, toekomstbestendig elektriciteitsnet essentieel is voor de energietransitie en leveringszekerheid.
Het CDA wil de netcongestie snel aanpakken door het vergunningsproces voor elektriciteitsprojecten te vereenvoudigen en te versnellen, en de investeringskosten voor het net over generaties te spreiden. Dit is direct relevant voor TenneT, die verantwoordelijk is voor de uitbreiding en versterking van het hoogspanningsnet.
“We pakken de netcongestie voortvarend aan. Dat gaan we doen door het vergunningsproces van elektriciteitsprojecten drastisch te versimpelen en te versnellen. ... En we spreiden de rekening van investeringen in het elektriciteitsnet over generaties.”
“We lossen de overbelasting van het elektriciteitsnet (netcongestie) op: de rekening van de aanleg van nieuwe (elektriciteits)infrastructuur spreiden we over generaties.”
Het CDA ziet kansen in het makkelijker maken van grensoverschrijdende energie-infrastructuren, wat relevant is voor TenneT’s internationale rol. Dit moet de benutting van duurzame opwekking over de grens verbeteren.
“We maken de ontwikkeling van grensoverschrijdende energie-infrastructuren makkelijker. Bij duurzame opwekking over de grens kan er veel meer gebruikgemaakt worden van gunstige lokale factoren.”
Het CDA wil dat afspraken worden gemaakt met buurlanden over het gezamenlijk dragen van de kosten van het net op zee, een taak die TenneT uitvoert.
“Afspraken over het gezamenlijk met buurlanden dragen van de kosten van het net (op zee) zijn een belangrijke voorwaarde voor de verdere uitrol van wind op zee.”
BBB noemt TenneT niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert wel de problematiek van netcongestie en de noodzaak tot uitbreiding van het elektriciteitsnet, wat direct raakt aan de kerntaken van TenneT als netbeheerder. De partij pleit voor een versnelde uitbreiding van het elektriciteitsnet en het slimmer benutten van bestaande infrastructuur om de energietransitie mogelijk te maken en netcongestie tegen te gaan.
BBB wil dat het elektriciteitsnet zo snel mogelijk wordt uitgebreid, omdat het huidige net de energietransitie niet aankan en dit leidt tot stagnatie bij woningbouw en bedrijven. Dit standpunt adresseert direct het werkveld van TenneT, dat verantwoordelijk is voor de landelijke netcapaciteit.
“Versnelling uitbreiding elektriciteitsnet. Ons elektriciteitsnet kan de energietransitie niet aan. Steeds minder nieuwe woningen en bedrijven kunnen worden aangesloten waardoor ons land stagneert en de energiekosten stijgen. Het net moet zo snel als mogelijk verder uitgebreid worden.”
BBB pleit voor innovatieve en efficiënte benutting van het bestaande elektriciteitsnet, zoals gedeelde netten en lokale energiehubs, om de druk op het net te verlagen. Dit raakt aan de rol van TenneT in het optimaliseren van netbeheer en het faciliteren van decentrale oplossingen.
NSC wil de opbrengsten van de verkoop van het Duitse deel van TenneT (de netbeheerder) inzetten om de kosten van netverzwaring voor burgers en bedrijven te beperken. Ze pleiten voor meer landelijke en provinciale regie op investeringen in het energienet en zoeken naar een eerlijke verdeling van de kosten tussen bedrijven en huishoudens.
NSC stelt voor om de opbrengsten uit de verkoop van het Duitse deel van TenneT (de Nederlandse hoogspanningsnetbeheerder) te gebruiken om de stijgende kosten van investeringen in het elektriciteitsnet te dempen. Dit moet voorkomen dat burgers en bedrijven te veel betalen voor de noodzakelijke uitbreiding van het energienet als gevolg van de energietransitie.
“Om de tariefstijging als gevolg van de forse investeringen in netverzwaring voor burgers en bedrijven te beperken, besteden we de opbrengsten van de verkoop van het Duitse deel van Tennet (deels) aan dit doel.”
NSC vindt dat er meer landelijke en provinciale regie moet komen op het tempo en de volgorde van investeringen in het energienet, mede vanwege de toenemende vraag door de energietransitie. Dit moet zorgen voor een efficiëntere aanpak van netverzwaring en een eerlijkere verdeling van de kosten.
“Op het tempo en de volgorde van investeringen moet meer landelijke en provinciale regie komen.”
NSC wil dat de kosten van het elektriciteitsnet eerlijker worden verdeeld tussen bedrijven en huishoudens, waarbij huishoudens zoveel mogelijk worden ontzien om de energierekening betaalbaar te houden.
“We letten sterk op een eerlijke verdeling van de kosten van het elektriciteitsnet tussen bedrijven en huishoudens. Huishoudens moeten daarbij zoveel mogelijk worden ontzien, zodat de energierekening betaalbaar blijft.”
De PVV noemt TenneT niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert wel het probleem van netcongestie en het overbelaste elektriciteitsnet, waar TenneT als landelijke netbeheerder direct bij betrokken is. De partij wil stoppen met de energietransitie en stelt voor om leveringszekerheid te waarborgen door te investeren in stabiele energiebronnen en het oplossen van netcongestie, zonder verdere uitbreiding van wind- en zonne-energie.
De PVV ziet het overbelaste elektriciteitsnet als een urgent probleem en wijt dit aan de toename van weersafhankelijke energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. De partij wil geen nieuwe windturbines of zonneparken meer toestaan en pleit voor het openhouden van kolen- en gascentrales en de bouw van meer kerncentrales. Dit alles met het doel om leveringszekerheid te garanderen en netcongestie op te lossen, een taak waar TenneT als netbeheerder direct mee te maken heeft.
“We stoppen met de energietransitie en gaan netcongestie oplossen: geen windturbines, geen zonneparken of andere weersafhankelijke wiebelstroom.”
“Ooit hadden we het beste elektriciteitsnet ter wereld. Nu staat het op instorten. Warmtepompen, zonnepanelen, windturbines, laadpalen – het elektriciteitsnet kan al die gekkigheid helemaal niet aan.”
“Regionale Energiestrategie opheffen. Netcongestie oplossen! Geen enkele nieuwe windturbine er meer bij; geen nieuwe zonneparken”
De Partij voor de Dieren wil het elektriciteitsnet in publieke handen houden, verzwaren en efficiënter gebruiken, met prioriteit voor burgers en maatschappelijke voorzieningen. Ze pleiten voor een toekomstbestendig, rechtvaardig en duurzaam energiesysteem, waarbij uitbreiding en aanpassing van het net (waaronder het werk van TenneT) plaatsvindt met oog voor natuur, milieu en publieke belangen.
De PvdD vindt dat het elektriciteitsnet (waar TenneT een centrale rol in speelt) in publieke handen moet blijven en waar nodig verzwaard moet worden om de energietransitie mogelijk te maken. Daarbij krijgen burgers en maatschappelijke voorzieningen voorrang op het net, en wordt gestreefd naar efficiënt en natuurvriendelijk gebruik.
“De waterstofinfrastructuur blijft in publieke handen. Burgers en voorzieningen van maatschappelijk belang, zoals ziekenhuizen, sportverenigingen en aardgasvrije woonwijken, krijgen voorrang op het elektriciteitsnet.”
“We verzwaren (inter)nationale, regionale en lokale elektriciteitsnetten. Waar mogelijk, en passend vanuit natuur en milieu-perspectief, komen netwerken ondergronds te liggen. Daarnaast zetten we in op efficiënt gebruik van het net, door pieken te voorkomen en het elektriciteitsnet zo veel mogelijk dag en nacht te gebruiken.”
De PvdD wil dat de aanvoer van elektriciteit van wind op zee (waar TenneT verantwoordelijk is voor de aansluiting) wordt afgestemd op de plekken waar in de toekomst daadwerkelijk vraag is, en niet automatisch op bestaande fossiele clusters.
“De aanvoer van elektriciteit van wind op zee wordt afgestemd op de plekken waar de elektriciteit in de toekomst gebruikt gaat worden. Dat zijn niet automatisch de plekken waar de elektriciteit van de huidige fossiele energieclusters.”
Volt noemt TenneT niet expliciet in het verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct op TenneT gericht zijn. Wel pleit Volt voor het versnellen en uitbreiden van de elektriciteitsnetwerken in Nederland en Europa, waarbij netbeheerders (zoals TenneT) meer ruimte en ondersteuning krijgen om de energietransitie mogelijk te maken. De partij wil wettelijke barrières wegnemen en innovatie stimuleren om netcongestie en vertragingen te voorkomen.
Volt wil dat netbeheerders sneller en efficiënter kunnen uitbreiden en innoveren om de energietransitie te ondersteunen. Dit is relevant voor TenneT als beheerder van het hoogspanningsnet. De partij ziet het wegnemen van wettelijke barrières, het stimuleren van innovatie en het optimaliseren van bestaande infrastructuur als essentieel om netcongestie en vertragingen te voorkomen.
“We helpen netbeheerders om sneller uit te breiden door te sturen op innovatie, digitalisering, automatisering, samenwerking en snellere vergunningverlening. We nemen wettelijke barrières weg zodat netbeheerders de ruimte hebben om de bestaande infrastructuur optimaal te benutten.”
“We breiden de al bestaande koppeling van elektriciteitsnetwerken binnen de EU verder uit. We nemen barrières weg in de vergunningverlening waardoor we sneller elektriciteitsnetwerken kunnen bouwen.”
Volt pleit voor meer Europese samenwerking en een gezamenlijke visie op de capaciteit van elektriciteitsnetten. Dit raakt TenneT als grensoverschrijdende netbeheerder en als speler in Europese netintegratie.
“Om tot een soepele, gezamenlijke energietransitie te komen is het van belang dat er op Europees niveau een gezamenlijke toekomstvisie komt op de productie, opslag en afname van elektriciteit en op de capaciteit van de elektriciteitsnetten.”
GroenLinks-PvdA wil de uitbreiding en het slimmer gebruik van het elektriciteitsnet versnellen, waarbij netbeheerders zoals TenneT een centrale rol spelen. Ze pleiten voor een Energieversnellingswet om vergunningen voor kritieke energie-infrastructuur sneller te verlenen en geven prioriteit aan maatschappelijk belang op het net. De partij wil de kosten voor huishoudens en bedrijven laag houden door investeringen in het net over de tijd te spreiden en door differentiatie van nettarieven.
GroenLinks-PvdA ziet het tekort aan netcapaciteit als een urgent probleem en wil dat de aanleg van kritieke energie-infrastructuur, zoals door TenneT, versneld wordt. Ze stellen voor om vergunningen sneller te verlenen en prioriteit te geven aan deze projecten, vooral als er stikstofruimte moet worden verdeeld. Dit moet bijdragen aan een snellere energietransitie en het verminderen van afhankelijkheid van fossiele subsidies.
“We komen met een Energieversnellingswet, die regelt dat vergunningen voor kritieke energie-infrastructuur, zoals voor verdeelstations en extra stroomkabels, eerder kunnen worden afgegeven. Ook krijgt de aanleg van deze infrastructuur voorrang als er door de beperkte stikstofruimte keuzes gemaakt moeten worden welke activiteiten mogelijk zijn.”
De partij wil dat het bestaande net efficiënter wordt benut en dat partijen met een maatschappelijk belang voorrang krijgen bij aansluiting. Daarnaast moeten de kosten van investeringen in het net niet direct, maar gespreid over de tijd aan afnemers worden doorberekend, en worden nettarieven gedifferentieerd om de lasten eerlijk te verdelen.
“Partijen met een maatschappelijk belang krijgen voorrang op het net. Kosten voor huishoudens en bedrijven houden we laag door energienetten langer te gebruiken, de kosten van investeringen in het net niet meteen in rekening te brengen bij afnemers maar uit te smeren over de tijd, en door nettarieven te differentiëren.”
Het verkiezingsprogramma van BIJ1 noemt "TenneT" nergens expliciet en bevat geen concrete, onderscheidende standpunten of beleidsvoorstellen die direct op TenneT als landelijke netbeheerder betrekking hebben. Wel pleit BIJ1 voor het nationaliseren van netbeheerders en het volledig in publieke handen brengen van energie-infrastructuur, wat indirect relevant is voor TenneT.
BIJ1 wil alle belangrijke sectoren van de economie, waaronder netbeheerders, volledig in publieke handen brengen. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie op het beëindigen van marktwerking in essentiële infrastructuur en het waarborgen van democratische controle.
“De belangrijke sectoren van de economie komen daarom volledig in publieke handen. Zoals banken, energiebedrijven, netbeheerders, het onderwijs, de zorg en het ov.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma