De VVD wil Nederland tot een internationale koploper maken op het gebied van tech ondernemerschap door gericht te investeren in groeitechnologieën, het ondernemersklimaat te verbeteren en belemmeringen voor start- en scale-ups weg te nemen. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een investeringsmaatschappij voor tech start-ups, fiscale stimulansen, minder bureaucratie en het versoepelen van Europese regelgeving. De partij ziet technologische innovatie als essentieel voor economische groei en internationale concurrentiekracht.
De VVD wil de toegang tot financiering voor tech start- en scale-ups verbeteren door een nationale investeringsmaatschappij op te richten en bestaande fondsen te versterken. Dit moet het makkelijker maken voor innovatieve bedrijven om door te groeien en Nederland aantrekkelijk te houden voor tech ondernemerschap.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien. Zo zorgen we ervoor dat Nederland een aantrekkelijke plek is voor bijvoorbeeld techbedrijven.”
“Ook Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van start-ups en scale-ups, daarom zorgen we ervoor dat deze ROM’s voldoende publieke middelen en investeringsruimte hebben om deze rol te vervullen.”
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD erkent dat overmatige regelgeving en bureaucratie innovatie en tech ondernemerschap belemmeren. Ze willen procedures versnellen, regelluwe proeftuinen creëren en Europese regels versoepelen, met speciale aandacht voor start-ups en groeitechnologieën.
“We ontwikkelen regelvrije zones, waar tijdelijk en gecontroleerd wet- en regelgeving kan worden opgeschort om innovatie te bevorderen. We bieden hiervoor de juiste juridische grondslag.”
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
“Ook willen we regelluwe proeftuinen en adequate financiering via, onder andere, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.”
De VVD wil dat Nederland vooroploopt in groeitechnologieën zoals AI, chips en quantummechanica. Ze pleiten voor meer samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en ondernemers, en voor strategische investeringen in sectoren met hoge toegevoegde waarde.
“We spannen ons in om de investeringen in onderzoek en ontwikkeling in Nederland te laten stijgen naar minimaal 3% van de totale omvang van de economie.”
“We helpen bedrijven die in Nederland willen investeren en een bijdrage willen leveren aan innovatie. Dit doen we door belemmeringen weg te nemen en door het R&D-lanceerplatform dat we recent hebben aangekondigd.”
“Het is daarbij belangrijk dat ondernemers goed kunnen samenwerken met de overheid en met kennisinstellingen.”
“Vol inzetten op kunstmatige intelligentie: Kunstmatige intelligentie heeft de toekomst. Het is tijd dat we meer redeneren vanuit kansen, dan vanuit angst. We doen daarom investeringen in kunstmatige intelligentie via de investeringsagenda voor nationale groei en de investeringsmaatschappij.”
De VVD wil het fiscaal aantrekkelijker maken om te investeren in innovatie en om werknemers te laten delen in het succes van tech bedrijven. Dit moet het ondernemerschap in de techsector stimuleren en talent aantrekken.
“We breiden de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk uit. Ondernemers die willen investeren in innovatie, kunnen dat zo doen tegen gunstige belastingvoorwaarden. We behouden de innovatiebox.”
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
De VVD ziet het aantrekken van buitenlands toptalent als essentieel voor de groei van tech ondernemerschap in Nederland. Ze willen de kennismigrantenregeling ombouwen tot een strengere toptalentenregeling, met expliciete aandacht voor start- en scale-ups.
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën. We laten de 27%-regeling in stand en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis. We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.”
D66 wil het ondernemerschap in de techsector stimuleren door te investeren in innovatie, het versterken van sleuteltechnologieën en het creëren van een gunstig ondernemersklimaat. De partij zet in op betere toegang tot financiering, minder regeldruk, en een actieve rol van de overheid als launching customer, met speciale aandacht voor start-ups en scale-ups. D66 streeft naar een sterke nationale en Europese techindustrie die onafhankelijk is van grote buitenlandse techbedrijven.
D66 erkent dat innovatieve tech-ondernemers vaak belemmerd worden door gebrek aan kapitaal, toegang tot klanten en regeldruk. De partij wil deze barrières wegnemen door het ondernemersklimaat te verbeteren, financiering toegankelijker te maken en de overheid als eerste klant in te zetten. Dit moet ervoor zorgen dat Nederlandse tech-ondernemers kunnen starten, groeien en internationaal concurreren.
“D66 wil meer ruimte voor innovatief ondernemerschap. Veel innovatieve ondernemers komen nu vaak niet verder door een gebrek aan kapitaal of toegang tot klanten.”
“We zorgen dat Nederlandse innovaties makkelijk kunnen groeien binnen Europa. Én we helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt.”
“We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels.”
“We kiezen voor Europese alternatieven en helpen vanuit de overheid door als eerste klant (launching customer) om producten op de markt te brengen.”
D66 wil dat Nederland internationaal voorop blijft lopen in sleuteltechnologieën door gerichte investeringen, samenwerking tussen kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven, en het vormen van regionale ecosystemen. Dit moet innovatie versnellen en de maatschappelijke impact van tech-ondernemerschap vergroten.
“Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken. Zo kunnen zij samen hun innovaties naar een volgend niveau tillen.”
“Nederland loopt internationaal voorop in sleuteltechnologieën. D66 wil die voorsprong benutten om onze maatschappelijke uitdagingen te helpen oplossen. We stimuleren deze belangrijke technologieën met subsidies en inkoop van de overheid.”
“We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.”
D66 ziet de dominantie van grote buitenlandse techbedrijven als een bedreiging voor innovatie, democratie en autonomie. De partij wil een sterke nationale en Europese techindustrie opbouwen, met een actieve overheid die technologische onafhankelijkheid stimuleert.
“Maar dan moeten we af van onze afhankelijkheid van grote techbedrijven die winst maken met onze aandacht, data en verslaving. Grote techbedrijven bedreigen onze democratie en de sociale samenhang. Europa is wakker geschud: we zullen een eigen Europese techindustrie moeten bouwen, die goed is voor de maatschappij in plaats van die te verstoren.”
“D66 zet vol in op een sterke nationale en Europese ICT-sector. We maken onze positie in de halfgeleiderindustrie nog sterker: dat is de productie van bijvoorbeeld computerchips.”
D66 wil dat de overheid een actieve rol speelt in het stimuleren van technologische innovatie en ondernemerschap, onder andere door als launching customer op te treden en een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie aan te stellen.
“Door zelf de eerste klant te zijn (launching customer), kan de overheid invloed hebben op innovatie, het goede voorbeeld geven, nieuwe markten openen en de impact van investeringen groter maken.”
“D66 wil een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie, met een eigen begroting en een stevig mandaat. Daarmee zorgen we voor focus en regie binnen de overheid om onze maatschappelijke doelen te bereiken.”
De SP ziet tech ondernemerschap vooral als een terrein waar de macht van grote techbedrijven moet worden ingeperkt en waar kleine ondernemers en innovatie juist ondersteund moeten worden. De partij pleit voor strengere regulering van Big Tech, het stimuleren van open source en publieke alternatieven, en het versterken van het mkb via investeringsbanken en vereenvoudigde regelgeving. Hun visie is kritisch op de dominantie van grote platformen en gericht op het bevorderen van eerlijke concurrentie en publieke waarden in de digitale economie.
De SP wil de macht van grote techplatforms en Big Tech-bedrijven inperken omdat zij innovatie, privacy en eerlijke concurrentie belemmeren. De partij ziet deze bedrijven als een bedreiging voor kleinere ondernemers, consumenten en de democratie, en pleit voor strengere regulering, transparantie en het verbieden van bepaalde verdienmodellen.
“Wij verzetten ons tegen de groeiende macht van grote (tech)platformbedrijven zoals Amazon, Google, Facebook, Booking.com en Uber. Deze bedrijven maken andere bedrijven, gebruikers en werkenden afhankelijk van hun systemen, stellen eenzijdige voorwaarden en verzamelen enorme hoeveelheden data waarmee zij hun monopolie versterken.”
“De digitale wereld moet niet onder beklemmende staatscontrole staan, maar ook niet gedomineerd worden door winstbeluste Big Tech bedrijven.”
“Leg het verdienmodel van sociale media en Big Tech aan banden.”
“Het is tijd voor een internet waarin de mens centraal staat, niet het algoritme en de winst. Daar moet een grote aanpak voorkomen, met als eerste kleine stappen een wettelijk verbod op gepersonaliseerde advertenties, advertentieveilingen en de grootschalige dataverzameling en handel.”
“Daarom wil de SP dat het toezicht hierop wordt verscherpt en de macht van deze platforms wordt beperkt. Een eerste stap is daarbij is dat platforms hun eigen producten niet bevoordelen op hun platform.”
De SP vindt het mkb essentieel voor innovatie en wil kleine ondernemers ondersteunen met investeringsbanken, vereenvoudigde regelgeving en hulp bij digitale transitie. Dit moet zorgen voor eerlijke kansen voor tech-ondernemerschap buiten de grote platformen om.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen. Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.”
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen.”
De SP wil dat digitale innovatie en ondernemerschap niet afhankelijk zijn van private monopolies, maar juist plaatsvinden op basis van open source, publieke waarden en transparantie. Dit moet de afhankelijkheid van grote techbedrijven verminderen en ruimte bieden aan alternatieve vormen van tech ondernemerschap.
“Het bevorderen van open sourcetechnologie en open standaarden is noodzakelijk. Internet is een moderne nutsvoorziening en moet voor iedereen beschikbaar en betaalbaar zijn.”
“We stimuleren de ontwikkeling van publieke alternatieven voor sociale media, waar democratische controle en transparantie wél centraal staan.”
“Overheden maken zo veel mogelijk gebruik van open source en zorgen ervoor dat hun systemen leverancier onafhankelijk zijn, onder meer door het gebruik van open standaarden.”
De SP wil voorkomen dat grote techbedrijven via datacentra te veel marktmacht krijgen en eist strenge milieuregels. Dit raakt tech ondernemerschap door de voorwaarden die aan digitale infrastructuur worden gesteld.
“We voorkomen dat grote techbedrijven te veel marktmacht krijgen via datacentra. Grote, energieverslindende datacentra worden geweerd. Alle datacentra moeten voldoen aan strenge regels, zodat ze zuinig omgaan met stroom, water en grondstoffen en zo min mogelijk schade aan het milieu veroorzaken.”
FVD ziet tech ondernemerschap vooral als een motor voor innovatie, economische groei en zelfredzaamheid, waarbij minder overheidsbemoeienis en meer ruimte voor ondernemers centraal staan. De partij wil praktische vaardigheden en ondernemerschap in het onderwijs versterken, technologische innovatie stimuleren (zoals AI, blockchain en glasvezel), en belemmerende regelgeving en belastingen voor ondernemers fors verminderen. Hun visie is dat Nederland een vrij, innovatief en ambitieus land moet zijn waar tech ondernemers kunnen floreren zonder bureaucratische barrières.
FVD wil het beroepsonderwijs hervormen met meer nadruk op ondernemerschap en technologische vaardigheden, zodat jongeren direct inzetbaar zijn in sectoren als techniek en zorg en beter voorbereid zijn op een toekomst met AI. Dit moet de basis leggen voor meer tech ondernemerschap vanuit het onderwijs.
“We leggen in de praktische leerweg de nadruk op vakmanschap en ondernemerschap, zodat jongeren direct inzetbaar zijn in zorg, techniek en bouw.”
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
FVD wil de regeldruk en belastingdruk voor ondernemers, inclusief tech ondernemers, fors verlagen. Dit moet innovatie en ondernemerschap stimuleren en Nederland aantrekkelijker maken voor startende en groeiende techbedrijven.
“De belastingen zijn veel te hoog geworden en belemmeren innovatie en economische groei. Het overheidsapparaat heeft een verstikkende deken aan regeltjes, controlemechanismen en procedures over de samenleving gelegd, waardoor de creativiteit, de ambitie en het ondernemerschap verdrukt worden.”
“We gaan voor een radicale verlaging van de belastingen. We voeren een belastingvrije voet in van €30.000,- voor alle werkenden en gepensioneerden... We verhogen de VPB-grens naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
FVD wil technologische innovatie actief stimuleren door onder andere het gebruik van AI en blockchain te bevorderen en te investeren in digitale infrastructuur zoals glasvezel. Dit creëert kansen voor tech ondernemers en draagt bij aan een toekomstbestendige economie.
“We stimuleren innovatie door een gunstig vestigingsklimaat voor blockchainbedrijven, zodat innovatie wordt gestimuleerd en financiële vrijheid wordt vergroot.”
“We investeren in de ontwikkeling van hyperloop-technologie, zodat Nederland vooroploopt in de ontwikkeling van supersnel en innovatief vervoer.”
“We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.”
“We zetten kunstmatige intelligentie in binnen de overheid, zodat productiviteit stijgt en minder ambtenaren nodig zijn.”
FVD wil monopolies van grote techbedrijven doorbreken en concurrentie bevorderen, zodat nieuwe tech ondernemers een eerlijke kans krijgen. Ook moet de overheid zich niet bemoeien met inhoudelijke censuur of markttoegang.
“We zorgen voor wetgeving en voorwaarden die concurrentie bevorderen, zodat burgers alternatieven hebben en monopolies worden doorbroken.”
“We verbieden de overheid om contact te houden met of druk uit te oefenen op techbedrijven om afwijkende meningen te weren, zodat het publieke debat vrij blijft.”
De SGP erkent het belang van technologie en ondernemerschap voor de Nederlandse economie, met speciale aandacht voor het mkb, startups en maakindustrie. Ze willen tech ondernemerschap stimuleren via betere toegang tot financiering, fiscale voordelen, publiek-private samenwerking en investeringen in technologische innovatie, maar altijd met oog voor ethische kaders en maatschappelijke waarden. De partij pleit voor een voorspelbaar ondernemersklimaat, meer praktijkgericht onderzoek en het versterken van regionale technologische capaciteit.
De SGP wil het voor tech-ondernemers, startups en mkb-bedrijven makkelijker maken om aan kapitaal te komen, onder meer door fiscale stimulansen, terugkeer van de durfkapitaalregeling en betere garantiestellingen. Dit moet innovatie en groei in de technologiesector bevorderen.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP wil innovatie in technologie en ondernemerschap versterken door meer geld te investeren in praktijkgericht onderzoek en publiek-private samenwerkingen, vooral tussen hogescholen en het regionale mkb.
“Er komt meer geld voor praktijkgericht onderzoek door hogescholen in samenwerking met het regionale mkb. De overheid draagt voortaan 50% bij aan publiek-private samenwerking in plaats van 30%.”
De partij pleit voor investeringen in technologische soevereiniteit, zoals een AI-fabriek, en het versterken van de regionale economie door innovatie en samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen.
“Nederland heeft meer technologische soevereiniteit nodig. De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
“De regionale economie wordt versterkt door extra te investeren in de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
De SGP benadrukt dat technologische innovatie en ondernemerschap altijd moeten plaatsvinden binnen duidelijke ethische en maatschappelijke grenzen, met oog voor publieke waarden en transparantie.
Volt ziet tech ondernemerschap als essentieel voor een innovatieve, duurzame en concurrerende economie in Nederland en Europa. Ze willen techbedrijven en start-ups gericht ondersteunen met investeringen, minder regeldruk, betere toegang tot financiering en een sterk ecosysteem, waarbij Europese samenwerking en autonomie centraal staan. Concrete voorstellen zijn onder meer het oprichten van een Europees Tech Fund, het verbeteren van toegang tot durfkapitaal, en het stimuleren van regionale innovatiehubs.
Volt pleit voor een Europees Tech Fund dat risicodragend investeert in strategische innovaties zoals AI, kwantumtechnologie en biotech, om te voorkomen dat Europese tech start-ups naar het buitenland vertrekken. Ze willen daarnaast de toegang tot financiering voor start-ups en scale-ups verbeteren door procedures te vereenvoudigen en regionale fondsen te versterken.
“Om de digitale en technologische autonomie van de EU te versterken richten we een Europees Tech Fund op dat risicodragend investeert in strategische innovaties, van AI en kwantumtechnologie tot cleantech en biotech.”
“Nederland moet inzetten op durfkapitaal voor deep-tech en AI-start-ups. We pleiten voor zowel een Nederlands als een EU-investeringsfonds die zich op ethische en open technologieën richten om te voorkomen dat start-ups in AI, quantum computing en cybersecurity, vanwege moeilijk toegang tot opschalingsfinanciering, vaak verkocht worden aan buitenlandse partijen of nog erger: buiten de EU gevestigde bedrijven.”
“We verbeteren de toegang van start-ups en scale-ups tot Europese financiering door procedures bij het European Investment Fund (EIF) en andere investeringsinstrumenten binnen de EIB-groep te vereenvoudigen en versnellen.”
Volt wil een sterk ecosysteem creëren waarin kennis, kapitaal en overheid samenkomen om hightech producten en diensten te ontwikkelen. Ze investeren in innovatiehubs, regionale samenwerking en infrastructuur om tech ondernemerschap te stimuleren en talent te behouden.
“We stimuleren innovatie door een Silicon Europa op te zetten. Dit wordt een ecosysteem waar kennis, kapitaal en overheid samenkomen om hightech producten en diensten te ontwikkelen.”
“We zetten in op de ontwikkeling van innovatiehubs om bestaande systemen te versterken waarbij we rekening houden met regionale spreiding.”
“We bouwen in Nederland een sterk ecosysteem waarin het kennisniveau van digitalisering, zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs, kan groeien.”
Volt erkent dat administratieve druk en complexe regelgeving innovatie in de weg staan. Ze willen de regeldruk verlagen, subsidieregelingen overzichtelijker maken en een centraal loket bieden voor innovatieve ondernemers.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg.”
“Er komt één centraal loket (een one stop-shop) voor innovatieve en sociaal maatschappelijke ondernemers waar zij terecht kunnen met hun vragen over bijvoorbeeld subsidieaanvragen.”
Volt wil dat de overheid een leidende rol neemt in het investeren in start-ups en het stimuleren van publiek-private samenwerking, met maatwerkondersteuning in verschillende ontwikkelingsfases.
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups. Dit doet de overheid zowel via de Nationale Investeringsbank, zogenaamde incubators en innovatiehubs.”
“Succesvolle publiek-private consortia als Oncode Institute en Biotech Booster, die wetenschap en toepassing verbinden en zo maatschappelijke waarde creëren, nemen we als uitgangspunt.”
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin tech-ondernemerschap kan floreren door minder regels, lagere belastingen en gerichte stimulering van onderzoek en ontwikkeling. De partij zet in op het aantrekken en behouden van startups en technologiebedrijven, met bijzondere aandacht voor cybersecurity, kunstmatige intelligentie en digitale vaardigheden. BVNL pleit voor marktwerking, zelfregulering en het verminderen van bureaucratie als kernvoorwaarden voor een bloeiende tech-sector.
BVNL ziet het verminderen van belastingdruk en regeldruk als essentieel om tech-ondernemerschap te stimuleren en het vestigingsklimaat te verbeteren. Door het speelveld aantrekkelijker te maken, wil de partij startups en innovatieve bedrijven aantrekken en behouden.
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
BVNL wil gericht investeren in onderzoek, ontwikkeling en samenwerking tussen publieke en private partijen om technologische innovatie en ondernemerschap te bevorderen. Dit moet Nederland aantrekkelijk maken voor tech-startups en academici.
“We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
“BVNL zet zich in voor de stimulering van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën zoals quantumtechnologie.”
BVNL ziet marktwerking en zelfregulering als de beste manier om digitale weerbaarheid te vergroten en innovatie in cybersecurity te stimuleren. De partij wil een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëren en pleit voor aftrekposten en vrijwillige normen in plaats van extra regels.
“Met toenemende cyberdreigingen zoals ransomware biedt BVNL een visie op digitale weerbaarheid via marktwerking, zelfregulering en technologieën zoals blockchain, zonder bureaucratie. Dit versterkt overheden en bedrijven, waarborgt transparantie, privacy en vertrouwen in een digitale economie.”
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
“Aftrek voor cybersecurity-investeringen (software, training, blockchain) voor MKB en burgers, om weerbaarheid te vergroten.”
“Vrijwillige normen: Blockchain-certificeringen die verplichte regels vervangen, regeldruk verminderen en naleving versnellen voor bedrijven en gemeenten.”
GroenLinks-PvdA ziet tech ondernemerschap als een motor voor innovatie, strategische autonomie en maatschappelijke vooruitgang, mits het eerlijk, duurzaam en sociaal verantwoord wordt gestimuleerd. De partij wil start-ups en scale-ups in de tech-sector actief ondersteunen, investeren in Europese digitale infrastructuur en AI, en de toegang tot durfkapitaal verbeteren via een Nationale Investeringsbank. Tegelijkertijd pleit GroenLinks-PvdA voor publieke controle op technologie en het tegengaan van de macht van grote (buitenlandse) techbedrijven.
GroenLinks-PvdA wil het Nederlandse ecosysteem voor tech ondernemerschap versterken door start-ups en scale-ups te ondersteunen, onder meer via investeringen, experimenteerruimte en het aantrekkelijk maken van Nederland als vestigingsland. Dit moet bijdragen aan innovatie, economische groei en strategische autonomie, met speciale aandacht voor het mkb en duurzame technologie.
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.”
De partij erkent dat toegang tot financiering een knelpunt is voor innovatieve bedrijven, vooral in het mkb. Door het bundelen van bestaande investeringsinstellingen in een Nationale Investeringsbank wil GroenLinks-PvdA de slagkracht vergroten en bedrijven beter toegang geven tot leningen en durfkapitaal, met nadruk op toekomstgerichte industrieën.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We bundelen de huidige instellingen van Invest-NL, Invest International, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zodat de slagkracht van de bank groter wordt en we aan kunnen sluiten bij initiatieven van de Europese Investeringsbank. We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
GroenLinks-PvdA wil de afhankelijkheid van Amerikaanse en Chinese techgiganten verminderen door te investeren in Europese alternatieven, digitale infrastructuur en AI. Dit biedt kansen voor Europese tech ondernemers en versterkt de strategische positie van Nederland en de EU.
“Nederland kent veel innovatieve ICT-bedrijven, maar is toch afhankelijk van Amerikaanse en Chinese leveranciers. Samen met Europese partners maken we haast met het bouwen van Europese alternatieven en het stallen van data op Europees grondgebied.”
“Europa is te afhankelijk van Amerikaanse tech-giganten. We bouwen hun macht af door te investeren in Europese digitale infrastructuur, een eigen Cloud en veilige AI. We lanceren een Civiel Techfonds om verantwoorde technologie aan te jagen en mensenrechtenorganisaties te steunen.”
De partij benadrukt dat technologische innovatie en ondernemerschap altijd onder publieke controle en met maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten plaatsvinden. Dit betekent investeren in eerlijke algoritmes, verantwoorde AI en het tegengaan van monopolievorming.
“We creëren eerlijke algoritmes, versterken onze veiligheid en investeren in kunstmatige intelligentie die bijdraagt aan de samenleving.”
“Dominante bedrijven mogen niet langer de vrije hand hebben in het opkopen van de concurrentie. Wij willen daarom een breed onderzoek naar het voorkomen van monopolies op Europese en nationale schaal.”
JA21 wil tech ondernemerschap stimuleren door ondernemers meer ruimte te geven voor innovatie en digitalisering, met minder regeldruk en eenvoudiger belastingregels. De partij zet in op een nationale strategie voor digitalisering, investeringen in digitale vaardigheden, en het verminderen van afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven. Concrete voorstellen zijn onder meer het direct aftrekbaar maken van R&D-kosten, het stimuleren van AI-toepassingen in het mkb, en het vereenvoudigen van het belastingstelsel voor ondernemers.
JA21 ziet digitalisering en technologische innovatie als cruciaal voor het succes van het Nederlandse bedrijfsleven. De partij wil ondernemers stimuleren om te innoveren door regelgeving te vereenvoudigen, versnipperd beleid te voorkomen en een nationale strategie te ontwikkelen waarin overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten samenwerken. Het doel is om Nederland tot een topspeler in technologie te maken en het mkb te ondersteunen bij de digitale transitie.
“Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.”
“Versnipperd beleid en talloze loketten voor bedrijven die willen digitaliseren voorkomen met een nationale strategie waarin het bedrijfsleven gezamenlijk optrekt met de overheid en kennisinstituten.”
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen. Aan ethische kaders hebben we niet genoeg, het uitgangspunt is productiviteit.”
JA21 wil de digitale vaardigheden van de beroepsbevolking versterken en investeren in strategische technologie om digitale soevereiniteit te waarborgen. De partij wil voorkomen dat Nederland afhankelijk wordt van buitenlandse techbedrijven en pleit voor investeringen in digitale veiligheid en vaardigheden, zodat de arbeidsmarkt klaar is voor de digitale revolutie.
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
JA21 wil innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken en het belastingstelsel te vereenvoudigen. Door investeringen aantrekkelijker te maken en bureaucratie te verminderen, wil de partij ondernemerschap en technologische innovatie bevorderen.
“Innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken, wat een impuls geeft aan innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
BBB erkent het belang van tech ondernemerschap voor de Nederlandse economie en wil barrières voor startups, scale-ups en innovatieve bedrijven verlagen. De partij stelt voor om juridische en financiële drempels te verminderen, investeringen in deeptech en andere strategische sectoren te stimuleren, en de positie van Nederlandse techbedrijven bij digitaliseringsprojecten te versterken.
BBB ziet dat doorgroei voor tech startups en scale-ups vaak wordt belemmerd door complexe juridische trajecten en gebrek aan kapitaal. De partij wil standaardmodellen voor investeringen en exits ontwikkelen en fiscaal beleid verbeteren om tech ondernemerschap aantrekkelijker te maken.
“Startups en jonge bedrijven zijn onmisbaar voor de vernieuwingskracht van Nederland. Maar doorgroeien is vaak moeilijk. BBB wil ruimte voor praktische innovatie, met echte maakwaarde voor Nederland.”
“Eenvoudige juridische structuren voor doorgroei. Startups en groeibedrijven moeten niet vastlopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
“Meer durfkapitaal uit eigen land. BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.”
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
BBB wil dat een Nationale Investeringsbank risicodragend kapitaal beschikbaar stelt voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen. Dit moet bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie.
“Gerichte rol voor de Nationale Investeringsbank in innovatie. We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
BBB wil de afhankelijkheid van buitenlandse techreuzen verminderen en Nederlandse innovatieve bedrijven een eerlijke kans geven bij overheidsprojecten. Dit moet de positie van Nederlandse tech ondernemers versterken en digitale soevereiniteit waarborgen.
“De overheid kiest als 'launching customer' actief voor innovatieve Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen bij digitaliseringsprojecten.”
“Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen krijgen voorrang bij aanbestedingen van de overheid.”
BIJ1 pleit voor een radicaal andere economie waarin ondernemerschap, inclusief tech ondernemerschap, niet langer draait om winstmaximalisatie en aandeelhouderswaarde, maar om collectief eigendom, democratische zeggenschap en sociale rechtvaardigheid. Nieuwe bedrijven, inclusief techbedrijven, moeten standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht, en bestaande grote bedrijven worden verplicht aandelen over te dragen aan werknemers. BIJ1 wil zo de macht van grote tech- en andere bedrijven breken en ondernemerschap democratiseren.
BIJ1 wil dat nieuw opgerichte bedrijven, waaronder techbedrijven, standaard de vorm van een werknemerscoöperatie krijgen. Dit moet zorgen voor meer zeggenschap van werknemers en een eerlijker verdeling van opbrengsten, in plaats van focus op aandeelhouders of externe investeerders. Dit raakt direct aan tech ondernemerschap, omdat het de oprichtingsstructuur en eigendomsverhoudingen van nieuwe techbedrijven fundamenteel verandert.
BIJ1 wil dat bestaande grote bedrijven, waaronder techbedrijven, verplicht worden om aandelen over te dragen aan werknemers en dat werknemersraden bindende zeggenschap krijgen. Dit moet de macht van aandeelhouders en managers inperken en de invloed van werknemers vergroten, ook in de techsector waar grote bedrijven vaak dominante posities innemen.
“Elk bestaand beursgenoteerd bedrijf met meer dan 100 werknemers is verplicht een werknemersfonds op te richten. Hieraan schrijven zij jaarlijks een aantal nieuwe aandelen uit, in verhouding met de jaarwinst. Het werknemersfonds wordt alleen beheerd door de werknemers van de firma die deze heeft opgericht.”
“Multinationale bedrijven met dependances (vestigingen) in Nederland zijn verplicht een plan te maken waarin staat hoe zij binnen korte tijd minimaal 51% van de aandelen aan de werknemers van die dependance verkopen. Als hier geen actie op komt, verliest dit bedrijf het recht om binnen Nederlandse grenzen te opereren.”
“De democratische ondernemingsraad is een verplicht onderdeel van grote bedrijven, met een bindend mandaat in het bestuur.”
BIJ1 wil dat publieke investeringsfondsen en banken uitsluitend coöperatieve ondernemingen ondersteunen, wat ook geldt voor tech startups. Dit betekent dat tech ondernemerschap alleen op steun van de overheid kan rekenen als het collectief en democratisch georganiseerd is.
NSC ziet tech ondernemerschap als essentieel voor de economische toekomst van Nederland en wil dit stimuleren via gerichte investeringen, betere toegang tot financiering en versterking van regionale innovatie-ecosystemen. De partij zet in op het verbeteren van het vestigingsklimaat, het ondersteunen van innovatieve mkb-bedrijven, en het investeren in strategische technologieën zoals AI, chips en biotech. Concrete voorstellen zijn onder andere de oprichting van een Nationale Investeringsbank, het versterken van regionale innovatieclusters, en het behouden van fiscale voordelen voor R&D.
NSC wil een Nationale Investeringsbank oprichten om risicodragende investeringen in strategische technologieën mogelijk te maken, omdat Nederland achterloopt op landen als Duitsland en Frankrijk. Dit moet tech ondernemerschap stimuleren door toegang tot kapitaal te verbeteren, vooral voor groei en innovatie in sectoren als chips, AI en biotech.
“Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op. Nederland loopt achter op landen als Duitsland en Frankrijk, waar publieke investeringsbanken al jarenlang miljarden inzetten voor strategische technologieën. Met de Nationale Investeringsbank leggen we een stevige basis voor risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën zoals chips, AI en biotech.”
NSC wil regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden versterken, met speciale aandacht voor marktgerichte productontwikkeling en innovatieclusters in techregio’s. Dit moet leiden tot meer succesvolle tech startups en scale-ups buiten de Randstad.
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
Om tech ondernemerschap aantrekkelijk te houden, handhaaft NSC bestaande belastingvoordelen zoals de WBSO en Innovatiebox. Dit verlaagt de drempel voor innovatieve bedrijven om in Nederland te investeren en te groeien.
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
Omdat banken vaak terughoudend zijn met financiering van het mkb, wil NSC alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding en kredietunies stimuleren. Dit is belangrijk voor tech ondernemers in de beginfase.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.”
NSC erkent het tekort aan technisch talent en investeert in de instroom in relevante opleidingen, met speciale aandacht voor strategische techsectoren zoals AI en halfgeleiders. Dit moet het fundament leggen voor toekomstig tech ondernemerschap.
“We investeren in technisch talent. Daarbij zetten we extra in op de instroom in mbo-, hbo- en wo-opleidingen voor strategische sectoren die echt om mensen staan te springen zoals de halfgeleiderindustrie, AI en energietechnologie.”
NSC ondersteunt de oprichting van een AI-fabriek in Groningen om rekenkracht, data en talent beschikbaar te maken voor het mkb en strategische sectoren. Dit moet de drempel voor tech ondernemerschap in AI verlagen.
“We steunen de oprichting van een AI-fabriek in Groningen die rekenkracht, data en talent beschikbaar maakt voor het mkb en strategische sectoren.”
“Er wordt een Nederlandse AI-faciliteit in Groningen gebouwd. Dit moet leiden tot een ecosysteem waarop bedrijfsleven, wetenschap en overheid zo zijn aangesloten dat het bijdraagt aan de brede welvaart van de regio.”
Het CDA wil tech ondernemerschap in Nederland stimuleren door het makkelijker te maken voor innovatieve techbedrijven om financiering te krijgen, vooral in de vroege en risicovolle fase. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, het versterken van regionale ecosystemen en het verminderen van regeldruk, zodat start-ups en scale-ups sneller kunnen groeien en innoveren.
Het CDA ziet het gebrek aan vroege financiering als een rem op tech ondernemerschap en wil daarom bestaande overheidsinstellingen samenvoegen tot één krachtige nationale investeringsbank. Dit moet private investeerders stimuleren om ook in risicovolle tech start-ups te investeren.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
Het CDA wil dat regionale samenwerkingen tussen onderwijs, bedrijven, start-ups en overheden worden versterkt om innovatie en tech ondernemerschap te bevorderen. Ze noemen succesvolle voorbeelden en willen deze aanpak landelijk uitrollen.
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Brainport Eindhoven, Watertechnologiecentrum Wetsus, Circular Innovation Valley Noord-Nederland, Regio Foodvalley en Leiden Bio Science Park zijn goede voorbeelden.”
Het CDA erkent dat regeldruk en complexe regelgeving tech ondernemerschap belemmeren. Ze willen regelgeving versimpelen en ruimte creëren om nieuwe technologieën veilig te testen, zodat innovaties sneller naar de markt kunnen.
Het CDA wil dat tech start-ups en scale-ups makkelijker aan kapitaal kunnen komen en werknemers beter kunnen binden via winstdeling.
“We willen een betere regeling voor winstdeling, zodat start- en scale-ups makkelijker werknemers aan zich kunnen binden.”
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
De Partij voor de Dieren ziet technologie primair als een middel voor het algemeen belang en niet voor winstbejag, en wil de macht van Big Tech doorbreken. Ze stimuleren open source, publieke alternatieven en transparantie, en willen dat technologische innovatie en ondernemerschap bijdragen aan mens, dier, natuur en democratie. Concrete voorstellen zijn het stimuleren van open source-projecten, het beperken van Big Tech-dominantie en het stellen van strenge eisen aan digitale infrastructuur.
PvdD wil de dominantie van grote technologiebedrijven doorbreken omdat deze de democratische rechtsstaat en publieke controle ondermijnen. Ze pleiten voor het stimuleren van open source, non-profit en Europese alternatieven, zodat ondernemers en individuen bestaande kennis kunnen gebruiken en verder ontwikkelen. Dit moet technologische innovatie democratiseren en minder afhankelijk maken van commerciële belangen.
“We doorbreken de dominantie van Big Tech. Techreuzen ondermijnen de democratische rechtsstaat, publieke controle en nationale soevereiniteit. We stellen grenzen aan de macht van deze bedrijven, versterken publieke alternatieven en voorkomen dat Europese IT-wetgeving via lobby of juridische trucs wordt uitgehold.”
“Vrije opensourceprojecten bieden veel kansen om kennis en informatie te delen. Door bijvoorbeeld technologische oplossingen te delen, kunnen andere landen, ondernemers en individuen bestaande kennis gebruiken om verder te ontwikkelen. De overheid gaat open standaarden, open-sourcesoftware en open hardware stimuleren en waar mogelijk gebruiken. Dit gebeurt sowieso in publieke sectoren: overheden, scholen en zorginstellingen stappen af van Big Tech-diensten. De overheid ontwikkelt een exitstrategie en investeert in open source, non-profit en Europese alternatieven.”
Technologie en ondernemerschap moeten volgens PvdD altijd in dienst staan van mens, dier, natuur en democratie, en niet van winst of macht. Dit betekent dat technologische innovatie gericht moet zijn op maatschappelijke meerwaarde en publieke regie, met transparantie en controleerbaarheid als uitgangspunt.
“Technologie moet transparant, controleerbaar en dienstbaar zijn aan mens, dier, natuur en democratie, nooit aan winst of macht.”
“We investeren in open en veilige digitale infrastructuur, verminderen onze afhankelijkheid van Big Tech en zorgen altijd voor een analoge terugvaloptie bij vitale systemen.”
PvdD stelt strikte voorwaarden aan digitale infrastructuur en datacenters, waarbij ondernemerschap alleen wordt gefaciliteerd als het publieke doelen dient en niet ten koste gaat van duurzaamheid of publieke zeggenschap. Dit beperkt commerciële tech-ondernemingen die niet bijdragen aan het algemeen belang.
“Datacenters worden slechts in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan, en uitsluitend wanneer zij ten dienste staan aan Europese publieke digitale infrastructuur opdat we de afhankelijkheid van Big Tech verkleinen.”
“Deze datacenters dienen ten minste 120% van hun eigen energieverbruik duurzaam op te wekken, zodat de overtollige energie beschikbaar komt voor lokale huishoudens en maatschappelijke voorzieningen.”
De ChristenUnie ziet tech ondernemerschap als een belangrijke motor voor innovatie, economische groei en maatschappelijke vooruitgang, mits deze bijdraagt aan duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Ze willen de toegang tot groeikapitaal voor start-ups en scale-ups verbeteren, innovatie stimuleren via samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, en regeldruk verminderen zodat ondernemers meer ruimte krijgen. De partij legt nadruk op een missiegedreven innovatieagenda en het stimuleren van ondernemerschap vanuit het onderwijs.
De ChristenUnie wil dat tech ondernemerschap wordt gefaciliteerd door betere toegang tot groeikapitaal, het versterken van regionale industrieclusters en het stimuleren van samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven. Dit moet leiden tot meer innovatie en een toekomstbestendige economie.
“We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits. We versterken de regionale industrieclusters, bijvoorbeeld via een investeringsdeal waar huisvesting onderdeel van is.”
“Om onze toekomstige welvaart zeker te stellen is het van belang om nu te investeren in innovatie en productiviteit. Dat vraagt om een beter samenspel van wetenschap, kennisinstituten, opleidingen en bedrijven.”
De partij wil ondernemerschap onder jongeren en studenten bevorderen, onder meer door afspraken over intellectueel eigendom mogelijk te maken en bedrijven actief te betrekken bij het onderwijs. Dit moet de doorstroom van innovatieve ideeën naar ondernemerschap vergroten.
“We investeren volop in het beroepsonderwijs en geven ruimte aan jonge ondernemers. [...] We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
De ChristenUnie erkent dat regeldruk, trage vergunningverlening en onvoorspelbaar beleid tech ondernemerschap belemmeren. Ze willen deze obstakels actief aanpakken en ondernemers meer zekerheid bieden.
“De overheid reduceert de regeldruk en wordt een stabiele en betrouwbare partner voor bedrijven. Het uitblijven van (snelle) vergunningverlening, een gebrek aan netcapaciteit en veel regeldruk staan een goed ondernemersklimaat in de weg. Deze obstakels worden met vaart aangepakt.”
“De overheid wijzigt te vaak van koers, bijvoorbeeld als het gaat over belastingtarieven, subsidieregelingen of regelgeving. Die onvoorspelbaarheid is fnuikend voor ondernemers. Zij hebben behoefte aan een duidelijk en voorspelbaar beleid.”
DENK erkent het belang van ondernemers, met name in het MKB, voor de Nederlandse economie, maar doet geen specifieke voorstellen gericht op het stimuleren van tech ondernemerschap. Het programma focust vooral op het verlagen van lasten, het bieden van krediet en het verminderen van administratieve druk voor kleine ondernemers in het algemeen. Concrete maatregelen voor technologische innovatie, startups of techspecifiek ondernemerschap ontbreken.
DENK wil kleine ondernemers en het MKB ondersteunen met betere toegang tot krediet, lagere lasten en minder administratieve rompslomp. Dit is bedoeld om ondernemerschap in brede zin te stimuleren, maar er wordt geen onderscheid gemaakt voor tech ondernemerschap of innovatieve startups.
“Wij waarderen de belangrijke rol van ondernemers in het MKB in het creëren van banen en economische groei. Wij willen deze ondernemers steunen. Daarom zeggen wij: We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
“We zorgen voor een betaalbaar vangnet voor de loondoorbetaling bij ziekte voor kleinere ondernemers. Hiermee komen we ondernemers tegemoet, zonder de rechten van werknemers in te perken.”
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
“We toetsen nieuwe wetten en regels altijd op de gevolgen voor ondernemers. Ondernemers moeten kunnen ondernemen, niet vastlopen in papierwerk.”
50PLUS heeft geen expliciet beleid gericht op het stimuleren van tech ondernemerschap. Hun programma focust vooral op digitale inclusie, digitale veiligheid en het verbeteren van digitale vaardigheden bij ouderen, maar bevat geen concrete voorstellen om technologisch ondernemerschap of startups te bevorderen. Er is geen aandacht voor het stimuleren van techbedrijven, innovatie-ecosystemen of ondernemerschap in de technologiesector.
50PLUS richt zich op het vergroten van digitale zelfredzaamheid bij ouderen, met aandacht voor digitale cursussen en inclusie, maar dit is niet specifiek gericht op ondernemerschap. Het doel is vooral om ouderen mee te laten komen in de digitale samenleving, niet om hen te stimuleren tot tech ondernemerschap.
“Digitale cursussen voor ouderen om hun vaardigheden te verbeteren, met specifieke aandacht voor internetgebruik, online bankieren en sociale media door lokale gemeenschappen, bibliotheken en seniorenverenigingen.”
“Digitale inclusie: een gemeentelijke plicht. Gemeenten krijgen de wettelijke taak om digitale inclusie van ouderen te waarborgen.”
“Een Nationaal Programma Leven Lang Leren, met betaalbare en laagdrempelige scholing, digitale vaardigheidstraining en culturele vorming voor ouderen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma