Volt pleit voor grootschalige publieke en Europese investeringen in strategische technologieën om de technologische autonomie van de EU te versterken en innovatie te versnellen. Ze willen dit bereiken via een Europees Tech Fund, een Nationale Investeringsbank, en gerichte ondersteuning voor start-ups, scale-ups en sleuteltechnologieën als AI, kwantumtechnologie en cleantech. De partij ziet samenwerking, risicodeling en het bundelen van kapitaal als essentieel om Europa concurrerend en onafhankelijk te maken op technologisch gebied.
Volt wil een Europees Tech Fund oprichten dat risicodragend investeert in strategische innovaties zoals AI, kwantumtechnologie, cleantech en biotech, met als doel de digitale en technologische autonomie van de EU te versterken. Dit fonds moet publieke garanties en cofinanciering bieden, naar voorbeeld van bestaande internationale modellen, om te voorkomen dat talent en bedrijven naar Amerika of China vertrekken.
“Om de digitale en technologische autonomie van de EU te versterken richten we een Europees Tech Fund op dat risicodragend investeert in strategische innovaties, van AI en kwantumtechnologie tot cleantech en biotech. Dit doen we met publieke garanties en cofinanciering, naar het voorbeeld van Bpifrance en de Amerikaanse LPO.”
“Wij kiezen voor een Europees Tech Fund dat risicovolle investeringen doet in innovaties zoals AI, kwantumtechnologie en biotech.”
“Wij ondersteunen het EU-initiatief om een EU Tech Fund op te richten. Nederland moet inzetten op durfkapitaal voor deep-tech en AI-start-ups.”
Volt wil een Nationale Investeringsbank (NIB) oprichten met een breed mandaat en substantiële publieke middelen om te investeren in innovatieve bedrijven, sleuteltechnologieën en maatschappelijke verdienmodellen. De NIB moet bestaande fondsen bundelen, het investeringslandschap overzichtelijker maken en het makkelijker maken voor institutionele beleggers om te participeren.
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“De NIB moet een professionele instelling worden op afstand van de Kamer. Om deze investeringsbank op te zetten zal een eenmalige publieke investering van tien miljard euro nodig zijn, waarmee op de kapitaalmarkten het tienvoudige opgehaald kan worden.”
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups. Dit doet de overheid zowel via de Nationale Investeringsbank, zogenaamde incubators en innovatiehubs.”
Volt wil dat de overheid een deel van het risico draagt bij investeringen in innovatieve bedrijven, zodat start-ups en scale-ups makkelijker toegang krijgen tot kapitaal. Ze pleiten voor uitbreiding van durfkapitaalregelingen, angel-regelingen, medewerkersparticipatie en een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen te vergemakkelijken.
“Daarom zorgen we dat de overheid bijspringt. Zij draagt een deel van het risico om in deze bedrijven te investeren en helpt hiermee onze maatschappij vooruit.”
“Onder de Nationale Investeringsbank wordt het instrumentarium voor durfkapitaal fors uitgebreid. Er komen meer middelen vrij voor start-ups, scale-ups en mkb om innovatie te stimuleren.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken.”
Volt wil versnippering tegengaan door één Europese markt te creëren met geharmoniseerde regels en gezamenlijke investeringen in strategische projecten. Ze pleiten voor versnelde vergunningprocedures, Eurobonds voor financiering en het verbinden van Europese tech hubs tot een ecosysteem ("Silicon Europa").
“In plaats van 27 markten, met ieder zijn eigen regels in de verschillende EU-lidstaten, ontwikkelen we één Europese markt met meer bevoegdheden.”
“We stimuleren innovatie door een Silicon Europa op te zetten. Dit wordt een ecosysteem waar kennis, kapitaal en overheid samenkomen om hightech producten en diensten te ontwikkelen.”
“We zorgen ervoor dat grote Europese investeringen in innovatie, energietransitie en concurrentievermogen gefinancierd worden door Eurobonds.”
Volt wil dat publieke, private en institutionele investeerders meer kapitaal vrijmaken voor sleuteltechnologieën als cleantech, groene chemie en kritieke digitale infrastructuur. Ze willen nationale en Europese garanties inzetten om investeringen in schaalbare oplossingen van Europese bodem te stimuleren.
“We zorgen ervoor dat publieke, private en institutionele investeerders beter kunnen bijdragen aan Europese transities. Dit doen we door de risicoclassificatie van sleuteltechnologieën, zoals cleantech, groene chemie of kritieke digitale infrastructuur, realistischer in te richten. Waar nodig zetten we nationale of Europese garanties in.”
“Nederland moet inzetten op durfkapitaal voor deep-tech en AI-start-ups. We pleiten voor zowel een Nederlands als een EU-investeringsfonds die zich op ethische en open technologieën richten...”
GroenLinks-PvdA wil fors investeren in technologische innovatie en digitale autonomie, met een sterke nadruk op Europese samenwerking en strategische onafhankelijkheid. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank, stimuleren start-ups en mkb in de tech-sector, investeren in AI en digitale infrastructuur, en willen Big Tech reguleren. Hun visie is dat technologie moet bijdragen aan maatschappelijke doelen, duurzaamheid en Europese soevereiniteit.
GroenLinks-PvdA wil een krachtige publieke investeringsbank die gericht is op technologische innovatie, met speciale aandacht voor mkb en duurzame industrieën. Hiermee willen ze de toegang tot kapitaal verbeteren en de slagkracht van Nederland vergroten op het gebied van technologische ontwikkeling.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen.”
“We bundelen de huidige instellingen van Invest-NL, Invest International, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zodat de slagkracht van de bank groter wordt en we aan kunnen sluiten bij initiatieven van de Europese Investeringsbank.”
De partij wil de afhankelijkheid van Amerikaanse en Chinese technologie verminderen door te investeren in Europese alternatieven, digitale infrastructuur, chips, cloud en AI. Ze stimuleren start-ups en mkb in de tech-sector en willen publieke investeringen inzetten om digitale soevereiniteit te versterken.
“Samen met Europese partners maken we haast met het bouwen van Europese alternatieven en het stallen van data op Europees grondgebied.”
“We ondersteunen initiatieven voor Europese chipfabrieken en sturen bij de Europese Commissie aan op publieke garanties, zoals bij het InvestEU-programma.”
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
“Europa is te afhankelijk van Amerikaanse tech-giganten. We bouwen hun macht af door te investeren in Europese digitale infrastructuur, een eigen Cloud en veilige AI.”
GroenLinks-PvdA wil investeren in kunstmatige intelligentie die bijdraagt aan de samenleving, onder andere via een eigen AI-fabriek in Groningen. Ze stellen eisen aan duurzaamheid en privacy bij datacentra en willen publieke controle op technologische ontwikkelingen.
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.”
“We creëren eerlijke algoritmes, versterken onze veiligheid en investeren in kunstmatige intelligentie die bijdraagt aan de samenleving.”
“Zolang het nut en de noodzaak kan worden onderbouwd, is er ruimte voor nieuwe datacentra in Nederland. We stellen hierbij eisen aan duurzaamheid en de verdeling van ruimte.”
De partij pleit voor substantiële Europese investeringen in fundamenteel onderzoek en technologieontwikkeling, met het doel de strategische autonomie van de EU te vergroten en minder afhankelijk te worden van externe partijen.
“Wij zetten ons in voor forse EU-investeringen in fundamenteel onderzoek en technologieontwikkeling. Daarbij zijn Europese waarden en maatschappelijke behoeften leidend.”
GroenLinks-PvdA wil een Civiel Techfonds oprichten om verantwoorde technologie te stimuleren en Big Tech te reguleren via investeringen, opknippen en heffingen op niet-Europese bedrijven.
D66 wil fors investeren in technologie en innovatie om Nederland en Europa minder afhankelijk te maken van buitenlandse techbedrijven, de economie te versterken en maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Ze pleiten voor een sterke nationale en Europese techsector, meer publieke investeringen in sleuteltechnologieën, en een actieve rol van de overheid als launching customer. Concrete voorstellen zijn onder meer het oprichten van een Nationale Investeringsbank, het stimuleren van R&D, en het aanstellen van een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie.
D66 wil de afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven verminderen en de digitale autonomie van Nederland en Europa vergroten. Ze kiezen voor Europese alternatieven, investeren in de halfgeleiderindustrie en innovatieve softwarebedrijven, en willen dat de overheid als eerste klant optreedt om nieuwe technologieën te stimuleren.
“We kiezen voor Europese alternatieven en helpen vanuit de overheid door als eerste klant (launching customer) om producten op de markt te brengen.”
“D66 zet vol in op een sterke nationale en Europese ICT-sector. We maken onze positie in de halfgeleiderindustrie nog sterker: dat is de productie van bijvoorbeeld computerchips. We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software.”
“Een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie krijgt onder meer de taak om het Rijk en publieke sectoren los te maken van grote techbedrijven uit Amerika en China.”
D66 wil een Nationale Investeringsbank oprichten en het Nationaal Groeifonds hierin onderbrengen, zodat er gericht geïnvesteerd kan worden in technologische innovatie, digitale autonomie en andere grote transities. Ook het mkb moet toegang krijgen tot deze middelen.
“We willen een Nationale Investeringsbank voor grote transities. Deze publieke instelling krijgt meer middelen en een breed mandaat. Het Nationaal Groeifonds, dat we hervormen, wordt onderdeel van de Nationale Investeringsbank. Ook mkb’ers krijgen toegang.”
“De bank investeert in wat Nederland vooruithelpt: van verzwaring van het elektriciteitsnet tot warmtenetten in dorpen en steden, van circulaire productie tot herstel van bodem en water. Ook ondersteunt de bank de opschaling van bijvoorbeeld groene waterstof, digitale autonomie, duurzame defensiecapaciteit en technologische innovatie.”
D66 wil dat Nederland internationaal voorop blijft lopen in sleuteltechnologieën door te investeren in onderzoek en ontwikkeling, het stimuleren van regionale samenwerkingen tussen kennisinstellingen en bedrijven, en het behalen van de Lissabon-doelstelling van 3% bbp voor R&D.
“We stimuleren onderzoek en ontwikkeling (R&D). We werken toe naar de Lissabon-overeenkomst van 3% van het bruto binnenlands product naar onderzoek en ontwikkeling.”
“Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken.”
“Nederland loopt internationaal voorop in sleuteltechnologieën. D66 wil die voorsprong benutten om onze maatschappelijke uitdagingen te helpen oplossen. We stimuleren deze belangrijke technologieën met subsidies en inkoop van de overheid.”
D66 wil dat technologische innovatie gericht wordt op het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, zoals circulaire economie, digitale weerbaarheid en veiligheid. Ze pleiten voor een bewindspersoon met een eigen begroting om focus en regie te waarborgen.
“We investeren in innovatie die écht het verschil maakt voor de samenleving en op de lange termijn loont. Daarom richten we ons op een aantal duidelijke maatschappelijke missies, zoals voor een circulaire economie, digitale weerbaarheid en fysieke veiligheid.”
“D66 wil een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie, met een eigen begroting en een stevig mandaat. Daarmee zorgen we voor focus en regie binnen de overheid om onze maatschappelijke doelen te bereiken.”
D66 pleit voor forse gezamenlijke Europese investeringen in digitale technologie, infrastructuur en strategische voorzieningen, gefinancierd met gezamenlijke leningen en een grotere EU-begroting.
“Onze gezamenlijke groene en digitale toekomst vraagt om gerichte investeringen in publieke goederen, zoals eigen digitale technologie, infrastructuur en elektriciteitsnetten. D66 wil jaarlijks €750 tot €800 miljard euro extra aan Europese investeringen. Dat financieren we met gezamenlijke leningen.”
De SGP ziet technologische investeringen als essentieel voor economische groei, strategische autonomie en het oplossen van arbeidskrapte. Ze willen gericht investeren in innovatie, arbeidsbesparende technologie, kunstmatige intelligentie en verduurzaming, met een sterke rol voor publiek-private samenwerking en regionale ontwikkeling. De partij benadrukt technologische soevereiniteit, stimulering van de maakindustrie en het aantrekkelijker maken van tech-investeringen via fiscale en financiële instrumenten.
De SGP wil bedrijven, vooral in sectoren met veel laagbetaalde arbeid, stimuleren om te investeren in arbeidsbesparende technologie en innovatie. Dit moet de arbeidsmarkt ontlasten en de concurrentiepositie van de maakindustrie versterken. Ook hogescholen en het regionale mkb krijgen extra middelen voor praktijkgericht onderzoek.
“Ondernemingen die veel gebruikmaken van laagbetaalde, veelal buitenlandse medewerkers stimuleren we in te zetten op arbeidsbesparende technologie en slimmer werken. Ook publieke sectoren moeten hierin stappen zetten.”
“Er komt meer geld voor praktijkgericht onderzoek door hogescholen in samenwerking met het regionale mkb. De overheid draagt voortaan 50% bij aan publiek-private samenwerking in plaats van 30%.”
De SGP wil investeren in eigen technologische capaciteit, met name op het gebied van kunstmatige intelligentie, om afhankelijkheid van andere landen te verminderen. Ze pleiten voor een AI-fabriek in Groningen en benadrukken het belang van Nederlandse belangen boven Europese.
“Nederland moet ook zelf investeren in kunstmatige intelligentie om te voorkomen dat China en de VS alle touwtjes in handen krijgen.”
“De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
De SGP wil via een fonds investeren in vernieuwend onderzoek en innovatie binnen de defensie-industrie, met het oog op strategische waarde en het behoud van productiecapaciteit in Nederland.
“Daarbij wordt via een fonds geïnvesteerd in vernieuwend onderzoek gericht op uitkomsten met strategische waarde.”
De SGP wil investeren in de economie aantrekkelijker maken door fiscale voordelen, terugkeer van de durfkapitaalregeling, en verbeterde garantiestellingen voor investeringen in startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en risico.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP wil investeren in verduurzaming van de industrie, onder meer via steun voor groene waterstof, alternatieve warmtevoorziening, en innovatie in de maritieme maakindustrie.
“Overheid en netbeheerders investeren tijdig in waterstof- en elektriciteitsinfrastructuur voor de industrie, ook buitenom de grote industrieclusters.”
“We staan voor verduurzaming van de industrie, maar wel met oog voor een zo eerlijk mogelijk speelveld.”
“Daarom versterken we de innovatiemotor voor deze sector, bijvoorbeeld door snel in te zetten op duurzame en schone aandrijvingen.”
De SGP wil grote investeringen in het elektriciteitsnet en infrastructuur, met het oog op het faciliteren van technologische groei en energietransitie.
“De komende jaren worden grote investeringen gedaan in het elektriciteitsnet. Daar heeft Nederland de komende decennia profijt van.”
Het CDA wil technologische investeringen stimuleren door een Nationale Investeringsbank op te richten, gericht op innovatie, sleuteltechnologieën en digitale autonomie. Ze zetten in op publiek-private samenwerking, investeren in AI, chips en cloud, en willen zo het toekomstig verdienvermogen en de strategische autonomie van Nederland en Europa versterken.
Het CDA stelt voor om bestaande investeringsinstrumenten te bundelen tot één krachtige Nationale Investeringsbank, die gericht is op het financieren van innovatieve technologieën en het stimuleren van private investeringen, vooral in risicovolle vroege fases van techbedrijven. Dit moet het Nederlandse en Europese innovatieklimaat versterken en de afhankelijkheid van buitenlandse tech verminderen.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
“We vormen Invest-NL/Invest-International, en gedeeltes van RVO, om tot een Nationale Investeringsbank, met een flink kapitaal om private financiering aan te jagen.”
Het CDA wil gericht investeren in digitale autonomie en sleuteltechnologieën zoals AI, chipproductie en Europese cloudoplossingen. Ze bepleiten centrale regie op AI, stimuleren samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid, en willen essentiële digitale infrastructuur in Europa opbouwen om minder afhankelijk te zijn van Big Tech.
“Binnen het groeifonds komt ruimte voor investeringen in sleuteltechnologieën met een sterke focus op AI. Er komt daarnaast een commissaris AI voor centrale regie.”
“We willen minder afhankelijk worden van Big Tech buiten Europa. Daarom investeren we in digitale autonomie, bijvoorbeeld door als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector.”
“We stimuleren de ontwikkeling van chipproductie en -ontwerp met gelijkgestemde Europese landen. Ook dragen we actief bij aan de daadwerkelijke productie van geavanceerde chips in Nederland of Europa.”
“We stimuleren doorontwikkeling van het Nederlands ‘large language-model’ GPT-NL als basis voor AI. Ook stimuleren we de bouw van Europees-autonome datacentra. En we steunen de komst van een AI-fabriek in Noord-Nederland en essentiële softwaretoepassingen.”
Het CDA wil de Lissabon-doelstelling halen door publieke en private investeringen in innovatie en R&D te verhogen, met als doel het toekomstig verdienvermogen van Nederland te versterken. Dit betreft zowel fundamenteel als toegepast onderzoek, met een duidelijke focus op technologische vooruitgang.
“We doen publieke investeringen in innovatie en R&D (publiek en privaat), om de Lissabon-doelstelling van 3 procent te halen.”
“Nederland moet voldoen aan de Lissabon-doelstelling om 3 procent van het bbp te investeren in onderzoek en innovatie (R&D), waarvan 1 procent door de overheid en 2 procent privaat. Daarvoor investeren we in wetenschappelijk en toegepast onderzoek.”
Het CDA benadrukt het belang van Europese samenwerking voor technologische investeringen, deelname aan Europese technologieprogramma’s en het versterken van strategische autonomie op het gebied van digitale technologie en kritieke infrastructuur.
“Nederlandse toponderzoeksinstellingen brengen we actief in stelling en sluiten aan bij Europese technologieprogramma’s, zoals het Digital Europe Program.”
“Het Nederlandse handelsbeleid moet open strategische autonomie, innovatie en verduurzaming aanjagen in samenwerking met Europa. Diversificatie van toeleveranciers van kritische grondstoffen, medicijnen en andere strategische goederen, is essentieel.”
FVD wil technologie-investeringen vooral richten op infrastructuur, digitale innovatie en nationale veiligheid, met een nadruk op economische groei en onafhankelijkheid. De partij stelt voor te investeren in hyperloop-technologie, glasvezelinternet, cyberdefensie en AI, en wil technologische innovatie stimuleren zonder Europese inmenging of politieke agenda’s. Hun visie is pragmatisch en economisch gedreven: technologie moet Nederland concurrerender, veiliger en toekomstbestendig maken.
FVD wil Nederland toekomstbestendig maken door te investeren in innovatieve vervoersoplossingen en digitale infrastructuur. Dit moet de bereikbaarheid, economische groei en digitale economie versterken.
“We investeren in de ontwikkeling van hyperloop-technologie, zodat Nederland vooroploopt in de ontwikkeling van supersnel en innovatief vervoer.”
“We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.”
“Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig.”
“We willen investeren in hyperloop-technologie als supersnelle verbinding tussen steden en landen, en zorgen dat heel Nederland wordt voorzien van supersnel glasvezel internet.”
FVD ziet digitale veiligheid als essentieel voor nationale soevereiniteit en wil fors investeren in cyberdefensie. Dit moet Nederland beschermen tegen digitale dreigingen en de positie als koploper op digitaal gebied versterken.
“We investeren in cyberdefensie, zodat Nederland beschermd blijft tegen digitale dreigingen en koploper wordt op digitaal gebied.”
De partij wil kunstmatige intelligentie en nieuwe technologieën breed inzetten, zowel in het onderwijs als binnen de overheid, om productiviteit te verhogen en jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt van de toekomst.
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
“We zetten kunstmatige intelligentie in binnen de overheid, zodat productiviteit stijgt en minder ambtenaren nodig zijn.”
FVD ziet kansen in blockchain en cryptocurrencies voor meer financiële vrijheid en innovatie, en wil deze sector actief stimuleren.
“Cryptocurrencies en blockchain zijn innovaties die meer financiële vrijheid brengen, en kunstmatige intelligentie kan de overheid efficiënter maken.”
“We verlagen de regeldruk voor fintech- en blockchainbedrijven, zodat innovatie wordt gestimuleerd en financiële vrijheid wordt vergroot.”
JA21 ziet technologische investeringen als essentieel voor economische groei, innovatie en het behoud van concurrentiekracht. De partij wil investeren in strategische technologie, digitalisering, AI, digitale vaardigheden en R&D, en pleit voor fiscale stimulansen en minder bureaucratie om tech-investeringen aantrekkelijker te maken. JA21 benadrukt het belang van digitale soevereiniteit en het verminderen van afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven.
JA21 wil dat Nederland een topspeler wordt op het gebied van technologie door te investeren in digitalisering, kunstmatige intelligentie en digitale vaardigheden, met speciale aandacht voor het mkb en digitale soevereiniteit. Dit moet de productiviteit verhogen en de afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven verminderen.
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen. Aan ethische kaders hebben we niet genoeg, het uitgangspunt is productiviteit.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
JA21 wil investeringen in technologie en innovatie fiscaal aantrekkelijker maken door directe aftrekbaarheid van investeringen in kapitaalgoederen en R&D-kosten, en door het belastingstelsel te vereenvoudigen. Dit moet innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling stimuleren.
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
“Innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken, wat een impuls geeft aan innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling.”
“Bedrijven ruimte geven door de lasten te verminderen en investeringen onmiddellijk aftrekbaar te maken.”
JA21 wil investeren in strategische technologie en cyberveiligheid om de economische en nationale veiligheid te waarborgen, met nadruk op digitale soevereiniteit en een nationale cloud.
“Digitale soevereiniteit. Investeer in een nationale cloud onder Nederlandse wetgeving. Geen Amerikaanse of Chinese toegang tot onze data.”
“Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
JA21 onderschrijft de ambitie om 3% van het BBP te investeren in research & development, als voorwaarde voor een sterke kenniseconomie en technologische innovatie.
“JA21 onderschrijft de ambitie van het Rijk om in 2030 3% van het BBP te investeren in research & development.”
De VVD zet sterk in op technologische investeringen als motor voor economische groei en strategische autonomie. De partij wil fors investeren in groeitechnologieën zoals kunstmatige intelligentie, quantumtechnologie en chips, onder meer via een nationale investeringsagenda, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups, en gerichte stimulering van innovatie. Daarbij wordt nadrukkelijk gekozen voor sectoren waar Nederland internationaal kan uitblinken, met oog voor zowel economische als veiligheidsbelangen.
De VVD wil Nederland technologisch koploper maken door gericht te investeren in groeitechnologieën als kunstmatige intelligentie, quantumtechnologie en chips. Dit moet de afhankelijkheid van andere landen verminderen en de internationale concurrentiepositie versterken.
“We zetten vol in op kunstmatige intelligentie. Het is tijd dat we meer redeneren vanuit kansen, dan vanuit angst. We doen daarom investeringen in kunstmatige intelligentie via de investeringsagenda voor nationale groei en de investeringsmaatschappij.”
“We zetten ons in voor de bouw van een quantumcomputer in Nederland. Deze investeringen kunnen betaald worden uit de investeringsagenda voor nationale groei.”
“We investeren in groeitechnologieën. We brengen de investeringen in groeitechnologieën in ons land fors omhoog, zoals in quantummechanica, chips en kunstmatige intelligentie, zoals in de Nationale Technologiestrategie.”
De VVD wil een investeringsmaatschappij oprichten die groeikapitaal verstrekt aan start- en scale-ups, met speciale aandacht voor techbedrijven. Dit moet het Nederlandse innovatieklimaat versterken en zorgen dat bedrijven kunnen opschalen.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien. Zo zorgen we ervoor dat Nederland een aantrekkelijke plek is voor bijvoorbeeld techbedrijven.”
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD streeft ernaar dat de gezamenlijke investeringen van overheid en bedrijfsleven in onderzoek en ontwikkeling stijgen naar minimaal 3% van de economie, om innovatie structureel te stimuleren.
“We spannen ons in om de investeringen in onderzoek en ontwikkeling in Nederland te laten stijgen naar minimaal 3% van de totale omvang van de economie.”
Om strategische autonomie te waarborgen, wil de VVD sleuteltechnologieën als quantumcomputing, fotonica en biotechnologie beschermen tegen buitenlandse overnames en kennislekkage, en exportbeperkingen inzetten waar nodig.
“Nederland is een wereldspeler in sleuteltechnologieën als fotonica, quantumcomputing en biotechnologie. We moeten alles op alles zetten om deze sleuteltechnologieën in Nederland te houden. Alleen zo koesteren en beschermen we onze voorsprong.”
De VVD koppelt technologische investeringen expliciet aan defensie, door te investeren in innovatieve defensieclusters en technologieën als drones en quantum, en door militaire aankopen te richten op versterking van de Nederlandse industrie.
“We investeren in belangrijke innovatieve defensieclusters, bijvoorbeeld in de regio’s Eindhoven, Nijmegen en Twente.”
“Voor onze defensie-industrie zetten we in op behoud van zelfstandigheid in zaken waar we traditioneel sterk in zijn, zoals het marinebouwcluster en radars. Daarnaast versterken we gericht een aantal innovatieve niches, zoals quantumtechnologie en drones.”
NSC wil fors inzetten op technologische investeringen om de Nederlandse economie toekomstbestendig te maken, met nadruk op strategische sectoren als chips, AI en biotech. Ze stellen de oprichting van een Nationale Investeringsbank voor, investeren in technisch talent en infrastructuur, en willen innovatie-instrumenten, onderwijs en financiering bundelen. Hun visie is gericht op het versterken van de technologische voorsprong, het stimuleren van samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen, en het beschermen van strategische technologieën.
NSC ziet een achterstand ten opzichte van landen als Duitsland en Frankrijk en wil met een Nationale Investeringsbank risicodragende investeringen in strategische technologieën mogelijk maken. Dit moet Nederland minder afhankelijk maken van het buitenland en innovatie in sectoren als chips, AI en biotech versnellen.
“Met de Nationale Investeringsbank leggen we een stevige basis voor risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën zoals chips, AI en biotech.”
Om de toekomstige verdienkansen te vergroten, wil NSC per tien jaar de vijf belangrijkste groeisectoren aanwijzen en daar alle relevante middelen op richten. Dit moet zorgen voor samenhangend beleid en versterking van het innovatieklimaat.
“Per sector worden innovatie-instrumenten, onderwijsprogramma’s en investeringen gebundeld, zodat beleid, financiering en infrastructuur elkaar versterken.”
NSC erkent het tekort aan technisch talent en wil extra investeren in de instroom van studenten in strategische sectoren, in nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen en bedrijven. Dit moet de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel voor technologische innovatie vergroten.
“We investeren in technisch talent. Daarbij zetten we extra in op de instroom in mbo-, hbo- en wo-opleidingen voor strategische sectoren die echt om mensen staan te springen zoals de halfgeleiderindustrie, AI en energietechnologie.”
Om innovatieve bedrijven te laten groeien, wil NSC strategische industrieën voorrang geven bij de toewijzing van netcapaciteit en investeren in regionale energiehubs. Dit moet knelpunten in infrastructuur oplossen die technologische groei belemmeren.
“We geven strategische industrieën en groeibedrijven prioriteit bij het toewijzen van netcapaciteit.”
“Daarnaast investeren we gericht in regionale energiehubs waarin bedrijven en instellingen samenwerken aan lokale energieopwekking en opslag om netcongestie te beperken en eigenaarschap te vergroten.”
NSC wil bestaande fiscale voordelen voor innovatie, zoals de WBSO en Innovatiebox, behouden en ziet deze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven. Ze zijn terughoudend met subsidies, maar willen voldoende fondsen voor risicovolle beginfasen en doorgroei.
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
NSC wil regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden versterken, met aandacht voor marktgerichte productontwikkeling en digitalisering. Dit moet innovatieclusters in onder andere Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven stimuleren.
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
NSC vindt dat Nederland te afhankelijk is van Amerikaanse technologie en wil investeren in digitale autonomie, met name op het gebied van cloud-infrastructuur. Dit is essentieel voor de weerbaarheid en technologische soevereiniteit van Nederland.
“Nederland is nu te afhankelijk van Amerikaanse technologie. Voor onze weerbaarheid is het noodzakelijk dat we een hogere mate van digitale autonomie bereiken, vooral op cruciale onderdelen als cloud-infrastructuur.”
50PLUS ziet technologische investeringen vooral als middel om de digitale veiligheid te vergroten, de dienstverlening te verbeteren en de energietransitie mogelijk te maken. Ze pleiten voor gerichte investeringen in digitale veiligheid, automatisering, AI ten behoeve van ouderen en uitbreiding van kernenergie om high-tech ontwikkelingen te ondersteunen. Concrete voorstellen zijn onder meer extra investeringen in digitale veiligheid, stimulering van thuisbatterijen, en de bouw van nieuwe kerncentrales.
50PLUS wil dat er extra wordt geïnvesteerd in de veiligheid van digitale systemen om onafhankelijk te worden van commerciële en buitenlandse partijen. Daarnaast zien ze brede automatisering en inzet van moderne technologie als kans voor betere dienstverlening, met speciale aandacht voor ouderen.
“We willen dat er extra geïnvesteerd wordt in de veiligheid van onze systemen om onafhankelijk te worden van commerciële en buitenlandse partijen. Brede automatisering met behulp van de modernste technische hulpmiddelen kan leiden tot betere dienstverlening en een prettige gebruikservaring voor bewoners en bijvoorbeeld patiënten.”
De partij omarmt technologische investeringen, specifiek kunstmatige intelligentie, als middel om het leven van ouderen te vergemakkelijken en hun zelfstandigheid te vergroten. Ze willen dat de overheid AI-implementatie beter coördineert en gemeenten verantwoordelijk maakt voor digitale inclusie.
“Kunstmatige Intelligentie (AI) in dienst van ouderen. AI biedt enorme kansen voor ouderen. 50PLUS omarmt technologie die het leven makkelijker maakt, zorg verbetert en ouderen langer zelfstandig laat wonen.”
“Digitale zaken en AI-implementatie worden door de overheid beter gecoördineerd.”
50PLUS ziet uitbreiding van kernenergie en stimulering van thuisbatterijen als noodzakelijke investeringen om de energievraag van een high-tech economie en AI-revolutie te ondersteunen. Dit moet Nederland aantrekkelijk houden voor grote bedrijven en technologische innovatie.
“Meer elektriciteit opwekken is nodig als Nederland wil meedoen met de revolutie van high-tech en artificiële intelligentie. Door het oplossen van knelpunten kunnen we grote bedrijven behouden en aantrekken.”
“Snelle voortgang met de bouw van 4 nieuwe kerncentrales.”
“Versnelde introductie van kleine kerncentrales (SMR’s).”
“Stimulering van het gebruik van thuisbatterijen, zodat burgers die hun eigen elektriciteit opwekken hier ook optimaal van kunnen profiteren.”
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren door te investeren in onderzoek en ontwikkeling van technologie, met speciale aandacht voor kunstmatige intelligentie, cybersecurity en digitale vaardigheden. Ze pleiten voor fiscale stimulansen voor tech-investeringen, samenwerking tussen publieke en private partijen, en het verminderen van regeldruk voor startups en bedrijven. Hun visie is gericht op technologische vooruitgang, versterking van de digitale economie en bescherming van privacy en veiligheid.
BVNL ziet investeren in technologische innovatie als essentieel om de Nederlandse concurrentiepositie te versterken en een voorloper te blijven op het gebied van technologie. Ze willen samenwerking tussen bedrijven, startups en academici stimuleren en richten zich op opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie en quantumtechnologie.
“Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
“BVNL zet zich in voor de stimulering van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën zoals quantumtechnologie.”
Om digitale weerbaarheid te vergroten, wil BVNL investeren in cybersecurity-technologieën en -trainingen, met fiscale aftrek voor MKB en burgers. Ze bepleiten een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups, stimuleren private initiatieven en willen regeldruk verminderen via vrijwillige normen en blockchain-certificeringen.
“Aftrek voor cybersecurity-investeringen (software, training, blockchain) voor MKB en burgers, om weerbaarheid te vergroten.”
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
“Vrijwillige normen: Blockchain-certificeringen die verplichte regels vervangen, regeldruk verminderen en naleving versnellen voor bedrijven en gemeenten.”
BVNL wil investeren in educatieve programma's en private initiatieven om digitale vaardigheden te vergroten, zodat iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving en de digitale kloof wordt verkleind.
De ChristenUnie ziet technologische investeringen als essentieel voor innovatie, economische groei en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Ze willen structureel investeren in onderzoek, innovatie en groeikapitaal, met speciale aandacht voor samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheid. Concrete voorstellen zijn onder meer een nationale investeringsbank, het verhogen van innovatie-uitgaven naar 3% van het nationaal inkomen, en betere toegang tot groeikapitaal voor het mkb en start-ups.
De ChristenUnie wil de Nederlandse economie toekomstbestendig maken door structureel te investeren in innovatie en technologie. Ze stellen een nationale investeringsbank voor, verhogen de publieke en private uitgaven aan innovatie en onderzoek, en verbeteren de toegang tot groeikapitaal voor innovatieve bedrijven. Dit moet leiden tot meer productiviteit, economische groei en een duurzaam concurrentievermogen.
“Er komt een nationale investeringsbank, als voortzetting van InvestNL. Op macroniveau bedragen op termijn de publieke en private uitgaven aan innovatie en onderzoek 3% van het nationaal inkomen. We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits.”
De partij erkent het belang van technisch onderwijs en ondernemerschap voor toekomstige technologische innovatie. Ze willen investeren in beroepsonderwijs, techniekhavo’s en technasia in elke provincie, en stimuleren samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen. Dit moet zorgen voor voldoende vakmensen en jonge ondernemers die bijdragen aan technologische vooruitgang.
“We investeren volop in het beroepsonderwijs en geven ruimte aan jonge ondernemers. ... Elke provincie verdient een techniekhavo en technasia. Bedrijven worden via samenwerkingen actief betrokken bij het onderwijs, zowel in het voortgezet als vervolgonderwijs.”
De ChristenUnie vindt dat investeren in praktijkgericht onderzoek op hogescholen en universiteiten noodzakelijk is voor technologische innovatie. Ze willen samenwerking binnen het hoger onderwijs bevorderen via fondsen en subsidies, en investeren in sectorplannen en ongebonden onderzoek.
“We investeren blijvend in praktijkgericht onderzoek op hogescholen en bevorderen de samenwerking binnen het hoger onderwijs door geschikte fondsen en subsidies. Bovendien investeren we in sectorplannen en in ongebonden onderzoek op de universiteiten.”
De partij koppelt technologische innovatie direct aan verduurzaming van industrie en energie. Ze stimuleren waterstofinnovatie, batterij-opslag en de ombouw van gascentrales naar CO2-vrije alternatieven, en ondersteunen bedrijven die volledig willen verduurzamen.
“We stimuleren waterstofinnovatie, om duurzaam geproduceerde waterstof in te kunnen zetten in de industrie.”
“Batterij-opslag is noodzakelijk voor het moment dat de wind niet waait en de zon niet schijnt. Ook moeten gascentrales die nu voor flexibiliteit zorgen in het aanbod, worden omgebouwd naar CO2-vrije centrales op waterstof of een andere regelbare brandstof.”
De ChristenUnie ziet investeringen in technologie als cruciaal voor de weerbaarheid van Nederland op het gebied van defensie en cyberveiligheid. Ze willen extra geld voor defensie inzetten voor bescherming tegen digitale dreigingen en stimuleren onderzoek en ontwikkeling in de defensie-industrie.
“Nederland is goed in cyberveiligheid en dat willen we zo houden. Extra geld voor defensie gebruiken we daarom ...”
“De forse uitbreiding van het defensiebudget gaat waar mogelijk gepaard gaan met de groei van de Nederlandse defensie-industrie en met onderzoek en ontwikkeling, zodat investeringen vanuit belastinggeld voor een deel terugkeren in de vorm van economische groei, innovaties en groei van werkgelegenheid.”
De Partij voor de Dieren is zeer kritisch over tech investeringen en wil deze uitsluitend inzetten als ze bijdragen aan publieke belangen, duurzaamheid en onafhankelijkheid van Big Tech. Ze pleiten voor publieke controle over digitale infrastructuur, strenge regulering van datacenters en AI, en investeren alleen in technologie die sociaal en ecologisch verantwoord is.
PvdD wil tech investeringen in datacenters sterk beperken, met uitzondering van publieke digitale infrastructuur die Europese onafhankelijkheid van Big Tech bevordert. Ze stellen strenge eisen aan energieverbruik en locatie om negatieve milieu-impact te minimaliseren.
“Datacenters worden slechts in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan, en uitsluitend wanneer zij ten dienste staan aan Europese publieke digitale infrastructuur opdat we de afhankelijkheid van Big Tech verkleinen. Deze datacenters dienen ten minste 120% van hun eigen energieverbruik duurzaam op te wekken, zodat de overtollige energie beschikbaar komt voor lokale huishoudens en maatschappelijke voorzieningen.”
“Er komt een rem op de bouw van datacenters. Een datacenter gebruikt evenveel energie als tien- tot honderdduizenden huishoudens. Groene stroom wordt opgewekt om huishoudens van schone energie te voorzien en andere industrieën te verduurzamen, niet voor datacenters.”
De partij wil dat essentiële digitale infrastructuur en AI in publieke handen komt, met investeringen gericht op publieke, ethische en duurzame technologie. Ze verwerpen afhankelijkheid van buitenlandse commerciële partijen en eisen transparantie en onafhankelijk onderzoek naar de maatschappelijke impact van AI.
“De regie over essentiële AI-infrastructuur komt in publieke handen. De overheid zorgt ervoor dat in Europees verband geïnvesteerd wordt in goede publieke AI-technologie, zodat er geen afhankelijkheid ontstaat van problematische regimes of buitenlandse commerciële partijen.”
“De overheid gaat structureel investeren in softwareprojecten om de digitale infrastructuur beter te beveiligen.”
“Er komt structurele financiering voor onafhankelijk onderzoek naar de ecologische en maatschappelijke impact van AI.”
Tech investeringen zijn volgens PvdD alleen wenselijk als ze bijdragen aan duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en publieke belangen. Commerciële toepassingen van AI en technologie die ongelijkheid, overconsumptie of gedragsmanipulatie bevorderen, worden uitgesloten van investeringen.
“AI mag uitsluitend commercieel worden ingezet wanneer de toepassing verenigbaar is met duurzame en sociaal rechtvaardige principes. Toepassingen die bijdragen aan ongelijkheid, overconsumptie en gedragsmanipulatie vallen daar niet onder en krijgen in Nederland geen ruimte.”
“We investeren in energieprojecten dichtbij huis, opgewekt op eigen dak, of in beheer van de wijk of de buurt. Ook investeren we in eerlijke productie van zonnepanelen, windmolens en batterijen. Zoveel mogelijk dichtbij huis en altijd met strenge eisen aan duurzaamheid, natuurinclusiviteit en mensenrechten.”
De SP pleit voor publieke investeringen in technologische innovatie, digitale autonomie en fundamenteel onderzoek, met een sterke nadruk op publieke zeggenschap en het beperken van de macht van grote techbedrijven. Ze willen investeren in digitale infrastructuur, open source software, energie-innovaties en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, waarbij publieke belangen altijd voorop staan. De partij verzet zich tegen marktsturing en buitenlandse afhankelijkheid in technologische sectoren.
De SP wil de afhankelijkheid van buitenlandse (vooral Amerikaanse) techbedrijven verminderen door te investeren in Europese en Nederlandse alternatieven, open source software en publieke datacentra. Dit moet de digitale soevereiniteit van Nederland versterken en publieke controle waarborgen.
“We moeten investeren in alternatieven in Nederland en Europa, zodat we de afhankelijkheid van de VS kunnen verminderen. Overheden maken zo veel mogelijk gebruik van open source en zorgen ervoor dat hun systemen leverancier onafhankelijk zijn, onder meer door het gebruik van open standaarden.”
De SP zet in op technologische innovatie, met name op het gebied van duurzame energie en infrastructuur, om de economie te moderniseren en te verduurzamen. Investeringen zijn gericht op publieke belangen en het versterken van de maakindustrie.
“We investeren in nieuwe innovaties en technische oplossingen om zo een sterk elektriciteitsnet te bouwen.”
“We investeren in een sterke, innovatieve en schonere economie. Dit doen we onder andere bij Tata Steel in IJmuiden, bedrijven op Chemelot in Limburg of in de Rotterdamse Haven.”
De SP wil fors investeren in fundamenteel, onafhankelijk onderzoek zonder marktsturing, omdat technologische doorbraken vaak uit publiek gefinancierd onderzoek voortkomen. Publieke zeggenschap en maatschappelijke waarde staan centraal.
“We investeren fors in fundamenteel en onafhankelijk onderzoek. Niet alles hoeft direct toepasbaar of rendabel te zijn. Wat telt is het vertrouwen in de maatschappelijke waarde van kennis.”
“De grootste doorbraken komen vaak uit onverwachte hoek. Technologieën zoals het internet, gps of nieuwe geneesmiddelen zijn niet ontstaan uit commerciële winstdoelen, maar uit langdurig publiek gefinancierd onderzoek.”
De SP wil de macht van grote techbedrijven inperken door hun verdienmodel aan te pakken en publieke belangen te beschermen tegen commerciële dominantie in de digitale wereld.
BBB wil technologische investeringen stimuleren via een Nationale Investeringsbank die risicodragend kapitaal beschikbaar stelt voor innovatieve bedrijven, met een focus op deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen. Daarnaast zet BBB in op gerichte investeringen in strategische sectoren zoals AI, cybersecurity en defensietechnologie, waarbij Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen voorrang krijgen bij overheidsaanbestedingen. De partij benadrukt het belang van technologische innovatie voor strategische autonomie, economische groei en werkgelegenheid.
BBB wil een Nationale Investeringsbank (NIB) oprichten die risicodragend kapitaal verstrekt aan innovatieve bedrijven in sectoren als deeptech, agrotech, energietechniek en industrie. Dit moet bijdragen aan strategische autonomie, werkgelegenheid en het versterken van de maakindustrie in Nederland. De NIB moet bestaande, versnipperde fondsen vervangen en de afhankelijkheid van buitenlandse kapitaalstromen verminderen.
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
“De oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken die: Vermogen van de overheid koppelt aan landelijke en regionale projecten; Investeert in mkb, innovatie en infrastructuur; Marktpartijen cofinanciert via garantstellingen en leningen; De rol overneemt van de huidige gefragmenteerde en niet goed werkende fondsen zoals het Groeifonds en InvestNL die daarmee kunnen worden opgeheven.”
BBB wil dat Nederland actief investeert in strategische technologieën zoals AI, cybersecurity en defensietechnologie. Dit gebeurt via structurele investeringen in AI-netwerken, voorrang voor Nederlandse bedrijven bij cybersecurityprojecten, en het stimuleren van technologische innovatie binnen defensie. Het doel is om de technologische soevereiniteit, veiligheid en economische weerbaarheid van Nederland te versterken.
“Nederland investeert via Defensie structureel in de ontwikkeling van het Nederlandse AI-netwerk waaronder de AI-fabriek in Groningen en lokale AI-hubs.”
“Gerichte investeringen in cybersecurity. Nederlandse cybersecurity bedrijven krijgen voorrang bij veiligheidsprojecten en digitale bewaking van publieke sectoren.”
“We kiezen ervoor om technologie in te zetten om de efficiëntie van de krijgsmacht te vergroten en onze manschappen zo min mogelijk in gevaar te brengen. We zullen procesmatige barrières en bureaucratie wegnemen om snelle en effectieve innovatie binnen Defensie en de bijbehorende industrie te garanderen.”
BBB wil dat Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen voorrang krijgen bij overheidsaanbestedingen op het gebied van technologische innovatie. Dit moet de positie van Nederlandse partijen versterken en ervoor zorgen dat innovaties bijdragen aan het welzijn en de participatie van alle inwoners.
“Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen krijgen voorrang bij aanbestedingen van de overheid.”
BIJ1 ziet technologische investeringen niet als doel op zich, maar als middel om publieke belangen te dienen, met nadruk op duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en democratische controle. Ze pleiten voor investeringen in schone energie, digitalisering van publieke infrastructuur en het inzetten van technische kennis voor civiele doeleinden, maar verwerpen technologische investeringen die vooral private of militaire belangen dienen. BIJ1 wil dat technologische vooruitgang altijd ten goede komt aan de samenleving als geheel, niet aan multinationals of de wapenindustrie.
BIJ1 wil fors investeren in nieuwe, schone en hernieuwbare energie-alternatieven, waarbij de energietransitie een publieke taak wordt en niet een winstmachine voor bedrijven. De partij ziet technologische investeringen als noodzakelijk voor verduurzaming, maar alleen als deze onder collectief eigendom en democratische controle plaatsvinden.
“Er wordt fors geïnvesteerd in (nieuwe) schone en hernieuwbare energie-alternatieven en het budget voor het warmtefonds wordt verhoogd.”
“De overheid investeert massaal in klimaatneutrale, -positieve en circulaire infrastructuur, woningverduurzaming en publieke energieproductie — onder collectief eigendom en democratische controle.”
BIJ1 wil dat technologische kennis die in de wapenindustrie is ontwikkeld, wordt ingezet voor civiele toepassingen. Ze zijn expliciet tegen investeringen in militaire technologie, zoals AI-systemen voor militaire doeleinden.
“We moedigen de inzet aan van ontwikkelde technische kennis in de wapenindustrie voor de civiele industrie. Daarbij komt er direct een stop op het ontwikkelen en gebruiken van AI-systemen voor militaire doeleinden.”
Automatisering en technologische vernieuwing worden door BIJ1 alleen ondersteund als ze leiden tot meer zeggenschap en zekerheid voor werkenden, niet tot winstmaximalisatie voor bedrijven. Investeringen in technologie moeten gepaard gaan met democratische keuzes en bescherming van banen.
“We automatiseren productieprocessen waar mogelijk, terwijl we baanzekerheid blijven garanderen. Dit evenwicht behouden we door democratisch te kiezen over de productie.”
BIJ1 verzet zich tegen technocratische moderniseringsprojecten en investeringen die vooral groene kapitalisten of multinationals bevoordelen. Technologische investeringen moeten niet leiden tot nieuwe vormen van ongelijkheid of winstbejag.
“De energietransitie is geen technocratisch moderniseringsproject, maar een machtsvraag: breken met de groene kapitalisten, stoppen met westers industrieprotectionisme, en de energievoorziening in handen brengen van arbeiders en bewoners — lokaal én mondiaal.”
“Geen subsidies aan greenwashed multinationals, geen publiek-private schijnconstructies, maar volledige ontmarkting van de energievoorziening.”
De PVV heeft geen expliciet beleid voor het stimuleren van technologische investeringen of innovatie. In plaats daarvan pleit de partij vooral voor het schrappen van subsidies, fiscale voordelen en klimaatfondsen die vaak (deels) aan technologische ontwikkeling of verduurzaming zijn gekoppeld. Investeringen in technologie worden niet als prioriteit genoemd; de nadruk ligt op het beperken van overheidsuitgaven aan dergelijke initiatieven.
De PVV ziet veel bestaande tech-gerelateerde investeringen, zoals klimaatsubsidies en innovatiegelden, als verspilling en wil deze stopzetten. Dit betreft onder andere het Klimaatfonds, SDE++-subsidies en andere fiscale voordelen voor bedrijven, die vaak innovatie en technologische ontwikkeling stimuleren. De partij kiest ervoor deze middelen niet langer aan technologie of verduurzaming te besteden.
De PVV is tegen het verplicht investeren in nieuwe technologieën voor verduurzaming, zoals elektrificatie van vervoer en scheepvaart, en het verplicht stellen van warmtepompen of andere duurzame technieken in de bouw. Dit betekent een rem op investeringen in deze technologische sectoren.
De enige positieve verwijzing naar technologische investering betreft het gebruik van kunstmatige intelligentie om de administratiedruk in de zorg te verlagen. Dit is echter zeer beperkt en niet onderdeel van een bredere investeringsstrategie.
“Met slimme inzet van kunstmatige intelligentie verlagen we de administratiedruk.”
DENK erkent het belang van technologische investeringen vooral op het gebied van digitale veiligheid, privacy en infrastructuur. Hun concrete voorstellen richten zich op het versterken van toezicht op technologiebedrijven, investeren in digitale veiligheid en het ondersteunen van kleine organisaties bij hun digitale beveiliging. De partij legt de nadruk op onafhankelijkheid van grote (buitenlandse) techbedrijven en bescherming van persoonsgegevens.
DENK wil meer investeren in digitale veiligheid en een veilige digitale infrastructuur, met speciale aandacht voor onafhankelijkheid van grote buitenlandse techbedrijven en bescherming van persoonsgegevens. Dit adresseren ze als een noodzakelijke voorwaarde voor privacybescherming en nationale veiligheid.
“Er moet meer geïnvesteerd worden in digitale veiligheid. We moeten ook inzetten op onafhankelijkheid van onze systemen van andere landen en grote bedrijven.”
“De overheid investeert in een veilige digitale infrastructuur en de bescherming van persoonsgegevens.”
“Wij willen extra ondersteuning voor kleine organisaties om hun digitale beveiliging op orde te krijgen.”
DENK pleit voor versterkt toezicht op technologiebedrijven, met name op het gebied van kunstmatige intelligentie en privacy. Ze willen de Autoriteit Persoonsgegevens meer middelen en expertise geven om de macht van bigtech te beperken en privacy beter te waarborgen.