De VVD is expliciet tegen het verhogen van belastingen op vermogen, spaargeld en ondernemerschap, en wijst voorstellen om de rijken zwaarder te belasten af. Hun focus ligt op het verlagen van belastingdruk voor werkenden en ondernemers, het voorkomen van verdere nivellering, en het behouden van bestaande fiscale voordelen voor vermogenden. Concrete voorstellen zijn onder meer het versneld invoeren van belasting op werkelijk rendement, het verhogen van vrijstellingen in de erfbelasting, en het afwijzen van hogere belastingen op het eigen huis.
De VVD wil geen extra belasting voor vermogenden of ondernemers en is tegen het verhogen van belastingen op spaargeld, beleggingen, ondernemerschap en het eigen huis. Ze stellen dat een te hoge belasting op vermogen leidt tot kapitaalvlucht en oneerlijk is voor mensen die hebben gewerkt voor hun bezit.
“wil de VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3.”
“Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
De VVD wil af van belasting op fictief rendement en pleit voor een systeem waarin alleen werkelijk gerealiseerd rendement wordt belast. Dit moet voorkomen dat mensen belasting betalen over niet-gerealiseerde winsten, wat volgens de VVD eerlijker is voor vermogenden.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
De VVD is principieel tegen verdere nivellering via het belastingstelsel en toeslagen, en wil juist de lasten voor werkenden en middeninkomens verlagen. Ze stellen dat succes en hard werken niet bestraft mogen worden met hogere belastingen.
“We gaan stoppen met nog meer nivelleren door werken en ondernemen minder te belasten.”
“Hard werken, risico nemen en succes mogen niet bestraft worden. Dat is fundamenteel oneerlijk.”
“De middenklasse betaalt de rekening zodat de rest erop vooruitgaat, maar gaat er zelf veel minder op vooruit. Dat is niet alleen oneerlijk, het ondermijnt ook het draagvlak voor onze verzorgingsstaat.”
De VVD wil bestaande fiscale voordelen voor vermogenden behouden en waar mogelijk uitbreiden, zoals het verhogen van vrijstellingen in de erfbelasting en het in stand houden van de hypotheekrenteaftrek.
FVD is uitgesproken tegen het verhogen van belastingen voor de rijken en wijst het principe van "tax the rich" expliciet af. Hun beleid richt zich op het verlagen en vereenvoudigen van belastingen voor iedereen, het afschaffen van vermogens- en erfbelastingen, en het stimuleren van ondernemerschap en sparen. FVD ziet belastingverhogingen voor hogere inkomens of vermogens als oneerlijk en contraproductief voor economische groei.
FVD verwerpt het idee van progressieve belastingen en het kunstmatig gelijk trekken van inkomens of vermogens. Zij pleiten voor een vlaktaks en lagere lasten voor iedereen, omdat zij vinden dat succes niet bestraft mag worden en dat economische groei juist wordt gestimuleerd door lage en eenvoudige belastingen.
“Geen wirwar van ingewikkelde schijven, toeslagen en progressieve tarieven die succes bestraffen, maar één helder en gelijk tarief voor iedereen.”
“Belastingen dienen enkel om met een goed functionerende, slanke overheid specifieke publieke taken te financieren – niet om inkomens of vermogens kunstmatig gelijk te trekken.”
FVD wil vermogensbelastingen (zoals de spaarderstaks in Box 3) en erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. Dit beleid is expliciet tegengesteld aan het "tax the rich"-principe en bedoeld om sparen, investeren en het doorgeven van vermogen te stimuleren.
“We heffen de spaarderstaks op, zodat deugdelijk sparen weer wordt aangemoedigd.”
“We schaffen de meest onrechtvaardige belasting af: de erfbelasting (hier is immers al een heel leven belasting over betaald).”
“We stellen schenkingen aan partners, kinderen en kleinkinderen vrij van belasting, zodat (spaar)geld in de familie kan blijven.”
FVD stelt een vlaktaks van 20% voor op de inkomstenbelasting en een hoge belastingvrije voet, zodat iedereen profiteert van lagere lasten, ongeacht inkomen of vermogen. Dit is bedoeld om werken en ondernemen te belonen, niet om hogere inkomens zwaarder te belasten.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“We vervangen de loonheffingskorting door een belastingvrije voet die geldt voor alle werkenden en gepensioneerden, zodat werken altijd loont.”
FVD beschouwt bezit als "heilig" en wil het koophuis, spaargeld en erfenis beschermen tegen extra belastingen. Dit betekent expliciet geen extra lasten voor vermogenden, maar juist het afschaffen van bestaande belastingen op bezit.
GroenLinks-PvdA kiest expliciet voor het verhogen van de belastingdruk op de rijksten en meest winstgevende bedrijven, met als doel een eerlijkere verdeling van welvaart en het financieren van publieke voorzieningen. Ze willen onder meer een miljonairsbelasting invoeren, belastingkortingen voor de rijksten afschaffen, en de erfbelasting op grote erfenissen verhogen. De partij stelt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en dat inkomen uit vermogen zwaarder belast moet worden dan inkomen uit arbeid.
GroenLinks-PvdA wil dat de allerrijksten meer belasting gaan betalen via een miljonairsbelasting en een hogere belasting op inkomen uit vermogen. Dit moet de scheve belastingdruk rechtzetten, waarbij nu volgens hen rijkdom minder wordt belast dan arbeid.
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
“De belasting op werk gaat naar beneden en we verhogen de belastingen op inkomen uit vermogen.”
De partij wil een einde maken aan speciale belastingkortingen waar vooral de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals van profiteren, om zo het belastingstelsel eerlijker te maken.
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals.”
“Deze belastingkortingen maken het stelsel onnodig complex en onrechtvaardig, want vooral vermogenden en grootverdieners profiteren hiervan. We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen.”
GroenLinks-PvdA wil de erf- en schenkbelasting eerlijker maken door gewone erfenissen te ontzien, maar de belasting op grote erfenissen te verhogen en ontwijkconstructies af te schaffen.
“De belasting op de grote erfenissen gaat omhoog.”
“Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.”
De partij vindt dat bedrijven die veel winst maken, meer moeten bijdragen aan de samenleving, onder andere door een hogere winstbelasting en het afbouwen van fossiele subsidies.
“We vinden dat bedrijven die winst maken, meer kunnen bijdragen aan onze collectieve voorzieningen. Daarom verhogen we de bijdrage van de meest winstgevende bedrijven.”
“Vrijstellingen en fiscale subsidies voor grootgebruikers en producenten van fossiele energie worden afgebouwd.”
GroenLinks-PvdA wil agressieve belastingconstructies die door vermogenden worden gebruikt om belasting te ontwijken, illegaal maken en harder aanpakken.
“Wij gaan belastingontwijking daarom harder aanpakken en maken dergelijke agressieve constructies illegaal.”
JA21 verzet zich expliciet tegen het verhogen van belastingen voor vermogenden en bedrijven, en kiest juist voor lastenverlaging en het aantrekkelijker maken van sparen, investeren en ondernemen. Hun voorstellen richten zich op het vereenvoudigen van het belastingstelsel, het afschaffen van erf- en schenkbelasting, en het belasten van werkelijk rendement in plaats van fictief rendement. De kern van hun visie is dat economische groei en welvaart voor iedereen het beste worden bereikt door lagere lasten, eenvoud en het stimuleren van ondernemerschap, niet door het zwaarder belasten van de rijken.
JA21 is tegen het idee van "tax the rich" en wil juist de lasten voor bedrijven, ondernemers en vermogenden structureel verlagen. Ze stellen dat het bedrijfsleven niet als melkkoe mag dienen en dat het stimuleren van investeren en sparen de economie en welvaart ten goede komt. Belastingen moeten eenvoudiger en eerlijker, maar niet zwaarder voor de hoogste inkomens of vermogens.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren. Het bedrijfsleven mag niet langer als financieringsbron voor nieuwe overheidsambities dienen.”
“Vermogensopbouw stimuleren door sparen en investeren aantrekkelijker te maken, zodat mensen keuzevrijheid houden over hoe zij omgaan met hun geld.”
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil het huidige systeem van vermogensbelasting (box 2 en box 3) fundamenteel hervormen. Ze zijn tegen fictieve berekeningen en willen alleen het daadwerkelijk behaalde rendement belasten, waarbij ingelegd vermogen ongemoeid blijft. Dit is een duidelijke afwijzing van zwaardere vermogensbelasting op basis van vermogen of inkomen.
“We schaffen onnodige constructies af, schrappen fictieve berekeningen en belasten voortaan alleen werkelijk rendement in box 3.”
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 is principieel tegen het invoeren van nieuwe belastingen, zeker op Europees niveau, en wil bestaande heffingen waar mogelijk terugdraaien. Dit sluit aan bij hun algemene verzet tegen lastenverzwaring voor hogere inkomens of vermogens.
De SP wil de belastingdruk verschuiven van gewone mensen naar de allerrijksten en grote bedrijven, door forse verhogingen van vermogens- en winstbelastingen en het invoeren van een miljonairsbelasting. Ze stellen voor om vermogens boven 5 miljoen euro zwaarder te belasten, een vermogensplafond in te voeren, erfbelasting voor grote erfenissen te verhogen, en belastingontwijking en -ontduiking streng aan te pakken. Hiermee wil de SP ongelijkheid verminderen en publieke voorzieningen financieren.
De SP wil een miljonairsbelasting van 5% invoeren voor vermogens boven 5 miljoen euro, met een vrijstelling voor de eerste 5 miljoen, zodat alleen de rijkste 0,3% geraakt wordt. Dit moet de belastingdruk eerlijker maken en ongelijkheid tegengaan.
“Op dit moment is de relatieve belastingdruk voor de allerrijksten lager dan voor de lage en middeninkomens. Dat is de wereld op zijn kop. Door doelgericht de vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
“Met een miljonairstaks van vijf procent voor vermogens boven de vijf miljoen euro kunnen we 12,5 miljard euro in onze samenleving investeren.”
De SP wil een vermogensplafond invoeren waarbij vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht wordt ingezet voor publieke doelen. Dit voorkomt extreme vermogensconcentratie en zorgt dat superrijken bijdragen aan de samenleving.
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
“Hiervoor voeren we een vermogensplafond in, waarmee we het vermogen bóven 50 miljoen euro kunnen inzetten voor beter onderwijs, onderzoek, infrastructuur, zorg, politie en al die andere zaken waarmee we Nederland tot de top van de wereld laten behoren.”
De SP wil de erfbelasting voor gewone mensen verlagen, maar grote erfenissen (boven 500.000 euro) juist zwaarder belasten om vermogensoverdracht tussen generaties eerlijker te maken en ongelijkheid te verminderen.
“Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
“Juist deze grote vermogens worden via belastingtrucs praktisch onbelast overgedragen, dat beëindigen we zodat de erfbelasting voor gewone mensen lager wordt en de miljonairs en miljardairs hun eerlijke deel gaan bijdragen.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs en miljardairs aanpakken en een vertrekbelasting invoeren om te voorkomen dat grote vermogens naar het buitenland verdwijnen.
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
“Voor het overige voeren we deze vertrekbelasting in, ook wel bekend als de exittaks. Zo zorgen we dat iedereen die zijn vermogen heeft opgebouwd dankzij de harde werkers en voorzieningen in Nederland hier netjes aan bijdraagt voor toekomstige generaties.”
De SP wil dat grote bedrijven minstens evenveel belasting gaan betalen als gewone mensen, door de winstbelasting te verhogen en belastingvoordelen voor multinationals af te schaffen.
“Daarom verhogen we de winstbelasting naar ten minste het niveau van de inkomstenbelasting die gewone mensen betalen. De bestuurders van bedrijven die belasting ontduiken worden strafrechtelijk vervolgd. Geheime afspraken tussen multinationals en belastingdienst schaffen we af, evenals hun belastingkortingen.”
BIJ1 kiest radicaal voor het zwaar belasten van grote vermogens en winsten, met als doel de extreme ongelijkheid te verkleinen en basisvoorzieningen voor iedereen te garanderen. Ze stellen een vermogensplafond voor met een marginaal belastingtarief van 100% boven een democratisch vastgestelde grens, verhogen de vermogens- en erfbelasting fors, en voeren extra belastingen in op onredelijke bedrijfswinsten en kapitaalvlucht. De partij wil Nederland veranderen van een belastingparadijs voor de rijken naar een samenleving waarin collectieve voorzieningen centraal staan.
BIJ1 wil een harde limiet stellen aan privévermogens. Vermogen boven een democratisch vastgestelde grens wordt volledig afgeroomd met een marginaal tarief van 100%. Dit is bedoeld om extreme rijkdom te voorkomen en de opbrengsten te gebruiken voor publieke voorzieningen.
Naast het vermogensplafond wil BIJ1 de bestaande vermogens- en erfbelasting drastisch verhogen voor de rijkste Nederlanders. Dit moet bijdragen aan een eerlijkere verdeling van welvaart.
“Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
BIJ1 wil bedrijven met buitensporige winsten extra zwaar belasten, onder meer via wettelijke maximummarges, een windfall tax en hogere belastingen op onredelijke winsten. Dit richt zich vooral op bedrijven die profiteren van marktmacht of externe omstandigheden.
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
BIJ1 wil belastingontwijking en kapitaalvlucht aanpakken door belastingtarieven op vermogen te verhogen, brievenbusfirma’s te bestrijden en een “exit tax” voor bedrijven in te voeren. Zo willen ze Nederland veranderen van een belastingparadijs voor multinationals naar een samenleving met sterke publieke voorzieningen.
BIJ1 wil dat veelvliegende rijken en zakelijke reizigers fors meer belasting betalen op vliegen, met een progressieve vluchtbelasting en extra heffingen op privéjets. Dit is gericht op het belasten van luxe consumptie door de rijksten.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers.”
D66 kiest duidelijk voor het zwaarder belasten van grote vermogens en het verminderen van fiscale voordelen voor de rijksten, met als doel meer rechtvaardigheid in het belastingstelsel. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een miljonairsbelasting, het progressiever maken van de erf- en schenkbelasting, en het afbouwen van hypotheekrenteaftrek voor dure huizen. D66 wil zo de lasten eerlijker verdelen en werken meer laten lonen dan vermogen.
D66 wil grote vermogens zwaarder belasten door een miljonairsbelasting in te voeren en de erf- en schenkbelasting progressiever te maken. Hiermee wil de partij de ongelijkheid verkleinen en financiële zekerheid minder afhankelijk maken van afkomst.
D66 wil de fiscale voordelen voor de rijkste huizenbezitters verminderen door de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en het eigenwoningforfait voor dure huizen aan te scherpen. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
D66 vindt dat het huidige belastingstelsel werken te zwaar en vermogen te licht belast. Ze willen de belasting op vermogen verhogen en de belasting op arbeid verlagen, zodat werken meer loont dan rijk zijn.
D66 wil fiscale regelingen die vooral grote vermogens bevoordelen, zoals de landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling, aanpassen of afschaffen als ze niet effectief zijn.
D66 wil beleggers meer belasten om de woningmarkt eerlijker te maken en speculatie tegen te gaan.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
BBB verwerpt expliciete 'tax the rich'-maatregelen en kiest voor een belastingstelsel waarin de sterkste schouders weliswaar de zwaarste lasten dragen, maar zonder extra lastenverzwaring voor vermogenden, ondernemers of bedrijven. Het programma benadrukt eenvoud, stimulering van werken en ondernemen, en het niet verhogen van belastingen op vermogen, ondernemen of erfenissen.
BBB wil geen extra belastingdruk op vermogenden, ondernemers of erfgenamen. Ze kiezen voor een progressief maar begrijpelijk stelsel, zonder vermogensaanwasbelasting en zonder verhoging van bestaande belastingen op sparen, ondernemen of erfenissen. Dit standpunt is een duidelijke afwijzing van typische 'tax the rich'-voorstellen.
“De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, maar wel op een manier die werken, sparen, investeren en ondernemen stimuleert.”
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
“De erf en schenkbelasting zeker niet verhogen.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
BBB wil het belastingstelsel vereenvoudigen en rechtvaardiger maken, maar zonder expliciet hogere lasten voor de hoogste inkomens. De focus ligt op vaste bedragen, een hogere belastingvrije voet en het stimuleren van werken, niet op het zwaarder belasten van de rijken.
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“Wij streven naar een progressief, begrijpelijk en fraudebestendig stelsel met een breed draagvlak onder de bevolking. Werken moet weer gaan lonen en meer werken moet meer gaan lonen.”
NSC kiest niet voor een expliciet "tax the rich"-beleid, maar wil het belastingstelsel eerlijker maken door vermogens en hoge inkomens zwaarder te belasten waar dat logisch is. De partij stelt voor om daadwerkelijk behaalde vermogensinkomsten te belasten, belastingontwijking aan te pakken, en uitzonderingsposities voor zeer vermogenden (zoals private equity managers en de koning) te beëindigen. Tegelijkertijd blijft het uitgangspunt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, zonder expliciet te kiezen voor forse extra lastenverzwaring voor de allerrijksten.
NSC wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en daadwerkelijk behaalde inkomsten en winsten uit vermogen belasten. Ook worden mogelijkheden tot ontwijking beperkt, zodat vermogenden een eerlijker aandeel betalen.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil dat extreem rijke particulieren die weinig belasting betalen in het buitenland, alsnog een bijdrage leveren via een exit- en trailing taks. Ook wordt de belastingvrijstelling voor de koning afgeschaft.
“We zorgen ervoor dat extreem rijke particulieren die geen of weinig belasting betalen in landen als Monaco of Zwitserland, een eerlijke bijdrage gaan leveren door middel van een exit- en trailing taks, waarbij afgerekend wordt op moment van weggaan én de 10 jaar daarna.”
“Het is niet meer van deze tijd dat de koning vrijgesteld is van het betalen van inkomstenbelasting. Deze vrijstelling in de Grondwet wordt opgeheven.”
NSC wil belastingvoordelen voor private equity terugdringen en zorgen dat private-equity managers net zo worden belast als andere burgers. Dit voorkomt dat hoge inkomens via constructies aan belasting ontsnappen.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
Het uitgangspunt van NSC is dat het belastingstelsel eerlijker wordt en de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, maar zonder expliciete extra lastenverzwaring voor de allerrijksten.
“Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
“Ons nieuwe stelsel is gebouwd op vijf principes: zekerheid voor iedereen, eenvoud en transparantie, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, motiverend om bij te dragen en weerbare gezinnen.”
Volt wil grote vermogens en bedrijven zwaarder belasten om de lasten eerlijker te verdelen en vermogensongelijkheid tegen te gaan. Ze stellen een progressieve vermogensbelasting voor boven één miljoen euro, willen belastingontwijking aanpakken en pleiten voor Europese samenwerking en extra heffingen op overwinsten. Hun visie is dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en dat welvaart eerlijker wordt verdeeld.
Volt wil vermogens boven één miljoen euro zwaarder belasten via een progressieve vermogensbelasting. Dit moet bijdragen aan het verkleinen van vermogensongelijkheid en het eerlijker verdelen van de belastingdruk.
“Er wordt een progressieve vermogensbelasting geïntroduceerd voor vermogens boven één miljoen euro.”
Volt wil bedrijven die bovenmatig profiteren van crises extra belasten en belastingontwijking tegengaan via Europese samenwerking. Hiermee willen ze voorkomen dat grote bedrijven en vermogenden zich aan hun maatschappelijke bijdrage onttrekken.
“We willen één Europese meevallersheffing, zodat we in een tijd van crisis bedrijven die bovenmatig profiteren van die crisis, extra kunnen belasten.”
“Volt wil een Europese belastingautoriteit om belastingontwijking effectief tegen te gaan.”
Volt wil vermogen uit pensioenen, woningen en grond rechtvaardiger belasten, omdat deze bronnen volgens hen bijdragen aan vermogensongelijkheid. Ze willen fiscale regelingen afbouwen en speculatie met grond ontmoedigen.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten.”
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit.”
Volt hanteert het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, wat betekent dat hogere inkomens en vermogens relatief meer bijdragen aan de samenleving.
“We gaan uit van het basisprincipe ‘de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten’.”
Volt wil voorkomen dat rijke individuen naar het buitenland verhuizen om belasting te ontwijken, door een Europese inwonerschapsfictie in te voeren.
“We voeren binnen heel de EU een inwonerschapsfictie in. Wanneer iemand bijvoorbeeld vanuit Nederland naar een land met lagere belastingen verhuist, waarmee geen belastingverdrag bestaat, moet diegene het verschil voor een bepaalde tijdsperiode blijven afdragen aan Nederland.”
DENK kiest duidelijk voor het verhogen van belastingen voor mensen met hoge inkomens en grote vermogens, en voor grote bedrijven, om zo de ongelijkheid te verkleinen en de verzorgingsstaat te financieren. Ze willen belastingverlaging voor lage- en middeninkomens, terwijl de "superrijken" en winstgevende bedrijven een grotere, eerlijkere bijdrage moeten leveren. Het aanpakken van belastingontwijking en het afschaffen van belastingvoordelen voor de rijksten zijn centrale punten in hun visie op "tax the rich".
DENK wil dat mensen met een heel hoog inkomen of groot vermogen extra belasting gaan betalen om zo de lasten eerlijker te verdelen en de ongelijkheid te verkleinen. Dit wordt gepresenteerd als een rechtvaardige bijdrage aan het sociale stelsel en de samenleving.
DENK wil dat grote bedrijven met hoge winsten meer belasting gaan betalen en dat belastingvoordelen die ongelijkheid vergroten worden afgeschaft. Dit moet bijdragen aan het financieren van publieke voorzieningen en het verkleinen van de kloof tussen arm en rijk.
Specifiek voor de rijkste huizenbezitters wil DENK de hypotheekrenteaftrek afschaffen, omdat zij deze tegemoetkoming niet nodig hebben.
“We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
DENK wil belastingontwijking steviger aanpakken zodat iedereen, en met name de rijksten, eerlijk bijdraagt aan het collectief.
“We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
De Partij voor de Dieren wil de belastingdruk verschuiven naar de allerrijksten en grote bedrijven, met als doel vermogensongelijkheid te verkleinen en de sterkste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een vermogensplafond, hogere belastingen op grote vermogens en winsten, en het aanpakken van belastingontwijking. Hun visie is gericht op herverdeling van welvaart en het eerlijker maken van het belastingstelsel.
De PvdD wil een vermogensplafond invoeren en grote vermogens zwaarder belasten, om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen en belastingontwijking tegen te gaan. Dit wordt ondersteund door het aanleggen van een vermogensregister en het invoeren van een vertrekbelasting voor superrijken.
“Er komt een vermogensplafond van 10 miljoen euro. Met een vertrekbelasting zorgen we ervoor dat superrijken ons land niet zomaar inruilen voor een ander belastingparadijs. Zo verkleinen we de kloof tussen arm en rijk en herverdelen we de kansen.”
“We leggen een vermogensregister aan voor grote vermogens. Net zoals onroerend goed wordt geregistreerd in het kadaster, houden we andere soorten van vermogen vanaf een grenswaarde bij in een nationaal register. Zo wordt het belasten van vermogen makkelijker.”
De partij wil het belastingstelsel progressiever maken door hogere tarieven voor hoge inkomens en buitensporige winsten, en een extra schijf boven de balkenendenorm. Dit moet zorgen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“Het lage tarief gaat omlaag, het hoge tarief omhoog. Voor mensen die meer verdienen dan de balkenendenorm komt een nieuwe schijf met een hoger tarief.”
“We voeren een progressieve winstbelasting in waarbij de tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot, in lijn met de Groene Belastinggids. Zo worden buitensporige winsten afgeroomd, vervuiling ontmoedigd en wordt de vervuiler financieel verantwoordelijk gemaakt.”
De PvdD wil belastingontwijking door multinationals en de allerrijksten stevig aanpakken door transparantie te vergroten, belastingdeals openbaar te maken en sancties op te leggen aan belastingparadijzen.
“Nederland sluit daarom zijn deuren als belastingparadijs. Belastingontwijking door multinationals wordt aangepakt, alle belastingdeals worden openbaar en Nederland legt sancties op aan landen die als belastingparadijs fungeren.”
Om vermogensoverdracht eerlijker te maken, wil de partij grote erfenissen zwaarder belasten en de erfbelasting gelijk trekken voor alle erfgenamen, ongeacht familieband.
“Grote erfenissen worden belast als inkomen, we verhogen daarom de erfbelasting. Voor erfenissen tot 30.000 euro blijft een vrijstelling gelden. We trekken de erfbelasting gelijk voor alle erfgenamen ongeacht de familieband.”
50PLUS kiest nadrukkelijk niet voor een "tax the rich"-benadering: het programma bevat geen voorstellen om de rijken zwaarder te belasten. Integendeel, 50PLUS wil juist erf- en schenkbelasting afschaffen en het belastingstelsel vereenvoudigen zonder vermogensaanwasbelasting. De partij richt zich vooral op het beschermen van ouderen tegen extra lasten en het stimuleren van vermogensopbouw voor jongeren.
50PLUS verzet zich tegen het zwaarder belasten van vermogenden en wil juist bestaande belastingen op vermogen en erfenissen afschaffen. Het nieuwe Box 3-stelsel moet gebaseerd zijn op werkelijk rendement, zonder extra lasten op de overwaarde van de eigen woning. Dit standpunt is het tegenovergestelde van "tax the rich" en beoogt ouderen en vermogenden te ontzien.
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting. De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil ouderen beschermen tegen extra belastingdruk en pleit voor het behoud van fiscale voordelen zoals de hypotheekrenteaftrek. Dit sluit aan bij hun bredere visie om geen extra lasten op te leggen aan ouderen of vermogenden.
In plaats van hogere belastingen voor de rijken, wil 50PLUS bezuinigen op overheidsuitgaven en belastingfaciliteiten. De partij richt zich op het terugdringen van fraude, verspilling en ondoelmatigheden, niet op het verhogen van de belastingdruk voor vermogenden.
“Besparing van, per saldo, 5 miljard op fraude, verspilling en ondoelmatigheden binnen het woud van belastingfaciliteiten.”
BVNL is tegen het verhogen van belastingen voor de rijken en pleit juist voor een vlaktaks van 25% voor iedereen, met een hoge belastingvrije voet. Ze willen erf- en schenkbelasting afschaffen, het toeslagenstelsel beëindigen en multinationals een "fair share" laten betalen, maar zonder extra lasten voor hoge inkomens of grote vermogens. Hun visie is dat lagere en gelijke belastingen voor iedereen de economie stimuleren en werken aantrekkelijker maken.
BVNL wil een vlaktaks invoeren waarbij iedereen, ongeacht inkomen, hetzelfde belastingpercentage betaalt. Dit betekent dat hogere inkomens niet zwaarder worden belast dan lagere inkomens, waarmee het principe van "tax the rich" expliciet wordt afgewezen. De partij ziet dit als eerlijker en eenvoudiger, en stelt dat het werken en ondernemen stimuleert.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-.”
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
BVNL wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen, zodat vermogen onbelast kan worden overgedragen. Dit is een direct tegengesteld standpunt aan "tax the rich", omdat het juist belasting op grote vermogensoverdrachten elimineert.
Hoewel BVNL lagere belastingen voor bedrijven wil, vinden ze wel dat multinationals hun "fair share" moeten betalen en belastingontwijking moet worden tegengegaan. Dit is het enige punt dat enigszins raakt aan "tax the rich", maar het gaat niet om hogere tarieven voor de rijken, slechts om het voorkomen van ontwijking.
“Daar staat tegenover dat ook multinationals een “fair share” aan belastingen moeten betalen en niet via belastingconstructies belasting kunnen ontduiken.”
Het CDA kiest niet expliciet voor het zwaarder belasten van de rijken, maar richt zich op het vereenvoudigen van het belastingstelsel, het afbouwen van fiscale uitzonderingen en het eerlijker maken van de woningmarkt. Concrete voorstellen zijn het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek (met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting) en het invoeren van een heffing op werkelijk rendement in box 3 voor particuliere verhuurders. De partij vermijdt directe herverdeling via hogere belastingen voor de hoogste inkomens of vermogens.
Het CDA wil de fiscale voordelen voor huizenbezitters (waaronder veel vermogenden) verminderen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen. De opbrengsten hiervan worden direct gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, waardoor het geen directe herverdeling naar lagere inkomens is, maar wel een beperking van fiscale privileges aan de bovenkant.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen.”
Het CDA wil belasting heffen op het werkelijke rendement van particuliere verhuurders in box 3, in plaats van op de waarde van het vastgoed. Dit raakt vooral vermogende verhuurders, maar het voorstel is niet expliciet gericht op 'de rijken', eerder op een eerlijkere belasting van vermogen.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen.”
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen door fiscale uitzonderingen af te schaffen of te versoberen. Dit raakt vaak hogere inkomens en vermogens, maar het voorstel is algemeen en niet expliciet gericht op het zwaarder belasten van de rijken.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
De ChristenUnie wil de belastingdruk op arbeid fors verlagen en de belasting op grote vermogens verhogen, zodat de sterkste schouders meer bijdragen. Ze stellen een extra vermogensbelasting van 1% voor op vermogens boven 1 miljoen euro en willen belastingvoordelen voor de rijksten beperken, terwijl werken altijd moet lonen en de laagste inkomens worden ontzien.
De ChristenUnie pleit voor een hogere belasting op grote vermogens om de lasten eerlijker te verdelen en noodzakelijke investeringen te financieren. Ze willen een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven 1 miljoen euro, waarbij maatschappelijk waardevolle activa worden ontzien. Dit is het meest concrete voorstel gericht op het zwaarder belasten van de rijksten.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel zo hervormen dat inkomen uit arbeid en daadwerkelijk inkomen uit vermogen zoveel mogelijk gelijk worden belast. Hiermee willen ze belastingontwijking en oneerlijke voordelen voor vermogenden tegengaan.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
De partij wil fiscale voordelen voor vermogenden, zoals de hypotheekrenteaftrek, geleidelijk afschaffen om het stelsel eerlijker te maken en belastingontwijking te voorkomen.
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
De ChristenUnie wil dat mensen met een hoger inkomen iets meer gaan betalen voor de zorg, door de zorgpremie deels inkomensafhankelijk te maken.
“Het netto gevolg van deze wijziging is dat mensen met een lager inkomen voortaan minder geld kwijt zijn aan de zorg en mensen met een hoger inkomen iets meer.”
De PVV kiest nadrukkelijk niet voor het verhogen van belastingen voor de rijken of grote bedrijven, maar wil juist lastenverlichting voor burgers en het schrappen van belastingen en subsidies voor specifieke groepen. De partij richt zich op het beperken van overheidsuitgaven, het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijven en het schrappen van winstbelasting voor woningcorporaties, maar stelt geen enkele maatregel voor die expliciet de rijken zwaarder belast. "Tax the rich" is geen uitgangspunt van de PVV; het programma bevat geen voorstellen voor hogere belastingen op hoge inkomens of grote vermogens.
De PVV wil woningcorporaties compenseren voor lagere sociale huren door de winstbelasting voor deze organisaties af te schaffen. Dit is een lastenverlichting voor deze sector en geen belastingverhoging voor de rijken; het voorstel is bedoeld om betaalbare woningen te stimuleren, niet om vermogenden extra te belasten.
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt.”
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
De PVV wil bezuinigen door het afschaffen van ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven. Dit is geen belastingverhoging voor de rijken, maar het beëindigen van specifieke voordelen voor bedrijven; het raakt niet direct hoge inkomens of vermogens.
De SGP wijst expliciet een 'tax the rich'-benadering af en pleit voor een rechtvaardig belastingstelsel dat rekening houdt met draagkracht, zonder een jacht op grote vermogens. De partij wil geen hogere erfbelasting en wil de belasting op vermogen baseren op daadwerkelijk rendement, met oog voor eerlijkheid en het vermijden van overbelasting van spaarders. Grote ondernemingen moeten wel hun eerlijke bijdrage leveren, waarbij belastingontwijking wordt aangepakt.
De SGP verwerpt het idee van extra belasten van de rijken puur vanwege hun vermogen, en kiest voor een benadering waarbij belastingheffing eerlijk en rechtvaardig is, met aandacht voor draagkracht. Ze willen geen verhoging van de erfbelasting en pleiten voor een eerlijk debat over vermogensongelijkheid, zonder populistische maatregelen.
Hoewel de SGP geen 'tax the rich'-beleid voor individuen wil, vindt de partij wel dat grote bedrijven, met name multinationals, een eerlijke bijdrage moeten leveren en dat belastingontwijking moet worden aangepakt.
“Grote ondernemingen blijven een eerlijke bijdrage aan de totale belastingopbrengst leveren. Bijvoorbeeld bij multinationals blijkt nog te vaak dat ze nauwelijks belasting in Nederland afdragen. De mazen in ons fiscale stelsel worden gedicht.”