BBB wil taakstraffen uitsluiten bij ernstige misdrijven en specifiek een taakstrafverbod invoeren voor geweld tegen hulpverleners. Zij pleiten voor zwaardere en meer afschrikwekkende straffen, waarbij onvoorwaardelijke gevangenisstraf de norm wordt bij geweld tegen politie, brandweer en zorgpersoneel. Hiermee wil BBB de betekenis en effectiviteit van straffen herstellen en de veiligheid van hulpverleners waarborgen.
BBB stelt dat taakstraffen niet passend zijn bij geweld tegen hulpverleners en wil daarom een expliciet taakstrafverbod invoeren voor deze groep delicten. Het doel is om de afschrikwekkende werking van het strafrecht te vergroten en de bescherming van hulpverleners te versterken.
BBB wil dat bij ernstige misdrijven taakstraffen niet langer mogelijk zijn. Zij vinden dat straffen weer betekenisvol moeten zijn en dat zware delicten niet met een taakstraf kunnen worden afgedaan.
“Bij ernstige misdrijven voeren we minimumstraffen in en sluiten we taakstraffen uit.”
BVNL pleit voor een harde aanpak van ernstige criminaliteit en is voorstander van het invoeren van een taakstrafverbod bij zware misdrijven. Zij willen dat op geweld tegen hulpverleners, zedenmisdrijven en zinloos geweld altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf volgt, waarmee taakstraffen voor deze delicten worden uitgesloten.
BVNL vindt dat taakstraffen niet volstaan bij ernstige misdrijven zoals geweld tegen hulpverleners, zedenmisdrijven en zinloos geweld. De partij wil daarom een taakstrafverbod invoeren voor deze categorieën, zodat daders altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf krijgen. Dit moet bijdragen aan een strengere afschrikking en betere bescherming van slachtoffers en de samenleving.
“Het belagen van hulpverleners wordt bestraft met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van één jaar...”
“Geweld en agressie tegen hulpverleners wordt strenger bestraft: 1 jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf...”
“Op zinloos geweld komt een minimum gevangenisstraf van 1 jaar.”
FVD pleit voor het invoeren van een taakstrafverbod bij ernstige gewelds- en zedendelicten. Zij willen dat rechters in deze gevallen niet langer kunnen volstaan met alleen een taakstraf, maar altijd een gevangenisstraf moeten opleggen, om zo de ernst van deze misdrijven te onderstrepen en recidive te ontmoedigen.
FVD vindt dat taakstraffen te licht zijn voor ernstige gewelds- en zedendelicten en dat daders in deze gevallen altijd een gevangenisstraf moeten krijgen. Hiermee wil de partij duidelijk maken dat zware criminaliteit nooit mag lonen en dat de samenleving beter beschermd wordt tegen recidivisten.
GroenLinks-PvdA is tegen het taakstrafverbod en vindt dat rechters de vrijheid moeten hebben om de strafmaat te bepalen. Zij pleiten expliciet tegen politieke inmenging in de vorm van minimumstraffen of een verbod op taakstraffen, en willen juist meer ruimte voor taakstraffen en herstelgerichte interventies als alternatief voor korte gevangenisstraffen.
GroenLinks-PvdA vindt dat de politiek zich niet moet bemoeien met het opleggen van taakstrafverboden of minimumstraffen, omdat dit de onafhankelijkheid van de rechter ondermijnt. Zij willen dat rechters zelf kunnen bepalen of een taakstraf passend is, en stimuleren het gebruik van taakstraffen en herstelgerichte interventies waar mogelijk.
“Met het vastleggen van minimumstraffen of een verbod op een taakstraf gaat de politiek op de stoel van de rechter zitten. Dit is ongepast.”
“We gaan bij kortdurende gevangenisstraffen waar mogelijk gebruikmaken van taakstraffen, elektronische detentie (enkelbanden) en andere herstelgerichte interventies.”
De Partij voor de Dieren is tegen een algemeen taakstrafverbod en wil juist het gebruik van taakstraffen en andere niet-vrijheidsbenemende straffen uitbreiden. Zij vinden dat korte gevangenisstraffen averechts werken en pleiten voor een rechtvaardiger, preventiever strafrecht waarin taakstraffen een grotere rol krijgen.
De PvdD verzet zich tegen het taakstrafverbod en wil dat rechters vaker taakstraffen opleggen in plaats van korte gevangenisstraffen, omdat dit recidive vermindert en meer bijdraagt aan herstel en preventie. Ze vinden dat niet-vrijheidsbenemende straffen, zoals taakstraffen en elektronische detentie, effectiever zijn en beter benut moeten worden.
“Niet-vrijheidsbenemende straffen zoals taakstraffen en elektronische detentie worden uitgebreid en beter benut.”
“We hervormen het strafrecht met het oog op herstel en preventie. Korte gevangenisstraffen worden ontmoedigd, omdat ze leiden tot meer recidive. Rechters motiveren voortaan expliciet wanneer ze toch zo’n straf opleggen.”
De SGP is voorstander van een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners en wil in het algemeen strenger optreden tegen het opleggen van taakstraffen voor ernstige misdrijven. Zij vinden dat daders van geweldsdelicten niet mogen wegkomen met alleen een taakstraf, omdat dit onvoldoende recht doet aan de ernst van het delict en de bescherming van slachtoffers en de samenleving.
De SGP pleit expliciet voor een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners. Zij vinden dat daders van dergelijke misdrijven streng en snel bestraft moeten worden, omdat het beschermen van hulpverleners essentieel is voor het gezag en de veiligheid in de samenleving.
“Daders mogen er niet slechts met een taakstraf vanaf komen. Daarom pleit de SGP voor een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners.”
De SGP wil dat taakstraffen en voorwaardelijke straffen minder vaak worden opgelegd, vooral bij herhaling en bij ernstige delicten. Zij vinden dat de strafvorderingsrichtlijnen van het OM beter moeten aansluiten bij de ernst van het delict en de impact op de samenleving.
“Te vaak krijgen daders voorwaardelijke straffen of taakstraffen. Dit moet strenger, zeker bij herhaling. Strafvorderingsrichtlijnen van het OM moeten beter aansluiten bij de ernst van het delict en de impact op de samenleving.”
De VVD wil het gebruik van taakstraffen beperken bij ernstige geweldsdelicten, met name tegen specifieke beroepsgroepen zoals ov-personeel en hulpverleners. Zij pleiten voor een taakstrafverbod in deze gevallen, zodat daders zwaarder worden gestraft en een duidelijk signaal wordt afgegeven dat geweld tegen deze groepen onacceptabel is.
De VVD stelt voor om een taakstrafverbod op te leggen aan geweldplegers tegen ov-personeel. Hiermee willen zij voorkomen dat daders van geweld tegen werknemers in het openbaar vervoer wegkomen met een lichte straf, en zo de veiligheid van ov-personeel vergroten.
“Daarnaast pakken we overlastgevers aan door de boetes te verhogen voor onder andere zwartrijden en taakstrafverboden op te leggen voor geweldplegers tegen ov-personeel.”
De VVD wil een taakstrafverbod invoeren voor alle vormen van geweld tegen hulpverleners. Dit moet ervoor zorgen dat daders van geweld tegen deze beroepsgroep altijd een zwaardere straf krijgen dan een taakstraf, om zo de bescherming van hulpverleners te verbeteren.
“Geweld tegen hulpverleners is onaanvaardbaar: Er komt een taakstrafverbod voor alle vormen van geweld tegen hulpverleners.”
D66 is tegen een algemeen taakstrafverbod en wil rechters juist meer ruimte geven om taakstraffen of elektronische detentie op te leggen in plaats van korte celstraffen. Ze vinden dat korte gevangenisstraffen vaak meer kwaad dan goed doen en willen daarom het cellentekort aanpakken en de re-integratie van veroordeelden bevorderen door alternatieve straffen mogelijk te maken.
D66 verzet zich tegen het taakstrafverbod en pleit ervoor dat rechters de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor langere taakstraffen of elektronische detentie in plaats van korte celstraffen. Dit moet bijdragen aan een betere terugkeer in de samenleving en het oplossen van het cellentekort. Het beleid is gericht op effectievere en menselijkere straffen, waarbij zwaardere criminelen hun straf volledig uitzitten en lichtere vergrijpen niet automatisch tot detentie leiden.
“Korte celstraffen – driekwart van de detenties duurt korter dan drie maanden – maken vaak meer kapot dan de straf rechtvaardigt. Daarom bieden we rechters de mogelijkheid om te kiezen voor langere taakstraffen of elektronische detentie. Dat is beter voor een goede terugkeer in de samenleving en we pakken het cellentekort aan, zodat zwaardere criminelen hun straf volledig uitzitten.”
JA21 pleit voor een strengere aanpak van ernstige gewelds- en zedendelicten en wil dat voor deze misdrijven altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf wordt opgelegd, waarmee zij zich expliciet keren tegen het opleggen van taakstraffen voor deze categorie. Het partijprogramma bevat geen bredere voorstellen voor een algemeen taakstrafverbod, maar richt zich specifiek op het uitsluiten van taakstraffen bij ernstige gewelds- en zedendelicten. De kern van hun visie is dat zware misdrijven streng vergolden moeten worden en dat taakstraffen daarvoor ontoereikend zijn.
JA21 vindt dat taakstraffen niet passend zijn voor ernstige gewelds- en zedendelicten en wil daarom wettelijk vastleggen dat voor deze misdrijven altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf wordt opgelegd. Hiermee wil de partij de ernst van deze delicten onderstrepen en de afschrikwekkende werking van het strafrecht vergroten.
“Altijd een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor plegers van ernstige gewelds- en zedendelicten. Dit geldt ook voor agressie tegen politie, brandweer en hulpverleners.”
NSC is tegen wettelijke taakstrafverboden en wil dat rechters altijd maatwerk kunnen leveren bij het opleggen van straffen. Zij pleiten ervoor dat de rechter de vrijheid houdt om te kiezen voor taakstraffen, ook bij zwaardere delicten, zodat de straf het beste effect heeft op zowel dader als samenleving.
NSC vindt dat de rechter maatwerk moet kunnen leveren en niet gebonden moet zijn aan wettelijke taakstrafverboden. Dit standpunt is bedoeld om de balans tussen vergelding en resocialisatie te waarborgen en recidive te voorkomen, door de rechter de ruimte te geven de meest passende straf te kiezen.
“Omdat de strafrechter de vrijheid moet hebben maatwerk te leveren en de straf op te leggen die de juiste balans biedt tussen vergelding en resocialisatie, willen we geen wettelijke taakstrafverboden.”
De PVV is uitgesproken tegen het opleggen van taakstraffen voor ernstige misdrijven en pleit voor strengere, onvoorwaardelijke gevangenisstraffen in plaats van taakstraffen. Hun kernvoorstel is het afschaffen van "onzinnige taakstraffen" en het invoeren van een harde, repressieve aanpak waarbij criminelen daadwerkelijk de gevangenis in gaan. Hiermee wil de partij een einde maken aan wat zij zien als te zachte straffen voor geweldplegers en andere zware criminelen.
De PVV wil dat taakstraffen niet langer worden opgelegd bij ernstige misdrijven, omdat zij deze straffen als te licht en ineffectief beschouwen. In plaats daarvan pleiten zij voor gevangenisstraffen en een zerotolerancebeleid, met als doel de veiligheid te vergroten en recidive te voorkomen.
“Geen onzinnige taakstraffen, geen tbs, maar de bak in. Alleen met snoeiharde straffen krijgen we de geweldplegers eronder.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma