De Partij voor de Dieren wil de financiële en psychische druk op studenten structureel verlagen en hun welzijn verbeteren. Ze pleiten voor een hogere basisbeurs, verlaging van het collegegeld, het omzetten van de ov-kaart in een gift, betere begeleiding en meer zeggenschap voor studenten. Daarnaast willen ze het tekort aan studentenwoningen aanpakken en discriminatie en misstanden binnen studentenverenigingen bestrijden.
De PvdD vindt de huidige basisbeurs te laag en het collegegeld te hoog, wat leidt tot financiële druk op studenten. Ze willen de basisbeurs verhogen, het collegegeld fors verlagen en gelijktrekken voor alle studenten, ongeacht leeftijd of eerdere studies.
“De basisbeurs is veel te laag om zonder druk te kunnen studeren. Daarom verhogen we de basisbeurs naar minimaal 500 euro per maand voor uitwonende studenten en 130 euro per maand voor thuiswonende studenten.”
“Het collegegeld wordt fors verlaagd en voor alle studenten en opleidingen hetzelfde bedrag. Dit geldt ongeacht leeftijd, het aantal eerder gevolgde studies of behaalde diploma’s.”
De partij wil de financiële positie van studenten verbeteren door de ov-kaart om te zetten in een gift, de rente op studieschulden op 0% te zetten en de compensatie voor de 'pechgeneratie' te verruimen.
“De ov-kaart voor studenten (mbo, hbo en universiteit) wordt omgezet in een gift en blijft geldig zolang de student studeert.”
“De compensatieregeling voor de ‘pechgeneratie’, de leenstelsel-studenten, wordt fors verruimd. De financiële positie van deze studenten wordt gelijk aan de studenten uit het huidige stelsel. De rente op studieschulden gaat structureel naar 0%.”
De PvdD wil meer aandacht voor het welzijn van studenten, betere begeleiding en meer studentenpsychologen. Ze willen het bindend studieadvies afschaffen en studenten laagdrempelige toegang geven tot begeleiding.
“Het bindend studieadvies wordt afgeschaft. In plaats daarvan krijgen studenten voortaan een persoonlijke en onderbouwde terugkoppeling.”
“Iedere student krijgt een studentbegeleider toegewezen met wie op regelmatige basis studie-resultaten worden besproken. Daarnaast krijgt iedere student directe en laagdrempelige toegang tot een studieadviseur, studentendecaan en vertrouwenspersoon.”
“Het aanbod van studentenpsychologen wordt verruimd, zodat studenten op een redelijke termijn hulp kunnen inroepen.”
“Er komt een jaarlijkse meting naar het studentenwelzijn in het kader van preventie, vroegsignalering en taboedoorbreking.”
De partij erkent het tekort aan studentenwoningen en wil dit oplossen door duurzame woningen te realiseren, bij voorkeur in leegstaande gebouwen, en waar nodig flexwoningen in te zetten.
“Het tekort aan studentenwoningen wordt opgelost door snel duurzame woningen te realiseren, bij voorkeur in leegstaande (kantoor)gebouwen. Waar een nijpend tekort is, kunnen flexwoningen worden ingezet, mits ze duurzaam en volledig herbruikbaar zijn.”
Om uitbuiting te voorkomen en studenten eerlijk te belonen, wil de PvdD een verplichte stagevergoeding van minimaal 500 euro per maand voor voltijdstagiairs.
“Werkgevers worden verplicht een stagevergoeding te betalen aan hun stagiairs van minimaal 500 euro per maand bij een stage in voltijd en naar rato bij deeltijd. Dit geldt voor zowel mbo-, hbo-, als wo-studenten.”
De partij wil dat studenten meer invloed krijgen in medezeggenschapsraden en dat bestuurders gekozen worden. Ook moet flexstuderen makkelijker worden.
“Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten worden gedemocratiseerd: studenten en docenten krijgen meer invloed in de medezeggenschapsraden. Bestuurders worden gekozen, in plaats van benoemd door de minister.”
“Flexstuderen maakt het voor studenten gemakkelijker hun studie een jaar te combineren met een bestuursfunctie of medezeggenschapsraad, mantelzorg of ander maatschappelijk werk, zonder dat jaar het volledige bedrag aan collegegeld kwijt te zijn. Bij de inrichting van flexstuderen staat het belang van studenten voorop.”
De PvdD wil hard optreden tegen studentenverenigingen die zich schuldig maken aan vrouwonterende of grensoverschrijdende praktijken.
“Er wordt hard opgetreden tegen studentenverenigingen die herhaaldelijk de fout ingaan met vrouwonterende praktijken als bangalijsten, grensoverschrijdende ontgroeningsrituelen en ernstige verstoring van de openbare orde. Hierbij worden zowel tijdelijke als definitieve verboden niet geschuwd.”
De partij wil het aantal buitenlandse studenten afstemmen op beschikbare huisvesting en onderwijskwaliteit, en verantwoord beleid voeren rond Engelstalig onderwijs.
“Het aantal buitenlandse studenten dat wordt aangetrokken moet worden afgestemd op beschikbare huisvesting voor studenten en het borgen van de onderwijskwaliteit.”
De SP wil studeren toegankelijk en betaalbaar maken voor iedereen, zonder schulden en zonder marktwerking. Ze pleiten voor een hogere basisbeurs, het afschaffen van het leenstelsel, gratis onderwijs, eerlijke stagevergoedingen en meer zeggenschap voor studenten over hun onderwijs.
De SP vindt dat studeren geen schuldenval mag zijn en dat onderwijs een publiek recht is, geen marktproduct. Ze willen het leenstelsel definitief afschaffen, de basisbeurs verhogen, studieleningen renteloos maken en uiteindelijk al het onderwijs gratis maken, inclusief mbo, hbo en universiteit.
“Iedere student krijgt een hogere basisbeurs, zodat studeren geen schuldenval meer is. Het leenstelsel schaffen we definitief af. De generatie die daaronder viel krijgt een ruimhartige compensatie. De rente op studieleningen wordt permanent op 0 procent gezet.”
“We beginnen met het schrappen van het lesgeld voor mbostudenten en maken daarna ook studeren op hogescholen en universiteiten gratis.”
“Als we een welvarend land willen blijven, moet iedereen kunnen leren. Daarom maken we al ons onderwijs gratis en trekken we ons onderwijssysteem de 21ste eeuw in.”
“Er moet een ruimhartige compensatie komen voor de schulden generatie en de rente moet naar 0 procent.”
De SP wil dat studenten tijdens hun stage eerlijk betaald krijgen en niet worden misbruikt als goedkope arbeidskrachten. Ze willen een minimale stagevergoeding en aanpak van stagediscriminatie.
“Stagiairs krijgen voortaan een minimale stagevergoeding, zodat zij geen schulden hoeven te maken.”
“Stagiairs moeten een eerlijke vergoeding krijgen zodat zij zich niet in de schulden hoeven te steken. Ook mogen ze niet misbruikt worden als goedkope arbeidskrachten.”
“Stagediscriminatie pakken wij aan. Er komt een zwarte lijst met bedrijven die discrimineren. Deze bedrijven krijgen geen orders meer vanuit de overheid en worden beboet.”
De SP wil dat studenten niet opdraaien voor verplichte studiematerialen en dat openbaar vervoer gratis wordt, zodat iedereen toegang heeft tot onderwijs.
“Voor voortgezet onderwijs, mbo en hbo worden schoolboeken verstrekt zonder kosten voor de leerling of student.”
“We zorgen ervoor dat onze studenten hier niet de dupe van worden. Ook ander verplicht studiemateriaal wordt vergoed, zoals de scharen bij een kappersopleiding of laptop bij de opleiding tot grafisch ontwerper.”
“Wij willen het openbaar vervoer gratis maken voor de gebruikers. Zo kan iedereen reizen naar werk, onderwijs, vrienden en familie.”
De SP wil dat studenten maximale inspraak krijgen in het bestuur van hun onderwijsinstelling en bij grote onderwijshervormingen.
“We willen maximale inspraak van studenten en (onderwijs)medewerkers. Dat kan met een meer democratisch bestuursmodel: kleinschalige instellingen met een dienstbare schoolleiding.”
“Grote onderwijshervormingen worden nooit meer topdown over de hoofden van docenten en scholieren doorgevoerd. We regelen formele inspraak en instemming via de medezeggenschap, zodat onderwijsvernieuwing altijd gedragen wordt door de mensen in de klas.”
De SP wil dat universiteiten niet afhankelijk zijn van internationale studenten voor hun financiering en dat opleidingen in het Nederlands toegankelijk blijven.
“We zorgen ervoor dat instellingen niet langer afhankelijk zijn van internationale werving om financieel rond te komen. Tegelijk brengen we de instroom beter in balans en blijft elke opleiding volledig in het Nederlands te volgen.”
“In Nederland is de hoeveelheid studiemigranten enorm toegenomen. We moeten investeren in universiteiten en hogescholen zodat zij niet afhankelijk zijn van hun inkomsten uit het aantrekken van internationale studenten. Daarnaast moet een deel van het studieaanbod, vooral wat betreft bacheloropleidingen, verplicht in het Nederlands gegeven worden.”
NSC wil het aantal internationale studenten beperken, de Nederlandse taal weer centraal stellen in het hoger onderwijs en de toegankelijkheid en betaalbaarheid voor Nederlandse studenten verbeteren. Ze pleiten voor strengere regels rond studiefinanciering voor buitenlandse studenten, een hogere stagevergoeding, meer studentenhuisvesting en betere voorlichting over studieleningen. De partij erkent de problemen van de ‘pechgeneratie’ en wil de rente op hun studieschuld bevriezen.
NSC vindt dat de instroom van internationale studenten moet worden teruggedrongen en opleidingen weer in het Nederlands moeten worden aangeboden, met enkele uitzonderingen. Dit moet de binding met Nederland versterken en de druk op huisvesting en onderwijs verminderen.
“Opleidingen in het hoger onderwijs worden standaard weer in de Nederlandse taal aangeboden om het aantal internationale studenten te verminderen. Uitzonderingen voor sommige studies blijven mogelijk, maar ook dan is aandacht voor de Nederlandse taal nodig zodat internationale studenten kunnen bijdragen aan onze samenleving.”
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden. Hierbij kan maatwerk worden toegepast per regio en sector.”
“Het huidige model maakt van het hoger onderwijs een diplomafabriek, gericht op zoveel mogelijk (buitenlandse) studenten.”
“Het Nederlands moet weer de voertaal zijn in het hoger onderwijs.”
“Om de meerwaarde van internationale studenten voor de Nederlandse samenleving en arbeidsmarkt te waarborgen, voeren we een ‘stay-rate garantie’ in. Dit betekent dat het aantal internationale studenten dat een studieprogramma of onderwijsinstelling mag aannemen, gedeeltelijk afhankelijk wordt van hun verblijfspercentage in Nederland na afstuderen.”
NSC wil de toegang tot studiefinanciering voor buitenlandse studenten beperken, dubbele financiering tegengaan en het collegegeld voor niet-Europese studenten verhogen.
“We willen een wachttijd instellen voor het recht op een studiebeurs. En de regels in de EU zo aanpassen dat er voor EU-studenten pas bij veel meer werkuren recht ontstaat op een Nederlandse beurs.”
“Er komen zware boetes voor studenten die in twee landen studiefinanciering krijgen.”
“Het collegegeld voor studenten van buiten Europa wordt significant verhoogd. Ook hier zijn uitzonderingen mogelijk voor studies die van vitaal belang zijn voor Nederland.”
NSC erkent het tekort aan studentenhuisvesting en wil betaalbare woonruimte op en rond campussen stimuleren. Ook willen ze populaire studies spreiden over meer locaties.
NSC wil een verplichte, belastingvrije stagevergoeding voor mbo-, hbo- en wo-studenten van minimaal €450 per maand.
“We voeren een verplichte belastingvrije stagevergoeding in voor mbo-, hbo- en wo-studenten, die € 450 per maand bedraagt. Dit is ook het minimum voor een fulltime stage.”
NSC wil studenten beter informeren over hun leningen en de rente op studieschulden van de ‘pechgeneratie’ bevriezen.
“Een DUO-app moet studenten direct inzicht geven in hun leenbedrag en wat dit betekent voor toekomstige terugbetaling. Zo verbeteren we de voorlichting over studieleningen en helpen we studenten bewustere financiële keuzes te maken.”
“Naast de gerealiseerde extra tegemoetkoming voor studenten uit de pechgeneratie, willen we dat voor studenten die in die periode hun studieschuld hebben opgebouwd de rente definitief op 0% bevroren wordt.”
Volt wil studeren toegankelijker en betaalbaarder maken voor iedereen, met bijzondere aandacht voor financiële zekerheid, gelijke kansen en het welzijn van studenten. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het verhogen van de basisbeurs, een verplichte stagevergoeding, het afschaffen van collegegeld voor vitale sectoren, en het verlagen van de financiële druk op studenten. Volt richt zich daarnaast op het verbeteren van het studentenleven, het welzijn van internationale studenten en het toegankelijk maken van hoger onderwijs voor kwetsbare groepen.
Volt wil de financiële drempels voor studenten verlagen door de basisbeurs te verhogen, de rente op studieleningen te beperken en de pechgeneratie te compenseren. Ook wil Volt dat het aflossen van studieschuld geen invloed heeft op het maximale leenbedrag voor een hypotheek.
“We verhogen de basisbeurs, zorgen voor een verplichte stagevergoeding en zetten ons in voor compensatie van de pechgeneratie.”
“Volt pleit voor verkenning van de mogelijkheden voor invoering van een renteplafond van 2,5% op studieleningen.”
“We maken ons hard voor een rechtvaardige compensatie van de pechgeneratie door de rente op hun studieschuld terug te brengen naar 0% en zo de financiële druk op die jongeren te verlichten.”
“De staat moet garant staan voor de studieschuld bij de aanvraag van een hypotheek. Het maandelijks aflossen van een studieschuld mag geen impact hebben op het maximale leenbedrag van een starter op de woningmarkt.”
Volt wil een verplichte minimale stagevergoeding voor alle studenten en gelijke rechten voor mbo-studenten wat betreft aanvullende beurs en deelname aan het studentenleven.
“We verplichten een minimale stagevergoeding van 550 euro voor fulltime stages van zowel mbo-, hbo- als wo-opleidingen.”
“Volt zorgt ervoor dat mbo-studenten, onder dezelfde gunstige voorwaarden als studenten in het hoger onderwijs, aanspraak kunnen maken op een aanvullende beurs.”
“Zo zorgen we ervoor dat meedoen aan het studentenleven ook voor mbo-studenten makkelijk en normaal wordt.”
Volt wil het collegegeld afschaffen voor opleidingen in sectoren met grote tekorten, zoals ICT, techniek, bouw, onderwijs en zorg.
“We beginnen met het afschaffen van het collegegeld voor opleidingen en studies die opleiden tot cruciale/vitale beroepen en sectoren, zoals ICT, techniek, bouw, onderwijs en zorg.”
Volt wil het bindend studieadvies afschaffen om prestatiedruk en stress onder studenten te verminderen.
“Volt wil daarom het bindend studieadvies omzetten in een niet-bindend studieadvies: aan het eind van het eerste jaar krijgen studenten een studieadvies van hun onderwijsinstelling, waarna ze zelf de keuze maken om al dan niet door te gaan.”
Volt wil hoger onderwijs toegankelijk maken voor ongedocumenteerde jongeren en vluchtelingen, en het welzijn van internationale studenten verbeteren.
“Ongedocumenteerde jongeren die in Nederland het basis- en/of middelbaar onderwijs hebben gevolgd, moeten toegang krijgen tot hoger onderwijs zodra ze achttien jaar worden. Dat betekent dat we afspraken maken met onderwijsinstellingen en het instellingscollegegeld dat niet-EU/ EER-studenten normaliter moeten betalen, verlagen naar het wettelijk collegegeld, naar voorbeeld van de pilot in Amsterdam.”
“We zorgen voor plekken in het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs voor studenten die zijn gevlucht uit landen waar democratie wordt ondermijnd. Zij studeren tegen hetzelfde tarief als een inwoner van de EU.”
“De monitoring van het welzijn onder internationale studenten moet verbeterd worden, onder andere op het gebied van huisvesting, mentale gezondheid en sociaal-economische omstandigheden.”
Volt wil een veilige, open-source digitale leeromgeving voor studenten en docenten, onafhankelijk van commerciële platforms.
“Studenten en docenten moeten veilig en toegankelijk kunnen werken in één digitale omgeving, met functies voor roosters, studiemateriaal, opdrachten, communicatie, toetsen en loopbaangegevens, zonder afhankelijk te zijn van commerciële platforms of softwarebedrijven.”
De VVD wil het onderwijs sterker laten aansluiten op de arbeidsmarkt en studenten sneller laten afstuderen, met financiële prikkels voor studiesucces en focus op sectoren met personeelstekorten. Ze pleiten voor een kortstudeerbonus, lagere collegegelden voor tekortstudies, en meer sturing op het aantal studenten per opleiding. Internationale studenten worden alleen nog toegelaten in sectoren met tekorten.
De VVD wil studenten stimuleren om nominaal af te studeren door een financiële bonus te geven aan wie op tijd afstudeert. Instellingen die studenten te lang laten studeren, worden financieel aangesproken. Dit moet studiesucces bevorderen en de aansluiting met de arbeidsmarkt versnellen.
“Wie nominaal afstudeert en daarmee snel aan de slag kan op de arbeidsmarkt, krijgt een kortstudeerbonus. Hbo- en wo-bachelorstudenten die nominaal afstuderen (binnen vier jaar hbo en binnen drie jaar wo) krijgen een bonus.”
“Instellingen die hun studenten te lang over hun studie laten doen, betalen een vertragingsbijdrage.”
De VVD wil het aantal studenten per opleiding sturen op basis van arbeidsmarktperspectief en de bekostiging hieraan koppelen. Studies met slechte vooruitzichten krijgen minder plaatsen; tekortstudies worden aantrekkelijker gemaakt met lager collegegeld.
“De overheid [gaat] meer sturen op de verdeling van aantallen studenten over opleidingen. De bekostiging moet gebaseerd worden op de capaciteit.”
“We maken studies in tekortsectoren zoals onder andere tech, zorg, onderwijs, veiligheid en klimaat aantrekkelijker door het collegegeld te verlagen. We beperken de studieplaatsen van studies waar evident geen (goed) arbeidsmarktperspectief is.”
“We stimuleren hogescholen en universiteiten om op te leiden voor de arbeidsmarktbehoefte en laten een deel van de bekostiging afhangen van het baanperspectief van afgestudeerde studenten.”
De VVD wil de instroom van internationale studenten beperken tot sectoren met arbeidsmarkttekorten, om de druk op onderwijs en huisvesting te verminderen en de economie te versterken.
“We kunnen het aantal internationale studenten niet ongericht laten groeien. Daarom moeten we dat beperken tot studenten, wetenschappers en kenniswerkers in vakgebieden waar we een tekort hebben en die we hard nodig hebben zoals technologie, bètawetenschappen, AI en wiskunde.”
“We beperken het aantal internationale studenten in andere sectoren met inachtneming van de onderscheidende profielen van de universiteiten en hogescholen.”
De VVD wil dat mbo-studenten meer praktijkervaring opdoen, vooral in sectoren met personeelstekorten, en dat de financiële positie van BBL-studenten wordt verbeterd.
De VVD benadrukt het belang van sociale veiligheid en burgerschapsvorming voor studenten in het onderwijs, met streng toezicht en sancties bij misstanden.
Het CDA erkent het belang van studenten voor de samenleving en wil hun positie versterken door concrete maatregelen zoals flexstuderen, betere studentenhuisvesting, een beurs voor excellente studenten en het aanpakken van studieschulden. De partij pleit voor meer regie op internationale studenten, wettelijke stagevergoedingen en afspraken over het aantal studenten dat na afstuderen in Nederland blijft werken. Hun visie is gericht op het waarderen van prestaties, het verlagen van druk en het verbeteren van de aansluiting tussen studie en arbeidsmarkt.
Het CDA wil studenten meer ruimte geven voor activiteiten naast hun studie door flexstuderen mogelijk te maken en het collegegeld per vak te laten betalen. Dit verlaagt de druk voor studenten die zich maatschappelijk inzetten.
“Studenten krijgen meer ruimte voor activiteiten naast hun studie. Daarom maken we flexstuderen mogelijk. Door collegegeld per vak te kunnen betalen, verlagen we de druk voor studenten die zich op een positieve manier inzetten voor de samenleving, bijvoorbeeld als jonge mantelzorger, vrijwilliger, bestuurslid of topsporter.”
Het CDA erkent de problematiek van studieschulden bij de leenstelselgeneratie en wil werkgevers stimuleren om te helpen bij het terugbetalen van deze schulden.
“Een grote groep studenten van de leenstelselgeneratie heeft schulden opgebouwd die met de huidige regels nooit volledig terugbetaald gaan worden. We maken het aantrekkelijker voor werkgevers om te helpen bij het terugbetalen van studieschulden.”
Het CDA wil een wettelijke stagevergoeding invoeren voor stages in het mbo en hoger onderwijs en het aantal leer-werktrajecten uitbreiden.
Het CDA wil samen met gemeenten, universiteiten, hogescholen en woningcorporaties investeren in passende studentenhuisvesting, tijdelijke contracten mogelijk maken en de kostendelersnorm afschaffen.
“Het CDA wil dat gemeenten, universiteiten, hogescholen en woningcorporaties samen investeren in passende studentenhuisvesting met specifieke aandacht voor ontmoetingsruimten. We maken tijdelijke contracten voor studenten weer mogelijk en creëren huisvesting door de kostendelersnorm af te schaffen.”
Het CDA wil prestaties waarderen door een beursprogramma voor excellente studenten in te voeren.
“Er komt een beursprogramma voor excellente studenten.”
Het CDA wil samen met het onderwijsveld een visie ontwikkelen op het aantal internationale studenten per regio en een verplichte cursus Nederlands voor buitenlandse studenten invoeren.
“De behoefte aan internationale studenten verschilt per regio en per opleiding... Wij ontwikkelen samen met het onderwijsveld een visie op aantallen internationale studenten per regio, op bekostiging en op betekenis voor regionale ecosystemen.”
“Voor studenten uit het buitenland vormt een verplichte cursus Nederlands onderdeel van de propedeuse.”
Het CDA wil afspraken maken met het onderwijsveld en werkgevers over het aantal studenten dat na hun studie in Nederland blijft werken.
“We maken met het onderwijsveld en werkgevers afspraken over het aantal studenten dat in Nederland na hun studie blijft werken.”
Het CDA wil de bekostiging van onderwijsinstellingen minder richten op studentenaantallen en meer op samenwerking en specialisatie.
“Bekostiging van hogere onderwijsinstellingen wordt minder gericht op aantallen studenten. We kiezen voor hoger onderwijsinstellingen als onderdeel van regionale kennisecosystemen waarin ieder doet waar hij goed in is.”
FVD wil het hoger onderwijs selectiever en Nederlandstaliger maken, met meer focus op kwaliteit en minder op kwantiteit. Studenten moeten financieel worden ondersteund via een hogere basisbeurs, een ruimere OV-kaart en het niet meetellen van studieschuld bij hypotheekaanvragen. De partij wil daarnaast de instroom van internationale studenten beperken en Nederlandse studenten voorrang geven bij huisvesting.
FVD vindt dat universiteiten en hogescholen te veel zijn afgegleden naar massaliteit en nivellering, en wil daarom strengere toelatingseisen en het Nederlands als voertaal. Dit moet de kwaliteit verhogen en de waarde van het diploma herstellen, met meer aandacht voor gemotiveerde en talentvolle studenten.
“Daarom pleiten wij voor strengere toelatingseisen, het stoppen van output-financiering en het terugbrengen van de Nederlandse taal als voertaal in het academisch onderwijs.”
“Het aantal internationale studenten moet sterk worden beperkt, zodat universiteiten zich in de eerste plaats richten op Nederlandse studenten en cultuur.”
“We herstellen het Nederlands als hoofdtaal in het wetenschappelijk onderwijs, zodat studenten zich allereerst in hun eigen taal op hoog niveau leren uitdrukken.”
“We verhogen de toelatingseisen voor universiteiten en hogescholen, zodat alleen gemotiveerde en talentvolle studenten worden toegelaten.”
“We beperken het aantal internationale studenten en stoppen met actief werven, zodat Nederlandse studenten voorrang krijgen.”
“We schaffen voorrangsregelingen voor internationale studenten af en geven Nederlandse studenten juist meer toegang tot huisvesting.”
FVD wil studeren betaalbaarder maken door de basisbeurs te verhogen en de studenten-OV-kaart uit te breiden. Dit moet de toegankelijkheid van het hoger onderwijs vergroten en studenten financieel ontlasten.
Om starters, waaronder studenten, sneller aan een huis te helpen, wil FVD dat studieschuld niet wordt meegeteld bij hypotheekaanvragen. Volgens FVD vormt deze schuld geen risico voor banken.
“We tellen studieschulden niet mee bij hypotheekaanvragen, deze zijn immers risicoloos voor de bank omdat ze gepauzeerd kunnen worden, zodat starters sneller een huis kunnen kopen.”
FVD wil de bereikbaarheid en veiligheid van studenten verbeteren door betere nachtverbindingen tussen grote steden.
“We verbeteren de nachtverbindingen tussen de grote steden, zodat studenten, reizigers en nachtwerkers veilig en makkelijk thuiskomen.”
JA21 wil het Nederlandse hoger onderwijs toegankelijker en kwalitatief sterker maken voor Nederlandse studenten, onder meer door minder buitenlandse studenten toe te laten, het Nederlands als voertaal te herstellen en selectie aan de poort te versterken. Ze pleiten voor financiering op basis van kwaliteit en maatschappelijke relevantie in plaats van studentenaantallen, en willen studenten uitdagen tot betere prestaties. De partij verzet zich tegen activisme en ideologische beïnvloeding binnen het onderwijs.
JA21 ziet de instroom van internationale studenten als problematisch vanwege druk op de woningmarkt en het onderwijs. Ze willen minder buitenlandse studenten toelaten en Nederlandse studenten voorrang geven bij inschrijving en huisvesting.
“Minder instroom van buitenlandse studenten en voorrang bij inschrijving en huisvesting van Nederlandse studenten;”
“Het financieringsmodel zorgt er ook voor dat het werven van internationale studenten een verdienmodel is geworden. Dat gaat ten koste van Nederlandse studenten, bijvoorbeeld door de enorme druk op de woning- en kamermarkt.”
JA21 wil het Nederlands weer centraal stellen als academische taal, met uitzondering van internationaal gerichte studies, omdat het gebruik van Engels volgens hen de academische vorming verarmt.
“JA21 pleit er dan ook voor om het Nederlands weer als de academische taal centraal te stellen met uitzondering van de internationaal gerichte studies.”
“Het gebruik van Engels als taal waarin het onderwijs wordt gegeven, leidt veelal tot een verarming van de academische vorming omdat studenten en docenten ondanks goede kennis van het Engels zich toch minder genuanceerd en breed kunnen uitdrukken.”
JA21 wil de lat in het onderwijs verhogen door strengere selectie aan de poort en hogere eisen aan studenten te stellen, om zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
“JA21 is van oordeel dat de kwaliteit van het onderwijs wordt gediend door hoge en heldere eisen aan leerlingen en studenten te stellen. Zij moeten weer worden uitgedaagd te presteren.”
“Er moet aan de poort van een onderwijsgang goed worden gekeken of iemand het niveau aan kan. Zo niet, dan wordt hij niet toegelaten.”
JA21 wil af van het huidige financieringsmodel dat instellingen beloont op basis van studentenaantallen. Ze pleiten voor financiering op basis van kwaliteit en maatschappelijke impact.
“JA21 pleit ervoor een groter deel van het budget als vaste voet toe te kennen onafhankelijk van de studenten aantallen, dit zorgt voor stabiliteit ook voor de onderwijsinstellingen in met name de regio’s die nu mede afhankelijk zijn van buitenlandse studenten aantallen.”
“JA21 wil: Een financieringsmodel op basis van kwaliteit, relevantie en maatschappelijke impact i.p.v. op basis van het aantal studenten;”
JA21 wil dat studenten zich in een veilige, activisme-vrije omgeving kunnen ontwikkelen, zonder ideologische beïnvloeding door docenten of actiegroepen.
“Het universitaire en HBO onderwijs moet een plek zijn waar kennis wordt opgedaan, waar geleerd wordt na te denken en waar de student zich breed kan ontwikkelen. Daar past geen beïnvloeding bij door activisme of intimidatie onder invloed van ideologische stromingen.”
“De docent moet zijn persoonlijke of maatschappelijke overtuigingen niet aan zijn studenten opdringen.”
De ChristenUnie ziet studenten als een belangrijke groep binnen het hoger onderwijs en de samenleving, met specifieke aandacht voor hun huisvesting en de financiering van universiteiten. De partij wil meer studentenkamers bouwen, de druk van internationale studenten verminderen, en het bekostigingssysteem van het hoger onderwijs hervormen zodat studentenaantallen minder leidend zijn. Studentenhuisvesting en het waarborgen van kwalitatief onderwijs voor Nederlandse studenten staan centraal in hun visie.
De ChristenUnie erkent het tekort aan studentenkamers en wil het voor studenten makkelijker maken om in de stad te wonen waar ze studeren. Ze willen hospitaverhuur aantrekkelijker maken en studentenkamers toegankelijker, inclusief huurbescherming en huursubsidie.
“We bouwen studentenkamers zodat studenten in de stad kunnen wonen waar ze studeren en hun sociale leven opbouwen.”
“We willen dat ook bewoners van studentenkamers toegang krijgen tot deze subsidie.”
“We maken hospitaverhuur weer aantrekkelijk, onder andere door huurbescherming bij hospitaverhuur te laten gelden zolang de huurder studeert.”
De partij vindt dat het opleiden van Nederlandse studenten de kerntaak van universiteiten is en wil het aantal internationale studenten beperken om de druk op voorzieningen te verlagen. Nederlandstalig bacheloronderwijs wordt het uitgangspunt.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Nederland verwelkomt talent uit het buitenland, maar is geen (bekostigde) opleidingsplaats voor iedere student die zich meldt.”
“Het aanbieden van Nederlandstalig bacheloronderwijs is het uitgangspunt.”
De ChristenUnie wil het bekostigingssysteem van het hoger onderwijs aanpassen zodat instellingen minder afhankelijk zijn van studentenaantallen. Dit moet de kwaliteit van onderwijs en onderzoek ten goede komen.
“In de nieuwe bekostiging worden studentenaantallen minder belangrijk, de vaste voet van instellingen groter en de variabele voet kleiner.”
“We passen het financieringsmodel aan om te voorkomen dat internationale studenten nodig zijn voor het voortbestaan van studies of instellingen.”
De partij benadrukt het belang van een veilige leeromgeving voor Joodse studenten en wil antisemitisme in het onderwijs actief bestrijden.
“Het onderwijs, van basisschool tot universiteit, moet een veilige plek zijn voor Joodse studenten en medewerkers.”
De SGP erkent de groeiende zorgen rondom studentenwelzijn, studentenhuisvesting en de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. De partij pleit voor betere ondersteuning van studerende moeders en mantelzorgers, een fatsoenlijke stagevergoeding, meer betaalbare studentenwoningen en het versterken van de Nederlandse taal in het hoger onderwijs. Concrete maatregelen richten zich op praktische ondersteuning, het bevorderen van studentenparticipatie en het tegengaan van misstanden binnen het studentenleven.
De SGP maakt zich zorgen over het welzijn van studenten en wil gerichte ondersteuning bieden, met speciale aandacht voor studerende moeders en mantelzorgers. Ook wordt het belang van studentenparticipatie en een gezonde balans tussen studiepunten en welzijn benadrukt.
“We maken ons zorgen over het welzijn van studenten en de werkdruk van docenten.”
“Studiepunten en studentenwelzijn verdienen allebei aandacht. Er komt een actieplan voor ondersteuning van studerende moeders en andere mantelzorgers.”
“Collegegeldvrij studeren wordt bij iedere instelling beter gefaciliteerd om deelname aan het studentenleven en een bijdrage aan de medezeggenschap te ondersteunen.”
De SGP vindt dat alle studenten recht hebben op een eerlijke stagevergoeding, om ongelijkheid en uitbuiting tegen te gaan.
“Alle studenten verdienen een fatsoenlijke stagevergoeding.”
De partij erkent het grote tekort aan studentenwoningen en wil actief inzetten op oplossingen zoals het ombouwen van leegstaande kantoorpanden.
“Het tekort aan woningen voor studenten is nijpend. Daarbij komt dat de huurprijzen vaak enorm hoog zijn. Er is actie nodig! Het ombouwen van leegstaande kantoorpanden naar studentenhuisvesting kan hier een oplossing bieden.”
De SGP wil het Nederlands als voertaal in het hoger onderwijs versterken en pleit voor strengere normen voor buitenlandse studenten. Ook wil de partij het opleidingenaanbod beter afstemmen op de arbeidsmarkt door middel van maximumstudentenaantallen.
“De Nederlandse taal wordt versterkt als voertaal in het hoger onderwijs, zeker in de bacheloropleiding.”
“Er komen strengere normen voor beheersing van het Nederlands door buitenlandse studenten en docenten.”
“De studiekeuze zal in de toekomst meer vraaggestuurd worden benaderd, door middel van een maximumstudentenaantal voor bepaalde opleidingen.”
De SGP wil dat studenten die zich ernstig misdragen of intimiderend gedrag vertonen, door het bevoegd gezag worden uitgeschreven.
“Studenten die zich ernstig misdragen en intimiderend gedrag vertonen worden door het bevoegd gezag uitgeschreven.”
BVNL vindt dat studenten de afgelopen jaren zijn benadeeld door beleid rondom studiefinanciering, woningmarkt en de instroom van buitenlandse studenten. De partij wil de positie van Nederlandse studenten versterken door het aantal buitenlandse studenten te beperken, studentenwoningen toegankelijker te maken en de financiële druk te verlichten. BVNL pleit voor herstel van gemaakte fouten en meer investeringen in de jeugd.
BVNL ziet de grote instroom van buitenlandse studenten als een probleem voor Nederlandse studenten, vooral op het gebied van huisvesting en opleidingsplekken. Door het aantal buitenlandse studenten sterk te beperken, wil BVNL de kansen voor Nederlandse studenten vergroten op zowel een studentenwoning als een opleidingsplek.
“Door een sterke beperking van het aantal buitenlandse studenten, krijgen Nederlandse studenten veel meer kans op een studentenwoning. Studentenhui-zen worden weer toegestaan.”
“Minder buitenlandse studenten, waardoor Nederlandse studenten meer kans krijgen op een opleidingsplek of een studentenkamer.”
“Scholen en universiteiten zetten in op minder buitenlandse studenten die met Nederlandse studenten concurreren voor een opleidingsplek en studentenkamer.”
BVNL erkent dat studenten financieel zijn benadeeld door het leenstelsel en beperkte mogelijkheden voor financiële steun van ouders. De partij wil investeren in de jeugd, studeren betaalbaar maken en de erf- en schenkbelasting afschaffen om studenten en hun ouders te ontlasten.
“Ondertussen is de basisbeurs hen ontzegd, waardoor studenten zich in de schulden moesten steken.”
“Als klap op de vuurpijl mogen werkende ouders, die voor hun kinderen hebben gespaard, hen maar beperkt belastingvrij schenken om ze een steuntje in de rug te geven.”
“De erf- en schenkbelasting schaffen we af.”
BVNL wil dat het onderwijs zich weer richt op basisvaardigheden en kritisch denken, en dat ideologische indoctrinatie uit het hoger onderwijs verdwijnt. Dit moet de kwaliteit van het onderwijs voor studenten verbeteren.
“Woke-isme en ideologische indoctrinatie moet verdwijnen uit het hoger onderwijs, waar waarheidsvinding, kritisch nadenken, discussie en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel moeten staan.”
“We gaan leerlingen en studenten weer leren hoe ze moeten denken en niet wat ze moeten denken.”
D66 wil de positie van studenten in het mbo, hbo en wo versterken door financiële lasten te verlichten, gelijke kansen te bieden en de mentale gezondheid te verbeteren. De partij stelt voor om de basisbeurs te verhogen, studentenhuisvesting uit te breiden, een wettelijke minimum stagevergoeding in te voeren en de rente op studieschulden te maximeren. D66 streeft naar gelijke behandeling van alle studenten en een studietijd zonder onnodige stress of discriminatie.
D66 wil de financiële druk op studenten verminderen door de basisbeurs te verhogen en mbo-studenten gelijk te behandelen met hbo- en wo-studenten. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen en minder stress over geld.
“D66 verhoogt de basisbeurs met €166 euro per maand, zodat studenten beter kunnen rondkomen. Een mbo-student krijgt dezelfde aanvullende beurs als een student aan de hogeschool of universiteit.”
Om te voorkomen dat studenten hun werkende leven starten met hoge schulden, wil D66 de rente op studieschulden beperken en de pechgeneratie compenseren.
“De rente op de studieschulden zetten we vast op maximaal 2,5%. Zo hoeven studenten hun werkende leven niet te beginnen met een hoge rekening. De ‘pechgeneratie’ betaalt geen rente over de studieschuld.”
D66 erkent het tekort aan betaalbare studentenwoningen en wil fors investeren in studentenhuisvesting voor mbo-, hbo- en wo-studenten, inclusief het ombouwen van bestaande gebouwen en versoepelen van regels.
“We bouwen veel meer studentenhuizen voor alle studenten: mbo, hbo en wo. Bestaande gebouwen worden omgebouwd naar studentenhuizen. We versoepelen de regels voor kamerverhuur. We maken het makkelijk om huizen te splitsen en te delen.”
D66 wil een eerlijke stagevergoeding voor iedere student en discriminatie bij stages hard aanpakken, zodat alle studenten gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt.
“Wij willen een eerlijke stagevergoeding voor elke student. Daarom komt er een wettelijke minimum stagevergoeding, die werkgevers betalen. Er mag geen verschil bestaan tussen stages in het mbo, hbo en wo. We accepteren geen stagediscriminatie en voeren daarom een geen-pardon beleid. Elke onderwijsinstelling krijgt een meldpunt voor stagediscriminatie.”
D66 wil de mentale gezondheid van studenten verbeteren door onderwijsinstellingen een zorgplicht te geven en te investeren in studentpsychologen en loopbaanbegeleiding.
“We investeren in studentpsychologen. Onderwijsinstellingen krijgen een zorgplicht. Zij moeten studenten die dat nodig hebben ondersteuning en begeleiding bieden. Ook bieden ze loopbaanoriëntatie en –begeleiding, zodat studenten beter voorbereid zijn op hun toekomst.”
D66 wil dat mbo-studenten dezelfde toegang krijgen tot studentenhuisvesting, sport, cultuur en verenigingen als hbo- en wo-studenten, om kansengelijkheid te bevorderen.
“Mbo-studenten krijgen dezelfde toegang tot studentenhuisvesting, dezelfde voordelen voor studenten en toegang tot sport, cultuur en verenigingen als hbo en wo-studenten.”
D66 wil de invloed van studenten op hun onderwijs vergroten door landelijke regels voor vergoedingen en faciliteiten voor medezeggenschap te verbeteren.
“D66 wil sterkere medezeggenschap van studenten en docenten. Daarom komen er landelijk betere regels voor vergoedingen, faciliteiten en voorwaarden.”
DENK wil het hoger onderwijs betaalbaar en toegankelijk maken voor alle studenten, met bijzondere aandacht voor financiële lasten en gelijke kansen. De partij pleit voor het afschaffen van de rente op studieschulden, volledige compensatie voor de pechgeneratie, verhoging van de basisbeurs, en een wettelijk recht op stagevergoeding. Daarnaast wil DENK stagediscriminatie hard aanpakken en selectieprocedures in het hoger onderwijs eerlijker maken.
DENK vindt dat financiële drempels studenten niet mogen belemmeren in hun ontwikkeling en streeft naar een rechtvaardig hoger onderwijssysteem. De partij wil de lasten voor studenten verlichten door de rente op studieschulden af te schaffen, de basisbeurs te verhogen, en meer studenten toegang te geven tot de aanvullende beurs. Ook wil DENK volledige compensatie voor de pechgeneratie.
“Afschaffen van rente op studieschulden. Die moet terug naar nul procent en daar blijven.”
“Volledige compensatie voor de pechgeneratie. Gedeeltelijke compensatie doet geen recht aan het onrecht.”
“Verhoging van de basisbeurs en verruiming van inkomensgrenzen voor de aanvullende beurs, zodat meer studenten hiervoor in aanmerking komen.”
DENK wil dat studenten tijdens hun studie recht hebben op een eerlijke stagevergoeding en dat discriminatie bij stages wordt bestreden. De partij stelt een wettelijk recht op stagevergoeding voor, een landelijke stagegarantie, en harde maatregelen tegen stagediscriminatie.
DENK wil dat selectieprocedures bij hbo en universiteiten eerlijk zijn en geen ongelijkheid veroorzaken. Selectie-instrumenten moeten worden getoetst op bias en procedures die ongelijkheid in de hand werken, worden afgeschaft.
“Hbo en wo-instellingen worden verplicht om hun selectie-instrumenten te toetsen op bias en ongelijkheid. Selectieprocedures die ongelijkheid in de hand werken worden afgeschaft.”
GroenLinks-PvdA wil gelijke rechten en betere ondersteuning voor alle studenten, ongeacht of ze mbo, hbo of universiteit volgen. De partij pleit voor een hogere basisbeurs, eerlijke stagevergoedingen, gelijke kansen bij stages en meer zeggenschap voor studenten binnen onderwijsinstellingen. Hun visie is gericht op het verminderen van financiële en sociale ongelijkheid en het versterken van de positie van studenten in het onderwijs.
GroenLinks-PvdA streeft naar gelijke behandeling van mbo-, hbo- en wo-studenten, zowel qua sociale mogelijkheden als financiële ondersteuning. Dit moet de bestaande ongelijkheid tussen studenten verminderen en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs vergroten.
“Alle studenten zijn gelijk. We willen gelijke rechten voor alle studenten, of je nu mbo-, hbo- of een wo-opleiding volgt. Mbo-studenten krijgen dezelfde mogelijkheden als andere studenten als het gaat om bijvoorbeeld de introductieweek en lidmaatschap bij studenten-, sport-, of gezelligheidsverenigingen.”
“Het mentale welzijn van jongeren staat onder druk en financiële stress is hierbij een van de oorzaken. We verhogen daarom het inkomen voor mbo-, hbo- en wo-studenten. Minderjarige mbo-studenten die niet meer thuis wonen krijgen ook een basisbeurs.”
De partij wil dat alle stagiairs, ongeacht opleidingsniveau, een eerlijke vergoeding krijgen en dat stagediscriminatie actief wordt bestreden. Dit moet de financiële positie van studenten verbeteren en gelijke toegang tot stages waarborgen.
“Stagiairs verdienen ongeacht hun opleidingsniveau een eerlijke stagevergoeding van 750 euro per maand bij fulltime dienstverband.”
“Er wordt op onderwijsinstellingen verplicht gewerkt met stagematching, waar studenten een stageplek krijgen toegewezen.”
“Stagebedrijven die discrimineren verliezen hun erkenning.”
GroenLinks-PvdA wil de invloed van studenten op hun onderwijsinstelling vergroten door medezeggenschap te versterken. Dit moet leiden tot meer inspraak en betere bescherming van studentenbelangen.
“Er komt een duidelijke richtlijn voor onderwijsinstellingen, van mbo tot universiteit, hoe zij medezeggenschap actief moeten faciliteren. We breiden de bevoegdheden van medezeggenschapsraden en opleidingscommissies uit en scherpen de verantwoordingsplichten van besturen aan.”
BBB vindt dat studenten meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun studietempo en wil daarom het collegegeld voor langstudeerders verhogen. Daarnaast pleit de partij voor betere studentenhuisvesting met aandacht voor gemeenschappelijke ruimtes en wil zij de studieschuld van de pechgeneratie mogelijk begrenzen en niet laten meetellen bij hypotheekaanvragen. Ook wil BBB de instroom van internationale studenten per regio reguleren en studenten de mogelijkheid bieden tot een vrijwillige Defensie-minor.
BBB wil dat studenten die fors uitlopen in hun studie een hogere eigen bijdrage gaan betalen, om zo tijdige afronding te stimuleren en publieke middelen doelmatiger in te zetten. Dit moet ruimte geven voor investeringen in onderwijskwaliteit en de belastingdruk verlagen.
“Daarom willen we een hogere eigen bijdrage gaan vragen van studenten die fors uitlopen in hun studie. Door het collegegeld voor langstudeerders te verhogen, stimuleren we tijdige afronding van opleidingen, maken we ruimte voor investeringen in onderwijskwaliteit en verlagen we de kosten voor de belastingbetaler.”
BBB erkent het belang van goede studentenhuisvesting voor zowel studie als welzijn en wil dat studentenhuisvesting voorziet in gemeenschappelijke ruimtes om vereenzaming tegen te gaan.
“Studentenhuisvesting. Een studentenkamer is belangrijk om deel te nemen aan je studie en ook voor je persoonlijke ontwikkeling en het welzijn. Wij vinden het belangrijk dat studentenhuisvesting voorziet in gemeenschappelijke ruimtes, waardoor studenten aanspraak hebben en niet vereenzamen.”
BBB wil onderzoeken of er een plafond kan worden gesteld aan de studieschuld van studenten uit de pechgeneratie en vindt dat de studieschuld niet mag worden meegenomen bij hypotheekaanvragen.
“Bekeken wordt of het mogelijk is een plafond te stellen aan de studieschuld van studenten uit de pechgeneratie. De studieschuld hoort niet te worden meegenomen bij een hypotheekaanvraag.”
BBB wil de toegankelijkheid voor internationale studenten per onderwijsinstelling beoordelen, met het belang van de regio als leidend criterium, en pleit voor uitbreiding van numerus fixus.
“De toegankelijkheid voor internationale studenten moet per onderwijsinstelling worden bekeken. Het belang voor de regio en het bestaan van deze onderwijsinstellingen moet leidend zijn. Wij zien meer in een uitbreiding van ‘numerus fixus’ en zeker niets in de ‘toets anderstalig onderwijs’.”
BBB wil dat alle studenten in het MBO, HBO en WO de mogelijkheid krijgen tot een vrijwillig halfjaar in dienst bij Defensie, met vergoeding en erkende studiepunten.
“Minor Defensie. Alle studenten (MBO, HBO, WO) krijgen de mogelijkheid tot een vrijwillig halfjaar in dienst, met vergoeding en erkende studiepunten (ECT’s).”
BIJ1 wil het onderwijs fundamenteel hervormen door het collegegeld volledig af te schaffen, de basisbeurs fors te verhogen en studieschulden van de ‘pechgeneratie’ kwijt te schelden. Studenten moeten daarnaast altijd een eerlijke stagevergoeding ontvangen en internationale studenten mogen niet worden uitgesloten. Hun visie is radicaal gericht op gelijke uitkomsten, toegankelijkheid en het wegnemen van financiële drempels voor alle studenten.
BIJ1 ziet studiekosten als een belangrijke oorzaak van ongelijkheid en wil deze volledig wegnemen. Door het collegegeld af te schaffen en studieschulden kwijt te schelden, wil de partij studeren voor iedereen toegankelijk maken, ongeacht achtergrond of inkomen.
“Het collegegeld schaffen we af: beroepsonderwijs en de universiteit worden gratis. De basisbeurs maken we fors hoger naar een leefbaar niveau, voor inwonende en uitwonende studenten. Studieschulden van de ‘pechgeneratie’ schelden we kwijt.”
“We schaffen collegegeld af: al het onderwijs wordt gratis. Alle studieschulden van de ‘pechgeneratie’ schelden we volledig kwijt.”
BIJ1 wil dat alle studenten, ongeacht onderwijsniveau, recht hebben op een eerlijke stagevergoeding van minimaal het minimumloon. Hiermee wil de partij stagediscriminatie tegengaan en studenten financieel beschermen tijdens hun opleiding.
“Er komt een verplichte stagevergoeding voor studenten van alle onderwijsniveaus. Stagiairs verdienen minimaal een minimumloon voor gewerkte uren. Bedrijven die discrimineren in hun selectie voor stagiairs krijgen boetes en sluiten we uit van overheidsopdrachten en subsidies.”
BIJ1 verzet zich tegen wetten die internationale studenten weren uit het hoger onderwijs. De partij wil internationalisering rechtvaardig balanceren, zonder dat dit ten koste gaat van internationale studenten.
“Wetten om internationale studenten uit het hoger onderwijs te weren wordt geschrapt. We kijken binnen hoger onderwijsinstellingen naar duurzame en rechtvaardige manieren om internationalisering binnen het onderwijs te balanceren. Zonder dat dit alleen te kosten gaat van internationale studenten en medewerkers.”
BIJ1 wil dat studenten (en medewerkers) via democratisch verkozen raden inspraak krijgen in het bestuur van onderwijsinstellingen, om zo de zeggenschap en diversiteit te vergroten.
“Besturen en raden van toezicht van mbo’s, hogescholen en universiteiten worden democratisch verkozen. Dat gebeurt via democratisch verkozen raden van medewerkers en studenten, op centraal en facultair niveau.”
De PVV wil het Nederlandse onderwijs primair richten op Nederlandse studenten en pleit voor een sterke beperking van het aantal buitenlandse studenten. Ze willen dat bacheloropleidingen volledig in het Nederlands worden gegeven en stellen harde maatregelen voor tegen buitenlandse studenten en docenten die betrokken zijn bij gewelddadige demonstraties. De kern van hun visie is dat het onderwijs in dienst moet staan van Nederlandse jongeren en niet van internationale instroom.
De PVV ziet de groei van buitenlandse studenten als een probleem en wil deze instroom maximaal beperken. Ze vinden dat het onderwijs bedoeld is voor Nederlanders en willen daarom bacheloropleidingen weer volledig in het Nederlands geven. Dit moet voorkomen dat buitenlandse studenten na hun studie vertrekken en weinig bijdragen aan Nederland.
“De PVV wil een maximale inperking van studiemigratie naar ons land. Ons onderwijs is er voor de Nederlanders, niet voor buitenlandse studenten die na hun studie weer vertrekken. Bacheloropleidingen moeten weer volledig in het Nederlands worden gegeven.”
“Maximale beperking van het aantal buitenlandse studenten”
“Bacheloropleidingen volledig in het Nederlands”
De PVV stelt voor dat buitenlandse studenten, docenten en bestuurders die betrokken zijn bij gewelddadige demonstraties direct het land uit worden gezet. Nederlandse medewerkers die zich hieraan schuldig maken, worden per direct ontslagen. Hiermee wil de partij de veiligheid op onderwijsinstellingen waarborgen.
“Bij gewelddadige demonstraties draaien de daders op voor alle schade. Buitenlandse studenten, docenten, bestuurders en directieleden die meedoen of dit gedogen, gaan zonder pardon terug naar hun thuisland. Nederlandse docenten, bestuurders en directieleden die zich hier schuldig aan maken, worden per direct ontslagen.”
“Bij gewelddadige demonstraties ontstane schade volledig verhalen op de relschoppers”
50PLUS wil het aantal buitenlandse studenten beperken door universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk te maken voor studiemigratie en huisvesting. Daarnaast pleit de partij ervoor dat hoger en universitair onderwijs in principe in het Nederlands wordt aangeboden, met slechts beperkte uitzonderingen. Studenten die tijdelijk in Nederland verblijven, bouwen AOW-rechten op, maar deze moeten bij vertrek worden afgekocht.
50PLUS vindt dat universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk moeten zijn voor het aantal studiemigranten en hun huisvesting, om overbelasting van systemen te voorkomen. Door deze verantwoordelijkheid te vergroten, wil de partij de instroom van buitenlandse studenten beperken en de druk op de woningmarkt en overheidsdiensten verminderen.
Om de integratie te bevorderen en de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten te waarborgen, wil 50PLUS dat het hoger en universitair onderwijs in beginsel in het Nederlands wordt aangeboden. Uitzonderingen zijn alleen mogelijk bij bijzondere redenen.
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
Studenten die tijdelijk in Nederland verblijven, bouwen tijdens hun verblijf AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht, om administratieve lasten en toekomstige uitkeringsproblemen te voorkomen.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”