Verkiezingsprogramma's 2025 overstartups

VoltVVDFVDD66JA21NSCCDABBBChristenUnieSGPBVNLGroenLinks-PvdABIJ1DENKSP50PLUSPVVPvdD

Volt ziet startups als essentiële motoren voor innovatie, duurzaamheid en economische groei in Nederland en Europa. De partij wil de toegang tot financiering voor startups sterk verbeteren, onder meer via een Nationale Investeringsbank, Europese fondsen en fiscale stimulansen. Volt pleit voor een startupvriendelijk ecosysteem met minder bureaucratie, meer durfkapitaal, medewerkersparticipatie en betere mogelijkheden om op te schalen binnen de EU. Hun visie is gericht op het creëren van een concurrerende, duurzame en sociaal rechtvaardige economie waarin startups kunnen floreren.

Toegang tot financiering en durfkapitaal vergroten

Volt erkent dat startups vaak moeite hebben met het aantrekken van investeringen vanwege de risico’s van innovatie. De partij wil daarom dat de overheid een actieve rol speelt in het delen van risico’s, het oprichten van een Nationale Investeringsbank, het vereenvoudigen van Europese financieringsprocedures en het uitbreiden van durfkapitaalregelingen. Dit moet startups helpen sneller te groeien en concurreren op Europees niveau.

Om innovatie te bevorderen, moeten startende en groeiende bedrijven makkelijker financiële steun krijgen. Maar vernieuwende bedrijven die onze samenleving vooruit helpen, vinden op dit moment niet genoeg investeerders. Dat komt door de risico’s die innovatie met zich meebrengt. Daarom zorgen we dat de overheid bijspringt. Zij draagt een deel van het risico om in deze bedrijven te investeren en helpt hiermee onze maatschappij vooruit.

Pagina 86

We verbeteren de toegang van start-ups en scale-ups tot Europese financiering door procedures bij het European Investment Fund (EIF) en andere investeringsinstrumenten binnen de EIB-groep te vereenvoudigen en versnellen.

Pagina 86

Onder de Nationale Investeringsbank wordt het instrumentarium voor durfkapitaal fors uitgebreid. Er komen meer middelen vrij voor start-ups, scale-ups en mkb om innovatie te stimuleren.

Pagina 87

We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.

Pagina 87

Het aandeel van durfkapitaal in Nederland moet en kan verder worden vergroot.

Pagina 87

Fiscale stimulansen en medewerkersparticipatie

Volt wil startups aantrekkelijker maken voor investeerders en werknemers door fiscale regelingen en medewerkersparticipatie te stimuleren. Dit moet niet alleen de groei van startups bevorderen, maar ook zorgen dat talent behouden blijft en opbrengsten opnieuw in het ecosysteem worden geïnvesteerd.

Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.

Pagina 87

We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken. Dit zorgt ervoor dat vooral scale- en start-ups een concurrerende vergoeding kunnen bieden, waardoor hun personeel niet vertrekt naar grotere markten zoals de Verenigde Staten.

Pagina 87

Europees startup-ecosysteem en harmonisatie regelgeving

Volt streeft naar een geharmoniseerd Europees startup-ecosysteem, zodat startups eenvoudiger grensoverschrijdend kunnen opereren en opschalen. Dit moet worden bereikt door één set regels (het 28ste regime), een Europese rechtsvorm en betere aansluiting op Europese investeringsprogramma’s.

We nemen het voortouw bij de invoering van het 28ste regime waarmee Europese groeibedrijven toegang krijgen tot één set duidelijke regels. Zo kunnen zij eenvoudiger grensoverstijgend opereren, sneller opschalen binnen de interne markt en concurreren op wereldniveau.

Pagina 87

We voeren een Europese rechtsvorm voor innovatieve bedrijven en sluiten aan bij bestaande initiatieven, zoals EU-Inc. Hierdoor wordt oprichting, governance en het verkrijgen van startkapitaal door heel de EU makkelijker gemaakt. Het stroomlijnen van het juridische kader stimuleert transnationaal handelen en is in het bijzonder gunstig voor het startup-ecosysteem.

Pagina 83

Ondersteuning via innovatiehubs en incubators

Volt wil startups ondersteunen met fysieke en organisatorische infrastructuur, zoals innovatiehubs, incubators en regionale fondsen. Dit moet startups in staat stellen sneller te groeien, kennis uit te wisselen en toegang te krijgen tot essentiële voorzieningen zonder grote kapitaalinvesteringen.

De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups. Dit doet de overheid zowel via de Nationale Investeringsbank, zogenaamde incubators en innovatiehubs.

Pagina 87

We helpen deze ondernemers door voorzieningen zoals kantoren, testopstellingen en kleinschalige productie beschikbaar en betaalbaar te maken in de vorm van innovatiehubs. Hierdoor kunnen innovatieve bedrijven sneller groeien zonder dat er grote kapitaalinvesteringen nodig zijn.

Pagina 88

Minder bureaucratie en betere toegang tot Europese fondsen

Volt wil het aanvraagproces voor Europese innovatiefondsen vereenvoudigen en loskoppelen van ministeries, zodat startups sneller en makkelijker toegang krijgen tot Europese middelen.

We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries. Door de oprichting van een cofinancieringsfonds krijgt Nederland gemakkelijker en meer toegang tot Europese gelden voor innovatieve projecten waardoor we beter kunnen aansluiten op de investeringsstrategie van de EU.

Pagina 87

De VVD wil Nederland aantrekkelijker maken voor startups en scale-ups door gericht te investeren in groeikapitaal, het wegnemen van belemmeringen en het stimuleren van innovatie. Ze pleiten voor een nationale investeringsmaatschappij, fiscale stimulansen voor investeerders, en het aanpassen van regelgeving om ondernemerschap te bevorderen. De partij ziet startups als motor voor economische groei en innovatie, en wil Nederland positioneren als internationale hotspot voor innovatieve bedrijven.

Investeringsmaatschappij voor groeikapitaal

De VVD stelt voor een nationale investeringsmaatschappij op te richten die zich specifiek richt op het verstrekken van groeikapitaal aan startups en scale-ups. Hiermee willen ze het makkelijker maken voor innovatieve bedrijven om door te groeien in Nederland en zo het vestigingsklimaat versterken.

We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.

Pagina 10

We richten daarnaast een investeringsmaatschappij op die is gericht op start- en scale-ups, zodat zij het geld hebben om op te schalen.

Pagina 7

Fiscale stimulansen voor investeren in startups

De VVD wil het fiscaal aantrekkelijk maken voor alle Nederlanders om te investeren in startups en scale-ups, bijvoorbeeld via een aftrekpost in de inkomstenbelasting. Dit moet private investeringen in jonge bedrijven stimuleren.

We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.

Pagina 10

Meer publieke middelen voor Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s)

De partij erkent de cruciale rol van ROM’s in het ondersteunen van startups en scale-ups en wil zorgen voor voldoende publieke middelen en investeringsruimte voor deze organisaties.

Ook Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van start-ups en scale-ups, daarom zorgen we ervoor dat deze ROM’s voldoende publieke middelen en investeringsruimte hebben om deze rol te vervullen.

Pagina 10

Aanpassen regelgeving en intellectueel eigendom

De VVD wil regels rondom intellectueel eigendom vanuit kennisinstellingen aanpassen, zodat het aantrekkelijker wordt om met een goed idee een startup te beginnen. Ook willen ze Europese regelgeving versoepelen die innovatie belemmert.

Bijvoorbeeld door regels over intellectueel eigendom vanuit kennisinstellingen aan te passen. Zo maken we het aantrekkelijker om met een goed idee vanuit een kennisinstelling een onderneming te starten.

Pagina 10

We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).

Pagina 11

Project Beethoven-aanpak landelijk uitrollen

De succesvolle aanpak van Project Beethoven in Eindhoven, waarbij startups, gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en overheid worden geclusterd, wil de VVD op andere plekken in Nederland toepassen om het ecosysteem voor startups te versterken.

We passen de aanpak van Project Beethoven in Eindhoven toe op andere plaatsen. Deze aanpak clustert startende en gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en de overheid.

Pagina 10

Werknemers laten meedelen in winst bij startups

De VVD heeft het aantrekkelijker gemaakt voor startups en scale-ups om werknemers te laten meedelen in de winst, door het belastingtarief te verlagen en het moment van belastingbetaling uit te stellen.

De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.

Pagina 13

Specifieke procedures en regelluwe proeftuinen voor startups

De VVD wil speciale procedures voor startups en regelluwe proeftuinen om innovatie te versnellen en financiering toegankelijker te maken.

te stroomlijnen, bijvoorbeeld door aan te dringen op een speciale procedure voor start-ups. Ook willen we regelluwe proeftuinen en adequate financiering via, onder andere, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.

Pagina 27

Expliciet oog voor startups bij kennismigrantenregeling

De VVD wil bij het aantrekken van buitenlands toptalent expliciet oog hebben voor de positie van startups en scale-ups.

We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.

Pagina 11

FVD noemt startups niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar zet sterk in op het stimuleren van ondernemerschap en innovatie door lastenverlichting, minder regels en meer ruimte voor ondernemers. De partij wil het MKB en ZZP’ers – waar veel startups onder vallen – centraal stellen, onder meer door belastingverlaging, het schrappen van belemmerende regelgeving en het stimuleren van innovatie. Specifiek beleid gericht op startups ontbreekt echter; de voorstellen zijn breed en richten zich op het ondernemingsklimaat in het algemeen.

Lagere lasten en minder regels voor ondernemers

FVD wil het ondernemingsklimaat verbeteren door lasten te verlagen en bureaucratie te verminderen, zodat ondernemers – waaronder startups – meer ruimte krijgen om te groeien en te innoveren. De partij ziet ondernemers als de motor van de economie en wil hun succes centraal stellen, maar maakt geen onderscheid tussen gevestigde bedrijven en startups.

Een kleine, dienstbare overheid en minder bureaucratie maken de weg vrij voor ondernemers om te innoveren en te groeien.

Pagina 35

Wij willen dat MKB-ers en ZZP-ers weer de ruimte krijgen om te ondernemen, te groeien en te investeren in plaats van steeds meer tijd en geld kwijt te zijn aan bureaucratie.

Pagina 38

Onze visie is helder: het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.

Pagina 38

Fiscale stimulansen voor ondernemerschap

FVD stelt diverse fiscale maatregelen voor die het aantrekkelijker moeten maken om te ondernemen, wat indirect ook startups kan helpen. Denk aan een hogere zelfstandigenaftrek, een hogere VPB-grens, een belastingvrije voet en het schrappen van belemmerende regelgeving zoals de Wet DBA.

We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.

Pagina 38

We verhogen de hoge VPB-grens naar €1 miljoen, zodat bedrijven niet bestraft worden als ze winst maken.

Pagina 36

We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.

Pagina 38

Stimuleren van innovatie en digitale infrastructuur

FVD wil innovatie stimuleren door te investeren in digitale infrastructuur en nieuwe technologieën, wat een gunstig klimaat kan scheppen voor startups in de techsector. Toch worden startups niet expliciet genoemd als doelgroep van deze maatregelen.

We investeren in top-openbaar vervoer met langere treinen en meer bushaltes, ook in de regio. Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig.

Pagina 66

We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.

Pagina 70

D66 ziet startups als essentiële motoren voor innovatie en economische groei, en wil het ondernemersklimaat voor startups aantrekkelijker maken. De partij pleit voor minder regeldruk, betere toegang tot financiering, en het stimuleren van samenwerking tussen startups, kennisinstellingen en gevestigde bedrijven. D66 wil dat innovatieve starters de ruimte krijgen om te groeien, met concrete maatregelen zoals eenvoudiger regels, meer financieringsmogelijkheden en een focus op maatschappelijke innovatie.

Minder regeldruk en betere toegang tot financiering voor startups

D66 erkent dat startups vaak belemmerd worden door complexe regelgeving en beperkte toegang tot kapitaal. De partij wil deze barrières wegnemen om het starten en laten groeien van startups eenvoudiger te maken. Dit moet leiden tot een bruisend ondernemersklimaat waarin vernieuwers de ruimte krijgen en innovatieve starters kunnen doorgroeien.

D66 maakt het aantrekkelijker om een bedrijf te starten of te laten groeien. Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken. Zodat ondernemers minder druk zijn met regels en zich kunnen concentreren op het bouwen aan hun bedrijf.

Pagina 53

We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels.

Pagina 53

Stimuleren van samenwerking en innovatie-ecosystemen

D66 wil dat startups profiteren van samenwerking met kennisinstellingen en gevestigde bedrijven, vooral op het gebied van sleuteltechnologieën. Door het vormen van regionale innovatie-ecosystemen en het stimuleren van R&D, moeten startups sneller kunnen innoveren en opschalen.

Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken. Zo kunnen zij samen hun innovaties naar een volgend niveau tillen.

Pagina 52

Overheid als launching customer voor innovatieve startups

D66 ziet een actieve rol voor de overheid als eerste klant van innovatieve startups, om zo markten te openen en de impact van investeringen te vergroten. Dit moet startups helpen sneller te groeien en hun innovaties te realiseren.

Door zelf de eerste klant te zijn (launching customer), kan de overheid invloed hebben op innovatie, het goede voorbeeld geven, nieuwe markten openen en de impact van investeringen groter maken.

Pagina 52

We kiezen voor Europese alternatieven en helpen vanuit de overheid door als eerste klant (launching customer) om producten op de markt te brengen.

Pagina 12

Investeren in innovatieve startups en scale-ups in technologie

D66 wil gericht investeren in innovatieve startups en scale-ups, met name in de ICT- en softwaresector, om de technologische positie van Nederland en Europa te versterken.

We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.

Pagina 12

JA21 noemt startups niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar richt zich op het creëren van een aantrekkelijker ondernemersklimaat, minder regeldruk en het stimuleren van innovatie en digitalisering. De partij wil vooral het mkb en innovatieve bedrijven faciliteren door eenvoudiger belastingregels, directe aftrekbaarheid van R&D-kosten en minder bureaucratie. Specifiek beleid of aparte stimulansen voor startups ontbreken; de voorstellen zijn generiek gericht op ondernemers en innovatie.

Minder regeldruk en eenvoudiger belasting voor ondernemers

JA21 wil het ondernemersklimaat verbeteren door regeldruk te verminderen en het belastingstelsel te vereenvoudigen. Dit moet het voor nieuwe en kleine bedrijven, waaronder startups, makkelijker maken om te groeien en te innoveren. De partij ziet bureaucratie en complexe regels als een belangrijke belemmering voor ondernemerschap.

Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.

Pagina 24

Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.

Pagina 27

Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.

Pagina 28

Innovatie en digitalisering stimuleren

JA21 wil innovatie en digitalisering bevorderen, met name door het aantrekkelijker maken van investeringen in R&D en het stimuleren van digitale vaardigheden. Hoewel startups niet expliciet worden genoemd, zijn deze maatregelen relevant voor innovatieve, snelgroeiende bedrijven.

Innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken, wat een impuls geeft aan innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling.

Pagina 26

Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen.

Pagina 26

Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.

Pagina 26

NSC noemt startups niet expliciet, maar hun beleid voor het innovatieve mkb raakt aan de behoeften van startups, vooral rond financiering, innovatie en doorgroei. Ze willen de toegang tot non-bancaire financiering verbeteren, innovatie-instrumenten en belastingvoordelen behouden, en extra aandacht geven aan de risicovolle beginfase van bedrijven. Concrete voorstellen zijn onder meer het versterken van regionale ontwikkelingsmaatschappijen, het oprichten van een Nationale Investeringsbank en het bundelen van innovatie-instrumenten per groeisector.

Verbeteren toegang tot financiering voor innovatieve bedrijven

NSC erkent dat startups en innovatieve mkb-bedrijven moeite hebben met financiering, vooral in de beginfase. Ze willen non-bancaire financiering stimuleren en zorgen voor voldoende fondsen om doorgroei en kennisbehoud te ondersteunen. Dit moet het makkelijker maken voor startups om te starten en te groeien.

Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.

Pagina 50

Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn.

Pagina 51

Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op.

Pagina 51

Behouden en versterken van innovatie-instrumenten en regionale ondersteuning

NSC wil bestaande innovatie- en belastingvoordelen voor innovatieve bedrijven behouden en de rol van regionale ontwikkelingsmaatschappijen als aanspreekpunt voor startups en het innovatieve mkb versterken. Dit moet het innovatieklimaat verbeteren en startups helpen bij hun ontwikkeling.

Voor het innovatieve mkb blijven de regionale ontwikkelingsmaatschappijen het eerste aanspreekpunt. We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.

Pagina 51

De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.

Pagina 51

Bundelen van innovatiebeleid per groeisector

NSC wil een Nationale Groeimarktenstrategie invoeren waarbij per tien jaar de vijf belangrijkste groeisectoren worden gekozen. Per sector worden innovatie-instrumenten, onderwijs en investeringen gebundeld, wat startups in deze sectoren extra kansen en ondersteuning kan bieden.

Hierin bepalen we om de tien jaar de vijf sectoren met de hoogste toekomstige verdienkansen voor Nederland. Per sector worden innovatie-instrumenten, onderwijsprogramma’s en investeringen gebundeld, zodat beleid, financiering en infrastructuur elkaar versterken.

Pagina 51

Het CDA erkent het belang van startups voor innovatie en economische groei, maar hun voorstellen zijn vooral gericht op het verbeteren van het financieringsklimaat en het versterken van regionale ecosystemen. De partij wil een nationale investeringsbank oprichten om investeringen in de vroege fase van techbedrijven te stimuleren en pleit voor minder regeldruk en betere winstdelingsregelingen om startups aantrekkelijker te maken voor werknemers. De focus ligt op het creëren van een aantrekkelijker ondernemersklimaat en het faciliteren van samenwerking tussen startups, onderwijs en gevestigde bedrijven.

Nationale investeringsbank voor vroege fase financiering

Het CDA ziet een gebrek aan risicokapitaal als een belangrijk knelpunt voor startups, vooral in de vroege fase. Door bestaande overheidsinstanties samen te voegen tot een nationale investeringsbank, wil het CDA private investeerders stimuleren om meer te investeren in veelbelovende techbedrijven en startups.

We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.

Pagina 46

Minder regeldruk en betere winstdeling voor startups

Het CDA wil het ondernemersklimaat voor startups verbeteren door regeldruk te verminderen en winstdelingsregelingen te verbeteren, zodat startups makkelijker talent kunnen aantrekken en behouden.

We willen een betere regeling voor winstdeling, zodat start- en scale-ups makkelijker werknemers aan zich kunnen binden.

Pagina 47

We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.

Pagina 47

Stimuleren van regionale ecosystemen met startups

Het CDA gelooft dat samenwerking tussen startups, onderwijsinstellingen, grote bedrijven en regionale overheden essentieel is voor innovatie. Ze willen regionale ecosystemen actief stimuleren en noemen expliciet de rol van beginnende startups in deze netwerken.

We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.

Pagina 46

Samen met grote bedrijven, MKB en start ups en met onderwijsinstellingen laten we economische clusters groeien die de regio sterker maken.

Pagina 7

BBB erkent het belang van startups voor innovatie en economische vernieuwing in Nederland. De partij wil juridische en financiële drempels voor startups verlagen, onder meer door standaardmodellen voor investeringen en een mogelijke Nationale Investeringsbank. Daarnaast pleit BBB voor fiscale voordelen voor werknemers van startups en meer samenwerking binnen regionale ecosystemen. De kern van hun visie is dat praktische innovatie en ondernemerschap centraal moeten staan, met minder bureaucratie en meer ruimte voor groei.

Lagere juridische drempels voor investeringen en exits

BBB ziet dat startups vaak vastlopen in dure en complexe juridische trajecten bij investeringen en overnames. Door standaardmodellen te ontwikkelen en breed beschikbaar te stellen, wil BBB deze drempels verlagen en het vertrouwen vergroten. Dit moet onnodige kosten besparen en de doorgroei van startups stimuleren.

Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.

Pagina 66

Fiscale voordelen voor werknemers van startups

BBB wil het aantrekkelijker maken voor werknemers om bij startups te werken door fiscale voordelen te bieden. Werknemers van startende bedrijven betalen een lager tarief over hun winstdeel, wat het delen in het succes van startups stimuleert.

Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.

Pagina 65

Nationale Investeringsbank voor innovatie en durfkapitaal

BBB onderzoekt de oprichting van een Nationale Investeringsbank die risicodragend kapitaal beschikbaar stelt voor innovatieve bedrijven, waaronder startups. Dit moet vooral deeptech, agrotech en andere strategische sectoren ondersteunen en bijdragen aan de strategische autonomie van Nederland.

We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen...

Pagina 66

Regionale ecosystemen versterken met startups

BBB wil dat samenwerking tussen startups, mkb, grote bedrijven, onderwijs en overheid in regionale ecosystemen actief wordt ondersteund. Dit moet maatwerk en regionale investeringsagenda’s mogelijk maken, zodat startups beter kunnen groeien buiten de Randstad.

Samenwerking tussen grote bedrijven, mkb, startups, onderwijs en overheid wordt actief ondersteund, met ruimte voor maatwerk en regionale investeringsagenda’s.

Pagina 63

De ChristenUnie erkent het belang van startups voor innovatie en economische groei en wil hun toegang tot groeikapitaal verbeteren. Ze pleiten voor minder regeldruk, betere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, en het stimuleren van ondernemerschap vanuit het hoger onderwijs. Concrete voorstellen zijn onder meer het verbeteren van toegang tot financiering, het verminderen van administratieve lasten en het mogelijk maken van afspraken over intellectueel eigendom voor studenten die in hun studie innoveren.

Verbeteren toegang tot groeikapitaal voor startups

De ChristenUnie ziet toegang tot financiering als een belangrijk knelpunt voor startups en scale-ups. Door het versterken van investeringsmogelijkheden, ook via non-bancaire financiers, willen ze innovatie en groei stimuleren. Dit moet bijdragen aan een toekomstbestendige economie waarin jonge bedrijven kunnen floreren.

We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits.

Pagina 31

Minder regeldruk en voorspelbaar beleid voor ondernemers

De partij erkent dat startups vaak worden gehinderd door overmatige regeldruk en onvoorspelbaar beleid. Ze willen dat de overheid stuurt op doelen in plaats van middelvoorschriften, zodat ondernemers meer ruimte krijgen om te innoveren zonder onnodige administratieve lasten.

De overheid reduceert de regeldruk en wordt een stabiele en betrouwbare partner voor bedrijven.

Pagina 31

Deze onnodige regeldruk moet minder, of het nu om mkb-bedrijven, financiële instellingen of beursgenoteerde ondernemingen gaat.

Pagina 31

Stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger onderwijs

De ChristenUnie wil ondernemerschap onder studenten bevorderen door het mogelijk te maken dat zij afspraken kunnen maken over het intellectueel eigendom van innovaties die tijdens hun studie zijn ontwikkeld. Dit verlaagt drempels voor studenten om een startup te beginnen.

We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.

Pagina 31

De SGP erkent het belang van startups als motor voor innovatie en economische groei, maar hun aandacht is vooral gericht op het verbeteren van financieringsmogelijkheden voor deze groep. De partij wil investeren in durfkapitaalregelingen, het aantrekkelijker maken van particuliere investeringen in startups, en het toegankelijker maken van non-bancaire financiering. Concrete voorstellen zijn gericht op het fiscaal stimuleren van investeringen en het terugbrengen van specifieke regelingen die financiering voor startups vergemakkelijken.

Verbeteren toegang tot financiering voor startups

De SGP ziet dat startups en snelgroeiende bedrijven vaak moeite hebben met het verkrijgen van financiering, vooral vanwege het hogere risico. Om dit te verhelpen, wil de partij bestaande en nieuwe regelingen inzetten die investeren in startups aantrekkelijker maken voor zowel particuliere als institutionele investeerders. Dit moet de toegang tot kapitaal verbeteren en innovatie stimuleren.

De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.

Pagina 49

Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.

Pagina 49

Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven. Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.

Pagina 49

Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie.

Pagina 49

BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin startups kunnen floreren, vooral door minder regels, lagere belastingen en het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen. De partij ziet startups als essentieel voor technologische vooruitgang en cybersecurity, en pleit voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat zonder bureaucratie. Concrete voorstellen zijn gericht op het verminderen van regeldruk en het bevorderen van investeringen in onderzoek en ontwikkeling.

Innovatievriendelijk klimaat voor startups

BVNL streeft naar een omgeving waarin startups kunnen groeien door het stimuleren van innovatie, samenwerking en het verminderen van belemmeringen. De partij ziet startups als motor voor technologische vooruitgang en economische groei, en wil daarom investeren in onderzoek en ontwikkeling en samenwerking tussen publieke en private partijen bevorderen.

We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.

Pagina 62

We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen.

Pagina 62

Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups

Specifiek voor cybersecurity wil BVNL een aantrekkelijk vestigingsklimaat creëren voor startups, met minder regeldruk en meer ruimte voor marktwerking. Dit moet banen opleveren en bijdragen aan veilige, transparante digitale systemen.

Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.

Pagina 64

GroenLinks-PvdA ziet startups als motor voor innovatie en economische groei, met bijzondere aandacht voor de tech-sector en duurzame bedrijvigheid. Ze willen Nederland aantrekkelijker maken voor startups en scale-ups door investeringen, het stimuleren van experimenten met nieuwe technologieën, en het verbeteren van arbeidsvoorwaarden. Concrete voorstellen zijn onder andere het ondersteunen van startups via een AI-fabriek, het aantrekkelijker maken van Nederland als vestigingsland, en het openstaan voor nieuwe vormen van werknemersbeloning.

Nederland aantrekkelijker maken voor startups en scale-ups

GroenLinks-PvdA wil dat Nederland een aantrekkelijke plek is voor innovatieve startups en biedt scale-ups ruimte om te groeien. Ze erkennen het belang van nieuwe bedrijven voor de economie en willen experimenteren met moderne vormen van werknemersbeloning.

We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.

Pagina 75

Stimuleren van startups in de tech-sector en digitale innovatie

De partij richt zich specifiek op het stimuleren van startups in de tech-sector, onder meer door investeringen in digitale diensten en het opzetten van een AI-fabriek waar startups en overheden kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.

We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.

Pagina 161

In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.

Pagina 161

BIJ1 noemt het woord "startups" niet expliciet en heeft geen specifiek beleid gericht op startups in de traditionele zin (innovatieve, snelgroeiende bedrijven). Hun beleid voor nieuwe bedrijven richt zich vrijwel volledig op het verplicht coöperatief eigendom en democratische zeggenschap van werknemers, in plaats van aandeelhoudersstructuren. BIJ1 wil dat alle nieuwe bedrijven standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht, waarmee ze fundamenteel afwijken van het klassieke startup-model gericht op investeerders en snelle groei. Er zijn geen concrete voorstellen voor het stimuleren, financieren of ondersteunen van startups als aparte categorie.

Nieuwe bedrijven verplicht als werknemerscoöperatie

BIJ1 wil dat alle nieuwe bedrijven, dus ook potentiële startups, standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht. Dit betekent dat eigendom en zeggenschap bij de werknemers liggen, niet bij externe investeerders of oprichters. Hiermee wil BIJ1 de macht van kapitaal en aandeelhouders doorbreken en economische democratie bevorderen, maar dit staat haaks op het klassieke startup-ecosysteem waarin founders en investeerders centraal staan.

Nieuwe bedrijven worden standaard opgericht als werknemerscoöperaties.

Pagina 18

De coöperatie van werknemers wordt de standaard eigendomsstructuur voor nieuw opgerichte rechtspersoonlijkheden. Hiervoor creëren we duidelijke grondslag in de wet.

Pagina 23

DENK noemt startups niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op startups als aparte categorie. Het programma richt zich vooral op het ondersteunen van kleine ondernemers en het MKB in het algemeen, met voorstellen zoals een publieke kredietbank en lastenverlagingen. Concrete maatregelen voor het stimuleren van startups of innovatieve jonge bedrijven ontbreken volledig.

Geen specifiek startupbeleid, alleen algemeen MKB-beleid

DENK adresseert het belang van ondernemers in het MKB, maar maakt geen onderscheid of aparte voorstellen voor startups. De voorgestelde maatregelen zijn generiek en richten zich op kleine ondernemers die moeite hebben met financiering of hoge lasten, niet op de unieke uitdagingen van startups zoals innovatie, snelle groei of risicokapitaal.

Wij waarderen de belangrijke rol van ondernemers in het MKB in het creëren van banen en economische groei. Wij willen deze ondernemers steunen. Daarom zeggen wij: We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.

Pagina 27

Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.

Pagina 27

De SP erkent het belang van kleine en startende bedrijven (startups) voor innovatie en de economie, maar hun programma bevat slechts één concreet voorstel specifiek gericht op startups: het oprichten van een Nationale Investeringsbank voor het mkb, waarmee ook startende bedrijven makkelijker toegang tot financiering krijgen. Verder zijn er geen aparte of diepgaande standpunten of maatregelen voor startups; de partij benadert startups vooral als onderdeel van het bredere mkb-beleid. De nadruk ligt op het ondersteunen van kleine ondernemers met financiering en het stimuleren van innovatie, maar zonder specifieke aandacht voor de unieke uitdagingen van startups.

Nationale Investeringsbank voor het mkb en startups

De SP wil een Nationale Investeringsbank oprichten die zich richt op het midden- en kleinbedrijf, inclusief startende bedrijven. Hiermee wil de partij het voor startups en kleine bedrijven makkelijker maken om financiering te krijgen, innovatie te stimuleren en opschaling te ondersteunen. Dit voorstel adresseert het probleem dat startups vaak moeilijk aan kapitaal komen, vooral als de reguliere financiële sector tekortschiet.

Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.

Pagina 18

Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.

Pagina 18

Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma

Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma

Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma