Volt wil de positie van start-ups en scale-ups in Nederland en Europa versterken door betere toegang tot financiering, vereenvoudigde procedures en een stimulerend ecosysteem. De partij pleit voor een Nationale Investeringsbank, meer durfkapitaal, medewerkersparticipatie en aansluiting bij Europese innovatieprogramma’s. Hun visie is gericht op het creëren van een concurrerende, duurzame en innovatieve economie waarin start-ups kunnen groeien en bijdragen aan maatschappelijke vooruitgang.
Volt ziet beperkte toegang tot financiering als een belangrijke barrière voor start-ups en scale-ups. Ze willen dit oplossen door een Nationale Investeringsbank op te richten, procedures te vereenvoudigen en meer durfkapitaal beschikbaar te maken, zowel nationaal als Europees. Dit moet het voor innovatieve bedrijven aantrekkelijker maken om te investeren en te groeien.
“We verbeteren de toegang van start-ups en scale-ups tot Europese financiering door procedures bij het European Investment Fund (EIF) en andere investeringsinstrumenten binnen de EIB-groep te vereenvoudigen en versnellen.”
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups. Dit doet de overheid zowel via de Nationale Investeringsbank, zogenaamde incubators en innovatiehubs.”
“Onder de Nationale Investeringsbank wordt het instrumentarium voor durfkapitaal fors uitgebreid. Er komen meer middelen vrij voor start-ups, scale-ups en mkb om innovatie te stimuleren.”
“We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.”
Volt wil fiscale regelingen en medewerkersparticipatie inzetten om start-ups aantrekkelijker te maken voor investeerders en werknemers. Dit moet het behoud van talent bevorderen en het ecosysteem versterken.
“Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken. Dit zorgt ervoor dat vooral scale- en start-ups een concurrerende vergoeding kunnen bieden, waardoor hun personeel niet vertrekt naar grotere markten zoals de Verenigde Staten.”
Volt wil dat start-ups en scale-ups makkelijker grensoverschrijdend kunnen opereren door Europese regelgeving te harmoniseren en deelname aan Europese fondsen te vergemakkelijken. Dit moet het opschalen binnen de EU stimuleren en internationale concurrentiepositie versterken.
“We nemen het voortouw bij de invoering van het 28ste regime waarmee Europese groeibedrijven toegang krijgen tot één set duidelijke regels. Zo kunnen zij eenvoudiger grensoverstijgend opereren, sneller opschalen binnen de interne markt en concurreren op wereldniveau.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
Volt wil start-ups ondersteunen met fysieke voorzieningen, innovatiehubs en regionale fondsen, zodat zij sneller kunnen groeien zonder grote kapitaalinvesteringen en beter kunnen inspelen op regionale behoeften.
“We helpen deze ondernemers door voorzieningen zoals kantoren, testopstellingen en kleinschalige productie beschikbaar en betaalbaar te maken in de vorm van innovatiehubs.”
“Ten behoeve van verduurzaming en innovatie wil Volt regionale fondsen extra middelen geven om durfkapitaal te kunnen uitlenen aan ondernemers en burgerinitiatieven.”
FVD ziet ondernemers, waaronder start-ups, als de motor van de samenleving en wil hen maximale ruimte geven door lasten en regels te verlagen. De partij stelt voor om het ondernemerschap te stimuleren via lagere belastingen, minder bureaucratie en het afschaffen van beperkende regelgeving. Concrete maatregelen zijn onder meer het verhogen van de zelfstandigenaftrek, het versoepelen van het ontslagrecht en het schrappen van verplichtingen en registers die innovatie en groei belemmeren.
FVD wil het ondernemerschap aantrekkelijker maken door het verminderen van regelgeving, lasten en verplichtingen die vooral kleine bedrijven, ZZP’ers en start-ups raken. Dit moet innovatie en groei stimuleren en het makkelijker maken om te starten en door te groeien.
“Het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.”
“We schrappen de Anti-ZZP wet, zodat ZZP-ers zelf kunnen beslissen voor wie ze werken en aan wie ze factureren.”
“We schaffen de WWFT af (criminelen gaan toch wel hun gang), zodat normale, onschuldige burgers niet als halve crimineel behandeld worden door hun bank.”
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
FVD wil de fiscale druk op ondernemers, waaronder start-ups, verlagen om innovatie en groei te bevorderen. Dit gebeurt door verhoging van de zelfstandigenaftrek, verlaging van de belastingdruk en het vereenvoudigen van het belastingstelsel.
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
“We voeren een belastingvrije voet in van €30.000,- voor alle werkenden en gepensioneerden, en we maken de eerste €1.000 verdiend in een tweede baan (bij minimaal 32 uur hoofdbaan) belastingvrij.”
“We verhogen de VPB-grens naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
FVD wil ondernemers en start-ups maximale keuzevrijheid geven door het schrappen van verplichte verzekeringen en het versoepelen van het ontslagrecht, zodat het aannemen van personeel minder risicovol wordt.
“We dwingen ZZP’ers niet om pensioen- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af te sluiten, zodat ze zelf kunnen beslissen hoe ze hun geld besteden.”
“We versoepelen het ontslagrecht voor het MKB en verkorten de doorbetalingsverplichting bij ziekte naar één jaar, zodat ondernemers weer mensen durven aan te nemen.”
D66 ziet start-ups en innovatieve ondernemers als cruciaal voor een groene, eerlijke en sterke economie. Ze willen barrières voor start-ups verlagen door betere toegang tot financiering, minder regeldruk en het stimuleren van samenwerking tussen kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven. De partij zet in op een aantrekkelijk ondernemersklimaat waarin vernieuwers de ruimte krijgen om te groeien, met speciale aandacht voor technologische innovatie en maatschappelijke impact.
D66 wil het voor start-ups en innovatieve ondernemers makkelijker maken om te starten en te groeien door regels te vereenvoudigen en financiering toegankelijker te maken. Dit moet zorgen voor een gelijk speelveld en ondernemers in staat stellen zich te richten op innovatie en verduurzaming.
“We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels.”
“D66 maakt het aantrekkelijker om een bedrijf te starten of te laten groeien. Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken.”
“We versterken het vestigingsklimaat, zoals met een eerlijk en eenvoudig belastingstelsel, en met minder en stabiele regels.”
D66 wil dat start-ups en gevestigde bedrijven samen in regio’s werken aan sleuteltechnologieën, ondersteund door overheidsinvesteringen en Europese kapitaalmarkten. Dit moet innovatie versnellen en Nederlandse start-ups helpen internationaal te groeien.
“Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken.”
“We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.”
“We helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt. Zo zorgen we dat onze Europese waarden stevig staan.”
D66 wil dat de overheid als eerste klant optreedt voor innovatieve producten van start-ups en zet in op open source om samenwerking en kennisdeling te bevorderen.
“Door zelf de eerste klant te zijn (launching customer), kan de overheid invloed hebben op innovatie, het goede voorbeeld geven, nieuwe markten openen en de impact van investeringen groter maken.”
“Open source speelt hierin een sleutelrol: het vergroot samenwerking, versnelt innovatie en zorgt dat kennis breed toegankelijk blijft voor de samenleving.”
De VVD wil Nederland aantrekkelijker maken voor start-ups en scale-ups door gerichte investeringen, fiscale stimulansen en het verminderen van belemmerende regelgeving. Ze stellen voor een nationale investeringsmaatschappij op te richten, innovatie fiscaal te stimuleren, en regelgeving te versoepelen, zodat start-ups sneller kunnen groeien en concurreren op internationaal niveau.
De VVD ziet het gebrek aan groeikapitaal als een belangrijk knelpunt voor start-ups en scale-ups. Ze willen een investeringsmaatschappij oprichten die gericht is op het verstrekken van groeikapitaal, met gunstige voorwaarden, en voldoende publieke middelen voor Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen. Dit moet Nederland aantrekkelijker maken voor innovatieve bedrijven, vooral in de technologiesector.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“Ook Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van start-ups en scale-ups, daarom zorgen we ervoor dat deze ROM’s voldoende publieke middelen en investeringsruimte hebben om deze rol te vervullen.”
Om particuliere investeringen in start-ups te bevorderen, wil de VVD fiscale voordelen introduceren, zoals een aftrekpost in de inkomstenbelasting. Dit moet het voor alle Nederlanders aantrekkelijker maken om te investeren in jonge bedrijven.
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD erkent dat complexe en strenge regelgeving innovatie en groei van start-ups belemmert. Ze willen Europese regelgeving versoepelen, sectorale certificering stimuleren, en snellere procedures voor vergunningen invoeren, zodat start-ups sneller kunnen starten en groeien.
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
“We willen regelluwe proeftuinen en adequate financiering via, onder andere, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.”
“We passen de aanpak van Project Beethoven in Eindhoven toe op andere plaatsen. Deze aanpak clustert startende en gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en de overheid. Hiermee investeren we in de randvoorwaarden voor groei. De rode loper voor start- en scale-ups gaat uit.”
De VVD wil het voor start-ups en scale-ups aantrekkelijker maken om werknemers te laten meedelen in de winst, door het belastingtarief te verlagen en het moment van belastingbetaling uit te stellen. Dit moet talent aantrekken en behouden bij jonge bedrijven.
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
De VVD wil het makkelijker maken voor start-ups en scale-ups om buitenlands toptalent aan te trekken, door de kennismigrantenregeling om te bouwen tot een Toptalentenregeling met expliciet oog voor deze bedrijven.
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën. We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.”
JA21 noemt start-ups niet expliciet, maar hun beleid richt zich op het creëren van een aantrekkelijker ondernemersklimaat, minder regeldruk en meer ruimte voor innovatie en digitalisering. De partij wil vooral het mkb, innovatieve bedrijven en ondernemers stimuleren door eenvoudiger regelgeving, fiscale voordelen en investeringen in digitale vaardigheden. Specifieke maatregelen voor start-ups ontbreken, maar de algemene voorstellen zijn relevant voor jonge, innovatieve bedrijven.
JA21 wil het ondernemersklimaat verbeteren door regeldruk te verminderen en regelgeving te vereenvoudigen, zodat bedrijven – waaronder start-ups – makkelijker kunnen groeien en innoveren. Dit moet het starten en opschalen van nieuwe bedrijven aantrekkelijker maken en innovatie bevorderen.
“Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
“Regeldruk terugdringen door met de stofkam door huidige wet- en regelgeving te gaan en overbodige regelgeving te schrappen. Voor elke nieuwe regel moet een oude regel verdwijnen.”
JA21 wil innovatie stimuleren door fiscale maatregelen die vooral relevant zijn voor jonge, innovatieve bedrijven zoals start-ups. Het direct aftrekbaar maken van R&D-kosten en investeringen in kapitaalgoederen verlaagt de drempel voor investeringen en innovatie.
“Innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken, wat een impuls geeft aan innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 pleit voor een nationale strategie waarin overheid, bedrijfsleven en kennisinstituten samenwerken aan digitalisering. Dit kan start-ups helpen door betere toegang tot kennis, netwerken en ondersteuning bij digitale transitie.
“Versnipperd beleid en talloze loketten voor bedrijven die willen digitaliseren voorkomen met een nationale strategie waarin het bedrijfsleven gezamenlijk optrekt met de overheid en kennisinstituten.”
JA21 wil investeren in digitale vaardigheden van de beroepsbevolking, zodat ondernemers en hun personeel beter voorbereid zijn op technologische ontwikkelingen. Dit is essentieel voor start-ups in de techsector.
“Investeren in digitale vaardigheden. Onze arbeidsmarkt moet klaargestoomd worden voor de nieuwe digitale revolutie waar wij nu middenin zitten. Werknemers moeten bijblijven.”
BBB erkent het belang van startups en jonge bedrijven voor de innovatiekracht van Nederland en wil hun doorgroei vergemakkelijken. De partij stelt voor om juridische en fiscale drempels te verlagen, standaardmodellen voor investeringen te ontwikkelen en een Nationale Investeringsbank op te richten die risicokapitaal beschikbaar stelt voor innovatieve bedrijven. De focus ligt op praktische innovatie met maakwaarde en het stimuleren van ondernemerschap door minder regeldruk en betere toegang tot financiering.
BBB wil het voor startups en groeibedrijven makkelijker maken om te groeien door juridische en fiscale belemmeringen weg te nemen. Dit moet het aantrekkelijker maken voor werknemers om te participeren en voor bedrijven om investeringen aan te trekken, zodat innovatie daadwerkelijk tot stand komt.
“Startups en jonge bedrijven zijn onmisbaar voor de vernieuwingskracht van Nederland. Maar doorgroeien is vaak moeilijk. BBB wil ruimte voor praktische innovatie, met echte maakwaarde voor Nederland.”
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
“Eenvoudige juridische structuren voor doorgroei. Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
BBB wil de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken, met als doel het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal aan innovatieve bedrijven in strategische sectoren. Dit moet de toegang tot financiering verbeteren, vooral voor deeptech, agrotech en maakindustrie, en zo de strategische autonomie en werkgelegenheid versterken.
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
“Meer durfkapitaal uit eigen land. BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.”
BBB ziet het versterken van regionale ecosystemen als essentieel voor innovatie. Door samenwerking tussen startups, mkb, onderwijs en overheid te bevorderen, wil de partij groeikansen buiten de Randstad verzilveren en maatwerk mogelijk maken.
“Regionale ecosystemen versterken. Samenwerking tussen grote bedrijven, mkb, startups, onderwijs en overheid wordt actief ondersteund, met ruimte voor maatwerk en regionale investeringsagenda’s.”
Het CDA ziet start-ups als essentieel voor innovatie en economische groei, en wil hun ontwikkeling stimuleren via betere toegang tot financiering, minder regeldruk en sterke regionale ecosystemen. De partij stelt voor een nationale investeringsbank op te richten, winstdeling te verbeteren en samenwerking tussen start-ups, onderwijs en bedrijven te bevorderen. Het CDA legt nadruk op concrete maatregelen om start-ups te ondersteunen in de vroege groeifase en hun positie in Nederland te versterken.
Het CDA wil de toegang tot kapitaal voor start-ups en scale-ups verbeteren door bestaande overheidsinstanties samen te voegen tot één krachtige nationale investeringsbank. Dit moet private investeerders stimuleren om ook in risicovolle vroege fases te investeren, waardoor innovatieve start-ups sneller kunnen groeien.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
Het CDA erkent dat start-ups moeite hebben om talent aan zich te binden en wil daarom de regeling voor winstdeling verbeteren. Dit moet het voor start-ups en scale-ups makkelijker maken om werknemers aan te trekken en te behouden.
“We willen een betere regeling voor winstdeling, zodat start- en scale-ups makkelijker werknemers aan zich kunnen binden.”
Het CDA ziet samenwerking tussen start-ups, onderwijsinstellingen, grote bedrijven en regionale overheden als cruciaal voor innovatie. Door regionale ecosystemen te versterken, wil de partij de groei van start-ups bevorderen en regionale economische clusters laten floreren.
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
“Samen met grote bedrijven, MKB en start ups en met onderwijsinstellingen laten we economische clusters groeien die de regio sterker maken.”
Het CDA wil de regeldruk voor start-ups en scale-ups verminderen door regelgeving te versimpelen en rapportages efficiënter te maken. Dit moet het ondernemingsklimaat verbeteren en start-ups meer ruimte geven om te innoveren.
“We komen met een versterkt programma om regeldruk aan te pakken, rapportages te versimpelen en overlap te voorkomen.”
De ChristenUnie wil de toegang van start-ups en scale-ups tot groeikapitaal verbeteren en zet in op het versterken van regionale industrieclusters. Ze pleiten voor minder regeldruk en een stabieler ondernemersklimaat, zodat start-ups en het mkb beter kunnen groeien en innoveren.
De ChristenUnie erkent dat start-ups en scale-ups moeite hebben met het vinden van groeikapitaal. Daarom willen ze de toegang tot financiering verbeteren, onder andere via non-bancaire financiers, en investeren in innovatie en regionale industrieclusters. Dit moet de innovatiekracht en toekomstige welvaart van Nederland versterken.
De partij vindt dat regeldruk en onvoorspelbaar beleid een goed ondernemersklimaat voor start-ups en het mkb in de weg staan. Ze willen deze obstakels actief aanpakken en pleiten voor duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid, zodat ondernemers meer zekerheid hebben.
GroenLinks-PvdA ziet start-ups en scale-ups als motoren voor innovatie en economische groei, met speciale aandacht voor de tech-sector en duurzame bedrijvigheid. Ze willen Nederland aantrekkelijker maken voor deze bedrijven door investeringen, het stimuleren van experimenten met nieuwe technologieën, en het verbeteren van arbeidsvoorwaarden. Concrete voorstellen zijn onder meer het ondersteunen van start-ups via een AI-fabriek, het openstaan voor nieuwe beloningsvormen, en het versterken van het ecosysteem voor innovatieve bedrijven.
GroenLinks-PvdA wil start-ups en scale-ups actief ondersteunen, vooral in innovatieve en technologische sectoren. Ze zien deze bedrijven als essentieel voor de toekomst van de Nederlandse economie en willen barrières voor groei en innovatie wegnemen. Dit doen ze door investeringen, het creëren van experimenteerruimte, en het stimuleren van nieuwe vormen van werknemersbeloning.
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.”
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
De partij wil het ecosysteem voor start-ups versterken door betere toegang tot financiering en samenwerking met bestaande investeringsinstellingen. Dit moet vooral mkb-bedrijven en innovatieve ondernemers helpen die moeilijk aan durfkapitaal komen.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
NSC erkent het belang van innovatieve start-ups en het mkb voor de Nederlandse economie, met speciale aandacht voor de risicovolle beginfase en doorgroei. Ze willen belastingvoordelen voor innovatie behouden, toegang tot financiering verbeteren en regionale samenwerking stimuleren, maar zijn terughoudend met subsidies. De partij zet in op een voorspelbaar vestigingsklimaat, minder regeldruk en eerlijke kansen bij overheidsopdrachten.
NSC wil dat innovatieve start-ups en het mkb profiteren van bestaande belastingvoordelen en voldoende toegang tot financiering, vooral in de risicovolle beginfase. Ze zijn terughoudend met subsidies, maar erkennen het belang van fondsen en innovatiepilots, met name voor verduurzaming. Het doel is om doorgroei en het behoud van kennis en bedrijvigheid in Nederland te stimuleren.
“Voor het innovatieve mkb blijven de regionale ontwikkelingsmaatschappijen het eerste aanspreekpunt. We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies. Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn. Ook geven we ruimte aan innovatiepilots, vooral bij verduurzamingsprojecten die de meeste prikkels nodig hebben om op gang te komen.”
Omdat banken vaak terughoudend zijn, wil NSC alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding en microfinanciering stimuleren. Dit moet vooral de toegang tot kapitaal in de vroege fase van start-ups en kleine bedrijven verbeteren.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.”
NSC wil dat lokale en mkb-bedrijven, waaronder start-ups, een eerlijke kans krijgen bij overheidsopdrachten. Ze willen het automatisme doorbreken dat altijd de grootste aanbieder wint, zodat innovatieve kleinere bedrijven beter kunnen concurreren.
“Bij overheidsopdrachten krijgen lokale en mkb-bedrijven een eerlijke kans: het automatisme dat de grootste aanbieder wint, doorbreken we.”
De partij zet in op versterking van regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden (triple helix), met aandacht voor innovatieclusters waar start-ups kunnen floreren. Dit moet strategie, internationalisering en digitalisering bevorderen.
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
De SGP wil investeren in een aantrekkelijker financieringsklimaat voor startups en snelgroeiende bedrijven, onder meer door het herinvoeren van de durfkapitaalregeling en het stimuleren van particuliere investeringen. De partij zet in op verbeterde garantiestellingen, fiscaal aantrekkelijke investeringen en het toegankelijker maken van non-bancaire financiering. Hiermee wil de SGP innovatie en groei in het Nederlandse bedrijfsleven bevorderen.
De SGP ziet het belang van startups en snelgroeiende bedrijven voor de economie en wil het voor investeerders aantrekkelijker maken om in deze ondernemingen te investeren. Door de durfkapitaalregeling terug te brengen en nieuwe financieringsvormen zoals de winwin-lening te introduceren, wil de partij het aanbod van risicokapitaal vergroten.
“De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de winwin-lening.”
De SGP wil dat startups en mkb-bedrijven makkelijker toegang krijgen tot financiering, ook buiten de traditionele banken om. Dit moet onder meer door verbeterde garantiestellingen en het openstellen van bestaande regelingen voor professionele crowdfunders.
“Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
De SP wil startende bedrijven en het mkb ondersteunen door de toegang tot financiering te verbeteren en regels te vereenvoudigen. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank voor het mkb en minder bureaucratie, zodat innovatie en groei bij kleine en startende bedrijven worden gestimuleerd. De nadruk ligt op sociale en duurzame prestaties als tegenprestatie voor deze steun.
De SP stelt voor om een Nationale Investeringsbank op te richten die specifiek gericht is op het mkb en startende bedrijven. Hiermee willen ze het voor deze bedrijven makkelijker maken om financiering te krijgen, vooral waar de reguliere financiële sector tekortschiet. Dit moet innovatie en opschaling bevorderen, mits bedrijven ook sociale en duurzame prestaties leveren.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.”
“Deze bank kan niet alleen zelf financieren waar de financiële sector tekortschiet, ze kan ook mogelijkheden voor ondernemers samenbrengen, bijvoorbeeld waar het gaat om Europese fondsen en kredieten. Uiteraard verwachten we hier goede sociale en duurzaamheidsprestaties voor terug.”
De SP wil de regels en bureaucratie voor kleine bedrijven, waaronder start-ups, versimpelen en praktische ondersteuning bieden. Dit moet het makkelijker maken voor ondernemers om te voldoen aan regelgeving en zich te richten op innovatie en groei.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan.”
“De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen. Ook komt er een (juridisch) adviesloket om kleine bedrijven te helpen met complexe, maar belangrijke regelgeving...”
DENK benoemt het belang van ondernemers in het MKB voor de economie, maar doet geen specifieke uitspraken of voorstellen gericht op start-ups. Hun beleid richt zich vooral op het ondersteunen van kleine ondernemers in het algemeen, met maatregelen als een publieke kredietbank en lastenverlichting, zonder onderscheid te maken tussen start-ups en andere kleine bedrijven.
DENK wil kleine ondernemers die bij reguliere banken geen kans krijgen ondersteunen met eerlijke leningen via een publieke kredietbank. Dit voorstel is bedoeld om de toegang tot financiering te verbeteren, maar maakt geen expliciet onderscheid voor start-ups.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
DENK pleit voor lagere belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen en wil nieuwe wetgeving toetsen op gevolgen voor ondernemers. Dit is bedoeld om het ondernemingsklimaat te verbeteren, maar er wordt niet specifiek ingegaan op de behoeften van start-ups.
BIJ1 wil dat nieuwe bedrijven standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht, in plaats van traditionele aandeelhoudersstructuren. Start-ups en andere nieuw opgerichte rechtspersonen moeten zo collectief eigendom en zeggenschap van werknemers bevorderen. Dit is bedoeld om economische democratie te stimuleren en ongelijkheid tegen te gaan.
BIJ1 stelt voor dat alle nieuwe bedrijven (waaronder start-ups) standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht. Hiermee wil de partij de macht van aandeelhouders beperken en de zeggenschap van werkenden vergroten. Dit is een fundamentele breuk met het huidige model waarin start-ups vaak worden opgezet als BV of NV met investeerders als aandeelhouders.
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin startups en bedrijven kunnen floreren, met minder regels, lagere belastingen en meer ruimte voor ondernemerschap. De partij zet in op het stimuleren van onderzoek en ontwikkeling, samenwerking tussen publieke en private partijen, en het aantrekkelijk maken van Nederland voor cybersecurity-startups. Hun visie is sterk gericht op het verminderen van bureaucratie en het bevorderen van een vrije markt voor technologische innovatie.
BVNL streeft naar een omgeving waarin startups en bedrijven optimaal kunnen groeien door het stimuleren van innovatie, samenwerking en het verminderen van regeldruk. Ze willen investeren in onderzoek en ontwikkeling en Nederland aantrekkelijk maken voor technologische en cybersecurity-startups.
“We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma