Volt ziet start-ups als essentiële motoren voor innovatie, duurzaamheid en economische groei in Nederland en Europa. Hun beleid richt zich op het verbeteren van toegang tot financiering, het stimuleren van medewerkersparticipatie, het verminderen van administratieve lasten en het creëren van een gunstig ecosysteem voor start-ups en scale-ups, met nadruk op Europese samenwerking en publieke investeringen. Volt wil dat de overheid een actieve rol speelt in het delen van risico’s, het opzetten van investeringsbanken en het vereenvoudigen van procedures, zodat start-ups sneller kunnen groeien en concurreren op wereldniveau.
Volt erkent dat start-ups vaak moeite hebben met het aantrekken van investeringen vanwege de risico’s van innovatie. Daarom wil Volt de toegang tot financiering verbeteren via een Nationale Investeringsbank, vereenvoudigde procedures bij Europese fondsen, en meer durfkapitaal uit zowel publieke als private bronnen. Dit moet start-ups helpen sneller te groeien en concurrerend te blijven binnen de EU.
“We verbeteren de toegang van start-ups en scale-ups tot Europese financiering door procedures bij het European Investment Fund (EIF) en andere investeringsinstrumenten binnen de EIB-groep te vereenvoudigen en versnellen.”
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups.”
“We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.”
“Het aandeel van durfkapitaal in Nederland moet en kan verder worden vergroot.”
“Om innovatie te bevorderen, moeten startende en groeiende bedrijven makkelijker financiële steun krijgen. Maar vernieuwende bedrijven die onze samenleving vooruit helpen, vinden op dit moment niet genoeg investeerders. Dat komt door de risico’s die innovatie met zich meebrengt. Daarom zorgen we dat de overheid bijspringt. Zij draagt een deel van het risico om in deze bedrijven te investeren en helpt hiermee onze maatschappij vooruit.”
Volt wil een Nationale Investeringsbank oprichten en bestaande fondsen uitbreiden om gericht te investeren in start-ups, met publieke middelen en staatsgaranties. Ook wordt ingezet op cofinancieringsfondsen om deelname aan Europese innovatiefondsen te vergemakkelijken en meer middelen beschikbaar te maken voor innovatieve bedrijven.
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
“Onder de Nationale Investeringsbank wordt het instrumentarium voor durfkapitaal fors uitgebreid. Er komen meer middelen vrij voor start-ups, scale-ups en mkb om innovatie te stimuleren.”
Volt wil fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitwerken en medewerkersparticipatie via aandelenopties mogelijk maken. Dit moet het aantrekken en behouden van talent bevorderen en bijdragen aan een sterker start-upecosysteem.
“Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken. Dit zorgt ervoor dat vooral scale- en start-ups een concurrerende vergoeding kunnen bieden, waardoor hun personeel niet vertrekt naar grotere markten zoals de Verenigde Staten.”
Volt wil de administratieve lasten voor start-ups verlagen, het aanvraagproces voor subsidies vereenvoudigen en innovatiehubs en incubators inzetten voor gerichte ondersteuning. Ook wordt ingezet op een centraal loket voor innovatieve ondernemers en het behoud van eerlijke arbeidsvoorwaarden.
“Er moet een Rijksprogramma Vermindering Administratieve Lastendruk voor ondernemers komen. Ondernemers komen om in de hoeveelheid regelingen. Dit staat innovatie en maatschappelijke impact in de weg.”
“Volt biedt start-ups en scale-ups verschillende mogelijkheden voor gerichte ondersteuning, afhankelijk van de behoeften in de verschillende ontwikkelingsfases. Dit zorgt voor meer maatwerk en betere resultaten.”
“Er komt één centraal loket (een one stop-shop) voor innovatieve en sociaal maatschappelijke ondernemers waar zij terecht kunnen met hun vragen over bijvoorbeeld subsidieaanvragen.”
“Volt kiest ervoor start-ups te ondersteunen zonder in te leveren op eerlijke arbeidsvoorwaarden. We onderzoeken alternatieve lastenverlichting, zoals gerichte loonkostensubsidies of fiscale voordelen.”
Volt streeft naar een geharmoniseerd Europees ecosysteem voor start-ups, met één set regels (het 28ste regime), een Europese rechtsvorm voor innovatieve bedrijven, en deelname aan pan-Europese investeringsprogramma’s. Dit moet grensoverschrijdend ondernemen en opschaling binnen de EU vergemakkelijken.
“We nemen het voortouw bij de invoering van het 28ste regime waarmee Europese groeibedrijven toegang krijgen tot één set duidelijke regels. Zo kunnen zij eenvoudiger grensoverstijgend opereren, sneller opschalen binnen de interne markt en concurreren op wereldniveau.”
“We voeren een Europese rechtsvorm voor innovatieve bedrijven en sluiten aan bij bestaande initiatieven, zoals EU-Inc. Hierdoor wordt oprichting, governance en het verkrijgen van startkapitaal door heel de EU makkelijker gemaakt.”
“Nederland sluit actief aan bij Europese programma’s zoals STEP, IPCEI en het toekomstige European Sovereignty Fund, zodat we samen met andere lidstaten investeren in strategische technologieën voor een duurzame en concurrerende Europese economie.”
De VVD wil Nederland aantrekkelijker maken voor start-ups en scale-ups door het makkelijker te maken om groeikapitaal te verkrijgen, belemmeringen weg te nemen en innovatie fiscaal te stimuleren. Ze pleiten voor een nationale investeringsmaatschappij, regelluwe zones, en het versoepelen van Europese regelgeving die innovatie belemmert. De partij ziet start-ups als motor voor economische groei en technologische vooruitgang.
De VVD wil een nationale investeringsmaatschappij oprichten die zich specifiek richt op het verstrekken van groeikapitaal aan start-ups en scale-ups. Hiermee willen ze het makkelijker maken voor innovatieve bedrijven om door te groeien in Nederland en zo het vestigingsklimaat versterken.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“We richten daarnaast een investeringsmaatschappij op die is gericht op start- en scale-ups, zodat zij het geld hebben om op te schalen.”
“Ook Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van start-ups en scale-ups, daarom zorgen we ervoor dat deze ROM’s voldoende publieke middelen en investeringsruimte hebben om deze rol te vervullen.”
De VVD wil investeren in innovatie fiscaal aantrekkelijker maken, zowel voor bedrijven als voor particuliere investeerders. Dit moet het makkelijker maken voor start-ups om financiering aan te trekken en te groeien.
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
De VVD wil belemmeringen voor start-ups wegnemen door regelgeving te versoepelen, regelluwe proeftuinen te creëren en Europese regels minder streng te interpreteren. Dit moet innovatie versnellen en het ondernemersklimaat verbeteren.
“We willen regelluwe proeftuinen en adequate financiering via, onder andere, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.”
“We ontwikkelen regelvrije zones, waar tijdelijk en gecontroleerd wet- en regelgeving kan worden opgeschort om innovatie te bevorderen.”
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
De VVD wil succesvolle regionale samenwerkingen zoals Project Beethoven in Eindhoven uitbreiden naar andere regio’s, zodat start-ups beter kunnen profiteren van clustering met gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en overheden.
“We passen de aanpak van Project Beethoven in Eindhoven toe op andere plaatsen. Deze aanpak clustert startende en gevestigde bedrijven, kennisinstellingen en de overheid. Hiermee investeren we in de randvoorwaarden voor groei. De rode loper voor start- en scale-ups gaat uit.”
“Nederland wordt het wereldwijde kloppend hart van innovatieve bedrijven. We ondersteunen daarvoor gericht start- en scale-ups. Bijvoorbeeld door regels over intellectueel eigendom vanuit kennisinstellingen aan te passen.”
De VVD wil de kennismigrantenregeling ombouwen tot een toptalentenregeling, met expliciete aandacht voor de positie van start-ups en scale-ups bij het aantrekken van buitenlands talent.
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën. We laten de 27%-regeling in stand en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis. We hebben expliciet oog voor de positie van start- en scale-ups.”
FVD noemt "start-ups" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar richt zich breed op het stimuleren van ondernemerschap, innovatie en het verminderen van regeldruk voor MKB en ZZP. De partij wil vooral via lastenverlichting, minder bureaucratie en meer ruimte voor ondernemers een gunstig klimaat creëren waarin ook start-ups kunnen floreren. Concrete voorstellen zijn onder meer het verlagen van belastingen, het versoepelen van regelgeving en het stimuleren van innovatie.
FVD ziet ondernemers, waaronder start-ups, als de motor van innovatie en economische groei en wil hen meer ruimte geven door regeldruk en lasten te verlagen. Dit moet het aantrekkelijker maken om een bedrijf te starten en te laten groeien.
“Deze ondernemers zorgen niet alleen voor 70% van de banen, maar ook voor innovatie, voor lokale verbondenheid, voor stageplekken en sociaal vlechtwerk. Desondanks krijgen ze al jaren te maken met stapels regels, hoge lasten en een overheid die vooral naar multinationals luistert. Wij willen dat MKB-ers en ZZP-ers weer de ruimte krijgen om te ondernemen, te groeien en te investeren in plaats van steeds meer tijd en geld kwijt te zijn aan bureaucratie.”
“Onze visie is helder: het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.”
FVD wil de belastingdruk voor ondernemers fors verlagen, wat ook gunstig is voor start-ups die vaak met beperkte middelen beginnen. Door hogere zelfstandigenaftrek, een hogere VPB-grens en een belastingvrije voet wordt het starten en uitbouwen van een bedrijf financieel aantrekkelijker.
“We verhogen de VPB-grens naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
“We verhogen de hoge VPB-grens naar €1 miljoen, zodat bedrijven niet bestraft worden als ze winst maken.”
“We verhogen de zelfstandigenaftrek voor ZZP-ers naar €15.000, zodat hard werken loont.”
FVD wil innovatie stimuleren door te investeren in digitale infrastructuur en nieuwe technologieën, wat een gunstig ecosysteem voor start-ups kan opleveren. Dit betreft onder meer supersnel internet, blockchain en AI.
“Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig.”
“We zetten kunstmatige intelligentie in binnen de overheid, zodat productiviteit stijgt en minder ambtenaren nodig zijn.”
“blockchainbedrijven, zodat innovatie wordt gestimuleerd en financiële vrijheid wordt vergroot.”
NSC noemt "start-ups" niet expliciet, maar hun beleid voor innovatieve mkb-bedrijven en groeibedrijven raakt direct aan de uitdagingen van start-ups, vooral rond financiering, innovatie en doorgroei. De partij wil de toegang tot risicokapitaal verbeteren, belastingvoordelen voor innovatie behouden, en regionale samenwerking en innovatieclusters versterken. De nadruk ligt op het ondersteunen van de risicovolle beginfase, het voorkomen van kennisvlucht, en het creëren van een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven.
NSC erkent dat start-ups en innovatieve mkb-bedrijven moeite hebben met het aantrekken van financiering, vooral in de risicovolle beginfase. Daarom willen ze voldoende fondsen beschikbaar stellen, een Nationale Investeringsbank oprichten voor risicodragende investeringen, en non-bancaire financiering stimuleren. Dit moet doorgroei naar volwaardige bedrijven mogelijk maken en kennisvlucht tegengaan.
“Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn.”
“Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op.”
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.”
NSC wil bestaande fiscale voordelen voor innovatie, zoals de WBSO en Innovatiebox, handhaven. Dit maakt het aantrekkelijker voor start-ups en innovatieve bedrijven om in Nederland te investeren in R&D en innovatie, en ondersteunt hun groei.
“We handhaven de belastingvoordelen voor innovatie en de aftrek voor milieu-investeringen en zijn terughoudend met subsidies.”
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
NSC wil de samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden (triple helix) versterken, met speciale aandacht voor regionale innovatieclusters. Dit biedt start-ups toegang tot netwerken, kennis en gezamenlijke strategieën, wat hun kans op succes vergroot.
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
Om de groei van innovatieve bedrijven (waaronder start-ups) niet te belemmeren door netcongestie, krijgen zij prioriteit bij het toewijzen van netcapaciteit. Dit is essentieel voor bedrijven die afhankelijk zijn van betrouwbare energie-infrastructuur.
“We geven strategische industrieën en groeibedrijven prioriteit bij het toewijzen van netcapaciteit.”
Het CDA wil het ondernemingsklimaat voor start-ups en scale-ups versterken door betere toegang tot financiering, minder regeldruk en het stimuleren van regionale innovatie-ecosystemen. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, fiscale stimulansen en het aantrekkelijker maken van werknemersparticipatie bij start-ups. De partij ziet start-ups als essentieel voor innovatie en economische groei, en wil concrete belemmeringen zoals financiering en regelgeving aanpakken.
Het CDA erkent dat start-ups en scale-ups moeite hebben met het aantrekken van kapitaal, vooral in de vroege, risicovolle fase. Daarom willen ze een nationale investeringsbank oprichten en fiscale maatregelen nemen om particuliere investeringen te stimuleren. Dit moet het investeringsklimaat verbeteren en innovatie versnellen.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling”
“Mkbbedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA wil de regeldruk voor start-ups en scale-ups verminderen en het makkelijker maken om werknemers aan zich te binden via winstdeling. Dit moet het ondernemingsklimaat aantrekkelijker maken en innovatie bevorderen.
Het CDA ziet samenwerking tussen start-ups, onderwijsinstellingen, grote bedrijven en overheden in regionale ecosystemen als cruciaal voor innovatie. Door deze netwerken te versterken, willen ze de groei van start-ups ondersteunen.
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
De ChristenUnie wil de positie van start-ups versterken door hun toegang tot groeikapitaal te verbeteren en regeldruk te verminderen. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, betere toegang tot non-bancaire financiering, en het stimuleren van ondernemerschap vanuit het onderwijs. De partij ziet start-ups als essentieel voor innovatie en toekomstige welvaart, mits zij kunnen floreren in een stabiel en voorspelbaar ondernemersklimaat.
De ChristenUnie erkent dat start-ups vaak moeite hebben met het vinden van financiering om te groeien. Daarom willen ze de toegang tot groeikapitaal verbeteren, onder meer via een nationale investeringsbank en non-bancaire financiers. Dit moet start-ups in staat stellen om te innoveren en door te groeien tot scale-ups.
De partij vindt dat overmatige regeldruk en onvoorspelbaar beleid start-ups belemmeren. Ze willen dat de overheid stuurt op doelen in plaats van op middelen, zodat ondernemers – waaronder start-ups – meer ruimte krijgen om te ondernemen zonder onnodige administratieve lasten.
“De overheid reduceert de regeldruk en wordt een stabiele en betrouwbare partner voor bedrijven.”
“Wat de ChristenUnie betreft stuurt de overheid op doelen in plaats van middelvoorschriften, waarbij ondernemers zelf aan het stuur zitten om deze te bereiken, en niet voorgeschreven krijgen op welke wijze ze deze doelen moeten halen.”
De ChristenUnie wil ondernemerschap onder jongeren en studenten bevorderen, onder andere door afspraken over intellectueel eigendom mogelijk te maken en bedrijven actief te betrekken bij het onderwijs. Dit moet de stap naar het starten van een eigen bedrijf, zoals een start-up, makkelijker maken.
“We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
“We investeren volop in het beroepsonderwijs en geven ruimte aan jonge ondernemers.”
D66 ziet start-ups als essentiële motoren voor innovatie en economische groei, en wil hun positie versterken door betere toegang tot financiering, minder regeldruk en een aantrekkelijk ondernemersklimaat. De partij zet in op samenwerking tussen start-ups, kennisinstellingen en gevestigde bedrijven, en stimuleert technologische innovatie met gerichte investeringen en overheidsopdrachten. D66 wil zo een groene, eerlijke en concurrerende economie bevorderen waarin vernieuwers de ruimte krijgen.
D66 wil het voor start-ups makkelijker maken om te starten en te groeien door de toegang tot financiering te verbeteren en de regeldruk te verlagen. Dit moet ondernemers in staat stellen zich te richten op innovatie en groei, in plaats van op bureaucratie.
“We zorgen dat Nederlandse innovaties makkelijk kunnen groeien binnen Europa. Én we helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt.”
“Van winkelstraat tot startup, van grafisch ontwerper tot elektricien: D66 helpt ondernemers groot en klein vooruit met een bruisend ondernemersklimaat. We maken ruimte om te ondernemen zonder schade aan mens en milieu. En we maken ruimte voor vernieuwers: door innovatieve starters de plek in te laten nemen van onproductieve stoppers. We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels.”
“D66 maakt het aantrekkelijker om een bedrijf te starten of te laten groeien. Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken.”
D66 wil dat start-ups nauwer samenwerken met kennisinstellingen en gevestigde bedrijven in regionale innovatie-ecosystemen, zodat innovaties sneller kunnen opschalen en maatschappelijke uitdagingen worden aangepakt.
“Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken. Zo kunnen zij samen hun innovaties naar een volgend niveau tillen.”
D66 investeert specifiek in innovatieve start-ups en scale-ups in sectoren als software en halfgeleiders, om de technologische en economische positie van Nederland en Europa te versterken.
“We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.”
BBB ziet start-ups als essentieel voor innovatie en economische vernieuwing in Nederland en wil hun doorgroei en financiering vergemakkelijken. De partij stelt voor om juridische drempels te verlagen, fiscaal voordeel voor werknemers te bieden, en een Nationale Investeringsbank op te richten die risicokapitaal verstrekt aan innovatieve bedrijven. BBB benadrukt het belang van praktische innovatie met echte maakwaarde en wil dat de overheid samenwerkt met brancheverenigingen om standaardmodellen voor investeringen te ontwikkelen.
BBB wil dat start-ups en groeibedrijven niet vastlopen in dure en complexe juridische trajecten bij investeringen of overnames. Door standaardmodellen te ontwikkelen en breed beschikbaar te stellen, wil de partij de toegang tot kapitaal en groei vereenvoudigen en kosten verlagen.
“Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
BBB heeft zich ingezet voor een fiscaal aantrekkelijker regime voor werknemers van start-ups, zodat zij makkelijker kunnen meedelen in de winst. Dit verlaagt de belastingdruk op het moment dat werknemers hun winst daadwerkelijk ontvangen, wat het aantrekkelijker maakt om bij start-ups te werken.
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
BBB wil de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken, met als doel het verstrekken van risicodragend kapitaal aan innovatieve bedrijven in sectoren als deeptech, agrotech en energietechniek. Dit moet bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie.
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werk gelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
BBB erkent het belang van samenwerking tussen start-ups, mkb, grote bedrijven, onderwijs en overheid binnen regionale ecosystemen. Door deze samenwerking actief te ondersteunen, wil de partij innovatiekracht en groeikansen buiten de Randstad vergroten.
“Samenwerking tussen grote bedrijven, mkb, startups, onderwijs en overheid wordt actief ondersteund, met ruimte voor maatwerk en regionale investerings agenda’s.”
JA21 noemt "start-ups" niet expliciet in het verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op start-ups als aparte doelgroep. Wel pleit de partij voor het verminderen van regeldruk, het vereenvoudigen van belastingen en het stimuleren van innovatie en investeringen, wat indirect gunstig kan zijn voor start-ups. De voorstellen zijn echter algemeen gericht op ondernemers en het mkb, zonder concrete of onderscheidende maatregelen specifiek voor start-ups.
JA21 wil het ondernemingsklimaat verbeteren door regeldruk te verminderen en het belastingstelsel te vereenvoudigen, zodat ondernemers meer ruimte krijgen om te groeien en te innoveren. Dit beleid is breed geformuleerd en richt zich op alle ondernemers, waaronder mogelijk ook start-ups, maar noemt deze groep niet expliciet.
“Minder regeldruk door een minister voor Overheidsefficiëntie en Autonomie aan te stellen die met een harde reductiedoelstelling een einde maakt aan de toenemende regeldruk en met de stofkam door bestaande wet- en regelgeving gaat.”
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
JA21 wil innovatie en digitalisering bevorderen door investeringen in R&D aantrekkelijker te maken en ondernemers te ondersteunen bij digitalisering. Dit kan start-ups indirect helpen, maar er is geen specifieke focus op start-ups als doelgroep.
De SGP wil het voor start-ups en snelgroeiende bedrijven aantrekkelijker maken om financiering te verkrijgen, onder meer door het herinvoeren van de durfkapitaalregeling en het stimuleren van investeringen via familie en vrienden. De partij zet in op een eerlijker financieringslandschap en het toegankelijker maken van non-bancaire financiering, zodat innovatieve en risicovolle ondernemingen meer kans krijgen om te groeien. De kern van hun visie is dat start-ups essentieel zijn voor innovatie en werkgelegenheid, en dat de overheid actief moet bijdragen aan een gunstig investeringsklimaat.
De SGP wil investeren in een aantrekkelijker klimaat voor start-ups door fiscale voordelen te bieden en de toegang tot financiering te verbeteren, met speciale aandacht voor risicovolle en snelgroeiende bedrijven. Dit moet het makkelijker maken voor start-ups om kapitaal aan te trekken, onder andere via familie, vrienden en non-bancaire financiers. De partij ziet dit als noodzakelijk om innovatie en economische groei te stimuleren.
“De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
GroenLinks-PvdA ziet start-ups als motor voor innovatie en economische groei, vooral in de tech-sector. Ze willen Nederland aantrekkelijker maken voor start-ups en scale-ups door investeringen, ondersteuning en het stimuleren van nieuwe vormen van werknemersbeloning, met speciale aandacht voor technologische ontwikkeling en digitale autonomie.
GroenLinks-PvdA wil start-ups, met name in de tech-sector, actief ondersteunen via investeringen, het creëren van experimenteerruimte (zoals een AI-fabriek), en het stimuleren van innovatieve beloningsvormen. Hiermee willen ze de concurrentiepositie van Nederland versterken en technologische innovatie versnellen.
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.”
BIJ1 noemt "start-ups" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op het stimuleren of ondersteunen van start-ups als aparte categorie. In plaats daarvan pleit de partij voor het standaard oprichten van nieuwe bedrijven als werknemerscoöperaties, waarmee zij een fundamenteel andere visie op ondernemerschap en eigendom neerzet. Start-ups vallen daarmee automatisch onder deze coöperatieve structuur, in plaats van de traditionele aandeelhouders- of foundersmodellen.
BIJ1 wil dat alle nieuwe bedrijven, inclusief start-ups, standaard worden opgericht als werknemerscoöperaties. Dit betekent dat het eigendom en de zeggenschap bij de werknemers ligt, in plaats van bij individuele oprichters of investeerders. De partij ziet dit als een manier om economische macht eerlijker te verdelen en uitbuiting door aandeelhouders te voorkomen.
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin start-ups kunnen floreren, vooral door minder regels, lagere belastingen en het stimuleren van technologische innovatie. De partij pleit voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat en investeringen in onderzoek en ontwikkeling, met specifieke aandacht voor cybersecurity-startups. BVNL ziet start-ups als essentieel voor technologische vooruitgang en economische groei, en wil belemmeringen voor hun ontwikkeling minimaliseren.
BVNL streeft naar een omgeving waarin start-ups optimaal kunnen groeien door het verminderen van regeldruk, het stimuleren van samenwerking en het bevorderen van investeringen in technologie en innovatie. Start-ups worden expliciet genoemd als doelgroep die moet profiteren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat en meer ruimte voor ondernemerschap.
“We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
DENK noemt "start-ups" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen concrete, onderscheidende voorstellen die specifiek gericht zijn op het stimuleren of ondersteunen van start-ups. Het beleid richt zich vooral op kleine ondernemers en het MKB in het algemeen, met voorstellen zoals een publieke kredietbank en lastenverlagingen, maar zonder specifieke aandacht voor de unieke behoeften van start-ups.
DENK wil de toegang tot financiering voor kleine ondernemers verbeteren, omdat zij vaak moeilijk aan leningen komen bij reguliere banken. Hoewel dit voorstel niet specifiek op start-ups is gericht, kan het indirect relevant zijn voor startende bedrijven die moeite hebben met financiering.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
Om ondernemerschap te stimuleren en de financiële druk te verlagen, stelt DENK voor om de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen te verlagen. Dit is een generieke maatregel die ook start-ups kan raken, maar er wordt geen onderscheid gemaakt tussen start-ups en andere kleine bedrijven.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
De SP erkent het belang van startende bedrijven voor innovatie en de economie, maar ziet vooral een rol voor de overheid om financiering en ondersteuning toegankelijker te maken voor start-ups en kleine bedrijven. Hun belangrijkste concrete voorstel is het oprichten van een Nationale Investeringsbank voor het mkb, zodat startende bedrijven makkelijker kunnen lenen en groeien. De nadruk ligt op structurele ondersteuning en het wegnemen van financiële en bureaucratische drempels voor start-ups.
De SP wil dat startende bedrijven en het mkb makkelijker toegang krijgen tot financiering, omdat de reguliere financiële sector hierin tekortschiet. Door een publieke investeringsbank op te richten, wil de partij innovatie en groei bij start-ups stimuleren en zo bijdragen aan een sterke economie.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen. Een goede mkbbank ondersteunt ondernemers bij het opbouwen van hun zaak en stimuleert vernieuwing en innovatie.”
De SP ziet dat bureaucratie en complexe regelgeving een belemmering vormen voor kleine en startende bedrijven. Daarom pleit de partij voor het versimpelen van regels en het opzetten van helpdesks en adviesloketten, zodat start-ups zich kunnen richten op ondernemen in plaats van op administratieve lasten.
“De regels en bureaucratie voor kleine bedrijven moeten versimpeld worden. Dit doen we zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen hiervan. De Rijksoverheid moet zorgen voor Ondernemershelpdesks waar kleine ondernemers geholpen worden om de regels te begrijpen en hieraan te voldoen. Ook komt er een (juridisch) adviesloket om kleine bedrijven te helpen met complexe, maar belangrijke regelgeving...”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma