Volt wil het Europese start-upklimaat versterken door meer publieke en private investeringen, betere toegang tot financiering en het wegnemen van bureaucratische barrières. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank, Europese durfkapitaalfondsen en fiscale stimulansen om innovatie en groei van start-ups te bevorderen. Hun visie is gericht op het creëren van een concurrerend, pan-Europees ecosysteem waarin start-ups kunnen opschalen en talent behouden blijft.
Volt ziet een gebrek aan investeringen als een rem op innovatie en wil dat de overheid een leidende rol neemt door zelf te investeren en private investeerders aan te trekken. Dit moet het risico voor investeerders verlagen en de groei van start-ups stimuleren.
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups.”
“We trekken meer durfkapitaal uit de private sector aan, doordat de overheid zelf ook meer investeert in start-ups.”
“We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.”
Volt wil een Nationale Investeringsbank oprichten en bestaande Europese fondsen uitbreiden om start-ups betere toegang tot kapitaal te geven, inclusief cofinancieringsfondsen en angel-regelingen.
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
“De Nationale Investeringsbank breidt het aantal Angel-regelingen uit. Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
Volt wil procedures bij Europese investeringsfondsen vereenvoudigen en versnellen, zodat start-ups sneller toegang krijgen tot financiering en minder last hebben van complexe regelgeving.
“We verbeteren de toegang van start-ups en scale-ups tot Europese financiering door procedures bij het European Investment Fund (EIF) en andere investeringsinstrumenten binnen de EIB-groep te vereenvoudigen en versnellen.”
“We nemen de tijdrovende en complexe regelgeving bij investeringen van de European Investment Bank (EIB) weg zodat start-ups en scale-ups hier eerder voor in aanmerking komen.”
Volt wil fiscale voordelen en medewerkersparticipatie via aandelenopties invoeren om start-ups aantrekkelijker te maken voor talent en investeerders, en om herinvestering in nieuwe bedrijven te stimuleren.
“Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken.”
Volt pleit voor een geharmoniseerd juridisch kader en een Europese rechtsvorm, zodat start-ups eenvoudiger grensoverschrijdend kunnen opereren en opschalen binnen de EU.
“We nemen het voortouw bij de invoering van het 28ste regime waarmee Europese groeibedrijven toegang krijgen tot één set duidelijke regels. Zo kunnen zij eenvoudiger grensoverstijgend opereren, sneller opschalen binnen de interne markt en concurreren op wereldniveau.”
“We voeren een Europese rechtsvorm voor innovatieve bedrijven en sluiten aan bij bestaande initiatieven, zoals EU-Inc. Hierdoor wordt oprichting, governance en het verkrijgen van startkapitaal door heel de EU makkelijker gemaakt. Het stroomlijnen van het juridische kader stimuleert transnationaal handelen en is in het bijzonder gunstig voor het startup-ecosysteem.”
FVD noemt het begrip "start up" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun beleid voor ondernemerschap en innovatie is relevant voor startende bedrijven. De partij wil vooral de lasten en regels voor ondernemers, waaronder start-ups, drastisch verlagen en innovatie stimuleren door minder overheidsbemoeienis en lagere belastingen. Concrete voorstellen zijn onder meer het vereenvoudigen van het belastingstelsel, het verhogen van de zelfstandigenaftrek, het schrappen van bureaucratische verplichtingen en het stimuleren van innovatie door minder regelgeving.
FVD wil het ondernemingsklimaat aantrekkelijker maken door belastingen te verlagen, bureaucratie te verminderen en ondernemers meer vrijheid te geven. Dit moet het voor start-ups en andere ondernemers makkelijker maken om te starten, te groeien en te innoveren.
“We gaan voor een radicale verlaging van de belastingen. We voeren een belastingvrije voet in van €30.000,- voor alle werkenden en gepensioneerden... We verhogen de VPB-grens naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
“Een kleine, dienstbare overheid en minder bureaucratie maken de weg vrij voor ondernemers om te innoveren en te groeien.”
“Onze visie is helder: het moet weer aantrekkelijk en haalbaar worden om ondernemer te zijn. Dat betekent minder bemoeienis van de overheid en meer vertrouwen in de eigen kracht van ondernemers.”
“We schaffen dit [UBO-]register af, zodat de bureaucratie wordt teruggedrongen en privacy voor ondernemers wordt gegarandeerd.”
“We schrappen de WWFT af (criminelen gaan toch wel hun gang), zodat normale, onschuldige burgers niet als halve crimineel behandeld worden door hun bank.”
FVD ziet innovatie als motor van economische groei en wil deze stimuleren door ondernemers meer ruimte te geven en minder te reguleren. Dit is relevant voor start-ups die vaak afhankelijk zijn van een flexibel en innovatief ondernemersklimaat.
“Deze ondernemers zorgen niet alleen voor 70% van de banen, maar ook voor innovatie, voor lokale verbondenheid, voor stageplekken en sociaal vlechtwerk.”
“MKB’ers en ZZP’ers zijn geen probleem dat gereguleerd moet worden, maar de motor van onze samenleving die juist gestimuleerd hoort te worden.”
“We zetten kunstmatige intelligentie in binnen de overheid, zodat productiviteit stijgt en minder ambtenaren nodig zijn.”
De VVD wil Nederland aantrekkelijker maken voor start-ups en scale-ups door het wegnemen van belemmeringen, het bieden van groeikapitaal en het stimuleren van innovatie. Ze stellen voor een nationale investeringsmaatschappij op te richten, fiscale voordelen te bieden voor investeerders, en regelgeving te versoepelen. Het doel is om Nederland tot een wereldwijde start-up-hoofdstad te maken en zo economische groei en technologische innovatie te bevorderen.
De VVD wil een investeringsmaatschappij oprichten die specifiek groeikapitaal verstrekt aan start-ups en scale-ups, zodat deze bedrijven kunnen doorgroeien en Nederland aantrekkelijk blijft voor innovatieve ondernemingen. Ook wordt gekeken naar het samenvoegen met bestaande fondsen en het versterken van Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien.”
“Ook Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen spelen een cruciale rol in het ondersteunen van start-ups en scale-ups, daarom zorgen we ervoor dat deze ROM’s voldoende publieke middelen en investeringsruimte hebben om deze rol te vervullen.”
De VVD wil het fiscaal aantrekkelijk maken voor alle Nederlanders om te investeren in start- en scale-ups, bijvoorbeeld via een aftrekpost in de inkomstenbelasting. Dit moet particuliere investeringen in jonge bedrijven stimuleren.
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD pleit voor minder en flexibelere regelgeving, zowel nationaal als Europees, om innovatie door start-ups niet te belemmeren. Ze willen onder andere Europese regels rondom AI en data versoepelen en procedures voor start-ups stroomlijnen.
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
“We willen regelluwe proeftuinen en adequate financiering via, onder andere, een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.”
“te stroomlijnen, bijvoorbeeld door aan te dringen op een speciale procedure voor start-ups.”
De VVD heeft het aantrekkelijker gemaakt voor start- en scale-ups om werknemers te laten meedelen in de winst, door het belastingtarief te verlagen en het moment van belastingbetaling uit te stellen.
“De VVD heeft afgelopen periode geregeld dat het voor start- en scale-ups aantrekkelijker wordt dit aan te bieden, door het belastingtarief te verlagen en het moment van het betalen van de benodigde belasting naar achteren te schuiven.”
De VVD wil van Nederland het wereldwijde centrum maken voor innovatieve bedrijven door gericht start- en scale-ups te ondersteunen, onder andere door het aanpassen van regels over intellectueel eigendom vanuit kennisinstellingen.
“Nederland wordt het wereldwijde kloppend hart van innovatieve bedrijven. We ondersteunen daarvoor gericht start- en scale-ups. Bijvoorbeeld door regels over intellectueel eigendom vanuit kennisinstellingen aan te passen.”
JA21 noemt het begrip "start up" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op start-ups als aparte categorie. Wel pleit de partij voor minder regeldruk, eenvoudiger belastingstelsels en meer ruimte voor ondernemers en innovatie, wat indirect ook start-ups kan raken. Concrete voorstellen zijn gericht op het verlagen van lasten, het verminderen van bureaucratie en het stimuleren van technologische innovatie, vooral voor het mkb.
JA21 wil het ondernemingsklimaat verbeteren door regeldruk en lasten te verlagen, zodat ondernemers – waaronder start-ups – meer ruimte krijgen om te groeien, innoveren en risico’s te nemen. De partij ziet overmatige bureaucratie en complexe regelgeving als een belemmering voor ondernemerschap en innovatie.
“Ondernemen weer lonend maken door de lasten op ondernemers en familiebedrijven te verlagen en een fiscaal aantrekkelijk klimaat te creëren.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
“Ondernemers en bedrijven voldoende ruimte en prikkels krijgen om te groeien, risico’s te nemen, te innoveren en te investeren.”
JA21 wil ondernemers, waaronder start-ups, de ruimte geven om te innoveren en digitaliseren door eenvoudige regelgeving en een nationale strategie voor digitalisering. De partij ziet digitalisering en AI als belangrijke kansen voor economische groei en concurrentiekracht.
JA21 wil het belastingstelsel vereenvoudigen en eerlijker maken, zodat investeren aantrekkelijker wordt en innovatie meer ruimte krijgt. Dit moet het voor nieuwe en kleine bedrijven, zoals start-ups, makkelijker maken om te groeien.
“Een eenvoudige vennootschapsbelasting voor alle ondernemingen door het huidige tweeschijvenstelsel (19% en 25,8%) te vervangen door één helder tarief van 20% voor alle ondernemingen.”
“We vereenvoudigen het belastingstelsel door box 2 af te schaffen en aanmerkelijk belang te belasten in box 3, wat ook ondernemerschap stimuleert.”
BBB ziet startups als essentieel voor de vernieuwingskracht van Nederland en wil hun doorgroei vergemakkelijken door minder regeldruk, betere toegang tot kapitaal en eenvoudige juridische structuren. De partij pleit voor een actieve rol van de overheid in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal en het fiscaal aantrekkelijk maken van winstdeling voor werknemers van startende bedrijven. BBB’s visie is gericht op praktische innovatie met echte maakwaarde, waarbij ondernemerschap wordt gewaardeerd en gefaciliteerd.
BBB wil dat startups en groeibedrijven niet vastlopen in dure juridische trajecten en moeilijk toegankelijke financiering. Door standaardmodellen voor investeringen en exits te ontwikkelen en de toegang tot kapitaal te verbeteren, wil BBB het ondernemingsklimaat voor startups versterken en innovatie stimuleren.
“Startups en jonge bedrijven zijn onmisbaar voor de vernieuwingskracht van Nederland. Maar doorgroeien is vaak moeilijk. BBB wil ruimte voor praktische innovatie, met echte maakwaarde voor Nederland.”
“Eenvoudige juridische structuren voor doorgroei. Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
“Meer durfkapitaal uit eigen land. BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.”
BBB onderzoekt de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) die risicodragend kapitaal beschikbaar stelt aan innovatieve bedrijven, waaronder startups in strategische sectoren. Dit moet bijdragen aan strategische autonomie, werkgelegenheid en het versterken van de maakindustrie.
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
BBB heeft zich ingezet om het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker te maken om mee te delen in de winst. Dit verlaagt de drempel voor talent om bij startups te werken en stimuleert ondernemerschap.
“Mede dankzij BBB is het voor werknemers van startende bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om mee te delen in de winst; ze betalen een lager tarief op het moment dat zij deze winst daadwerkelijk genieten.”
Het CDA wil het start-upklimaat versterken door betere toegang tot financiering, minder regeldruk en aantrekkelijkere voorwaarden voor werknemers. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, fiscale stimulansen en het stimuleren van regionale ecosystemen waarin start-ups kunnen floreren. De partij ziet start-ups als essentieel voor innovatie en economische groei, en wil concrete belemmeringen wegnemen.
Het CDA erkent dat start-ups moeite hebben met het aantrekken van kapitaal, vooral in de vroege, risicovolle fase. Daarom willen ze een nationale investeringsbank oprichten en fiscale prikkels inzetten om particuliere investeringen te stimuleren. Dit moet het makkelijker maken voor start-ups om te groeien en te innoveren.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
Het CDA wil de regeldruk voor start-ups verminderen en het aantrekkelijker maken om werknemers aan zich te binden, bijvoorbeeld via betere winstdelingsregelingen. Dit moet het ondernemingsklimaat verbeteren en start-ups helpen talent te behouden.
Het CDA ziet samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheden als cruciaal voor het succes van start-ups. Ze willen regionale ecosystemen actief stimuleren, zodat start-ups kunnen profiteren van kennisdeling en netwerken.
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
De SGP wil het voor startups en snelgroeiende bedrijven aantrekkelijker maken om financiering te krijgen, onder andere door het herinvoeren van de durfkapitaalregeling en het stimuleren van investeringen via familie, vrienden en non-bancaire financiers. De partij zet in op een eerlijk financieringsspeelveld en het verlagen van drempels voor toegang tot kapitaal, zodat innovatieve ondernemingen kunnen groeien en bijdragen aan de economie. De nadruk ligt op het faciliteren van risicovolle investeringen en het verbeteren van de toegang tot financiering voor jonge bedrijven.
De SGP wil de toegang tot financiering voor startups en snelgroeiende bedrijven verbeteren door het fiscaal aantrekkelijk te maken om te investeren en door het herinvoeren van de durfkapitaalregeling. Dit moet het makkelijker maken voor jonge, innovatieve bedrijven om aan kapitaal te komen, wat essentieel is voor hun groei en het creëren van werkgelegenheid.
De SGP wil dat niet alleen banken, maar ook familie, vrienden en professionele crowdfunders makkelijker kunnen investeren in startups en het mkb. Door de introductie van de winwin-lening en het openstellen van garantieregelingen voor non-bancaire financiers, wordt het financieringslandschap verbreed en krijgen jonge bedrijven meer kansen.
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de winwin-lening.”
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
D66 ziet start-ups als essentiële motoren voor innovatie en economische groei en wil hun positie versterken door het ondernemersklimaat te verbeteren, toegang tot financiering te vergemakkelijken en samenwerking met kennisinstellingen te stimuleren. De partij zet in op minder regeldruk, betere toegang tot kapitaal en het creëren van regionale ecosystemen waarin start-ups kunnen floreren. D66 wil zo van Nederland een aantrekkelijke plek maken voor innovatieve starters die bijdragen aan een groene en eerlijke economie.
D66 erkent dat start-ups vaak belemmerd worden door complexe regelgeving en beperkte toegang tot kapitaal. De partij wil deze drempels verlagen zodat innovatieve starters sneller kunnen groeien en bijdragen aan de economie van de toekomst.
“We maken ruimte om te ondernemen zonder schade aan mens en milieu. En we maken ruimte voor vernieuwers: door innovatieve starters de plek in te laten nemen van onproductieve stoppers. We zorgen voor sterke voorwaarden: van makkelijkere toegang tot financiering tot eenvoudigere regels.”
“D66 maakt het aantrekkelijker om een bedrijf te starten of te laten groeien. Veel ondernemers maken zich zorgen over de regeldruk en de verlening van vergunningen. Dat gaan we simpeler maken.”
D66 wil regionale ecosystemen stimuleren waarin start-ups, kennisinstellingen en gevestigde bedrijven samenwerken aan sleuteltechnologieën. Dit moet innovatie versnellen en de impact van start-ups vergroten.
“Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken. Zo kunnen zij samen hun innovaties naar een volgend niveau tillen.”
D66 ziet technologische innovatie als cruciaal voor economische en maatschappelijke vooruitgang. De partij wil daarom investeren in start-ups en scale-ups in de ICT-sector, met speciale aandacht voor software en halfgeleiders.
“We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.”
BIJ1 wil dat nieuwe bedrijven standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht, in plaats van als traditionele startups met aandeelhoudersstructuur. Hun beleid richt zich op het democratiseren van eigendom en zeggenschap binnen nieuwe ondernemingen, met als doel meer macht en winst bij de werkenden te leggen in plaats van bij investeerders of aandeelhouders. Startups in de klassieke zin (innovatieve, snelgroeiende bedrijven met externe investeerders) worden niet expliciet genoemd of gestimuleerd; de nadruk ligt op collectief eigendom en democratisch bestuur.
BIJ1 wil dat alle nieuwe bedrijven (waaronder startups) standaard als werknemerscoöperaties worden opgericht, zodat de werknemers direct eigenaar en bestuurder zijn. Dit is bedoeld om economische macht te verschuiven van aandeelhouders naar werkenden en om ongelijkheid en uitbuiting tegen te gaan. Het klassieke startup-model met externe investeerders en founders als dominante eigenaars wordt hiermee vervangen door collectief eigendom.
BIJ1 stimuleert coöperatieve ondernemingen met subsidies, zodat deze een concurrerend alternatief vormen voor traditionele aandeelhoudersbedrijven (waaronder klassieke startups). Dit beleid is bedoeld om het coöperatieve model aantrekkelijker te maken en op termijn het aandeelhoudersmodel te laten verdwijnen.
“Coöperatieve ondernemingen krijgen subsidie. En krijgen zo een concurrerend, waardig alternatief voor de aandeelhouderscorporatie, die op termijn uitsterft.”
GroenLinks-PvdA wil Nederland aantrekkelijker maken voor startups, vooral in de tech-sector, door gerichte investeringen, experimenteerruimte en een open houding ten opzichte van innovatieve arbeidsvoorwaarden. Ze pleiten voor ondersteuning van startups via investeringen, toegang tot experimentele faciliteiten en het stimuleren van groei naar scale-ups.
GroenLinks-PvdA ziet startups als motor voor innovatie en economische groei, met speciale aandacht voor de tech-sector. Ze willen startups ondersteunen door investeringen, experimenteerruimte (zoals een AI-fabriek), en het stimuleren van samenwerking tussen startups en overheden.
“We stimuleren start-ups in de tech-sector. De Rijksoverheid investeert als grootste IT-afnemer van het land in Europese digitale diensten.”
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.”
De partij erkent het belang van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor startups en het faciliteren van doorgroei naar scale-ups. Ze staan open voor nieuwe vormen van werknemersbeloning en willen barrières voor groei wegnemen.
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin startups kunnen floreren, met nadruk op minder regels, lage belastingen en het stimuleren van samenwerking tussen publieke en private partijen. Specifiek voor cybersecurity pleit BVNL voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor startups in deze sector, om banen te creëren en veilige systemen te bevorderen. De partij ziet startups als essentieel voor technologische vooruitgang en economische groei.
BVNL streeft naar een omgeving waarin startups kunnen gedijen door te investeren in onderzoek en ontwikkeling en samenwerking te bevorderen. Het doel is om Nederland technologisch voorop te laten lopen en ondernemerschap te stimuleren.
“We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
Voor de cybersecurity-sector wil BVNL specifiek een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor startups, om zo banen te scheppen en veilige, transparante systemen te stimuleren. Dit wordt gekoppeld aan het verminderen van regeldruk en het stimuleren van innovatie via de vrije markt.
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
De ChristenUnie erkent het belang van start-ups voor innovatie en economische vernieuwing en wil hun toegang tot groeikapitaal verbeteren. Ze pleiten voor minder regeldruk, betere toegang tot financiering (ook non-bancair), en stimuleren ondernemerschap vanuit het onderwijs. De partij ziet start-ups als essentieel voor een toekomstbestendige, duurzame economie.
De ChristenUnie wil dat start-ups en scale-ups makkelijker aan groeikapitaal kunnen komen, onder meer via non-bancaire financiers. Dit moet innovatie en economische vernieuwing stimuleren, omdat start-ups vaak nieuwe technologieën en duurzame oplossingen ontwikkelen.
“We verbeteren de toegang van het mkb, start-ups en scale-ups tot groeikapitaal, ook via non-bancaire financiers als Qredits.”
De partij vindt het belangrijk dat ondernemerschap al tijdens de studie wordt gestimuleerd, onder andere door afspraken over intellectueel eigendom van innovaties die tijdens de studie zijn ontwikkeld. Dit verlaagt de drempel voor studenten om een start-up te beginnen.
“We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
DENK noemt het begrip "start up" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid gericht op start-ups als aparte categorie. Wel zijn er enkele algemene voorstellen voor kleine ondernemers en het MKB die indirect relevant kunnen zijn voor startende bedrijven, zoals het oprichten van een publieke kredietbank en het verlagen van lasten. Concrete, onderscheidende standpunten specifiek voor start-ups ontbreken echter.
DENK wil de toegang tot financiering voor kleine ondernemers verbeteren, wat ook startende bedrijven kan helpen. Het voorstel richt zich op ondernemers die bij reguliere banken geen kans krijgen, waarmee het een drempel voor startende ondernemingen adresseert.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
Om het ondernemingsklimaat te verbeteren, stelt DENK voor om de belastingdruk en administratieve lasten voor kleine ondernemingen te verlagen. Dit kan het starten van een bedrijf vergemakkelijken, maar is niet exclusief gericht op start-ups.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
Het NSC-verkiezingsprogramma noemt "start up" niet expliciet en bevat geen concrete, onderscheidende voorstellen specifiek gericht op start-ups. Wel zijn er bredere beleidsmaatregelen voor het innovatieve mkb en de vroege groeifase van bedrijven, met aandacht voor financiering, innovatie-instrumenten en het voorkomen van kennisvlucht. Specifiek beleid of unieke stimulansen voor start-ups ontbreken.
NSC erkent dat de risicovolle beginfase en doorgroei naar volwaardige bedrijven extra aandacht verdienen, vooral om innovatie te stimuleren en kennisvlucht te voorkomen. Dit beleid richt zich op het innovatieve mkb, waar start-ups vaak onder vallen, maar noemt start-ups niet expliciet. De partij wil voldoende fondsen beschikbaar stellen en innovatiepilots ruimte geven, vooral bij verduurzaming.
“Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn. Ook geven we ruimte aan innovatiepilots, vooral bij verduurzamingsprojecten die de meeste prikkels nodig hebben om op gang te komen.”
NSC wil innovatie-instrumenten, onderwijsprogramma’s en investeringen per groeisector bundelen, wat ook start-ups in deze sectoren kan ondersteunen. Dit is echter een generiek innovatiebeleid en geen specifiek start-up beleid.
“Per sector worden innovatie-instrumenten, onderwijsprogramma’s en investeringen gebundeld, zodat beleid,”
De SP erkent het belang van startende bedrijven voor innovatie en de economie, en wil hen structureel ondersteunen. Het belangrijkste concrete voorstel is de oprichting van een Nationale Investeringsbank voor het mkb, zodat kleine en startende bedrijven makkelijker toegang krijgen tot financiering. De partij koppelt deze steun aan sociale en duurzame prestaties, en wil zo vernieuwing stimuleren zonder de belangen van werknemers en het milieu uit het oog te verliezen.
De SP wil de toegang tot financiering voor startende bedrijven verbeteren door een speciale investeringsbank op te richten. Hiermee wil de partij het tekortschieten van de reguliere financiële sector opvangen en innovatie en groei bij kleine en startende ondernemingen stimuleren, mits deze bijdragen aan sociale en duurzame doelen.
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma