JA21 is fel tegen de Spreidingswet en wil deze zo snel mogelijk intrekken om te voorkomen dat gemeenten verplicht asielzoekers moeten opvangen tegen hun wil. De partij pleit ervoor dat gemeenten niet gesanctioneerd worden als zij niet voldoen aan de wet en wil af van landelijke taakstellingen en voorrangsregelingen voor statushouders. De kern van hun visie is dat lokale democratie en zeggenschap leidend moeten zijn, niet landelijke dwang.
JA21 wil de Spreidingswet per direct, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026, intrekken om te voorkomen dat gemeenten verplicht worden asielzoekers op te nemen. De partij ziet de wet als een ondermijning van de lokale democratie en als oorzaak van verplichte AZC’s tegen de wil van de lokale bevolking.
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
“Ondanks de belofte van het kabinet-Schoof om de Spreidingswet in te trekken, is hiermee nog geen begin gemaakt, waardoor nu overal in het land verplichte AZC’s verrijzen. Vaak tegen de wil van de lokale bevolking in.”
JA21 wil dat gemeenten die niet voldoen aan de Spreidingswet niet gestraft worden en pleit voor het afschaffen van wettelijke taakstellingen en voorrangsregelingen voor statushouders. Hiermee wil de partij de druk op gemeenten en de woningmarkt verlichten en lokale autonomie herstellen.
De PVV wil de Spreidingswet per direct intrekken en alle gevolgen ervan ongedaan maken. Dit betekent dat er geen nieuwe asielzoekerscentra (azc’s) meer bij mogen komen, recent geopende azc’s worden gesloten en gemeentelijke besluiten tot opening, verlenging of uitbreiding van azc’s worden per wet teruggedraaid. De partij ziet de Spreidingswet als een ongewenste dwangmaatregel die lokale autonomie en de belangen van Nederlanders schaadt.
De PVV wil de Spreidingswet direct intrekken en alle azc’s die sinds de invoering zijn geopend sluiten. Gemeentelijke besluiten die voortvloeien uit de wet worden per wet teruggedraaid. De partij stelt dat de wet leidt tot ongewenste spreiding van asielzoekers over Nederland en dat lokale protesten worden genegeerd.
“De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid.”
“Onmiddellijke intrekking Spreidingswet. Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil dat er geen nieuwe azc’s meer bijkomen en dat bestaande locaties die onder de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. De partij koppelt dit aan het bouwen van woningen voor Nederlanders op de vrijgekomen locaties en benadrukt dat dorpen en steden geen opvangkampen moeten worden.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten. Alle gemeentelijke besluiten – ook tot verlenging of uitbreiding van bestaande azc’s – worden per wet teruggedraaid. Onze dorpen en steden zijn geen opvangkampen. Op de grond die door het sluiten van azc’s vrijkomt, worden woningen voor Nederlanders gebouwd.”
Het CDA steunt de uitvoering van de spreidingswet om de asielopvang eerlijker over gemeenten te verdelen en zo de chaos en hoge kosten van noodopvang te beëindigen. Ze benadrukken solidariteit tussen gemeenten en willen dat alle gemeenten naar vermogen bijdragen aan opvang en huisvesting van statushouders. De partij ziet de spreidingswet als noodzakelijk om de asielopvang structureel en beheersbaar te maken.
Het CDA wil de spreidingswet doorvoeren zodat alle gemeenten bijdragen aan asielopvang en de druk op plekken als Ter Apel vermindert. Dit moet zorgen voor meer solidariteit, minder chaos en lagere kosten door het voorkomen van dure noodoplossingen zoals hotelopvang. De spreidingswet wordt gezien als een werkbare maatregel om migratie en opvang beter te reguleren.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de extreem hoge kosten aan hotels voor asielopvang.”
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
D66 steunt de spreidingswet en wil deze behouden om asielopvang eerlijker over Nederland te verdelen. Ze pleiten voor een menselijker en stabieler asielsysteem, met voldoende financiering en een einde aan de opvangcrisis door structurele spreiding van opvangplekken.
D66 ziet de spreidingswet als essentieel om opvang van asielzoekers eerlijk over het land te verdelen en zo de opvangcrisis te beëindigen. Ze willen investeren in opvang met een menselijke maat en stabiele financiering voor betrokken organisaties. De spreidingswet wordt expliciet genoemd als blijvend beleid.
50PLUS is tegen de spreidingswet en pleit voor het intrekken ervan. Zij willen de instroom van asielzoekers beperken en vinden dat gemeenten niet verplicht moeten worden om asielzoekers op te nemen via landelijke spreiding.
50PLUS wil de spreidingswet intrekken omdat zij tegen landelijke verplichtingen voor gemeenten zijn om asielzoekers te verdelen. Dit past binnen hun bredere streven naar een strenger migratiebeleid en het beperken van de asielinstroom.
“Intrekken van de spreidingswet.”
BBB is tegen de spreidingswet en wil deze intrekken, zodat gemeenten weer zelf mogen beslissen over de opvang van asielzoekers. De partij vindt dat er geen dwang vanuit Den Haag mag zijn en dat opvang moet passen bij de draagkracht van gemeenten.
BBB verzet zich tegen landelijke dwang bij de opvang van asielzoekers en wil de spreidingswet afschaffen. Volgens BBB moeten gemeenten zelf kunnen bepalen of en hoeveel asielzoekers zij opvangen, afgestemd op hun eigen draagkracht. Dit standpunt is onderdeel van een bredere visie om de asielinstroom te beperken en de regie lokaal te houden.
“Geen dwang vanuit Den Haag. De Spreidingswet wordt ingetrokken. Gemeenten mogen weer zelf beslissen over opvang, passend bij hun draagkracht.”
BIJ1 steunt de uitvoering van de Spreidingswet om de opvang van vluchtelingen eerlijker over gemeenten te verdelen. Ze koppelen dit aan het recht op wonen voor iedereen, willen structurele doorstroom van asielzoekers naar vaste woningen en pleiten voor het sluiten van noodopvanglocaties zodra de Spreidingswet is uitgevoerd.
BIJ1 ziet de Spreidingswet als noodzakelijk om het recht op wonen voor vluchtelingen te waarborgen en de opvang eerlijk te spreiden. Ze willen dat gemeenten structureel zorgen voor doorstroom van asielzoekers naar vaste woningen, zodat noodopvanglocaties kunnen sluiten. Dit standpunt adresseert het probleem van langdurige opvang in tijdelijke voorzieningen en de ongelijke verdeling van opvang over gemeenten.
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.”
BVNL is uitgesproken tegen de spreidingswet, die gemeenten verplicht asielzoekers op te vangen. Zij willen dat gemeenten niet worden gedwongen tot opvang en pleiten voor het afschaffen van deze wet, als onderdeel van een bredere, restrictieve migratie- en asielkoers. BVNL ziet de spreidingswet als een ongewenste inbreuk op lokale autonomie en een stimulans voor ongewenste migratie.
BVNL verzet zich tegen de spreidingswet omdat deze gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen, wat volgens de partij de lokale autonomie ondermijnt en de opvang van asielzoekers stimuleert. Zij willen dat gemeenten niet verplicht kunnen worden tot opvang en pleiten voor het afschaffen van deze wet.
“We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.”
De ChristenUnie steunt het behoud van de spreidingswet om te zorgen voor voldoende en kleinschalige opvanglocaties voor asielzoekers, passend bij de omvang van gemeenten of buurten. Ze benadrukken dat alle gemeenten verplicht blijven statushouders te huisvesten, waarmee ze inzetten op een eerlijke verdeling van opvang en integratie over het hele land.
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de spreidingswet van kracht blijft, zodat opvang van asielzoekers eerlijk en kleinschalig over gemeenten wordt verdeeld. Dit moet voorkomen dat de opvangdruk op enkele gemeenten komt te liggen en draagt bij aan een menswaardige en werkbare asielopvang. De partij koppelt dit aan het recht op verblijf voor gewortelde kinderen en snelle duidelijkheid voor asielzoekers.
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
DENK steunt het behoud van de Spreidingswet en pleit voor een eerlijke, kleinschalige en menswaardige opvang van vluchtelingen verspreid over heel Nederland. De partij wil investeren in langdurige opvangvoorzieningen en benadrukt het belang van draagkracht en samenwerking met de lokale omgeving.
DENK vindt dat Nederland de verantwoordelijkheid moet nemen om vluchtelingen op te vangen en ziet de Spreidingswet als essentieel voor een eerlijke verdeling van opvanglocaties. De partij wil langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen door het hele land, met oog voor draagkracht van de omgeving en samenwerking met lokale gemeenschappen.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
FVD is fel tegen de spreidingswet en wil deze volledig intrekken. Zij willen dat gemeenten niet langer verplicht kunnen worden asielzoekers op te nemen en pleiten voor het sluiten van opvanglocaties in Nederland.
FVD verzet zich principieel tegen de spreidingswet omdat zij vinden dat gemeenten niet mogen worden gedwongen tot opvang van asielzoekers. Hun doel is het beëindigen van verplichte spreiding en het sluiten van opvanglocaties, waarmee zij de instroom van migranten willen beperken en de autonomie van gemeenten willen herstellen.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
GroenLinks-PvdA steunt de uitvoering van de Spreidingswet en wil deze benutten om asielopvang eerlijker en kleinschaliger over gemeenten te verdelen. Ze pleiten voor langdurige financieringsafspraken en een stevige verplichting voor gemeenten om opvang te realiseren, met als doel humane en structurele opvang van asielzoekers.
GroenLinks-PvdA wil de Spreidingswet uitvoeren en daarbij inzetten op kleinschalige opvanglocaties, zodat de opvang van asielzoekers eerlijker over het land wordt verdeeld en beter aansluit bij lokale draagkracht. Ze willen gemeenten verplichten tot opvang via een "ijzeren voorraad" en langdurige financieringsafspraken maken om de opvang structureel te borgen.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad opvangplekken te realiseren.”
NSC wil de Spreidingswet intrekken zodra de instroom van asielzoekers is gedaald en de basisopvang op orde is. Tot die tijd blijft de wet van kracht, maar het uiteindelijke doel is om gemeenten niet langer wettelijk te verplichten tot het opvangen van asielzoekers.
NSC ziet de Spreidingswet als een tijdelijke maatregel en wil deze intrekken zodra de druk op de opvang afneemt en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) de basisopvang goed geregeld heeft. Hiermee wil NSC de wettelijke verplichting voor gemeenten om asielzoekers te spreiden op termijn beëindigen, omdat zij vinden dat de noodzaak dan ontbreekt.
“We trekken de Spreidingswet in zodra de instroom is gedaald en het COA de basisopvang op orde heeft.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma