Volt kiest voor een menswaardig, solidair en effectief asielbeleid, gericht op snelle procedures, eerlijke verdeling en directe integratie van asielzoekers in de samenleving. Ze willen structurele opvang, directe toegang tot werk en onderwijs, en waarborgen de rechten van kinderen en kwetsbare groepen. Volt benadrukt het belang van Europese samenwerking, het naleven van mensenrechten en het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit.
Volt wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische bijstand. Ze pleiten voor extra aanmeldcentra en een eerlijke spreiding van asielzoekers over Nederland.
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
Volt wil dat asielzoekers direct kunnen deelnemen aan de samenleving via werk, vrijwilligerswerk of ondernemerschap, met snelle toegang tot een BSN en zonder tewerkstellingsvergunning.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt wil structurele opvangplekken met kwaliteitseisen, kleinschalige opvang met dagbesteding, en extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking.
“Volt pleit daarom voor voldoende opvangplekken op structurele basis, waarbij we verplichte kwaliteitseisen stellen aan de opvang en ervoor zorgen dat Nederland voldoet aan de minimumeisen vastgelegd in de Opvangrichtlijn van de EU.”
“Volt staat voor een menswaardige en effectieve opvang. Daarom zetten we in op kleinschalige opvang met dagbestedingsactiviteiten en cursussen op de opvanglocatie waar ook buurtbewoners aan mee kunnen doen.”
“De veiligheid en het (psychische) welzijn van kwetsbare mensen, zoals kinderen, gezinnen, lhbtqia+’ers en mensen met een beperking moet altijd gewaarborgd zijn, ook in nood- en crisisopvang.”
Volt wil wettelijke verankering van kinderrechten, snellere gezinshereniging en een verblijfstatus voor kinderen die langer dan vijf jaar in procedure zijn.
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
Volt wil begeleiding en perspectief bij terugkeer, detentie van kinderen volledig verbieden en detentie in het algemeen zoveel mogelijk voorkomen.
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden. Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen.”
“Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen, opvang en begeleiding financieren en toegang tot basisvoorzieningen garanderen.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil dat Nederland het Europese solidariteitsmechanisme volledig implementeert, geen deals sluit met dictators en vasthoudt aan internationale verdragen en mensenrechten.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
BBB wil de asielinstroom fors beperken door een maximum te stellen, strengere toelatingseisen te hanteren en opvang vooral buiten Nederland te organiseren. Kansarme asielzoekers worden ontmoedigd, overlastgevers en illegalen sneller uitgezet, en internationale verdragen moeten worden aangepast om nationaal beleid mogelijk te maken. De partij kiest voor een streng, restrictief en nationaal georiënteerd asielbeleid, met nadruk op regionale opvang en snelle terugkeer.
BBB wil het aantal asielzoekers dat Nederland jaarlijks opneemt drastisch beperken en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. Dit moet de druk op opvanglocaties, huisvesting en samenleving verminderen en Nederland minder aantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
BBB wil strengere toelatingseisen, minimale rechtsbijstand voor kansarme aanvragen, en snelle uitzetting van afgewezen, criminele of overlastgevende asielzoekers. Dit moet misbruik van het systeem en overlast tegengaan.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, weigering leidt tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil meer nationale controle over het asielbeleid en pleit voor aanpassing of opzegging van internationale verdragen die streng beleid belemmeren.
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom... wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BBB wil onrechtmatig verblijf strafbaar maken en de asielstatus direct intrekken als iemand terugkeert naar het land van herkomst.
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen en dat asielzoekers verplicht bijdragen aan hun eigen opvang en de samenleving.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding.”
“Een deel van hun inkomen wordt gebruikt als bijdrage aan hun eigen opvangkosten.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een humaan, effectief en solidair asielbeleid, gebaseerd op snelle en zorgvuldige procedures, respect voor mensenrechten en het VN Vluchtelingenverdrag. Ze willen kleinschalige opvang, snelle integratie, eerlijke spreiding over gemeenten, en effectieve terugkeer voor wie geen recht op asiel heeft. De partij benadrukt het belang van Europese samenwerking, veilige routes en het voorkomen van overlast, met blijvende aandacht voor de rechten en het welzijn van asielzoekers.
GroenLinks-PvdA wil het asielstelsel ontstoppen door procedures te versnellen en te zorgen voor een eerlijke en menselijke behandeling van asielzoekers. Ze baseren hun beleid op het EU-migratiepact en willen dat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun status, met respect voor mensenrechten en internationale verdragen.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen...”
“Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen. We blijven pal staan voor het VN Vluchtelingenverdrag.”
De partij wil de opvang van asielzoekers eerlijk spreiden over het land, met de nadruk op kleinschaligheid en langdurige financiering. Gemeenten krijgen een centrale rol, en er wordt geïnvesteerd in communicatie met omwonenden en vrijwilligers.
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang. We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden.”
“We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus. We waarderen vrijwilligers die een onmisbaar steentje bijdragen aan de integratie van vluchtelingen in onze samenleving.”
GroenLinks-PvdA wil dat asielzoekers al tijdens de procedure kunnen integreren, onder andere door snelle plaatsing in de gemeente van bestemming, toegang tot taalonderwijs en werk. Dit moet bijdragen aan hun zelfredzaamheid en het draagvlak in de samenleving.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen, en brengen werkgevers met asielzoekers en vluchtelingen in contact.”
Voor mensen zonder recht op asiel wil de partij een kort, zorgvuldig en humaan terugkeerbeleid, met ondersteuning bij terugkeer en waar nodig opvang voor mensen die niet kunnen terugkeren. Strafbaarstelling van illegaliteit wordt afgewezen.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit.”
De partij wil veilige, legale routes voor de meest kwetsbare vluchtelingen en een hoger hervestigingsquotum, om mensensmokkel en gevaarlijke reizen te voorkomen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten. Hervestiging is daarom in het belang van vluchtelingen én Nederland.”
“In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
GroenLinks-PvdA wil overlast door asielzoekers tegengaan door kleinschalige opvang, toegang tot werk en meer aanmeldcentra. Tegelijkertijd garanderen ze eerste levensbehoeften voor iedereen, inclusief uitgeprocedeerden.
“We verminderen overlast door kleinschaligere opvang, toegang tot werk en het openen van meer aanmeldcentra.”
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
BVNL pleit voor een onmiddellijke asielstop en het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken, omdat zij vinden dat Nederland de toestroom van asielzoekers niet meer aankan. Ze willen alle asielzoekerscentra sluiten, opvang beperken tot de eigen regio, en strenge maatregelen nemen tegen illegaliteit en landen die niet meewerken aan terugkeer. Hun beleid is gericht op maximale beperking van asielinstroom en snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Ze stellen dat het absorptievermogen van Nederland is bereikt en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio laten plaatsvinden. Ze zien asielopvang in Nederland als onhoudbaar en willen bestaande opvanglocaties transformeren tot woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
BVNL wil dat afgewezen asielzoekers en illegalen actief worden uitgezet, illegaliteit strafbaar maken, en strenge maatregelen nemen tegen landen die niet meewerken aan terugkeer. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil opvang voor asielzoekers zo sober mogelijk maken om economische migratie te ontmoedigen en kosten te besparen.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL wil het COA en de landelijke vreemdelingenvoorzieningen opheffen omdat deze volgens hen overbodig worden bij een asielstop.
BVNL is tegen de spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen en wil gezinshereniging beperken voor asielzoekers die via mensenhandel naar Nederland zijn gekomen.
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en effectief asielbeleid, met snelle en zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van opvang binnen Nederland en Europa, en directe integratie van kansrijke asielzoekers. Ze steunen het Europese migratiepact, willen het Vluchtelingenverdrag moderniseren zonder rechten in te perken, en investeren in opvang met een menselijke maat en speciale aandacht voor kwetsbare groepen.
D66 wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun toekomst door procedures te vereenvoudigen en te versnellen, met behoud van zorgvuldigheid. Ze investeren in stabiele financiering voor opvang en uitvoeringsorganisaties, en willen dat nieuwe voorstellen altijd worden getoetst op uitvoerbaarheid.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“Nieuwe asielvoorstellen moeten gepaard gaan met een uitvoeringstoets door de relevante uitvoeringsorganisaties, zoals COA en IND.”
D66 pleit voor een eerlijke spreiding van asielopvang binnen Nederland (behoud Spreidingswet) en een eerlijke verdeling tussen EU-lidstaten, met invoering van het Europese migratiepact als belangrijke stap.
“De Spreidingswet blijft.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land.”
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 wil dat kansrijke asielzoekers vanaf dag één Nederlands leren, mogen werken en toegang krijgen tot onderwijs, zodat ze direct kunnen meedoen in de samenleving.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
Voor de kleine groep asielzoekers die overlast veroorzaakt en weinig kans maakt op een status, wil D66 aparte, gesloten opvang, extra handhaving en snelle terugkeer.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren mits dit rechten niet inperkt, en pleit ervoor dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en veilig kunnen reizen als hun aanvraag kansrijk is.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil actiever inzetten op hervestiging van erkende vluchtelingen via de UNHCR en het Nederlandse hervestigingsquotum verhogen naar vijfduizend mensen per jaar.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil een wettelijk kinderpardon voor kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zodat zij niet de dupe worden van falend beleid.
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
D66 eist veilige opvanglocaties met specifieke aandacht voor LHBTIQA+-asielzoekers, vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld, inclusief psychosociale hulp vanaf dag één.
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
De SP kiest voor een humaan, maar streng gereguleerd asielbeleid: vluchtelingen die bescherming nodig hebben worden menswaardig opgevangen, terwijl arbeids-, kennis- en studiemigratie fors wordt beperkt om draagvlak en integratie te waarborgen. De partij wil snellere asielprocedures, kleinschalige opvang, eerlijke verdeling over gemeenten en Europa, en strengere terugkeer voor mensen uit veilige landen. Commerciële verdienmodellen rond opvang worden bestreden en speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen en integratie via taal en werk.
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld altijd humaan opvangen, maar het totale migratiesaldo fors beperken door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen. Dit moet de integratie en het draagvlak voor asielopvang behouden.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun status en onzekerheid en kosten worden beperkt.
“De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
Opvanglocaties moeten kleinschalig zijn (maximaal 50-100 bewoners), eerlijk verdeeld over alle gemeenten (ook de rijkste), en extra veilig voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+ en kinderen.
“Nieuwe opvanglocaties worden niet groter dan vijftig tot honderd bewoners.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. ... We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
Mensen uit veilige landen die geen bescherming nodig hebben, moeten snel terugkeren. Zij krijgen aparte, strenge opvang gericht op terugkeer.
“We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra. ... Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben en ervoor zorgen dat mensen uit veilige landen niet meer in of rondom aanmeld en opvangcentra blijven.”
De SP wil een einde maken aan commerciële partijen die veel geld verdienen aan noodopvang en opvang van vluchtelingen.
“We stoppen dit verdienmodel van commerciële beunhazen die rijk worden van belastinggeld.”
De SP wil dat vluchtelingen sneller mogen werken en vanaf dag één de Nederlandse taal leren, om integratie te bevorderen.
De SP vindt dat opvang idealiter in de regio plaatsvindt, maar als dat niet kan, moeten EU-lidstaten vluchtelingen eerlijk verdelen.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
“Dat kan het beste in de regio. Dit is goed voor mensen zelf, zodat ze dichtbij hun families en thuisland zijn en makkelijker kunnen terugkeren zodra het veilig is.”
De SP verzet zich tegen het strafbaar stellen van ongedocumenteerden en mensen die hen helpen; basisvoorzieningen moeten toegankelijk blijven.
“Daarom verzetten we ons tegen het strafbaar stellen van mensen die ongedocumenteerd zijn of van mensen die hen helpen. Ongedocumenteerden moeten toegang kunnen krijgen tot eerste levensbehoeften als zorg, voedsel en opvang.”
Het CDA wil het asielbeleid aanzienlijk strenger en meer beheersbaar maken door asielaanvragen buiten Europa te laten plaatsvinden, de instroom te beperken en de uitvoering van de spreidingswet te waarborgen. Ze pleiten voor snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, tijdelijke vergunningen, beperking van gezinshereniging en een verplicht integratietraject voor statushouders. De kern van hun visie is: grip op migratie, solidariteit tussen gemeenten, en een rechtvaardig maar streng asielbeleid dat rekening houdt met de draagkracht van de samenleving.
Het CDA wil dat asielaanvragen voortaan buiten Europa worden behandeld om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Ze pleiten voor een Europees asielsysteem met een strenge buitengrensprocedure en directe terugkeer bij afwijzing.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA vindt dat alle gemeenten solidair moeten zijn in de opvang van asielzoekers en statushouders. De spreidingswet moet worden uitgevoerd om chaos in de asielopvang te voorkomen.
“We voeren de spreidingswet uit, zodat de chaos in de asielopvang stopt en er een einde komt aan de extreem hoge kosten aan hotels voor asielopvang.”
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, maar hulp aan hen blijft toegestaan uit medemenselijkheid. Ze willen een effectief terugkeerbeleid en directe terugkeer bij afwijzing.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
“Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en pas toestaan na een wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Er is extra aandacht voor taal, werk en integratie, met een vroege start tijdens de asielprocedure.
De SGP wil het asielbeleid sterk beperken en strenger maken, met als uitgangspunt dat asiel tijdelijk is en de instroom fors omlaag moet. Ze pleiten voor snelle procedures, opvang in de regio, strengere selectie op culturele en religieuze achtergrond, en harde aanpak van misbruik en overlast. De partij wil dat gemeenten niet gedwongen worden tot opvang, en dat terugkeer en uitzetting centraal staan.
De SGP vindt dat Nederland geen grenzeloze opvang aankan en wil terug naar het principe dat asiel tijdelijk is, met snelle en strenge procedures om misbruik te voorkomen. De partij ziet het beperken van de instroom als noodzakelijk om integratieproblemen en druk op voorzieningen te verminderen.
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De SGP wil snelle afhandeling van asielaanvragen, het beperken van herhaalde kansloze aanvragen, en een sobere, doelmatige opvang. Ze willen het rekken van procedures ontmoedigen en streng zijn voor asielzoekers uit veilige landen.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
De SGP wil bij asielaanvragen expliciet de culturele en religieuze achtergrond meewegen om integratieproblemen te voorkomen. Ze zijn kritisch op de opvang van asielzoekers uit islamitische landen en willen dat deze landen meer verantwoordelijkheid nemen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
De partij vindt dat gemeenten niet verplicht mogen worden tot het plaatsen van asielzoekerscentra; lokale keuzevrijheid en draagkracht moeten leidend zijn.
“Gemeenten krijgen ruimte en keuzevrijheid bij de invulling van hun aandeel in de asielopvangopgave. De Rijksoverheid kan gemeenten niet dwingend opleggen een azc te plaatsen.”
De SGP wil overlastgevers en asielzoekers uit veilige landen snel uitzetten, aparte opvang voor deze groepen, en het onmogelijk maken om vlak voor uitzetting nog een nieuwe aanvraag te doen.
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk in de regio van herkomst organiseren, en asielaanvragen afhandelen in partnerlanden buiten de EU onder Nederlandse verantwoordelijkheid.
“Het huidige asielsysteem pakt onmenselijk uit en moet daarom op de schop. ... Om dit te doorbreken wil de SGP menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
De SGP wil dat vervolgde christenen expliciet welkom zijn en dat hun positie zwaar meeweegt in het landenbeleid en de beoordeling van asielaanvragen.
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
BIJ1 pleit voor een radicaal mensgerichte en solidaire asielprocedure, waarin het recht op asiel wordt beschermd en de procedure eerlijk, snel en zorgzaam verloopt. Ze willen onder meer juridische hulp, traumazorg, en directe toegang tot werk en voorzieningen voor asielzoekers, en verzetten zich tegen detentie, uitzetting en uitsluiting van voorzieningen.
BIJ1 wil dat asielzoekers een menswaardige behandeling krijgen, met snelle besluitvorming, juridische bijstand, traumazorg en directe toegang tot werk en voorzieningen. Ze vinden dat het asielrecht beschermd moet worden zolang universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“De sociale advocatuur blijft bestaan en blijft onvoorwaardelijk beschikbaar gedurende de gehele asielprocedure.”
“Bij elk gesprek met de vreemdelingenpolitie en IND moet een onafhankelijke vertrouwenspersoon en vertaler aanwezig zijn die een gevlucht persoon bijstaat.”
BIJ1 verzet zich tegen vreemdelingenbewaring, detentiecentra en uitzettingen. Ze willen dat afgewezen en ongedocumenteerde mensen niet worden uitgesloten van basisvoorzieningen en dat niemand wordt vastgezet of gedeporteerd.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
BIJ1 wil de criteria voor familiehereniging versoepelen, ook voor niet-traditionele families, en de inburgeringstoets afschaffen om integratie en gezinshereniging te vergemakkelijken.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 erkent gender als zelfstandige grond voor asiel en wil verplichte traumatrainingen voor medewerkers in de asielketen die werken met slachtoffers van seksueel geweld.
“Gender wordt als aparte vervolgingsgrond opgenomen in het Nederlandse asielbeleid. Er worden verplichte trainingen ingesteld over trauma bij slachtoffers van seksueel geweld, voor de organisaties in de asielketen.”
JA21 pleit voor een fundamentele asielstop in Nederland en wil opvang en procedures zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. De partij stelt voor om internationale verdragen te herzien, de instroom van asielzoekers fors te beperken, opvang in de regio te realiseren en strenge terugkeer en handhaving te waarborgen.
JA21 wil een einde maken aan asielopvang in Nederland en asielprocedures en opvang externaliseren naar landen buiten de EU. Zij zien de huidige asielinstroom als onhoudbaar en pleiten voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio, met als doel de instroom naar Nederland maximaal te beperken.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Dit systeem vergemakkelijkt terugkeer, bespaart vluchtelingen een levensgevaarlijke reis naar Europa, ontneemt mensensmokkelaars hun verdienmodel, en scheelt aanzienlijk in de kosten. Oftewel: een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag moderniseren, zodat Nederland meer soevereiniteit krijgt over het asielbeleid en opvang in de regio centraal komt te staan. Ook wil de partij geen verplichte spreiding van asielzoekers binnen de EU.
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
“Gelukkig heeft de Tweede Kamer reeds ingestemd met de motie-Eerdmans om de opgenomen, eenmalige afkoopsom van €20.000 per asielzoeker te betalen. Dit bedrag is aanzienlijk lager dan de kosten die gepaard gaan met asielopvang in Nederland: gemiddeld €33.000 per jaar, zo blijkt uit Kamervragen.”
JA21 wil dat afgewezen asielzoekers daadwerkelijk terugkeren, illegaliteit strafbaar stellen, en de rechten van asielzoekers en statushouders beperken. Ook pleiten ze voor het intrekken van verblijfsvergunningen bij misbruik en het aanscherpen van procedures.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Intrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen van statushouders die op vakantie gaan naar hun ‘ontvluchte’ land van herkomst.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
“Vervangen van het eenstatusstelsel door een tweestatusstelsel zodat rechten (onder andere op het gebied van gezinshereniging) van vluchtelingen niet meer automatisch van toepassing zijn op subsidiair beschermden.”
NSC wil het asielbeleid strenger, realistischer en uitvoerbaar maken, met nadruk op opvang in de regio en het beperken van de instroom. Ze pleiten voor een tweestatusstelsel, strengere terugkeer, versoberde opvang voor kansarme asielzoekers, en het afschaffen van voorrang voor statushouders op sociale huurwoningen. De partij wil asielprocedures buiten de EU laten plaatsvinden en gezinshereniging beperken.
NSC vindt dat opvang van asielzoekers primair in de regio moet plaatsvinden en wil asielprocedures buiten de Europese Unie organiseren. Dit moet de instroom beperken en het Nederlandse systeem ontlasten.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken, met strengere terugkeermaatregelen voor afgewezen asielzoekers.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
De partij wil de opvang voor kansarme en overlastgevende asielzoekers sterk versoberen en richten op snelle terugkeer.
NSC wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen, om de wachttijden voor andere woningzoekenden niet verder te laten oplopen.
“Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De partij wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en strengere voorwaarden stellen voor subsidiair beschermden.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
De PVV pleit voor een totale asielstop en wil Nederland volledig afsluiten voor asielzoekers, onder meer door het afdwingen van een opt-out bij de EU en het opzeggen van internationale verdragen. Alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd, azc’s worden gesloten, en bestaande asielprocedures worden stopgezet. De partij koppelt deze voorstellen aan het beschermen van de Nederlandse samenleving en het terugdringen van overlast, criminaliteit en druk op voorzieningen.
De PVV wil een volledige stop op asiel, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en het leger wordt ingezet voor grensbewaking. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen te stoppen en Nederland te beschermen tegen overlast en misbruik van het asielrecht.
De PVV wil via het EU-vetorecht een opt-out op asiel en immigratie afdwingen en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om nationale controle over asielbeleid te herwinnen.
De partij wil gezinshereniging volledig stoppen en een noodwet invoeren die asielaanvragen niet meer behandelt en bezwaarprocedures onmogelijk maakt. Dit wordt gepresenteerd als een manier om de asielinstroom structureel te beperken.
De PVV wil geen nieuwe azc’s meer openen, recent geopende azc’s sluiten, en bestaande uitbreidingen terugdraaien. Dit wordt gekoppeld aan het verminderen van overlast en het vrijmaken van ruimte voor woningen voor Nederlanders.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn direct uitzetten, inclusief hun gezinsleden als het minderjarigen betreft. Dit wordt gepresenteerd als een harde maatregel om misbruik en criminaliteit te bestrijden.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
50PLUS kiest voor een streng en selectief asielbeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van migratie en de nadruk ligt op beperking van de instroom. Ze willen het Vluchtelingenverdrag aanpassen, opvang in de regio als norm, en geen asiel voor economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en mensen zonder recht op asiel worden teruggestuurd.
50PLUS wil het asielbeleid aanscherpen door de instroom te beperken, het Vluchtelingenverdrag aan te passen en opvang in de regio als uitgangspunt te nemen. Ze maken expliciet onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen en willen geen asiel verlenen aan mensen uit veilige landen. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de procedure sneller en efficiënter te maken.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken. We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
50PLUS wil dat asielzoekers die geen recht op asiel hebben, of die overlast veroorzaken, geen opvang meer krijgen en worden teruggestuurd. Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen. Dit moet de druk op opvang en integratie verminderen en de veiligheid vergroten.
50PLUS wil de toelatingsprocedures voor asiel stroomlijnen en vervolg- en beroepsprocedures wettelijk beperken. Dit moet zorgen voor snellere duidelijkheid voor zowel de asielzoeker als de samenleving en voorkomen dat procedures onnodig lang duren.
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig en efficiënt asielbeleid waarin snelle procedures, bescherming van kwetsbaren en terugkeer bij afwijzing centraal staan. Ze willen snelle duidelijkheid voor asielzoekers, investeren in opvang en integratie, en zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit. De partij benadrukt zowel verantwoordelijkheid nemen voor vluchtelingen als het belang van terugkeer bij afwijzing.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers snel duidelijkheid krijgen over hun status, zodat zij snel kunnen integreren of terugkeren. Dit voorkomt langdurige onzekerheid, onnodige worteling en hoge kosten, en beschermt gewortelde kinderen tegen uitzetting.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten. In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“We zorgen voor voldoende, kwalitatieve opvangcapaciteit die kan meebewegen met pieken en dalen in aantallen asielzoekers. Dit voorkomt geldverspilling aan dure noodlocaties, zoals in hotels of op cruiseschepen.”
De partij vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor vluchtelingen, maar dat afgewezen asielzoekers snel moeten terugkeren. Ze willen afspraken met herkomstlanden, sancties bij niet-meewerken, en menswaardige opvang tijdens de terugkeerprocedure.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
De ChristenUnie is tegen strafbaarstelling van illegaliteit, wil geen detentie van kinderen en benadrukt bescherming van mensenrechten, ook aan de Europese buitengrenzen.
De partij wil de levensgevaarlijke oversteek naar Europa tegengaan door asielaanmelding buiten Europa mogelijk te maken en steunt snelle invoering van het EU-migratiepact, mits mensenrechten worden gewaarborgd.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen. We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen.”
De Partij voor de Dieren kiest voor een humaan, ruimhartig en inclusief asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle, zorgvuldige procedures centraal staan. Ze verwerpen criminalisering van asielzoekers en hulpverleners, willen de opvang menswaardig maken en pleiten voor gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. De partij benadrukt het belang van snelle integratie, bescherming van kwetsbare groepen en het niet tornen aan internationale verdragen.
De PvdD wil investeren in menswaardige opvang, goede begeleiding en snelle duidelijkheid over asielaanvragen. Ze vinden dat vluchtelingen snel moeten kunnen meedoen in de maatschappij zodra ze een verblijfsvergunning krijgen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. ... De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
De partij verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder papieren en degenen die hen helpen. Ze willen de Koppelingswet afschaffen en pleiten voor toegang tot basisvoorzieningen voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
De PvdD is uitgesproken in het handhaven van internationale verplichtingen en het niet terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De partij vindt dat toegang tot voedselbanken, opvang en zorg niet afhankelijk mag zijn van nationaliteit of verblijfsstatus.
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“De (gezondheids)zorg voor mensen zonder documenten is geregeld, de bezuiniging op die regeling draaien we terug.”
De PvdD wil expliciete bescherming en aandacht voor LHBTIQA+-asielzoekers en erkent zelfidentificatie als criterium.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
De partij wil dat mensen zonder verblijfsvergunning toegang krijgen tot opvang en begeleiding, met steun van het Rijk.
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid. Gemeenten krijgen daarvoor hulp van het Rijk.”
De VVD wil de asielinstroom drastisch beperken door het huidige asielsysteem fundamenteel te veranderen: asiel kan alleen nog via hervestiging, niet meer via aanvraag in Nederland. Ze pleiten voor strengere opvang, het afschaffen van voorrang voor statushouders, en het uitzetten van criminele of overlastgevende asielzoekers. De partij stelt harde eisen aan opvang, huisvesting en integratie, en wil Europese verdragen aanpassen om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal wordt bepaald door de opvangcapaciteit en dit aantal ook nul kan zijn. Asiel aanvragen op Nederlands grondgebied wordt onmogelijk gemaakt, met als doel grip te krijgen op de instroom en ruimte te houden voor echte vluchtelingen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De partij wil de opvang van asielzoekers versoberen, vooral voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers. Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen; in plaats daarvan worden sobere flexwoningen gebouwd. De opvang mag nooit ten koste gaan van Nederlanders.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
Criminele en overlastgevende asielzoekers verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet. Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld, en bij verdenking van ernstige misdrijven volgt directe vreemdelingenbewaring.
De VVD wil internationale verdragen moderniseren om opvang in de regio en terugkeer mogelijk te maken, en streeft naar een leidende rol voor Nederland in het aanscherpen van Europees asielbeleid.
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig asielbeleid, waarbij de rechten van vluchtelingen centraal staan en strenge beperkingen worden afgewezen. De partij wil investeren in menswaardige, kleinschalige opvang, snelle procedures en het behoud van gezinshereniging, en is tegen gedwongen terugkeer naar onveilige landen. DENK benadrukt internationale samenwerking en het tegengaan van mensenhandel, met altijd respect voor mensenrechten.
DENK verwerpt streng asielbeleid en wil de rechtspositie van vluchtelingen niet beperken. De partij is tegen het inperken van verblijfsvergunningen, het bemoeilijken van gezinshereniging en het invoeren van een tweestatusstelsel. Dit standpunt adresseert de wens om vluchtelingen bescherming en zekerheid te bieden, en om een harde, restrictieve koers te voorkomen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met oog voor draagkracht van de omgeving. Dit moet leiden tot betere integratie en minder maatschappelijke weerstand. De partij wil de Spreidingswet behouden en opvang samen met de lokale omgeving organiseren.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK pleit voor versnelde asielprocedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid, door te investeren in uitvoeringsinstanties en begeleiding. Dit moet ervoor zorgen dat vluchtelingen sneller duidelijkheid krijgen en sneller kunnen meedoen in de samenleving.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK is expliciet tegen gedwongen terugkeer van Syriërs en tegen het aanscherpen van hun asielprocedure, vanwege de humanitaire situatie in Syrië. Dit standpunt onderstreept het belang van bescherming van kwetsbare groepen.
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
DENK wil internationale samenwerking om mensenhandel tegen te gaan, legale migratiemogelijkheden te creëren en de grondoorzaken van migratie aan te pakken, met waarborging van mensenrechten.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk het recht moeten krijgen om te werken, zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen en sneller kunnen integreren.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil dat de IND-hoofddirecteur meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen, om zo recht te doen aan individuele omstandigheden.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
FVD pleit voor een volledige asielstop in Nederland, het beëindigen van lopende asielprocedures en het afschaffen van het COA. Nieuwe asielaanvragen mogen alleen nog via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend, en illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld. De partij wil Nederland volledig zelf laten bepalen wie het land binnenkomt, onder meer door internationale verdragen op te zeggen en opvang in de regio als norm te stellen.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, lopende procedures beëindigen en het COA ontmantelen. De partij ziet opvang in de regio als de enige norm en wil zo de instroom van asielzoekers naar Nederland volledig beëindigen.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
Nieuwe asielaanvragen mogen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s worden ingediend. Hiermee wil FVD voorkomen dat Nederland wordt "overspoeld" door proceduremigranten.
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar maken, actief inzetten op opsporing en uitzetting, en opvang van uitgeprocedeerden in derde landen regelen. Dit moet Nederland onaantrekkelijk maken voor uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
FVD wil het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM opzeggen, zodat Nederland volledige zeggenschap krijgt over wie het land binnenkomt.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
De partij wil alle opvanglocaties sluiten en de Spreidingswet intrekken. Zolang opvanglocaties nog bestaan, worden deze ernstig versoberd en mogen bewoners het terrein niet verlaten.
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”