D66 wil digitale autonomie voor Nederland en Europa door te kiezen voor Europese cloudoplossingen en het verminderen van afhankelijkheid van grote buitenlandse techbedrijven. Ze pleiten voor een sterke nationale en Europese ICT-sector, waarbij de overheid als launching customer optreedt en strenge aanbestedingseisen stelt om publieke sectoren los te maken van Amerikaanse en Chinese cloudproviders. Het doel is om controle over data en infrastructuur te behouden en de digitale soevereiniteit te waarborgen.
D66 streeft naar digitale onafhankelijkheid door te investeren in Europese alternatieven voor cloud en infrastructuur, en door de publieke sector los te maken van grote buitenlandse techbedrijven. Dit moet de controle over gevoelige data waarborgen en de afhankelijkheid van niet-Europese partijen verminderen, vooral in vitale sectoren als zorg, onderwijs en overheid.
“We zorgen voor digitale onafhankelijkheid, van de cloud en infrastructuur tot apps en algoritmes. We kiezen voor Europese oplossingen en stevige handhaving van Europese regels.”
“Een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie krijgt onder meer de taak om het Rijk en publieke sectoren los te maken van grote techbedrijven uit Amerika en China.”
“Onder leiding van de bewindspersoon zet de overheid sterk de toon bij aanbestedingen en contracteisen van ICT, vooral in belangrijke publieke sectoren.”
“We kiezen voor Europese alternatieven en helpen vanuit de overheid door als eerste klant (launching customer) om producten op de markt te brengen.”
D66 wil de positie van Nederland en Europa in de ICT-sector versterken door te investeren in innovatieve bedrijven en sleuteltechnologieën, zodat Europa minder afhankelijk wordt van buitenlandse cloud- en techbedrijven. Dit draagt bij aan technologische soevereiniteit en economische veiligheid.
“D66 zet vol in op een sterke nationale en Europese ICT-sector. We maken onze positie in de halfgeleiderindustrie nog sterker: dat is de productie van bijvoorbeeld computerchips. We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software.”
“Nederland en Europa dreigen nog afhankelijker te worden van vijandige of ongewenste machten. D66 wil dat we producent zijn, geen consument.”
BBB wil de digitale soevereiniteit van Nederland versterken door vitale infrastructuur en publieke data zoveel mogelijk in Nederlandse of Europese handen te houden en de afhankelijkheid van buitenlandse cloudleveranciers af te bouwen. De partij pleit voor het beschermen van overheidsdata, het stimuleren van Nederlandse bedrijven bij digitaliseringsprojecten en het gebruik van open source software. Zo wil BBB strategische autonomie en veiligheid waarborgen in het digitale domein.
BBB ziet het als een risico dat vitale digitale infrastructuur en publieke data in handen zijn van buitenlandse partijen. Om strategische kwetsbaarheid te voorkomen, wil de partij deze infrastructuur en data zoveel mogelijk onder Nederlands of Europees beheer brengen. Dit moet de nationale veiligheid, privacy en autonomie beschermen.
“Vitale infrastructuur in eigen beheer. Publieke en vitale digitale netwerken blijven zoveel mogelijk in bezit van Nederlandse of Europese bedrijven of samenwerkingsverbanden.”
“Publieke data nationaal beschermen. Overheidsdata en privacygevoelige informatie worden opgeslagen bij Nederlandse of Europese partijen die de hoogste beveiligingsnormen hanteren.”
BBB wil de afhankelijkheid van buitenlandse cloud- en softwareleveranciers stap voor stap verminderen. Dit vergroot de digitale zelfredzaamheid van Nederland en verkleint de invloed van internationale techreuzen op de Nederlandse digitale infrastructuur.
“Afhankelijkheid van buitenlandse cloud en software leveranciers wordt waar mogelijk stap voor stap afgebouwd.”
Om digitale soevereiniteit te versterken, wil BBB dat de overheid als 'launching customer' optreedt voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen bij digitaliseringsprojecten. Daarnaast moet waar mogelijk gebruik worden gemaakt van open source software en open standaarden.
“De overheid kiest als 'launching customer' actief voor innovatieve Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen bij digitaliseringsprojecten.”
“Nieuwe overheidsprojecten maken waar mogelijk gebruik van open sourcesoftware en open standaarden om kosten te drukken en applicaties inzetbaar te maken op meerdere overheidslagen.”
FVD pleit voor digitale soevereiniteit door te streven naar onafhankelijkheid van Big Tech en het waarborgen van privacy en controle over digitale infrastructuur. Ze willen concurrentie met dominante techbedrijven mogelijk maken, privacy van digitale communicatie wettelijk beschermen en zich verzetten tegen Europese centrale digitale systemen. Concrete voorstellen zijn onder meer het bevorderen van alternatieven voor Big Tech, het uitbreiden van het briefgeheim naar digitale communicatie en het afwijzen van Europese Digital ID- en cloudoplossingen.
FVD ziet de dominantie van grote technologiebedrijven als een bedreiging voor digitale soevereiniteit en publieke vrijheid. Ze willen wetgeving die concurrentie bevordert en alternatieven mogelijk maakt, zodat Nederland niet afhankelijk is van buitenlandse cloud- en platformdiensten. Dit is direct gerelateerd aan het streven naar een soevereine cloud-infrastructuur.
FVD verzet zich tegen Europese digitale identiteiten en centrale cloudsystemen, omdat deze de digitale soevereiniteit van Nederland ondermijnen en leiden tot meer centrale controle vanuit Brussel. Ze willen dat Nederland zelf de regie houdt over digitale infrastructuur en persoonsgegevens.
Om digitale soevereiniteit en privacy te waarborgen, wil FVD het grondwettelijke briefgeheim uitbreiden naar digitale communicatie. Dit beschermt burgers tegen ongewenste toegang tot hun data door zowel overheden als buitenlandse techbedrijven.
“Het briefgeheim, zoals vastgelegd in artikel 13 van de Grondwet, gaat ook gelden voor digitale communicatie, zodat e-mails en berichten dezelfde bescherming genieten als briefpost en telefoongesprekken.”
NSC wil de digitale autonomie van Nederland versterken door de afhankelijkheid van buitenlandse, met name Amerikaanse, cloudproviders snel af te bouwen en te kiezen voor lokale en Europese cloudoplossingen. Ze pleiten voor strengere regels rond de opslag en uitwisseling van overheidsdata, waarbij gevoelige gegevens zoveel mogelijk lokaal worden opgeslagen. Het doel is om de digitale soevereiniteit te vergroten en de veiligheid van overheidsinformatie te waarborgen.
NSC ziet de huidige afhankelijkheid van Amerikaanse cloudleveranciers als een risico voor de digitale autonomie en veiligheid van Nederland. Ze willen deze afhankelijkheid met spoed verminderen door bij ICT-aanbestedingen meer gewicht te geven aan digitale autonomie en te kiezen voor lokale en Europese cloudoplossingen.
“De risicovolle afhankelijkheid van de Nederlandse overheid van de Amerikaanse cloud moet daarom met spoed worden afgebouwd. In ICT-aanbestedingen moet onze digitale autonomie zwaarder meewegen. Er moet meer gebruik worden gemaakt van lokale en Europese (cloud)oplossingen, in lijn met de voorstellen uit onze initiatiefnota ‘Wolken aan de horizon’.”
“Nederland is nu te afhankelijk van Amerikaanse technologie. Voor onze weerbaarheid is het noodzakelijk dat we een hogere mate van digitale autonomie bereiken, vooral op cruciale onderdelen als cloud-infrastructuur.”
Om de veiligheid en soevereiniteit van overheidsdata te waarborgen, wil NSC gevoelige gegevens zoveel mogelijk lokaal opslaan en strenge regels hanteren voor het delen van deze data tussen overheidsorganisaties.
“Gevoelige overheidsdata worden zo veel mogelijk lokaal opgeslagen. Voor het delen en verhandelen van deze data tussen verschillende overheidsorganisaties moeten strenge regels gelden.”
“Gevoelige overheidsdata worden zoveel mogelijk lokaal opgeslagen. Voor het delen en verhandelen van deze data tussen verschillende overheidsorganisaties moeten strenge regels gelden.”
NSC wil voorkomen dat overheidsdata gebruikt worden door grote techbedrijven voor het trainen van AI-modellen, en pleit daarom voor het gebruik van soevereine of lokaal draaiende AI-modellen bij de overheid.
“De overheid moet wanneer het nuttig is zeker gebruik maken van AI-toepassingen, maar hierbij omwille van de veiligheid en privacy bij voorkeur kiezen voor soevereine of lokaal draaiende AI-modellen.”
De SGP benadrukt het belang van technologische soevereiniteit en wil voorkomen dat Nederland afhankelijk wordt van buitenlandse (met name Amerikaanse en Chinese) cloud- en AI-infrastructuren. De partij pleit voor meer individuele zeggenschap over data, investeringen in eigen technologische capaciteit en het versterken van de digitale veiligheid, maar noemt nergens expliciet het begrip "soevereine cloud".
De SGP wil dat Nederland meer controle krijgt over digitale technologieën en data, om afhankelijkheid van buitenlandse partijen te verminderen. Dit wordt onderbouwd door voorstellen voor regionale productiecapaciteit en het prioriteren van het Nederlands belang boven het Europees belang, met het oog op digitale autonomie.
“Nederland heeft meer technologische soevereiniteit nodig. De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
“Nederland moet ook zelf investeren in kunstmatige intelligentie om te voorkomen dat China en de VS alle touwtjes in handen krijgen.”
De SGP vindt dat burgers en bedrijven zelf zeggenschap moeten hebben over hun data, in plaats van grote (vaak buitenlandse) bedrijven. Dit raakt aan het idee van een soevereine cloud, waarin data lokaal en onder eigen controle blijft.
“De SGP wil toe naar zoveel mogelijk ‘individueel eigenaarschap’ van data. Niet de autofabrikant en het energiebedrijf, maar de auto- en de woningbezitter moeten bepalen wat er met ‘hun’ data gebeurt.”
“Bedrijven en organisaties moeten transparant zijn over het gebruik van data van burgers.”
De SGP is kritisch over Europese initiatieven die de digitale autonomie van Nederland kunnen beperken, zoals het Europees digitaal paspoort en de digitale euro. Dit standpunt onderstreept hun voorkeur voor nationale controle over digitale infrastructuren.
“De SGP is daarom tegen het invoeren van een Europees digitaal paspoort en een digitale euro.”
GroenLinks-PvdA vindt dat Nederland en Europa minder afhankelijk moeten zijn van Amerikaanse en Chinese techbedrijven en pleit voor digitale soevereiniteit via een eigen Europese cloudinfrastructuur. Ze willen investeren in Europese alternatieven, dataopslag op Europees grondgebied en publieke digitale diensten, zodat privacy, autonomie en democratische controle beter gewaarborgd zijn. De partij ziet een soevereine cloud als essentieel voor digitale autonomie, eerlijke concurrentie en het beschermen van Europese waarden.
GroenLinks-PvdA wil de afhankelijkheid van buitenlandse (met name Amerikaanse) cloudproviders verminderen door te investeren in een eigen Europese cloud en digitale infrastructuur. Dit moet zorgen voor meer digitale autonomie, betere privacybescherming en meer controle over data.
“Europa is te afhankelijk van Amerikaanse tech-giganten. We bouwen hun macht af door te investeren in Europese digitale infrastructuur, een eigen Cloud en veilige AI.”
“Samen met Europese partners maken we haast met het bouwen van Europese alternatieven en het stallen van data op Europees grondgebied.”
“De Rijksoverheid investeert als grootste IT-afnemer van het land in Europese digitale diensten.”
De partij ziet digitale autonomie als een strategisch belang en kiest voor een risico-gedreven aanpak om de hele technologiestack, inclusief cloud, in Europese handen te krijgen. Dit moet de kwetsbaarheid voor buitenlandse inmenging en afhankelijkheid verkleinen.
“Voor het stellen van prioriteiten in het bouwen aan digitale autonomie, kiezen we een risico-gedreven aanpak, waarbij we de gehele technologiestack in samenhang benaderen.”
De Partij voor de Dieren pleit voor digitale soevereiniteit door data zoveel mogelijk in Nederlandse of Europese handen te houden en de afhankelijkheid van Big Tech te verminderen. Ze willen datacenters alleen toestaan voor Europese publieke digitale infrastructuur en investeren in open source en Europese alternatieven. Zo willen ze controle over data, privacy en digitale infrastructuur terugbrengen naar de publieke sector.
PvdD wil dat Nederlandse data niet onder buitenlandse (met name Amerikaanse of Chinese) wetgeving vallen en pleit daarom voor opslag bij Nederlandse of Europese bedrijven. Dit moet de digitale soevereiniteit versterken en de controle over gevoelige data waarborgen.
“Nederlandse data worden zo veel mogelijk opgeslagen in datacenters van Nederlandse of Europese bedrijven, zodat deze niet vallen onder Amerikaanse of Chinese wetgeving.”
De partij stelt strenge voorwaarden aan datacenters: ze mogen alleen gebouwd worden als ze ten dienste staan van Europese publieke digitale infrastructuur, om zo de afhankelijkheid van Big Tech te verkleinen.
“Datacenters worden slechts in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan, en uitsluitend wanneer zij ten dienste staan aan Europese publieke digitale infrastructuur opdat we de afhankelijkheid van Big Tech verkleinen.”
Om digitale soevereiniteit te vergroten, wil PvdD investeren in open source, non-profit en Europese alternatieven, en publieke sectoren laten overstappen van Big Tech-diensten.
“De overheid ontwikkelt een exitstrategie en investeert in open source, non-profit en Europese alternatieven.”
Digitale soevereiniteit en publieke regie zijn kernwaarden voor PvdD, waarbij technologie transparant, controleerbaar en onafhankelijk van Big Tech moet zijn.
“De Partij voor de Dieren kiest voor digitale soevereiniteit en publieke regie.”
Volt wil de digitale soevereiniteit van Nederland en Europa versterken door te investeren in een federatieve Europese cloud, het beperken van afhankelijkheid van niet-EU cloudleveranciers en het stimuleren van Europese alternatieven. Ze pleiten voor strikte diversificatie-eisen, verplichte exitstrategieën en een ‘Koop binnen de EU’-beleid voor vitale digitale infrastructuur. Zo wil Volt de controle over data en digitale infrastructuur terugbrengen naar Europa en de afhankelijkheid van grote buitenlandse techbedrijven verminderen.
Volt wil dat Nederland actief bijdraagt aan de ontwikkeling van een federatieve Europese cloud, zodat mensen en bedrijven hun digitale gegevens veilig binnen de EU kunnen opslaan en niet afhankelijk zijn van grote niet-Europese IT-bedrijven. Dit moet bijdragen aan Europese cloud-soevereiniteit en de strategische autonomie van de EU versterken.
“Vanuit Nederland werken we actief mee aan een federatieve Europese cloud (een samenwerking tussen verschillende cloud-bedrijven uit de EU) waardoor mensen en bedrijven hun digitale gegevens veilig opslaan. Zo dragen we bij aan projecten voor cloud-soevereiniteit van de Europese Commissie en zijn gebruikers niet afhankelijk van een groot IT-bedrijf.”
Om concentratierisico’s en afhankelijkheid van één cloudleverancier te voorkomen, wil Volt wettelijke eisen stellen aan overheden en vitale sectoren: maximaal 40% afhankelijkheid van één leverancier, verplichte exitstrategieën en SaaS-escrow. Dit voorkomt vendor lock-in en waarborgt de continuïteit van publieke dienstverlening.
“We verplichten diversificatie van kritieke IT-leveranciers en cloud-diensten voor overheden en essentiële sectoren. Deze mogen met maximaal 40% afhankelijk zijn van één leverancier en moeten verplichte exitstrategieën en Software as a Service (SaaS) escrow hebben. Zo voorkomen we situaties van een te grote afhankelijkheid van één leverancier (‘vendor lock-in’).”
Volt wil dat de overheid bij de aanschaf van digitale diensten en infrastructuur voor vitale processen uitsluitend kiest voor EU-leveranciers. Uiterlijk in 2030 moet de overheid volledig zijn overgestapt op Europese alternatieven, zodat publieke data en infrastructuur niet langer draaien op commerciële platforms van grote Amerikaanse bedrijven.
“We voeren een ‘Koop binnen de EU’-beleid in voor de aankoop van alle digitale diensten en producten ten behoeve van de vitale infrastructuur en processen.”
“De overheid geeft het goede voorbeeld en is in 2030 volledig overgestapt op EU-alternatieven voor haar digitale infrastructuur. De Nederlandse overheid streeft scherpe en haalbare ambities na, zoals de plannen van Denemarken, om van Microsoft producten over te stappen naar open source software. Overheidsdata en publieke infrastructuur moeten niet langer draaien op commerciële platforms zoals Microsoft, Amazon of Google.”
De ChristenUnie vindt het essentieel dat Nederland en Europa minder afhankelijk worden van niet-Europese techbedrijven en pleit daarom voor strategische autonomie via Europese cloudoplossingen. Ze willen dat de overheid zoveel mogelijk gebruikmaakt van Europese alternatieven of open source, om grip te houden op data en digitale infrastructuur. Concrete voorstellen zijn het realiseren van een Europese soevereine cloud en het beperken van afhankelijkheid van Amerikaanse techreuzen.
De ChristenUnie ziet de afhankelijkheid van niet-Europese partijen als een risico voor strategische autonomie en digitale veiligheid. Ze pleiten daarom voor het ontwikkelen en inzetten van Europese cloudoplossingen, zodat Nederland en Europa meer controle houden over hun digitale infrastructuur en data.
“Voor het waarborgen van onze strategische autonomie is het hebben van een Europese cloudoplossingen noodzakelijk. Nederland zet zich in om dit te realiseren.”
“De overheid zorgt ervoor dat ze zelf niet afhankelijk wordt van niet-Europese techbedrijven, door zo veel mogelijk gebruik te maken van Europese alternatieven of open source oplossingen.”
“We willen dat Nederland (en Europa) minder afhankelijk wordt van anderen waar het gaat om essentiële producten zoals ... digitale diensten (incl. onafhankelijkheid van Amerikaanse techreuzen)...”
DENK benadrukt het belang van digitale onafhankelijkheid en privacybescherming, waarbij zij pleiten voor meer investeringen in digitale veiligheid en minder afhankelijkheid van buitenlandse partijen en grote technologiebedrijven. Hun belangrijkste voorstel is het streven naar een veilige digitale infrastructuur die onafhankelijk is van andere landen en bigtech, met versterkt toezicht op privacy en persoonsgegevens. Hiermee wil DENK de soevereiniteit van Nederland op digitaal gebied waarborgen.
DENK wil dat Nederland minder afhankelijk wordt van buitenlandse staten en grote technologiebedrijven voor zijn digitale systemen. Dit is bedoeld om de digitale soevereiniteit te versterken en de privacy van burgers beter te beschermen tegen inmenging van buitenaf.
Om de digitale soevereiniteit te vergroten, wil DENK dat de macht van grote technologiebedrijven wordt beperkt, met name op Europees niveau. Dit moet voorkomen dat deze bedrijven te veel invloed krijgen over Nederlandse data en digitale infrastructuur.
“De macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
De SP wil de digitale autonomie van Nederland versterken door de afhankelijkheid van Amerikaanse clouddiensten te verminderen en te investeren in alternatieven binnen Nederland en Europa. Ze pleiten voor het gebruik van open source software, het opslaan van publieke data in Nederlandse datacentra, en het ontwikkelen van leverancier-onafhankelijke systemen. Zo wil de SP meer controle over data en digitale infrastructuur in publieke handen brengen.
De SP ziet de huidige afhankelijkheid van Amerikaanse digitale producten en clouddiensten als een risico voor digitale soevereiniteit. Ze willen investeren in alternatieven binnen Nederland en Europa om deze afhankelijkheid te verminderen en publieke controle te vergroten.
“In grote mate is de Nederlandse overheid afhankelijk van Amerikaanse digitale producten, clouddiensten en datacentra. We moeten investeren in alternatieven in Nederland en Europa, zodat we de afhankelijkheid van de VS kunnen verminderen.”
Om digitale soevereiniteit te waarborgen, wil de SP dat overheden zoveel mogelijk open source software gebruiken en publieke data veilig opslaan in publieke datacentra in Nederland. Dit moet de controle over data vergroten en afhankelijkheid van commerciële partijen verkleinen.
Het CDA wil de digitale autonomie van Europa versterken door te investeren in een soevereine Europese cloud en eigen cloud-toepassingen, zodat de afhankelijkheid van Big Tech buiten Europa vermindert. De partij pleit voor een voortrekkersrol van de overheid in deze transitie en stimuleert de bouw van Europees-autonome datacentra. Concrete voorstellen zijn onder meer het ontwikkelen van eigen cloud-oplossingen en het ondersteunen van overheden bij deze overstap.
Het CDA ziet de afhankelijkheid van niet-Europese Big Tech als een risico voor digitale autonomie en pleit daarom voor de ontwikkeling van Europese cloud-toepassingen. De overheid moet hierin het voortouw nemen en lagere overheden ondersteunen bij de overstap naar deze eigen cloud. Dit moet de digitale weerbaarheid en controle over data vergroten.
“We willen minder afhankelijk worden van Big Tech buiten Europa. Daarom investeren we in digitale autonomie, bijvoorbeeld door als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector. Daarnaast fungeert de landelijke overheid als voorloper in de transitie naar de eigen cloud-toepassing en ondersteunt het lagere overheden om ook deze transitie door te voeren.”
Naast cloud-toepassingen wil het CDA ook de bouw van Europese datacentra stimuleren om de soevereiniteit over dataopslag en -verwerking te waarborgen. Dit sluit aan bij het streven naar digitale onafhankelijkheid en versterkt de positie van Europa op het gebied van data-infrastructuur.
“Ook stimuleren we de bouw van Europees-autonome datacentra.”
JA21 pleit voor digitale soevereiniteit door te investeren in een nationale cloud die onder Nederlandse wetgeving valt, zodat gevoelige data beschermd blijft tegen buitenlandse toegang. Ze willen hiermee de afhankelijkheid van Amerikaanse en Chinese techbedrijven verminderen en de cyberveiligheid van Nederland versterken. Het belangrijkste concrete voorstel is het opzetten van een soevereine, nationale cloudinfrastructuur.
JA21 wil de digitale soevereiniteit van Nederland waarborgen door een nationale cloud te ontwikkelen die uitsluitend onder Nederlandse wetgeving valt. Dit moet voorkomen dat buitenlandse (met name Amerikaanse of Chinese) partijen toegang krijgen tot Nederlandse data, en draagt bij aan de bescherming van vitale infrastructuur en strategische autonomie.
“Investeer in een nationale cloud onder Nederlandse wetgeving. Geen Amerikaanse of Chinese toegang tot onze data.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
50PLUS benoemt het belang van digitale veiligheid en onafhankelijkheid van buitenlandse en commerciële partijen, maar noemt het begrip "soevereine cloud" niet expliciet. Hun concrete voorstel is om extra te investeren in de veiligheid van Nederlandse digitale systemen om zo meer digitale autonomie te bereiken. Verdere uitwerking of specifieke beleidsmaatregelen rond een nationale of Europese soevereine cloud ontbreken.
50PLUS wil dat Nederland minder afhankelijk wordt van buitenlandse en commerciële partijen voor digitale infrastructuur, met als doel de digitale veiligheid en autonomie te vergroten. Dit wordt gezien als noodzakelijk vanwege de toenemende digitale dreigingen, maar het programma blijft vaag over de precieze invulling (zoals een nationale of Europese soevereine cloud).
“We willen dat er extra geïnvesteerd wordt in de veiligheid van onze systemen om onafhankelijk te worden van commerciële en buitenlandse partijen.”
BVNL noemt het begrip "soevereine cloud" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor een nationale of Europese soevereine cloud-infrastructuur. Wel pleit de partij voor het op orde brengen van de eigen ICT-systemen van de overheid en het waarborgen van digitale veiligheid en privacy, maar zonder specifieke verwijzing naar cloud-soevereiniteit. Er zijn geen onderscheidende of concrete beleidsmaatregelen die direct betrekking hebben op het realiseren van een soevereine cloud.
BVNL benadrukt het belang van betrouwbare en veilige ICT-systemen bij de overheid, vooral om de digitale dienstverlening te verbeteren en privacy te waarborgen. Dit raakt zijdelings aan het thema soevereine cloud, maar blijft algemeen en noemt geen cloud-infrastructuur of data-soevereiniteit.
“De overheid gaat zo spoedig mogelijk haar eigen ICT-systemen op orde brengen, zodat de Belastingdienst en het UWV weer naar behoren kunnen functioneren.”
De VVD vindt dat Nederland en Europa minder afhankelijk moeten worden van Amerikaanse clouddiensten en pleit daarom voor versterking van een eigen, soevereine digitale infrastructuur. Ze willen investeren in Nederlandse en Europese clouds om technologische autonomie te waarborgen en vitale processen te beschermen tegen buitenlandse invloed. Concrete voorstellen zijn het ontwikkelen van technologische alternatieven en het beperken van afhankelijkheid van buitenlandse software en datacentra.
De VVD ziet de afhankelijkheid van Amerikaanse software en clouddiensten als een risico voor de autonomie en veiligheid van Nederland en Europa. Door te investeren in eigen Nederlandse en Europese clouds wil de partij de digitale soevereiniteit versterken en vitale processen beschermen tegen buitenlandse inmenging.
“Nederland en Europa moeten minder afhankelijk worden van Amerikaanse software, clouddiensten en datacentra: De VVD pleit daarom voor versterking van de Europese digitale infrastructuur en eigen technologische alternatieven (Nederlandse en Europese clouds), zodat we onze autonomie behouden, risico’s beperken en vitale processen niet in buitenlandse handen leggen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma